Ooh! Telefoonproviders wacht 'miljoenenclaim' om afzetabbo's

Eerlijk zeggen, heeft u zelf echt geloofd dat een mobiel telefoonabonnement inclusief HELEMAAL GRATIS telefoon ook echt was dat het genoemd werd? Lijkt ons van niet, zeker ook na het besluit van minister Dijsselbloem van eerder dit jaar, dat bepaalde dat een telefoonabonnement met een ‘gratis’ toestel een lening blijft en en de verstrekking ervan moet daarom aan de regels voor kredietverschaffing moet voldoen. Dit besluit kwam er nadat de Hoge Raad hetzelfde besloten had in een zaak van een telecombedrijf een zaak aanspande tegen een vrouw die haar maandelijkse rekeningen niet betaalde. Die vrouw beriep zich op de wettelijke regels voor koop op afbetaling en consumentenkrediet en de Hoge Raad stelde haar in het gelijk. Dijsselbloem riep ook dat telco's voortaan een inkomenstoets moeten doen voordat iemand weer met zo'n keigaaf gratis toestel de winkel uitloopt inclusief peperdure maandelijkse afbetalingen. Klinkt goed, maar diezelfde Dijsselbloem bleek later (pdf) bereid te zijn om in overleg met de telecomsector de mogelijkheden te onderzoeken om tot een convenant te komen in de vorm van een gedragscode (jaja), waarmee de telco-sector vrijgesteld zou worden van toezicht onder de Wet financieel toezicht (Wft). Voor die mensen die door al dit nieuws zijn wakkergeschud en in het verleden zonder het te weten 'te veel' hebben betaald voor hun mobiele telefoonabonnement, is er nu hoop. Althans, de Stichting Consument & Telecomsector (ConTel) kondigt vandaag aan voor hen in de bres te springen. 'De telecombedrijven hebben de strenge regels jarenlang ontweken en kredieten verstrekt zonder dat abonnementshouders zich daarvan bewust waren', aldus woordvoerder Don Ceder in het AD. Hierop volgt een rekensom waarin 'tientallen miljoenen' abonnementen die zijn afgesloten tussen 2000 en 2015 zijn op één hoop gegooid waar de opgedane onderling verschilt. 'Dan kan het de grootste massaclaim uit de Nederlandse geschiedenis worden', klinkt het begerig. Voorzichtige *kuch* schatting: 800 miljoen euro. Mensen die denken hiervoor in aanmerking te komen, kunnen zich hier aanmelden. Klinkt goed he? U vult uw gegevens in, en ConTel regelt de rest. Maar als het nou echt van een rechtszaak komt, check dan even of u niet toch moet betalen voor de diensten van Don Ceder en co. Lijkt ons wel zo verstandig.

Reaguursels

Inloggen

Hupeldepup | 31-12-15 | 13:41 | + 4 -
Is zo'n vervangend toestel standaard inbegrepen bij zo'n abonement? Dat zou dan nog het enige 'voordeel' zijn, en een meerprijs nog enigzins rechtvaardigen.
Mijn keuze: klein eigen toestel, stevig hoesje, 9 euro p/m en ik kom om in de belminuten. Toestel is 2 jaar oud, komt neer op 15 euro in de maand. Het loont wel.. maar de eerste 2 jaar zet het nu ook weer niet echt zoden aan de dijk.

noerg | 01-01-16 | 16:20 | + 0 -

Helemaal mee eens dat het een lening is. Maar ik zie totaal niet in waar deze mensen voor gecompenseerd moeten worden!?
1: Sim only incl 200 min/sms + 1gb data kosten 10 euro, 12 maanden vast
2: Gratis mooi toestel incl 200 min/sms + 1gb data kosten 40 euro, 24 maanden vast
Als je dat niet weet is het omdat je beide opties niet vergeleken hebt. Dat is ieders goed recht, maar om dan te gaan piepen dat je per maand een paar euro te duur uit was is nogal sneu. Men wilde maar wat graag die telefoon van 600 euro die ze niet in 1x konden betalen. Het is ook sneu dat de overheid nu pas tot deze conclusie komt, speelt pas een jaar of 10.

noerg | 01-01-16 | 16:04 | + 0 -

Maar hebben jullie hier gisteren niet ook al over bericht: daskapital.nl...

Ik werk zelf in de telecomsector en deze is echt wel genormaliseerd de afgelopen 5 jaar. Geen gestoorde aanbiedingen meer van 6 maanden voor 20 en dan voor 70 in de maand of zo. Meestal is er nu een permanente korting over de loop van 2 jaar(Bij mijn provider in ieder geval).

Toch ligt het wel in het aard van het beestje. Er zijn meerdere mensen die binnen stappen in een winkel die zeggen ''Me iPhone is gister overleden ik wil een nieuw abonnement afsluiten'' en dan vinden ze het vreemd als ik tegen ze zeg ''Weet je dat wel zeker?'' "Waarom koop je niet tijdelijk even een toestel van 130-200 euro tot dat je wel weer kan verlengen?''

Sommige mensen worden dan zelfs agressief als je hun niet verder in de financiële shit gooit. Onbegrijpelijk maar waar. Maar hier zou ik nog uren over kunnen doorgaan. Maar ja ik ben een winkelier die aan zijn klanten denkt. Ik stuur mensen net zo makkelijk naar de concurrent om daar goedkoper een toestel los te kopen of met abonnement omdat ik weet dat door die extra service ze toch weer terug naar mijn winkel komen maar dan misschien voor andere zaken. Helaas opereert niet iedereen zo binnen telecom land en worden er ook gewoon lukraak contracten aangesloten.

Balaverde | 01-01-16 | 14:27 | + 0 -

België heeft al regels dat in de bestelling een duidelijke splitsing moet zitten tussen communicatietarief en smartphone, waardoor duidelijk wordt hoe de kosten in elkaar zitten. Probeer maar uit. www.proximus.be/PUB/personal/nl/gsm-sm...

Engeland heeft ook duidelijke regels: "O2 Refresh plans are for 24 months and include a Device Plan (where you can spread the cost of a device on a consumer credit agreement) and an Airtime Plan, which will be subject to an annual RPI adjustment."

In Duitsland levert een telefoonabonnement een soort van BKR registratie. tweakers.net/nieuws/104029/providers-g... Zodat je met twaalf abonnementen achter je naam wat moeilijker ook nog twee hypotheken en een nieuw doorlopend krediet krijgt. Werkt prima tegen identiteitsfraude, onder dwang afgesloten contracten en opgelichte katvangers.

Ik zeg hulde, want iedere euro die niet in de stroppenpot verdwijnt, hoeft ook niet als risico-opslag via iets duurdere abonnement of extra rente op nette betalende klanten verhaalt te worden.

Zathras | 01-01-16 | 13:11
Daar denken een miljoen Nederlanders met een uitkering anders over. Laat staan die miljoen nieuwe gelukseisers die vorig jaar Europa hebben bereikt.

Bijna de hele Nederlandse bevolking wordt handelingsbekwaam geacht, maar een groot deel kan niet rekenen met rentepercentages of een andere vorm van kostencalculatie. Daar gaat ook het marktwerkingsmodel de mist in. De klanten hebben de energie, tijd en competentie niet een kritische consument te zijn, waardoor concurrentie vooral op naamsbekendheid en gevoel gaat, in plaats van kwaliteit, prijsvorming of service.

Feynman | 01-01-16 | 14:14 | + 1 -

blubberpoesje | 31-12-15 | 11:52
Verantwoordelijk is een brug te ver. Maar ik had het niet over een straatroof en die worden gelukkig tegengegaan door producenten die toestellen op afstand blokkeren en telco`s die gejatte toestellen van hun netwerk weren. Dat is een hele leuke service voor hun betalende klanten, de die kans op straatroof verminderd.

De Ongematigde | 31-12-15 | 13:45
Ook die oplichting wordt uiteindelijk vooral door normale betalende klanten gedragen. Een oplichting die niet mogelijk is als een telco zijn huiswerk gaat doen. Eigenlijk poneer je gewoon nog een maatschappelijk probleem, die toevallig dezelfde oplossing deelt.

Wat heb ik eigenlijk geschreven wat onjuist is? Dat jouw probleem groter is dan het probleem wat ik poneerde, maakt mijn stelling nog niet onjuist. Dan had het 100% moeten zijn ipv jouw 99%, (waar je geen bronnen van aanlevert.)

Telco`s hebben al een gedeelde blacklist van mensen met een achterstand. Hoeveel moeite is het om op dezelfde wijze te checken of iemand al net een nieuw abonnement heeft afgesloten? Is ook een extra hobbel tegen identiteitsfraude, waar we het beide nog niet over hebben gehad. Je kan dus drie maatschappelijke problemen hinderen.

Als je een huis koopt of verkoopt is een notaris verplicht de aanstaande transactie minimaal drie dagen van tevoren aan te melden bij het kadaster om te voorkomen dat iemand hetzelfde huis bij verschillende notarissen op dezelfde ochtend kan verkopen. Het bestaan van die regel doet mij vermoeden dat deze nodig is, en dat dit in het verleden is misgegaan.

Tegen die achtergrond vind ik telco`s een beetje luie bedrijven die snel geld proberen te maken en de nadelen van die naïeve bedrijfsvoering proberen af te wentelen op klanten, ouders en politie.

Feynman | 01-01-16 | 13:48 | + 0 -

Zijn er nog mensen die doorhebben dat dit definitef betekent dat mensen een BKR registratie krijgen en geld lenen verder kunnen vergeten?
Het was toch juist dat niemand dit wilde zien als een lening juist vanwege die daaraan hangende bkr registratie als mensen achterbleven met betalingen?

General McAuliffe | 01-01-16 | 13:15 | + 0 -

@Coffee Party | 01-01-16 | 08:28
Lekker belangrijk. Er zijn veel meer instanties en personen die anderen laten betalen voor een huis zonder dat het ooit hun eigendom wordt. Er zijn zelfs bedrijven die 25 jaar oude boilers en ketels verhuren om zich vervolgens te verrijken via het leveren van gas en elektriciteit. Banken verkopen niks waar mensen niet zelf bij zijn op het moment dat ze er voor kiezen dat product af te nemen.

Pierre Tombal | 01-01-16 | 12:16 | + 0 -

Laat die mensen vooral nu op hun bek gaan met lage bedragen, anders hebben we over een paar jaar veel grotere problemen als die sukkels auto's en huizen gaan kopen.

Laat ze het leren met lage bedragen, anders worden het makke schapen voor de echte oplichters. Voor je het weet verzinnen banken producten als winst-verdrie dubbelaars, aflosvrije hypotheken en creditcards met 15% rente. Oh, wacht......

Coffee Party | 01-01-16 | 08:28 | + 0 -

Mooi weer een stichting waarvan de directeur straks een nieuw huis en een nieuwe dikke BMW koopt want de Telco' en de banken mogen criminelen zijn, de besturen van dit soort stichtingen zijn nog een graadje erger.

BananaMonarchy | 01-01-16 | 06:25 | + 0 -

Je kan je natuurlijk aanmelden en de fles champie of sekt alvast koudezetten. Ontkurken als je dan een vergoeding (minus het honorarium van de stichting) krijgt. Eens kijken of je daarna nog zo makkelijk een abo of verlenging krijgt bij de telecomboer die je even daarvoor wat geld afhandig hebt gemaakt.
Ik ga niet meedoen: je betaalt gewoon je toestel en abo, maar dan op afbetaling.

Haringkoning | 31-12-15 | 15:24 | + 0 -

Het zou vooral prettig zijn als de rente van die lening voor de nieuwe telefoon niet zo hoog zou zijn. Het zou me niet verbazen de Telco's een rente zo'n 15%

?....?....? | 31-12-15 | 15:09 | + 0 -

Voorspelling: Ceder gaat een eeuwigheid doorprocederen, vervolgens komt er een schikking waardoor iedereen uiteindelijk maar een paar tientjes krijgt en gaan de abonnementskosten voor iedereen flink omhoog. Hoezee!

Min-of-meer | 31-12-15 | 14:39 | + 3 -

Hupeldepup | 31-12-15 | 13:41 |

Genau. Ik zag overigens laatst bij mijn moeder, die een Vodafone abonnement (let op Pugner! ;)) heeft dat zij nog steeds een Vodafone Libertel BV groene beveiligingsbalkje hebben. Belastingtechnisch die BV?

Basil Fawlty | 31-12-15 | 14:02 | + 0 -

Volgens mij is het nu al zo dat je bij een nieuw abonnement of verlenging heel duidelijk de bel/internetkosten ziet plus het bedrag dat je aan je telefoon kwijt bent per maand.
Enig nieuwe is dan een krediet check.
/ kansloze modus on /
En als je dan op basis van de kredietcheck geen nieuw toestel kunt krijgen hossel je er toch een op straat ?
/modus off/

Mr aarsch | 31-12-15 | 13:47 | + 1 -

Feynman | 31-12-15 | 11:44

Deze keer heb jij je feiten niet op een rijtje. 99% van die jongelui die claimen dat ze onder "dwang" abonnementen hebben moeten afsluiten voor boeven liegt. Het echte verhaal is nl als volgt:
Dwarrels zien een advertentie op bijvoorbeeld Instagram, waar ze veel verdiensten worden beloofd. Ze reageren daarop en spreken dan met de daders af. Die belooft zze vervolgens dat hij een oom of buurman heeft die abonnementen ongedaan kan maken en dat die sukkels geen rekeningen krijgen. Vervolgens gaan ze alle providers af, en leveren de toestellen bij de daders in. Het geld wat ze daarmee zouden "verdienen" zou dan de volgende dag gegeven worden, wat uiteraard niet gebeurd.

Als dan de eerste rekeningen op de mat ploffen, komen ze erachter dat ze in de maling genomen zijn, en om gezichtsverlies te voorkomen liegen ze dan dat ze onder dwang abonnementen hebben moeten afsluiten. Want dat staat minder knullig dan dat je moet bekennen dat je in zo'n doorzichtige oplichterstruc ben getrapt. De daders zijn ook niet gek, waarom zou je het risico nemen om iemand te bedreigen en dat die persoon er vervolgens de politie bij haalt, als je met een glad praatje die mensen het vrijwillig kan laten doen. Buiten kijf staat dat dit met name bij jongelui gebeurd die niet vooraan hebben gestaan toen hersenen werden uitgedeeld..

De Ongematigde | 31-12-15 | 13:45 | + 14 -

@Basil Fawlty; Jazeker, bij (destijds) Libertel kwam je als niet-werkende niet in aanmerking voor een abonnement. Menig gepensioneerde en studentje moest het maar met een prepaid doen.

On topic; Een sim-only kost € 15, een hetzelfde abonnement met toestel € 45. Waar denken die mensen dan dat het verschil in zou zitten?

Als je de eurootjes gewoon cash of op de bank hebt, dan neem je een sim-only en tik je die iPhone 6S of Galaxy 6 gewoon af. Uiteindelijk veel goedkoper, ondanks de hoge aanschafprijs.

Hupeldepup | 31-12-15 | 13:41 | + 4 -

Mark_Pugner | 31-12-15 | 13:31 |

Oeps! Typo ;)

Basil Fawlty | 31-12-15 | 13:40 | + 1 -

Is abbo nu echt de afkorting van abonnement?

Mark_Pugner | 31-12-15 | 13:31 | + 6 -

@Deviant

"Hun bevestigde..."

En jij voelde je niet thuis bij je 'schoonouders'?

piprecies | 31-12-15 | 12:59 | + 43 -

Beetje sneu initiatief.

Conan de Rabarber | 31-12-15 | 12:47 | + 1 -

@blubberpoesje | 31-12-15 | 11:50
Toen ik 17 was heb ik een een tokkie vriendinnetje gehad (je moet het ergens op leren hé) met bijbehorende tokkie ouders. Hun bevestigde alle stereotypen tokkie eigenschappen, leven van een uitkering, verzekeringen oplichten, denken dat telefoons gratis zijn bij hun abonnement, iedere avond Hart van Nederland en Piets weerbericht kijken en tegen die TV lopen schelden alsof ze het zelf allemaal beter weten. Nederland zit helemaal vol met dit soort gezinnen en al die dokters, tandartsen en architecten die we nu importeren leven ongeveer op hetzelfde niveau.

Als je een fatsoenlijk denkvermogen hebt en met soortgelijke niveau omgaat is het inderdaad moeilijk voor te stellen dat mensen in die 'gratis' telefoons trappen. Helaas is de Nederlandse maatschappij al lang verscheurd, allochtonen gaan alleen met allochtonen om, tokkies gaan alleen met tokkies om, werkende gaan alleen met werkende om. De telecomproviders (en andere bedrijven) hebben hier handig op ingespeeld.

Deviant | 31-12-15 | 12:28 | + 13 -

Was die inkomenscheck er vroeger al niet? Ik kan me herinneren toen ik mijn eerste en tot nu toe enige abbo ging afsluiten ergens mid '90 men naar mijn inkomensafschrift vroeg en men deed een BKR check.
(doet mij er overigens aan herinneren dat ik mijn sim only abbo effe moet verlengen).

Basil Fawlty | 31-12-15 | 12:19 | + 2 -

Stichting Zwarte Piet.
Ben je straks meer geld kwijt dan bij Flutvoon, KlotePN en Trutmobiel

kapotte_stofzuiger | 31-12-15 | 12:13 | + -2 -

Staat nergens bij wat het kost. Ik richt bij deze de Stichting Afzet Abbo Verlies op. Voor eur 10,-- procedeer ik Don Ceder het fallisement in.

Yohean | 31-12-15 | 12:13 | + 5 -

@Feynman
Ik wist niet dat telco's verantwoordelijk zijn voor straatroven.
Als straatroven je argument zijn, dan ligt de oplossing niet bij telco's.

blubberpoesje | 31-12-15 | 11:52 | + 6 -

@Deviant
Wat je zegt klinkt grappig, maar is een serieus probleem.
Er is een gigantisch grote groep mensen in Nederland die letterlijk te dom is om voor zichzelf te zorgen. 'Vroeger' werden deze mensen door familie onder hun hoede genomen of vroren ze 's winters gewoon een keertje dood.
Onder het mom van 'gelijke kansen voor iedereen' wonen dit soort figuren (semi-) zelfstandig en leven ze van subsidies en stichtingen. Ze steken zich in de schulden, fokken zich suf en de neerwaartse spiraal gaat verder.

blubberpoesje | 31-12-15 | 11:50 | + 57 -

Wordt tijd dat Telco`s een inkomenscheck gaan doen. Dan werken die straatroven niet meer waarbij een meisje wordt gedwongen meerdere abonnementen af te sluiten om daarna de telefoons af te geven. Lijkt me wel zo prettig voor de slachtoffers. blog.iusmentis.com/2011/10/12/een-tele...

Feynman | 31-12-15 | 11:44 | + 14 -

sinar2 | 31-12-15 | 11:28
Voor veel tokkies is dat al te moeilijk om uit te rekenen.

Deviant | 31-12-15 | 11:30 | + 3 -

Eerst te koop lopen met je veel te dure telefoon en dan je geld nog terug krijgen ook... De verkeerden worden weer eens in bescherming genomen.

fail | 31-12-15 | 11:30 | + 29 -

Mensen kunnen zelf toch wel uitrekenen dat als je 2 jaar lang elke maand 45 euro neer moet tellen dat je zo een toestel dubbel aan het betalen bent?

sinar2 | 31-12-15 | 11:28 | + 20 -

Gratis geld bestaat niet. alles heeft zijn prijs.

Umberto die trotzoni | 31-12-15 | 11:26 | + 9 -

Als je serieus dacht dat je een gratis toestel kreeg van de kekke telco's omdat ze jou zo'n toffe klant vonden, dan verdien je het ook gewoon om uitgekleed te worden.

Djeeesss

beschuitfluiter | 31-12-15 | 11:21 | + 53 -

Je hebt niets aan die overheidsboetes.

De burger betaalt via nieuw hoger abonnementsgeld de boetes.
De overheid pleurt het geïncasseerde geld in een grote diepe put.

De burger wordt armer en armer.

Kaas de Vies | 31-12-15 | 11:18 | + 33 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken