Oh nee! MediaMarkt solt met uw privacy

#Ophef
#Ophef
Leest u altijd uitvoerig de gebruikersovereenkomst bij iedere update van het besturingsprogramma van uw mobieltje? Of bij die van uw telefoonprovider? Nee toch zeker? En wie heeft het nu nog over Telegram, het superveilige alternatief voor Whatsapp waar we met zijn allen naar moesten overstappen toen Facebook de populaire chat-app overnam? Niemand natuurlijk. We zijn allemaal al lang en breed verloren en onze privacy ligt op straat, maar het kan ons bijzonder weinig schelen. En zelfs als u WEL waarde hecht aan uw privaat, dan zijn er nog grote winkelketens die er onachtzaam mee opspringen. Hacker Sijmen toont dit aan op zijn blogje, waarin hij na een bezoek aan de utrschte MediaMarkt vertelt hoe kinderlijk eenvoudig het is om de gegevens in te zien van klanten van diezelfde MediaMarkt en Phonehouse. Van een Post-It met daarop de inlog van het systeem tot een excelsheet in Google Docs met daarin niet versleutelde wachtwoorden als '12345678', 'Utrecht' of 'Welkom03' en ga zo maar door. Lang verhaal kort: volgens Sijmen zelf lagen de gegevens van 10 tot 14 miljoen mobiele telefoongebruikers voor het oprapen, waaronder ook die van mensen die inmiddels zijn overleden. Een jackpot voor kwaadwillenden. Als de hij MediaMarkt op de hoogte brengt van diens onkunde, wordt er uiteraard gedreigd met het aanspannen van een rechtszaak, maar uiteindelijk worden alle aanbevelingen na twee maanden mailen en koffie drinken braaf opgevolgd. Goed, wat leren we hier van? 1. Complete internetveiligheid bestaat niet, want iedereen is lui, uzelf en de mensen die uw gegevens beheren ook. 2. Nooit meer iets kopen bij de MediaMarkt. U bent toch niet gek?

Reaguursels

Inloggen

Ik koop helaas iets te vaak bij de MM, meer omdat ik het product graag direct wil hebben als ik eenmaal besloten heb het te willen.
Iedere keer vraagt de verkoper aan mij of ik mijn NAW even wil delen voor op de bon. Dat maakt het naar eigen zeggen makkelijker om in geval van garantie te weten om wie het gaat. (?)

Geen van de keren heb ik mijn gegevens gedeeld, telkens netjes de verkoper uitgelegd waarom niet en toch bleven ze het proberen.
Sterker nog, ik verdenk MM ervan bewust zo veel mogelijk gegevens te verzamelen voor god weet wat voor doeleinden.

Wize | 09-12-15 | 10:42 | + 2 -

ls iedereen zich daar bewust van was, dan kost niemand een Samsung Smart TV of gebruikte ze facebook/whatsapp....
Mr.Nuance | 08-12-15 | 22:00 | + 0 -

Was het maar zo'n feest. Ik ben al jarenlang om mij heen rond aan het bazuinen hoe deze handel in ons priveetje werkt. Probeer al jaren uit te leggen dat als je niet betaalt voor iets, dat misschien komt omdat jij zelf het product vormt. Vrienden, kennissen en familieleden hebben de boodschap verstaan, 't ontbreekt ze ook niet aan intelligentie, maar van actie komt niets tot stand. Voorbeeldje: slechts twee van mijn vrienden zijn bereid over te stappen naar een andere messenger dan whatsapp. De rest? Die heeft toch al Whatsapp, heeft geen zin om meerdere apps in de gaten te houden, kent niemand die zo'n alternatieve app ook gebruikt... et cetera et cetera. Argumenten die nergens op slaan, maar wel heel goed aangeven hoe gevoellig mensen zijn voor het gemak van het volgen van de massa.

Even wat meer on topic, wat betreft winkels daag ik de mensen om mij heen veelvuldig uit tot een discussie. Waarom laat je nou je NAW-gegevens, geb. datum, privé telefoonnummer et cetera achter op een blaadje in een dertien-in-een-dozijn winkel die geen enkele intentie heeft dat formulier integer te gebruiken? Gaat dat echt om die 10% korting op een citruspers, is het je dat echt waard? Het antwoord is helaas "ja"; zo weinig is onze privacy ons waard.

Jane_Bonds | 08-12-15 | 22:19 | + 5 -

Mediamarkt is een pauperwinkel waar je überhaupt niet moet komen.

Tapu | 08-12-15 | 22:15 | + 3 -

In deze tijd is dit niet meer verrassend... ieder groot concert lijkt ervoor te leven om alle privacy van zijn klanten 'vermarkten'.
Als iedereen zich daar bewust van was, dan kost niemand een Samsung Smart TV of gebruikte ze facebook/whatsapp....
Dan heb je de overheid die continu blundert (www.nu.nl/internet/4072329/systeem-met...)
Mensen mailen privacygevoelige info via Gmail/ Hotmail...

Lijstje is bijna oneindig..... zo erg dat dit bijna niet meer als nieuws beschouwd mag worden..
Misschien zou 't eens andersom moeten zijn: Beursgenoteerd bedrijf 'X" doet NIETS met uw klantgegevens!!

Mr.Nuance | 08-12-15 | 22:00 | + 1 -

Het kan aan mij liggen maar ik vind het een onduidelijk verhaal.
Waar werden de post-it met inlog en de excel sheet precies aangetroffen?
Ik kom maar zelden in die hut met teveel verkopers en veel te luide muzak dus dat kan verklaren waarom ik het verhaal wat wazig vind.

loze stijl | 08-12-15 | 21:30 | + 0 -

Je zou bijna volgens de regels gaan leven , want als je niks te vrezen hebt maakt het niet uit wat ze van je weten.

alshetware | 08-12-15 | 20:44 | + -7 -

Mooie zaak om eens wat spullen naast elkaar te te zien en te vergelijken en zodra
ik eruit ben onderhandel ik met het locale zaakje op de hoek. Die mogen wat extra
pakken voor de service. Ben al jaren helemaal klaar met de MediaMarkt en zijn kunsten.

Der Schnitzeljäger | 08-12-15 | 18:33 | + 13 -

Ik hoop dan altijd maar dat ik niet boeiend genoeg ben.

Jane_Bonds | 08-12-15 | 18:31 | + 10 -

3. Geloof nooit instanties die zeggen "Vertrouw ons, wij gaan vertrouwelijk met uw gegevens om".

Je kunt ook heel vertrouwelijk iemands privacy om zeep helpen...

frank87 | 08-12-15 | 18:18 | + 21 -

REAGEER OOK