Brekend! Einde verkoop auto's met 25% bijtelling

Het stelsel van motorrijtuigenbelasting, bpm en bijtelling wordt aangepast. Dat was al langer bekend (hier voorgeschiedenis), maar zojuist publiceert staatssecretaris Wiebes de nieuwste percentages en bedragen over de periode 2017-2020. De aanpassingen zijn nodig, omdat de doelstellingen om enerzijds een schone lucht na te streven en anderzijds de staatskas te spekken niet goed worden bereikt (ja, Outlander!). Daarom worden dit de nieuwe bijtellingspercentages over uw nieuwe auto van de zaak:

bijtpercentageautos.jpg

De percentages worden af- en opgebouwd om uiteindelijk in 2020 uit te komen op 22% voor de normale auto's en 4% voor auto's zonder uitstoot. Tenzij je een dure Tesla koopt, dan is het 22% bijtikken over alles boven de €50.000. Waterstofauto's zijn weer wel altijd 4%, al kosten ze een miljoen. Let op! De nieuwe bijtellingspercentages gaan gelden voor auto's die per 2017 gekocht worden (of eigenlijk gaat het om de datum eerste toelating, hiero duiding). Over de keuze om de bijtelling niet voor bestaande lease-auto's aan te passen, zegt Wiebes:

wiebesautosnieuwoudi.jpg

De achterliggende idee om de 4%-bijtelling af te kappen op €50.000 voor Tesla's is de volgende: 'Het kabinet verwacht dat diverse autofabrikanten de komende jaren (zeer) luxe elektrische voertuigen zullen introduceren op de automarkt. Bij het luxere segment volelektrische voertuigen is het absolute voordeel van de korting op de bijtelling groter aangezien de korting een percentage is van de catalogusprijs. Gelet op het doel van de korting acht het kabinet deze omvang van stimulering niet nodig en ook niet efficiënt'.

Auto's op waterstof zijn duurder vanwege de duurdere techniek en 'Om deze reden geldt de begrenzing vooralsnog niet voor deze auto’s. Deze auto’s staan bovendien nog in het beginstadium van de marktintroductie. In het voorjaar van 2015 waren er slechts 11 waterstofpersonenauto’s in het kentekenregister van de RDW geregistreerd'.

De wijzigingen in de bpm en motorrijtuigenbelasting vatten we samen door gemakshalve te knippen/plakken we uit de brief van de staatssecretaris. Wiebes' brief met alle getallen, percentages, overwegingen, onmogelijkheden en fijnstof vindt u hierrrrr.

bpmmrb.jpg

edit - wie in 2016 deze auto's koopt least is gek: de BMW 525i, Mercedes E240, Audi A6 2.4, Golf V 1.9 TDI, BMW 118i 170pk (via bijtelling.net)

Reaguursels

Inloggen

Ik heb me net een 15 jaar oude Landrover Defender aangeschaft. De prijzen van die dingen schieten omhoog omdat de productie ervan stopt.
De olieprijs ligt rond de 30 dollar en blijft daar voorlopig.
In Frankrijk betaal ik geen wegenbelasting.
Voor de import betaal ik wel belasting maar omdat het voertuig ouder dan 10 jaar is, krijg ik 50% korting, pak m beet 150 Euro.
Iedere boer kan zo'n ding voor weinig aan het rijden houden: geen moeilijke elektronica of rare toeters en bellen.
Ik kan onder elke omstandigheid altijd van a naar b. Sneeuw? Hoog water? Slechte of geen weg? Ik kom er!
Soms is nieuwer niet beter....

De Droit | 24-01-16 | 16:15 | + 0 -

arretje | 22-01-16 | 19:29 |
Heb je al je investering door 40.000 gedeeld om de kosten per kilometer te zien? Tot nu toe is alle "nulemissie" (grote leugen, bestaat niet) zeer veel duurder dan diesel/benzine en zuiver elektrisch rijden onmogelijk (tenzij je alleen korte afstanden rijdt die je dan beter met de fiets kunt doen), zeker als je de vervuiling van electronica-, paneel- en batterijproduktie in de som meegenomen wordt. Jij doet vol mee aan de hysterie, maar maakt jezelf wijs dat je beter bent dan de rest. Maar je bent uiteindelijk een dromer, zoals b.v. -=PyP=- | 23-01-16 | 21:22 |, die niet eens weet hoeveel energie het kost om waterstof uit water te halen en hoe weinig daarvan bij verbranding tot water vrijkomt.

De enige rationele en werkbare oplossing, ook op lange termijn, is kernenergie, maar dat past ook niet in het groene drammen, dus zal het gezeur nog wel een aantal decennia doorgaan.

zbb | 23-01-16 | 23:11 | + 4 -

@bdn01 | 22-01-16 | 18:10 | + 42 -
Dat is denken volgens het oude systeem. Ja, veel elektriciteit wordt nu geproduceerd door gascentrales, maar ook een deel importeren we uit Noorwegen van waterkrachtcentrales. Maar dat blijft niet zo. Dit soort ontwikkelingen moeten juist parallel lopen. Anders heb je een kip en ei verhaal. Langzaam krijgen we hybrides, elektrische auto's maar uiteindelijk is de waterstofeconomie de echt volgende stap,
.
Brandstoffen hebben voor de mens een evolutionair karakter, we zoeken naar een steeds kleiner molecuul (wat steeds lastiger is te produceren) met de grootste energiedichtheid, en dat is waterstof.
.
Hout => Bruinkool => Steenkool => Olie/Petroleum => Benzine => Aardgas => Waterstof
.
Batterijen kunnen daar een opslagfunctie bij hebben voor terugwinning (door remmen, opslag zonne-energie in je huis) Auto's kun je aan je huis koppelen zodat je zonnepanelen gebruikt voor de opslag in batterij van je auto, en bij piekbelasting (wasmachine) kan deze energie teruggevoerd worden in je huis. Er ontstaat dan een energiebalans.
.
Ik voorzie een mooie toekomst!

-=PyP=- | 23-01-16 | 21:22 | + 1 -

arretje | 22-01-16 | 21:06
En nu maar hopen dat er niet teveel mensen electrisch gaan rijden want dan is je voordeel heel snel verdwenen. De schatkist moet toch gevuld blijven nietwaar

Ben Hetzat | 23-01-16 | 19:37 | + 0 -

En trap-autoooootjes?

meneer Q | 23-01-16 | 17:15 | + 0 -

@Min-of-meer | 23-01-16 | 00:59
.
MRB op basis van gewicht is even belachelijk. In mij geval zit er een Start/Stop-systeem in de auto en dit weegt ca. 9 kilo. hierdoor valt mijn auto in een hoger belastingtarief. Milieusparende maatregelen worden bestraft met 150 Euro per jaar aan extra belasting...
Men moet het systeem versimpelen en simpele klasses specificeren: tot 5 personen, tot 8 personen en 8 personen en hoger en voor iedere auto in een klasse betaal je gewoon evenveel.

Bytemaster | 23-01-16 | 16:04 | + -1 -

Zeer zuinig is kul hier: moet zijn iets als: zeer laag. Zuinig is ie met benzine, je uitstoot is laag of hoog.
Deze is ronduit verwarrend. Zuinig en uitstoot zijn maar beperkt gerelateerd, al krijg je meer uitstoot bij een hoger verbruik.
-
Waterstof maak je door electrolyse van water met electriciteit uit een steenkolencentrale en dat alles met enorme omzettings- en tranportverliezen. Wat daar schoon of milieuvriendelijk aan is ontgaat me geheel.
bdn01 | 22-01-16 | 18:10 | + 38 -
-
Stroom krijg je door een van de drie (stilstaande) kolencentrales in de Eemshaven op te starten.
Mij ontgaat hier ook iets.
Die groene stroom in NL is er vooral door gesjacher met certificaten van "groene stroom" elders. En misschien via atoomstroom uit Frankrijk. (Geen CO2)

Raider Twix | 23-01-16 | 15:47 | + 2 -

sinar2 | 23-01-16 | 09:24 |
Nieuwe techniek moet meteen perfect zijn? Of mag daar nog wat aan ontwikkeld worden terwijl er ondertussen al wel ervaring mee opgedaan wordt?

Verder: Ik mis trouwens nog de kapotte platen die overal islam, Euro en vluchtelingen bij halen. Valt toch wel een bruggetje te bedenken?

joozd | 23-01-16 | 10:54 | + -7 -

Uit de brief:
In Autobrief II heeft het kabinet vastgesteld dat de PHEV’s steeds meer ‘normale’ auto’s worden in het Nederlandse straatbeeld. Om die reden zullen de PHEV’s ook in de MRB steeds meer als reguliere voertuigen worden behandeld.

Oftewel: wij hebben u de afgelopen jaren wat minder genaaid dan gebruikelijk, maar bukt u alvast maar even! Zakelijk NL heeft die dingen voor een habbekrats aan kunnen schaffen, maar zodra er wat voor de particulier over dreigt te blijven gaan we het als "normaal" beschouwen. Want stel je voor dat Jan 1-tot-2-keer-modaal eens wat geld over gaat houden.

citywok | 23-01-16 | 10:49 | + 3 -

@arretje | 22-01-16 | 21:06
En de bijbehorende gigantische milieuvervuiling voor het produceren van zonnecellen en accu's neemt u maar voor lief. Dat is toch maar in China toch dus waar hebben we het over.

sinar2 | 23-01-16 | 09:24 | + 5 -

Bizar belastingland. Als je van buitenaf er naar kijkt zou je aan slechte grap denken. Werken er bij de overheid gemuteerden ? Ze kunnen het nog 1000 jaar volhouden, dan is de aarde 6 graden warmer conform de ijstijden curves, daarna weer daling. Dan krijg je subsidie om de aarde warmer te houden ?

Tee Of Cup | 23-01-16 | 08:53 | + 3 -

Belasting is altijd diefstal en over het mom van het milieu word je dubbel genaaid. Dat gezegd hebbende is het enige voordeel dat mensen misschien weer eens auto's gaan rijden die ze mooi vinden ipv auto's die gunstig bijtellen. Best leuk zo'n golf gte maar als je in een file van die krengen staat is het niet leuk meer.
Zolang je als nukubu gedwongen wordt je gehele salaris aan belasting weer in te leveren kan je beter maar in een leuke auto naar de afgrond rijden..
Nog steeds blij met 2L diesel:-)
En als de bijtelling wat hoger is rij je privé gewoon meer om de prijs/km te drukken:-)

Zathras | 23-01-16 | 08:28 | + 4 -

BPM, een absurde belasting die er alles behalve voor zorgt dat er nieuwe auto's op de weg verschijnen; sterker nog; oude NOx-spugende roestblikken van 20 jaar oud blijven rondrijden, waardoor er alleen maar meer vervuiling is. Geen wonder dat Nederland zwaar achterloopt op elke milieudoelstelling (ongeacht wat je ervan vindt).

Nog belachelijker is het dat op sommige auto's een totaal belastingpercentage zit van boven de 100%. (vooral op sportauto's). Dus iedereen importeert 2e hands wagens om belasting te vermijden, waardoor de fiscus uiteindelijk nog steeds minder binnen haalt.

Beter wordt de bpm afgeschaft, wordt de dieselaccijns gelijkgetrokken met de benzineaccijns (diesel zonder belasting is duurder dan benzine zonder belasting), en kan de benzineprijs naar het mooie bedrag van een cent of 80/90 de liter (waar pomphouders zelf weer een marge krijgen om van te leven, en Belgen en Duitsers hier komen tanken). Motorrijtuigenbelasting wordt alleen maar afhankelijk van gewicht (brandstof maakt niets meer uit, of je nu benzine, diesel of elektrisch rijdt), en wordt 100% in de wegen geïnvesteerd (met teruggaaf indien dat jaar minder is besteed dan opgebracht).

En wat het milieu betreft: Verbied eerst maar eens al die tweetakt brommertroep, dat scheelt gelijk een hoop.

Min-of-meer | 23-01-16 | 00:59 | + 9 -

in 2019 breng ik mijn in 2014 zakelijk aangeschafte Tesla voor een rotprijs over naar privé...

reagierder | 22-01-16 | 23:59 | + -2 -

gevulde koek | 22-01-16 | 22:47 | + 1 -
En zodra we de H2 uit de olie hebben gehaald blijft er C over, maken we daar dan diamantjes van? Of stoken we die dan toch maar op tot CO2 om er vanaf te zijn?
De TU Eindhoven heeft een microvezelproject dat op licht electrolyse bedrijft. Gewoon een paar (honderd) vierkante kilometer weiland mee volgooien en "We Rijden".

geld of je leven | 22-01-16 | 23:51 | + 2 -

Het gegeven dat je vanaf 2020 bij een zogeheten emissieloze auto ala Tesla S of X over de eerste €50.000 4% bijtelling betaalt en over het meerdere doodleuk 22% mag aftikken ( waar auto's die op waterstof lopen over het volledige bedrag 4% blijven dokken) is in mijn ogen absurd.
Ik voorspel dat per 1-1-2021 de bijtelling over het volle bedrag doodleuk op 19% of meer wordt gezet.
Hopelijk komt Tesla heel rap met dat model 3 op de proppen van $35.000 en breidt Tesla het supercharger netwerk uit zodat je makkelijker langere ritten kunt ondernemen zonder al teveel omrijden om snel bij te laden.

loze stijl | 22-01-16 | 23:51 | + 1 -

@bdn01 | 22-01-16 | 18:10
Waterstof wordt hoofdzakelijk gemaakt van aardgas en olie. Elektrolyse speelt zich hoofdzakelijk in het scheikundelokaal af.

Overigens begint dat gezeur over elektriciteit en kolen een baard te krijgen. Het overgrote deel van de in Nederland gebruikte elektriciteit wordt met aardgas gemaakt. Ongeveer 53% komt uit aardgas. Een kwart slechts uit kolen. De rest biomassa of zon/wind etc. Dus om nu iedere keer wanneer er elektriciteit in het spel is te doen alsof dat een milieuramp is vanwege de kolen is voor driekwart flauwekul.
Psycho Daddy | 22-01-16 | 20:42 | + 2 -

Nee, de rest komt uit kernenergie ! Via Frankrijk waar we inkopen. En de H2 komt uit de olie. oh we zijn zo schoon bezig.

gevulde koek | 22-01-16 | 22:47 | + 6 -

@ sinar2 | 22-01-16 | 20:32
ja zo ken ik er ook nog een paar.. met de aanschaf van die visgraat gelegde parketvloer kan ik een wereldreis maken of van de aanschaf van die designkeuken met corian werkbladen kan ik een zeilboot kopen met de aanschaf van die SUV kan ik 40 elektrische scooters kopen..... het zijn toch allemaal zelf verkozen levens waarden.... ik kies in mijn geval voor emissieloos rijden en wonen en dat bevalt me best, noem het praktisch idealisme, gewoon een stapje hoger op de piramide van Mazlow......

arretje | 22-01-16 | 21:06 | + -3 -

Alleen een probleempje voor de managers, die bijtelling. Als ondernemer met een BV nooit, maar dan ook nooit een auto leasen en die bijtelling ophoesten. Dan maar een jaartje in een aftandse eend. Want in dat jaar bespaar je zo maar een fatsoenlijk exemplaar bij elkaar. Als BV ondernemer betaal je die leaseauto namelijk 2 keer. De eerste keer omdat de kosten van dat ding je winst verlagen, want die lease is niet gratis, en de tweede keer via je bijtelling in prive. Mijn prive auto dus ook mooi aangeschaft met een lening uit mijn BV en netjes afbetaald. Maar dan moet je wel voldoende liquiditeit in je BV hebben. Lijkt mij logisch. Dus managers, veel wijsheid bij het bepalen van je leasebak.

P.redgleuf | 22-01-16 | 20:58 | + 12 -

@bdn01 | 22-01-16 | 18:10
Waterstof wordt hoofdzakelijk gemaakt van aardgas en olie. Elektrolyse speelt zich hoofdzakelijk in het scheikundelokaal af.

Overigens begint dat gezeur over elektriciteit en kolen een baard te krijgen. Het overgrote deel van de in Nederland gebruikte elektriciteit wordt met aardgas gemaakt. Ongeveer 53% komt uit aardgas. Een kwart slechts uit kolen. De rest biomassa of zon/wind etc. Dus om nu iedere keer wanneer er elektriciteit in het spel is te doen alsof dat een milieuramp is vanwege de kolen is voor driekwart flauwekul.

Psycho Daddy | 22-01-16 | 20:42 | + 7 -

@arretje | 22-01-16 | 19:29
Maar met een aanschafprijs van zowel auto en zonnepanelen waar ik 20 jaar van in mijn benzineauto kan rijden.

sinar2 | 22-01-16 | 20:32 | + 25 -

^ moderne bijstandstrekker

minsider | 22-01-16 | 20:06 | + 21 -

De eerste 40000 km zit er alweer op zonder benzine maar op de zon met 42 rec solar pv panelen huis en auto energie neutraal, geen BPM geen btw en geen accijns .. oh ja ook geen .. wegenbelasting en de laatste garagerekening voor olie verversen bougies distributieriem en oliefilters en milieuverwijderingsbijdragen van grote beurten ligt ook alweer mijlenver achter me .. het leven is mooi als je met je tijd meegaat!

arretje | 22-01-16 | 19:29 | + -17 -

zeer zuinig = plug-in hybrides; deze week in AutoWeek een test van een MB, BMW, Porsche en Volvo in deze categorie

resultaat? electrische range net 20 km, daarna ongeveer 1 op 9 ......

FW Ta-183 Huckebein | 22-01-16 | 19:12 | + 28 -

De BPM tarieven zijn dit jaar met 10% verhoogd tov 2015. Van 2017 t/m 2020 worden de tarieven geleidelijk verlaagd met 12%. Dan komen we uit op 110 * (100-12)% = 96,8% van de tarieven van 2015. Dat is de VVD manier om te zeggen dat de BPM geleidelijk wordt afgeschaft. En zoals boven beschreven worden de grenzen per schijf ook nog ieder jaar met enkele grammen CO2 verlaagd.
Overigens kost een gram extra CO2 uitstoot op dit moment 476 euro in de hoogste schijf (boven 174 gram CO2 per km). Als je met een auto zeg 500.000 km rijdt, hetgeen meer is dan je mag verwachten van een auto, dan produceer je 500 kg CO2 (500.000 * 1 gram per km) per gram CO2 uitstoot, dus een halve ton CO2, gedurende de totale levensduur van de auto. Die halve ton CO2 kost op het moment aan emissierechten ongeveer 4 euro. De BPM CO2 heffing is dus meer dan het HONDERDVOUDIGE in de bovenste schijf (476/4=119)!!! Koop je een auto met een hoog verbruik, vraag dan de overheid om een deel van de CO2 heffing te gebruiken om bomen te planten....
BPM is pure geldklopperij. Wie BPM verklaart met een beroep op het milieu is een enorme hypocriet. Maar dat wisten we al van dit kabinet.
Voorlopig kar ik lekker lang door om niet iedere keer bij een nieuwe auto te moeten aftikken voor BPM.

van Ulekloten | 22-01-16 | 18:59 | + 31 -

Ik dacht dat die Outlander en vergelijkbare nep schone hokken al vanaf 2017 gelijk behandeld zouden worden. Valt weer mooi tegen. Worden nog 2 jaar langer onterecht bevoordeeld.
Bouw in een RR Ghost of in een Veyron een elektromotortje en hij valt ineens onder zuinig. Dat geen enkele mongool in Den Haag de onzin hiervan van te voren niet ingezien heeft. Een duidelijker bewijs van incompetentie kan ik niet bedenken.

De finale eindbaas | 22-01-16 | 18:45 | + 24 -

verder prima dat de korting op,"schone" hybrides wordt afgeschaft want daar is echt niks schoons aan.

bdn01 | 22-01-16 | 18:12 | + 23 -

Waterstof maak je door electrolyse van water met electriciteit uit een steenkolencentrale en dat alles met enorme omzettings- en tranportverliezen. Wat daar schoon of milieuvriendelijk aan is ontgaat me geheel.

bdn01 | 22-01-16 | 18:10 | + 47 -

REAGEER OOK