Hoe weet je of Dieselgate de tweedehandswaarde beïnvloedt?

Vijfduizend mensen hebben zich aangemeld bij de Stichting Volkswagen Audi Claim. Dat is een tiende van het aantal claims in bijvoorbeeld Oostenrijk, maar de Nederlandse Dieselgate-zaak komt als eerste voor de rechter (op 19 april), aldus een advocaat van de stichting. Die overigens ook zegt dat de zaak erg leeft in Nederland. Dat is gelul, want er rijden in Nederland tenminste 160 duizend fraudediesels. Dat betekent dat net iets meer dan drie procent van de vervuil-chauffeurs zich heeft gemeld. En dat lijkt ons het soort mensen dat we niet op een feestje zouden uitnodigen. De claimers beklagen zich namelijk over twee dingen: verminderde motorprestaties door de manipulerende software en afgenomen tweedehandswaarde van hun auto. Dat eerste is een beetje lachwekkend en zorgt voor het intrekken van diner-uitnodigingen. Kom op, je hebt een diesel, doe niet alsof je wagen zonder die software een vuurspuwend monster was. Je bent wat pk's en Newtonmeters kwijt waarvoor je wel hebt betaald (wat dat betreft: fair enough), maar wie merkt dat nu? De kopers op de tweedehandsmarkt misschien? Nou, als er al sprake is van een prijsdaling van Dieselgate-auto's, dan is nog lastig hard te maken dat dat aan Dieselgate ligt/de Volkswagen Group schuldig is. Want als alle betrokken diesels van VW, Audi en Seat zijn gemanipuleerd, wat is dan je controlegroep? Je kunt niet zeker weten hoe de tweedehandsprijzen zich zonder Dieselgate hadden ontwikkeld. Het lijkt ons dat de claimstichting en hun windjacks er nog een hele kluif aan hebben om toch een direct verband aan te tonen.



Reaguursels

Inloggen

Ik vind het tweedehandswaarde-argument sowieso raar. Een huis-tuin-keukenauto is nooit een investering. Het is wel een gebruiksvoorwerp. Alles wat je er bij verkoop nog voor terug krijgt - of bij een ongeluk voor vergoed krijgt - is leuk meegenomen. Ik zie het echter somber voor je in als je voorafgaand aan dat verkoopmoment al ingesteld bent op een bepaald tweedehandsbedrag dat je jezelf alvast toedicht voor in de toekomst. Que? Een auto gebruik je. Als hij daarna nog wat waard is, leuk, maar ga daar niet te veel van uit. Het is geen statiegeld.

Jane_Bonds | 14-01-16 | 00:28 | + 0 -

-weggejorist-

ei van hoo | 13-01-16 | 18:20 | + 1 -

Waardedaling? Alsof iemand die een tweedehandsauto koopt zich druk maakt over de vraag of deze wel groen genoeg is. En dan nog geld toe willen ook nog. Ze zouden een naheffingsaanslag BPM moeten krijgen voor stiekem met een slurpbak rijden.

Pierre Tombal | 13-01-16 | 12:36 | + 0 -

@reagierder: Daarvoor heeft VW al met de Staat een deal gesloten, dus dat proces komt er niet.

Min-of-meer | 13-01-16 | 11:00 | + 0 -

Waar ik op zit te wachten is, dat de Nederlandse staat VW een proces aandoet vanwege misgelopen inkomsten door foutieve te lage bijtellingen. Mijn gevoel zegt me, dat dat proces er nooit gaat komen; VW wendt haar invloed bij de Duitse regering aan en die fluit Nederland terug.

reagierder | 13-01-16 | 10:37 | + 1 -

self fulfilling prophecy.
Als je VW maar genoeg gaat (aan)klagen wordt je golf vanzelf minder waard.

cneaker | 13-01-16 | 09:45 | + 0 -

"verminderde motorprestaties door de manipulerende software"

Het was toch juist zo dat de motor prestaties juist wel gehaald worden, maar dat in de praktijk de vervuiling (uitstoot) om die motor prestaties te behalen de norm overschrijdt?

Echter tijdens typekeuring werd de norm niet overschreden door een niet representatief motor management.

@General McAuliffe
Wel eens gehoord van efficiency?

knehmoo | 13-01-16 | 09:38 | + 2 -

Beïnvloedt tweedehandswaarde?
Niet. Een groot deel van dit soort auto's worden na de eerste lease eigenaar geëxporteerd naar Verweggistan en omgeving om de volgende reden:
1. in Nederland is de auto relatief oninteressant vanwege de hoge wegenbelasting
2. het kilometrage van dat soort auto's is ook vaak te hoog waardoor er ook weinig interesse voor bestaat

Voor Verweggistanezen is de auto wel heel interessant.
1. Bij export krijgt men de resterende BPM (max. periode 8 jaar) terug. Zeker auto's met een ouderdom van ca. 3 jaar zijn dan hartstikke leuk geprijsd (dat zou een Nederlander ook vinden, maar OK, wij betalen een prijs voor onze maatschappij).
2. Importeurs houden de NL catalogusprijzen al laag om op die manier de BPM laag te houden. Grappig is dat we op die manier (lage catalogusprijs en teruggave BPM) de export van auto's subsidiëren.

In Verweggistan sterven mensen aan andere dingen dan milieuvervuiling en rekening houdend met het feit dat men daar graag in Volkswagens of afgeleides daarvan rijdt, zie ik geen waardeverlies op korte termijn.

Beïnvloedt tweedehandswaarde ?
Wel over 5-7 jaar, nadat VW te maken heeft gekregen met de boete en die ze natuurlijk in de verkoopprijs hebben moeten incalculeren. De aandelenwaarde van VW is niet voor niets van 170 naar 63 miljard gekelderd in een jaar tijd.

Het is allemaal heel simpel, VW heeft bewezen de techniek niet onder controle te hebben en wordt nu nog eens op een achterstand gezet door een megaboete van misschien van wel 90 miljard. (BP kreeg ruim 30 miljard voor de kiezen). Gaat gewoon niet meer goedkomen. Nou ja misschien wel, je weet maar nooit. Misschien koopt Kia de boedel op.

Ulle Ruttelflut | 13-01-16 | 09:32 | + 1 -

Tweedehands waarde was toch al pet.

Dima Beeline | 13-01-16 | 08:20 | + 1 -

Minder vermogen betekent ook een lager verbruik, eigenlijk hebben mensen nu een auto die zuiniger is dan waar ze voor betaald hebben.

General McAuliffe | 13-01-16 | 08:14 | + -1 -

Het lijkt me eerder dat een of andere milieu neuroot verhaal wil halen op zijn levensmissie. En met geld van een ander de boel weer in evenwicht denkt te krijgen.

duitse herder | 13-01-16 | 05:27 | + 2 -

Als je het milieu wilt sparen had je wel een Prius gekocht, en als je wilt sjoemelen een Mitsubishii PHEV, dus die VW en Audi rijders kan dit echt aan de derriere corroderen, die willen gewoon rijden.

Zolang de uitlaat niet in de cabine uitkomt boeit het toch niet wat er uit komt?

KayakFun | 13-01-16 | 02:14 | + 3 -

Hoe je weet of of Dieselgate de tweedehandswaarde beïnvloedt?
Dat doet het niet, maar aangezien bedrijven er tegenwoordig vooral op uit zijn hun klanten te naaien (eervolle vermelding voor banken, verzekeraars, het zorgkartel of kijk nog even naar het gouden windei) is het niet zo verwonderlijk dat diezelfde klanten dat ook omgekeerd gaan proberen.

wapster | 12-01-16 | 23:46 | + 3 -

Op 19 april vindt alleen een zitting plaats, waarin het verzoek wordt behandeld van de ambulance chasers tot het horen van getuigen voorafgaand aan het aanhangig maken van een procedure. Ze willen onder meer Martin Winterkorn laten opdraven (die niet verplicht is voor een Nederlandse rechter te verschijnen). Het lijkt er op dat die stichting er voornamelijk op uit is nuisance value te creëren in de hoop dat VAG hen afkoopt. Dat zal VAG waarschijnlijk niet doen. Als het op procederen aankomt zullen de eisers hun "schade" niet eenvoudig kunnen bewijzen. De initiatiefnemer van die stichting zal, zoals wel vaker bij massaclaims, uiteindelijk de enige zijn die er rijk van wordt.

De gelaarsde kat | 12-01-16 | 23:32 | + 3 -

Het ging toch over de NOx-uitstoot? Dus alleen de mensen die binnenshuis rondjes rijden hebben recht van spreken.

frank87 | 12-01-16 | 22:26 | + 2 -

Behalve een paar gekke groene malloten die toch geen volkswagen rijden boeit het toch niemand wat die bak uit stoot.
Heel misschien dat iemand boos wordt als ze ontdekken dat het verbruik iets hoger is dan beloofd, maar het merendeel zal ook daar geen seconde van wakker liggen.

Al die flauwekul is ons door de strot geduwd door mafkezen als Al Gore, maar de gewone burger zal het worst wezen.

happen naar de baas | 12-01-16 | 22:17 | + 4 -

Magnum Force | 12-01-16 | 20:53
Het brengt geconcentreerd gifgas uit. Alleen dat wisten we niet.

koekje erbij? | 12-01-16 | 21:42 | + 4 -

Het is wat, van 120 pk terug naar 117 pk. Oftewel van 0 tot 100 in 8,8 seconde in plaats van 8,7. Dat verschil ga je echt merken hoor.

sinar2 | 12-01-16 | 21:14 | + 3 -

Het interesseert de gemiddelde NL automobilist geen zier wat er uit zijn uitlaat komt, en de meesten weten niet eens het verschil tussen koppel en vermogen. Dus wat nou mekkeren over tweedehandswaarde of schadevergoeding.

Het énige waar men in NL op let is dat idiote fenomeen genaamd "bijtelling". Als VW morgen een model uitbrengt dat geconcentreerd gifgas uitstoot, maar met 0% bijtelling, dan wordt dat een ongehoord verkoopsucces.

Dat hele dieselgate is niks anders dan een speeltuin voor dubieuze juristen die in de Angelsaksische landen bekend staan als "ambulance chasers". Ik hoop dat ze met zijn allen de rechtszaal uitgehoond worden. Opportunistische lutsers.

Magnum Force | 12-01-16 | 20:53 | + 47 -

Boeie. Ik heb 2 VW's. Nummer 1 dat is een golf variant. Nieuw gekocht met de specs 170 pk. Blijkt op een rollenbank standaard 190pk neer te zetten. Daar heeft VW dus mee gesjoemeld en ik ben er blij mee.
En een caddy 1.6 TDI, dus zo'n sjoemeldiesel. Die krijgt binnenkort wat meer adblue van de dealert. En ook daar ben ik blij mee. En die laatste... das een bedrijfsauto, die kar ik af tot dat de wielen onder een hoek van 45 graden staan. Dus die tweedehandswaarde boeit mij niet. En beide zijn prive-bezit. En dat is uitzonderlijk bij auto's die vooral aan leasemaatschappijen verkocht worden. Dus hoeveel klanten boeit dit eigenlijk? Denk heel weinig.

P.redgleuf | 12-01-16 | 20:51 | + 5 -

Een mediageile No-Cure-No_pay advocaat. Je moet alleen even E250,-- betalen als tegemoedkoming in de kosten. Wanneer 4.000 mensen zo dom zijn, dan heeft hij een miljoen in de knip en spant hij een proces aan, maakt wat herrie, srijkt lekker de poen op en gaat pleite.

Net als die knakker van Loterijverlies.

Haberdoebas | 12-01-16 | 20:46 | + 51 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken