De sociale partners gaan de zzp'er slopen

Het Financieele Dagblad opent (en vervolgt) vandaag met uitgebreide berichtgeving over de zzp'er. 'De vakbeweging, bedrijfsleven en onafhankelijke experts werken in stilte aan een handvol radicale hervormingen om de kloof tussen vaste en flexwerkers te verkleinen', schrijft de krant. De spagaat waarin iedereen en zijn beleidsmaker zit, is de volgende. Het zzp-schap zorgt er (vermoedelijk) voor dat een hoop mensen werken in plaats van een uitkering krijgen. Dat is hartstikke mooi. Daarentegen betalen de meeste zzp'ers nauwelijks belasting en premies voor de AOW. Voeg daaraan toe dat veel zzp'ers niks doen aan scholing en je ziet de beroepsbevolking snel verpauperen. Dat is dus hartstikke slecht en daarom gaat er wat gebeuren. De hervormingen waar het FD over bericht zijn ook terug te vinden in een eerder uitgebracht eindbazenrapport van het ministerie van Sociale zaken. Bent u zzp'er, hou er dan rekening mee dat het volgende kabinet met de volgende maatregelen komt. De beruchte zelfstandigenaftrek gaat op de helling, want dit fiscale douceurtje dat ooit in het leven is geroepen om ondernemers meer financiële armslag te geven bij het ondernemen, fungeert tegenwoordig als een verkapte bijstandsuitkering. De helft van de zzp'ers verdient minder dan €25.000 per jaar en kan alleen door de zelfstandigenaftrek (en huur-/zorgtoeslagen) overleven (hoi PostNL!). De tweede maatregel die je weet dat zal komen is een verzekeringsplicht voor arbeidsongeschiktheid. Enerzijds lopen er te veel zzp'ers rond die onverzekerd zijn en anderzijds moeten de premies voor de WIA, de collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering, door steeds minder werknemers opgebracht worden. Schuif de zzp'er onder de WIA en probleem opgelost (tussen 1998 en 2004 was dit ook het geval, en dat leverde ons de geflopte, want te dure Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen op). Wat voor arbeidsongeschiktheid geldt, geldt ook voor pensioen, dus dat verplichte pensioensparen voor de zzp'er zal snel gaan volgen (en hier uitgelegd hoe dat eruit kan komen te zien). Deze maatregelen tezamen dwingen de zzp'er hogere tarieven in rekening te brengen en dat, zo is de gedachte, zorgt ervoor dat het voor werkgevers weer lonend wordt om mensen in dienst te nemen. En dat lijkt ons voor de helft van de zzp'ers en het hele land een goeie deal.

Reaguursels

Inloggen

@Coffee Party: Toen ik mijn aktiviteit overbracht naar hier, kreeg ik voor mijn nieuwe BVtje 5 jaar belastingvrijstelling voor de vennootschapsbelasting, omdat het een nieuwe aktiviteit was in een arm gebied, die 5 jaar zitten er nu zo ongeweer op, dan krijg ik een vrijstelling voor 5 jaar van 60%, dan nog 5 jaar voor 40% en dan nog 5 jaar 20%. Verder geen gezeik met bijtelling, verplicht DGA salaris enz enz. Zo houd ik ongeveer 73% over van iedere €. Maar heb ook geen arbeidsongeschiktheidsverzekeringen e.d. daarvoor heb ik in de loop der jaren zelf voldoende vermogen op kunnen bouwen want was in NL ook altijd al zelfstandig ondernemer náást mijn loondienstbetrekking. Trouwens hier is de dividendbelasting 19% in Holland 25% WHY???

BoerinFrance | 11-01-16 | 10:11 | + 2 -

@BoerinFrance, @Haberdoebas, @blankepool

Ben geïnteresseerd in hoe e.e.a. is opgezet door/bij jullie.
Ben er ook klaar mee hier...
kan via wha_tever bij yahoo.com

Toekan Tinus | 11-01-16 | 09:58 | + 0 -

En dan komen er zzp-ers uit polen het werk hier doen voor een schijntje (zoals in de zorg), aangestuurd door NL ondernemers in Polen vallen ze onder de Poolse wet, dus de prijs blijft laag je verstaat alleen je zuster iets minder goed. Daag NL werk!

1,2,tja,tja,tja | 11-01-16 | 09:35 | + 1 -

Ik zeg ambtenaren verplicht ZZP.

omgponies | 11-01-16 | 07:38 | + 2 -

Als ZZP'ers niet meer mogen worden ingehuurd door de werkgevers, dan huren werkgevers toch de tweemanszaakjes in of vof'jes? Veel succes met het reguleren van dat soort constructies, Asscher.

Alexander des Burgus | 11-01-16 | 00:16 | + 3 -

Dirk III | 10-01-16 | 23:21 Het feit dat je ZZP'er bent of een grote onderneming maakt voor de BTW geen mallemoer uit. Jouw aanname dat hieruit de voorzieningen van gewone loonslaven betaald zouden worden is dan ook niet juist. De loonslaven betalen over hun brutoloon in de eerste schijf IB en Premie VV (WAO, AOW etc.). Net als jij over de bruto winst. Daar waar jij niet voor verzekerd bent is de ziektewet en WW. Hiervoor draagt (afhankelijk van de CAO) de loonslaaf een deel van zijn brutoloon af aan de bedrijfsvereniging. Als ondernemende ZZP'er ben je zelf verantwoordelijk of je dit al dan niet wilt afzekeren. Voordeeltjes die een ZZP'er wel heeft t.o.v. van de loonslaaf is de zelfzstandigenaftrek. Hieruit zouden bijv. de premies voor ziektewet (langdurig) betaald kunnen worden of als appeltje voor de dorst (als soort WW).

Maar goed alles is al eerder aangedragen.

Feit is dat de NL werkgevers de ZZP'er in lagere functies gewoon misbruikt als goedkope wegwerparbeidskrachten. Ik begrijp het wel maar keur het wel af (moreel gezien).

monmax | 10-01-16 | 23:40 | + 2 -

Ik schuif elke maand 21% (btw) naar de belastingdienst aangezien ik nauwelijks uitgaven (probeer) te maken.
Ik snap waarom ik dat moet doen als ondernemer maar nu proberen ze ZZP-ers dus gelijk te trekken met loonslaven.
Je bent of ondernemer of loonslaaf en niet beiden lijkt me.
Ga ik als ZZP-er dan ook in staat zijn om gebruik te maken van het vangnet wat werknemers hebben bij ontslag?
Nu hebben ZZP-ers geen recht op een bijstandsuitkering tot ze hun eigen vermogen hebben opgemaakt. Er komt letterlijk iemand bij je thuis om te kijken hoe "rijk" je bent.
Het is allemaal zo scheef hier in NL met mensen uit de politiek die maar wat roepen maar al hun hele leven feitelijk ambtenaar zijn en niet weten hoe ze als ZZP-er een euro zouden kunnen verdienen.

Dirk III | 10-01-16 | 23:21 | + 4 -

Werknemers betalen geen Btw over hun inkomen. ZZP-ers wel. Is het dan niet eerlijk dat de AOV betaald wordt uit de Btw inkomsten van de ZZP-er s? Laat dat pensioen nou gewoon een vrije keuze. Het probleem zijn de zo vele gedongen kleine ZP-ers die door de verplichtingen in de bijstand geschopt gaan worden. Of wanbetalers gaan worden. Dan is de overheid alleen maar meet geld kwijt en een hoop ellende rijker. Of payrollen, dat kan ook nog.
gammacoupe | 10-01-16 | 19:40 | + 0 -

BTW.
Dat is EEN van de lasten die je als ondernemer EN ZZPer mag betalen .. De ZZPer is toch "ondernemer" ??

ban-de-gebruiker | 10-01-16 | 20:21 | + 0 -

Werknemers betalen geen Btw over hun inkomen. ZZP-ers wel. Is het dan niet eerlijk dat de AOV betaald wordt uit de Btw inkomsten van de ZZP-er s? Laat dat pensioen nou gewoon een vrije keuze. Het probleem zijn de zo vele gedongen kleine ZP-ers die door de verplichtingen in de bijstand geschopt gaan worden. Of wanbetalers gaan worden. Dan is de overheid alleen maar meet geld kwijt en een hoop ellende rijker. Of payrollen, dat kan ook nog.

gammacoupe | 10-01-16 | 19:40 | + 1 -

Het ooit zo mooie ZZP systeem is grof misbruikt door werkgevers die wel de lusten van personeel willen hebben maar niet de lasten en eventuele risico's.
Dat die werkgevers zo handelen kan ik ze nog niet eens helemaal kwalijk nemen gezien de absurde regels en belastingen die door de overheid in de loop der jaren zijn doorgevoerd.
Ik ken een bouwvakker die pas is ontslagen bij zijn werkgever en terug mag komen als ZZPer voor €28/uur waarbij hij zelf uiteraard alle lasten moet gaan betalen.... en geen zekerheid heeft dat hij 40 uur/week werk heeft ook nog.....
Nee, deze meneer weet het nog niet maar zal binnenkort al gaanverdrinken in het moeras van de wetten en regeltjes ( en zich opstapelende rekeningen bij ernstig kastekort)

loze stijl | 10-01-16 | 18:56 | + 3 -

@koekje erbij? | 09-01-16 | 21:05
Ik doe het via www.smartpayroll.nl/

Dhr. de Wit | 10-01-16 | 16:23 | + 1 -

- Voeg daaraan toe dat veel zzp'ers niks doen aan scholing en je ziet de beroepsbevolking snel verpauperen. Dat is dus hartstikke slecht en daarom gaat er wat gebeuren.
- Als een zelfstandige meer kennis nodig heeft om te kunnen blijven leveren, gaat ie dat wel opdoen. Maar misschien vind de LOI dat zelfstudie hun te weinig oplevert.
Ik ben helemaal klaar met die (korte) cursussen in mijn eigen tijd. Die weiger ik, koop het boek en doe alleen nog zelfstudie. Bespaart me een terugbetalingsbeding ook nog.
- De helft van de zzp'ers verdient minder dan €25.000 per jaar en kan alleen door de zelfstandigenaftrek (en huur-/zorgtoeslagen) overleven (hoi PostNL!).
- Geldt ook voor alle schoonmakers met een arbeidscontract.
- een verzekeringsplicht voor arbeidsongeschiktheid. Enerzijds lopen er te veel zzp'ers rond die onverzekerd zijn en anderzijds moeten de premies voor de WIA, de collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering, door steeds minder werknemers opgebracht worden.
- Als je geen premie betaald, krijg je ook geen uitkering. Uitgerekend de lager verdienenden zijn nogal eens ziek.
- Deze maatregelen tezamen dwingen de zzp'er hogere tarieven in rekening te brengen
- Nogal omslachtig. Deel het wettelijk bruto minimumloon, 1524 per maand (x 12 + vakantietoeslag 8%) op 2000 uur (=19751,04/2000=9,86) en je hebt een wettelijk minimum uurtarief.
Vermenigvuldig dat met de gemiddelde factor: werkgeversbruto / werknemersbruto en neem dat tarief op in de wet. Hoe moeilijk kan het zijn. Wordt ongeveer euro 15 denk ik.
-
Los hier van, de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen betaald maar een paar maanden uit. Daarna poeieren ze je af. En alleen voor die periode sluit je de verzekering af, de eerste paar maanden kun je zelf wel betalen.
Kortom, dit voorstel draait zo ongeveer alle startups en kleine, laag tot redelijk verdienende zelfstandigen de nek om.
Dat gaat een paar honderdduizend werklozen of bijstandstrekkers opleveren.

Raider Twix | 10-01-16 | 15:11 | + 6 -

Als een werkgever je niet meer wil als werknemer wordt je maar ZZP`er .

elevator | 10-01-16 | 14:41 | + 2 -

Ik wed dat we weer teruggaan naar vroeger, dat er weer veel meer zwart gewerkt gaat worden. De aftrekmogelijkheden zijn zo redelijk voor zzp'ers, dat velen er trots op zijn ook gewoon en eerlijk belasting af te dragen om zich echt 'eigen' baas te voelen..

Frans1156 | 10-01-16 | 14:19 | + 5 -

Coffee Party | 10-01-16 | 13:05

Op korte termijn is er misschien wel een effect, maar na enige tijd gaat alles in de prijzen zitten. Door de normale concurrentie tussen bedrijven zullen prijzen weer convergeren naar het niveau dat volgt uit hun rendementseis. In de economische wetenschap wordt de BTW beschouwd als het equivalent van een uniforme belasting op alle bronnen van inkomen. Dat dit zo werkt is ook logisch. Stel dat de BTW wordt afgeschaft en de IB zodanig wordt verhoogt dat de belastingopbrengsten gelijk blijven. De daarvoor nodige belastingverhoging zorgt er voor dat netto inkomens van huishoudens met 21/121=17,4% moeten dalen. Als prijzen gelijk zouden blijven zou de omzet van ondernemers fors dalen. Ze moeten dus op termijn hun keuze tussen marge en omzet gaan herzien, en als ze daarin precies dezelfde afwegingen maken als voor de BTW verhoging zullen ze uiteindelijk op een 17,4% lager prijsniveau uitkomen.

Overigens maakt dit punt voor uw vergelijking tussen ZZP-ers en werknemers niet uit, want de BTW-afdracht is hetzelfde. Een bedrijf met een werknemer in loondienst zou die 9.649 euro BTW ook hebben moeten afdragen, zodat uw netto salaris nog steeds op die 27.087 zou zijn uitgekomen.

Dr. Vigilante | 10-01-16 | 13:52 | + 4 -

@ mona | 09-01-16 | 17:05 |
Ah, u bedoelt, ZZP-ers worden te duur voor de bijstand?

F. von Zeikhoven | 10-01-16 | 13:11 | + 2 -

@vigilante:
Jouw stelling komt erop neer dat de ondernemer de BTW afdracht niet voelt omdat deze wordt betaald door de klant. Theoretisch correct maar praktisch onzin. Als het BTW% omlaag gaat kan ik mijn winst opschroeven terwijl het totaalbedrag voor de klant gelijk blijft. Andersom helaas ook...

Bij 0% BTW had ik toch echt bijna 10.000 euro meer in mijn portemonnee gehad.

Coffee Party | 10-01-16 | 13:05 | + 0 -

Ik ben zelf ZZP-er, betaal tegen de 40K IB, spaar voor mijn pensioen en ben verzekerd tegen de hoofdprijs voor AOV. Voor deze 40K staat alleen de opbouw van de AOW tegenover, verder gaat alles naar de algemene middelen. Een gemiddelde werknemer draagt bijna niets bij aan de algemene middelen.
In het verleden heb ik wel in loondienst gewerkt, altijd bar weinig gemerkt van scholingsmogelijkheden.
Nu ik het zelf regel, komende zomer een cursus/training op MIT. Kortom, FNV laat me met rust.

zerotax | 10-01-16 | 12:11 | + 5 -

Best een goede zaak eigenlijk, grotere bedrijven zijn meestal veel productiever dan kleine. De doorsnee zzp-er is geen high-tech startup, maar een postbezorger, installateur, of iets anders rechttoe-rechtaans. Niets mis mee, maar er is geen enkele reden om dit fiscaal te stimuleren. We kunnen beter de belastingen over de hele linie omlaag brengen.

@Coffee Party | 10-01-16 | 09:44
Nee, dit is helemaal niet vrijwel exact hetzelfde als in loondienst. De bedrijfsomzet wordt altijd exclusief BTW gerekend, en door betaalde BTW ook nog eens als betaalde belasting mee te tellen tel je die in feite dubbel. De BTW wordt weliswaar door bedrijven afgedragen, maar komt uiteindelijk ten laste van consumenten. Stel dat een bedrijf de hele 42.750 had gebruikt aan jouw loonkosten, zodat het resultaat voor belastingen gelijk aan 0 zou zijn. Door de werkgeverspremies zou dan een brutoloon van maar 36.638 kunnen worden betaald, waarmee je netto 27.087 zou verdienen. Nu kom je op 34.210, dus veel hoger.

Dr. Vigilante | 10-01-16 | 11:58 | + 1 -

De de Waardjes investeren al twintig jaar particulier in zichzelf en hebben daar de overheid niet bij nodig. Mevrouw de Waard is nu 42 en meneer de Waard 46. Je staat er verstelt van hoe compounding interest gaat rollen na die tijd. We zijn dan ook met lekker aan het rentenieren. Tijdig goede educatie over hoe verstandig met geld om gaan had nog betere resultaten opgeleverd.

Heer Hugo de Waard | 10-01-16 | 11:31 | + 1 -

"Deze maatregelen tezamen dwingen de zzp'er hogere tarieven in rekening..."
Voor -echte- zzp'ers die zelf een bedrijfje zijn begonnen is dit slecht nieuws. Hun concurrentiepositie (vrij verkeer van goederen en diensten, he EU?) gaat onderuit. Voor de verkapte loonarbeider-zonder-vast-contract constructie zal dit ook slecht zijn, want de klappen mogen ze zelf opvangen. Bedrijven zullen hen niet meer gaan betalen, wat zal betekenen dat die mensen onder het minimum loon gaan (moeten) werken, netto gezien.

Aetje | 10-01-16 | 11:10 | + 3 -

Om de discussie wat concreter te maken: hieronder de jaarcijfers van deze ZZP'er:
42.750 resultaat voor belastingen = winst na aftrek bedrijfskosten
31.100 fiscale winst, dus na de "ondernemers" aftrekposten

9.649 BTW afdracht
8.540 verschuldigde IB / premie volksverzekeringen
18.189 afgedragen belasting

Over mijn zakelijke winst van 42.750 betaal ik €18189 belasting, dat is 42.5%. Vrijwel exact hetzelfde wat ik zou betalen in loondienst, maar nu heb ik géén rechten.

Conclusie: ZZP met diensten aan particulieren = dezelfde belastingdruk als in loondienst want vrijwel altijd 21% BTW.

Coffee Party | 10-01-16 | 09:44 | + 23 -

Jammer dat de overheid niet kijkt naar de andere kant. Ja, het is onwenselijk dat zzp'ers en werknemers die ongeveer hetzelfde doen anders behandeld worden. Maar het vreemde aan de situatie is niet dat de zzp'er zo weinig belasting betaalt en verzekerd is, het vreemde is juist dat de werknemer zo bizar VEEL belasting betaalt en voor alles verzekerd is. Zo zonde dat we iedereen weer richting het socialistische en oververzekerde toesturen.

reigor | 10-01-16 | 08:22 | + 12 -

Big Government, Big Union en Big Business samen om de tafel om maatregelen te treffen in het belang van de onafhankelijke zzp-er. What could possibly go wrong here?

Orwell had het niet beter kunnen formuleren. Kafka is vast al bezig met de uitwerking van de details.

HP-premium | 10-01-16 | 04:11 | + 15 -

De bedoeling is natuurlijk dat de ZZPer er ook meebetaalt aan zaken waar hij geen recht op heeft. Werknemers die die rechten in principe wel hebben kunnen er in de praktijk ook naar fluiten vanwege steeds meer nieuwe en inventieve drempels. Het gevolg is dat we onze besparingen uitgeven, al dan niet door liquide maken van ons onroerend goed (verhuren, verkopen).
De uitvoering van allerlei ambitieuze EU plannen kost immers enorme bakken met geld. Het uitroven van de Europese bevolkingen is dan de enige uitweg om het voortbestaan van het systeem nog even te rekken.
Ook ik ben overigens uitgeweken, 5 jaar geleden zag ik deze bui al hangen en ben me gaan orienteren op een nieuwe omgeving. Dat is ZO Azie geworden, wat ik echter alleen de sterksten onder ons kan aanbevelen, zowel mentaal als fysiek.

kindapaas | 10-01-16 | 01:10 | + 8 -

Er wordt voorbijgegaan aan zzpers die het wel goed doen en zich de megahardestijvelul uit de broek lachen naar gaymarkrutte. Mensen zoals ik. Ik betaal nooit weer een dubbeltje kutbelasting voor ouderen en vluchtelingen die ik niet ken. Daarom ben ik ook heerlijk naar het buitenland verhuisd en kom voor een opdracht wel even terug. tussendoor ziet u me niet. will geeneens lucht in mijn band in Den Haag als hij daar lek gaat. Dan bel ik de ADAC wel uit duitsland.

blanke pool | 10-01-16 | 00:40 | + 7 -

BoerinFrance | 09-01-16 | 20:05 | + 4 -

Ik ben ook uitgeweken. Scheelt heel erg veel geld. Je moet alleen niet meer in Nederland aan het werk gaan.
De ING-bank is trouwens erg veel werk aan het verplaatsen van de Bijlmer naar Brussel. Waarom? Omdat ze in Nederland bang zijn om ZZP-ers aan het werk te hebben..

Haberdoebas | 10-01-16 | 00:35 | + 2 -

koekje erbij? | 09-01-16 | 21:05 |

Oh daarom loop je Apple af te zeiken in dat andere topic. Je bent gewoon werkeloos en hebt geen middelen om een iPhone te kopen. Misschien wil je vrouw wel een behoorlijke telefoon voor je kopen..

Chow | 09-01-16 | 23:49 | + -5 -

Waarom meent Jan en alleman zich te moeten bemoeien met hoe iemand z'n leven inricht. Als iemand te dom is om voor zichzelf en familie een goede ziektepot/pensioenpot/reservepot te organiseren is dat zijn/haar keus.

monmax | 09-01-16 | 23:40 | + 8 -

"Voeg daaraan toe dat veel zzp'ers niks doen aan scholing en je ziet de beroepsbevolking snel verpauperen"
Net of werkgevers zoveel aan scholing doen. Dat is een fabeltje/leugen mijns inziens.

watergeus | 09-01-16 | 23:15 | + 21 -

F#ckingAwesome | 09-01-16 | 21:29.
Ja, dat wachten op die dialoogjes brengt geen brood op de plank.
Je MOET nu voor 9,80 bruto per/uur, aan de slag,anders je huis uit,simpel toch?

Ik nog even niet, maar het komt eraan.

koekje erbij? | 09-01-16 | 22:49 | + 5 -

zzp'ers zijn het autonoom ontstane antwoord op het complete nederlandse onvermogen haar arbeidsmarkt te moderniseren

Wat iedere moderne arbeidsmarktdenker al jaren tevergeefs probeert te bereiken in de dialoog met vakbonden en politiek wordt door de opkomst van de zzp' er gewoonweg afgedwongen. En wat doen vakbonden en politiek: reactief schoppen tegen flexcontracten en zzp' ers. Gaat niet helpen, is als een rivier tegen willen houden door de sluizen dicht te draaien: een overstroming is het onvermijdelijk effect.

F#ckingAwesome | 09-01-16 | 21:29 | + 11 -

Dhr. de Wit | 09-01-16 | 18:58 ,
Hmm daar wil ik wel meer van weten. Als mijn WW voorbij is krijg ik niks meer,want vrouw werkt (je weetwel "de verborgen werkeloosheid). Maar ZZP geeft veel gedoe,denk ik.

Heb mss linkje? Of moet ik gewoon goog op "payroll"

koekje erbij? | 09-01-16 | 21:05 | + 1 -

VErplichte verzekering is alleen mogelijk bij de bekende bonus graaiers. Stel dan verdorie de overheidsregelingen open voor ZZP. Bij de huidige verzekeringen (nagevraagd!) kost mij dat als ZZP-er 10.000 euro per jaar. Dan nog aftrek weg. Weer 10.000. Maar ondertussen betalen wij wel volledig belastingen en sociale lasten en krijgen daarvoor geen WW, geen AOW, geen arbeidsongeschiktheidsuitkering, niks. Ja, als het fout gaat mogen we het huis en letterlijk alles opeten (de belasting en de bank verdelen gewoon je bezit) en dan zonder iets over te houden de bijstand in. Zonder enig pensioen. Elke crimineel wordt nog beter behandeld.

Patatter | 09-01-16 | 20:59 | + 23 -

@Dr. Ka wo lo
Als ZZPer doe ik dat al jaren, zorg voor mijn eigen buffer en heb een inkomens verzekering die ik trouw betaal. ook aan scholing niets te kort.(certrificeringen om bij te blijven)

Het is jammer dat NL in zo'n groot tempo verpauperd,, ik heb het gevoel dat het tijd is voor een goede oorlog in europa zodat een ieder weer een goed op zijn plek word gezet en zich bedenkt dat het leven dat we nu leven uitzonderlijk welvarend is.

Dat gezeik allemaal.. om problemen, gecreëerd door hebzucht.

Blackstone86 | 09-01-16 | 20:46 | + -6 -

Er zijn ook zat ZZP'ers die alleen maar gefocust zijn op die €30 per uur die ze in rekening mogen brengen en verder nergens voor verzekerd zijn en ook niet sparen voor hun pensioen.
Wij hadden er ook zo eentje. Wat ooit als sporadisch werk begon werd steeds meer vast werk. De ZZP'er regelmatig een contract aangeboden, maar die wilde niet. Uiteindelijk een vacature geplaatst en een sollicitant in loondienst genomen. ZZP'er helemaal over de rooie.

Osdorpertje | 09-01-16 | 20:41 | + -17 -

Er zijn ook zat ZZP'ers die alleen maar gefocust zijn op die €30 per uur die ze in rekening mogen brengen en verder nergens voor verzekerd zijn en ook niet sparen voor hun pensioen.
Wij hadden er ook zo eentje. Wat ooit als sporadisch werk begon werd steeds meer vast werk. De ZZP'er regelmatig een contract aangeboden, maar die wilde niet. Uiteindelijk een vacature geplaatst en een sollicitant in loondienst genomen. ZZP'er helemaal over de rooie.

Osdorpertje | 09-01-16 | 20:41 | + -11 -

Kabinet mist de oorzaak van de grote hoeveelheid ZZP'ers. Deze mensen doen het werk dat is blijven liggen. Zij voeren echt iets uit. Krijgen loon naar werken. En zijn niet gediend van het gezeik van bazen en overheden. Ondertussen zijn ze de motor van de economie. Maar goed. De motor moet kapot. Het hoogste doel van de overheid: alle burgers in dienst van/betaald door de (semi-)overheid. Meer dan 50% van al het uitgegeven geld in Nederland komt voor rekening van de overheid. We zijn de facto een communistische staat.

van heinde en verre | 09-01-16 | 20:13 | + 45 -

BV-tje in NL opgeheven en het kapitaal in banksparen ondergebracht, daarna BV in 't buitenland opgericht, meer zeg ik hier even niet hoe het werkt e.d., want de staats-NSB-ers lezen mee hier..

BoerinFrance | 09-01-16 | 20:05 | + 19 -

Ik ben ook zo een eenmanslul. De winst welke ik niet gebruik om te leven investeer ik door. Langzaam groet m'n vermogen en je staat er toch van te kijken hoeveel btw ik nog afdraag en inkomstenbelasting ik moet betalen. De belastingdruk is al zo zwaar in Nederland, die auto die ik nodig heb kost ook een aardige belastingcent. Laten we aan die aftrekposten nou niet te veel sleutelen. Pensioen bouw ik zelf al op.

Dutch Hazard | 09-01-16 | 19:51 | + 20 -

@Muxje | 09-01-16 | 19:23 | + 0 -
Nog beter: schaf die hele VAR af. Laat werknemers zelf bepalen hoeveel risico etc ze willen lopen. Moet de overheid dit nou echt allemaal controleren en tegen welk gewin? Als ZZP-er doe je al afstand van de WW, en betaal je een bijdrage voor de zorgverzekeringswet. De VVD kennende zullen ze verder aan alle knoppen binnen de aangifte gaan draaien: hypotheekrente aftrek verder omlaag, aftrekposten omlaag of gewoon in 1x weg. Verplichte pensioenafdracht etc. Net zo lang tot de kleine ondernemers geen voordeel meer zien en op de zak van de Staat de rit uit zitten. De echte werkers met mooie omzet zijn dan dubbel de sjaak. Want al dat geknoppedraaierij heeft nog niet het gewenste effect en zullen verder aangedraaid moeten worden om de beoogde targets vanuit ZZP-ers te halen.

de Voorzittert | 09-01-16 | 19:45 | + 12 -

Tel daarbij die idiote nieuwe VAR maar bij op. Ellenlange formulieren voor opdrachtgever en ondernemer, honderden regeltjes en richtlijnen: hoeveel klanten, hoeveel uren, verschillen per branch... allemaal om vast te kunnen stellen of er sprake is van schijnconstructies of echt ondernemerschap. Met maximaal gedoe en maximale onzekerheid voor alle betrokkenen.

En dat terwijl het zo simpel is. Het zijn niet de ZZP'ers die met schijnconstructies komen, maar de opdrachtgevers. Dus moet je ze daar opsporen en voorkomen. Maak om te beginnen een regel dat grotere ondernemingen (de eindopdrachtgever) met meer dan X FTEs, maximaal 25% van die FTE's met ZZP's in mag vullen. Voor kleinere bedrijfjes is het percentage groter. En bedrijven die een goede reden hebben om met grotere hoeveelheden ZZP'ers te werken kunnen daarvoor een VAR aanvragen. Gevolg: een veel lagere administratieve last bij ZZP'ers en opdrachtgevers, en het wordt voor de belastingdienst veel eenvoudiger om te omschrijven wat schijnconstructies precies zijn, én om ze te voorkomen. En het geeft maximale duidelijkheid aan iedereen.

Muxje | 09-01-16 | 19:23 | + 14 -

Wie is in godsnaam Hoofd Voorlichting VVD?
Zelfs het laatste unique selling point van de partij gaat overboord. Na de nivellering, de EU-voorliefde, het gedraai rond Maat, MH17 en de VVD boevenbende nu ook nog gestrekt been richting de ZZP-ers. De ondernemers. De mensen die zelfstandig de boel draaiende houden. Want ja, ook de ZZP-ers die meer omzet draaien dan 25k mogen omgekeerd gaan staan. Broekje naar beneden en daar komt de overheid. Zelfs als de Sociale Partners maar wat uit hun nek kletsen: waar is het tegenwicht vanuit de VVD-spindoctors? Wat een amateuristisch geëikel. De definitieve nekslag voor een partij die nimmer en nooit meer de grootste wordt. Doei.

de Voorzittert | 09-01-16 | 19:20 | + 41 -

ZZP-ers en arbeiders zijn niet met elkaar te vergelijken.
Haberdoebas | 09-01-16 | 17:33 | + 5 -

Het verschil in voorspelbaarheid in inkomen is irrelevant. We zijn allemaal mensen die arbeid verrichten en voor wie het noodlot kan toeslaan. Dat kan tijdens de autorit naar een klant of als het ijzelt en u de hond uitlaat. Uw Dr. komt helaas te regelmatig in zijn praktijk mensen tegen die dachten dat arbeidsongeschiktheid hen nooit zou overkomen.

Dr. Ka wo lo | 09-01-16 | 19:16 | + 6 -

Briljante zet. Maak het mensen zo moeilijk mogelijk om ondernemer te zijn.
Als je de route zelfstandig ondernemer naar werkgever zo moeilijk mogelijk maakt komen er ook geen nieuwe bedrijven meer bij.

General McAuliffe | 09-01-16 | 19:04 | + 26 -

Een slimme ZZP'er is helemaal geen ZZP'er en handelt uurtjes af met behulp van een payroll bedrijf. Ben je voor alles verzekerd, want je bent je "eigen uitzendkracht". De kosten van payroll calculeer je uiteraard in bij je uurtarief. Zo doe ik het al jaren naar tevredenheid en heb ook geen BTW gezeik e.d.
Nadeel is dat je lastig kapitaal opbouwt, alleen via je privé spaarrekening, en niet als echte ondernemer gezien wordt. Maar voor mij is het DE oplossing.

Dhr. de Wit | 09-01-16 | 18:58 | + 11 -

@Dr. Ka wo lo | 09-01-16 | 17:14 | + 2 -

Ja en ? ZZP'er betalen ook gewoon AOW-premie hoor ! Het gaat hier om aanvullend pensioen.

@Simon_GS | 09-01-16 | 18:27 | + -1 -

Ja en? Als u in de sloot springt moet ik dat dan ook doen?

FW Ta-183 Huckebein | 09-01-16 | 18:42 | + 9 -

Tja voor mij verandert er dus weinig want ik betaal al AOV en pensioenopbouw als ZZP-er. Lijkt mij wel zo normaal.

Simon_GS | 09-01-16 | 18:27 | + -4 -

Niet om het een of het ander, maar iedereen die in Nederland loon-/inkomstgenbelasting betaalt, dus ook de Pool die per ongeluk iets te lang in Nederland blijft hangen, betaalt AOW. Dit is een percentage over de eerste schijf van de inkomstenbelasting.
Deze wordt ook door een ZZP-er betaalt.

Het enige dat wel zo is, is dat over de zelfstandigenaftrek die het inkomen vermindert geen AOW-premie betaalt hoeft te worden.

En waarom moeten de ZZP-ers opeens verplicht collectief verzekerd worden voor Pensioenen. Omdat het pensioenstelsel inmiddels een verkapt omslagstelsel geworden is. Vroeger spaarde je voor je eigen pensioen. Nu wordt het pensioen meteen doorgeschover naar de Babyboomers, die uiteraard rechten hebben nadat die hun eigen plichten verzaakt hebben.

Dat een ZZP-er een verplichte AOV af moet sluiten is wel iets voor te zeggen, maar om deze nu meteen verplicht 'gleich zu schalten; met de mensen in loondienst, dus met een vast inkomen, is onzin. ZZP-ers en arbeiders zijn niet met elkaar te vergelijken. De ZZP-er is dan alleen een verplichte kasvulling voor de WIA en verder niets. Laat de ZZP-er wel een praticuliere AOV afsuiten opdat hij tegen arbeidsongeschiktheid verzekerd is.

De ZZP-er betaalt ook niet de verplichte fondsbijdragen voor werknemers. Dit is het geld waar de Sociale Partners, Werkgevers en Vakbeweging hun grote feesten van houden. Dit is toch een krat bier in de week aan premie dat een werknemer daar verplicht aan bijdraagt. Dit is de Sociale Partners een doorn in het oog.

ZZP-ers in de bouw zijn weerloos, maar de softwareontwikkelaars, creatief ontwerpers etc. kunnen samen met nu opdrachtgevers hun boeltje oppakken en hun activiteiten in het buitenland voortzetten.

Haberdoebas | 09-01-16 | 17:33 | + 47 -

"De helft van de zzp'ers verdient minder dan €25.000 per jaar en kan alleen door de zelfstandigenaftrek (en huur-/zorgtoeslagen) overleven"

Deze snap ik niet helemaal. Iemand met een baan die 25k bruto verdient betaalt ook niet zo gek veel belasting en krijgt in sommige gevallen ook toeslagen. De ondernemer betaalt wat meer omzetbelasting en de werknemer wat meer sociale lasten en inkomstenbelasting. Volgens mij kunnen beide ongeveer net zo goed overleven.

Blasfemie | 09-01-16 | 17:16 | + 41 -

Met al deze ellende is het misschien beter dat de overheid zich gewoon niet bemoeit met de economie. Uiteindelijk kost het veel meer geld dan het oplevert. Hetzelfde resultaat is te bereiken met een overheid die 10% van de huidige omvang is, en zich veel en veel minder bemoeit met alles en iedereen.

Old_Spice | 09-01-16 | 17:15 | + 67 -

mona | 09-01-16 | 17:05 | + 2 -

werknemers moet natuurlijk werkgevers zijn.

mona | 09-01-16 | 17:15 | + 2 -

FW Ta-183 Huckebein | 09-01-16 | 17:08 | + 0 -

Bij loondienst is AOW premie afdragen verplicht.

Dr. Ka wo lo | 09-01-16 | 17:14 | + 11 -

* waarom verplicht pensioensparen ? is voor werknemers immers ook niet verplicht (wel heel vaak via de cao maar an sich is ie niet verplicht in het algemeen)
* pensioen kan je ook regelen via b.v. onroerend goed, liefst buiten NL.
* daarom dus beter emigreren, ben je van al dat gezeik af

FW Ta-183 Huckebein | 09-01-16 | 17:08 | + 67 -

Al die "ondernemers" die met één opdrachtgever voor een bodemtarief werken zonder vangnet moeten verplicht worden een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Niet alleen vanwege valse concurrentie met werknemers in loondienst maar vooral omdat als het noodlot toeslaat ze de bijstand inschieten en de kosten op de samenleving afgewenteld worden. Voor pensioen, idem dito. Als je wilt ondernemen is dat prima maar ook je broek zelf ophouden als je ziek en/of oud bent geworden.

Dr. Ka wo lo | 09-01-16 | 17:06 | + -42 -

Blijkbaar heeft men liever dat de helft van de zzp=ers van de bijstand gaat leven. Tja, eerst werden ze te duur voor de werknemers en nu dit weer.

mona | 09-01-16 | 17:05 | + 61 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken