Elon Musk gaat zorgen dat de robots ons straks niet vermoorden

Elon Musk waarschuwt al een tijdje met andere bollenbozen voor de gevaren van kunstmatige intelligentie. Nu gaat hij er ook daadwerkelijk iets aan DOEN. En dat begint met ongeveer een miljard dollar. Met een aantal andere tech-miljardairs gaat Musk een enorme bak geld tegen onderzoek naar AI aangooien. Allemaal zodat de technologie niet alleen maar met financiële motieven wordt ontwikkeld door bedrijven. De resultaten van het onderzoek moeten dan ook worden verspreid via blogposts en het vrijgeven van octrooien en code. Op deze manier willen Musk & Co. proberen te zorgen dat kunstmatige intelligentie een beetje verantwoord wordt toegepast. Voor je het weet hebben we skynet geschapen en dat moeten we natuurlijk niet willen.

Reaguursels

Inloggen

Elon zal het vast waarderen dat er een foto van een Google auto bij dit artikel staat ;-P

Ethan2k | 15-12-15 | 13:06 | + 0 -

Als kunstmatige intelligentie logisch nadenkt, zal deze al snel ontdekken dat de mens nutteloos is (behalve voor zich zelf) in de basis is de mens een parasiet is die profiteert, manipuleert en alles naar zijn hand wil zetten. Daar zijn ze gemiddeld 80 jaar mee bezig en dan gaan ze dood. De hoeveelheid empatisch vermogen maakt tussen mensen onderling nog verschil tussen Moeder Theresa en Hubert Möllenkamp. Maar in de basis is het allemaal vrij nutteloos. Sommigen hebben een denkbeeldig vriendje nodig om deze gedachte wat dragelijker te maken. Anderen leven gewoon alsof ze maar 1x leven.
Theoretisch gezien kan AI zich tegen de mens keren als AI deze niet meer nodig heeft en zichzelf als superieur boven de mens gaat zien. Je navigatie die tegen beter weten in steeds links afroept vanwege een reeds opgeloste file is het begin, je AI verzorg / boekhoud robot die op basis kosten baten analyse besluit sedatie toe te passen het einde.

der Schmutz | 14-12-15 | 13:04 | + 0 -

beetjemoe | 13-12-15 | 17:07
De 'merging of man and machine'... dat werk.
Ook dat is een mythe... het is veel eerder een idealistisch plaatje van een bepaald soort 'expert' die het ideaal heeft om van mensen cyborgs te maken.
Ook daar heeft een gestoord soort science fiction de overhand gekregen en die mensen noemen we dan innovators of visionairs.
Tel uit je winst...

BSE rundfunk | 14-12-15 | 12:29 | + -1 -

Het is nonsens. AI kan niet uit zichzelf besluiten om te gaan moorden.
Degene die dat gelooft heeft te veel films gekeken.
Garbage in, then also garbage out.
Het is nooit anders geweest met computers en zal nooit anders worden.
De zgn. 'bollebozen' weten dat maar al te goed.
.
Wat er werkelijk gebeurt is dat er een hele AI industrie is en dat bepaalde baantjes daarbinnen gespekt moeten worden.
Ons elite kent ons... dus mag het weer zoveel miljard kosten.
Het plebs begrijpt er toch niets van, ook al begrijpen ze het heel goed.
Ook hier zien we propaganda floreren om een excuus voor je agenda te verkrijgen.

BSE rundfunk | 14-12-15 | 12:25 | + -1 -

Men is altijd bang voor 'the rise of the machines', maar vergeten dat wij zelf de machines worden uiteindelijk. Als je gelooft in de evolutietheorie, dan is dat onvermijdelijk.

beetjemoe | 13-12-15 | 17:07 | + 0 -

Schwanz | 12-12-15 | 18:08 | + -10 -

Even duiding dat Musk/Tesla ook maar bedrijf is als Google, Apple, Facebook, Fiat, Starbucks, General Electric, etc. dat belastingdiensten internationaal tilt (1). Musk/Tesla zit echt niet in NL/LUX/DK vanwege kaas en stroopwafels.

1. learnbonds.com/124858/tesla-motors-inc...

Schwanz | 13-12-15 | 15:54 | + 0 -

Volgens mij zijn de Tesla model S en X al redelijk AI.
Ja, er zitten nog onhebbelijkheden in waardoor de auto-pilot af en toe een moordpoging doet maar ook dat zal geleidelijk aan minder worden.
Als ik het goed heb 'leren' de afzonderlijke wagens van elkaars fouten en komen we ergens op een punt dat je daadwerkelijk in kunt stappen, bepaalt waar je heen wilt en dat de auto er dan zonder krassen en autonoom heen rijdt.
Nee, menselijke gevoel en emoties hebben daar niks mee te maken want het systeem ( feitelijk een robot) is en blijft afhankelijk van de input van heel veel sensoren en de interpretatie daarvan.

loze stijl | 13-12-15 | 14:57 | + 0 -

Als Elon Musk nu eerst eens zijn rammelende semi-massa auto goed krijgt, praten we daarna verder.
www.businessinsider.com/tesla-problem-...
Almost all the way from Washington DC to New York to Connecticut — a relatively short-haul trip for those accustomed to the simplicity, reliability, and convenience of modern cars — Broder was worried about running out of power. When his situation became critical, the Tesla began barking at him, ordering him to stop to recharge the battery immediately.
-
Wel een probleem in de VS, niet in NL:
theunderstatement.com/post/18456614822...
-
Ook leuk. die batterij gebruiksaanwijzing met wat niet te doen met je Tesla:
media.theunderstatement.com/022_tesla_...
- geen verlengkabel gebruiken
- de auto is ontworpen om aangesloten op stroom te zijn, indien het niet gebruikt wordt.
- batterij boven 10% geladen, wegens verkorting levensduur anders
- batterij in opslag modus (35 - 45% lading) plaatsen indien van toepassing
- de auto niet langdurig boven 50 C. of beneden 40 C plaatsen of bij 0 C. plaatsen, zonder aangesloten te zijn voor het opladen.
-
Ik laat het bij een gsm met oplaadbare batterij, denk ik.

Raider Twix | 13-12-15 | 11:52 | + 1 -

Hmm, Skynet bestaat al. Het heeft zich vermomd als een internationaal logistiek bedrijf ("Wereldwijde expresse vervoerder met een grote ervaring in het verzorgen van internationale post en expresse zendingen."). Net als Cyberdyne (de schepper van Skynet) al jaren aan de weg timmert. Ze zitten in Japan, zijn gespecilaiseerd in medische systemen en jawel ze maken ook cyborg achtige zaken als kuntsmatige ledematen (www.cyberdyne.jp/english/). Oftewel: Musk is veel te laat, Judgement Day is onafwendbaar...

Hatchcock | 13-12-15 | 10:32 | + 0 -

Badderbeest! | 12-12-15 | 22:47
Juist, hoe eerder alles in grondstoffen wordt omgezet,hoe beter.
"het milieu",badderbeest , niet "de milieu"

koekje erbij? | 12-12-15 | 23:18 | + -1 -

De Huisfilosoof | 12-12-15 | 17:45
-
Toen ik voor het laatst keek gingen terminators niet kapotstuk van wat zure regen, global woerming en/of ozongaten. Het lijkt mij dus vrij sterk dat een self-aware robot de planeet gaat redden door de mens uit te roeien alleen om de doodeenvoudige reden dat een smerig milieu hem niet deert. Hij hoeft ook geen plantjes en/of diertjes te redden want die eet hij niet. Dus ook daar geen enkel voor de hand liggend motief om de milieu te redden van de evil mens.

Badderbeest! | 12-12-15 | 22:47 | + -2 -

Ik heb onlangs een geweldige long read gelezen over artificial intelligence. Het heeft mij veel begrip gegeven over het grote risico dat Musk ziet in het creëren van artificial super intelligence.

Lang artikel, maar werkelijk de moeite waard!
waitbutwhy.com/2015/01/artificial-inte...

number one | 12-12-15 | 22:41 | + 6 -

Kan dit gepapegaai van de PR machine van Musk BV even ophouden, genoeg onzin uit die hoek

michelr | 12-12-15 | 21:06 | + -3 -

Artan83 | 12-12-15 | 17:49
Nou artan het enige wat onmogelijk is, is niks! en daarom is alles mogelijk. Kijk nog eens kritisch naar je dooddoeners, ze zijn namelijk hard aan revisie toe.

TP 1984 | 12-12-15 | 20:52 | + 0 -

@De Huisfilosoof en @Iedereen die roept dat AI ons gaat vernietigen:
Nee, want een AI kan ons ook als hulpbron grondstof of gezelschap zien.
Bijvoorbeeld: Wij mensen hebben een enorme berg aan biochemische machinerie in huis, die later bij het bouwen van robots nog wel eens goed van pas kan komen.

@Iedereen die roept dat AI geen werkelijkheid gaat worden:
Onzin, het kan prima werkelijkheid worden en we hebben de algoritmen die ervoor nodig zijn al lang klaar liggen.
Waar het ons nog aan ontbreekt is een "robot-body" om een AI in te laten functioneren en de wereld te laten ervaren. Daarnaast vereist het een flinke computer (die met zo'n 20.000 euro te bouwen is) en een gezin en een omgeving die een dergelijke AI daadwerkelijk op wilt gaan voeden.

Als wij een AI bouwen, moet die dus goed duidelijk gemaakt worden wat wel en wat not-done is, maar bovenal moeten WIJ hen als gelijken zien, als wij willen dat zij ons als gelijken zien.
Ik vrees dat een project van Musk dat dergelijke beperkingen oplegt de verkeerde boodschap uitstuurt en eerder zal leiden tot MEER ellende dan minder ellende.

Helaas en gelukkig, zijn wij nog lang niet zover dat de omgeving om een AI te laten draaien werkelijkheid is, maar, gegeven het feit dat wij onszelf niet uitroeien, staat het vast dat het vroeg of laat werkelijkheid wordt.

Tel Aziaat | 12-12-15 | 20:07 | + -2 -

Risicoanalyse : het risico is zo klein maar daartegenover staat dat de schade zo groot kan zijn dat het onverantwoord is hier niet over na te denken. En dan kost het maar een goedbesteed miljardje; we geven genoeg geld uit aan zaken waar nut en noodzaak afwezig zijn en de branverzekering kost ook geld.

Vergelijk het met de Euro : het werd onmogelijk geacht dat deze faalde maar de negatieve gevolgen van onvoorziene cascade-effecten zijn zo groot dat men hier op voorhand heel goed over na heeft gedacht.... en men wederom tot de conclusie kwam dat falen inderdaad onmogelijk was. (sic)

sylvesterdimitri4905 | 12-12-15 | 20:05 | + 0 -

Is wel degelijk een serieus te nemen probleem dat er aan zit te komen.
Kan iedereen aanraden om het boek 'Rechten en plichten voor robots' van Henny van der Pluijm te lezen: rechtenenplichtenvoorrobots.nl/boek.ph.... (Heb geen aandelen of zoiets)

AndroidLouWebber | 12-12-15 | 19:26 | + 2 -

Had Isaac Asimov dit probleem niet al opgelost, enkele decennia terug?

brughslurph | 12-12-15 | 19:05 | + 9 -

We gaan allemaal dooooooooooood

Zathras | 12-12-15 | 18:34 | + -3 -

Maar als AI werkelijkheid is dan gaan we toch allemaal er aan. Want ieder AI progje zal tot de conclusie komen dat de mensheid niet goed voor de aarde is.

De Huisfilosoof | 12-12-15 | 17:45 | + 0 -
.
Pfffff, geen SyFy fan duidelijk....
.
nl.wikipedia.org/wiki/Drie_wetten_van...

goldsammy | 12-12-15 | 18:31 | + 4 -

Onzin, en daarmee werkverschaffing voor en scare tactics van belastingontduikende Silicon Valley maffia. Kunstmatige intelligentie is uiteindelijk door mensen geprogrammeerd algoritme. Als robot heft in eigen hand neemt schrijf je gewoon nieuw algoritme om robot te herprogrammeren.

Schwanz | 12-12-15 | 18:08 | + -14 -

Lol, snap nog steeds niet dat er in AI wordt geïnvesteerd, terwijl het vanaf het begin wel duidelijk had moeten zijn dat het een technische onmogelijkheid is. Een programma schrijven dat buiten zijn eigen programmatuur om kan is gewoon per definitie onmogelijk. Teveel films gekeken allemaal.

Artan83 | 12-12-15 | 17:49 | + -54 -

Maar als AI werkelijkheid is dan gaan we toch allemaal er aan. Want ieder AI progje zal tot de conclusie komen dat de mensheid niet goed voor de aarde is.

De Huisfilosoof | 12-12-15 | 17:45 | + 1 -

Prima plan als het onverantwoord toepassen van technologie inderdaad voortvloeide uit gebrek aan kennis. Ik vrees echter dat het veelal aan moraal schort (hallo, Facebook), dus succes hiermee.

Jane_Bonds | 12-12-15 | 17:02 | + 9 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken