Goh. Bezorgservice nauwelijks rendabel voor supermarkten

Weet u nog, vorig jaar? Er was opeens beweging in het online bestellen en laten bezorgen in de supermarktwereld. Albert Heijn deed het al langer, concurrenten als Plus, Coop, Jumbo etc. hebben of krijgen nu ook een bezorgservice en toen kwam daar nieuwe aanbieder Picnic, die beloofde uw brood en eieren gratis te bezorgen zonder dat de kosten voor de producten omhoog zou gaan. Voor de AH bezorgservice betaalt u €12,95 als u uw spullen op maandagmorgen tussen 8 en 10 uur in uw keuken wilt hebben staan. Een compleet gratis bezorging klinkt dan goed natuurlijk, en Picnic had al snel te maken met een wachtlijst omdat de vraag het aanbod overschreed! Hoppetee, knuppel in het hoenderhok! Maar toen bleef het vooralsnog stil. Want Picnic is nog steeds een kleine speler en Albert Heijn onderving de komst van het concurrentje door een maaltijdbox gratis te gaan bezorgen, waarmee het ook meteen de markt voor aanbieders als HelloFresh verkleinde. Maar goed, zit er nou toekomst in het online boodschappen doen of niet? Mwah, zegt een onderzoek van EFMI Business School, een kennisinstituut van de voedingssector, waar het FD inzage in heeft gekregen. De conclusie luidt: het is en blijft een nichemarkt met 1,1% marktaandeel en in het jaar 2020 of zelfs 2025 kunnen veel supermarkten er nog altijd nauwelijks een stuiver aan verdienen. Volgens onderzoeksdirecteur Marcel van Aalst van het EFMI zijn eerdere prognoses van een groei naar 10% tot 15% in de komende tien jaar gebaseerd op de onderbuik en internetverkoop in de non-foodmarkt. Maar het bestellen van kleding of elektronica biedt de voordelen die online bestellen vooralsnog niet kan bieden, namelijk een ruimer en vaak goedkoper aanbod. En oh ja, die 1,1 procent hè. Raad eens wie daar het overgrote deel daarvan voor zijn rekening neemt? Albert Heijn dus, dat het grootste assortiment heeft en bij verreweg de meeste huishoudens en bedrijven in Nederland levert. Sommige dingen blijven dus gewoon bij het oude, ook wel eens lekker.

Reaguursels

Inloggen

Volgens onderzoeksdirecteur Marcel van Aalst van het EFMI zijn eerdere prognoses van een groei naar 10% tot 15% in de komende tien jaar gebaseerd op de onderbuik en internetverkoop in de non-foodmarkt.
-
Kennelijk had de onderbuik meer trek in online eten.
Ruim een half uur kost het naar de supermarkt te gaan. Waarvan een kwartier lopen. Krijgt je lichaam ook nog wat beweging, i.p.v. alleen je vingers.

Raider Twix | 08-01-16 | 16:34 | + 1 -

Ja ik wilde ook laten bezorgen, maar dat lukte niet..
Ik had m'n yuppenpas achter m'n golfvaardigheidsbewijs in m'n tussenjas laten zitten, stom stom stom.

Lefgozer | 08-01-16 | 15:05 | + -2 -

Mertom | 07-01-16 | 19:15 | + -6 -
Drones gaan het echt niet worden qua bezorgen voor de meeste mensen. Mensen gaan namelijk niet accepteren dat er de godganse dag drones over hun tuintjes heen en weer zoemen. Zeer irritant en geeft gevoel van onveiligheid als er af en toe een uit de lucht valt. Bezorgers aan de deur hebben de toekomst. Zij kunnen ook pakjes voor je meenemen, hebben een sociale functie, kunnen veel meer pakjes tegelijk meenemen, houden flink wat mensen aan het werk; allemaal voordelen.

Drones zijn leuk voor bezorging op boerderijen wellicht. Maar of je daarmee break even gaat draaien...

Joris Draaksteker | 08-01-16 | 12:19 | + 1 -

@ Weerduivel Helaas is niet iedereen miljonair. Mag het eigenlijk niet verklappen, maar er bestaan ook nog gewone mensen.

Swoop | 08-01-16 | 10:05 | + 0 -
Voor thuisbezorging hoef je helemaal niet rijk te zijn. Mijn supermarkt bezorgt bijvoorbeeld helemaal gratis. Vlees komt bij een thuisafleverende slager vandaan en de groenten worden ook aan huis geleverd. Beide ook gratis. Alleen de bakker doet hier niet aan. Voordeel van het leven in een durp aan de rand van een grote stad.

Nerdino | 08-01-16 | 11:54 | + 2 -

Als je niet thuis bent kun je s avonds je rookworst ophalen bij de buren (of wat ervan over is)

1,2,tja,tja,tja | 08-01-16 | 11:15 | + 0 -

Het laten bezorgen van levensmiddelen is al heel oud, mijn grootmoeder deed het al. Dan kwam meneer Groen langs op de fiets met een mand voorop, en in die mand zaten de producten die mijn grootmoeder de week ervoor had opgegeven. Dan noemde hij een paar producten die in de aanbieding waren of nieuw in het assortiment. Destijds was het al een groot gemak, maar niet iedereen deed het. Het bezorgen kost toch geld dat ergens vandaan moet komen, òf de levensmiddelen zijn duurder òf er zijn bezorgkosten, dat was toen zo, en dat is nu nog steeds zo. Het komt uit de lengte of uit de breedte. Er is dus feitelijk niet zo veel veranderd, de problemen van toen zijn nu exact de zelfde. Opnieuw het wiel uitvinden en er achter komen dat het nog steeds rond is. Er is plaats voor een bezorgende supermarkt, maar het zal altijd marginaal blijven ten opzichte van het zelf naar de winkel gaan. Tenzij natuurlijk iemand op het idee komt om het grootst mogelijke assortiment aan te bieden en daarnaast de prijzen te laten zakken omdat er geen winkels meer op dure locaties hoeven te staan.

vanhetgoor | 08-01-16 | 10:32 | + 6 -

-weggejorist-

Swoop | 08-01-16 | 10:05 | + -2 -

-weggejorist-

Swoop | 08-01-16 | 10:00 | + -4 -

^ correct. Ik vraag de bezorger geregeld (smalltalk) of hij/ zij druk is en waar de ritten vandaag heenleiden. Wij wonen 10km ten oosten van Amersfoort maar de reikwijdte van 1 bezorgbusje per rit gaat dus echt van het Gooi tot Harderwijk, terwijl de boodschappen in Amsterdam zijn ingeladen.

Puur op bezorgkosten kan het dus niet uit. Grappig vind ik altijd wel dat de beste jongeman zich er over kan verbazen dat er binnen Nederland dus plekken zijn waar je vrij kan parkeren, kan parkeren op iemand zijn erf en de keuken niet altijd 3 hoog achter ligt en ook groter dan 5 (of 50) m2 kan zijn.

minsider | 08-01-16 | 06:17 | + 3 -

Overigens heb ik begrepen dat de AH bezorging uitgaat van de landelijke AH organisatie en dat de lokale franchisenemers compleet het nakijken hebben. Ben benieuwd waar dat op termijn op gaat uitdraaien.

Supporter | 08-01-16 | 01:45 | + 2 -

Ik begrijp echt weinig van de analisten die stellen dat het met de groei van bezorgdiensten van boodschappen wel mee gaat vallen. Volgens mij onderschatten ze het enorm.

Ik ben een jonge dertiger, samenwonend met een dochter van een paar maanden. Wij bestellen u ruim een jaar bij AH en zijn uitermate tevreden, ik koop voor een paar euro gewoon een vrije zaterdagochtend of woensdagavond. Het gemak ten opzichte van een offline winkel is echt enorm.

In onze omgeving stapt echt de één na de ander over op online boodschappen. Waarom in godsnaam moeilijk en tijdrovend doen als het makkelijk kan. Voor mensen met een enigzins druk leven is het een uitkomst.

Supporter | 08-01-16 | 01:42 | + 5 -

@minsider | 07-01-16 | 22:25
U heeft zo te lezen een zwaar leven.
Ik leef met u mee.

afdankert | 08-01-16 | 01:36 | + -6 -

Een beetje zwakke prognose. Kan zo maar een stijging gaan worden als de hele winkelstraat over de kop is en er geen kip meer is die in de stad komt.
En dan is zoveel oppervlak op een (vroeger) premium locatie ook een item die op de lijst komt van besparingen. Voor een pickup point heb je geen toplocatie nodig, laat staan dat het handig is als er echt een stijging komt. Dan zit je iets buiten het centrum, in de buurt van invalswegen of langs de rijksweg e.d toch beter.
Zal niet snel gaan maar 2020 voorspellen is wel de goden verzoeken..

nobodyknows | 08-01-16 | 00:09 | + 1 -

mr en mrs muggetje zijn ook fan van het AH pickup point, ideaal en scheelt inderdaad een uur kloten met een karretje en zoeken naar de goede producten. Daar heb ik graag 2,50 extra voor over (die ik anders kwijt ben aan de parkeerkosten) Geen straatkrant verkoper, geen veronica gids verkoper, geen stroomboer die aan mijn kop begint te zeiken en het allerbelangrijkste ik hoef niet te zoeken naar een 50 cent stuk voor het karretje.

Bezorgen, misschien komt dat ook nog wel, eens kijken of dat handig is voor ons.

gummetjes | 07-01-16 | 23:47 | + 4 -

Blasfemie | 07-01-16 | 19:03 | + 0 -

Ja die inkoopmacht is NU aan de orde. Maar stel nu dat een aantal fabrikanten de krachten bundelt en direct online aan de consument gaat leveren? Nu moeilijk voor te stellen, maar niet onmogelijk.

snellesalami | 07-01-16 | 22:36 | + -1 -

Eur 12,95 voor AH Bezorgen? Onzin. Doe het al jaren, 1x per week komen er 3 kratten uit die AH bus en dat kost met tussen de 0 (want actie/bonus) en 6,95 als ik veel te laat ben met bestellen. Gemiddeld 4,95 en dan voor eur 130 de koelkast vol en voorraad stash aangevuld.

Voor die paar euros bespaar ik me een dikke 1,5u heen en terug naar de supermarkt, waar ik tussen het plebs, jankende kids (van een ander, die van mij zijn liev) en semi-aggressief domvolk (die daar nl. echt niet willen zijn) mag ronddolen. Voor geen goud.

Ennuh, of ik nu met mn hand in de broek zit, de hond uitlaat in het bos of de slakken in de achtertuin aan het tellen ben: alles is nuttiger dan boodschappen doen.

@snellesalami... Gast kap eens met dat domme disruptive geouwehoer.

minsider | 07-01-16 | 22:25 | + 14 -

Ik ben nogal kieskeurig wat betreft het produkt dat ik koop. Groente, vlees, vis, aardappelen moet ik zelf gecontroleerd hebben, wat er in een AH ligt is reeds 2e rangs kwaliteit en het zal mij niet gebeuren dat het in gedegradeerde toestand bij mij thuis aankomt. Kleding zou een ander verhaal kunnen zijn echter het is voor de meeste mensen maar 5-15 minuten om bij de winkel te kijken. Ik gun de middenstand dan liever wat omzet en bestaan dan een Zalando of andere grootkapitalist.

Stonecity | 07-01-16 | 22:20 | + 6 -

RaymyJanssen | 07-01-16 | 21:25
Gaan we gewoon weer naar de V&D, jij je zin. Gewoon passen in de paskamer, kleren die ook al twintig mensen hebben aangehad.

koekje erbij? | 07-01-16 | 21:41 | + 2 -

Zoals ze het bij Auchan doen lijkt me wel iets www.auchandrive.fr/
Je besteld alles on line, daarna rij je naar de winkel, aan de winkel krijg je het nummer van je parkeerplek en 5 min later komt er een winkelbediende met een kar naar je auto en vervolgens laadt hij nog eens de spullen in je auto ook!

Goed, nu is Auchan wel bekend voor het kopen in grote hoeveelheden, vooral door Belgen (wegens goedkoper) dus dat geen minimum bedrag is relatief (meeste belgen halen voor een paar 100 euro in 1 keer) maar ik vind het echt wel ronduit fantastisch.

Verder kan ik best wel begrijpen dat voor 30 euro fruit en groenten aan huis leveren niet bepaald winstgevend is want zo groot zijn die winstmarges daarop nu ook weer niet. Beter lijkt me van die hello fresh dozen die gewoon in de supermarkt te zetten. On line dan kijken wat de menu's deze week zijn (O, de rode doos lijkt me wel iets voor deze week!!) en als het me bevalt kan ik die in 1 keer oppikken in de winkel. Moet ik tenminste niet de halve winkel aflopen te zoeken naar waar ze deze keer de rode paprika gelegd hebben....

nog-eenbelg | 07-01-16 | 21:27 | + 2 -

@ BLR | 07-01-16 | 20:58 |
Die kledingshoptip van jou is nou precies DE reden waarom online kleidingwinkels te weinig rendabel (kunnen) zijn. Ze lopen op de extra verzendkosten die het met zich meebrengt helemaal leeg op die manier. Want ja, "gratis" retourneren eist de klant tenslotte. Bovendien ontneem je de verkoper op die manier om minstens dus 2 kledingstukken te kunnen verkopen aan een ander voor de tijd dat JIJ ze in bezit hebt, met dus ook weer nadelige financiele consequenties voor de verkopende partij.
Nee, een briljante tip hoor als je de kledingbranche op internet om zeep wilt helpen, want als iedereen het gaat doen..... kosten zijn niet te overzien dan meer voor de verkopende partijen.
Helaas moet een verkopende partij geld teruggeven ipv een shoptegoed bij retourneren. Een regel die per direct afgeschaft zou moeten worden. Dan zouden mensen namelijk veel zorgvuldiger en bewuster bestellen op internet.

RaymyJanssen | 07-01-16 | 21:25 | + -2 -

De kosten van online boodschappen bestellen gaan in de huidige setting niet dalen. De prijzen zijn in de Nederlandse supermarkten relatief laag, op vlees na, in vergelijking met de rest van (West-)Europa*. En op Picnic na doen alle supermarkten het erbij, oftewel dubbele kosten.

De enige manier is als een retailer enkel online gaat verkopen en enorme investering gaat doen kan er een toekomst in zitten.

* www.distrifood.nl/assortiment/nieuws/2...

NietHenkLooij | 07-01-16 | 21:20 | + 3 -

Ik scoor regelmatig een date in de supermarkt.

Stoned Hengst | 07-01-16 | 21:19 | + 13 -

Tja, totdat heel veel mensen die pick up points gaan gebruiken. Kun je weer beter de winkel in :)
AH afhaalpunt is ook op gezette tijden een drukte van jewelste. Vooral vlak na de avondspits, zeg maar.
Online boodschappen doen kan leuke aanvullende service zijn voor een bepaalde doelgroep, maar ook niet meer dan dat, tenzij de bezorgkosten natuurlijk serieus gaan opwegen tegen de EVENTUELE rij-en parkeerkosten die je zelf moet maken om hetzelfde bij de winkel te kopen. Je kan ook met de fiets of benenwagen gaan tenslotte. Nog gezond ook :)
Nee, hooguit win je er wat tijd mee, echter je moet ook weer thuis zijn als het bezorgd moet worden. TIs niet alleen het bestelproces wat tijd kost
En even verse en kort houdbare producten buiten beschouwing gelaten uiteraard, want dat wil je toch echt zelf uitzoeken, lijkt me.

RaymyJanssen | 07-01-16 | 21:16 | + 1 -

Echt lachen is Jumbo pick up points. Het lijkt mij ideaal om dat tray bier vooraf te betalen en in de winkel af te halen zonder bij een kassa te hoeven hangen met een malloot voor je die zijn groenten niet heeft gewogen. Echter je moet extra betalen voor het feit dat zij het niet eerst in een vak hebben moeten zetten en vervolgens bij een kassa moeten scannen. Dat snap ik oprecht niet. "Bij aankoop van minimaal 70 euro aan boodschappen krijg je van ons 1 euro korting op je bestelkosten.". Lucky me

goktrommelisttot | 07-01-16 | 21:00 | + 5 -

@ 13-666 | 07-01-16 | 20:07 | + 0 -
Tip voor online kleding kopen: gebruik een service zoals Klarna of Afterpay. Bestel een maat groter en kleiner als je denkt nodig te hebben en stuur terug wat niet past. Als ik me niet vergis is er in Nederland ook een shop die je bestelling laat bezorgen, waarna ze 15 minuten later nog eens komen om te kijken of het past.

BLR | 07-01-16 | 20:58 | + 1 -

@fail " en hoe wil je de prijs van een pak hagelslag 'disrupten' dan? Zoals die bij je supermarkt staat is het al helemaal geoptimaliseerd."

Daar ga je dus wel aardig de mist in. Een supermarkt is verre van optimaal. Meestal komen producten vanuit een fabrikant in een centraal magazijn aan en gaan vandaar uit naar een regionaal magazijn en worden daarna weer over de (veels te veel) winkels verdeeld. Daar worden de rolcontainers nog eens uitgepakt en in de dure winkelschappen gezet. Dat vak moet regelmatig gespiegeld worden en als je de ondernemer mazzel heeft zal een consument het pak in zijn kar deponeren voordat het kapot, over datum of gestolen is.

Om de klant met die kar te kunnen laten rijden heeft hij vele vierkante meters nodig die niet efficiënt zijn, net als de enorme parkeerruimte die om zijn winkel ligt. Maar voordat die klant weer zijn zijn auto kan stappen met zijn 5 kg boodschappen zal hij eerst nog een cassiere moeten lastig vallen. Ondertussen zijn er nog vele andere medewerkers in de winkel bezig met zaken die geld kosten zoals schoonmaken en goederen wijzen, schapkaartjes aanpassen en verkeerd geplaatste goederen terugzetten in de juiste schappen.

Dezelfde medewerker kan veel efficienter in het centrale magazijn de bestelling in een doosje doen en voor 4 euro door postNL laten leveren (hagelslag hoef je echt niet elke week te kopen, een paar tegelijk kan ook prima). Een magazijn kan je immers veer efficienter inrichten dan dat je klanten zelf hun goederen laat zoeken, terwijl 80+% van de goederen toch herhaal aankopen zijn.

Dat kan dus wel veel goedkoper, milieuvriendelijker met minder voorraad maar toch een veel uitgebreider assortiment en beschikbaarheid. Een winkel op een A lokatie die als voorraadschuur dient waarbij de eindgebruiker orderpicker is gewoon verre van optimaal.

Henk9730 | 07-01-16 | 20:57 | + 28 -

@snellesalami | 07-01-16 | 18:47 | + -1 -
en hoe wil je de prijs van een pak hagelslag 'disrupten' dan?

Zoals die bij je supermarkt staat is het al helemaal geoptimaliseerd.

fail | 07-01-16 | 20:07 | + 6 -

Ben ik de enige die liever naar de winkel gaat, betaald parkeren zouden ze wel landelijk moeten afschaffen.. Tenslotte is maar een derde van de betaalde wegenbelasting daadwerkelijk voor de wegen.. Kunnen de parkeergelegenheden nog wel bij.

In de winkel zie je nog eens wat volk, ja ok omgeving zeist stoorde ik mij ook altijd aan de allochtone medemens... Maar hier in het noorden is het prima, leuke dames, goed volk, even door de schappen rommelen voor wat nieuws.

Net als online kleding kopen, als ik dat deed zou ik steeds moeten retourneren.. dat zuigt nogal.. gewoon even naar de winkel en koop dan gelijk wat meer... dan hoef je niet zo vaak.

Voedselpakketten en laten bezorgen is suf en heeft geen toekomst, je bent sneller bij de winkel dan dat je online alles opzoekt.. En altijd hetzelfde gaat vervelen. Ik investeer in ieder geval niet in dergelijke winkels/webshops.
heu

13-666 | 07-01-16 | 20:07 | + -8 -

Ben ik de enige die liever naar de winkel gaat, betaald parkeren zouden ze wel landelijk moeten afschaffen.. Tenslotte is maar een derde van de betaalde wegenbelasting daadwerkelijk voor de wegen.. Kunnen de parkeergelegenheden nog wel bij.

In de winkel zie je nog eens wat volk, ja ok omgeving zeist stoorde ik mij ook altijd aan de allochtone medemens... Maar hier in het noorden is het prima, leuke dames, goed volk, even door de schappen rommelen voor wat nieuws.

Net als online kleding kopen, als ik dat deed zou ik steeds moeten retourneren.. dat zuigt nogal.. gewoon even naar de winkel en koop dan gelijk wat meer... dan hoef je niet zo vaak.

Voedselpakketten en laten bezorgen is suf en heeft geen toekomst, je bent sneller bij de winkel dan dat je online alles opzoekt.. En altijd hetzelfde gaat vervelen. Ik investeer in ieder geval niet in dergelijke winkels/webshops.
heu

13-666 | 07-01-16 | 20:07 | + 3 -

Alweer 30 jaar geleden begonnen een paar studenten van de (toen uitstekende)HEAO in Haarlem, afdeling small buiness, met het idee James, als stage-opdracht voor Albert Heijn. James was boodschappen op (telefonische) bestelling aan huis gebracht. Even explosief, daarna marginaal een succes. Vooral ´s avonds bestelde men bij voorkeur sigaretten, chips en bier.
Je kan het natuurlijk steeds opnieuw proberen, maar het zal elke keer weer geen vetpot blijken.
Voor 25 euri kan ik hier in mijn buurt prima eten, geen afwas en aardige bediening.

squadra | 07-01-16 | 19:48 | + -2 -

Ik denk dat drones het helemaal gaan worden qua bezorging. Word alleen wel een extra uitdaging als je een paar pakken melk erbij besteld.

Mertom | 07-01-16 | 19:15 | + -10 -

Oja en inkoop natuurlijk niet te vergeten.. :)

80 | 07-01-16 | 19:08 | + 0 -

De online markt voor boodschappen is in Nederland nog niet groot genoeg voor een speler die alleen online doet, want dat is alleen rendabel bij voldoende volume ivm kosten voor logistiek en fulfilment.
Wat dat betreft is AH strategisch slim bezig, al levert het nu (nog) niets op.

80 | 07-01-16 | 19:06 | + 2 -

@snellesalami, Wie zou dat dan doen? Met de inkoopmacht van de gevestigde partijen concurreer je niet makkelijk. Het is natuurlijk denkbaar dat een grote buitenlandse partij het gaat doen, maar voorlopig zou ik niet rekenen op een online partij die op prijs heel veel kan uitmaken. Dat gezegd, de voordelen van online (gemak, tijd, assortiment, etc) zorgen er bij mij wel voor dat ik alleen nog maar boodschappen laat bezorgen.

Blasfemie | 07-01-16 | 19:03 | + 1 -

@Weerduivel | 07-01-16 | 18:52
Et voila!
Mevrouw en ondergetekende zijn veel te druk met [vul maar in] om tussen het plebs met boodschappenkarretjes te gaan staan. De bakker, even proeven, is een shopbeleving.

kapotte_stofzuiger | 07-01-16 | 18:56 | + 8 -

Ik laat al tijden alles thuis bezorgen. Alleen de bakker wordt nog live bezocht.

Weerduivel | 07-01-16 | 18:52 | + 5 -

Al die aannames in dit onderzoek zijn gebaseerd op de huidige realiteit. Als er een 'disruptive' aanbieder komt ( veel lagere prijzen) zal het marktaandeel explosief toenemen. Waarom zou je als internetboodschapper in godsnaam mee moeten betalen aan al die AAA locaties van de Appie?

snellesalami | 07-01-16 | 18:47 | + 8 -

Er zit zeker toekomst in online boodschappen doen maar het blijft geld kosten. Het lijkt mij geschikt voor een kleine doelgroep die het geld er voor over heeft om niet doelloos door een supermarkt te lopen, niet te hoeven parkeren en die zinnigere dingen met hun tijd willen doen dan boodschappen doen...
Ik heb een hekel aan boodschappen doen omdat ik toch de weinige keren dat ik ga, voor 80-90% dezelfde dingen meeneem...
.. uit het schap, in de kar, uit de kar, op de band, in de kar, in de auto, uit de auto, in de kast... zinloos gesleep vind ik het en moderner is het in mijn regio nog niet.

deluiegriek | 07-01-16 | 18:30 | + 6 -

Dat marktaandeel van 1.1% lijkt me een beetje een understatement, eind 2014 was het 4.4% in het Verenigd Koninkrijk. Daar is de verwachting dat het in 2019 7.8% is.

Er is een groot verschil tussen de Nederlandse markt en die in het VK. Dat verschil is dat je in het VK een grote speler hebt die enkel internet doet (Ocado) met een efficiente en geautomatiseerde logistiek en die genoeg investeringen hebben om de infrastructuur op te zetten om te kunnen groeien. In Nederland heb je vooral de AH, maar die heeft er geen groot belang bij dat we allemaal overstappen op internet. En Picnic lijkt niet op te kunnen schalen wat erg belangrijk is in deze markt.

kipkip | 07-01-16 | 18:29 | + 13 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken