Voor altijd in de bijstand

Of een andere uitkering
Of een andere uitkering
De Volkskrant opent vandaag groot met een verhaal dat de bijstand 'voor velen [een] eindstation' lijkt. Uit een analyse van CBS-cijfers door de Argumentenfabriek blijkt namelijk dat zo'n 10% van de bijstandsgerechtigden langer dan vijftien jaar in de bijstand zit (meer cijfers hier). Dat zijn ongeveer 40.000 mensen (= zo'n half procent van de beroepsbevolking). Dat vinden wij eigenlijk niet eens zoveel, maar daarover later meer. Trots schrijft de Volkskrant dat het voor het eerst is dat deze cijfers zijn geanalyseerd en laat de voorzitter van Divosa, de koepel van gemeentelijke sociale diensten, zich erover verbazen ('Toen ik die cijfers voor het eerst zag, dacht ik nog: dit is niet waar'). Toch zijn ze het niet echt verrassend: al eerder wisten we dat de afgelopen tijd slechts tussen 7 en 9% per jaar vanuit de bijstand een baan vond. Waarvan ook nog eens veel 'draaideurwerklozen'. Ook wisten we al dat van de bijstandsontvangers tussen de 27 en 65 jaar naar schatting de helft langdurig werkloos is (= drie jaar of langer in de bijstand). We zagen ook dat van de langdurige bijstandsontvangers slechts 4% via re-integratie werk vond. Deze groep langdurige werklozen gaat zeer waarschijnlijk never nooit meer een baan vinden en zijn dus eigenlijk arbeidsongeschikt. Dus wat gaan we daaraan doen (behalve wensdenken)? Opmerking over basisinkomen in 3,2,1..? En ja hoor: Robert Dur, hoogleraar economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, denkt dat 'een basisinkomen uitkomst zou kunnen bieden, al laat je die mensen dan wel verder aan hun lot over'. Daarom pleit hij voor meer onderzoek naar 'de beste oplossing'. Euh. Wat precies gaat een basisinkomen oplossen voor langdurig werklozen? Dat ze niet meer achter hun broek worden aangezeten? Dat ze automagisch aan werk komen want niet meer gekort? Kunnen we ook voor kiezen met een bijstandsuitkering. Dat ze niet zo lang op een minimuminkomen zitten? Dat zou betekenen dat je een hoger basisinkomen uitkeert dan nu aan bijstand, en dat is, tja, ietwat onbetaalbaar. Nou goed, nog even over de (in onze ogen) vrij kleine groep langdurige bijstandsontvangers. Dit zegt eigenlijk niet zoveel, want er zijn veel meer mensen langdurig afhankelijk van een uitkering. We hebben wel eens eerder gekeken naar wie er wel en niet werken in Nederland. Van alle Nederlanders tussen de 15 en 75 jaar (=potentiële beroepsbevolking=12,7 miljoen mensen) werkt 34% namelijk niet (=4,4 miljoen mensen). Dat beeld wordt wel vertekend door 65-plussers. Als we die eruit halen blijven er 11 miljoen mensen over waarvan iets meer dan 25% niet werkt, zie redenen in onderstaande tabel. Er krijgen in Nederland zo'n 1,6 miljoen mensen een uitkering (exclusief AOW). Hier de tabel met alle uitkeringen (meest recente en complete lijst van september 2015): 811.000 arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, 429.000 WW-uitkeringen, 422.000 bijstands(gerelateerde)uitkeringen en 3,3 miljoen AOW-uitkeringen. Werkze nog!

waaromnietwerken.png

Reaguursels

Inloggen

@Pierre Tombal maak het een zero sum game. Verdeel het over de hele groep. Ook wel heel fair. En dat een deel dan minder krijgt. Ja hehe. Dat is nou eerlijk delen.

van heinde en verre | 05-02-16 | 12:30 | + 0 -

@van heinde en verre | 03-02-16 | 18:58
Dat is nog steeds een dure grap dan. Er zijn volgens het staatje namelijk 2,9 miljoen mensen die niet werken, waarvan er op dit moment 1,6 miljoen een of andere uitkering ontvangen. Ga je naar een basisinkomen, dan kosten die resterende 1,3 miljoen ook ineens geld.

Pierre Tombal | 04-02-16 | 08:57 | + 0 -

Of een basisinkomen (prima idee) dat LAGER is dan het huidige bijstandsniveau + alle toeslagen. Iedereen blij. Die beroepswerkelozen gaan toch nooit meer aan het werk. Niets meer aan doen. Gewoon minder geven.

van heinde en verre | 03-02-16 | 18:58 | + 0 -

Het huidige beleid van de regering is niet gericht op een toename van de werkgelegenheid, maar op het tegen elkaar uitspelen van diverse aan de kant staande groepen. Divide et impera. Mogelijk is men bevreesd voor een revolutie, en probeert men om die reden de eenheid te breken.

Rätselhaft | 02-02-16 | 22:32 |

Kijk kijk. Iemand die het spelletje dóór heeft!
Werkloos versus werkend, jong versus 'oud', belastingbetaler versus uitkeringsgerechtigde, enzovoorts. En maar vitten op elkaar, prachtig, Verdeel-ende-Heersch! En de bevolking vréét het, gezien ook de vele ondoordachte reacties zoals die ook hier weer verschijnen, waaronder het aloude 'blaming-the-victim', wat natuurlijk een aloud defensiemechanisme is tegen de gedachte dat je zelf ooit ook wel eens in de situatie van bovengenoemde categorieën 'Üntermenschen' terecht kan komen.

Triest.

EefjeWentelteefje | 03-02-16 | 13:32 | + 3 -

Kortom, als je niet voor je 50e binnen bent, ben je gigantisch de lul.

me,myself and IK | 03-02-16 | 12:06 | + 3 -

Zoals ik gisteren al waagde op te merken bij een artikel van dezelfde strekking op PowNed, het feit dat 'ouderen' (alles wat boven de 40 is) moeilijk aan de bak komen ligt naar mijn mening nogal vaak aan die generatie zelf die niet is meegegaan met de eisen van de moderne tijd als het aankomt op capaciteiten en competenties. Als je als 40'er weet hoe een frankeermachine werkt maar je staat glazig te kijken als iemand het heeft over SnapChat, dan is de marketing-afdeling misschien niet de juiste plek voor je. En zo worden inderdaad 'oude werknemers' verdrongen, simpelweg omdat ze niet meer het rendement opleveren wat hun vaak hogere salaris (en dus loonkosten) rechtvaardigt.

Andersom geredeneerd, als jij kunt bogen op successen die NIET zijn achterhaald door technologie dan is er een plek voor een 60'er waar men graaaaaaaaag in de buidel tast.

Bisschop Berenbaffer | 03-02-16 | 09:42 | + -1 -

atheïstisch stemvee | 03-02-16 | 09:10

Als je als land, Nederland dus, te veel werklozen hebt, dan heb je niet teveel werklozen, maar te weinig werkgevers.

Hoe komt dat ?

duitse herder | 03-02-16 | 09:32 | + 1 -

@ProAsfalt | 02-02-16 | 12:08

Je bent een linkje vergeten:
Ger zit al 30 JAAR in de Bijstand: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/12/...

Maar dat zal wel opzettelijk zijn, aangezien dat beeld niet binnen jouw overtuiging past.

Pierre Tombal | 03-02-16 | 09:30 | + -1 -

@duitse herder | 03-02-16 | 07:21
Voor jezelf beginnen. Dat is een geweldig initiatief. Echter, er moeten mensen en bedrijven zijn die iets van je willen afnemen. Ik zie al jarenlang bedrijven om mij heen proberen zoveel mogelijk te 'outsourcen' (vreselijk woord). Personeel dat wordt aangespoord om vooral buiten de deur te kijken. Vacatures worden zoveel mogelijk intern uitgezet/ ingevuld.
Door de lastenverzwaringen van de afgelopen jaren is de rek er bij consumenten/ particulieren ook wel uit. Dan heb je nog dat woud van regels en regeltjes waar je aan moet voldoen. Was ik bijna nog vergeten dat er in een aantal branches een soort schijnkapitalisme heerst, waarin je als ZZP'er eigenlijk gewoon een lijfeigene bent.

Ja beste Herder. Als er iets mis is in dit land, dan is het wel dat eigen initiatief niet gestimuleerd wordt. Zelfs tegengewerkt. Of je nu voor jezelf begint, of een uitkering 'geniet'. Stil blijven zitten is de onuitgesproken boodschap die onze overheid onbedoeld uitzendt.

Rest In Privacy | 03-02-16 | 09:10 | + 1 -

ProAsfalt | 02-02-16 | 23:47 |

Kijk aan... goed nieuws.

Maar wanneer begin je nu eens voor jezelf ? Met hoeveel man personeel ga je aan de slag ?

duitse herder | 03-02-16 | 07:21 | + -1 -

@Raider Twix | 02-02-16 | 18:46 :
"Kortom Nederland kent net zo veel werklozen als: Griekenland, Portugal en Spanje.
Middellandse Zee toestand dus."
Dit. Met de groeten van de regering, die dit met het toestaan van een mega-instroom aan kansenparels gefaciliteerd heeft.
Dat krijg je nou als je mongolen in je regering toelaat, nederland!

prakkie | 03-02-16 | 01:09 | + 1 -

Onald moet Ronald zijn.

ProAsfalt | 02-02-16 | 23:48 | + 0 -

Ik heb het altijd al geweten en nu is het wetenschappelijk bewezen:
Werken voor een BAAS is slecht dat geldt dus vooral de te werk stelling vanuit de bijstand voor nop:
www.kro-ncrv.nl/jinek/seizoenen/seizoe... door onald Giphart en evolutionair psycholoog Mark van Vugt komen praten over hun boek: 'Mismatch: Hoe We Dagelijks Worden Misleid Door Ons Oeroude Brein'

ProAsfalt | 02-02-16 | 23:47 | + 1 -

Werkloosheid is een intrinsiek gevolg van falend macro-economisch beleid. Het aantal werklozen is simpel te becijferen met de economische wetmatigheid: werkloosheid = arbeidsaanbod - werkgelegenheid. Werkloosheid is op micro niveau niet op te lossen. De baan van de een is de werkloosheid van de ander!

Het huidige beleid van de regering is niet gericht op een toename van de werkgelegenheid, maar op het tegen elkaar uitspelen van diverse aan de kant staande groepen. Divide et impera. Mogelijk is men bevreesd voor een revolutie, en probeert men om die reden de eenheid te breken.

Pas als de werkloosheid structureel en significant is afgenomen worden discussies als WW vs WIA zinvol. Heden is het belangrijker dat arbeidsplaatsen worden behouden, en niet worden verdrongen middels tewerkstellingen vanuit participatie-wetgeving.

Rätselhaft | 02-02-16 | 22:32 | + 5 -

blubberpoesje | 02-02-16 | 13:10 | + -21 -Mark_D_NL | 02-02-16 | 13:13 | + -17 -

Jammer dat jullie zo snel een oordeel vellen. For the record, er is geen dag dat ik niet heb gewerkt, mijn carrière is begonnen als krantenjongen. Dat betekent niet dat de wereld nogal veranderd is in 25 jaar tijd. Ik heb mezelf 3 keer omgeschoold en overweeg een 4e keer. Ik had erg harde woorden klaarliggen maar dat zou me waarschijnlijk een ban opleveren. Ik hou t er maar bij dat ik jullie nogal onsympathiek vind.

Stonecity | 02-02-16 | 22:16 | + 9 -

Met de massale import van kanslozen uit achterlijke culturen wordt het alleen nog maar erger.

lauwebal | 02-02-16 | 22:13 | + 5 -

P.redgleuf | 02-02-16 | 20:14
Dandruff | 02-02-16 | 21:08

Rutte heeft leiding gegeven op de HR van Unilever. Is daar door spanningen weggegaan.

duitse herder | 02-02-16 | 21:15 | + 2 -

P.redgleuf | 02-02-16 | 20:14,

Dat Rutte geschiedenis gestudeerd heeft geloof ik ook niet zo, gezien zijn positieve houding tegenover de EU, de islam, ongecontroleerde massa-immigratie etc. Stuk voor stuk kwesties waarvan de geschiedenis leert dat ze tot extreme bloedbaden en de val van hele beschavingen kunnen leiden.

Wat je zegt klopt, vooral punt 2 is belangrijk; de overheid heeft een paar gigantische gaten in haar handen. Vandaar punt 1; de enorme belastingdruk waardoor ons vrij besteedbaar inkomen te laag is.
Het erge is dat wat jij op de universiteit leerde, eigenlijk ook wel bij de gemiddelde huisvrouw bekend is. Dat is niet lullig bedoeld naar jou; jij kunt op macro-economisch niveau uitleggen waarom een huisvrouw niet meer geld kan uitgeven dan zij binnenkrijgt. Maar de meeste huisvrouwen hebben van zichzelf al een dergelijk vermoeden.
Waarom weten Rutte en zijn kornuiten dat dan niet?

Dandruff | 02-02-16 | 21:08 | + 10 -

Dandruff | 02-02-16 | 19:23 | + 1 -
JUIST. En ik heb macro-economie gehad op universitair niveau. (EUR)
Het probleem is;
1) het VRIJ besteedbaar inkomen (te laag)
2) inkomstenbelasting (te hoog)
3) aantal personen in het MKB (wat de gehele toegevoegde waarde voor de BV NL genereert)(te laag)
4) gratis geld (aardgas) op (dus 3 wordt relatief nog veel belangrijker)
5) export van geld uit de ecomomie (elke euro weg generteer geen multipliereffect meer in de onze)

Maar markie op het binnenhof, die heeft geschiedenis gestudeerd. Die weet het vast beter dan ik.

P.redgleuf | 02-02-16 | 20:14 | + 9 -

In 2018 gaan er meer dan 100.000 wajongers de bijstand in. Reuze benieuwd wanneer die eindelijk eens aan mogen gaan schuiven bij een werkgever. Zal dat nog voor of na de chronische bijstands-40-plusser wezen?

Abject | 02-02-16 | 20:07 | + 1 -

@ProAsfalt,
@Sinar2,

Ik ben niet voor een race naar de bottom.
Ik ben wel voor logisch nadenken.
De lonen zijn niet te laag, de belastingen zijn te hoog; en dat heeft alles te maken met wanbeleid. En het strooien met uitkeringen en subsidies voor de "zielepietjes" onder ons is een wezenlijk onderdeel van dat wanbeleid. Veel mensen met een bijstandsuitkering blijken huizen in Marokko te bezitten, anderen rijden rond in dure auto's.

In het grootste deel van de wereld bestaan helemaal geen uitkeringen, toch leidt dat daar niet automatisch tot de hongerdood. In een land als Suriname kennen ze ook geen uitkeringen; wie geen werk heeft gaat schoenen poetsen, of woont in bij een tante waar hij / zij wat huishoudelijke klusjes kan doen. Nou is de situatie in Suriname natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken met de situatie in Nederland, maar het geeft wel aan dat we ons niet in de maling moeten laten nemen door de goedbetaalde "nivelleren is een feest" lobby. Er wordt veel te veel geld weggegeven aan mensen die daar niks voor willen doen. Dat kost een behoorlijke smak geld.
Als de belastingen omlaag gaan houden mensen meer geld over; gaan meer besteden; en kunnen bedrijven dus meer mensen in dienst nemen.
Zo simpel is het.
Hoe meer uitkeringen, toeslagen en subsidies we afschaffen, des te makkelijker wordt het ook om te controleren wie daar recht op hebben. Dat voorkomt de grootschalige fraude waar we regelmatig over lezen.
Maar het scheelt vooral een hoop ambtenarij die nu de hele dag geldstromen van vestzak naar broekzak dirigeren, en weer terug. Elke uitkering, toeslag of subsidie die je krijgt is een sigaar uit eigen doos. Of eigenlijk slechts het restje van je sigaar; de rest is op diverse ministeries al opgerookt.

Dandruff | 02-02-16 | 19:23 | + 18 -

ProAsfalt | 02-02-16 | 12:08

Goed nieuws voor je.

Er zijn inderdaad worldwide twee soorten werkgevers: slechte en hele slechte...

duitse herder | 02-02-16 | 19:02 | + 0 -


Ik zie een schoonmoeder die al 30 jaar niks uitvreet en leeft van zorg naar zorgmomentje zonder aan zichzelf te werken.
Ik zie een vriend die elke winter in de WW zit.... want lekker makkelijk en echt solliciteren ho maar.
Ik zie ondergeschikten waarvan misschien nog 40% van de mannen fulltime werkt.
Ik zie een schoonzus en zwager samen een keer 50 uur per week werken want zo hebben we een lekker leven met toeslagen enzo.
Ik zie een broer die nog 30 moet worden die niet meer dan 20 min wil reizen naar z'n werk
Ik zie het naar de klote gaan en dat ik de gek ben die het allemaal financiert.
Luieren loont in Nederland!

Ouwe Jood | 02-02-16 | 18:48 | + 11 -

"wordt wel vertekend door 65-plussers. Als we die eruit halen blijven er 11 miljoen mensen over waarvan iets meer dan 25% niet werkt,"
-
Kortom Nederland kent net zo veel werklozen als: Griekenland, Portugal en Spanje.
Middellandse Zee toestand dus.

Raider Twix | 02-02-16 | 18:46 | + 7 -

ProAsfalt | 02-02-16 | 12:08 | + 50 -
Geldt niet alleen voor NL, maar voor groot deel Eurozone (bijv. werkloosheid Franse jongeren = 20% = werkelijke reden noodtoestand). M.i. wordt migrantenprobleem opgeblazen omdat beleidselite ook wel inziet dat huidige economische situatie niet al te lang meer houdbaar is tot (hoogopgeleid) volk wakker wordt en zijn/haar agressie richt op bestuurders i.p.v. op vluchtelingen.

Schwanz | 02-02-16 | 18:45 | + 6 -

Verlaag de bijstand tot een karig huis en 2500KCal aan eten (2100 voor vrouwen) en verder helemaal niets.
Iedereen die dan nog in de bijstand blijft heeft ofwel zwarte bijverdiensten (gemakkelijk te controleren), danwel is een hopeloos geval.

Hopeloze gevallen zouden dan iets extra's kunnen krijgen.
Het minimumloon moet dan wel worden afgeschaft. Veel bijstandstrekkers zijn namelijk niet producief genoeg om een minimumloon te rechtvaardigen.

McPhart | 02-02-16 | 18:13 | + -17 -

blubberpoesje | 02-02-16 | 12:43 |

Daar krijg je geen antwoord op. je verstoort zijn fantasie.

duitse herder | 02-02-16 | 17:45 | + -4 -

Er zijn gewoon teveel arbeidskrachten, omdat de hele aarde uitpuilt van de mensen.
Een door alle technologische ontwikkelingen neemt de behoefte aan arbeidskrachten af.
Veel van de bijstandstrekkers kunnen niet zoveel, of kunnen wel veel maar zijn dan duurder en ouder dan anderen die hetzelfde kunnen.
Er is niet echt een oplossing voor dit probleem. er zijn wel veel suggesties gedaan: basisinkomen, arbeidstijdverkorting, uitkeringen verlagen of juist verhogen, regels versoepelen voor zelfstandigen.
Maar dit los het werkelijke probleem niet op: afnemende vraag naar arbeid en toenemende aantallen mensen.
Dus toch maar een oorlog: 'thinning the herd'.

zeeman73 | 02-02-16 | 16:04 | + 15 -

Ik persoonlijk maak me meer zorgen over de steeds kleinere groep netto betalers in nl , das kapital. Zitten we nog op 1 miljoen netto bijdragers voor de samenleving, of al minder? Zoek dat eens uit svp en zie dan het democratische probleem en het toekomst probleem voor de samenleving!

omineuze omnipotent | 02-02-16 | 16:03 | + 9 -

@blubberpoesje | 02-02-16 | 12:43 Mijn situatie is dezelfde als @ProAsfalt.
Dit is mijn mening, ik heb mijn dingetje gedaan, laat me met rust.
twitter.com/gentlegiant8/status/66887...

gentle giant | 02-02-16 | 14:39 | + 1 -

Gek eigenlijk. Onze maatschappij bestaat voor ongeveer de helft uit activiteiten die maar één doel kennen: de welvaart geproduceerd door de andere helft eerlijker verdelen.

En dat is allemaal nodig omdat we onze maatschappij inrichten vanuit het geloof dat individuele beloningen voor verrichte arbeid noodzakelijk zijn, en bovendien de maatstaf voor individuele waarde vormen. Succes = rijkdom.

ongeveer 50% compleet verspilde energie en oplopend ongelijkheid. En dat vinden we het beste systeem dat we kunnen bedenken met elkaar?

F#ckingAwesome | 02-02-16 | 14:36 | + 10 -

ProAsfalt | 02-02-16 | 14:07 |

Nah kijk eens aan... je toekomst ligt dus in Zwitserland. Ik hoor graag van je wat je aan werk en aan inkomen zoals scoort. Viel Glûck - Bonne chance - Buona fortuna.

En een goede reis.

duitse herder | 02-02-16 | 14:32 | + -14 -

sinar2 | 02-02-16 | 12:52
De situatie is de laatste 15/20 jaar enorm veranderd (ook voor de crisis), jeugd en zieken (wajong/wao) worden op straat getrapt na contract 3 maanden of gebruikt via reintegratie, heeft er iemand zijn hand over zijn hart gestroken en gezegd, goh doe mij maar wat minder zodat die jongere/zieke wat kan opbouwen, nou ik ga echt niet teveel belasting betalen, ik ben toch geen dief van mijn portemonnee, ik ga naar de fysio, ik betaal er toch voor? Ik ga echt niet een uur langer werken dan loop ik toeslagen mis.
-
Nee, na alle groei-jaren moet er dit jaar wel weer een percentje bij. Sociaal zijn wordt uitbesteed
aan overheid en organisaties want ik betaal al o-zo-veel belasting.
-
Dan is het kut voor je als je jezelf in de spiegel tegenkomt, maar mag je god op je blote knietjes
danken dat je bijstand krijgt. Stel je voor dat alle netto belastingbetalers zich eens gaan bemoeien
met "verdienen" en "rechten"; dikke kans dat je de competitie van een werkend kind verliest.
-
Prettige dag verder!

omgponies | 02-02-16 | 14:19 | + -6 -

@omgponies | 02-02-16 | 13:34 |
Waarom vergelijken met bananenlanden hetgeen de linkse kerk ook altijd doet, neen, het wordt tijd om het naar een hoger niveau te tillen daar waar het volk het voor het zeggen heeft om zodoende corruptie 2.0 uit te bannen, ook één van mijn linkjes.

Het niveau van Zwitserland, op alle vlakken vooral het directe democratiemodel, daar moeten wij naar toe en dan helpt The Race To The Bottom niet bij.

ProAsfalt | 02-02-16 | 14:07 | + 17 -

Is vooral het gevolg van regels, voorschriften en bepalingen die de Nederlandse werkgever wordt opgelegd door de politiek en de overheid. Oftewel die politiek en die overheid zijn debet aan deze cijfers. Niet de serieuze burger, oftewel de werkgever als wel de werknemer.

Voorspelling: er verandert niets.

duitse herder | 02-02-16 | 13:56 | + 5 -

Mark_D_NL | 02-02-16 | 13:29 Jij maakt ook een veel voorkomende fout. Het feit dat jij het kunt, wil niet zeggen dat een ander het ook kan. Niet iedereen is even goed creëren. Als het artikel in de Volkskrant leest dan lees je dat een groot deel van de bijstandtrekkers niet eens een juiste startkwalificatie (VMBO-2) heeft. Wat moeten die gaan creëren?

Voor de rest wat sinar2 zegt. Als het wel zou kunnen, dan wordt het wel op een nadere manier onmogelijk gemaakt.

Biersmurf | 02-02-16 | 13:40 | + 21 -

blubberpoesje | 02-02-16 | 12:16 | + 2 -
Ik heb pas onder een proefcontract opnieuw mogen beginnen bij een werkgever. Dan mag je gewoon voltijds werken zonder additionele vergoedingen. UWV verzorgt dan je 'loon', de werkgever hoeft niets te betalen. www.uwv.nl/werkgevers/werknemer-met-ui...

Nu is mijn werkgever uiteindelijk geen uitzuiger gebleken, maar dit zet wel bijzonder veel deuren open om 'effe iemand te proberen', om die vervolgens met een lulsmoes er twee maanden later weer uit te bonjouren. Ik heb bij een aantal grote bedrijven gewerkt die met dossiervorming heel makkelijk van hun personeelsbestand afkomen (afdeling boventallig verklaren, taal- en vakkennis toets doen en niet slagen is bye bye zwaai zwaai, of je moet genoegen doen met loondaling en een functie die niet meer bij je past).

Sjnuffel | 02-02-16 | 13:35 | + 21 -

ProAsfalt | 02-02-16 | 12:38
Lul toch niet man, heb jij de afgelopen 50 jaar een nacht minder geslapen van kinderarbeid in Afrika en Azië dan?

omgponies | 02-02-16 | 13:34 | + -8 -

@Mark_D_NL | 02-02-16 | 13:29
Niks afwachtende houding. Ik ken er genoeg die overal achter aan gegaan zijn of die zelf iets wilden beginnen. Maar ga jij eens naar een bank voor krediet als 45+ om iets te starten, ze lachen je nog net niet uit. En ZZP'ende bouwvakkers in oude busjes rijden er nu wel genoeg rond hoor, daar is ook geen droog brood meer in te verdienen.

sinar2 | 02-02-16 | 13:32 | + 28 -

811.000 arbeidsongeschiktheidsuitkering. Krijgt het maar niet uit mijn hoofd dat ik denk dat 50% van hen het wel lekker vind om een uitkering te hebben zonder dat het wordt gekort omdat je partner werkt, je niet hoeft te solliciteren, geen vermogenstoets en veel tijd hebt om er wat bij te verdienen. Voor de Wajong is voor duizenden jongeren daarom een hoofdprijs. Mooi basisinkomen. Helaas gaat een in de basis prima systeem zo een rottend systeem worden. Waar wij als werkenden mogen betalen. Overigens ken ik ook voldoende bijstandsmoeders die met hun uitkering, subsidies en zwarte inkomsten makkelijk rondkomen.

Graaier | 02-02-16 | 13:29 | + -11 -

sinar2 | 02-02-16 | 13:23 | + 0 -
Jij maakt weer dezelfde fout... Jij gaat uit van wat er aangeboden wordt. En dus neem je een afwachtende houding. En met afwachten verdien je nooit iets. Je bent vergeten wat creeeren is. Er zijn ind geschiedenis nog nooit zoveel kansen geweest. En de Nederlandse man van 45+ pakt die kansen niet, ongelooflijk! Maar wees niet bang. Die Aziaat van 45+ gaat die kans wel pakken. En die zie je binnen een paar jaar in Nederland de dienst uitmaken.
--
Misschien ben ik al 45+, wie weet?

Mark_D_NL | 02-02-16 | 13:29 | + -42 -

@Mark_D_NL | 02-02-16 | 13:11
Welk werk als je 45+ bent? Dat is er gewoon niet. Je bent dan gewoon te oud, ongeacht wat je allemaal gedaan hebt of geprobeerd. Of je mag als ZZP'er pakketten bezorgen waar je net aan 500 euro in de maand aan overhoud.
Stop alsjeblieft met dat gelul over aanpakken en zoeken anders ben je een loser. De banen verdwijnen massaal en op elke vacature komen 300 sollicitanten af.
Jij komt ook nog wel aan de beurt als je meer levenservaring krijgt en dingen ziet gebeuren.

sinar2 | 02-02-16 | 13:23 | + 43 -

Jullie moeten wel luisteren naar de basisloonprofeten voordat je ze afkraakt:
Het basisloon helpt mensen aan werk omdat het minimumloon met een even hoog bedrag omlaag kan. Dus mensen in dienst nemen wordt goedkoper.

Ik weet niet of het basisloon haalbaar is, maar dat is dan wel weer een kloppend argument.

frank87 | 02-02-16 | 13:20 | + 11 -

Mark_D_NL | 02-02-16 | 13:11 | + -1 - Niet-westerse allochtonen zijn blijkbaar 7,5x slechter in voor zichzelf zorgen dan Westerse mannen.
Zie: Vogelbeest | 02-02-16 | 13:18 | + 1 -

Vogelbeest | 02-02-16 | 13:20 | + 35 -

vervolg:
2 miljoen niet westerse allochtonen (bron: www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/in...)
zijn verantwoordelijk voor de helft van de bijstandsuitkeringen.
Van de Marokkaanse Nederlanders krijgt één op de zeven een bijstandsuitkering, onder Turken en Surinamers één op de tien. Van de autochtonen ontvangt één op de vijftig een bijstandsuitkering, schreef het CBS in het Jaarrapport Integratie 2014.
Zelfde artikel als hierboven: www.elsevier.nl/Economie/blogs/2015/8/...

Vogelbeest | 02-02-16 | 13:18 | + 29 -

Stonecity | 02-02-16 | 12:59 | + 1 -
Je moet de uitkering uit je wereldbeeld halen. Ga aan de slag, verkoop iets, maak iets, lever een service. De Uitkering is voorbij, wen er maar aan.

Mark_D_NL | 02-02-16 | 13:13 | + -30 -

sinar2 | 02-02-16 | 12:52 | + 6 -
Eigen schuld dikke bult. iedereen heeft aan zien komen dat de wereld verandert (DUH!). En dat vergt inderdaad veel meer eigen inzet. De tijd van het wachten op die baan is al lang voorbij. En waneeer je dus als mens niet nadenkt over je eigen toekomst en gewoon afwacht en de overheid de schuld geeft van je eigen werkeloosheid ben je een loser. Er is een wereld vol werk. Ja, misschien moet je dan je gezin een paar weken achter laten om geld te verdienen, so what?
--
Dit gezeik laat zien hoe NL mannen verworden zijn to afwachtende watjes en handophouders. Kom op schouder eronder en vechten, verkopen, de wereld afstruinen voor business, oplichten, pakken wta je pakken kan.
--
Ik moet den Moslim wel gelijk geven.. De Nederlandse man kan niet eens voor zichzelf zorgen, niet eens zijn kinderen en vrouw voeden.. losers.

-

Mark_D_NL | 02-02-16 | 13:11 | + -63 -

@Stonecity
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ik stel een simpele vraag en jij dringt mij een mening op.
Zeker ook werkloos? Met zo'n instelling vind ik het niet vreemd dat niemand je aanneemt.

blubberpoesje | 02-02-16 | 13:10 | + -29 -

@ProAsfalt om te beginnen zie ik nooit regurrders die de race to the bottom een goed idee vinden.

Verder vraag ik me nog steeds af wat voor technische opleiding jij nou hebt en in welk landsdeel je woont. In omgeving Rotterdam is er geoeg werk als je achtergornd geschikt is voor de process-industrie.
In Midden en Oostelijk brabant is men in de maak-industrie blij met iedere monteur die echt iets kan.

Vogelbeest | 02-02-16 | 13:08 | + -4 -

hoeveel 'te werk gestelde' uren per week werk je in ruil voor je uitkering?
blubberpoesje | 02-02-16 | 12:16 | + 2 -

Dus iemand moet maar gratis arbeid verrichten in ruil voor een uitkering als ik je goed begrijp?

Stonecity | 02-02-16 | 12:59 | + 29 -

Voor veel mensen is het gewoon gratis geld, want ze klussen zwart bij. Of ze hebben een plantage op zolder.

waskuup | 02-02-16 | 12:52 | + -33 -

@ProAsfalt | 02-02-16 | 12:38
Iedereen van boven de 45 die nu zijn baan kwijtraakt komt zo goed als zeker terecht in het circuit waar jij inzit. Dwangarbeid in ruil voor de bijstand waar je eigenlijk een gewone baan en salaris voor zou moeten krijgen.
Maar een hoop reaguurdertjes zijn net in de 20 en denken dat de wereld voor ze open ligt en dat ze tot in lengte van dagen succes en glansrijke carriere zullen hebben.
Hoe hard zal de werkelijkheid voor ze aankomen later.

sinar2 | 02-02-16 | 12:52 | + 66 -

Echte werkloosheid dus 15%.

orca | 02-02-16 | 12:50 | + 14 -

@ProAsfalt
Ik snap wat je bedoelt, maar dat is geen antwoord op mijn vraag. In diverse commentaren benoem je jezelf als lichtend voorbeeld van de 'race to the bottom'. Daar heb ik mijn mening over, maar die zal ik nu achterwege laten. Ik vraag slechts om een objectief getal en aangezien jij je eigen leed zo graag in de spotlights zet, neem ik aan dat je geen enkel bezwaar hebt tegen het noemen van het aantal uur per week.

blubberpoesje | 02-02-16 | 12:43 | + -7 -

@blubberpoesje | 02-02-16 | 12:16 |
Het gaat er niet om hoeveel dwangarbeiduren ik moet leveren maar het gaat om de algemene maatschappelijke tendens namelijk The Race To The Bottom waarbij opvalt alsof het lijkt dat de meeste reaguurders denken dat zij hier never nooit niet mee te maken krijgen totdat het wel het geval is.

The Race To The Bottom vindt ook plaats in de VS. Het is zo droevig gesteld dat de huidige generatie in de VS het slechter zal doen de ouders.
nos.nl/nieuwsuur/artikel/2084121-ameri...

Middenklasse baantjes verdwijnen bij bosjes om te worden vervangen door minimumloonbaantjes of werkervaringsplekken.
Een zeer sterk column is deze: www.telegraaf.nl/dft/goeroes/willemokk...

ProAsfalt | 02-02-16 | 12:38 | + 27 -

Je kan een rechtstreekse lijn naar de werk- en tuchthuizen van de Gouden Eeuw trekken en de huidige participatiewet. Er is één constante in die 350 jaar en dat is falend beleid. Je kan allerlei projecten verzinnen maar het enige dat helpt is omscholing of 1 op 1 contact met werkzoekenden die vaak door de bomen het bos niet meer zien, wankelmoedig kijken naar de mensen die wel werk hebben en zelf met het idee lopen dat ze door hun werkloosheid afgeschreven zijn als mens.

Diotima | 02-02-16 | 12:22 | + 45 -

@ProAsfalt
Ik herhaal mijn vraag van een aantal dagen geleden even aan je: hoeveel 'te werk gestelde' uren per week werk je in ruil voor je uitkering? Want aan je enthousiaste reaguren te zien, zijn dat er geen 40. Of is het een baantje met heel veel vrijheid?

blubberpoesje | 02-02-16 | 12:16 | + -13 -

Dat dat voor vele het eindstation is lijkt mij logisch daar al jarenlang een arbeidsoverschot is van 488.000 luitjes of meer en daar lijkt voorlopig nog helemaal geen einde aan te komen.

Voor de rest is The Race To The Bottom ingezet en de meeste reaguurders vinden het goed.

Voor diegene die denken dat de bijstand een feest is en menen dat The Race To The Bottom niet bestaat, hierbij de linkjes:
economie.eenvandaag.nl/index.php/tv-it... Weliswaar geen gratis arbeid maar mijns inziens is er degelijk sprake van uitbuiterij, the race to the bottom, Bangladeshe toestanden, zoals werkgevers met slaven/werknemers omgaan. En dat is ongetwijfeld niet alleen in deze sector. De meeste reaguurders en de VVD vinden het goed.

www.npo.nl/de-monitor/11-10-2015/KN_16...
www.npo.nl/2doc/19-10-2015/VPWON_12234... Wel gescript maar is op waarheid gestoeld.

www.doorbraak.eu/waarom-dwangarbeid-in...
www.telegraaf.nl/binnenland/24090284/_...
nos.nl/nieuwsuur/artikel/2024098-alle-...
www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/det...
www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/acht...
www.tubantia.nl/regio/achterhoek/fnv-e...
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/12/...
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/08/...
PvdA deinst er zelf ook niet voor terug:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/04/...
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/10/...
Zelfs dit is mogelijk:
www.joop.nl/leven/detail/artikel/29532...
Werkloosheidsindustrie
www.joop.nl/economie/detail/artikel/23...

Hier gaan kennelijk de bijstandsgelden naar toe
www.gemeenteloket.minszw.nl/binaries/c...

uitbuiting van pas afgestudeerden en stagiaires:
demonitor.ncrv.nl/uitbuiting-starters-...
demonitor.ncrv.nl/uitbuiting-starters-...
demonitor.ncrv.nl/uitbuiting-starters-...

Ziek door werk:
nos.nl/nieuwsuur/artikel/2081815-opnie...
Dit wordt alleen nog meer erger door flinke bezuinigingen op de arbeidsinspectie en vooral door de te werkstelling vanuit de bijstand voor nop waardoor je in de praktijk geheel rechteloos bent.

www.telegraaf.nl/binnenland/25080719/_... Geen opdracht voor overwerk is niets betaald krijgen terwijl je het impliciet wel moet doen. Nieuwe slavernij. En dit onder goedkeuring van de overheid! Hoe zal de school reageren als je het niet doet?

daskapital.nl/2016/02/werk_voor_de_bez... Werkervaringsplekken, zo werkt dat tegenwoordig.

ProAsfalt | 02-02-16 | 12:08 | + 79 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken