Straks moeten lapzwansstudenten hun best gaan doen

Het universitaire model in Nederland is tegenwoordig: eerst een bachelor, dan een master. En eigenlijk alle studenten gaan netjes door dat systeem heen en gaan na hun bachelor ook gewoon een master doen. Nu wordt dit traject echter bedreigd voor de gemiddelde zesjesstudent. En laten we wel wezen, daarvan zijn er erg veel in Nederland. Tot dit jaar moesten faculteiten afgestudeerde bachelors in ieder geval een master aanbieden die ze konden volgen. Straks hoeft dat echter niet meer. En dus kunnen (ook) masteropleidingen selectie aan de poort gaan invoeren. En een hoog gemiddelde eisen, of een motivatiebrief. Studenten zijn natuurlijk totaal over de zeik. Want die kijken naar hun cijferlijst en schrikken zich dood. Voor een deel is dat natuurlijk gewoon gezeur. Een beetje je best doen op de academie kan geen kwaad. Goed voor de baankansen ook, bij bepaalde studies. Maar het is wel erg lullig als straks studenten buiten de boot gaan vallen omdat het standaardmodel bachelor+master ineens uit elkaar getrokken wordt. En als het met zesjes halen van een bacheloropleiding inderdaad niet goed genoeg is om daarna een master te kunnen gaan doen, is dat misschien in eerste instantie een probleem van die betreffende bacheloropleiding.

Reaguursels

Inloggen

school- en universitaire niveau

zbb | 14-01-16 | 17:58 | + 0 -

Faabsel | 13-01-16 | 15:26 |
? Lapzwans? luie donder? Ja en ja. Twee woorden verder toon je aan hoe minimaal jij zelf door dat toch al minimale schoolsysteem heen gerold bent: "Of betekend dat..."

Het verbaast me werkelijk te zien, hoe veel van de kommentaargevers met flut-argumenten komen, dat ook de middelmaat absoluut recht heeft op een universiteitsdiploma; eerst worden het school- universitaire niveau enkele tientallen jaren naar beneden geschroefd en als dat niet voldoende is worden de universiteiten gedwongen, iedere halfbakken klojo tóch op te nemen.

Gezien de tegenwoordig in NL zeer verbreide maaiveldcultuur, die zijn uitgesproken voorstanders heeft (zie eerdere kommentaren), zal ik wel voldoende minnen krijgen om met dit kommentaar weggejorisd te worden. En ja, weggejorisd met een d, want in de vvt komt achter een s als laatste letter een d.

zbb | 14-01-16 | 17:54 | + -1 -

Was het niet zo dat in het cijfersysteem je cijfer fluctueert om een mooi gemiddelde te krijgen? Op middelbare scholen krijgen de leraren problemen met Cito en de onderwijsinspectie als ze te veel van het landelijk gemiddelde afzitten. Zo kan ik het me voorstellen dat als je in een goed presterende klas zit, dat het veel lastigerer presteren wordt dan als je in een luie klas zit. Dit gebeurt ook nog wel eens op HBO's en WO's. Het krijgen van een cijfer bepaalt hoe goed je presteert ten opzichte van de klasgenoten. Dan hoeft het niet per sé te gaan over hoe goed je presteert. Dat is iets wat mij betreft veranderd mag worden. Hoe, dat weet ik niet, maar het is iets dat me blijft steken.

Alexander des Burgus | 14-01-16 | 01:14 | + 3 -

excuses

Dude heb je eten | 13-01-16 | 22:12 | + 1 -

Alles wat hierboven staat plus mijn eigen n=1 ervaring over de cijferlijst....

Echter waar ik mij aan stoor is het beperkte denkvermogen van huidie beleidsmakers. Stel dat we de ondergrens van slagen verplaatsen van 6 naar een 7. Dan is zeven de nieuwe zes geworden en spreken we over 7tjes studenten die maar minimale inzet.

Zelfde principe hebben we met diplomas al: Als iedereen een diploma heeft dan heeft niemand dus een diploma.

Dude heb je eten | 13-01-16 | 22:10 | + 0 -

Alles wat hierboven staat plus mijn eigen n=1 ervaring over de cijferlijst....

Echter waar ik mij aan stoor is het beperkte denkvermogen van huidie beleidsmakers. Stel dat we de ondergrens van slagen verplaatsen van 6 naar een 7. Dan is zeven de nieuwe zes geworden en spreken we over 7tjes studenten die maar minimale inzet.

Zelfde principe hebben we met diplomas al: Als iedereen een diploma heeft dan heeft niemand dus een diploma.

Dude heb je eten | 13-01-16 | 22:10 | + 1 -

En daarbij; de overheid heeft er voor gekozen dat de student nu zelf zijn studie mag bekostigen.
bemoei je dan ook niet met de uitvoering.
Dit riekt weer naar 'eigen verantwoordelijkheid', ofwel zelf betalen, want de controle en regels
blijven, en door het financiele plaatje word je vervolgens tot keuzes gedwongen.

omgponies | 13-01-16 | 21:28 | + 2 -

Gaap.

Beste Oost,

Als je al begint met lapzwansen dan gaat niets werken; kwaliteit afdwingen door alles te reduceren
tot 1 cijfer werkt fantastisch (zie huidige managementtechnieken in zorg, onderwijs).

Dus wat meer levenservaring opdoen voor een dergelijk aanmatigend stuk te plaatsen zou je sieren.
Wat stond er op jouw cijferlijst?

omgponies | 13-01-16 | 20:29 | + -3 -

"is dat misschien in eerste instantie een probleem van die betreffende bacheloropleiding"

Waarom precies? Ik begrijp van verschillende professoren dat ze de huidige studenten als huilerds ervaren - ze studeren harder op tentamenreglementen dan op de inhoud van een vak.

Grapevine | 13-01-16 | 19:33 | + 2 -

Ik vind het wel een goede ontwikkeling. Het is prettig dat het eindelijk eens beloond wordt als je goede cijfers haalt. Tenslotte zijn er ook genoeg mensen die excelleren en dat mag ook weleens duidelijk gemaakt worden en beloond worden in deze 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'-cultuur.
Men gaat uit van het gemiddelde en heeft hulp voor hen die achterblijven, maar voor de studiebollen is er niets en doet niemand iets.
Dat is onrechtvaardig en het niveau is toch al dramatisch laag: toen niet genoeg studenten slaagden, brachten ze het niveau omlaag in plaats van de studenten bijscholing te geven!
Hetzelfde principe zie je bij kinderen: als die moeilijke woorden niet begrijpen, dan gebruiken ze een makkelijker woord. Dus in plaats van het kind het moeilijke woord uit te leggen zodat hij kan groeien, remmen ze zo iedere ontwikkeling en houden hen dom.

12ejordan | 13-01-16 | 18:54 | + 0 -

Ik werk als onderzoeker aan de universiteit. Zelf vind ik dat cijfers in de meeste gevallen niet zo heel veel zeggen over de student. Veel van mijn collega's maken zich er bijvoorbeeld makkelijk vanaf en geven tentamens waar de student gewoon voor moet stampen (ritjes leren, definities leren, etc.), en zegt niet veel over hoe de student de stof kan toepassen.

Ik test de vaardigheden van mijn studenten liever op een andere manier. Bijvoorbeeld door ze kritisch naar een artikel te laten kijken, ze een academisch paper te laten schrijven, een presentatie te laten geven over een bepaald debat, etc.

Powerking | 13-01-16 | 18:49 | + 5 -

"Maar het is wel erg lullig als straks studenten buiten de boot gaan vallen omdat het standaardmodel bachelor+master ineens uit elkaar getrokken wordt."
Of precies het omgekeerde, zoals Sterretjes hierboven al aangeeft. Dat na een Bachelor opleiding studenten gewoon aan 't werk gaan en ergens een "masters" upgrade kopen. Tenzij je namelijk de theoretische wetenschappen in gaat, is het hebben van een diploma niet meer dan een statistiek op je CV - recruiters kijken liever naar werkervaring- en historie. Waarom? Omdat opleidingen al lang niet meer op het bedrijfsleven aansluiten...

Aetje | 13-01-16 | 18:17 | + 0 -

Als 'slagen voor je bachelor' (en dat doe je ook al met zesjes) niet goed genoeg is om tot de bijbehorende master te worden toegelaten dan is het niveau van die bachelor gewoon te laag.
Met middelbare scholen hetzelfde verhaal: het niveau van het eindexamen moet dermate hoog genoeg liggen dat je per definitie geschikt bent voor de bijbehorende tertiaire opleidingen.

Maar Rutte&co willen ons onderwijs laten afglijden naar Amerikaans niveau (google bijv maar eens het onderwijsdrama 'no child left behind': mooi in theorie, in de praktijk krijg je je diploma cadeau omdat je 'je best hebt gedaan' en krijgen leraren de wind van voren als ze het wagen harde eisen te stellen aan leerlingen).
Een paar top-universiteiten, die steeds meer worden bevolkt door rijke buitenlanders en waar een oogje wordt dichtgeknepen bij fraude (de oliesjeiks-in-spe huren gewoon een slimme Indiër in om hun huiswerk te maken, klassicale proefwerken zijn afgeschaft want daarop is het moeilijker frauderen).

******** | 13-01-16 | 17:24 | + 11 -

punt is dat geen enkele werkgever ooit om een cijferlijst zal vragen.. dus wat maakt het uit of je ergens een 6 of een 8 voor hebt....
waskuup | 13-01-16 | 13:50 | + 34 -
Als je solliciteert bij een aantal organisaties op t gebied van Consultancy zul je merken dat die juist wel op je cijfers en je vooropleiding letten.

Weerduivel | 13-01-16 | 16:52 | + 1 -

Meeste opleidingen kun je toch opdoeken. Teveel mensen met matige intelligentie die sociale studies doen.

trenthopper | 13-01-16 | 16:37 | + 11 -

Als een bachelordiploma geen toegangstest is, wat dan wel?

Feynman | 13-01-16 | 16:17 | + 15 -

waskuup | 13-01-16 | 13:50 | + 28 -
Bij McKinsey USA wordt naar cijferlijsten gevraagd. Met Amerika-lapdog duo Rutte/Samsom/Verenigde Staten van Europa moet Nederlands/Europees systeem dan ook meer op Amerikaans haves-vs.-have-nots systeem gaan lijken, inclusief levenslang schuldslaafbestaan na studie indien familiekapitaal ontoereikend is om studiekosten te dekken (1).

1. www.bloomberg.com/news/articles/2015-0...

Schwanz | 13-01-16 | 16:08 | + 3 -

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de cijferlijst van Oost. Zelf neem ik regelmatig iemand aan en ik let wel op de cijfers. Dat gaat ongeveer zo: als iemand de vaardigheden van van een bepaald vak nodig heeft dan kijk ik naar de cijfers van dat vak. Dat is echter vaak niet zo. In dat geval kijk ik of iemand is uitgelopen. Veel herkansingen of andere oorzaken van vertragingen voorspellen niet veel goeds. In sommige gevallen heb ik ook gewoon slimmerikken nodig. Zakelijke slimmerikken hebben van alles opgezet naast hun studie. Maar als ik echte brains nodig heb voor consultancy bijvoorbeeld, die ook nog eens hard kunnen werken en hun werk zelfstandig kunnen plannen en uitvoeren, nou dan neem ik de cum laude studenten aan. Werkt prima, totdat je deze mensen in een team met andere zet. Dan krijg je problemen. Ieder waar hij/zij goed in is.

kleuterleider | 13-01-16 | 15:50 | + 0 -

frank87 | 13-01-16 | 15:26

Nee frank: als het goed is ken je de stof en haal je een 10. Fouten maken doe je maar in je eigen tijd. Ik wil nog wel eens zien of jij je laat opereren door een arts die 40% fout doet....

nobodyknows | 13-01-16 | 15:04 | + 4 -

ahh, de MTS ! U bent dus iemand die echt nog wat kan !

FW Ta-183 Huckebein | 13-01-16 | 15:48 | + -10 -

@watergeus, dat ze om je cijferlijst vragen wil niet zeggen dat ze er ook echt naar kijken. Bij de meeste Amerikaanse bedrijven is het van ondergeschikt belang, en al zou het van belang zijn, dan begrijpen ze de .nl cijfers toch niet echt.

Blasfemie | 13-01-16 | 15:37 | + 6 -

waskuup | 13-01-16 | 13:50 | + 25 -

Uw Dr. is mede dankzij zijn keurige cijferlijst aangenomen voor zijn eerste betrekking. Als er geen relevante werkervaring is zijn cijfers wel degelijk een criterium om de beste starter te kiezen. En bij gebleken gelijke geschiktheid gaan werkgevers voor degene die voor identieke examens beter scoorden. Cijfers maken dus wel degelijk uit.

Dr. Ka wo lo | 13-01-16 | 15:28 | + 4 -

Even de duivels advocaat spelen hoor, maar wat is er mis met een zesje? Wat zegt het over iemand die een zesje haalt? Lapzwans? luie donder? Of betekend dat je het beoogde resultaat behaald met minimale inspanning? Als ik in de economie/industrie om mij heen kijk, is dat zelfs een vereiste. Waarom meer moeite/tijd/geld ergens in stoppen dan noodzakelijk is of dat het kan opleveren?
Of om maar met de woorden van Bill Gates te spreken “I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.”

Maar goed, als de zesjes cultuur doorbroken moet worden, dan kan je ook simpelweg het minimale slagings cijfer omhoog gooien. Een 7 minimaal is dat de vereiste om te slagen.

En even realistisch, alleen bepaalde pretenteuze plekken vragen on cijferlijstjes. Hier bij ons nooit naar gevraagd, en kijken we liever naar hoe iemand is, welke inichten ie heeft, leergierigheid, in het team past en zijn werk uitvoerd. Allemaal veel belangrijker dan of iemand Cum Laude of whatever is afgestudeerd'. En na een paar jaar werken is dat lijstje al helemaal compleet irrelevant, en je werkervaring veeeel belangrijker.

Faabsel | 13-01-16 | 15:26 | + 25 -

De term "zesjesstudent" geeft al aan dat je de werking van een examen niet begrepen hebt. Als het goed is, ken je de stof bij een bepaald punt (de zes). Iets ver daarboven zegt vooral hoe goed je bent in examens.

Wat zou het mooi zijn als een bachelor vol zesjes ook al wat betekende. Stop eens met zeuren over de "toppers" die we toch nooit tegen komen, zie eens die gemiddelde klojo's waar we dagelijks mee te maken krijgen op niveau te krijgen.

frank87 | 13-01-16 | 15:26 | + 15 -

Ja die studenten die keihard stampen en op de invulvragen de tekst uit het boek invullen. heel kanp hoor, dat ze zo hard werken, maar als je ze een toepassingsvraag stelt krijg je geen antwoord of weer die zin uit het boek.

Rutgerr | 13-01-16 | 15:23 | + -6 -

Iedereen zou bijna denken dat jij studeert, totdat je 'Unie' schreef.

je_schoonvader | 13-01-16 | 15:09 |

Wordt vaak genoeg gebruikt door mensen op de Unie hoor.

Unie

nomeansno | 13-01-16 | 15:21 | + -28 -

@Balsaq | 13-01-16 | 13:47 | + -21 -
Iedereen zou bijna denken dat jij studeert, totdat je 'Unie' schreef.

je_schoonvader | 13-01-16 | 15:09 | + 23 -

Ik vraag me altijd af of dat of die opgeklopte termen daadwerkelijk nog een meerwaarde heeft of gewoon enkel goed staat op je visitekaartje.
Maar goed ben maar een simpele oud MTS-ertje...

nobodyknows | 13-01-16 | 15:04 | + 7 -

Het is de vraag of cijfers iets zeggen over het talent van de student. Ik ken er die er van alles naast doen zoals bedrijfjes opzetten en die studeren niet altijd even braaf maar zijn echt wel talentvol. Een zesje is al een minimum-eis en hoe je talent verder moet meten ben ik geen specialist in.

Simon_GS | 13-01-16 | 14:43 | + 8 -

Halve Zijlstra wil de propedeuse afschaffen. Weer een maatregel om maar te blijven ontkennen dat het Nederlandse onderwijsstelsel verrot is en toe is aan radicale hervorming.

Min-of-meer | 13-01-16 | 14:28 | + 6 -

Ik had ook alles tussen 6 en 7, zowel op HBO als universiteit. Gewoon een kwestie van efficiënt tijd verdelen tussen studie en andere zaken.

Het ligt er soms maar aan waar je motivatie ligt en of je het de moeite waard vindt om een hoger cijfer te scoren.

Een toelatingstest en streng omgaan met minimum overgangsnormen vind ik wél een goed idee.

fail | 13-01-16 | 14:15 | + 21 -

watergeus | 13-01-16 | 14:00 | + 4 -
Ik had ook alleen maar zesjes en ben ook naar de andere kant van de oceaan vertrokken. Ook daar is me nooit om cijfers gevraagd...

waskuup | 13-01-16 | 14:09 | + 46 -

@watergeus | 13-01-16 | 14:00:

Of naar Zwitserland, of Noorwegen, en daar wordt wel _degelijk_ gekeken naar je cijfers.

Balsaq | 13-01-16 | 14:02 | + 18 -

@waskuup | 13-01-16 | 13:50
De mensen met meer dan 6jes vertrekken naar de andere kant van de oceaan.

watergeus | 13-01-16 | 14:00 | + 25 -

punt is dat geen enkele werkgever ooit om een cijferlijst zal vragen.. dus wat maakt het uit of je ergens een 6 of een 8 voor hebt....

waskuup | 13-01-16 | 13:50 | + 66 -

Zesjesstudenten horen ook niet in een master. Ze horen niet eensch in een bachelor.

Zesjesstudenten die de huidige flutopleidingen doen (onderwijskunde, psychologie, etc.) horen al helemaal niet op een unie thuis. De enige reden dat zoveel meisjes dat studeren is om op diezelfde unie een man met verdiencapaciteiten te vinden. Een "Mrs. degree" te halen dus.

Balsaq | 13-01-16 | 13:47 | + -47 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken