Hoezo komt de familie Roffel 400 euro tekort per maand?

Op AD.nl is vandaag een verhaal over de familie Roffel uit Denekamp al bijna 75.000 keer gelezen. Het is dan ook een treurig verhaal, want het zit de familie Roffel niet mee. Heer des huizes Derk-Jan kreeg in 2012 een ongeluk en liep daardoor een hersenbeschadiging op. Gevolg: hij is (deels?) afgekeurd en nu moeten hij en zijn vrouw Wies rondkomen van een WIA-uitkering van €1.000 per maand. Dat is niet zoveel. Maar Derk-Jan en zijn vrouw Wies zijn uit het juiste hout gesneden en zitten niet alleen maar op de bank. Derk-Jan werkt 8 uur per week als postbezorger en zijn vrouw Wies krijgt al helemaal RESTECP want die staat elke dag, zes dagen in de week, om 2 uur ’s nachts op om kranten te bezorgen. Desondanks komen ze naar eigen zeggen elke maand zo'n €400 tot €500 tekort. Bij de woningcorporatie hebben ze inmiddels een huurachterstand van €1.800. ‘Alles is de afgelopen jaren duurder geworden en op alles wordt bezuinigd. We begonnen 6 jaar geleden met €400 huur en betalen nu €492 euro. De zorgverzekering is €283. En dan zijn er nog de andere noodzakelijke uitgaven, zoals gas, water en licht en boodschappen. Toeslagen en uitkeringen gaan omlaag en extra potjes zijn er niet. De regering heeft geen idee welke schade ze aanricht’, aldus Derk-Jan. Toch begrijpen we dit financiële plaatje niet helemaal en helaas heeft het AD nagelaten een en ander netjes op een rijtje te zetten. Uit de tekst kunnen we een aantal zaken over het inkomen en de uitgaven halen, zoals de hoogte van de uitkering, huur en zorgverzekering. We weten niet wat Derk-Jan en Wies precies verdienen met hun bezorgbanen, maar we zijn uitgegaan van minimumloon. Voor Wies hebben we haar bijverdiensten geschat op een tientje per dag. Dit zijn uiteraard brutobedragen maar omdat ze zo weinig verdienen hoeven ze hier geen belasting over te betalen. We gaan ervan uit dat de Roffels in aanmerking komen voor kwijtschelding van gemeentelijke lasten. Dan ziet het plaatje er op de achterkant van een bierviltje zo uit:

roffelrekensom.png


Dan lijkt het er dus op dat ze nog €1.126 overhouden om gas/licht/water/tv te betalen en boodschappen van te doen. Dat lijkt ons best wel te doen en we begrijpen dan ook volstrekt niet hoe de familie Roffel €400 tot €500 tekort komt. Zijn er schulden? Nog onverwachte andere kosten? Krijgen ze nauwelijks huursubsidie? Kortom: hoe zit dit, vragen ook veel AD-reaguurders zich af onder dit verhaal. Zullen we gewoon afspreken dat bij dit soort op effectbejag geschreven journalistiek broddelwerk voortaan verplicht het huishoudboekje wordt aangeleverd? Want hier schiet echt helemaal niemand wat mee op.

Reaguursels

Inloggen

Heb bovenstaande even snel doorgescant, maar heb zojuist bij de Hema in het restaurant in een meeneembakje meegekregen: Stampot Zuurkool voor 2,50 euro. De bijgeleverde gehaktbal was net als de hele maaltijd erg smakelijk. Reken maal 2: = 5 euro per dag. Inclusief geen conserveringsmiddelen. Hier wordt een mens gelukkig van en houdt aan het einde van de maand nog centjes over. Zeuren doen we maar in Moldavië.

zwemverbrander | 10-12-15 | 19:16 | + 0 -

@opblaasmaatje, quote uit het AD artikel:
"Derk-Jan en Wies werken allebei. Hij acht uur per week als postbezorger. Zij zes dagen in de week als krantenbezorger. Om 2.00 uur 's nachts staat ze op en tegen zessen is ze weer thuis. "

Hadden we het dus allebei niet bij het juiste eind.

... vraag is wat dan wel voldoende is en wat daarvan ook daadwerkelijk mogelijk is in de praktijk. Voor zo'n discussie heb ik bij nader inzien simpelweg te weinig informatie. Blijft staan dat ik vol lof ben over het geïmpliceerde arbeisethos van deze dame.

Jane_Bonds | 09-12-15 | 21:02 | + 0 -

@Jane_Bonds | 08-12-15 | 19:28

In het overzicht staat dat ze één uur per dag kranten aan het bezorgen is. Opstaan en fatsoeneren moet iemand met een voltijds baan ook (juist), dit zelfde geldt voor het huishuiden. Een hond is een keus, heb je daar geen tijd voor moet je geen hond nemen. Je neemt hier even aan dat ze kleinkinderen hebben, goed, Derk-jan is de hele dag thuis om op ze te passen.

Het stoot mij tegen het zere been dat u mevrouw prijst voor het ene uur dat ze werkt op een dag. En daarnaast (in uw voorbeeld, met uw aannames) taken uitvoert die een vergelijkbaar persoon met baan naast haar werk moet doen. Natuurlijk is dit beter dan helemaal niets doen, maar dat betekent niet zonder meer dat het voldoende is.

opblaasmaatje | 09-12-15 | 19:06 | + 0 -

Mijn probleem is altijd, waarom moet een ander opdraaien voor iemands anders ongeluk. Is het rechtvaardig van iemand met 2 ogen er een af te pakken om een blinde te helpen ?

Voor de hardliners, ook als die blindheid werd veroorzaakt door met vuurwerk te stunten ?

vanhetvarken | 09-12-15 | 13:52 | + 0 -

let me guess... ze roken en ze hebben honden en katten

Bert Konterman | 09-12-15 | 09:27 | + 0 -

Hatchcock | 08-12-15 | 09:25 | + 9 -

Ik ben op m'n 15e begonnen met werken, vanaf m'n 18e t/m m'n 22e tussen de 50 en 80 uur per week gewerkt, na de moord op mijn vader, de dood van meerdere familieleden, de bank die ervandoor gingen met het huis en de auto van mijn vader omdat er in de onderzoeksperiode na mijn vaders dood er 1 maand geen hypotheek was betaald. Ik raakte in een psychose en kreeg 3 a 4 epileptische aanvallen per dag. Ik kon niet meer werken, en vervolgens frustreerde de gemeente elke aanvraag op een uitkering, waardoor ik anderhalf jaar zonder inkomen heb gezeten en van huis naar huis heb gezworven en slapen en mee eten met andere mensen. Terwijl ik al die tijd semi psychotisch was en nog steeds 3 a 4 epileptische aanvallen per dag had.
Alle schulden die in die tijd waren opgebouwd: zorgverzekering, zorgverzekering en zorgverzekering. Zelfs toen ik 9 maanden in een kliniek had gezeten nam de gemeente me nog niet serieus. En het ging met mij alleen maar slechter, en slechter en slechter.

Dus mafklepper, bedenk je dat er ook uitkeringstrekkers zijn die het wel degelijk nodig hebben. Ik heb meerdere malen weer geprobeerd aan het werk te gaan, maar zou jij het fijn vinden om te werken met iemand te werken die op elk moment kan omslaan van een normale gezellige jongeman in een psychopaat? zou jij willen werken met iemand waarvan je nooit weet of diegene die dag wel productief kan zijn in verband met stress en epilepsie? Ik denk het niet. Als dat wel zo is en je bent een werkgever, neem ik graag een baan aan hoor! Ik probeer namelijk alweer 2 jaar actief op de werkvloer te komen.

Panteni | 09-12-15 | 08:01 | + 0 -

Ter aanvuliing, ik heb eens een poging gewaagd op basis van de bekende, en ontbrekende, gegevens (bij voorbaat excuus voor slechte layout):

WIA 1000
Zorgtoeslag 149
Huurtoeslag 231
Krantenwijk* 240(Inschatting)
Postbezorging* 91,52 (opbrengst 30% ivm WIA)
[Inkomen 1711,52]

Huur 492
Zorgverzekering 283
Boodschappen 465
Kleding 60
Maandtermijn energie 60
Maandtermijn water 50
Jaarafrekening Water 15
Jaarafrekening energie 15
Gemeentelijke heffingen e.d. 0 (Kwijtschelding)
Kapper 45
Internet, TV & Bellen 55
Mobiele telefoon 50
Schadeverzekeringen 40 (AVP, Inboedel, ongevallen)
Auto - verzekering 0
Auto - belasting 0
Auto - brandstof 0
Auto - onderhoud 0
OV 60
Loterij 0
Tijdschriften 0
Hond ?
[Kosten 1690]

Ik blijf bij mijn eerste opmerking; krap, geen vetpot. Ik kan me een tekort voorstellen, maar een gat van 400 per maand is vooralsnog onverklaarbaar groot. De teneur dat "de overheid" iedereen maar laat creperen is daarmee onterecht.

Seraphin | 08-12-15 | 22:21 | + 2 -

Opvallend hoeveel mensen in hun reactie informatie uit de hoge hoed lijken te toveren over dit gezin (ik zag opmerkingen over 3 LCD TVs en 2 Laptops voor dit koppel, roken, drinken, noem maar op), terwijl daar geen enkele aanwijzing voor wordt gegeven in dit artikel, of het origineel op AD.

Daarnaast lijken er weer mensen te zijn die overduidelijk aanwezige informatie volledig over het hoofd zien; bijvoorbeeld door het restantbudget van EUR 1126 te nemen, daar 550 euro "huur" van af te trekken en dan concluderen dat het nooit uit kan. Of zomaar even aannemen dat mevrouw 6 uur per dag bezig is met de krantenwijk (de daadwerklijke tijdsbesteding staat vrij helder in de tekst, het budget-lijstje is zo mogelijk nog simpeler).

Als dit het niveau van informatieverwerking van de gemiddelde Nederlander is, snap ik de cijfers over huishoudens met financiële problemen al een heel stuk beter.

Seraphin | 08-12-15 | 21:58 | + 1 -

Doet iemand in een minima-situatie iets (op brekende tijden in het holst van de nacht, weer en wind, laag loon, 6 dagen per week), is het nog niet goed (genoeg).

Jane_Bonds | 08-12-15 | 19:28 | + 0 -

Je leest ook nergens over tekort aan krantenbezorgers, dus zelfs deze marginale inkomsten wordt om gevochten.
Respect voor Wies.

gebrokenvleugel | 08-12-15 | 19:42 | + 2 -

Ik snap dat Derk-Jan is afgekeurd maar wat doet Wies dan in godsnaam de hele dag nadat haar kranten zijn rondgebracht?
opblaasmaatje | 08-12-15 | 16:44 | + 1 -

"de hele dag", let's see. We hebben het hier over iemand waarvan ik vermoed dat ze zeker 6 uur per dag kwijt is aan werk (incl. opstaan, jezelf fatsoeneren etc.), iemand die ook gewoon 8 uur per dag slaapt, iemand die bovenop haar werk het gros van de huishoudelijke werkzaamheden op zich neemt vanwege handicap partner (en niet de luxe deze taken uit te besteden), dan is er nog een hond die uitgelaten moet worden à 1 uur per dag. Derk-Jan en Wies zijn grootouders, kan me goed voorstellen dat zij de kleinkinderen af en toe opvangen om hun zoon/dochter te helpen met de kinderopvang. Mocht dat zo zijn, dan verwacht ik dat Wies ook daar veel van haar tijd in stopt.
Daarnaast - en dit bedoel ik echt niet oneerbiedig - vermoed ik dat ze niet voor haar lol als krantenbezorger werkt op >50-jarige leeftijd. Voor het geld hoeft ze het ook niet te doen. Blijkbaar heeft deze vrouw niet zomaar de optie ergens anders wel 40 uur te gaan werken (op normale tijden). Kan zijn vanwege haar positie op de arbeidsmarkt, kan zijn vanwege persoonlijke belemmeringen, kan zijn vanwege hulp die haar man overdag wellicht nodig heeft.

Ik begrijp dat ik veel aannames doe, maar het stoot mij nogal tegen het zere been dat u oneerbiedig doet over de uren die deze mevrouw maakt als krantenbezorger. Doet iemand in een minima-situatie iets (op brekende tijden in het holst van de nacht, weer en wind, laag loon, 6 dagen per week), is het nog niet goed (genoeg).

Jane_Bonds | 08-12-15 | 19:28 | + 0 -

' Dan lijkt het er dus op dat ze nog €1.126 overhouden om gas/licht/water/tv te betalen en boodschappen van te doen. Dat lijkt ons best wel te doen '
-
Geef die Dijkman maar is een paar maanden 1.26,- salaris .. lijkt mij best te doen.
huurtje van 550,- / energie 150,- / eigen risico 30,- .. lang verhaal kort : tientje perdag om van te 'leven .. incl. kleding en reserveringen.

sussces

(c)ZWITSUL | 08-12-15 | 18:55 | + 1 -

Ik snap dat Derk-Jan is afgekeurd maar wat doet Wies dan in godsnaam de hele dag nadat haar kranten zijn rondgebracht?

opblaasmaatje | 08-12-15 | 16:44 | + 0 -

@ leef!! | 08-12-15 | 15:38 | + 0 -

precies het goede voorbeeld. Maar geen huurbaas die daar in trapt.
Denk eens over het volgende: stel je was 'scheefhuuder', je hebt 3 keer 6% verhoging gehad en bent in je sociale huurwoning boven de huurgrens gekomen. Je raakt je baan kwijt en het lukt niet om aan een nieuwe baan te komen. Geen recht op huurtoeslag want je huurt te duur (terwijl de huur van de de meeste buren wel onder de grens zit), enige oplossing is verhuizen naar een goedkopere woning (maar ja dat kan jaren kosten ivm wachttijden en geld voor de verhuizing.)

De Treinende Rechter | 08-12-15 | 16:06 | + 4 -

Bisschop Berenbaffer | 08-12-15 | 15:32 | + 0 -

Gelukkig hebben de normale weldenkenden nog de overhand en is er voor iedereen een enigszins leefbaar inkomen en mogen ze zelf kinderen hebben.
Die paar idioten die dit anders zien hebben gelukkig geen invloed.

gebrokenvleugel | 08-12-15 | 15:44 | + 0 -

Le Roi | 08-12-15 | 11:03 | +
Ga eens praten met je huurbaas over het volgende:
Laat hem de huur verlagen(op papier) tot de huurgrens. Kun jij huursubsidie aanvragen. Vervolgens betaal je je huurbaas het resterende bedrag van de te vangen huursubsidie.
Goede kans dat jullie er beiden beter van worden.

En dan wil ik het niet hebben over het morele aspect, dat is een andere discussie.

leef!! | 08-12-15 | 15:38 | + 1 -

@Le Roi | 08-12-15 | 12:16
Ik heb nog een aantal kinderen in de aanbieding. Interesse? Kan het me zelf niet meer veroorloven met mijn inkomen (vroeger wel).

Eigenaar_IJsland | 08-12-15 | 15:36 | + 1 -

Ik vind dit een beetje droefmakend 'artikel' en vooral een aantal reacties storen me.

"Ik zie een hond" Ja, mogen die mensen dan helemaal niks?!
"Ik snap niet waarom ze niet rondkomen" omdat jij er nog nooit bij stil hebt hoeven staan om elk dubbeltje te moeten omkeren, en ik hoop voor je dat het zo blijft, heus.

Daarnaast missen er natuurlijk allerlei uitgaven in dat staatje van DK. "Vage kosten" als reiskosten voor een ad-hoc onderzoek of opname en andere onvoorziene uitgaven, dan ben ik niet helemaal verbaasd.

Bisschop Berenbaffer | 08-12-15 | 15:32 | + 2 -

jaap932057795966

"Allemaal van gehoord. Sterker; zelfs voor mensen aangevraagd die door de WIA 5 euro boven bijstand zitten en alles afgewezen. Geen kwijtschelding heffingen, geen extra toeslagen van de gemeente. Alles is zo afgestemd dat nagenoeg iedereen buiten de boot valt.

Realiteit is een bitch.

guurderdanguur | 08-12-15 | 12:02 | + -1 -"""

zou zomaar kunnen
en daar zit de ongelijkheid per gemeente waarrdoor een burger te maken krijgt met rechtsongelijkheid en dat wordt alleen maar groter want PvdA wil alles dichter biij de burger en dus alles aan willekeur van gemeent overlaten. Arme Burger!!

jaap932057795966 | 08-12-15 | 14:30 | + 2 -

2 honden, 3 katten, roken als een ketting, Staatsloterij, Wehkamp.

doskabouter | 08-12-15 | 12:35 | + 6 -

Wij burgers, rijk of arm, zwart of wit, oud of jong worden steeds meer en meer tegen elkaar uitgespeeld.
Divide et impera. Ik denk dat het slechtste dat ons in de afgelopen honderden jaren is overkomen, is de redding van ons door Amerika in WW2. Daarna is onze ziel verkocht aan het neoliberalistische systeem. Dat systeem breekt ons allemaal op. We zijn net lemmings die allemaal naar de afgrond lopen. En onderweg naar die afgrond maken we elkaar ook nog even af. De decadentie voert hoogtij. Alles lijkt op het Romeinse Rijk, vlak voor haar val.

Vespucci | 08-12-15 | 12:31 | + 1 -

@Le Roi | 08-12-15 | 12:14
En ter toevoeging; kinderen zijn nog altijd een keuze. In een 'minima'-situatie zou ik sowieso al nooit voor kinderen gaan.

Le Roi | 08-12-15 | 12:16 | + 4 -

Die bekenden hebben geen gas/licht/waterrekening?Geen verzekeringen? de I-phone komt uit de lucht vallen? electrische apparatuur slijt niet hoeft ook noot vervangen? kinderen kosten niets?
Zelden zo een fantast meegemaakt.
@gebrokenvleugel | 08-12-15 | 11:47 | + -1 -

Oh, nu ben ik een fantast... Slaap lekker verder, zou ik zeggen. Begrijpend lezen blijft moeilijk voor sommige mensen, maar goed. Ik zal proberen duiding toe te passen, hopende dat je dit wel goed leest.

Hun gas en elektriciteit zit inbegrepen bij de huur (vandaar dat ik letterlijk 'inclusief!' aanhaalde in mijn vorige tegel). Een andere verzekering dan zorgverzekering hebben ze inderdaad niet. Je opmerking wat betreft de iPhones slaat kant noch wal. Als je (nogmaals) beter had gelezen, dan had je gezien dat ze beiden een abo van 40 euro per maand hebben; daar krijg je die iPhone dan 'gratis' (want zo redeneren zulke lui) bij. Elektrische apparatuur hebben ze in overvloede, want voor bijvoorbeeld een wasmachine en koelkast is er Bijzonder Bijstand waar ze aanspraak op hebben. De afgelopen 5 jaar heeft dit koppel nota bene maar liefst 3 LCD TVs en 2 laptops versleten, die ze allemaal tweedehands zelf aan hebben moeten schaffen. Ik heb mijn allereerste 32" LCD TV van inmiddels meer dan 10 jaar oud nog, en vorig jaar heb ik de eerste keer na 8 jaar een nieuwe laptop aan moeten schaffen.

Le Roi | 08-12-15 | 12:14 | + 5 -

Nederland krijgt het slechtste van 2 werelden: een lastendruk die hoort bij een royale & uitgebreide sociale verzorgingsstaat (naar Scandinavisch model), maar uitgeklede voorzieningen die meer en meer richting Amerikaans niveau gaan.

===

Hulde voor dit inzicht, klopt als een zwerende vinger. Iedereen betaalt zich de moeder, maar ogenschijnlijk profiteert er niemand van. Zou dan toch alles over de grens worden gekieperd?

guurderdanguur | 08-12-15 | 12:05 | + 2 -

jaap932057795966

Allemaal van gehoord. Sterker; zelfs voor mensen aangevraagd die door de WIA 5 euro boven bijstand zitten en alles afgewezen. Geen kwijtschelding heffingen, geen extra toeslagen van de gemeente. Alles is zo afgestemd dat nagenoeg iedereen buiten de boot valt.

Realiteit is een bitch.

guurderdanguur | 08-12-15 | 12:02 | + 1 -

-weggejorist en opgerot-

gebrokenvleugel | 08-12-15 | 11:47 | + -25 -

Beetje scheve verhoudingen, niet? Al helemaal als je bedenkt wat er met mij moet gebeuren als ik eens zonder werk kom te zitten, maar wel mijn enorme maandlasten moet blijven ophoesten.

Le Roi | 08-12-15 | 11:03 | + 1 -

Ik weet zeker als het werkelijk zo was zat jij allang onder dezelfde voorwaarden ook in een maisonnette.
En binnenkort mocht het wel beter gaan met economie kun je beter de auto wegdoen, je werkdag zal verdubbelen wegens in file staan.
Bovendien zul je tegelijk een enorme bijdrage aan een schoner milieu en opwarming aarde leveren want ik weet zeker je rijdt ook nog sjoemeldiesel.

gebrokenvleugel | 08-12-15 | 11:36 | + -4 -

Reinaert | 08-12-15 | 10:28 | + 2 -

Je kan natuurlijk niet aan de ene kant commentaar leveren op het nivelleren in Nederland, en het aan de andere kant onterecht vinden dat iemand geen recht heeft op toeslagen.

De situatie die je schetst is trouwens alleen van toepassing in het jaar waarin de inkomensverlaging plaats vindt, vanaf 2016 wordt dat jaar gebruiken voor het toetsingsinkomen en heeft je vriendin gewoon recht op toeslagen.

bast8166 | 08-12-15 | 11:30 | + 1 -

Vespucci | 08-12-15 | 10:31 |

Grappig dat u mijn vader zijn financiele situatie dus beter kent als mij.
Ik weet wel degelijk wat hij krijgt en wat er uit gaat. Hij houdt geld over, niet veel, maar hij houdt over.

Crosskabouter | 08-12-15 | 11:28 | + 1 -

Ik hoop dat dit nu eindelijk eens de weg vrijmaakt voor een economie boost zodat mensen als Roffel (omdat ze toch een baantje hebben ondanks gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid) het ook beter krijgen (o.a. door minder belasting te betalen -> werken loont!).

Brulboei_61SB | 08-12-15 | 11:08 | + 0 -

Welk belastingvoordeel gaat Roffel genieten? hij betaalt vanwege lage inkomsten nu al geen belasting.
Wel wordt hij steeds weer ongemerkt gepakt met BTW, waterbelasting en energiebelasting.
Beter lezen, hij betaalt geen belasting dus het is allemaal VVDPVDA bla blah, heel die nieuwe belastingvoorstellen van Wiebus.

gebrokenvleugel | 08-12-15 | 11:28 | + 3 -

Mijn vriendin leeft sinds twee maanden van een IVA-uitkering (d.w.z. volledig arbeidsongeschikt én geen kans op terugkeer) en krijgt desondanks geen enkele toeslag, domweg omdat ze 'ooit' bovenmodaal verdiend heeft. Dan zit je dus tussen wal en schip: wel jarenlang premies betaald maar aan de andere kant 'te rijk' om toeslagen te ontvangen. Welkom in Nederland, waar nivelleren een feestje is!

Reinaert | 08-12-15 | 10:28 | + 2 -

Zelfde nu met AOW, als werkende partner op de vastgestelde leeftijd mag stoppen en de andere partner is nog niet pensioen gerechtigd (laten we aannemen 1 jaar jonger) dan ontvangt de pensionado het gehuwden AOW, dit is ruim €200 minder dan het alleenstaanden AOW, jongere partner ontvangt niets nada dat hele jaar lang en zelfs de afgeperste zorgpremie mag de ontvangende AOW er voor de partner betalen.
Bij eigen huis of middelen is er geen enkel vangnet, maw zoek het maar uit je kan barsten.
Het is dan pure afpersing de ontvangende MOET zorgpremie betalen.

gebrokenvleugel | 08-12-15 | 11:22 | + 0 -

@Le Roi

Het sociale vangnet wordt vaak misbruikt, dat is niet waar ik me over uitspreek. Maar het stel wat hier tactisch gebashed wordt, lijkt mij juist een voorbeeld van mensen waarvoor het wel bedoeld is.

En ik weet niet hoe iedereen hier leeft hoor, maar ik ben iedere maand aan vaste lasten €1500 kwijt, dan heb ik nog niet gegeten... Dus dat is hypotheek, energie, zorgverzekering, verzekeringen algemeen, auto, belasting, telefoon, internet en telefoon, reiskosten algemeen/benzine. En ik woon niet exorbitant groot, rij geen ferrari ofzo, dus lijkt me redelijk normaal. In het artikel wordt gedaan of er maar twee vaste lasten zijn: huur en zorg. Maar kom op hey, das wel erg simpel toch?

Dus ik heb het niet over de marokkaantjes, of tokkies. En daar gaat het in het artikel ook niet over.

Dus ik blijf erbij: treurig flutartikel

Sir Nastian | 08-12-15 | 11:17 | + 3 -

Uiteraard zijn er ook mensen die echt niet kunnen, dat is een feit, maar met name de lieden die echt niet willen mogen van mij een rotschop richting arbeidsmarkt krijgen. Voor zo ver er arbeid is uiteraard, en dat is dan weer het volgende probleem.

Reinaert | 08-12-15 | 10:39 | + 1 -

Ga dat even bij de slachtoffers van Rutte/vanRijn de thuiszorgmedewerkers uitleggen, die nu thuis zitten.

gebrokenvleugel | 08-12-15 | 11:12 | + 2 -

Lees net op de Televaag site dat de regering het belastingplan van Eric W. er door kan loodsen (met steun van CDA en D66). De enige goede kreten die ik daarbij zie: Werken moet lonen (D66) en het feit dat 5 Miljard lastenverlichting doorgaat als de senaat op 15 December voor stemt.
Dat werken moet lonen staat voor mij als een paal boven water en het rondpompen van geld via toeslagen moet ook maar eens afgelopen zijn. Ik hoop dat dit nu eindelijk eens de weg vrijmaakt voor een economie boost zodat mensen als Roffel (omdat ze toch een baantje hebben ondanks gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid) het ook beter krijgen (o.a. door minder belasting te betalen -> werken loont!).

Brulboei_61SB | 08-12-15 | 11:08 | + 1 -

@Sir Nastian | 08-12-15 | 10:33 | + 1 -
Het gros van 'de minima' moet ook hoog nodig eens een schop onder hun hol krijgen. De gevallen die letterlijk ziek zijn en niet meer KUNNEN werken, die ook al een behoorlijk arbeidsverleden achter de rug hebben: prima. Geef ze een zak met geld. Die enorme massa beroepswerklozen die zich te goed voelt om te werken: daar schop ik graag tegen aan. Laatsgenoemde groep klaagt steen en been terwijl ze alles in het handje geduwd krijgen, op mijn kosten welteverstaan.

Le Roi | 08-12-15 | 11:07 | + 2 -

@gebrokenvleugel | 08-12-15 | 10:09
Ja, laten we dat inderdaad eens doen. Mijn vaste lasten (tegen een inkomen van 3300 bruto waar 2100 netto van overblijft):

- 850 euro kale huur voor een 80m² 'groot' particulier gehuurd appartement in de provincie.
- 50 euro servicekosten.
- 100 euro essent (gas, electra)
- 120 euro zorgverzekering
- 25 euro overige verzekeringen (inboedel)
- 40 euro gemeentelijke/waterschapsheffingen
- 34 euro internetabonnement
- 22 euro telefoonabonnement (sim only abonnement, voor een ouwe Iphone 4 die ik van het werk heb)
- +/- 300 euro per maand auto (33 wegenbelasting, 40 verzekering, rest benzine) die ik nodig heb om op mijn werk te komen.

In totaal dus +/- 1550 euro netto maandlasten die ik sowieso kwijt ben. Van die 550 die ongeveer over blijft, moet ik nog eens boodschappen doen, moet ik kleding kopen, moet ik mijn auto nog onderhouden, en moet ik een nieuwe wasmachine of koelkast kopen als die van mij het begeeft. Met een beetje geluk houd ik 250 euro over; waar ik leuke dingen van kan doen. Ik heb verder geen enkel recht op toeslagen, want ik verdien met mijn 3300 bruto 'te veel'. Zoals hierboven al geschreven, ben ik effectief 50 uren per week van huis af door mijn werk (fulltime baan + reistijd).

Dan nu twee bekenden van me die in de WIA zitten, die per maand 900 euro netto in het handje krijgen en de volgende maandlasten hebben:

- 520 euro huur - 150 euro huursubsidie = 370 euro huur (inclusief!) voor een maisonnette , sociale huur. Anderhalf keer zo veel woonruimte als mijn 80 m².
- 2 x 120 zorgverzekering = 240 euro - 2 x 80 euro = 160 euro = 80 euro zorgtoeslag
- 34 euro internetabonnement
- 2 x 40 euro = 80 euro telefoonabonnementen (2 x iPhone 6)
- 25 euro FOX sports (want 'moeten' live voetbalwedstrijden kunnen kijken)

Zij zitten in totaal dus op +/- 600 euro netto maandlasten. Geen werk dus geen auto nodig. 2 Koters waarover ze bijna maximale kindertoeslag (volgens mij bijna iets van 150 euro per kind = 300 euro) ontvangen. Vrijstelling van gemeentelijke heffingen. Maar bovenal: zeeën van tijd. Als ik op mijn werk eens tussendoor op Facebook kijk, dan kan ik er gif op slikken dat er weer een foto van hen op mijn tijdlijn staat die aanduidt dat ze weer eens een uitje ergens naar toe hebben. En dat gaat al meer dan 5 jaar zo, inmiddels. Meneer hoeft zich naar mijn weten maar enkele keren per jaar bij het UWV te verantwoorden en krijgt het klaar, ondanks dat hij kerngezond is, om keer op keer weer 100% afgekeurd te worden.

Beetje scheve verhoudingen, niet? Al helemaal als je bedenkt wat er met mij moet gebeuren als ik eens zonder werk kom te zitten, maar wel mijn enorme maandlasten moet blijven ophoesten.

Le Roi | 08-12-15 | 11:03 | + 18 -

@Crosskabouter | 08-12-15 | 10:18 | + 1 -

Nee, dát is het probleem, dat is gewoon niet waar. Nederland krijgt het slechtste van 2 werelden: een lastendruk die hoort bij een royale & uitgebreide sociale verzorgingsstaat (naar Scandinavisch model), maar uitgeklede voorzieningen die meer en meer richting Amerikaans niveau gaan.

Dus als de lasten stijgen, dan gaan er niet of nauwelijks toeslagen voor Nederlandse burgers omhoog. Het geld gaat naar de redding van banken (enorm verlies op ABN Amro moeten nemen), naar Griekenland (wat nou 'met rente', JKdJ), en naar de gratis opvang, huisvesting en zorg voor tienduizenden asieleisers.

Uit eigen ervaring: m'n vrouw heeft door gezondheidsproblemen thuiszorg nodig, 2 ochtenden per week (5 uur in totaal). Mogen we een eigen bijdrage van €300 per maand voor aftikken, en dat is niet aftrekbaar of op welke manier dan ook vergoed. En ik heb een prima inkomen en normaal/bescheiden uitgavenpatroon, maar houd bij lange na niet genoeg over voor luxe zaken als een vrijstaande woning of een nieuwe auto. Dingen als zorgtoeslag en kindgebonden budget krijg ik vanzelfsprekend niet, want volgens de fiscus ben je met elk inkomen vanaf 50k per jaar een rijke stinkerd die dat soort dingen niet nodig heeft.

raskol | 08-12-15 | 11:01 | + 4 -

Vanaf mijn 14e had ik bijbaantjes. Kranten lopen en autopoetsen elke zaterdag en vakantie bij de plaatselijke autodealer. Vanaf m'n 18e full time gewerkt er daarnaast HBO studie in de avonduren. Op m'n 25e m'n eerste koophuis gekocht en al uit het ziekenfonds. Op m'n 35e scheiding dus alles weer kwijt. Op m'n 33e als eerste in de vriendenkring een salaris van een ton in guldens per jaar. Dikke auto van de zaak. Werkte zeker 60 uur in de week. Op m,n 41e ondernemer geworden. Zaak verkocht 7 jaar later. Flinke bankrekening daardoor. Op m'n 45e weer in loondienst gaan werken omdat het zo leuk was. Op m'n 48e compleet ingestort en 2 jaar flink ziek geweest door verkeerde medicijnen van de artsen. Geld zat in aandelen en vastgoed. Ik had een extra hoge hypotheek op de eigen woning vanwege de auto van de zaak en het hoge inkomen.

Nu, op m'n 52e is alles financieel kapot en opgemaakt. Ik heb lang rondgelopen met de gedachte dat ik ergens iets fout heb gedaan. Eindeloze nachten denken en denken.
Ik krijg nu een WIA uitelring van € 500,00 per maand. Ik krijg geen aanvullende bijstand want sta ingeschreven in de KvK.
Het bedrijf waar mijn vrouw van 51 werkte ging failliet 2 jaar geleden. Ze had daar een topbaan. Ze werkt nu bij een callcenter op onmogelijke uren en ook met kerstdagen. Mensonterend. En een salaris op het minimum.

Statistisch is het einde oefening. Kunnen we beter voor de trein gaan liggen. En toch ga ik me hier uitvechten, links of rechtsom. Onder of bovenwereld. Het maakt me niet uit.

Zoals mij zijn er duizenden gevallen in Nederland. Vijftigers met een kans op werk van nog geen 5%.
Deze hele generatie heet de verloren generatie en het is een plan. Dat kan niet anders.

En toch ga ik niet lopen klagen, ik heb tot nu toe een prachtig leven gehad en dat kan niemand meer van me afnemen.

Vespucci | 08-12-15 | 10:52 | + 12 -

Vanaf mijn 14e had ik bijbaantjes. Kranten lopen en autopoetsen elke zaterdag en vakantie bij de plaatselijke autodealer. Vanaf m'n 18e full time gewerkt er daarnaast HBO studie in de avonduren. Op m'n 25e m'n eerste koophuis gekocht en al uit het ziekenfonds. Op m'n 35e scheiding dus alles weer kwijt. Op m'n 33e als eerste in de vriendenkring een salaris van een ton in guldens per jaar. Dikke auto van de zaak. Werkte zeker 60 uur in de week. Op m,n 41e ondernemer geworden. Zaak verkocht 7 jaar later. Flinke bankrekening daardoor. Op m'n 45e weer in loondienst gaan werken omdat het zo leuk was. Op m'n 48e compleet ingestort en 2 jaar flink ziek geweest door verkeerde medicijnen van de artsen. Geld zat in aandelen en vastgoed. Ik had een extra hoge hypotheek op de eigen woning vanwege de auto van de zaak en het hoge inkomen.

Nu, op m'n 52e is alles financieel kapot en opgemaakt. Ik heb lang rondgelopen met de gedachte dat ik ergens iets fout heb gedaan. Eindeloze nachten denken en denken.
Ik krijg nu een WIA uitelring van € 500,00 per maand. Ik krijg geen aanvullende bijstand want sta ingeschreven in de KvK.
Het bedrijf waar mijn vrouw van 51 werkte ging failliet 2 jaar geleden. Ze had daar een topbaan. Ze werkt nu bij een callcenter op onmogelijke uren en ook met kerstdagen. Mensonterend. En een salaris op het minimum.

Statistisch is het einde oefening. Kunnen we beter voor de trein gaan liggen. En toch ga ik me hier uitvechten, links of rechtsom. Onder of bovenwereld. Het maakt me niet uit.

Zoals mij zijn er duizenden gevallen in Nederland. Vijftigers met een kans op werk van nog geen 5%.
Deze hele generatie heet de verloren generatie en het is een plan. Dat kan niet anders.

En toch ga ik niet lopen klagen, ik heb tot nu toe een prachtig leven gehad en dat kan niemand meer van me afnemen.

Vespucci | 08-12-15 | 10:52 | + 1 -

@reinaert

Mooi verhaal. Maar het is ook beetje cherry picken, en het is makkelijk gezegd. Want wat als je succesvolle baan of bedrijf had, door omstandigheden in de bijstand of andere uitkering komt (faillisement, ontslag economische reden, of in dit geval hersenbeschadiging door een ongeluk). En stel dat je 50 bent, en dus totaal kansloos op de arbeidsmarkt, waarschijnlijk in een duur huis, met weinig mogelijkheden op de verziekte woningmarkt. En dat je dan alsnog gaat werken, al is het maar als postbezorger, om een goed gevoel van eigenwaarde te behouden. En dat je dan wordt afgezeken op een website die met natte vingerberekeningen je naar beneden rekent. Dat is echt heel treurig. En makkelijk gezegd allemaal. Lekker scoren bij het tokkie-roep-publiek.

Ondertussen is er op deze site al maanden lang sprake van droogte mbt echt nieuws. Moet er dan echt zo gescoord worden?

Sorry, maar dan ben je gewoon een beetje treurig.

Sir Nastian | 08-12-15 | 10:48 | + 2 -

@Sir Nastian | 08-12-15 | 10:33:

Een flink deel van de 'minima' kan wel een schop (maat 46 met stalen neus) onder het hol gebruiken. Uiteraard zijn er ook mensen die echt niet kunnen, dat is een feit, maar met name de lieden die echt niet willen mogen van mij een rotschop richting arbeidsmarkt krijgen. Voor zo ver er arbeid is uiteraard, en dat is dan weer het volgende probleem.

Reinaert | 08-12-15 | 10:39 | + 6 -

Deze site zakt ook wel steeds verder af

ItisIAgain | 08-12-15 | 10:36 | + -1 -

-weggejorist en opgerot-

Sir Nastian | 08-12-15 | 10:33 | + -1 -

Crosskabouter | 08-12-15 | 09:54

Als ik even snel reken klopt er echt niets van de berekening van uw vader. Met dat geld kan hij absoluut niet rondkomen. Dus of hij heeft nog ergens een oude sok, staat dramatisch rood bij de bank of heeft hij een thuiskwekerij in zijn relatief grote appartement.

Vespucci | 08-12-15 | 10:31 | + 3 -

@Crosskabouter | 08-12-15 | 10:18:

Hold Your horses. Mijn vriendin leeft sinds twee maanden van een IVA-uitkering (d.w.z. volledig arbeidsongeschikt én geen kans op terugkeer) en krijgt desondanks geen enkele toeslag, domweg omdat ze 'ooit' bovenmodaal verdiend heeft. Dan zit je dus tussen wal en schip: wel jarenlang premies betaald maar aan de andere kant 'te rijk' om toeslagen te ontvangen. Welkom in Nederland, waar nivelleren een feestje is!

Reinaert | 08-12-15 | 10:28 | + 13 -

raskol | 08-12-15 | 10:12

Met name de werkenden hebben daar last van. Als de lasten omhoog gaan, dan gaat er aan de andere kant bij de niet-werkende wel weer een of ander toeslag omhoog.

Het is toch altijd zo geweest, dat de werkende gepakt worden. Je betaalt overal de hoofdprijs voor wat belastingen betreft. Je kan beter werkeloos thuis zitten, dan wordt alles je aangereikt. Nieuwe wasmachines etc.

Crosskabouter | 08-12-15 | 10:18 | + 4 -

@vanhetgoor | 08-12-15 | 09:34

Als de bankrekening leeg is terwijl er nog boodschappen en vaste lasten betaald moeten worden, is het niet alleen een 'gevoel' meer. Ik kan een eind met je meegaan hoor, en zolang iemand bij een laag inkomen vasthoudt aan dure gewoontes als roken neem ik die persoon niet serieus.

Maar het moet toch te denken geven dat ook instanties als het NIBUD aan de bel trekken: het gaat steeds vaker niet meer om problemen a.g.v. onverstandig uitgavenpatroon, maar om problemen die komen door de enorme druk van de toenemende vaste lasten.

raskol | 08-12-15 | 10:12 | + 5 -

Aan de andere kant maak ook een een lijstje van anderen, in de villawijk bijvoorbeeld.
Ik was er kortgeleden, echtpaar gewerkt in onderwijs, VUT en nu allang AOW en pensioen.
Altijd gewerkt net als iedereen na wo2, maar wel nu een groot huis van 4 ton, elke 4-5 jaar nieuwe auto voor de deur, tot 3 x een riant zeiljacht gekocht en de daarbij exploitatiekosten, nu wegens leeftijd tuinman en schilder/behanger aan het werk, prima hoor mij best maar wel met het beroep schoolmeester basisschool verzameld.
Dan zit er wel iets goed scheef en hebben we het nog maar over lager onderwijs, kun je nagaan wat er in het hoger onderwijs is weggesleept.
Wil iedereen wel natuurlijk, maar als iedereen leraar was geworden was ons landje allang failliet.

gebrokenvleugel | 08-12-15 | 10:09 | + 1 -

Inkomsten vanuit werk (de postbezorging) worden van de WIA-uitkering afgetrokken.

Rätselhaft | 08-12-15 | 10:02 | + 3 -

Le Roi | 08-12-15 | 09:51 |

Beroepswerklozen krijg je niet om. Want Nederland.

duitse herder | 08-12-15 | 09:59 | + 2 -

Er moet wel op een andere manier geld de deur uit gaan. Of ze roken en drinken zich de kolere, anders kan het gewoon niet waar zijn dat ze zoveel te kort komen.

Mijn pa leeft al jaren van een uitkering, want 100% afgekeurd i.v.m reuma en hartklachten. Ik weet dat hij 1300 netto krijgt. Daarbij is hij alleen ( gescheiden ) en woont in een keurige relatief groot appartement. Hij betaalt 600 huur incl. w.g.l Zijn verzekering is wat duurder gezien zijn gezondheid en heeft een auto voor de deur. Hij kan zich prima redden en houdt echt wel een en ander over. Hij rookt niet, maar houdt wel van een biertje.

Ik zal het je nog leuker vertellen. Ik heb wat jaren terug in de vrijwillige sanering gezeten en moest het doen met 30 euro per week. Ik woonde toen op mezelf en moest daar ALLES van doen, boodschappen, kleren etc. Vaste lasten daar buiten gelaten.
Geloof me, ook daar red je je mee. Ik kon zelfs wat sparen. Inmiddels getrouwd, nieuwbouw koophuis, nieuwe auto voor de deur en een kleine op komst.

Dus, niet zeiken, repack your shit.

Crosskabouter | 08-12-15 | 09:54 | + 17 -

Ter aanvulling op mijn eerdere reactie; veel van diezelfde 'minima' die ik ken hebben voor een of andere reden meerdere huisdieren, roken als een ketter en zuipen behoorlijke hoeveelheden bier. Vooral dat roken; absoluut niet zuinig. Een pakje á 5 euro per dag zeg maar. Als ze weer eens zitten te klagen over hoe weinig geld ze hebben, en ik vertel ze dat ze zeker 150 euro per maand kunnen sparen op sigaretten, dan krijg ik te horen "We hebben verder niks!". Bizar. Als ik mijn financiën niet op orde zou krijgen zouden zulke dingen het eerste zijn waar ik mee ging kappen.
.
En een tijdje terug spande de kroon. Zat er zo eentje te klagen over hoe kut de Bijzondere Bijstand wel niet is en dat hij maar liefst een paar weken op zijn geld geeft moeten wachten voor een kapotte wasmachine. Ik heb hem boos verteld dat als mijn wasmachine kapot gaat, dat ik daar gewoon mijn eigen zuurverdiende centen voor moet neerleggen.
.
Ik kan het blijven roepen: 'de minima' in Nederland heeft het te goed, daarom blijven er ook zo veel bewust werkloos terwijl ze kerngezond zijn. En ja, dit is misschien omlaag trappen, zoals iemand hierboven het omschreef, maar van iemand die hard werkt zoals ik, wordt wel elke maand bijna de helft van het bruto inkomen aan belastingen ingehouden om dit soort mensen hun luilekkerleventje te kunnen bekostigen. Om over de zeeën van tijd en rust die deze mensen hebben nog maar te zwijgen. Ik ben 50 uren per week van huis af en zit met een verantwoordelijke baan waar ik ook in het weekend en 's avonds thuis in gedachte mee bezig ben.
.
Dat gezegd hebbende, ben ik al de halve wereld over geweest en ben ik ook in de écht arme delen geweest. Als je ziet hoe armoedig men op sommige plekken in de wereld leeft en desondanks hartstikke gelukkig is, dan krijg je helemaal kromme tenen van de zeurende 'minima' in Nederland, die méér dan genoeg krijgen om hun hoofd boven water te houden.

Le Roi | 08-12-15 | 09:51 | + 39 -

Er is ook nog zoiets als het gevoel van armoede! Zelf heb ik jarenlang moeten rondkomen van de bijstand en dat was ca €936,- per maand. Echter ik verdom het om in kleren van de ZeBra te lopen. En voor een overhemd van €150, - was dus geen budget, dit heb ik opgelost door mijn kleding te kopen bij het Leger des Heils. Soms zit er nog het ingestreken naam-labeltje van de overleden eerste eigenaar in, maar de kleren zijn gewassen en gestreken, dus zo erg is dat niet. Computers heb ik alleen van een topmerk, maar dan wel een paar jaar ouder en tweedehands gekocht. Sommige mensen kunnen dit niet en zij zijn dan aangewezen op het kopen van mindere spullen. Het gevoel dat dat ontstaat is dat van mislukking. Niet meer bij AH kunnen kopen, maar verplicht naar de Lidl of Aldi. Het bijstellen van het verwachtingspatroon wordt ervaren als geen uitweg en geen uitzicht meer hebben. Vroeger moesten mensen er geld voor hebben, nu dat geld er niet meer is voelt men zich ongelukkig. En dat is allemaal best begrijpelijk. Socialisten hadden dat ook, men had de indruk dat men niets was en nooit iets zou bereiken, uitgerangeerd. Ik ken mensen met twee keer zo veel salaris/uitkering die minder hebben dan in het verleden en zich daarom miserabel voelen, arm en zonder toekomst. Maar het is allemaal slechts een gevoel, er is in werkelijkheid wel aan te ontsnappen als men zich inspant om de hoop niet te verliezen.

vanhetgoor | 08-12-15 | 09:34 | + 16 -

@ Panteni | 08-12-15 | 07:49
Maar blijkbaar heeft u dus wel geld over voor twee vuurwapens met patronen? Dat is ook niet goedkoop. Maar verder natuurlijk weer een hele kansloze klaagopmerking van iemand die waarschijnlijk nooit een zinvolle bijdrage aan de maatschappij heeft geleverd.
Nee, ik heb het tegenwoordig gehad met het gejammer van uitkeringstrekkers. Ik hoor dat gezeik nu al zo lang ik leef en ik ben er klaar mee. Na jaren van werken en belastingaftikken ben ik er wel achter dat de meest nietszeggende woorden in de Nederlandse taal "solidariteit, sociaal, eerlijk en sterktse schouders" zijn. Als werkende kun je overal voor betalen en in plaats van een "dank je wel" krijg je alleen maar gezeik dat het 'niet eerlijk' is dat je een paar knaken meeroverhoudt en dat je daarom best nog wat meer kunt aftikken.

Hatchcock | 08-12-15 | 09:25 | + 11 -

De berekeningen hierboven zijn leuk, echter dan vergeet je dat mensen in dit soort situaties met deurwaarders etc. te maken krijgen waardoor een factuur van 15 euro al snel 100 euro wordt. Deze mensen moeten (tijdelijk) iemand hebben die het huishoudboekje beheert, dan voorkom je dit soort narigheid.

1,2,tja,tja,tja | 08-12-15 | 09:24 | + 0 -

guurderdanguur | 08-12-15

heb je nooit gehoord van Zorgtoeslag ?? dus netto zorgkosten premie ca 50 euro
nooit gehoord van kwijtschelding gemeentelijke heffingen bij een minimum inkomen
nooit gehoord van een aanvulling tot bijstandsnivo = ca 1350 voor een echtpaar

jaap932057795966 | 08-12-15 | 08:54 | + 0 -

Trouwens zonder die kranten wijk heeft dit echtbaar recht op een aanvullende bijstand
Bijstand voor echtpaar is 1.354,54 per maand.

Van Stentor en Tubantia wel een zeer slechte journalistiek, dat er niemand is binnen redactie die deze vragen stelt geeft aan wat voor nivo er bij de krant werkt.

jaap932057795966 | 08-12-15 | 08:49 | + 7 -

Vaste lasten Zorgverzekering zijn natuurlijk hoger, het eigen risico is bijna € 400 dus ruim € 30 per maand. Bij veel medicijnen betaal je een eigen bijdrage. Heeft meneer Roffel nog thuiszorg omdat-ie bij bepaalde dagelijkse activiteiten ondersteund moet worden? Kost, ook voor mensen op minimumniveau, ook zomaar een paar tientjes per maand eigen bijdrage.

Verder vergeet DK dat fam. Roffel ook andere verzekeringen heeft (€150 p/m voor de auto, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, uitvaart, woonhuis en inboedel), dat er gas/water/electra is aangesloten (€ 150), dat er een auto staat waarvoor wegenbelasting en brandstof betaald moet worden (€ 100). Aansluiting TV / telefoon / internet erbij (€ 75), en dat zijn zomaar bijna € 500,- extra lasten, zonder heel gek te doen.

Dan kom je i.p.v. ruim 1.100 over, uit op ongeveer 600 over. En dan moet je nog boodschappen doen (€ 400 p/m als je normaal doet en geen tabak of soortgelijke onzin koopt). Blijft € 200,- per maand over waar je nog kleding van moet betalen, evt. abonnement op een krant of tijdschrift, een sport / hobby, dat soort dingen.

En ja daarop kun je best wat bezuinigen, maar ik vind het niet heel vreemd dat je het leven ook nog een beetje leuk wilt maken. Dus kap eens met dat 'shag roken en Schultenbrau zuipen' gelul, ook zonder dat te doen kun je verzuipen in de vaste lasten in dit 'mooie' land.

raskol | 08-12-15 | 08:39 | + 14 -

Geen idee of ze terecht of onterecht geld te kort komen, alleen al het feit dat ze nog aan het werk zijn op de onmogelijkste uren, verdienen ze mijn respect mee.
Waar ik niet tegen kan zijn de gezinnen waarbij iedereen een uitkering "genomen" heeft zonder ook maar te peinzen over te gaan werken. Die moeten ze aanpakken.

sinar2 | 08-12-15 | 08:32 | + 22 -

Ik wou dat ik zulke inkomsten had. Maar ik weet niet wat voor ziektes ik er allemaal bij krijg dan, dus laat maar.

Zwijneveld | 08-12-15 | 08:30 | + 1 -

Helaas krijgen we niet het complete lijstje te zien, nu kunnen we alleen maar raden. Het is ook makkelijk praten, sinds ik een huis heb gekocht dit voorjaar vraag ik me ook af waar al het geld blijft. Waar ik voorheen 500-600 Euro over had hou ik nu amper een cent over iedere maand. Nu zijn er veel opstartkosten en volgens mijn excellijstje zou ik ieder jaar 5000 Euro moeten over houden. In de praktijk gaat er dus ongezien meer geld doorheen. De vaste lasten zijn de grootste kostenpost terwijl dat eigenlijk zou moeten dalen (vanwege automatisering etc). Nu ken ik amper uitkeringsgerechtigden die het zwaar hebben maar ik kan me voorstellen dat het de laatste jaren met alle lastenverzwaringen niet mee zit. En als je dan ook nog partijen als D66 hebt die het geld liever ergens anders in steken dan het simpelweg teruggeven..

Stonecity | 08-12-15 | 08:05 | + 12 -

Ik las het verhaal en vroeg me direct af of deze mensen, sinds meneer Roffel hersenschade opliep en hun financiële situatie veranderde, ooit hulp kregen bij simpel inzicht in de financiën. De quote met concrete bedragen doet vermoeden dat meneer Roffel zich weldegelijk verdiept heeft in een inkomsten-uitgaven lijstje zoals deze hier ook worden geschetst. Ik denk daarom niet dat het hier zo zwart-wit is als "geen besef van geld".

Jane_Bonds | 08-12-15 | 07:53 | + 7 -

Nou, ik moet gewoon elke maan rondkomen met 890 euro in de maand, en ik hou niet eens geld over voor mijn medicatie of behandeling, daarmoest ik dus mee stoppen. In 4 jaar zijn mijn vaste lasten gestegen met bijna 50 procent, al 4 jaar bezig om kwijtschelding te krijgen van de gemeentelijke belastingen en ondertussen word ik gekker en gekker. Als ik met een paar jaar tristan van d V ga hebben mensen het eerst hier gelezen!

Panteni | 08-12-15 | 07:49 | + 14 -

Hoi Dijkman... Hierbij een maand lang JOUW BAAN, MIJN BAAN

Verwacht dat het niveau van DAS KAPITAL er door stijgt. Verwacht dat jij in staat bent om in mijn "baan" forse progressie te maken. Aan het einde van de maand vragen wij de lezers wat te doen. Terug naar je eigen wereld, of aanblijven. Je kent het spreekwoord; "Van ruilen komt ruilen".

MarioVisie | 08-12-15 | 07:41 | + -3 -

een berekening van jan lik met het vestje Dijkman, ik denk dat ze wel meer kosten hebben dan alleen de huur en de zorgkosten

straatkat | 08-12-15 | 07:23 | + 4 -

"We gaan ervan uit dat de Roffels in aanmerking komen voor kwijtschelding van gemeentelijke lasten."
Hmm nee want alleen mensen met een jaarinkomen op bijstandniveau krijgen kwijtschelding gemeentelijke- en waterschapsbelasting.

mr. coffee | 08-12-15 | 06:54 | + 6 -

Gewoon een beetje bijbeunen. Geen ambtenaar die daar oplet.

duitse herder | 08-12-15 | 06:46 | + -4 -

Belangrijkste zaak blijft dus dat het artikel in AD onvoldoende duidelijk maakt waarom die mensen tekort komen. Zij zullen zeggen: we krijgen te weinig. Maar jarenlange gewenning kan er heel goed voor gezorgd hebben dat er te veel uit gaat. Dat heeft het artikel (getuige de verschillende reakties) niet duidelijk gemaakt. Voor veel mensen zal Nederland geen vetpot zijn, maar echte armoede is er nauwelijks, Nederland is geen derde wereld land, je gaat niet dood van de honger of dorst.

Janloel7282 | 08-12-15 | 05:40 | + 10 -

Op die link bijgevoegd zie ik een hond op de foto. Die kost 100 euro per maand aan eten. Trimsalon 40-50 euro per keer of 8 weken, 15-30 euro verzekeringskosten. Ik denk dat je even snel kijkt er meer kosten naar boven komen zoals een snorscooter of iets dergelijks misschien.
Atlantis-95 | 08-12-15 | 00:36 | + 3 -

Meneer heeft in 2012 het ongeluk gehad. Vermoedelijk had het echtpaar de hond toen al. Het is een Jack Russell terriër, een hondenras dat niet getrimd hoeft te worden. Dagelijks borstelen is voldoende. Zo'n hondje kost écht geen 100 euro per maand aan eten, maar veel minder. Als je een huisdier hebt breng je het niet naar het asiel als je het financieel minder krijgt, maar blijf je ervoor zorgen.

mona | 08-12-15 | 02:02 | + 53 -

-weggejorist en opgerot-

Stormageddon | 08-12-15 | 02:00 | + 65 -

De toeslagen vallen lager uit. Op een WIA komt niets meer, is vaak lager dan de bijstand.

Qua uitgaven hakken de medische kosten erin. Naast de 250 euro premie zorgverzekering komt 60 euro eigen risico.

En als ze een nieuw gebitje nodig hebben kost dat zomaar 2.000 euro.
Dat blijft er niet over.
Kosten grofweg zonder incidenten:

500 huur
300 zorgkosten
100 huur scootmobiel
50 kosten vervoer/bijdrage vervoer
200 gas en licht
400 boodschappen
70 tv/telefoon/internet
50 verzekeringen
75 gemeentelijke heffingen
Pm kleding/interieur/witgoed ed

Kortom, geen vetpot en als je niet verzekerde zorg nodig hebt, ga je door het putje

guurderdanguur | 08-12-15 | 01:34 | + 15 -

Wie zou er eigenlijk willen ruilen met de familie Roffel? Hun in komen is te weinig om van te leven en te veel om van de honger te sterven. Wilderst schetst een goed voorbeeld. Ik zou er best mee willen ruilen indien ik mijn gezondheid behoud.

Met mijn bruto maandinkomen van 1900 val ik buiten de huursubsidie, zorgtoeslag is ook niet veel. Wel ben ik 40 uur p/w aan het werk. Ben ik uitgeput als ik thuiskom, 25€ per week meer kwijt aan etenswaren omdat ik niet meer de tijd heb om de aanbiedingen bij de supers af te gaan, en omdat ik fysiek zwaar werk doe en dus meer eet. Daarbij heb ik nu een auto moeten aanschaffen.
Heb minder tijd voor alles. Sinds ik weer aan het werk ben zijn mijn inkomsten nauwelijks gestegen, ik ben er volgens mij €150 op vooruitgegaan nu ik werk ten opzichte van mijn uitkerinkje trekken. Daar werk ik dus 160 uur voor, en maak ik mijn rug ook nog eens kapot.

Het enige waar ik voor naar mijn werk ga is mijn geestelijke gezondheid.

Naar mijn mening mag je echt niet klagen als uitkeringtrekker, echt niet.

-Getekend iemand die net een paar maanden uitkering heeft getrokken en er prima van heeft kunnen leven.

Overigens, die WIA uitkering klopt niet helemaal. Als alleenstaande is het ca €950. Lijkt me sterk dat als je met zijn tweeën bent er maar €50 bovenop komt. Zal eerder iets in de richting van 1300-1400 zijn.

Erageftw | 08-12-15 | 01:16 | + 56 -

Net zoals bij (semi-)overheid zijn de inkomsten niet het probleem, maar de uitgaven. Laten we wel wezen, van 1000 netto in de maand moet je PRIMA rond kunnen komen. Maar ja, status en luxe hé. Ik heb het genoegen om enkele mensen die in het straatje 'minima' vallen te kennen. Van mensen in de bijstand tot (onterecht) in de WIA, en ze hebben één ding gemeen: ze hebben allemaal meer zooi in huis dan ik als iets-boven-modaal-verdiener. iPhones met peperduur abonnement, Netflix/Fox Sports/HBO abonnement op de TV, dikke internetverbinding, tablets, noem maar op. Om nog maar te zwijgen over alle indirecte vergoedingen en vrijstellingen die deze mensen wel niet allemaal krijgen. Recht op spotgoedkope huurwoningen, vrijstelling van gemeentelijke heffingen, aanspraak op subsidies en gemeentelijke potjes voor de meest bizarre zaken, maximale toeslagen, noem maar op.
.
Als je als 'minima' in Nederland je zooi niet op orde kunt krijgen doordat je een exorbitant leefpatroon er op na wilt houden, dan verdien je het wat mij betreft om in een hutje op de hei in Afrika te gaan wonen. Ergens kun je het deze mensen niet kwalijk nemen, immers maken ze misbruik van een systeem dat dat ook toelaat. Maar de werkende massa die dit hele systeem met steeds meer pijn en moeite staande kan houden wordt steeds groter, terwijl het aantal opportunisten en lui die zuigen aan de overheidstiet dagelijks harder oploopt. Eens moet dat gruwelijk mis gaan.

Le Roi | 08-12-15 | 01:07 | + 42 -

Auto zal ook wel stuk zijn geweest na het ongeluk.Aangezien hij geen schadevergoeding heeft gehad (eigen schuld waarschijnlijk). Je moet maar hopen dat de auto afgelost was en er geen schulden op hun oude inkomen zijn aangegaan.

arlen | 08-12-15 | 00:46 | + 2 -

Op die link bijgevoegd zie ik een hond op de foto. Die kost 100 euro per maand aan eten. Trimsalon 40-50 euro per keer of 8 weken, 15-30 euro verzekeringskosten. Ik denk dat je even snel kijkt er meer kosten naar boven komen zoals een snorscooter of iets dergelijks misschien.

Atlantis-95 | 08-12-15 | 00:36 | + 19 -

De Treinende Rechter | 07-12-15 | 23:27 |

De krantenwijk staat een beetje krom gepresenteerd in het lijstje. DK is uitgegaan van een tientje per dag. Geen onhaalbaar bedrag voor een ochtendkrant en/of ruime wijk (of meerdere kranten). Volgens mij beurde de lokale ochtendkrantenjongen in mijn jeugd al ongeveer een soortgelijk bedrag, en dan hebben we het over jaren 90.

De inkomsten van meneer zullen inderdaad worden verrekend met de WIA, dus daar zal weinig tot niets van overblijven.

Ik kom met mijn berekende budget dus een beetje tussen wilderst en dijkman in te zitten. Zeker geen vetpot, maar het zou toch sluitend moeten kunnen zijn. 400e is dan wel een erg groot gat om iedere maand te hebben. Enige wat ik me kan bedenken is het aanhouden van een auto. Wellicht een noodzakelijke uitgave (of als zodanig beleefd), al dan niet door verminderde mobiliteit van meneer?

Seraphin | 08-12-15 | 00:04 | + 21 -

Wie zou er eigenlijk willen ruilen met de familie Roffel? Hun in komen is te weinig om van te leven en te veel om van de honger te sterven. Wilderst schetst een goed voorbeeld.

mona | 08-12-15 | 00:01 | + 25 -

Hij krijgt waarschijnlijk chronisch zieken compensatie 300 euro per jaar ivm zorgkosten .

arlen | 07-12-15 | 23:59 | + -3 -

sorry, maar 10 euro per uur voor een krantenwijk??? eerder de helft.
Daarnaast, verdiend loon moet toch gedeeltelijk worden ingeleverd als je werkt naast Wia?

Dan hebben ze hoogst waarschijnlijk een eigen Risico van 375 pp per jaar wat ze opmaken is ook extra kostenpost van 60 euro per maand.
(Verzekeringen (Brand no claim etc) makkelijk 60 euro per maand.

Is e berekening van Wilderst toch een stukje realistischer.

De Treinende Rechter | 07-12-15 | 23:27 | + 55 -

Toch netjes hoe Dijkman dit op de achterkant van een bierviltje geprint heeft.

Mauguio | 07-12-15 | 23:21 | + 26 -

Ik heb wel eens van een elektricien gehoord dat er mensen zijn die een kapotte koelkast gebruiken die 2 euro per dag aan stroom gebruikt...

Michelsz | 07-12-15 | 22:51 | + -4 -

wilderst | 07-12-15 | 22:32
Met die bedragen heb ik tijdens mijn studie geleefd, ging echt prima. Kom zelfs af en toe naar de kroeg en wat leuks kopen.

Deviant | 07-12-15 | 22:39 | + 4 -

Grofweg voor een alleenstaande in de bijstand:

inkomsten:

900 uitkering
300 huur- en zorg toeslag

1200 inkomsten

uitgaven:

600 huur
100 ziektekosten (plus 30 per maand eigen risico indien van toepassing)
200 gas water licht lokale lasten
100 tv, internet, telefoon en verzekeringen

1000 vaste lasten

200 over voor eten, kapper, cosmetica, kleding, vervanging witgoed, vervoer, enz

6 a 7 euro per dag voor alles...

wilderst | 07-12-15 | 22:32 | + 60 -

8,50 voor een pakje zware van nelle per dag per persoon? is al gauw 500 per maand hoor. de Schultenbrau nog daargelaten.

naadschrobber | 07-12-15 | 22:09 | + 121 -

Dit artikel bewijst alleen maar de sensatiezucht van de media en het totale geloof van alle (negatieve) berichtgeving op het internet door zo ongeveer de helft van de bevolking. Dat deze helft ook nog eens oververtegenwoordigd is in de reageersectie op nieuwssites als AD.nl en nu.nl maakt zo'n nieuwsbericht met de reacties erbij een combinatie van lachen en huilen ineen.

Chris GLD | 07-12-15 | 22:05 | + 22 -

Ik begrijp het echt niet hoe sommigen niet uitkomen. Ik heb het wel eens uitgerekend. Als ik nu werkloos zou zijn, en een bijstandsuitkering krijg met toeslagen, dan krijg ik (als momenteel alleenstaande) maar liefst €1440 netto op mijn rekening gestort! Ik woon niet heel goedkoop (€845 incl gwl) en met alle vaste lasten eraf, inclusief eten en drinken, zou ik nog zo'n €200 per maand over kunnen houden, met een beetje pech en sociale activiteiten hier en daar zou dat €100 zijn. Goed, dan moet je wel een beetje op de boodschappen en je activiteiten letten, maar het is te doen.
Geen vetpot, maar het is niet zo dat je crepeert en niet rond kan komen.
-
Ik snap ook niet dat deze familie nota bene een tekort heeft van €400! Wat doen die mensen in hemelsnaam?

Dannydekr 2.0 | 07-12-15 | 21:59 | + 61 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken