Joh, we overschatten hoe milieuvriendelijk de deeleconomie is

De 'deeleconomie', het is een prachtig buzzword en bij een prachtig buzzword hoort een onderzoekje. Kijk toch eens aan: dat hebben we hier. En wat nu blijkt, is dat het wel meevalt met de positieve impact op het milieu. Dat is een beetje pijnlijk, want dat was nu juist één van de speerpunten die de deeleconomie populair maakte. Het is natuurlijk prima voor te stellen dat vijf buren samen genoeg hebben aan één boormachine. Dat betekent dat vier van die dingen niet geproduceerd hoeven worden, wat het milieu spaart. Onderbenutte producten worden zo beter gebruikt. Maar er zijn twee problemen. In de eerste plaats vragen wij ons of dit de productie en dus de milieu-impact daadwerkelijk naar beneden brengt. Een thuisklusser verslijt in zijn leven misschien twee boormachines. Dat komt mede doordat het apparaat niet zo vaak wordt gebruikt. Door de boormachine meer te benutten, is-ie ook eerder versleten en wordt dus eerder en vooral vaker een nieuwe gekocht. In de tweede plaats moeten we even kijken naar goederen als auto's. Dan blijkt dat de proponenten van de deelecomie zich blindstaren op de milieu-impact van productie. Het delen van auto's is bij uitstek geschikt voor mensen die (nog) geen auto hebben. Hartstikke leuk dat nu niet nog een wagen gemaakt hoeft te worden, maar hij wordt ook vaker gebruikt - door mensen die eerst niet of nauwelijks rondreden. En laat dat nu voor tachtig tot negentig procent bepalen hoe milieuvervuilend een auto is. De deeleconomista's zouden dus wat meer stil moeten staan bij de invloed van productgebruik in plaats van productie.

Reaguursels

Inloggen

Bij de boormachine is de kans dat een onhandig persoon hem leent groter.
Immers waarom heeft hij er geen.Dus zal niet alleen door hoger verbruik ,maar ook door het type persoon wat hem gebruikt sneller stuk gaan.Bij auto"s zullen eerder oude auto"s geshared worden:werklozen of minder rijke mensen.Ook de loze kilometers zullen toenemen .Eerst met de bus de auto ophalen, dan naar huis spullen halen.Voor het feitelijke doel ben je zo een paar liter kwijt. De ondeelbaarheid zal in deze altijd tot aankopen leiden

arlen | 20-12-15 | 13:14 | + 1 -

Zit een beetje in die materie. De gemiddelde huurder heeft 0,7 boormachine, de bezitter van een koopwoning heeft 3,6 keer een boormachine, 2,8 keer een ladder (huurders hebben doorgaans 1,0 keer ladder). Huurders schaffen hooguit 1x per woning zonwering aan, bezitters 3,0 per woning. Huurders schaffen nooit een keuken aan, bezitters 2,8 keer. Ben verantwoordelijk voor de het vinden van juiste locaties voor een bouwmarkt/meubelzaak/sanitairwinkel. De deeleconomie moet je dus zoeken in een buurt met koopwoningen, maar juist de mensen die daar wonen zijn heel erg gehecht aan hun bezit. O ja, ander gouden stelregel van het vinden van een locatie. blijf weg van het OV, maar zoek parkeermogelijkheden en de nabijheid van een afrit van een snelweg. Dat is deeleconomie.

Ulle Ruttelflut | 19-12-15 | 18:57 | + 6 -

De deeleconomie werkt op een grotere schaal alleen maar minder. Als je met drie buren en boormachine koopt ga je er nog een beetje voorzichtig mee om, omdat hij toch ook van jou is. Maar ook dan is er altijd een buurman die er niet naar om kijkt (dat is meestal dezelfde buurman die denkt dat een schroevendraaier ook een beitel is of dat je makkelijk een paar spijkertjes kunt tikken met een winkelhaak).

Als je samen met 40 buren 10 boormachines koopt pak je wel een andere als deze kapot is. als je samen met 400 buren 100 boormachines kopie zijn die dingen van niemand en kijkt er niemand naar om een verslijten dure dingen in no time. Kijk bijvoorbeeld eens naar een huurauto met 50k op de teller, die zijn meestal helemaal gaar. Of die gezamenlijke magnetron op kantoor. Delen werkt gewoon niet zo goed met een grote groep.

kipkip | 19-12-15 | 16:00 | + 16 -

Reinaert | 19-12-15 | 15:23 | + 0 -
-
Deeleconomen hádden nog geen auto, nog geen boormachine, enz. Die gaan ze nu dus wel gebruiken.

Raider Twix | 19-12-15 | 15:33 | + 1 -

@Raider Twix | 19-12-15 | 14:39:

"Hebben" en "gebruiken" zijn echt niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo heb ik een automobiel, waarmee ik circa 3.000km per jaar maak, maar ook een fiets, waarmee ik vervolgens zo'n 6.500km per jaar maak. Het is maar net waar je prioriteiten liggen: het comfort van de auto of het veel gezondere gebruik van de fiets (ik zit de rest van de dag al op m'n reet dus fietsen is therapeutisch).

Reinaert | 19-12-15 | 15:23 | + 3 -

Tsja, 'deeleconomie' is natuurlijk net zo'n nep-hype-begrip als dat andere d-woord, 'duurzaam'.

EefjeWentelteefje | 19-12-15 | 15:18 | + 6 -

Ik koop niet iets met het doel om dat te delen. Ik koop dat om het te gebruiken voor mijzelf. Ik wil het wel uitlenen aan een bekende die dat even nodig heeft.

duitse herder | 19-12-15 | 14:48 | + 7 -

BlitzFlicker | 19-12-15 | 14:05
Het klinkt mooi, maar het doet me ook denken aan het verhaal van de moestuin: De moestuiniers blijken veel meer bestrijdingsmiddelen te gebruiken als de professional.
Schaalverkleining heeft best voordelen, maar zoals jij het brengt moeten die komen uit de goedheid van de deelnemers.

frank87 | 19-12-15 | 14:45 | + 6 -

... en wordt ook meteen gepareerd met de opmerking dat die milieubelastende producten ook uit de cyclus gehaald kunnen worden. Dus juist dat doordat delers milieubewuster zijn zij minder snel zullen kiezen voor een dieselvaartuig.
BlitzFlicker | 19-12-15 | 14:04 | + 0 -
-
En misschien blijft het milieubelastende product ook wel gewoon in gebruik, dus.
-
Als je iets niet hebt, gebruik je het niet. Als je het gemakkelijk kunt lenen of huren, gebruik je het gemakkelijker.
Hebben = doet gebruiken, zegt een commerciële wet.

Raider Twix | 19-12-15 | 14:39 | + 4 -

Deel auto, dat heet toch OV?

Harry Turtle | 19-12-15 | 14:36 | + 14 -

er is altijd wel een buur die werkloos is of aan de heroine. dat gaat niet werken. die boormachine is zo verdwenen.

waskuup | 19-12-15 | 14:30 | + 20 -

Vervolg van vorige post (storing):

*de belangrijkste waarom de impact zo beperkt is, is omdat de deeleconomie nu nog relatief beperkt is. Zou de deeleconomie gaan groeien, dan wordt de positieve impact ook groter.

BlitzFlicker | 19-12-15 | 14:05 | + -2 -

Dat is een hele merkwaardige conclusie. De opmerking dat de deeleconomie er toe kan leiden dat milieubelastende producten vaker gebruikt worden is slechts een kanttekening in het onderzoek (zeker niet de conclusie) en wordt ook meteen gepareerd met de opmerking dat die milieubelastende producten ook uit de cyclus gehaald kunnen worden. Dus juist dat doordat delers milieubewuster zijn zij minder snel zullen kiezen voor een dieselvaartuig.

De belangrijkste reden waarom de impax

BlitzFlicker | 19-12-15 | 14:04 | + 0 -

Je weet toch dat de media gevormd wordt door persberichten. En wie zou zo'n hype nu willen verkopen. Inderdaad de groep die lex8310 noemt.

frank87 | 19-12-15 | 13:47 | + -2 -

Je weet toch dat de media gevormd wordt door persberichten. En wie zou zo'n hype nu willen verkopen. Inderdaad de groep die lex8310 noemt.

frank87 | 19-12-15 | 13:47 | + -3 -

Die hele deeleconomie is nep. Slimme jongens die tussen particulieren in gaat zitten tegen woekertarieven.
Het is gewoon bedrijven vervangen en daarmee werkeloosheid veroorzaken. Bovendien is de belastingdienst het haasje omdat er geen BTW wordt geheven tussen particulieren.
Neem bijvoorbeeld snappcar, dat is gewoon een autoverhuurbedrijf. BTW wordt ontdoken en de inkomsten worden niet opgegeven. Er zijn zelfs mensen die auto's aanschaffen voor dat doel. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. De charme van de deeleconomie is al lang weg. Het is keihard pegels maken ten koste van.

lex8310 | 19-12-15 | 13:42 | + 30 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken