De vijf slechtste buurten van Nederland

Zuid-Holland wint
Zuid-Holland wint
Het gaat goed met de leefbaarheid* in ons land zegt minister Blok van wonen vandaag. We hebben 10.000 buurten in Nederland en de meeste daarvan zijn in orde. Toch wonen verspreid over 445 buurten ongeveer 800.000 mensen onder gruwelijke omstandigheden. Althans, dat zegt de barometer die buurten scoort op allerlei punten, waaronder veiligheid, aanwezigheid cafés, aandeel MOE-landers en de 'afstand tot oprit snelweg'.** U kunt hiero-pdf zelf scrollen door alle prachtwijken. Wij hebben de vijf buurten op een rij gezet waar een huis gratis moet zijn:

plaatjeonvoldoendebuurtennw.jpg

* Leefbaarheid is 'de mate waarin de leefomgeving aansluit bij de voorwaarden en behoeften die er door de mens aan worden gesteld.'
** Bewoners zijn niet persoonlijk bevraagd, want dan zouden om de zoveel tijd 4 miljoen huishoudens lastig gevallen moeten worden. Daarom is een vernuftig modelletje opgesteld waarmee de kwaliteit van een buurt berekend kan worden.

Reaguursels

Inloggen

Terwijl het in de hele Schilderswijk dus echt niet zo heel slecht is. Geweaun een levendige buurt, niet anders dan Veenhuizen honderd jaar geleden...

F. von Zeikhoven | 23-12-15 | 22:09 | + 0 -

sure DK nederland is erger dan GAZA city.

alleen mensen die op de betuwe of zo wonen en nooit ergens heengaan geloven dat.
nederland is vgl bij 99.9% van deze planeet super veilig en welvarend. trek die wereld eens in voordat je belachelijke bangmaak stukjes gaat tikken.

ik bin ein berliner8 | 22-12-15 | 17:32 | + 0 -

Mooie Hollandse arbeiderswijken die dankzij decennia lang fatsoenlijk links weg-kijkbeleid inmiddels totaal verloren zijn. Wijken waar je inmiddels de grondwet niets eens meer kunt hanteren..

Niet mee eens?

Loop een keer als 2 mannen of 2 vrouwen hand in hand door de Schilderswijk..
Of wellicht wil je het met een Joods keppeltje op proberen!

Ik geef je 5 minuten..

paulis | 22-12-15 | 16:07 | + 0 -

Jammer dat je alleen op je eigen buurt mocht stemmen, anders was mijn nominatie naar het Binnenhof in Den Haag gegaan.

Terence Hill | 22-12-15 | 10:15 | + 0 -

Ze zijn ook wel lekker selectief geweest in welke wijken ze bekeken hebben. Hier in Eindhoven bijvoorbeeld hebben ze niet gekeken naar bepaalde wijken die JUIST "interessant" zijn. (Bennekel en Gestel oa)

Gregovic | 22-12-15 | 09:02 | + 1 -

EefjeWentelteefje | 21-12-15 | 17:42 | + 5 -
Toch gek. Ik heb er ook 5 jaar gewoond: Inbraken, schietpartijen (4x), elke keer wat. Je kunt ook je oogkleppen afdoen, Eef...

Joris Draaksteker | 22-12-15 | 08:34 | + 1 -

De "Wetenschappersbuurt" in Schiedam wordt vernieuwd , alle huizen gaan tegen de vlakte en er komt een nieuwe wijk . De huizen zijn er van zeer slechte kwaliteit .

alshetware | 22-12-15 | 05:21 | + 1 -

@Wentel: Iemand uit die straat heeft meer kennis over hoe het toegaat in die straat dan iemand uit Reykjavik. Dat laat onverlet dat als jij of iemand die je kent, het aldaar een dolle boel vindt, dat nog niet betekent dat het dus een dolle boel is.

goktrommelisttot | 22-12-15 | 00:07 | + 0 -

Als het percentage ontevreden bewoners maatgevend is, dan is dat nogal appels met peren vergelijken. Waar de 1 zich thuis voelt, vind de ander dat misschien een heel vervelende plek. En wie blijft er nou wonen op een plek die hem helemaal niet bevalt? Grote kans dat dit onderzoek vooral wat zegt over:
- de mate waarin bewoners bereid zijn de ongemakken van hun buurt te accepteren
- de mate waarin bewoners in staat zijn de buurt te verlaten zodra het hen niet bevalt

MultiPlex | 21-12-15 | 23:58 | + -1 -

Lol, we weten allemaal wel wat deze buurten gemeen hebben...
Le Roi | 21-12-15 | 17:24

Veel lageropgeleiden?
MMunchie | 21-12-15 | 21:01

Nee, veel Opel rijders...

The Master Bear | 21-12-15 | 23:07 | + 3 -

Met die 200.000 hoog opgeleide asielzoekers (raketgeleerden, tandartsen, ingenieurs, architecten enz) gaan de buurten er natuurlijk behoorlijk op vooruit... Ha ha ha

denoorman | 21-12-15 | 23:02 | + 4 -

Lol, we weten allemaal wel wat deze buurten gemeen hebben...
Le Roi | 21-12-15 | 17:24 | + 52 -
Veel lageropgeleiden?

MMunchie | 21-12-15 | 21:01 | + -4 -

Wat is er mis met die resterende 8% in Schiedam?

JohannGambolputty | 21-12-15 | 20:58 | + 3 -

Het varbazingwekkende is dat iedereen gelijk weet weet wat het probleem is (niet-westerse allochtonen) en dat onze semi-democratisch gekozen überlords in Den Hagistan de problemen met 100.000en tegelijk toegang tot ons land blijven verlenen.

Vogelbeest | 21-12-15 | 20:55 | + 6 -

@Seraphin | 21-12-15 | 20:00 | + -1 -En toch lijkt het me meevallen. De Zambesidreef is kennelijk de allerslechtste buurt van Utrecht (want als enige in de landelijke top-5), en hoewel Overvecht noord in het algemeen en de Zambesidreef in het bijzonder inderdaad nogal droevig is, valt de score me nog alleszins mee.

Bovendien kan het per straat kennelijk verkeren; één straat verderop heeft een vriend van me enkele jaren naar redelijke tevredenheid gewoond (auto nooit opengebroken, net appartement, geen overlast).

Overigens vraag ik me daarmee ook direct af hoe deze data tot stand is gekomen. Heb het vermoeden dat ik wel plekken in Utrecht kan bedenken waar ik een stuk minder graag kom dan de Zambesidreef.

Mee eens. Natuurlijk zijn wijken als Overvecht en Kanaleneiland e.a. in Utrecht zwakke wijken, maar het verschilt echt enorm in welke straat je precies woont. Zoals al gezegd, ik woon zelf ook niet in de 'beste buurt' van Utrecht, maar heb hier nog nooit iets naars meegemaakt, en mijn buren / vrienden / kennissen hier al evenmin.
Ik weet echter heel goed dat er een paar blokken verderop heel veel gedoe is. Ik denk dat dat ook het geval is in Overvecht en aanverwanten.

Doet inderdaad vragen stellen over hoe dit lijstje nou precies tot stand gekomen is. Mij is in ieder geval nooit iets gevraagd.

@goktrommelisttot | 21-12-15 | 20:11 | + 1 -
Je woont lekker daar in Aerdenhout, en leest iedere dag weer in de gezond-verstand-krant over die "gruwelijke omstandigheden" in genoemde buurten?
Misschien dat de mensen die er daadwerkelijk wonen een meer steekhoudende mening over hebben?

EefjeWentelteefje | 21-12-15 | 20:32 | + 0 -

Op ieder lijstje langer dan vier staan er vijf op de laatste plaatsen. Wat wil je dan, iedereen op 1 en een applausje voor jezelf?

KingScarGill | 21-12-15 | 20:23 | + -3 -

Ik rook stug door want ik ken iemand die er wel 100 mee is geworden. Altijd mooi die "ik heb er geen last van dus niets aan de hand" reacties

goktrommelisttot | 21-12-15 | 20:11 | + 7 -

En toch lijkt het me meevallen. De Zambesidreef is kennelijk de allerslechtste buurt van Utrecht (want als enige in de landelijke top-5), en hoewel Overvecht noord in het algemeen en de Zambesidreef in het bijzonder inderdaad nogal droevig is, valt de score me nog alleszins mee.

Bovendien kan het per straat kennelijk verkeren; één straat verderop heeft een vriend van me enkele jaren naar redelijke tevredenheid gewoond (auto nooit opengebroken, net appartement, geen overlast).

Overigens vraag ik me daarmee ook direct af hoe deze data tot stand is gekomen. Heb het vermoeden dat ik wel plekken in Utrecht kan bedenken waar ik een stuk minder graag kom dan de Zambesidreef.

Seraphin | 21-12-15 | 20:00 | + 2 -

Haringkoning | 21-12-15 | 18:46 | + 0 -

True, Den haag kent die problemen veel minder die Adam, rdam, Utrecht en Gouda hebben. Ja veel kansarme allochtonen en tokkies maar weinig criminaliteit en een andere mentaliteit onder de allochtonen.

Copycrauw | 21-12-15 | 19:43 | + 5 -

Raar... Bijlmer scoort veel slechter dan Nieuw-West.

Trekhaas | 21-12-15 | 19:40 | + 1 -

Wat raar dat Oosterwei in Gouda zo slecht scoort. Want van heel die stad zijn daar toch opvallend de minste inbraken blijkt uit de jaarlijkse statistieken.

Justin Time | 21-12-15 | 19:21 | + 9 -

@Le Roi | 21-12-15 | 17:24
Die bewoners zijn ontevreden dat de sharia nog niet is ingevoerd zodat ze de paar nog aanwezige autochtonen nog niet mogen stenigen.

sinar2 | 21-12-15 | 19:16 | + 19 -

om de leefbaarheid van een wijk, stad of land te beoordelen hoef je slechts te kijken naar:
1) hoeveelheid socialisme
2) hoeveelheid moslims
Indien beide in voldoende mate aanwezig dan luidt het advies: wegwezen.

FW Ta-183 Huckebein | 21-12-15 | 19:07 | + 23 -

Heeehugowaard Zandhorst 3. 100% bewoners zeer ontevreden. Kan ik me voorstellen want dat is een industrieterrein :') lekker onderzoek weer!

Metaalenzo | 21-12-15 | 18:47 | + 14 -

Ik heb zelf in Den Haag gewoond, tegen de Schilderswijk aan. Sexshop en moskee op loopafstand, nooit problemen met bezoekers van beide gelegenheden gehad. Ook ben ik vaak 's-nachts na tweeën zonder problemen stomdronken door die wijk gefietst. Overigens weet ik niet waar het gedeelte Schilderswijk-Ooost zich bevindt

Haringkoning | 21-12-15 | 18:46 | + 11 -

@lauwebal | 21-12-15 | 17:47:

Vaak wel - maar niet altijd. Hier in 't dorp wonen ook niet-westerse allochtonen, maar er is maar één gezin waarvan ik weet dat er niet gewerkt wordt (Somalië, what else). De rest: Chinezen, Indiërs, Indonesiërs, Japanners en hier en daar een verdwaalde Turk. Voor zo ver ik weet allemaal keurig aan het werk: artsen, ondernemers, universitair docenten en uiteraard de obligate Turkse pizzaboer. Tokkies wonen er overigens ook, maar die zijn allemaal keurig roomblank. Statistiekjes zijn altijd leuk, maar niet zaligmakend, alhoewel de trend inderdaad wel herkenbaar is, dat geef ik direct toe.

Reinaert | 21-12-15 | 18:32 | + 11 -

Uit mijn stad zijn 4 buurten genoemd. 1 volksbuurt en 3 buitenlandse buurten. Elders zal het niet anders zijn. En toch maar doorgaan met het aanzuigen. Water innemen als je schip al aan het zinken is. Dommer dan politici heb je niet.

De finale eindbaas | 21-12-15 | 18:29 | + 48 -

die beste barometer moet maar eens gaan rondneuzen in Parijs of london als je het wilt hebben over onleefbaarheid.

www.youtube.com...

waskuup | 21-12-15 | 17:31

Of New York, Los Angeles, Chicago, Detroit, Rome, Milaan, Madrid, Barcelona, Moskou, Johannesburg, etc, etc, etc.

Dit is ook niks vreemds. Hoe groter de stad, hoe meer minima op een hoopje, hoe meer criminaliteit. Doe je niks aan, is al 2000+ jaar hetzelfde.

Diabhal | 21-12-15 | 18:19 | + 8 -

Nou, daar moet dus meer subsidie heen.

Harry Turtle | 21-12-15 | 17:56 | + 2 -

Dat modelletje is niet zo moeilijk: Percentage niet-westerse allochtonen is evenredig aan onleefbaarheid.

lauwebal | 21-12-15 | 17:47 | + 61 -

Beetje raar lijstje overigens. Best een hoop van die 445 buurten waar volgens DK mensen onder "gruwelijke omstandigheden" wonen, scoren een vette 0 op "% (zeer) ontevreden bewoners." Zó "gruwelijk" is het daar kennelijk niet.
En ik kan het weten, want ook mijn buurt staat op de lijst. In vier jaar tijd heb ik niets gezien of meegemaakt dat het daglicht niet kan verdragen. Ter vergelijking: ik heb ook 18 jaar in de zeer gewaardeerde binnenstad gewoond, en daar was het ieder weekend wel raak met overlast, herrie, inbraken, vechtende dronken corpsballen enzovoorts. Kennelijk telt dat niet. Toch vreemd.

EefjeWentelteefje | 21-12-15 | 17:42 | + 8 -

die beste barometer moet maar eens gaan rondneuzen in Parijs of london als je het wilt hebben over onleefbaarheid.

www.youtube.com/watch?v=hnZkqCnsnaQ

waskuup | 21-12-15 | 17:31 | + 15 -

De "Wetenschappersbuurt" in Schiedam wordt ongetwijfeld bevolkt door hordes Syrische raketgeleerden en neurologen. En die gaan natuurlijk nogal vlot met elkander op de vuist wanneer er zich weer eens een wetenschappelijk dilemma aandient. Ik snap dat dus wel.

Hebben we die grap in elk geval alvast gemaakt :-)

Reinaert | 21-12-15 | 17:28 | + 83 -

Le Roi | 21-12-15 | 17:24 | + 0 -

ze hebben allemaal een allah snackbar ????

EvilWhiteBiatch | 21-12-15 | 17:27 | + 23 -

# 1, 92% "zeer ontevreden bewoners"... de Wetenschappersbuurt!

Ik moest lachen.

EefjeWentelteefje | 21-12-15 | 17:27 | + 45 -

Lol, we weten allemaal wel wat deze buurten gemeen hebben...

Le Roi | 21-12-15 | 17:24 | + 122 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken