Jaarlijkse overstaproulette! Zorgverzekeraars verspreiden desinformatie

Zo moeilijk kan het zijn
Zo moeilijk kan het zijn
De Nederlandse Zorgautoriteit heeft TNS NIPO gevraagd mystery calls te plegen naar zorgverzekeraars. Klopt het wat de vriendelijke callcenter medewerker beweert over uw zorgverzekering? Nou, de informatie klopt als u geen moeilijke vragen stelt. 'Veel voorkomende vragen uit de praktijk' leveren gemiddeld in één op de vijf gevallen een verkeerd antwoord op. Maar let wel, gemiddeld is de rivier een meter diep. Makkelijke vragen - hoe hoog is mijn eigen risico? - gaan bijna (!) altijd goed. Maar schroef het niveau ietsje op en het wordt lastig. 'Kan het zijn dat je kosten moet betalen als je naar de huisarts gaat?' Die vraag wordt in bijna de helft van de gevallen fout beantwoord (juiste antwoord: Bij elke zorgverzekering worden de kosten voor de behandeling van de huisarts volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Echter, eventuele onderzoekskosten, zoals urineonderzoek of bloedafname door een laboratorium, vallen wel onder het eigen risico). Zorg en zekerheid presteert bovengemiddeld door u in 94 van de 100 telefoontjes een goed antwoord te geven. Bij Univé krijgen de callcenter medewerkers per verkeerd antwoord waarschijnlijk een bonus, want daar gaan 31 van de 100 vragen de mist in. Volgens de NZa mag maximaal één op de tien vragen verkeerd beantwoord worden en in een brief aan de minister schrijft de NZa dat het naar aanleiding van het onderzoek 'passende maatregelen' heeft genomen. Helaas weten we niet welke maatregelen dat zijn. Minister Schippers van Volksgezondheid is de antwoorden aan het bestuderen en komt naar verwachting dit voorjaar met een reactie.

De cases en de mate waarin er een juist/verkeerd antwoord wordt gegeven (alle vragen vindt u hier):

antwoordenpercasus.jpg

Aantal juiste/onjuiste antwoorden per label (hele rapport hier):

informatieperlabel.jpg


Reaguursels

Inloggen

Re: Bijna alle... Interpolis is ook een Achmea label.

En Kiemer, De Friesland, ProLife
Top 5 is 3x Achmea

JanSchip | 14-01-16 | 01:31 | + 0 -

Univé is zo goedkoop met zijn verzekeringen, (als ze dat zijn) omdat ze het regelmatig verrekken uit te betalen. Geld voor je autoverzekeringen. Geld wellicht voor andere.
Menzis label Zekur staat ook onderaan.

Raider Twix | 13-01-16 | 12:10 | + 0 -

@Reinaert | 13-01-16 | 00:57
Je moet ook voor je een contract afsluit niet alleen naar de prijs kijken, maar ook neer welke zorgverleners wel onder de normale dekking vallen en welke niet.

InAnumPerRegimine | 13-01-16 | 10:27 | + 2 -

@lsimon | 13-01-16 | 00:47:

Klopt als een zwerende vinger. Als ik voor mijn vriendin kijk welke zorg in 2016 wel of niet betaald wordt dan schrik ik me rot: zelfs het dichtstbijzijnde academisch ziekenhuis is nog niet gecontracteerd, net als een aantal andere zorgverleners. En bellen? Dat helpt je niet. Arm land!

Reinaert | 13-01-16 | 00:57 | + 1 -

Hoe vaak bel je met die callcentra? Of ben ik de enige die dit dan liever zelf zwart op wit ziet in de voorwaarden?
Mr.Nuance | 12-01-16 | 20:17
Als je bijvoorbeeld wil weten of een bepaald medicijn/ziekenhuis/kliniek wel gedekt wordt en hoeveel eigen risico dit kost bijvoorbeeld? Dat is allemaal niet zwart op wit te vinden.
En als een simpele vraag al vaak fout wordt beantwoord, belooft dat niet veel goeds voor dit soort lastigere vragen.

lsimon | 13-01-16 | 00:47 | + 4 -

Erg leuk dat kunnen overstappen maar als je een chronische ziekte hebt wil een nieuwe verzekeraar je niet eens een aanvullend pakket aanbieden of alleen voor de hoofdprijs. Dus blijf je maar zitten waar je zit.

sinar2 | 12-01-16 | 21:19 | + 3 -

Ik heb ooit een blauwe maandag nog bij zo'n call center van een grote zorgverzekeraar gewerkt en was werkelijk geschokt, toen ik ontdekte dat tal van mijn collega's echt compleet foute antwoorden gaven aan de klanten. Team leaders schenen mee te kunnen luisteren met de gesprekken, maar ik heb nooit gezien dat er concreet ingegrepen werd als er met grote stelligheid dingen werden gezegd, die echt gewoon niet waar waren of mensen valse hoop gaven. Voor mij reden om de toko snel te verlaten.

Tinus Oudestraat | 12-01-16 | 21:18 | + 11 -

Alle Achmea labels onderaan. Het zou om te lachen zijn als ze niet de grootste waren. Ze zijn zo groot dat klantbelang een stipje aan de horizon is.
Yohean | 12-01-16 | 17:28 | + 7 -

Bijna alle... Interpolis is ook een Achmea label.

Maar eerlijk gezegd maakt dit onderzoek me weinig uit: Hoe vaak bel je met die callcentra? Of ben ik de enige die dit dan liever zelf zwart op wit ziet in de voorwaarden?
Waar ik me druk in maak: Als die overhead die ze hebben, waardoor die premies zo gigantisch zijn....

Mr.Nuance | 12-01-16 | 20:17 | + 6 -

Nog geen maand geleden met mijn zorgverzekeraar aan de telefoon geweest over het feit of een behandeling vergoed zou worden of niet. Kon hij geen antwoord op geven, dus de specialist in kwestie gebeld. Die wist het ook niet met 100% zekerheid te zeggen. De rekening voor 2015 moet nog op de mat vallen, ben benieuwd!

Rubberentegel | 12-01-16 | 19:53 | + 7 -

Ik kan niet wachten tot dit verrotte zorgstelsel (eerder zorgkartel) met nepmarktwerking naar de vuilnisbak wordt verwezen.

Min-of-meer | 12-01-16 | 18:54 | + 21 -

Eigen risico heeft m.i. alleen maar zin om onnodig zorggebruik te ontmoedigen. bv. voor niks naar de huisarts.
Juist dat is het enige wat er niet onder valt en in plaats daarvan is het een onduidelijk stelsel geworden, waarbij het gewoon pech/geluk afhankelijk is geworden hoeveel eigen risico je moet betalen per jaar. Daarmee dient het geen enkel doel, behalve misschien de zorgpremie optisch wat lager lijken.

fail | 12-01-16 | 18:32 | + 6 -

Ik heb al sinds het begin dezelfde verzekeraar. En sinds het begin een restitutiepolis. Heerlijk. Geen gezijk en alles wordt gewoon betaald. Ook merkmedicijnen

Rotisseur | 12-01-16 | 18:24 | + -15 -

EvilWhiteBiatch

Zo het zo kunnen zijn, gelet op je off-topic reactie, dat je het gezeik niet door had?

Yohean | 12-01-16 | 18:23 | + 14 -

ik ben niet overgestapt hoor, al jaren bij dezelfde nooit gezijk o.i.d gehad.

EvilWhiteBiatch | 12-01-16 | 17:59 | + -22 -

Herkenbaar. Toen ik vorig jaar een hulpmiddel voor m'n vriendin moest bestellen vroeg ik een offerte aan bij leverancier A want die was - volgens de site van de verzekeraar - gecontracteerd. Na het indienen van die offerte bleek dat ik toch bij leverancier B moest zijn aangezien leverancier A kennelijk niet (meer) gecontracteerd was. Na wat telefoontjes over en weer dus keurig een offerte bij leverancier B opgevraagd en aan leverancier A medegedeeld dat het feestje helaas voorbij was omdat er anders maar 60% van de kosten van het hulpmiddel zouden worden uitbetaald.

Allemaal keurig op z'n pootjes terecht gekomen - met twee dagen extra levertijd want leverancier B moest het artikel in kwestie nog wél even bestellen bij - je voelt 'm aankomen - leverancier A. Bureaucratie en geldverspilling gaat nog eens héél groot worden in dit land, wat ik u brom!

Reinaert | 12-01-16 | 17:34 | + 58 -

Alle Achmea labels onderaan. Het zou om te lachen zijn als ze niet de grootste waren. Ze zijn zo groot dat klantbelang een stipje aan de horizon is.

Yohean | 12-01-16 | 17:28 | + 33 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken