Stinkt het faillissement van drogisterij DA?

Gisterochtend werd het faillissement van de DA Retailgroep, moederbedrijf van drogisterijketen DA, uitgesproken en amper acht uur later kon het heuglijke nieuws van een doorstart al gemeld worden. DA ('Dienende Actie') wordt namelijk overgenomen door de Nederlandse Drogisterij Service. Het gaat daarbij alleen om het hoofdkantoor en zeven filialen, de overige 266 filialen zijn in handen van franchisenemers (met wie al een tijd dikke ruzie). Maar goed, de Nederlandse Drogisterij Service dus. Nooit van gehoord? Nee, wij ook niet. Een blik in de KvK leert ons dat dit bedrijf dan ook pas sinds maandag bestaat. De directeur is Henk Castelijns, inderdaad, dezelfde Castelijns die sinds oktober (interim-)directeur was van DA. Opvallend toch, dat de overnemende partij maandag wordt opgericht, terwijl de doorstart pas een dag later gemeld wordt? Zo zijn er wel meer dingen opvallend: enig aandeelhouder van de NDS is Holland Pharma, een groothandel voor drogisterijartikelen in Borculo. Holland Pharma is een deelneming van de Coöperatieve Mosadex, van onder meer de farmaceutische groothandel Mosadex uit Elsloo. En de directeur daarvan is... Ludwig (Lodewijk) Castelijns, de jongere broer van Henk. TOEVAL??!! Een woordvoerder van de Nederlandse Drogisterij Service zei tegen het FD dat 'de familieband geen rol heeft gespeeld bij doorstart'. Tuurlijk joh, en IS heeft helemaal niks met de islam te maken. De NOS meldt dat Henk ook directeur zou zijn van Holland Pharma maar dat zien we dan weer niet terug in de KvK.

drogisterijservice.png

Castelijns (Henk) zei vanochtend tegen BNR over de snelle doorstart dat er al 'diverse contacten met diverse partijen' liepen waaronder ook 'deze partij'. Volgens hem waren die gesprekken al gestart onder de vorige directie, hij dacht 'een half jaar geleden'. Dan volgt onderstaand gesprekje:

BNR: Vakbonden stellen wel wat vraagtekens bij de wijze waarop dit is gegaan. Kunt u begrijpen dat er argwanend naar gekeken wordt dat er zo snel een doorstart heeft plaatsgevonden?
Castelijns: Ik ben niet zo argwanend van aard, dus ik begrijp dat niet zo snel.
BNR: U kunt zich niet in de verplaatsen in partijen die denken dat er mogelijk sprake is van een vooropgezette strategie?
Castelijns: Dat is dan de mening van de vakbonden, maar niet de mijne.

Mkay, wij vinden het vreemd. DA kan dankzij het faillissement namelijk wel eenderde van de mensen lozen. Want 'het bedrijf moest om in leven te blijven, al dan niet onder een nieuwe moeder, fors afslanken', aldus Castelijns. En een failliet bedrijf zal ongetwijfeld een stuk minder kosten dan een nog niet failliet bedrijf. Maar goed, we spikkeleren hier in afwachting van het curatorenrapport, of weet iemand al iets meer?

Reaguursels

Inloggen

Nee begin februari was de surseance. Eind februari de doorstart. Nogal rap voor een "volkomen onverwacht faillissement"...

Enrique C | 31-12-15 | 15:28 | + 0 -

Helaas niets nieuws onder de Nederlandse zon. De Nederlandse faillisementswetgeving laat dit allemaal toe, en het feit dat de fiscus en de banken voorrang hebben op de inboedel; leveranciers en personeel staan achteraan in de rij. Banken in Nederland mogen "knevelen" ("U wilt een leninkje? AUB, hier bij het kruisje tekenen voor het cederen van AL uw debiteuren. Oh U heeft bezwaar? Maar het is gebruikelijk hoor!").

Zolang de banken een aanmerkelijk belang hebben, lees (te)veel krediet uit hebben staan bij het bedrijf is een doorstart vooral in hun voordeel (de bekende slogan: "de financiering hing als een molensteen om de nek" hoor je bijvoorbeeld in Duitsland zelden). Zie hier het verschil tussen het faillissement van Fokker (1996) en DAF (1993). Bij Fokker zat voornamelijk Daimler er vuistdiep in (Daimler/DASA heeft de rekening van Schrempp's "love baby" betaald, de Nederlandse banken waren nauwelijks betrokken).

Bij DAF NV en dochter Van Doorne's Bedrijfswagenfabriek DAF BV was dat geheel anders. In het kort, na de fusie met Leyland vond de huisbank het nodig om markt te kopen en een leasing poot werd gecreëerd. Dat ging mis en plots was daar weer een "molensteen". In oktober 1992 kwam Omroep Brabant met het nieuws dat DAF surseance van betaling ging aanvragen. De directie was woedend! Natuurlijk niet! Het bedrijf was net succesvol naar de beurs gebracht (en de families van Doorne, van der Padt en Baan hadden gecasht). De productie werd opgevoerd, en het terrein liep vol met onverkochte auto's (om voorraad te creëren en te verpanden aan de huisbank). Nieuwe medewerkers werden aangesteld ("Hoezo gaat het slecht? We hebben net een nieuwe collega aangenomen?"). De nieuwe ontwikkeling, DAF 65/75/85, werd nog snel (vervroegd) op de markt gebracht zodat de ontwikkelingskosten achter konden blijven. Eind februari 1993 vroeg de directie surseance van betaling aan (niet de huisbank en Groenink - ja die!).

Uiteraard is DAF Trucks NV een geheel ander bedrijf zonder enige juridische band met het oude DAF. Dat de namen op elkaar lijken is puur toeval. Boef Cor Baan (ex-landelijk secretaris PvdA) was zo'n goede bestuursvoorzitter dat hij dat ook mocht blijven bij de nieuwe DAF (o.a. op aandringen van de banken, wat een topper die man, goed afgericht). En ook toen later ABN/AMRO de tent verkocht aan Paccar... ABN/AMRO heeft er niets onder geleden, net zo min de curatoren Meeter en Deterink (12 jaar werk!). Alleen jammer van die leveranciers die in de nasleep omvielen.

Kortom let bij een Nederlandse surseance van betaling op de positie van de Nederlandse banken. Is die (te) groot dan volgt er een doorstart - met altijd 30% minder personeel...

Enrique C | 31-12-15 | 15:16 | + 1 -

Dit is bijna te doorzichtig om niet te concluderen dat hier vuil spel wordt gespeeld.
Reken maar dat dit soort vooropgezette faillissementen veel vaker voorkomen met het verschil dat er dan iets doordachter te werk wordt gegaan.


loze stijl | 31-12-15 | 11:22 | + 0 -

ach, een vluchteling kan ook wel een Barcode langs de kassa trekken.

blanke pool | 30-12-15 | 22:46 | + 0 -

monmax | 30-12-15 | 18:47 |

Misschien moeten we het doen zoals in de VS. Chapter 11. en.wikipedia.org/wiki/Chapter_11,_Tit...
Komt er kort gezegd op neer dat men gedurende een bepaalde tijd zonder failliet te gaan mag en moet reorganiseren met daaraan verbonden bepaalde rechten en plichten (wiki artikel gaat daar verder op in). Meest recente voorbeelden zijn de grote luchtvaartmaatschappijen in de VS. Schijnt daar prima te werken.

Basil Fawlty | 30-12-15 | 18:58 | + 1 -

Net als bij het artikel hiervoor is het naar mijn mening gewoon concurrentievervalsing. Je laat de toko failliet gaan, helft personeel er uit, afscheid nemen van de schulden, nieuwe huurcontracten aangaan etc onder gunstiger financiële voorwaarden en gaan met die banaan. De concurrentie heeft dit voordeel niet. En dit is de afgelopen jaren tig keer gebeurd in het MKB.
Wat de mensen vergeten is dat de vorige (zelfde) directie het voor het faillissement ook al zo geweldig deed. Dit is een gat inde wet waar eens naar gekeken zou moeten worden.

monmax | 30-12-15 | 18:47 | + 5 -

pure fraude imho .. onder een vergrootglas die 2 broertjes Castelijns

(c)ZWITSUL | 30-12-15 | 18:12 | + 2 -

Met slechts alleen deze gegevens kan ik niet zeggen of het stinkt. Wat nodig is om te weten zijn de gegevens van de vorige eigenaren van de inmiddels failliete DA.
;vanhetgoor | 30-12-15 | 13:34 |

zoals het artikel dit al vermelde :
Nederlandse Drogisterij Service dus. Nooit van gehoord? Nee, wij ook niet. Een blik in de KvK leert ons dat dit bedrijf dan ook pas sinds maandag bestaat. De directeur is Henk Castelijns, inderdaad, dezelfde Castelijns die sinds oktober (interim-)directeur was van DA. Opvallend toch, dat de overnemende partij maandag wordt opgericht, terwijl de doorstart pas een dag later gemeld wordt?

De interim directeur die een faillissement voorbereid en in een andere hoedanigheid de boel daarna overneemt met een BV die een dag ervoor is opgericht...

lijkt mij inderdaad en normale gang van zaken...

sweedminder | 30-12-15 | 16:28 | + 2 -

@ Raider Twix
Rigoreus en hopen dat de huurprijzen en domme belastingen naar beneden gaan voor de winkeleigenaar.
En misschien elke winkel bol.com noemen.
KruidvatBol.com DABol.com eet je Bol bij LaPlacepuntcom.
Klinkt gelijk een stuk moderner en uitnodigender.
"kijk mama hier ligt dezelfde vibrator die ik gister op internet heb gezien."

diddley2 | 30-12-15 | 16:13 | + -2 -

Raider Twix | 30-12-15 | 15:19

Goede voorbereiding... de juiste contacten. de boel opkloppen onder de noemer wachten is funest en ja hoor...
Toezichthouder keurt overname DA voorlopig goed.....

Volgens bestuursvoorzitter Chris Fonteijn gaat het om een spoedbesluit. ,,Hiermee wordt een snelle doorstart mogelijk.” Normaal gesproken komt een overname pas tot stand als de partijen de overname bij ACM hebben gemeld en de wachtperiode van vier weken is verstreken.
Onherstelbaar
Holland Pharma heeft echter aangegeven haast te hebben, omdat vier weken wachten onherstelbare schade zou opleveren. De ACM gaat nog een inhoudelijk oordeel vellen over deze overname.

Goede voorbereiding.. snelle doorstart.... klinkende muntjes....

maar verder niets aan de hand hoor.. De ACM is ook al geregeld....

sweedminder | 30-12-15 | 15:58 | + 6 -

Raider Twix | 30-12-15 | 15:19 |

Online denk ik. Zie AH.nl waar je naast de traditionele supermarkt ook je produkten van de Gall & Gall en Etos kunt bestellen en wellicht zal Bol.com binnenkort ook wel volledig geintegreerd zijn. Je besteld wanneer het je uitkomt en ze leveren wanneer het je uitkomt tot in de keuken. Zou me niks verbazen als Jumbo en andere supermarktketens dat gaan kopieren. Ik denk dan wat je fysiek over gaat houden op veel winkelstraten onder meer zaken zullen zijn die gespecialiseerd zijn in bepaalde produkten onder het mom van "fun shoppen" (vreselijk woord) of bewust winkelen (organisch, dure slagers, dure bakkers.) maw de standaard/dageljkse inkopen zullen meer en meer naar online gaan verhuizen, En natuurlijk zullen er "flagship stores" zijn van de grote merken maar dat is meer als marketing en uithangbord dan omzet, denk ik. My 2 cents.

Basil Fawlty | 30-12-15 | 15:45 | + 3 -

Als je weet hoe de regels zijn dan weet je ook hoe je ze moet ontduiken. Nederland denkt alles met regels en voorschriften te kunnen beheren en beheersen.

Koekje van eigen deeg nu.

duitse herder | 30-12-15 | 15:30 | + 3 -

nobodyknows | 30-12-15 | 15:14 |

Inderdaad. Zou goed kunnen. Probleem ligt dan ook misschien bij het hoofdkantoor die lange termijn contracten zijn aangegaan voor teveel winkels en zelf geen goede contracten hadden met franchisers. Double Whammy effect. Dan laat je de boel failliet gaan, jij neemt het meteen over maar hebt wel het fysieke distributie framework (maw kantoor, opslag etc.) Oude contracten vervallen en je begint opnieuw.

Basil Fawlty | 30-12-15 | 15:30 | + 3 -

Overgaan in Nederlandse Drogisterij Service stinkt wel wat.
Vraag is hoe het precies is gegaan en wat of het alternatief is.
Veel winkelketens staan op instorten wegens ingestorte verkopen. Saneren van de betreffende branche is dan de enige optie.
De vraag is dan wel: hoe.

Raider Twix | 30-12-15 | 15:19 | + 3 -

edit :

Blijkt dat juist de leegloop van franchisers door onenigheid met het hoofdkantoor (nieuwe winkel formule) , een oorzaak is geweest van dit zooitje. In hun hoogtijdagen hadden ze er 800.

Dus contract is schijnbaar redelijk makelijk in te leveren.

nobodyknows | 30-12-15 | 15:14 | + 10 -

"Isimon" overigens. sorry

Basil Fawlty | 30-12-15 | 15:14 | + 1 -

nobodyknows | 30-12-15 | 14:58 |

Zekers maar zoals Isomon al om 14:48 zei, is dit wellicht het moment om boetevrij onder je contract uit te kunnen komen ivm faillisement. Maar inderdaad wij weten niet wat de clausules zijn en veel van die franchisers zullen wel gedacht hebben tijdens het ondertekenen: "hoe kan dit nou mis lopen?" Wederom een reden om je advocaat (daar is ie weer :) ) de contracten heel erg goed na te laten lopen.
Aan de andere kant met z'n allen kun je veel betere voorwaarden afdwingen. Zie een AHOLD die zijn leveranciers behoorlijk in de tang heeft. Zou interessant zijn als DK dit verhaal in de toekomst een beetje in de gaten houdt (hoeven wij dat niet te doen ;) ).

Basil Fawlty | 30-12-15 | 15:12 | + 4 -

Of zie ik het dan verkeerd?
Basil Fawlty | 30-12-15 | 14:04 |

De franchiser zal wel een contract hebben wat bol staat van regels en verplichtingen waar ze dachten dat het nooit zover zal komen. Ongeveer een het Bakker Bart principe.
En dan nog, even snel een distributiekanaal opzetten voor je organisatie is ook geen makkie.

En idd stinkt dit zaakje een uur in de wind. Aan de andere kant is er nog iemand die er in afgeslankt vorm brood in ziet. Dan mag je hopen dat het bedrijf weer aantrekt en op de duur weer kan uitbreiden en personeel kan aannemen. Als ik puur naar de drogist tak kijk, is het net als bij warenhuizen en electronica toko's een markt die overvol is en niet meer de mensen dient die het geld er willen uitgeven. Die lopen naar de écht goedkopere winkel/webshop.

Om een goed idee te krijgen of deze constructie beter is dan de hele boel op te doeken moet je toch op het curator verslag wachten. Uiteraard zal er een leuk centje verdient worden, maar er word ook weer een risico genomen.

nobodyknows | 30-12-15 | 14:58 | + 2 -

Is aan de curatoren om te beoordelen of er meer tijd moet worden genomen om te zoeken naar een betere partij. Het bedrijf is nauwelijks iets waard. DA was de concurrentie aan het verliezen van andere ketens als Kruidvat en DIO. Franchisenemers lopen in hoog tempo weg. Als het bedrijf lang in staat van faillissement zou verkeren, was er niets meer van over geweest. Ik wens de familie Casteleijns veel succes.

GerbenW | 30-12-15 | 14:55 | + -1 -

Het is voor de franchise-nemers het perfecte moment om boetevrij bij DA weg te komen lijkt mij.

lsimon | 30-12-15 | 14:48 | + 19 -

Janloel7282 | 30-12-15 | 14:30 |

Klopt. "There is something rotten in the state of Denmark" om er maar eens Shakespeare quote tegenaan te gooien. :) Ben benieuwd hoe dit afloopt. Maar deze zaken kunnen jarenlang duren, als er al een komt, en worden vaak op het einde geschikt of de uitspraak is dat er inderdaad iets mis was maar er is geen geld meer om te compenseren. De enige die er dan rijker van zijn geworden zijn de advocaten. Want die smullen van dit soort zaken. Laat de kassa maar rinkelen. uren schrijven! Die Aston Martin en dat dure kantoor aan Zuid-as moeten toch ergens van betaald worden.

Basil Fawlty | 30-12-15 | 14:46 | + 6 -

Lijkt een beetje op de doorstart van Mycom, Dixons en de iCentre. Ook weer opgekocht door de vorige eigenaar van Dixons en Dynabyte. Er worden hele vieze spelletjes gespeeld. Zolang die spelletjes binnen de lijnen van de wet worden gespeeld zal er geen enkele haan naar kraaien.

Mike Hawk | 30-12-15 | 14:41 | + 8 -

Oud joods gezegde: Ik wens je veel personeel toe
Basil Fawlty | 30-12-15 | 14:11 | +
Hahaha, erg toepasselijk. Tegenwoordig klinkt het meer alsof je iemand een ernstige ziekte wenst. Maar dit lijkt toch wel heel sterk op een faillisement omdat de uitkomst dan prettiger is dan bij een overname. Erg onfatsoenlijk, ik hoop strafbaar.

Janloel7282 | 30-12-15 | 14:30 | + 11 -

Yohean | 30-12-15 | 14:06 |

Oud joods gezegde: Ik wens je veel personeel toe

Basil Fawlty | 30-12-15 | 14:11 | + 12 -

Wat mensen niet zien is dat je dit soort trucs nodig hebt om van je personeel af te komen. Zo erg is het in Nederland.

Yohean | 30-12-15 | 14:06 | + -6 -

Ach so. de overige 266 filialen blijven wel open als ik het goed heb gelezen, want in handen van franchisers, maar worden wel gedeeltelijk of geheel aangeleverd door het Hoofdkantoor (dat dus failliet is gegaan en overgenomen). Als die 266 filiaaleigenaren slim zijn openen als de wiedeweerga een eigen "cooperatief" nieuwe hoofdkantoor. Zijn ze meteen van de familie Castelijns af. Of zie ik het dan verkeerd?

Basil Fawlty | 30-12-15 | 14:04 | + 35 -

Ooit eens bij ondernemingsrecht iets over gehoord... iets met 'plof-BV' en/of 'sterfhuis' en/of 'paulianeus handelen'. Helaas snapte ik er toen niet zoveel van. Nog steeds niet, maar ik weet nu wel hoe het ruikt.

Smerig.
Sterkte aan (alweer) het personeel dat de klos is!

EefjeWentelteefje | 30-12-15 | 13:39 | + 11 -

Wat Dijkman doet in 5 minuten doen politici / het OM drie jaar over.

filius7327 | 30-12-15 | 13:34 | + 11 -

Met slechts alleen deze gegevens kan ik niet zeggen of het stinkt. Wat nodig is om te weten zijn de gegevens van de vorige eigenaren van de inmiddels failliete DA. Als er een verband tussen de oude en de nieuwe eigenaar is dan lijkt het mij foute boel. Maar als de directeur (personeelslid dus) van de oude onderneming met zijn persoonlijke geld de onderneming die eigendom was van iemand anders kan redden dan is dat wel nobel, maar ergens sluimert het vermoeden dat er toch wat twijfels zijn. Hoe zit het met de leveranciers? Zijn er schulden, wat waren de omzetten etc. etc.

vanhetgoor | 30-12-15 | 13:34 | + 6 -

Voor de ex-werknemers van de vorige DA: www.cms-dsb.com/Hubbard.FileSystem/fil... "Duidelijk werd dat het faillissement de keten van opvolgende arbeidsovereenkomsten niet doorbreekt en dat de
doorstarter niet altijd zonder gevolgen een tijdelijke arbeidsovereenkomst kan aanbieden,
omdat hij wordt gezien als opvolgend werkgever"

WellusNietus | 30-12-15 | 13:29 | + 17 -

Zo werkt dat in Koninkrijk der Nederlanden.

Als je linksom niet je personeel kunt lozen dan doe je het wel rechtsom.

En maar klagen die werkgevers/multinationals & directeurtjes.

ProAsfalt | 30-12-15 | 13:29 | + 26 -

"Nederlandse Drogisterij Service"

Inclusief spelfout, drogisterijservice is 1 woord in het Nederlands. www.spatiegebruik.nl

harry21 | 30-12-15 | 13:24 | + 23 -

Goed moment voor alle franchise-nemers om zelf een stichting op te zetten en onder een nieuwe naam en logo door te gaan.

--sql error-- | 30-12-15 | 13:19 | + 40 -

Het was een mooi gesprek vanmorgen op bnr, wat uitzonderlijk is.
Hij vertelde ook nog dat het nieuwe DA nog beter gaat worden in service verlenen.
Dus straks nog goedkoper personeel die nog vriendelijker vragen of ik weet hoe ik een zetpil in moet nemen.
Het gekweel van de man vraagt eigenlijk om een boycot van het nieuwe DA.

diddley2 | 30-12-15 | 13:17 | + 24 -

Als de curatoren met deze constructie instemmen dit dan al niet heeft gedaan dan is dit een heel naar opgezet plannetje waarbij andere mogelijke kopers op een zijspoor worden gezet. Scheelt een hoop geld voor de nieuwe koper toch gezond hollands ondernemen...

sweedminder | 30-12-15 | 13:13 | + 11 -

Ja, dit stinkt. Smerige vent die Castelijns. Laat het bedrijf bewust failliet gaan om van schulden af te komen maar waarschijnlijk vooral om mensen er uit te kunnen flikkeren.. Over andermans rug gaat dit. Pek en veren!

pizzamanzoveel | 30-12-15 | 13:07 | + 51 -

Dit stinkt uren in de wind

Islamofiel | 30-12-15 | 13:00 | + 23 -

Dit ruikt naar (rare uitdrukking bij een drogisterij) naar faillisementsfraude. We wachten in spanning op de reactie van het OM.

Brulboei_61SB | 30-12-15 | 12:59 | + 40 -

Prepackje, doorlopen mensen, niets te zien hier.

orca | 30-12-15 | 12:53 | + 23 -

Simpele sterfhuisconstructie. De plek waar de bodem van de schatkist en de opgebouwde rechten elkaar ontmoeten.

Feynman | 30-12-15 | 12:44 | + 63 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken