Wauw! Vliegauto The Jetsons wordt werkelijkheid!

The future is NOW
The future is NOW
Nog even over het CES, die Amerikaanse elektronicabeurs waar we eerder al Volkswagen een elektrisch busje zagen presenteren onder een overweldigend lauw applaus. Dat was voor de Duitse autofabrikant misschien een enorme stap voorwaarts, maar voor de echte innovatie moet u elders zijn. China in dit geval. De Chinese dronebouwer EHang presenteerde in Las Vegas namelijk een drone waar u gezellig in kunt zitten en u bij wijze van spreken in uw eentje en zonder vliegbrevet naar uw werk kunt vliegen. Een werkend prototype van deze 'personal drone' is nu onthuld. Dat drones de toekomst hebben wordt al jaren geroepen, en als de hoofdredacteur van het op tech-gebied toonaangevende WIRED magazine zijn functie neerlegt om een eigen dronefabriek te starten, moet er ook wel een kern van waarheid in zitten. Maar toch, vooralsnog leek het niet meer dan leuk speelgoed voor militairen en natuurlijk nerds die op een leuke manier hun vakantiefilmpje willen opnemen. Maar als drones nu overgaan op personenvervoer, dan kan het grotere publiek misschien echt bereikt gaan worden. Moeten we wel nog even het vliegen in een drone legaliseren en de verkeersregels aanpassen, maar dan is het zover: doei files! Nu denkt u misschien: 'maar in China bestaan er toch nauwelijks verkeersregels? Als het recht van de sterkste straks gaat gelden in de lucht verwordt China straks tot één grote smeulende berg brandende drones!' Zou kunnen dat u dat denkt. Maar blijkbaar regelt de Ehang 184, zoals de drone voorlopig heet, alles zelf. U voert uw bestemming in en de drone doet de rest. Trouwens, over dat 'grote publiek' waar we het net over hadden: dat is nu nog niet helemaal reëel. Het ding gaat namelijk tussen de $200 en $300 duizend dollar kosten. Maar ja, de eerste televisies waren ook maar voor een enkeling weggelegd. Over vijftig jaar lachen we er om.



Reaguursels

Inloggen

piloot47 | 07-01-16 | 19:50 |

Grotendeels mee eens, kleine nitpick, ook een VMBOer met de bereidheid er moeite in te steken kan prima in staat zijn de PPL theorie te doorgronden. Zo ingewikkeld is die nu ook weer niet.

Gregovic | 08-01-16 | 11:51 | + 1 -

@ potsenmakkert | 07-01-16 | 20:03
Je hebt gelijk. Ze beschouwen de passagier als vracht en niet als piloot.
Vraag me af of dat in Nederland geaccepteerd zal worden maar volgens Ehang is hun voertuig een drone.

minik | 08-01-16 | 11:46 | + 1 -

Ik zie steeds meer mensen om mij heen die niet eens een auto zouden moeten besturen.
Of is de bediening daarvan tegenwoordig ook al via een APP te doen?

Hard&Hoerig | 07-01-16 | 20:16 | + 0 -

@minik | 07-01-16 | 19:20 |
Wikipedia geeft zelf het antwoord al op je vraag:
.
'is an aircraft without a human pilot aboard.'
.
Een autonoom vliegend voertuig is dus gewoon een drone. En aangezien in het artikel staat dat de drone zorgt dat de passagier veilig op de bestemming aan komt hebben we het hier inderdaad over een drone.

potsenmakkert | 07-01-16 | 20:03 | + 3 -

Voor de zoveelste keer weer onzinnieuws over een vliegende 'auto'. Nou, daar gaat 'ie weer: voor alles wat vliegt en waar iemand in gaat zitten sturen is wereldwijd een vliegbrevet nodig (ja, ook voor een ballon), moet voldaan worden aan de strenge wereldwijd geldende voorschriften qua vliegveiligheid, technische uitvoering en onderhoud, moet een vliegplan ingediend worden voor iedere vlucht en moet men zich houden aan alle voorgeschreven hoogtes binnen duidelijk omschreven vliegzones (haha, met de vliegende auto naar Schiphol?). Minstens vereist is een PPL (Private Pilot License), waarvoor men minimaal een havo-achtergrond moet hebben (met wis- en natuurkunde in het pakket) om de theorie te kunnen bevatten en de examens (CBR, 7 stuks, beperkte tijd) te behalen, vervolgens moeten minstens 35 vlieglessen worden gevolgd (dan pas solo, als alles meezit), een Engels taalcertificaat behaald worden en moet men slagen voor het mondeling examen ATC-communicatie (met de toren) en tenslotte twee praktijk-vliegexamens worden gedaan. Men moet voldoen aan redelijk strenge medische eisen en in toenemende mate, afhankelijk van de leeftijd, gekeurd moeten worden (boven 55 jaar 1X per jaar). Het brevet kost alles bij elkaar enkele tienduizenden euri en het vliegen later nog eens extra geld voor het bijhouden van de vlieguren en jaarlijkse 'proftest' (vliegvaardigheid). Voor passagiers is een extra aantekening nodig.
Wilt u nog weten waarom die vliegende auto maar niet van de grond wil komen? Gewoon maar in de file gaan staan hoor.

Oh ja, een drone? Wie bestuurt dat ding dan (ook de vraag als contact met de grond wegvalt)? Die moet éven zwaar gecertificeerd zijn en je moet wel verdomd veel vertrouwen in je piloot op afstand hebben. Voorgeprogrammeerde route? Pak de trein maar en blijf met alle wielen op de grond. En denk erom: vliegen is nóg weersafhankelijker dan reizen met de trein. Je zult VFR moeten vliegen (visual flight rules) en er zijn zeer strenge limieten wat betreft de weersomstandigheden (meest voorkomend in Nederland: geen VFR-omstandigheden) waaronder je de lucht in mag. Houd je je er niet aan? Dag vliegbrevet.
Bespaar ons vliegende auto's......

piloot47 | 07-01-16 | 19:50 | + -4 -

@Minik

Of een luchtvaartuig wat een voorgeprogrammeerde route aflegt.

denii | 07-01-16 | 17:25 | + 1 -

Een electrisch hefschroefvliegtuig, dat gaat niet lukken. Ja voor een korte pis afstand.

Raider Twix | 07-01-16 | 17:21 | + 0 -

Dat bestaat al een tijdje hoor. Ze noemen het ook wel 'helicopter' of in het Nederlands 'hefschroefvliegtuig'.

Trutkip | 07-01-16 | 17:12 | + 13 -

Ik call alvast dibs op de term persoondroon.

Joris Draaksteker | 07-01-16 | 16:36 | + 3 -

Volgens mij is een drone een onbemand vliegtuig. Vreemd dat ze dit ding dan toch zo noemen.

minik | 07-01-16 | 16:17 | + 7 -

Tenzij er lichte en superefficiente batterijen / fuelcells worden uitgevonden is en blijft een drone totaal niet geschikt voor personen vervoer.... Geen kans van slagen dit

Shokrani Shokran | 07-01-16 | 15:52 | + -2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken