Bedrijf achter Connexxion en Veolia gaat Uber slopen

Hoeveel ruimte is er nog om een fatsoenlijke voet aan de grond te krijgen in de taxiwereld van Amsterdam? Nou, blijkbaar voldoende want onze hoofdstad heeft er weer een nieuwe optie bij: de start-up Abel, meldt het FD. Geldschieter achter het project is het Franse internationale vervoersbedrijf Transdev, dat in Nederland eigenaar is van vervoersbedrijven Connexxion en Veolia. Het businessplan is gebaseerd op een simpel idee: taxiritjes zijn de helft goedkoper dan Uber en reguliere taxi's doordat consumenten ritten kunnen delen met andere passagiers. De rekening delen dus, hoe Nederlands wilt u het hebben. Verdere prijsdetails: instaptarief is €2,50, daarna €1 tot €2 per gereden kilometer. Een reguliere taxi rekent €2,97 plus een kilometerprijs van €2,18, aldus het FD. Dat zijn inderdaad geen schokkende verschillen, maar desalniettemin heeft Transdev tussen de €2 en €5 miljoen in Abel geïnvesteerd. Saillant: Connexxion trok in 2014 de stekker uit Cabster, dat als unique selling proposition had dat klanten van tevoren wisten wat de rit zou gaan kosten. Dat was blijkbaar niet genoeg. Een jaar daarvoor hield TomTomTaxi al op, was ook geen groot succes. Nu moet het dus wat worden met een lagere prijs door het delen van een taxi. Een soort alternatief van het openbaar vervoer, aldus Abel. De start-up krijgt een jaar de kans op zich te bewijzen en gaat voorlopig rustig van start in Amsterdam en van en naar Schiphol. Eén pijnpuntje kunnen wij vast ontdekken: de taxi's van Abel, (twintig taxi's en vijftig chauffeurs in totaal) zijn dagelijks te boeken zijn tussen 7 uur 's ochtends en half 2 's nachts. Als u na half 2 's nachts naar Schiphol wilt, kunt u maar beter een reguliere taxi nemen. Of de trein natuurlijk.

Reaguursels

Inloggen

20 jaar geleden deden ze hetzelfde, in die tijd werd het treintaxi genoemd en dit gaat net zo hard falen.

Henkiemaardannietgek | 12-01-16 | 19:35 | + 0 -

"Of de trein natuurlijk." ..... hahahahahaha sure de trein. Als het niet regent of sneeuwt en de temp tussen de 15 en 20 graden ligt.

Don vinnie | 12-01-16 | 17:47 | + 1 -

Voor uitgaanspubliek in Amsterdam (en eigenlijk ook stadsritjes) kun je nauwelijks tegen TCA op met hun honderden taxi's. De (meest aantrekkelijke) markt voor zakelijke reizigers is klein, en bedrijven hebben vaak al een vast taxibedrijf dat ze bellen. Bijft over de vakantiegangers, en dat is de kleinste en minst aantrekkelijke markt.

Koning Willy | 12-01-16 | 15:58 | + 0 -

Die mensen snappen de taxi-markt niet. Ik heb een tijdje als taxi-chauffeur mogen werken, en volgens mij zijn er 4 soorten klanten:
1- buitenlandse zakenmensen. Die zijn minder gevoelig voor kosten, maar wel voor representativiteit.
2- uitgaanspubliek. Op zich wel gevoelig voor prijs, maar willen direct geholpen worden, valt dus niet of nauwelijks te plannen.
3- vakantiegangers/ziekenhuisgangers. Heel gevoelig voor prijs, en eisen stiptheid.
4- stadsritjes. Mensen die om één of andere reden (geen goede OV-verbinding, slecht ter been, verwennen zichzelf, veel spullen mee te nemen) een taxi willen. Vergelijkbaar met uitgaanspubliek.

Als je een taxi-bedrijf hebt, is het belangrijk dat je bezetting op orde is. Je moet niet hebben dat de wagens met chauffeur een uur tussen de ritjes stilstaan.

Nu de vraag: welk segment richten ze zich op, en welk USP heeft deze club boven andere taxi-aanbieders?

Koning Willy | 12-01-16 | 15:54 | + 8 -

Dagelijks te boeken tussen 7 uur 's ochtends en half 2 's nachts...
's Nachts is precies wanneer je er als taxi-app moet zijn. Overdag opties genoeg, maar 's nachts is het net wat lastiger en kun je marktaandeel winnen.
Daarnaast zijn de prijzen helemaal niet zo goedkoop. Zonetaxi is goedkoper.
Oftewel: dit gaat floppen.

lsimon | 12-01-16 | 15:39 | + 5 -

Magnum Force | 12-01-16 | 14:44 |

Volslagen mee eens.... Zulks hoort niet thuis op een kwaliteitswebsite als DK.

loze stijl | 12-01-16 | 15:06 | + -1 -

Is het doel van een taxi niet net dat je lekker rustig in die wagen kan zitten en direct van A naar B gaat?
Zodra je met deelritten te maken krijgt is het natuurlijk omrijden en wachten tot anderen instappen.
Net zoiets als die taxiritten voor oudjes en gehandicapten met taxxbus ofzo.

En is die prijs per rit of per persoon?
Want als ik met een paar vrienden ergens heen wil en we moeten ieder individueel betalen ipv gewoon samen die ene rit, dan is dit ineens best een dure grap toch?

happen naar de baas | 12-01-16 | 14:56 | + 4 -

Er wordt zo langzamerhand wel érg veel gesloopt op Das Kapital.
Deze metafoor begint nu toch echt een beetje afgesleten en vervelend te worden.

Magnum Force | 12-01-16 | 14:44 | + 19 -

"kunt u maar beter een reguliere taxi nemen. Of de trein natuurlijk."
Of een Connection nachtbus.

koeberg | 12-01-16 | 14:41 | + 0 -

Met de trein naar Schiphol? Dan mag je hopen dat ProRail niet aan het werk is of dat de ILT de brand en rookmelders extra scherp heeft laten zetten en dat de NS nu wel z'n materieelplanning op orde heeft.

Brulboei_61SB | 12-01-16 | 14:35 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken