Britse oorlogsbodems van 1,3 miljard per stuk zijn stuk

Let's go
Let's go
Als we nog eens een keer glorieus op Chatham willen varen, dan moet dat niet nu maar NU! Van de 19 gevechtsschepen van de trotse Royal Navy zijn er namelijk zes kaduuk. En die zes vormen vormden ook nog eens de backbone van de navy. In 2009 zijn zes 'guided missile destroyers' van het type F-45/Daring-klasse in gebruik genomen (what's in a name, JSF = F-35). Kostprijs per schip: €1,3 miljard. Oorspronkelijk zou de navy 12 nieuwe schepen krijgen, maar door uitdijende specificaties en alle vertraging die daarbij komt kijken werden de schepen wat begrotelijk. Daarom halveerde de Britse regering de bestelling. Maar, voor die €1,3 miljard heb je op papier wel de meest geavanceerde 'missile destroyer' ter wereld. In werkelijkheid blijkt de stroom uit te vallen op het moment dat de hofmeester de magnetron aanzet, de schutter een raket afvuurt en ook nog ergens aan boord iemand tv zit te kijken. Het schip raakt dan stuurloos en het geschut werkt niet meer. Best lastig, zeker als je op missie bent. Het Britse ministerie van Defensie heeft de problemen steeds afgedaan als kinderziektes, maar nadat een aantal officieren de BBC op de hoogte van de problemen stelde, kon niet anders dan toegegeven worden. Dus er worden nieuwe generatoren bijgeplaatst en dat kost enkele tientallen miljoenen ponden per schip. Ofwel een paar honderd miljoen euro. Met nog een aantal peperdure schepen in aanbouw houdt iedereen en de minister van Financiën zijn hart vast voor nog grotere begrotingstekorten. Wij stellen voor om morgenochtend uit te zeilen, want mooi was die tijd.

Reaguursels

Inloggen

Basil Fawlty | 31-01-16 | 00:52
Snap ik, SM is ook fantastisch, alleen eind jaren 70 kwam de Jap pas marginaal in beeld vanwege de oliecrisis,
zie b.v. verkopen www.digibron.nl/search/detail/012ea4cc..., hierin komt maar 1 japanner voor. O.T. die dingen roestten toen even hard als de Italiaanse auto's.

De knappe koppen, patenten en veel fabrieken uit BRD zijn tot ~1950 leeggetrokken door de U.S. en UK, DDR vergelijkbaar door Rusland. Vanaf medio 1950 is het embargo tegen BRD opgeheven en worden
fabrieken voor tanks, helicopters, jets, maar ook atoomcentrales en chemische fabrieken weer in bedrijf gebracht/hersteld. Duitsland is qua scheepsbouw altijd een buitenbeentje vanwege geografische ligging (kustlijn). Japan heeft zelf een wapenexport embargo ingesteld in 1967 en is i.h.a. pacifistisch ingesteld.

De opmerking "omdat ze geen zware oorlogsindustrie mochten hebben" is daarom m.i. nogal gratuit en
kortzichtig omdat US/UK het met alle kaarten in de hand vooral zelf ?verzaakt? hebben. Het zou James gesierd hebben de hand een keer in eigen boezem te steken of in ieder geval in de context van WO2
niet naar de tegenstander te wijzen.

omgponies | 31-01-16 | 18:38 | + 0 -

Je moet roeien met de riemen die je hebt.

fleurtje | 31-01-16 | 09:12 | + 0 -

omgponies | 30-01-16 | 21:18 |

Mijn beste, wist dat die zou komen daarom zei ik en hij in zijn programma ook "oa". ;) Aangaande je laatste alinea. Hij is echt niet kortzichtig. In de jaren '70 (ben geboren in 69) werd de automarkt al overgenomen door de Duitsers en de Jappenbakken. Mercedes (de Turkenbak), BMW, Opel, idd GM maar werd gebouwd in Duitsland, Datsun (nu Nissan) en vanaf 1980 oa Mazda en Mistubishi waren de geliefde autos in Nederland. Goedkoper dan Citroen, Peugeot, Fiat, Lancia, etc en betrouwbaarder. Chrysler, GM met oa de Chevys hebben het toen geprobeert maar die autos waren zo slecht. Plastic en vielen al uitelkaar in de folder. Ja ze zagen er mooi uit in de advertenties in de Playboy maar was serieus waar rommel. Weet dat omdat mijn pa zich liet verleiden tot het kopen van een Chevy. Idiot horney bastard :). Auto was een groot drama. Stond constant in de GM/Opel garage. Hij heeft hem toen na een half jaar verkocht en toen kocht hij (ongelogen waar) een ander drama. Een lancia Beta. Die roeste al in de folder maar had klasse! Kein probleem die werd weer ingeleverd voor Alfa Giulietta die ook weer roeste in de folder. Ik was 12 en mijn broertje 16. Wij lagen dubbel van het lachen want wij zeiden iedere keer. Ouwe! Koop nou een Beemer, Mercedes of Audi. Wat kocht hij? petje af. Een Citroen CX. Briljante bak. En hij was zo verzot op Citroens dat hij een DS 19 oldtimer met losse gele koplampen kocht. En dat was serieus een briljant ontworpen auto. Eerste auto met luchtvering. Zwart met een wit dak. En toen kocht hij een "Rouge de Bordeaux" 2CV Charleston voor mijn ma. Bak stonk een uur in de wind en tochte aan alle kanten maar had charme en had een open dak, maw rol canvas dak naar achteren. Schitterend. Baal er overigens wel van dat hij die DS later heeft verkocht. commons.wikimedia.org/wiki/File:Citro...

Basil Fawlty | 31-01-16 | 00:52 | + -1 -

Basil Fawlty | 30-01-16 | 14:10
Nee, tot jaren 80 vorige eeuw was er geen Duits/Japanse dominantie op de automarkt,
jaren 60/70 (ruimtereizen) waren zeker in US de tijd van Amerikaanse auto's met luxe standaard
wat pas in de jaren 90 in Europa kwam (airco, cruise control).

Veel bedrijven zijn gewoon doorgegaan na de oorlog (Kawasaki/Mitsubishi, Siemens) met zware industrie,
er was toen een veel kleinere afzetmarkt voor consumentenauto's.

James May begrijpt het niet en is te kortzichtig (alleen auto's). Het Anglo/Atlantische domein kan niet meer concurreren met de degelijkheid van Duitsland of het perfectionisme van Japan, van naaimachines, elektro- enz enz. tot scheepvaart.

omgponies | 30-01-16 | 21:18 | + 0 -

Gewoon een Chinese generator van 10.000 euro nemen...

Patatter | 30-01-16 | 15:39 | + 2 -

Toen de JSF / F-35 besteld werd, was het erg belangrijk dat Stork hier geld aan ging verdienen. Ze hadden wel 1 miljard van de staat nodig hiervoor. Later wilden ze deze lening niet terug betalen.
Stork u weel wel, van die (door de staat gewenste / verplichte) gezondheidverspestende balans ventilatie in Amersfoort.
-
Alles wat uit een schatkist betaald wordt, dient in de eerste plaats de winstuitkering van aandeelhouder te dienen. De rest is bijzaak.
Eén klein nadeel: dan werkt die rotzooi niet.

Raider Twix | 30-01-16 | 15:19 | + 1 -

jojan | 29-01-16 | 22:21 |

Milieu en defensie zijn twee dingen die niet in een zin passen, en ook niet horen.

Het gaat hier om veiligheid van mensen, niet om de bloemetjes en de bijtjes.

Min-of-meer | 30-01-16 | 14:48 | + 3 -

Daadje Los | 29-01-16 | 19:16 |

Genau! Hoorde trouwens vorige week een zinloze, interassante trivia op de BBC. James May (top gear) had een programma over "Peoples cars" VW, Mazda, Nissan etc. Zijn conclusie was. Waarom hebben die landen (Japan en Duitsland) na WO 2 de moniale auto industrie overgenomen? Omdat beide landen geen zware oorlogsindustire mochten hebben. Dus alle knappe koppen gingen oa aan het werk in de autoindustrie en dat is nog steeds zichtbaar (al mogen beide landen inmiddels wel zware defensie dingetjes bouwen).

Basil Fawlty | 30-01-16 | 14:10 | + 7 -

Wat ook de reden is, dit soort dingen gebeuren (helaas) overal. Bij de Russen en Chinezen zegt alleen niemand er iets over omdat je dan gelijk een potje polonium in je mik krijgt.

The Ugly | 30-01-16 | 12:03 | + 5 -

Iedereen Verkoopt zijn ziel aan de Duivel,Carrière belangrijker,dan zoals vroeger een eeuwigdurende affiniteit met Baas en Baan.
Een Mooi Voor beeld van vroeger,de US Bradley> www.youtube.com/watch?v=aXQ2lO3ieBA

Torquemada | 30-01-16 | 03:20 | + 1 -

Een van de ontwerp specificaties was: CO2 neutraal.
Nu blijkt dat niet te lukken ...

jojan | 29-01-16 | 22:21 | + 5 -

als ik de problemen zo lees lijkt met de verdeling over de groepen niet goed of er moeten wat zwaardere zekeringen in de zekeringenkast. Kwestie van een euro of twee á drie, toch?

jan-lul-de-behanger | 29-01-16 | 21:29 | + 3 -

@ Yohean | 29-01-16 | 20:16
Dat is een artikel uit Trouw van december 2000. Lekker bij de tijd ben jij.
Dat vliegdekschip was toen aan het proefvaren.
Geen enkele reden om te schrijven dat het vliegdek te kort is.
Daar gaat het artikel ook niet over.

minik | 29-01-16 | 20:39 | + 4 -

@noerg idd.. probleem is als er geld mee gemoeid is ineens incompetente mensen ineens de boel overnemen want goed voor hun status. Ingenieus worden dan ineens "uit de loop" gehouden want die worden als lastig ervaren met hun lastige vragen als "is er wel genoeg vermogen beschikbaar?"...

WellusNietus | 29-01-16 | 19:42 | + 15 -

Charles de Gaulle. Vliegdek te kort voor de franse straaljagers. Ik heb hier niet eens een comment voor.
Yohean | 29-01-16 | 18:04

Er opereren Super Etandards en Rafale vliegtuigen vanaf de Charles de Gaulle dus wat bedoel je eigenlijk?

minik | 29-01-16 | 19:28 | + 11 -

-weggejorist-

Daadje Los | 29-01-16 | 19:16 | + 7 -

Duur betaalde ingenieurs zonder kennis van zaken.
Yohean | 29-01-16 | 18:04 | + 3 -
Die zijn best zeldzaam. Verder ga je lekker kort door de bocht. Dat te korte vliegdekschip is wel een mooi voorbeeld, wie had die specificaties geschreven, een bobo van defensie of iemand met verstand van zaken? Zelfde verhaal met de fyra. Als je een wereldvreemde de ontwerpspecificaties laat opstellen krijg je iets terug wat niet werkt. Dat zien we keer op keer op keer met aanbestedingen door de (semi-)overheid.

noerg | 29-01-16 | 18:40 | + 31 -

Dit komt omdat iedereen naar managers luistert zonder kennis van zaken.

Er moet echt een soort van managersstorm komen. Flikker al die incompetente likkers naar boven er uit. Beloven van alles en hebben geen kennis van zaken. Dikke doei!

Kaas de Vies | 29-01-16 | 18:30 | + 54 -

Ik blijf me over dit soort dingen verbazen. Duur betaalde ingenieurs zonder kennis van zaken.

Hms Daring. Genereert onvoldoende eigen vermogen. Dat kan je toch uitrekenen. Flinke marge erop klaar.

Hr Ms Rotterdam. Zonk bijna in IJmuiden door een kapotte afsluiter. Back-up systeem iemand.

Charles de Gaulle. Vliegdek te kort voor de franse straaljagers. Ik heb hier niet eens een comment voor.

Yohean | 29-01-16 | 18:04 | + 58 -

Bericht dat typerend is voor de staat van de Europese defensie. We hebben bijna niets meer en wat we hebben is te duur en meestal kapot. We kunnen onze grensen niet eens meer beschermen tegen 'vluchtelingen', laat staan tegen een vijand met iets meer dan een AK47. Als de Amerikanen ooit besluiten om de stekker uit de NAVO te trekken kunnen de Russen, Chinezen, Arabieren, Turken, waarschijnlijk zelfs de Afrikanen Europa naar hartelust binnenvallen en opdelen als kolonieën annexeren zoals 'wij' ooit in de 16e tot 19e eeuw deden met de rest van de wereld... Maar goed dat is natuurlijk de natte droom van heel links Europa...

Hatchcock | 29-01-16 | 17:46 | + 104 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken