Consumentenbond: 'Incassobureaus zijn de duivel'

Stel, u heeft u laten behandelen door een fysiotherapeut en u krijgt per post acceptgiro's verstuurd om voor die behandeling te betalen. Om de een of andere reden blijft zo'n acceptgiro een tijdje liggen en opeens ligt er een dagvaarding van het incassobureau in de bus waarin gedreigd wordt met beslagleggingen en wat dies meer zij. Alleen maar omdat u een maand te laat bent met het betalen van een rekening van een paar tientjes. Kan dat zomaar? Ja en nee. En daarom komt de consumentenbond vandaag met een BRANDBRIEF. De klantenorganisatie wil dat incassobureau's die de financiële afwikkeling verzorgen voor bijvoorbeeld zorgverleners stoppen met het versturen van zogenaamde 'conceptdagvaardingen'. 'Het gebruik van nepdagvaardingen is een disproportionele en discutabele manier om consumenten schrik aan te jagen en onder druk te zetten', aldus de bond. Allereerst mogen alleen gerechtsdeurwaarders dagvaardingen versturen en zijn de conceptdagvaardingen juridisch niets waard. Maar omdat er zelfs af en toe van die nep-oproepen worden verstuurd inclusief tijdstip en locatie van de rechtbank, maken mensen uit angst het genoemde geldbedrag over om er vanaf te zijn. Vooral Famed schijnt hier een handje van te hebben. 'Consumenten klagen over de agressieve benadering van het bedrijf, dat niet schuwt te dreigen met beslaglegging op de inboedel, zelfs bij vorderingen van nog geen €2.' Kijkt u anders naar een Twitter-conversatie die precies laat zien waar de pijn zit. Als Famed op goedkope wijze wil meeliften op de aanslagen in Parijs, schiet dat op legendarische wijze uit de bocht door een tirade van een boze klant. Famed deugt niet dus en de Consumentenbond weet ook nog te melden dat Famed samenwerkt met incassobureau Credios en deurwaarderskantoor Bosveld en met die twee organisaties in hetzelfde pand zit. 'Zo'n nauwe band tussen incasseerder en deurwaarder vinden wij onwenselijk. Het kan leiden tot een veel te snelle gang naar de rechter, wat hoge kosten met zich meebrengt.' Tenslotte zou Famed klanten ook niet van tevoren informeren over incassokosten en dat moet wel. Maar valt hier wat aan te doen? Dat brengt ons weer op die 'ja en nee' van hierboven. Juridisch niet dus en daarom betreft het meer een moreel appèl van de Consumentenbond. Maar misschien dat er anders misschien een claimstichting in het leven geroepen kan worden. Lijkt ons leuk.

Reaguursels

Inloggen

@ mr Fawlty | 09-02-16 | 10:55 | + 1 -

"Zowel facturering als facturatie is juist: 'De facturering/facturatie zal in twee termijnen plaatsvinden.'"

Inclusief bronvermelding : onzetaal.nl/taaladvies/advies/factura...

Bisschop Berenbaffer | 11-02-16 | 11:01 | + 0 -

Meh zo spannend zijn veel incasso-bureaus niet. Ik ontvang nu al 12 jaar voor een voormalige bewoner van minn huis (niet eens degene waarvan ik gekocht heb) aanmaningen van Intrum Justitia voor een bedrag van een paar honderd Euro. In de eerste twee jaar heb ik Intrum Justitia hier al enkele malen op gewezen dat die persoon hier niet meer woonde.
Afijn, 12 jaar verder en nog steeds valt er drie a vier keer per jaar een nieuwe brief in de bus, soms met een herinnering dat er nu ECHT betaald moet worden en onlangs nog weer een leuke aanbieding (lees schikkingsvoorstel). Dus als ze allemaal werken als Intrum Justita zou ik me er niet al te druk om maken...

DickieDick | 10-02-16 | 00:24 | + 1 -

Bisschop Berenbaffer | 08-02-16 | 16:37 | + -3 -

Reaguurders voor dom uitmaken en dan zelf 'facturatie' schrijven ipv 'facturering,

mr Fawlty | 09-02-16 | 10:55 | + 1 -

@ rode peper | 08-02-16 | 18:05 | + 0 -

Ja tuurlijk moet je dat, dat maken ze trouwens nog gemakkelijk ook! Op werkdagen van 8:00 tot 18:00 telefonisch bereikbaar, verder per e-mail, Twitter, post, man man. Als je daarvoor je kop in het zand steekt na een herinnering én aanmaning dan verdien je de ellende inderdaad. Maar we moeten dan wel kunnen vertrouwen op vlekkeloze bezorging van de post en dat is lang niet altijd.

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken maar als ik een nota vergeten ben dan zeg ik dat. "Sorry, ik ben 'm vergeten". Daar is meestal veel begrip voor (ja kwam een paar keer voor rond tijd dat wij verhuisden).

Bisschop Berenbaffer | 09-02-16 | 10:11 | + -2 -

Ik ben een aantal keer naar een ander land verhuisd en je kunt er donder op zegen dat er wat mis gaat (rekening naar oud adres, je moet al je abonnementen opzeggen waar er gebeurd eentje rekeningen blijft sturen, post komt weken te laat aan etc. ). Ik heb altijd eerst naar het bedrijf gebeld waarmee het mis waar gegaan en gewoon uitgelegd wat er aan de hand is en overlegd wat de beste manier is om het op te lossen. Een enkele keer zien die je terug naar de deurwaarder en dat valt meestal ook best mee te praten. Er zijn echter ook erg onredelijke deurwaarders die je voor een erg klein bedrag (bv. een telefoonrekening over een periode van 2 dagen, omdat het verwerken van de opzegging net wat langer geduurd heeft), dus een rekening van een paar euro waar ze 80-90 euro deurwaarderskosten op willen zetten.

kipkip | 09-02-16 | 05:18 | + 2 -

Na een flink aantal klachten is mijn tandarts overgestapt van Famed naar een ander bedrijf. Persoonlijk nooit last gehad maar dat leek meer de uitzondering. Zo kan het ook.

De langste thuis | 09-02-16 | 00:44 | + 2 -

Het komt voor dat mensen wel eens onverstandig zijn, te veel geld uitgeven. Of dat mensen tegenslag hebben, van baan wisselt en het nieuwe salaris komt pas na 6 weken. Of als iemand van adres wisselt dan moet er die maand twee keer huur worden betaald. Soms komt het even niet uit, soms komt een rekening niet aan. Ooit heeft een voor mij nieuwe telefoonmaatschappij het voor elkaar gekregen om zowel de gratis telefoon als ook alle rekeningen naar een verkeerd adres te sturen, nummer zeven in plaats van nummer vier.

Ik heb werkelijk de schurft aan incassobureaus omdat ik voor mijn werk met cliënten mee moest om bij het incassobureau te gaan smeken om uitstel. Zij hadden het dan echt niet, leefden elke maand elke dag op alleen maar gebakken aardappeltjes omdat dit goedkoop was. Dat vieze fabrieksbrood van de Dirk. En dan die idiote bedragen voor incassokosten / heraansluitingskosten en administratiekosten. Het is allemaal bullshit om mensen die het al moeilijk hebben het leven nog moeilijker te maken. Ik ben van mening dat als er een god bestaat en er een hel is, dat dan alle deurwaarders en medewerkers van incassobureaus in een speciale strenge afdeling van de hel terecht komen, eentje met alleen maar balies en wachttijden of telefonistes die je verkeerd doorverbinden.

vanhetgoor | 08-02-16 | 23:45 | + 8 -

Vaak is het gejank achteraf. De rekeningen die zogenaamd niet ontvangen zijn. Aanmaningen, nee nooit gekregen echt niet .... Het is net als met de hardrijder die gepakt wordt op de snelweg. Smoesjes smoesjes smoesjes en .. ja soms zit er een gerechtvaardigde rede tussen. Op die rug rijden de leugenaars mee.

ikdenkwat | 08-02-16 | 22:41 | + -6 -

Ik ben ondernemer, en consument. Ik snap best dat je eens 1 factuur en 1 aanmaning te laat kan zijn. Maar waarom bel je dan niet even bij de derde? En waarom bestel je dan dingen?
Ik heb vroeger bestellingen gehad van klanten die al failliet waren. En die betalen ook bij een deurwaarder niet.
Nu betaalt men vooruit. Zo kan ik ook de producten goedkoop houden.

Grasgriezel | 08-02-16 | 22:01 | + 0 -

Per ongeluk naar de KvK in plaats van 18,83 euro een bedrag van 18,38 euro overgemaakt, cijfertje omgedraaid in de boeking.
Ik zal het verhaal kort houden, maar na een telefonische hoorzitting kwamen we op een schikking van 85 euro uit, alleen door Dubieuze doch legale werkwijze van het incassobureau.

Schandalig van mij mogen ze dit soort praktijken direct de (zakelijke) nek omdraaien.

1,2,tja,tja,tja | 08-02-16 | 19:52 | + 12 -

Ik ben in de periode 2006-2009 bestuurslid geweest van een vereniging. Die vereniging nam tot eind 2001 een product af van AW Telecom te Arnhem. In mijn bestuursperiode begonnen er aanmaningen binnen te komen voor de periode na de beëindiging van het contract. Dus van 2002 t/m 2008. In totaal ging het om 24.000 euro die door AW Telecom onterecht werd gevorderd. In plaats van bij de juiste rechtspersoon (de vereniging) te reclameren, deden ze dat bij mij op mijn privéadres. Er werd gedaan alsof het een persoonlijke schuld van mij betrof. Inmiddels zijn we weer wat jaartjes verder en in de tussentijd ben ik al door tig vage incassobureautjes benaderd. Vaak zijn ze absurd agressief en buitengewoon slordig. Soms komt de boel daarna bij een deurwaarder terecht, die ik dan het door mij bijgehouden en steeds bijgevulde pdf-bestand (beginnend met de bevestiging van beëindiging van de overeenkomst door AW Telecom in 2001) toestuur. Over het algemeen ontvang ik dan excuses van de deurwaarder, maar begint het gesodemieter een paar maanden later opnieuw.

The_iron_boar | 08-02-16 | 19:36 | + 11 -

Helaas hebben ze damage control nog niet helemaal begrepen..
Mijn eigen ervaringen waren niet met deze toko, ik had er tot vandaag nog nooit van gehoord, maar gewoon een algemene tip.

noerg | 08-02-16 | 18:35 | + 0 -

@Martin007 | 08-02-16 | 17:43,

FAMED is gewoon een extra service van jouw behandelaar (je mag bij ons later betalen maar je moet natuurlijk wel gewoon betalen) als je bij ons een door FAMED aangemerkte dubieuze debiteur bent kom je gewoon niet meer in aanmerking voor behandeling tenzij je vantevoren contant afrekent

rode peper | 08-02-16 | 18:13 | + -2 -

@witchmaster | 08-02-16 | 17:18 | + 1 -
Ook dit probleem is dus gewoon op te veel immigratie terug te voeren.

Fokke (zonder Sukke) | 08-02-16 | 18:07 | + 1 -

@noerg | 08-02-16 | 17:58,

Inderdaad en FAMED is erg soepel met betalingsregelingen soms kan je het bedrag wel over 2 jaar! uitspreiden maar dan moet je wel ff zelf contact opnemen

rode peper | 08-02-16 | 18:05 | + 0 -

De drie keer dat ik met incassobureau's te maken (zelf of namens iemand anders) heb gehad snapte ze zelf ook wel dat een betalingsregeling afspreken veel handiger is dan juridische stappen ondernemen. Als je een rekening krijgt moet je die betalen, als je een of andere dreigbrief krijgt moet je ze opbellen en voorstellen hoe je denkt te gaan betalen. Als je het laat liggen en niets doet moet je niet vreemd opkijken als het je meer geld gaat kosten. Niet in een la gooien en er het beste van hopen maar bellen en afspraken maken, hoe pijnlijk dat misschien ook is.

noerg | 08-02-16 | 17:58 | + 7 -

Grappig. Ik heb 2 jaar moeten wachten op mijn geld uitkering van een autoverzekeraar, omdat de verzekerde het leuk vond om 100 te rijden waar je 50 mag.
Voor mij was er geen agentje die mij hielp met het in beslag nemen van een AUDI RS6 op hoofdkantoor van de verzekeraar.
Het hele systeem is verrot.

GateKeeperNL | 08-02-16 | 17:58 | + 7 -

En niet vergeten dat als je een pakje sigaretten niet betaald of je rijdt weg bij de pomp zonder af te tikken je wordt gearresteerd. Famed heeft klanten die voor heel veel geld de deur uitlopen bij hun tandarts zonder te betalen, iets wat burgers NERGENS anders in winkels of meubelleveranciers kunnen. Maar als je dan ondanks het in jouw gestelde vertrouwen het factoringbedrijf Famed niet betaald is het niet heel raar dat deze alles gaat doen om de centen alsnog binnen te krijgen, vooral omdat de tandarts de centen al lang binnen heeft natuurlijk.

Yeah73 | 08-02-16 | 17:56 | + 0 -

@Martin007 | 08-02-16 | 17:43 ,

Je kan natuurlijk ook gewoon contact opnemen met de arts als je vragen hebt over de rekening en als de rekening terecht is dan zal je gewoon moeten betalen

rode peper | 08-02-16 | 17:53 | + 3 -

Dat wordt dan even zoeken, want Famed is de grootste in NL. De andere clubs zijn hetzelfde.

Je moet gewoon op tijd betalen, aftikken wittewel (vrij naar Braboneger) en nie meer mauwe.

Yeah73 | 08-02-16 | 17:50 | + -6 -

Heeft je specialist of tandarts de facturatie uitbesteed aan FaMed? Direct een andere zoeken.
Famed met z'n bellen @ 90ct/minuut voor een vraag over een factuur, te bizar voor woorden. Mocht een debiteur een vraag hebben over zijn factuur dan kan ie bij mij altijd iemand spreken van zowel de administratie als de leverende afdeling als dat nodig is. Kom op zeg.

Martin007 | 08-02-16 | 17:43 | + 7 -

Wat is er gebeurt met de herinnering ? Het is toch Factuur --> herinnering --> Tweede aanmaning --> Deurwaarder ?

Don vinnie | 08-02-16 | 17:39 | + 4 -

Het zijn boeven. Nothing new.

Op het moment meer interessant;
* Grenscontroles (ik had toch wel Rutte met een toespraak verwacht),
* Bert Koenders steekt zijn hoofd uit het reservaat en begeeft zich digitaal onder de mensen.

omgponies | 08-02-16 | 17:35 | + 1 -

Telefoon, grote bek, bewijs ?, dreigen met tegen claim en opzouten.
Pas 1 x hoeven doen, betaal alles netjes zoals het heurt.

Uw Verzekeringsadvis | 08-02-16 | 17:30 | + 2 -

-weggejorist-

Dobbertegel1 | 08-02-16 | 17:22 | + 4 -

Je hebt ratten en je hebt Famed. Dat is de overtreffende trap.

van heinde en verre | 08-02-16 | 17:21 | + 7 -

Hier verdween om de haverklap post , tot ik het zat was en een cam stiekem had geplaatst .
Het begon al dat tante post die de brieven in de gleuf moest doen heel merkwaardig zat te lezen en alleen naar het nr keek toen.
een week later zijn we er achter gekomen dat de persoon die de post ronde deed NIET kon LEZEN en was net 3/4 weken in dit land .
brieven gestuurd en gebeld naar tante post , die ik aansprakelijk wilde stellen en die het probleem voor mij heeft opgelost .
ondertussen verdwijnt er nog steeds post hier op onverklaarbare wijze , we hebben gemerkt dat een kinderhand makelijk in de brievenbus kan ................. ook dit wordt opgelost.
ik wil hier mee zeggen dat er te pas en te onpas met de post wordt omgegaan en voor je het weet heb je een ind diefstal .

witchmaster | 08-02-16 | 17:18 | + 15 -

@rode peper | 08-02-16 | 17:06
Moet je die rekening wel gehad hebben. Of moet jij eens proberen bezwaar te maken tegen een onterechte rekening, dat lukt je ook bijna niet.

sinar2 | 08-02-16 | 17:17 | + 11 -

@rode peper | 08-02-16 | 16:32 | + -11

wow, al -11, als je je rekening niet betaalt ben je gewoon een ordinaire dief, niet gedacht dat dieven zo populair waren op GS of DK

rode peper | 08-02-16 | 17:06 | + -29 -

Ik betaal mijn rekeningen van Famed altijd op tijd.
Voor je het weet komt Eef Hoos langs. Of hij is al langs geweest en er ligt een brief op de keukentafel.

Osdorpertje | 08-02-16 | 17:05 | + -3 -

@Bisschop Berenbaffer | 08-02-16 | 16:37 ,

Inderdaad maar FAMED is geen incassobureau maar een factoringbedrijf, ze verzorgen slechts de factuur voor bv de tandarts

@Beroep = Boerenlul | 08-02-16 | 16:43,

hoe kan FAMED nou weten dat die persoon dood is? Toen mijn vader overleed moest ik eerst nog zijn rekeningen betalen voordat ik de erfenis kom krijgen

rode peper | 08-02-16 | 17:04 | + -2 -

Een, gratis, herinnering is verplicht. Daarna mag de aanmaning komen.
Dus vraag maar even een kopie herinnering op, als je die niet hebt. Plus dat er tijd moet zitten tussen de vervadatum, de herinnering en de aanmaning.
En alsnog direct betalen uiteraard, direct aan de leverancier, zonder de kosten.

Raider Twix | 08-02-16 | 16:53 | + 9 -

Ah, u heeft dus geen geld.
Dan moet u meer betalen.
En als u dat niet doet moet u nog meer betalen!
U snapt dat toch wel!

Einde van de Domheid | 08-02-16 | 16:46 | + 34 -

@Bisschop Berenbaffer | 08-02-16 |
Jawel maar Famed stuurt ook wel eens verse rekeningen naar mensen die al een jaar overleden zijn. Waarschijnlijk heeft de behandelend arts erg lang gewacht zijn vorderingen aan Fame over te dragen.
.
De erfgenamen ontvangen dan een factuur en worden bedreigd met incasso deurwaarder etc. Als jij een jaar te laat je factuur stuurt naar een overleden persoon kun je van mij door de grond zakken.

Beroep = Boerenlul | 08-02-16 | 16:43 | + 41 -

Bijzonder is vaak wel dat degenen die de 1e keer de factuur gemist/kwijtgeraakt/onderop gelegd hebben ook de 1e en 2e herinnering niet ontvangen en in een eventuele zaak opeens ook niet kunnen aantonen dat ze op een ander adres wonen of waarom ze op hun ingeschreven adres nooit de post lezen.

En het valt me ook altijd op dat sommigen niet doorhebben dat als je een dagvaarding overhandigd krijgt dat het dan niet slim is om a) niet als de sodemieter alsnog contact op te nemen met de eiser en b) niet op te komen dagen in de rechtszaal om tenminste jezelf te verdedigen en c) daarna net te doen alsof ze de uitspraak nooit ontvangen hebben en pas bij het loonbeslag erkennen dat het even een keertje doen alsof de post niet is ontvangen toch wel duur is geworden en vragen of een werkgever echt verplicht moet meewerken. Rekeningen van honderd euro worden zo 1500 euro. En sommigen doen dat een keer of 10 in een jaar....

Dima Beeline | 08-02-16 | 16:43 | + 3 -

Voor de beeldvorming, aangezien reaguurders blijkbaar toch niet zo intelligent zijn als GeenStijl Media B.V. graag denkt; Famed is het bedrijf dat facturatie verzorgt voor medische instanties zoals bijvoorbeeld tandartsen.

Bisschop Berenbaffer | 08-02-16 | 16:37 | + 0 -

je kunt ook gewoon je rekeningen betalen bijvoorbeeld of wat meer budgetteren en niet impulsief kopen. heb je ook al dat gezeur niet.

waskuup | 08-02-16 | 16:33 | + -29 -

Als je je rekening niet betaalt verdien je gewoon alle ellende die incassobureaus over je heen brengen want jouw niet betaalde rekening zijn gemiste inkomsten voor een ander (die daar al wel een goed of dienst voor heeft geleverd)

rode peper | 08-02-16 | 16:32 | + -50 -

@ Potloodduwer | 08-02-16 | 15:06 | niet ok!

Het kan iedereen wel eens een keertje overkomen. Daar gaat het hier ook niet om. Waar het hier om gaat is dat veel Incassobureaus zich vrijelijk misdragen zonder dat er een haan naar kraait.

Bisschop Berenbaffer | 08-02-16 | 16:30 | + 29 -

Als je gewoon zorgt dat je geen schulden krijgt heb je ook geen last van incassobureau's

Meneer de Leeuw | 08-02-16 | 16:17 | + -37 -

Betaal gewoon je factuurtje, en komt de deurwaarder zeg je gewoon dat alles is betaald ,en van die gluiperds nog nooit iets hebt ontvangen . Misschien foutje van de postbode ? Laten ze maar een rechtszaak beginnen .

fleurtje | 08-02-16 | 16:09 | + 26 -

Als er in de aanmaning geen melding wordt gemaakt van de incassokosten mogen ze deze dus ook niet eisen. Dan kun je gewoon het originele bedrag betalen en de stroom brieven verder negeren.

wandelende tak | 08-02-16 | 16:07 | + 12 -

@ sinar2 | 08-02-16 | 15:48 | + 0 -

Dat heet, geloof ik, in vakjargon een "verbetering in de efficiency van het 'to-door' concept van PostNL".

Bisschop Berenbaffer | 08-02-16 | 15:59 | + 14 -

Betalen als je vragen hebt over de factuur (0900-nummer, 90ct/gesprek), het kan bij Famed.

WernerT | 08-02-16 | 15:57 | + 36 -

Komt ook omdat van de gestuurde post er gemiddeld 10% gewoon verdwijnt is mijn ervaring. Geen idee waar het blijft maar het komt gewoon niet op het juiste adres aan.

sinar2 | 08-02-16 | 15:48 | + 52 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken