De hyperloop van de TU Delft

Zoefff
Zoefff
Elon Musk bouwt met zijn bedrijf SpaceX een hyperloop-testspoor in Californië en heeft een wedstrijd uitgeschreven voor een pod die erdoorheen kan zoeven. En wie doen daar aan mee? De studenten van de TU Delft natuurlijk. Die laten immers geen kans voorbijgaan om supermoeilijke problemen met superslimme ideeën op te lossen. De technische universiteit ontwikkelde een soort hyperloop-bobslee die aan de competitie mee moet gaan doen. Het ding voldoet aan de eisen die Musk aan inzendingen stelt, maar wijkt wel op een belangrijk punt af van Musks eigen idee. Het Delftse ontwerp werkt met magneten om in de buis te kunnen zweven, waar Musk een compressor die de lucht aan de voorkant opzuigt en aan de achterkant uitblaast in gedachten had. Voor de rest kan het ding ruimte bieden aan twintig passagiers en kan hij worden uitgerust met schermen om de inzittenden nog iets te bieden waar ze naar mogen kijken. Introductiefilmpje met inclusief dramatische Hollywoodtune vindt u na de klik.



Reaguursels

Inloggen

Hé, zie ik nu dat Tom de Ridder van MKB Brandstof ook de Delft Hyperloop sponsort?

sevenz | 25-01-16 | 20:14 | + 0 -

Zou een molsgang van 1,8 meter doorsnede goedkoper zijn dan dunne gratis lucht op 10+ kilometer hoogte?
Ik heb mij twijfels.

Raider Twix | 25-01-16 | 19:06 | + 1 -

@ Bastiaanz | 25-01-16 | 10:59 |

Ook de motoren van de Hyperloop moeten gekoeld worden, zelfs als ze 90% efficient zouden zijn. Probeer dat maar eens voorelkaar te krijgen in vacuum. Technisch allemaal prachtige uitdagingen waar een 2e jaars ingenieursstudentje leuk over na kan en mag denken. Tegen de tijd dat je afgestudeerd bent mag je van een ingenieur verwachten dat hij de techniek in een wat breder perspectief kan plaatsen. Bijvoorbeeld de totale zinloosheid van een spoorverbinding. Zelfs als dat ding er een half uurtje over doet om van A'dam in Parijs te komen, doet iedeereen die niet toevallig ongeveer naast A'dam CS woont er 2 uur over om daar te geraken, zijn auto te parkeren en in te checken. Dan kun je maar beter gelijk doorrijden naar je klant in Parijs, die waarschijnlijk ook niet net naast het Gare du Nord zit. Met andere woorden, commercieel een stompzinnig idee.

bdn01 | 25-01-16 | 17:40 | + 0 -

Was wellicht goedkoper geweest dan de hsl en met 30 min naar parijs is 1 enkele buis voldoende. Max wachttijd 30 min. Had bovendien Nederland stevig op de kaart gezet.

Ben Hetzat | 25-01-16 | 16:57 | + 0 -

Zelfs voor het ontwerp van het station in het filmpje blijven ze in de buurt: lijkt verdacht veel op het nieuwe sation in Delft.
Maar serieus: in onze drassige papgrond is het waarschijnlijk te duur om zo'n buizensysteem aan te leggen. In het aardbevingsrijke Californië heb je weer andere problemen. Uiteraard zeer hand ig van de TU studenten om magnetische aandrijving te gebruiken, maar opgepropt zitten als in een Twin Otter of Embrear 110 lijkt mij (al is het maar voor een halfuurtje nou niet echt iets voor iemand met claustrofobie...

Brulboei_61SB | 25-01-16 | 15:10 | + 3 -

Ik denk dat het in de praktijk erg moeilijk zal zijn om de buizen luchtledig te krijgen, er moeten sluizen komen en afdichting, en wat gebeurt er als een gek de deur opent? Zou het wellicht een idee zijn om het tegenovergestelde te proberen, namelijk om er een grote luchtdruk op te zetten aan de kant waar men vertrekt, en een zeer lage luchtdruk aan de kant waar men aan wil komen. Het is maar een ideetje.

vanhetgoor | 25-01-16 | 12:28 | + -1 -

Oh man, wat een reakties hier. Nederland op zijn domst en smalst. Het probleem wat de TU Delft hier probeert op te lossen is een probleem wat in de US speelt, dus niet in het stukje Amsterdam - Parijs. Daarnaast - indien je SpaceX en Tesla hebt gevolgd de laatste paar jaren - is dit een testfase welke SpaceX probeert op te zetten. De buizen voor dit systeem liggen al klaar in Nevada er moet alleen een test voertuig ontwikkeld worden die gebruikt kan worden om op de meest kost efficiente manier met een zo hoog mogelijke veiligheid en een duizelingwekkende snelheid door die buizen van die test opstelling gejaagd moeten kunnen worden. Anders dan de schrijver van dit artikel denk ik dat TU Delft hier een case hebben door een levitatie systeem te gebruiken (overigens hoeft dit niet gebaseerd te zijn op magnetisme) in plaats van lucht naar achteren te brengen en zo een voortstuwing te realiseren. Vergeet ook niet af en toe trots te zijn op de aankomende TU engineers van Nederland, wereldwijd doen ze het beter dan je denkt en lopen ze zelfs voor op een van de meest getalenteerde engineer opleiding in de VS. En als je echt denkt dat ze zomaar een systeempje bedacht hebben wat niet aan de voorwaarden voldoet van de competitie dan heb je het echt niet begrepen waar engineering over gaat. Hier worden computers horendol van om zulke data berekeningen te maken, een switch van lucht aanzuigen naar levitatie systeem is echt niet zomaar gedaan en dat weten bedrijven zoals SpaceX ook en daarom feliciteer ik ze met hun uitnodiging. Chapeau mannen en hopelijk ook vrouwen van TU Delft.

ian | 25-01-16 | 11:07 | + 19 -

Wat ik niet begrijp is waarom die capsules een capaciteit hebben voor 20 personen. Als het er eenmaal is gaan er 2000 mensen per uur van Parijs naar Amsterdam willen. Dat zal vast ook de ticketprijs drukken.

Diotima | 25-01-16 | 11:01 | + 0 -

Voortbewegen door een (bijna) vacuum om de wrijvingsverliezen te verlagen doen we al jaren en de oplossing heet "vliegtuig". Op grote hoogte is de lucht zeer dun en daarom kun je heel hard vliegen. Bijkonstig voordeel van het " vliegtuig" is dat je geen miljarden hoeft uit te geven aan een vacuum getrokken tunnel en dat een vliegtuig nogal flexibel is t.a.v. vertrekpunt en bestemming. Net als de HSL is die hyperloop een onzinnig en stupide idee.

bdn01 | 24-01-16 | 19:54 | + 14 -

Het probleem aan vliegen op grote hoogte is dat vliegtuig-motoren ook lucht nodig hebben om te werken. Hoe hoger je vliegt, hoe minder lucht, hoe minder efficiënt je vliegtuigmotoren zijn. Daarom is vliegen eigenlijk nog een van de minst energie-zuinige methoden van vliegen.

Doordat de Hyperloop in een buis beweegt waar nog veel minder lucht is dan op de hoogte waar vliegtuigen vliegen, is er nog minder weerstand. Tegelijkertijd kunnen er wel gewoon normale lineaire motoren gebruikt worden, die veel efficiënter zijn dan motoren van vliegtuigen. Op die manier is de Hyperloop veel energie-zuiniger dan vliegtuigen (meer dan 20x).

Tegelijkertijd vallen de aanlegkosten ook enorm mee. Doordat er lichte karretjes gebruikt worden, is er veel minder fundering nodig dan bij de HSL. Daarom is de Hyperloop veel goedkoper dan de HSL om aan te leggen.

Bastiaanz | 25-01-16 | 10:59 | + 1 -

Als dit net zo snel gaat als de aanleg van de A4-zuid kan het eerste traject open in 2296

Vogelbeest | 25-01-16 | 08:38 | + 7 -

"Conrad" is sponsor. Dan moet het goedkomen ... een paar transistoren aan elkaar plakken.
.
Wat een ontzettend onovertuigend filmpje. Delft, dat kan beter.

appelboor | 25-01-16 | 08:10 | + 3 -

Ziet er mooi uit en als je binnen een half uur van Amsterdam naar Parijs kan reizen, dan ga ik in Parijs wonen. Helaas toekomstmuziek, ik zal het niet meemaken ben ik bang. Voorlopig ben ik al blij met de verlengde A4 tussen Delft en Schiedam, potverdorie wat een mooi stukje weg is dat, is futuristisch met die geluidswallen, verlichting en de tunnel. Scheelt me gewoon een kwartier om vanuit Den Haag naar de Beneluxtunnel te komen.

Meneer Rozenwater | 25-01-16 | 00:12 | + 11 -

@ Potsenmakkert,

Dan beleg jij je geld erin, en ik doe het in de bouwmaatschappij die het beton mag storten.

bdn01 | 24-01-16 | 22:46 | + 5 -

Prachtig hoor, zo'n animatie. Maar als je ziet hoeveel tijd, geld en overlast het kost om zoiets minimaals als de Noord-Zuid lijn te realiseren dan is de kans dat zoiets als deze hyperloop ooit hier gerealiseerd wordt, ongeveer nul.

marcoplarco | 24-01-16 | 22:45 | + 8 -

@bdn01 | 24-01-16 | 21:46 |
Maar dat gaat voor het vliegtuig net zo goed op. Dit is ook geen vervanging voor de auto, maar een aanvulling er op. Zeker met het voorgestelde systeem waar ze de capsules robuust genoeg willen maken om er een auto in te kunnen zetten kun je potentieel een prachtig hoge snelheids netwerk krijgen waar je op de korte afstanden je eigen auto nog gebruikt. Bijkomend voordeel is dat voor de kortere afstanden de elektrische auto prima geschikt is, waardoor het hele stuk op elektriciteit is af te leggen, deels op hoge snelheid met buistransport en deels op de conventionele wijze. En zoals ik al eerder opmerkte: als we nog enige vooruitgang in transport willen hebben zullen we wel moeten.

potsenmakkert | 24-01-16 | 22:15 | + 3 -

@ Potsenmakkert 20:43
Het hele idee van de Hyperloop,gaat in feite terug tot begin 19e eeuw toen Stephenson de stoomtrein uitvond. Een vervoermiddel dat gebonden is aan een vast spoor, of dat nu een rail is of een vacuumbuis gaathet uiteindelijk niet worden. Totaal inflexibel en vertrekt waar je niet vandaan komt en gaat met een rotgang naar waar je niet heen wil. Dat zette de oude Benz aan het denken en vond de automobiel uit.

bdn01 | 24-01-16 | 21:46 | + 14 -

@bdn01 | 24-01-16 | 19:54 |
In het hyperloop systeem ligt de luchtdruk nog een stuk lager dan hoog in de lucht. Daarnaast is hoog in de lucht vliegen misschien redelijk efficient, hoogte winnen is dat zeker niet. Nog een voordeel van de hyperloop. Daarnaast gaat de hyperloop nu al sneller dan een vliegtuig (zeker als je het gedeelte op de grond en het opstijgen mee neemt), en heeft de potentie om nog veel sneller te gaan in geavanceerdere versies. Transport op deze manier (en in een volledig vacuum) is de enige methode die er is om reizen sneller en goedkoper te maken. We zitten tegen de limieten aan, dit zie je bijvoorbeeld aan het wegtransport: het comfort en de luxe gaan nog wat omhoog maar we rijden al decennia lang ergens tussen de 100 en 130. De hyperloop en andere buistransport technologieen kunnen eindelijk weer echte fundamentele ontwikkeling in vervoer brengen.
@Rätselhaft | 24-01-16 | 19:56 |
Er zit een wezenlijk verschil tussen buizenpost waarbij er overdruk achter het voorwerp wordt gecreert en onderdruk zoals het hyperloopsysteem. De eerste variant heeft als voordeel dat de overdruk ook direct de aandrijving is. Het grote nadeel is echter dat de snelheid veel gelimiteerder is omdat je de luchtweerstand niet wegneemt.

potsenmakkert | 24-01-16 | 20:43 | + 9 -

Het is zo lastig in een buizenpostbuis stappen.

de_tyvus | 24-01-16 | 20:12 | + 15 -

Al een halve eeuw geleden hadden diverse banken, en ook retailers, een prima werkend buizenpostsysteem. Wat is er veranderd dat dit nu in ene 'hot' is?

Rätselhaft | 24-01-16 | 19:56 | + 13 -

Voortbewegen door een (bijna) vacuum om de wrijvingsverliezen te verlagen doen we al jaren en de oplossing heet "vliegtuig". Op grote hoogte is de lucht zeer dun en daarom kun je heel hard vliegen. Bijkonstig voordeel van het " vliegtuig" is dat je geen miljarden hoeft uit te geven aan een vacuum getrokken tunnel en dat een vliegtuig nogal flexibel is t.a.v. vertrekpunt en bestemming. Net als de HSL is die hyperloop een onzinnig en stupide idee.

bdn01 | 24-01-16 | 19:54 | + 16 -

Goed nieuws voor Nederlandse ondernemers die in het buitenland zaken willen doen. Filiaal openen in diverse landen rondom. En niet meer afhankelijk zijn van een vestiging in Nederland.

duitse herder | 24-01-16 | 19:24 | + -4 -

Dit is nou typisch zo'n project dat op technisch vlak geweldig is, maar nooit rendabel zal zijn.

CheeseHead1992 | 24-01-16 | 19:12 | + -6 -

Oh, een magneettrein zoals die al lang in China rijdt. Innovatief hoor.
sinar2 | 24-01-16 | 18:09 | + 0 -

wat bijzonder is aan de hyperloop trein is dat deze in een vacuüm beweegt, waardoor de benodigde energie voor het bewegen van de trein aanzienlijk lager ligt, en de potentiële snelheid hoger.
Wat echter lastiger is zijn de limieten opgelegd door het traject (de buis). De trein moet intern een luchtdruk aanhouden zonder te lekken, en moet verschillende veiligheids- en voortbewegingssystemen hebben.

nepteidon | 24-01-16 | 19:03 | + 15 -

Ticket prijs? Thalys ticket heb je voor 32 (gaat rap naar 82) en vliegtuig voor 91.

bijna_raak | 24-01-16 | 18:30 | + 12 -

Amsterdam-Paris in 30 minutes.
Een trace waar bestuurlijk nederland al moeite heeft om een normaal treintje te laten rijden.

Harry Turtle | 24-01-16 | 18:24 | + 34 -

Het ziet er leuk uit. Alleen zou ik het een meter of 10 onder de grond stoppen.

Haberdoebas | 24-01-16 | 18:18 | + 5 -

Delft, waar ze na het horen van het volgende 'DARPA-hard problem' vriendelijk glimlachen.

pietvanvliet | 24-01-16 | 18:17 | + 14 -

Oh, een magneettrein zoals die al lang in China rijdt. Innovatief hoor.

sinar2 | 24-01-16 | 18:09 | + -38 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken