Werkt u ook zo hard? Zonde van de moeite

Je verwacht het niet
Je verwacht het niet
Het CBS komt vandaag met wat minder uplifting nieuws waar u tegelijkertijd waarschijnlijk niet van op zult kijken. Namelijk: sinds het begin van de kredietcrisis in 2008 zijn we gemiddeld relatief minder gaan verdienen (na inflatiecorrectie) maar is de arbeidsproductiviteit wel toegenomen. Het aantal werklozen liep na 2008 behoorlijk op, en omdat er meer vraag was naar werk dan aanbod ontbrak bij werkgevers de noodzaak om het loon te laten stijgen. Na 2009 steeg de arbeidsproductiviteit met gemiddeld 0,8% per jaar, maar nam de de reële beloning per werknemer af met 0,1% per jaar. Dat komt vooral doordat het aantal werknemers met een vast contract is afgenomen maar het aantal flexwerkers en zzp'ers juist is toegenomen. Het loon van flexwerkers loopt sinds 2009 achter bij dat van werknemers met een vaste baan. Inkomsten van zelfstandigen zijn uiteraard niet meegenomen in het onderzoek. Im Westen nichts Neues dus. Nog een leuke conclusie om mee af te sluiten: vorig jaar is de reële beloning per werknemer weer een stukje aangetrokken, maar deze zit nog wel onder het niveau van 2008. Zijn we mooi klaar mee. In het bijbehorende rapport (pdf) 'Productiviteit in Nederland 2002-2014' waarin dieper ingegaan wordt op de productiviteitsontwikkelingen in Nederland in genoemde periode, komt het CBS ook nog met een aanbeveling. 'Door de vergrijzing zal ook in de toekomst de productiviteit moeten toenemen om economische groei te waarborgen.' Niet achterover leunen dus, misschien dat u voor al dat harde werken ooit nog die beloning krijgt die u verdient.

Reaguursels

Inloggen

Nivelleren werkt: De werklozen zien geen reden meer om op zoek te gaan naar een baan en de werkenden vragen zich steeds meer af waar ze het allemaal voor doen.

dr.andus | 30-12-15 | 19:12 | + 4 -

nog-eenbelg | 30-12-15 | 11:02 | + 38 -
Haha, heb kunnen gniffelen om je verhaal. Ik deed iets vergelijkbaars; had ooit wat exports uit meerdere groep-mailaccounts geautomatiseerd. Ging supersnel vergeleken met het handmatig tellen van mailtjes (ja echt). Maakte mijn werk heerlijk simpel, niemand wist er van. Ging me gewoon in een ander hok zitten onderweg roepend "druk druk druk, geen tijd!" en heerlijk van mijn muziek genieten en aan mijn eigen game (sorry, ben nog een jonkie) te werken.

Niet veel later werd ik collectief ontslagen, dus ben blij dat ik niet naar de pijpen van de baas gedanst heb. De software heb ik lekker voor mezelf gehouden. Heb nu een nieuwe baan - na een jaar werkloosheid - bij een leuke start-up die fijn commissie geeft, dan krijg je hoe harder je werkt wél beter beloond.

Sjnuffel | 30-12-15 | 18:24 | + 4 -

omineuze omnipotent | 30-12-15 | 12:18
Waarom definities aanpassen als de uitkomst hetzelfde blijft?
Denk aan modaal inkomen, WOZ etc.

pandalicious | 30-12-15 | 12:39
Wat wil je daar als overheid in godsnaam mee bereiken?
Het ene gat met het andere vullen en mooi weer spelen.

omgponies | 30-12-15 | 13:53 | + 1 -

als je niet van werken houdt, dan kan je altijd nog ambtenaar worden....

denoorman | 30-12-15 | 13:35 | + 6 -

@ Vogelbeest
Om dan nog maar te zwijgen over de absurde belastingdruk (in ++32). Zo ga (ging) ik na mijn uren af en toe nog wat informatica bijles gaan geven aan univ studentjes, 15eur per lesuur, misschien 20u per jaar. Vindt de belastingdienst het opeens nodig hier nog even 50% van af te romen. Kom op zeg. Voor 7eur netto een lesje voorbereiden, mij verplaatsen, les geven en terug. Komt neer op 4eur/u.
Hetzelfde met overuren, prestatiegebonden bonussen of andere premies bij je gewone werkgever. Allemaal belast in de hoogste schijf + rsz bijdrage. In het beste geval hou je 450eur van je 1000eur over en de werkgever mag ook nog eens 350eur afdokken.
Wat wil je daar als overheid in godsnaam mee bereiken? Zwartwerk stimuleren? Werken afraden? Niks te winnen met hard werken in Belgie (en Nederland). Zoals al vaker gezegd: de vluchtelingen die willen werken en iets willen bereiken komen beter niet naar hier, die kiezen beter een land waar er wel meritocratie heerst. De dokters en raketgeleerden zullen rap gedesilusioneerd zijn.

pandalicious | 30-12-15 | 12:39 | + 4 -

Als men hard werk van mij wil zien, zal ernaar betaald moeten worden.

En als ik niet betaald wordt om te denken, dan wordt er wel sporadisch gedacht, maar zij krijgen de inhoud niet.

Tel Aziaat | 30-12-15 | 12:29 | + 1 -

wanneer gaan we economische groei anders definieeren?
Dus niet als relatieve BNP verandering, of andere macro-economische cijfers zonder normalisering (en de mogelijkheid voor de overheid om allerlei staatsschulden en inflatie als economische groei te definieren), maar als reeel (vrij besteedbaar) inkomen per volwassene. Ook hier zitten haken en ogen aan, dus die moet je bloot leggen middels verschillende correcties/normaliseringen, maar dan heb je een maat die ten minste iets echts vertelt over de welvaart in de samenleving (en dus niet een demografisch ontwikkeling, een inflatie ontwikkeling, etc.).

omineuze omnipotent | 30-12-15 | 12:18 | + 8 -

Niet achterover leunen dus, misschien dat u voor al dat harde werken ooit nog die beloning krijgt die u verdient.
D. van den Enden | 30-12-15 | 09:15 | 16 reacties
-
De salarissen zakken sinds 2013 met gemiddeld 6% per jaar. Nederland is hard op weg een lage lonen land te worden, dus vergeet dat maar.

Raider Twix | 30-12-15 | 12:03 | + 10 -

Ik heb veel verhalen van mijn grootvader gehoord over hard werken, vroeger werd dat schijnbaar nog beloond.
Tegenwoordig is werk niets meer dan moderne slavernij.

Reebensteeltje | 30-12-15 | 12:01 | + 12 -

CBS: 'Door de vergrijzing zal ook in de toekomst de productiviteit moeten toenemen om economische groei te waarborgen.'

"Arbeit macht frei" stond ook op poort van Auschwitz.

Om economische groei te waarborgen moet meer kapitaal in reëele Nederlandse economie gaan circuleren; meer werken tegen verslechterende voorwaarden gaat daar niet voor zorgen. Kapitaal ($752,3 mld, ~2x Nederlandse staatsschuld, eind 2014) dat zit opgepot bij kleine 200.000 particulieren (1) komt bij vermogensbelasting van rond 1-2% voorlopig niet beschikbaar om door overheid te investeren in MKB, onderwijs, academie, publieke sector, volgende bankencrash, etc.

In Griekenland werkt men gemiddeld rond 2000 uur/jaar, tegen 1425 uur/jaar in NL (OECD) (2). Griekenland heeft CCC rating (substantial risk) tegen Nederlandse AAA. Reden voor gezonde economie is dus niet alleen arbeidsproductiviteit maar ook gepaste belastingmoraal die in GR ver te zoeken is.

NYT schrijft net dat financieel topechelon in VS belasting(ontduik)systeem heeft opgetuigd (3) waarin UHNWI's via lobbyisten belastingwetten aanpassen waardoor top inkomstenbelasting daalde van 27% tot 17% in 20 jaar. Met door PVVDA gesteund financieel-industrieel complex en proletarisering van Nederland niet ondenkbaar in nabije toekomst.

1. www.reportsnreports.com/reports/345401...
2. stats.oecd.org/Index.aspx?QueryId=1016...
3. www.nytimes.com/2015/12/30/business/ec...

Schwanz | 30-12-15 | 11:52 | + 2 -

Meer uren werken maakt niet per se productiever.

Verloren_onschuld | 30-12-15 | 11:40 | + 7 -

Ja de beloning blijft inderdaad wat achter....

ben laatst nog benaderd voor een baan, minimaal HBO niveau, minimaal 10 jaar werkervaring. €9,26 bruto per uur boden ze... haha!

De Treinende Rechter | 30-12-15 | 11:35 | + 24 -

Hard werken maakt niet uit, het is het resultaat dat telt. En als je in loondienst werkt is het je baas die dat resultaat opstrijkt. Heb het ook nog gedaan hoor: hard doorwerken en dan nog op eigen initiatief een project doen waardoor processen verbeterd werden en wat vroeger 2 uur per dag vroeg nu op 30 min kon gedaan worden. Dat was ook uit eigen belang natuurlijk, 1u30 verliezen aan stompzinnigheden die automatisch gedaan kunnen worden, hallo niet met mij!. Kreeg ik bedankje voor en vervolgens een taak extra in de nek geschoven. Kon ik weer 1u30 met stompzinnigheden bezig zijn. Persoonlijk had ik er dus niks bij gewonnen maar de werkgever wel minimaal 50 euro per dag aan uitgespaarde arbeid. Dus nu doe ik wat ik moet doen (of het nu totaal nutteloos is of niet) en niks meer.
Weet zo nog 2 zaken die op het werk serieus efficiënter kunnen, mijn baas weet ook dat ik dat weet. Maar heb hem al heel duidelijk laten weten dat ik boter bij de vis wil. Heel bescheiden hoor: wat ze de eerste 6 maanden aan arbeidstijd uitsparen krijg ik bijgestort. Zo werkt het niet, zegt hij. Tja, dan blijven we voorprutsen hoe we nu bezig zijn. Geeft niks, ik wordt betaald per uur ...

nog-eenbelg | 30-12-15 | 11:02 | + 45 -

@pandalicious | 30-12-15 | 10:48 | + 0 - Als bijna 50-jarige verzeker ik je dat het 30 jaar geleden exact hetzelfde verhaal was. Hoop alleen dat het over 30 jaar nog steeds zo is. Wel zo prettig voor mijn kinderen.
Wat dat betreft zullen we moeten afwachten hoe de import van raketgeleerden onze economie gaat versterken. Of gaat verzawakken. Denk dat ihet antwoord al weet.... :-(

Vogelbeest | 30-12-15 | 10:59 | + 19 -

@Balzakius
Het is uberhaupt al een wonder dat iemand van generatie Y nog wil werken. De gemiddelde 50jarige in gelijk welk bedrijf of bij gelijk welke overheid werkt doodleuk van 9 to 5, verdient 3 maal zo veel als een 25jarige, gaat 3 maal per jaar op vakantie, mag bijna op pensioen, en heeft een veel groter huis dat al afbetaald is. Daarnaast zijn er nog alle mensen die niet werken waarvan vele meer verdienen dan de werkenden. Zo is het natuurlijk moeilijk om gemotiveerd te blijven.

pandalicious | 30-12-15 | 10:48 | + 15 -

De multiculturele samenleving moet ergens van betaald worden.

lauwebal | 30-12-15 | 10:41 | + 28 -

@beschuitfluiter ja, het is feest in onderwijsland.. iedereen wil docent worden.. ow wacht..

WellusNietus | 30-12-15 | 10:37 | + 3 -

@Balzakius

"Gewaardeerd door je werkgever" - grappig, ik heb de afgelopen jaren mijn uren wel gemaakt (en diverse stevige projecten succesvol en winstgevend afgerond). Maar mijn salaris staat sinds 2008 al op de nullijn... Verbale waardering koop ik niets voor.

Maar hee, ik weet het goed gemaakt: ik heb het komende jaar een jaartje vrij. Eerst even belasting terugvragen over de laatste paar jaar, en dan een jaartje genieten terwijl ik nu voor de verandering de staat eens geld ga kosten. Stukje persoonlijke ontplooing, gecombineerd met een heuse belastingstaking. Wie doet er mee?

Opslag Medium | 30-12-15 | 10:35 | + 46 -

De productiviteit moet toenemen? Waarvoor? Voor wie? Mijn basisbehoeften worden ook gewaarborgd met 0,0 groei in productiviteit. 40 jaar geleden woonde ik in een rijtjeshuis, nu ook. 40 jaar geleden at ik brood, nu ook. En als we het over groei hebben waarom doet de overheid en dan letterlijk alles aan om mij klein te houden? Zodra er bij mij geld te halen valt staat de overheid vooraan in de rij zonder er ook maar een tegenprestatie tegenover te zetten. Ze kunnen mij m'n rug op met hun groei. En mochten we een paar centen meer hebben dan zet Samson de deur gewoon wagenwijd open zodat we het beloofde zoet van Balkenende alleen nog maar kennen van de geschiedenisboeken.

Stonecity | 30-12-15 | 10:02 | + 89 -

Hard werken is helemaal niet zonde van de moeite. Je verstevigt je positie op de werkvloer en dit wordt gewaardeerd door je werkgever. In ieder geval meer dan iedereen die om vijf uur het pand verlaat alsof de schoolbel gaat en tegelijkertijd geen enkele meerwaarde vormen voor je organisatie.

In plaats van het hele kantoor rondlopen dat je voor de zoveelste keer vreten gaat bestellen, zou je ook eens aan je werk kunnen gaan en zorgen dat je zelf verantwoordelijk bent voor het werk dat je dient te verzetten. De hele mentaliteit is verdwenen en dat geldt vooral voor generatie Y.

Je kan een yogaruimte inrichten, Quinoasalade serveren en uitsluitend muntthee schenken, het is nooit goed. En andersom zal de productiviteit nooit stijgen, want ze hebben er allemaal schijt aan. Ze willen zo veel mogelijk verdienen tegen zo min mogelijk werk. En als ze eruit geflikkerd worden, belanden ze toch in een vangnet dat inderdaad steeds meer op een hangmat gaat lijken. 'In between jobs' m'n reet.

Balzakius | 30-12-15 | 10:00 | + -55 -

Nivelleren gaat goed dus...

1,2,tja,tja,tja | 30-12-15 | 09:59 | + 6 -

Ja, wij werken hier ook hard.
Dat er in verhouding te weinig wordt verdiend, ligt vooral aan de verplichte afdrachten.
U weet wel…, al die belastingen…

(en als je ziet hoe die pecunia wordt besteed, zeer demotiverend)

Stoned Hengst | 30-12-15 | 09:52 | + 43 -

Alsof economische groei door verhoogde productiviteit de enige oplossing is. Een grijs gedraaide plaat in een vergrijzende economie.

JantjevanHaerlem | 30-12-15 | 09:52 | + 20 -

Werken wat is dat ?, kan iemand mij dat ff uitleggen ?.

EvilWhiteBiatch | 30-12-15 | 09:38 | + 5 -

Ik moest hard lachen om de "exclusief openbaar bestuur en onderwijs"

beschuitfluiter | 30-12-15 | 09:30 | + 43 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken