Minister Kamp wil V&D gaan redden

Tsja
Tsja
Weet u nog dat V&D-topman John van der Ent zei dat het einde van zijn warenhuisketen ook desastreuze gevolgen zou hebben voor ons allemaal? Anderhalf miljard euro zou ons dat gaan kosten, even uit de losse pols uitgerekend. Een leven zonder de V&D klinkt misschien u niet dystopisch in de oren, maar minister Kamp van Economische Zaken denkt daar anders over. Ook hij maakt zich ernstige zorgen over winkelgebieden in provinciesteden, waar het warenhuis een belangrijke functie vervult. En daarom heeft hij vandaag verklaard 'alle mogelijkheden te onderzoeken' voor steun aan de V&D die de overheid kan bieden. Dat klinkt nog vrij abstract, maar waarschijnlijk komt het er op neer dat de staat garant kan staan als het warenhuis een doorstart zou maken. Dit kan met de zogenaamde Garantie Ondernemingsfinaciering (GO), waarmee banken voor 50% staatsgarantie op verstrekte leningen krijgen. Dat is dan misschien nog de laatste verdienste van V&D. Dat het zo diep in het DNA van Nederland is genesteld, dat we blijkbaar niet meer zonder kunnen.

Reaguursels

Inloggen

Joepie, kan ik m'n waardebon toch inwisselen!?

Ars Vivendi | 25-12-15 | 15:48 | + 0 -

Waarom dan niet alle winkeltjes die omvallen redden. Wat een onzin. Een logge ouderwetse organisatie die niet met de tijd meegegaan is valt om. Dat gebeurd en zal niet de laatste zijn. Shit happens. Wel spijtig voor alle werknemers

terazino | 25-12-15 | 13:50 | + 0 -

het is niet voor niets dat de V&D kapot is... Niet redden aub

druif | 25-12-15 | 13:50 | + 0 -

Was niet juist de VVD altijd de partij van de "vrije markt"?!!?

EefjeWentelteefje | 25-12-15 | 13:41 | + 0 -

De staat heeft ook de banken overeind gehouden dus waarom V&D ook niet?
gummetjes | 24-12-15 | 19:34 | + 1 -
-
Omdat we Cuba of Noord-Korea niet zijn.
Oh wacht ...

Raider Twix | 25-12-15 | 12:04 | + 0 -

gummetjes | 24-12-15 | 22:59 |

Wat is dat... betaald parkeren ?

duitse herder | 25-12-15 | 11:03 | + 0 -

@Waarom is LaPlace zo'n kroonjuweel? Wie eet daar? Ik lunch minstens twee keer per week buiten de deur, waarvan een keer privé. Ik ben ooit, in m'n eentje, in een La Place geweest. Een slechte salade, een slechte panini en een koffie. Grappa hadden ze niet. Daar ga je toch niet lunchen. Dus, vingers graag, wie eet er bij LaPlace?
H. Caulfield | 25-12-15 | 00:37

Ik, soms. Voornamelijk bij gebrek aan beter (alternatieven in die buurt waar ik ben als ik er eet zijn McD en die maffe hipsterkoffiezaak). Je kan er op zich geregeld redelijk lunchen, sommige dingen zijn best goed, alleen is het te duur voor wat ze bieden vind ik maar je hebt niet altijd trek in zo'n McD burger met frietjes. Als ik je begrijp baseer jij je mening op een enkele ervaring, dat is misschien wat weinig om een goed oordeel te kunnen geven. Maar goed, het is er redelijk druk en de tent draait goed dus er is genoeg animo voor. Dat jij het niets vind betekent natuurlijk weinig, dat is geen kritiek op je smaak maar een eenvoudige constatering. Ter vergelijk, ik gebruik ook geen maandverband maar dat wil niet zeggen dat er dan dus geen markt voor is.

Jan Slot | 25-12-15 | 01:49 | + 3 -

Dubbelpost excuus

H. Caulfield | 25-12-15 | 00:39 | + -4 -

Waarom is LaPlace zo'n kroonjuweel? Wie eet daar? Ik lunch minstens twee keer per week buiten de deur, waarvan een keer privé. Ik ben ooit, in m'n eentje, in een La Place geweest. Een slechte salade, een slechte panini en een koffie. Grappa hadden ze niet. Daar ga je toch niet lunchen. Dus, vingers graag, wie eet er bij LaPlace?

H. Caulfield | 25-12-15 | 00:37 | + -3 -

Waarom is LaPlace zo'n kroonjuweel? Wie eet daar? Ik lunch minstens twee keer per week buiten de deur, waarvan een keer privé. Ik ben ooit, in m'n eentje, in een La Place geweest. Een slechte salade, een slechte panini en een koffie. Grappa hadden ze niet. Daar ga je toch niet lunchen. Dus, vingers graag, wie eet er bij LaPlace?

H. Caulfield | 25-12-15 | 00:37 | + -2 -

kovariant | 24-12-15 | 23:58 | + -2 -

Ok: dus niemand koopt meer wat maar de VD zonder dat iemand er wat koopt openhouden zorgt wel voor werkgelegenheid.... Klinkt een beetje als een "Shit ass petf*cker" concept van de geniale cabaratier Louis CK. Gel verstoken om mensen in een schijnbaan te houden.

Copycrauw | 25-12-15 | 00:20 | + 3 -

Even voor de kortzichten hierboven: misschien winkelt er niemand meer, maar het zorgt wel voor werkgelegenheid. Hierop doelt van de Kamp vermoed ik, als al die mensen op straat komen mogen jij en ik dat betalen. Ik hoop dan ook voor de mensen die er werken dat ze bij een andere keten aan de slag kunnen. Wat overigens wel behoorlijk erin hakt is dat ze net even zo voor kerst bekend maken dat iedereen misschien binnenkomt op straat komt te staan. Denk overigens dat la place het afzonderlijk beter zou doen, daar zit doorgaans flink wat volk, en de prijzen die mensen blijkbaar betalen, zijn meer dan gezond te noemen.

kovariant | 24-12-15 | 23:58 | + -6 -

Ach Jezus, de belastingbetaler mag weer opdraaien voor de mislukte investeringen van een paar vrindjes van de VVD.

The Master Bear | 24-12-15 | 23:33 | + 2 -

Als V & D 20 jaar geleden hun winkels hadden leeggemaakt en bijna al het personeel dus kon ontslaan, en de panden hadden gaan verhuren aan derden, was het wel een winstgevend bedrijf geweest.
Zo simpel eigenlijk.

King of the Oneliner | 24-12-15 | 23:04 | + -3 -

onder de 2,70 per uur??? Vorige week in Keulen 9 uur geparkeerd in de binnenstad (opern Passage) mocht na afloop 10 euro afrekenen. Doe ik ik dat hier in het dorp, dan betaal ik voor 9 uur minimaal het dagtarief van 19 euro.

Maar om de parkeertarieven nu de schuld te geven van het online shoppen gaat mij te ver. Het is wel een oorzaak.

gummetjes | 24-12-15 | 22:59 | + 4 -

V&D staat nu voor Verloren & Doodgebloed
Helaas !!

ban-de-gebruiker | 24-12-15 | 22:26 | + 1 -

Als de parkeerkosten onder de 2,70 per/uur uitkomen, dan wil ik mss wel gaan winkelen. Anders shop ik wel online. Als dat niet in je botte kop opkomt, dan shop ik wel online, dus.

koekje erbij? | 24-12-15 | 19:49 | + 2 -

V&D redden met staatsgeld ?
Flikker op.
Gewoon een grote bak ellende en wanbeleid. Als het bedrijf van de buurman kopje onder gaat terwijl hij zijn zaken beter regelt maar vooral pech heeft met de economie, en het dus meer zou verdienen, kan hij het ook gewoon vergeten. En het zijn ook mijn centen.
Laat ze aan het gas gaan, en accepteer ook gewoon die bonnen, dat is pure oplichting gewoon. Flikkers. Goeie reclame ook zo.
Laat een bedrijf het maar over nemen. Zo niet, klappen dan maar.
En de hoge heren komen er goed vanaf, en de werknemers mogen krom liggen.
Kutvolk.

gabiballetje | 24-12-15 | 19:37 | + 6 -

hoelang wordt middenklasse (en dat is de doelgroep van V&D) al genaaid? deze is de afgelopen 10 jaar financieel compleet uitgekleed. Alle belastingvoordeeltjes zijn zo'n beetje verdwenen, neem het fietspan, de pc-prive, het spaarloon, het ziekenfonds werd vervangen door het dure zorgsysteem van heden, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er is dus veel minder te besteden en daar hebben winkelketens als Action, Xenos en Big Bazar keihard op ingespeeld.

het excuus van de slappe winter en de digitalisering vind ik oprecht onzin, mensen houden van winkelen, mensen vinden het leuk om dingen aan te raken. Afgelopen maand liep ik nog door Keulen en liep de plaatselijke galeria Kaufhof in, een winkel die een beetje tussen het V&D en Bijenkorf in. Je kon er over de koppen lopen zo druk. maar opvallend! serieus personeel, ook jongeren die het vak proberen te leren, en vooral normale prijzen. Nu schijnt het daar ook geen rozengeur en mannenschijn te zijn op financieel gebied maar geld werd er wel uitgegeven.

Er is zeker plaats voor een V&D maar niet in de huidige formule, en met het huidige assortiment. Wat de winkels vooral nodig hebben is licht, openheid en betrokken personeel onderscheiden in service t.o.v. de webshops lijkt mij een eerste quick-win.

De staat heeft ook de banken overeind gehouden dus waarom V&D ook niet?

gummetjes | 24-12-15 | 19:34 | + -1 -

De banken zijn ook gered met staatssteun. kamp kijkt even verder dan zijn neus lang is,75% van de werknemers krijgt geen werk weer, die kosten zijn enorm hoog.

snoek3483 | 24-12-15 | 19:32 | + -3 -

De trekschuit en de paardetram vervulden ook een belangrijke functie. Gaat Kamp die nu ook weer introduceren?

Steinway | 24-12-15 | 19:00 | + 7 -

Wat mensen vergeten is dat al die ontslagen ook worden betaald door de staat. Dan kunnen ze beter een poging doen om de mensen aan het werk te houden en zo nog wat te verdienen.

Topperke | 24-12-15 | 18:51 | + -8 -

Fijn dat ze het gaan redden, ik koop altijd al mijn kleding bij de V&D.

Dr. Vigilante | 24-12-15 | 18:43 | + -1 -

Ik was een tijdje geleden in de La Place in Amsterdam. Want ja, dat schijnt toch wel het lichtpuntje van de V&D te zijn. Het dienblad was vies, die andere dienbladen waren ook vies (nat vooral), Een schoon bord was lastig te vinden, schone soepkommen waren al helemaal een drama. Etensresten van voorgangers zaten er nog in. Daar werd echt schoongemaakt met de franse slag. Uiteindelijk een acceptabel bord gevonden. Het eten zelf was vooral overprijsd. En dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit, die was ook niet al te best. Maar Amsterdam is geen unicum, ook in Utrecht laat het wat te wensen over. Na het eten nog even in de V&D zelf wezen kijken. Treurige bende is dat. Ze bedoelen het misschien goed, maar het is niet meer van deze tijd. Laat het klappen, alsjeblieft.

Admiraal Balthasar | 24-12-15 | 17:57 | + 8 -

Gemeenteraad kan een voetbalclub redden (Enschede en vele anderen) met duurbetaalde 'werknemers'. Dus waarom niet een winkel (met normaal betaalde werknemers)?

Butchijo | 24-12-15 | 17:51 | + -4 -

Snel nog effe Delta en Eneco opsplitsen. Dan kunnen we die straks ook met gemeenschapsgeld redden als ze door private equity uitgezogen zijn.

Biet | 24-12-15 | 17:47 | + 3 -

De V&D heeft sowieso al iets van 10 jaar geen winst gemaakt, hoe haal je het dan in je hoofd om dan aan een Staatsgarantie te denken. Werken er toevallig VVD figuren aan de top van de V&D?

XaleX_2 | 24-12-15 | 17:28 | + 9 -

www.rtvnoord.nl/nieuws/119955/Na-oostz...
Als de V&D omvalt. valt de totale verbouwing van de de Noordkant van de Grote Markt in Groningen om?
De Bouwputten koningen in de gemeente Groningen zitten nu wel in de stress natuurlijk.

Raider Twix | 24-12-15 | 17:07 | + 4 -

@Harry Turtle | 24-12-15 | 11:28
Stoomtreinen waren zo gek nog niet, die hadden geen last van blaadjes op de rails.
De rest is al jaren ten dode opgeschreven.

voldemort | 24-12-15 | 16:35 | + 3 -

V&D is noch als winkel, noch als merk een stuiver waard. Als kamp denkt dat dit een "onmisbaar merk" voor Nederland is, moet hij even goed op dit lijstje kijken en vast gaan sparen om de HEMA op de weg te houden. Niet dus. (.pdf alert): www.eurib.org/fileadmin/user_upload/Do...

theteach | 24-12-15 | 14:57 | + 2 -

Waarom geld steken in een organisatie die bewust en planmatig de V&D heeft kaalgeplukt?
Lekker falliet laten gaan want er komt heus wel een hardwerkende ondernemer die dit gat gaat vullen.
En laat die poet mar lekker in de schatkist.

spoilerfreak | 24-12-15 | 14:48 | + 8 -

Ik begrijp Kamp wel. Ze zijn natuurlijk zich helemaal rot geschrokken nu al die winkels de pijp uit gaan. Dit zagen ze niet aankomen. Waarschijnlijk hebben we zo goed als het belastbaar limiet behaald. Nederland is tot de laatste cent uitgeknepen en alles wat er nu nog extra uitgehaald wordt, zal leiden tot nog meer faillissementen. Links is dus zijn bestaansrecht kwijt, er valt niks meer her te verdelen en alles waar ze nu voor staan, brengt alleen maar meer armoe en ellende.

heldheino | 24-12-15 | 14:36 | + 10 -

Nou ja, met al dat V&D nieuws krijg ik wel zin om Derrick te kijken.

omgponies | 24-12-15 | 13:53 | + 2 -

V&D is ook veul belangrijker dan DAF of Fokker. Die technologische kennis hadden we toch niet nodig. Shoppen moeten we!
nietvaneergister | 24-12-15 | 12:18 | + 8 -

1000% mee eens. Wat een kneuzenkermis hebben we toch anno 2015. Ik ben geen Wildersfan maar hij heeft gelijk dat we een nepkabinet hebben.

Stonecity | 24-12-15 | 13:38 | + 15 -

Waarom bouwen ze die tent niet om tot een grote La Place? Dat was nog altijd het enige wat publiek trok, hoewel ik de kwaliteit ook de afgelopen jaren flink achteruit heb zien hollen.

Copycrauw | 24-12-15 | 13:30 | + 1 -

Yo Henk-e-penk, ik wil ook een doorstart maken, krijg ik ook een GO met staatsgarantie?

dacht ik al......

lefbak | 24-12-15 | 13:26 | + 7 -

Gewoon geweldig die vooruitgang die we al meer dan 30 jaar boeken, ik schat zo in nog 20 jaar, en Nederland is straatarm en overbevolkt, dat laatste zijn we eigenlijk al.

Flipus | 24-12-15 | 13:07 | + 9 -

Het sluiten van zorginstellingen, scholen, thuiszorg honderden kleine ondernemers met om en bij de 12x maal zoveel personeel als de V&D ging de afgelopen jaren onderuit, Kamp geeft geen kramp.
Een investeringsmaatschappij die een retailer BEWUST uitzuigt, en ineens staat Kamp klaar om vrachtwagens met centen in een bodemloze put te storten op emotionele gronden, altijd een goede eigenschap handelen op emotie, doet ieder succesvol ondernemer NOT.
Wil die grapjas de garantstelling vanuit privee geven en geen publieke middelen daarvoor gebruiken.

Sexpresso | 24-12-15 | 13:05 | + 21 -

Ze maken niks bij V&D, ze verkopen alleen maar wat. Had Fokker destijds maar gered met je VVD.
Nu wordt alleen Sun capital verlost van een bleeder.

ijskogel | 24-12-15 | 12:51 | + 18 -

Jan Slot | 24-12-15 | 11:52
He, ik heb mijn stofzuiger bij de V&D gekocht... (in 1997, toen die winkel nog een beetje relevant was, en bij mij om de hoek).
Maar dat is tekenend voor de politiek: een wereldbeeld dat mensen uit hun jeugd kennen, dat iedere keer weer wordt bevestigd in rapporten die de lezer moeten manipuleren om geld in de goede bodemloze putten te gooien.

frank87 | 24-12-15 | 12:48 | + 5 -

Blasfemie | 24-12-15 | 12:05 
Ondersteuning van en bijzonder en/of belangrijk bedrijf lijkt me prima.
Maar het gaat om V&D, daar is de verontwaardiging juist over.
Ik moest ook wat lachen om die baas die vertelde dat het zo jammer was dat het juist nu gebeurde. Begin 2016 zou een hele omslag plaats vinden waardoor het weer helemaal goed zou gaan met V&D. Misschien hadden ze dat niet kapot te krijgen plan een aantal jaren eerder moeten uitvoeren.

Janloel7282 | 24-12-15 | 12:38 | + 7 -

rexmundi666 | 24-12-15 | 12:14 | + 3 -
.
Hoe heeft u dit reaguursel kunnen plaatsen dan? Bent u daarvoor speciaal naar het internetcafé gefietst?

Jan de Hoop | 24-12-15 | 12:37 | + 5 -

Vroeger dacht ik nog dat de VVD een liberale partij was die voor een vrije markt stond. Tegenwoordig is het mij wel duidelijk dat we in Nederland geen liberale partij hebben en dat de democratie dood is.

Deviant | 24-12-15 | 12:35 | + 23 -

V&D heeft gewoon een enorm management-waterhoofd. Amper nog mensen op de winkelvloer maar kantoren vol papierenschuivers.

sinar2 | 24-12-15 | 12:33 | + 6 -

@ Blasfemie | 24-12-15 | 12:05 |
Ik snap wat je bedoelt, maar dat is een weg die 'we' niet in moeten slaan. Als je belastinggeld gaat gebruiken om private partijen te sponsoren, dan beland je in een neerwaartse spiraal met als eindbestemming een volledig ingestorte communistische staat.

Het is verstandiger om belastingen zo laag mogelijk te houden zodat consumenten eigen keuzes kunnen maken en de tucht van de markt gewoon haar werk kan doen.
Ja, dat kan soms pijn doen, maar uiteindelijk bereik je er veel meer mee.

blubberpoesje | 24-12-15 | 12:30 | + 18 -

V&D is ook veul belangrijker dan DAF of Fokker. Die technologische kennis hadden we toch niet nodig. Shoppen moeten we!

nietvaneergister | 24-12-15 | 12:18 | + 48 -

Kamp heeft groot gelijk. Ik woon in de provincie, sterker nog, op het platteland en mijn leven zou geen zin meer hebben zonder V&D. Wat? ik zou geen kleren meer aan mijn lijf hebben. Nee, V&D is van levensbelang voor de provincie want daar zijn verder geen winkels en ook hebben we nog geen internet. Hup Kamp!

rexmundi666 | 24-12-15 | 12:14 | + 20 -

Het is een beetje vloeken in de kerk hier is, maar het lijkt me op zich wel iets hebben als de Nederlandse staat iets meer aan staatssteun deed aan voor Nederland belangrijke bedrijven. Landen waar we mee concurreren zoals de VS, Korea China en Frankrijk doen dat toch ook tot op zekere hoogte. V&D zou overigens niet mijn eerste keuze zijn, maar het onderwerp op zich misschien wel.

Blasfemie | 24-12-15 | 12:05 | + 10 -

De vrije markt die zich onderwerpt aan de overheid? Het slechtste scenario ever. Vooral in Nederland met zijn miljoenmiljard regels cultuur. En domvolk ambtenaren...1.000.000 stuks.

duitse herder | 24-12-15 | 12:00 | + 13 -

Ik ben voor, V&D als ambtenaren-outlet.

omgponies | 24-12-15 | 11:55 | + 9 -

Dit geeft niet alleen het failliet aan van V&D maar helaas ook dat de Nederlandse politiek failliet is. Hoe haalt men het überhaupt in hun hoofd om dit voor te stellen. Staatssteun voor een obsoleet geworden warenhuis. Bananenrepubliek in spé...

Dude heb je eten | 24-12-15 | 11:55 | + 39 -

Lieve help, je moet er toch niet aan denken dat V&D in staats handen zou vallen. Moet je voorstellen, kom je iets ruilen, ben je de rest van de middag in de weer met allerlei formulieren, wachten bij loketjes waar je weer word weggestuurd omdat je een vakje heb aangekruist wat volgens loket A3 toch echt moet, terwijl die dikke bij loket 9R vooral niet mag.

Jan de Hoop | 24-12-15 | 11:52 | + 22 -

Waarom in hemelsnaam een keten redden waar de consument niet meer genoeg behoefte aan heeft? Als die behoefte er was, zou de keten niet failliet zijn gegaan. Het is een troosteloze winkel met spullen waar elke stad waar een V&D zit een betere winkel voor heeft. Voor de merkkleding is er de bijenkorf, voor het huismerk de C&A, voor de goedkope troep de Primark. Het probleem met de V&D is dit: ze verkopen van alles, maar in de buurt zit altijd iets beters. Voorbeeld: je wilt een stofzuiger kopen. De V&D heeft keuze uit 2 modellen. Ernaast zit de Mediamarkt, die keuze heeft uit 100 modellen. Online is er keuze uit 1000 modellen. Idem voor zo'n beetje het gehele assortiment.

Jan Slot | 24-12-15 | 11:52 | + 55 -

Jezus redt.
Kamp kan rustig kerst gaan vieren.

squadra | 24-12-15 | 11:52 | + 15 -

Lees;
Algemeen geld gaat naar een private partij.
Ja die Kamp dat is er èèntje van de buitencategorie.
Als ik hem zie moet ik altijd denken aan die ouderwetse streng christelijke vader.
Zo 1tje die zweterig overtuigd is van zijn eigen rechtvaardigheid en ondertussen de duivel jaloers maakt.

diddley2 | 24-12-15 | 11:50 | + 28 -

Ik las:
Minister Kamp wil VVD redden.
maar de V&D redden is inderdaad realistischer dan de VVD redden.

domheid regeert | 24-12-15 | 11:45 | + 59 -

Haha we krijgen een nieuwe staatswinkel.. manman wat hebben we destijs besmuikt gelachen om die Sovjet UNIE NU ZIJN WE ZELF AAN DE BEURT.. kunnen we al aansluiten in de rij bij de draaideur????

arretje | 24-12-15 | 11:37 | + 63 -

Er zijn wel manieren om de V & D warenhuizen te redden:

Asielzoekers in de magazijnen en windmolens op het dak.
Kamp blij

Haberdoebas | 24-12-15 | 11:36 | + 37 -

Tot zo ver de vrije markt. Het werk dus niet meer zo dat als één keten failliet gaat dat een nieuw of ander bestaand bedrijf (Bijenkorf bijv.) het gat opvangt.

XaleX_2 | 24-12-15 | 11:29 | + 34 -

Minister Kamp wil stoomtrein gaan redden.
Minister Kamp wil typemachine gaan redden.
Minister Kamp wil lantaarnaanstekers gaan redden.
Minister Kamp wil VHS gaan redden.
Minister Kamp wil een berg gemeenschapsgeld in een bodemloze put flikkeren.

Harry Turtle | 24-12-15 | 11:28 | + 148 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken