Nee, nee, NEE! Niet weer een VUT-regeling

Als de FNV het woord 'jongeren' in de mond neemt, moet je uitkijken. Vooral als 'jongeren' geholpen zouden zijn met de plannen van de vakbond. En je weet zeker dat de jonge medemens wordt misbruikt, als in hetzelfde plannetje 'ouderen' ook zouden profiteren. Dan is duidelijk: jongeren verkopen beter dan je geriatrische achterban wederom fêteren. Vandaag maakt de FNV bekend in nota bene de Telegraaf (?), dat het de VUT wil herintroduceren. De VUT is een regeling waarmee medewerkers voor de pensioenleeftijd kunnen stoppen met werken, (deels) met behoud van loon, dat betaald wordt door de werkgever of de voormalige collega's. De FNV stelt ook voor om subsidies uit te delen aan bedrijven die oudere werknemers voortijdig achter de geraniums parkeren. Wij horen de FNV nergens zeggen dat de VUT'ters in spe ook een steentje moeten bijdragen (zoals met het prepensioen het geval was). Het is weer gratis geld voor ouderen. Enfin, ouderen eruit, jongeren erin. Dat is wat de FNV zegt voor te staan. Wat een geweldige voeling heeft de vakbond toch met het bedrijfsleven. Dat zit met peperduur, oud personeel dat ze niet kunnen ontslaan. Het FNV-plan lijkt dan welkom. Maar. Je moet wel heel naïef zijn om te verwachten dat jongeren voor dezelfde uren worden aangenomen als de ouderen die zojuist zijn gevlogen. Maar goed, op het moment dat dat duidelijk wordt, zit de FNV-achterban alweer hoog en droog te genieten van een welverdiend sjekkie.

Reaguursels

Inloggen

Stonecity | 01-12-15 | 18:14 | + 5 -

Volgens mij probeer je te zeggen dat het gehele "verdien model" op de schop moet.

Flipus | 02-12-15 | 08:28 | + 0 -

Een financieel dramatisch idee van de FNV en dat vindt ook nagenoeg iedereen hierboven, dus het zal er wel gaan komen.. :-)

prakkie | 02-12-15 | 01:28 | + 1 -

Zolang de rente en hoeveelheid geld in omloop wordt bepaald door een schimmig clubje .. en de Nederlandse politiek en haar wetgeving een ongeleid projectiel blijft weet je geen reedt van wat dit soort regelingen betekent tegen die tijd.

Claude_Vieaul | 01-12-15 | 22:49 | + 0 -

De VUT ja. En dan werkenden met een 3, 4, 5k salaris vervangen door jongeren die 1800 per maand verdienen.
Vraagje, wie gaat die AOW of VUT betalen? Die premies voor die uitkering zijn hogere dan het hele salaris van die knul van 18.
Kortom, stijging van lasten, nog grotere uittocht van bedrijven, nog minder koopkracht, nog meer failliete bedrijven, nog meer werklozen.
Het FNV geeft weer eens andermans geld uit.

Raider Twix | 01-12-15 | 19:04 | + 2 -

Ik ken die Vutters, na hun 50e er uit en dan als interim manager verder. Zo is het win-win concept in de jaren negentig bedacht.

ouwespamhoer | 01-12-15 | 18:24 | + 3 -

Werken, werken, altijd maar werken. Het merendeel loopt hier constant maar te verdedigen dat we toch maar zoveel mogelijk moeten werken. Het is verdorie 2015, we kunnen steeds meer automatiseren maar god helpe ons als we niet meer kunnen werken.

Zijn we nu zo dom of kunnen we echt niet een manier vinden om de vruchten van het leven te plukken in plaats van tot we bijna dood zijn te moeten werken?

Ik ben voor het belasten van robots of wie of wat dan ook die mijn baan overbodig maakt. Kom maar op met de ideeën .

Stonecity | 01-12-15 | 18:14 | + 5 -

pandalicious | 01-12-15 | 13:33 | + 1
/Er is werk genoeg. Wij zoeken voortdurend programmeurs en ingenieurs maar vinden ze niet. /
Dat dekt bij lange na niet de hoeveelheid werkloosheid. Zit zelf ook in de ICT en inderdaad is er vraag maar ook daar zie je de toename van ZZP.
/Al jaaaren en dat is de hele sector zo. Alleen mag je blijkbaar niet hardop zeggen dat de meeste mensen hiervoor gewoon te dom zijn. /
Dat zou dan weer inhouden dat er dus niet genoeg passend werk is. Overigens is code kloppen nu ook weer niet zo ingewikkeld.
/Resultaat is dat dergelijke mensen aan 1000-2000 euro per dag aangerekend kunnen worden, wegens zeldzaam. /
Onze top zit op 175 Euro per uur.
/Klinkt absurd. Is het zeker ook maar zowat 80% hiervan verdwijnt op een of andere manier gewoon terug in de staatskas om pensioenen te betalen, subsidies uit te delen, uitkeringen te geven en vluchtelingen op te vangen./
Ja de overheid steelt whats new, van pensioenen steelt ze trouwens ook alleen maar.
U en ik moeten ongeveer tot eind augustus werken voordat we het zelf mogen houden. Tot die tijd steelt onze overheid alles via de diverse inhoudingen en belastingen.
Op zich nog niet zo erg, maar wat doet ze er voor terug?
In het geval u werkloos zou worden bijvoorbeeld als oudere.
Buiten het feit om dat ze dan ook nog uw oprotpremie steelt kunt u gevoeglijk de vinkentering krijgen.
En een treiterambtenaar en ook een wrakke website worden voor u beschikbaar gesteld. Het mag wat miljarden kosten.

bakoenin | 01-12-15 | 16:30 | + 6 -

Vervroegd uittreden is een prima plan , maar dan wel permanent . Het lijkt me wel iets voor mannetje Pechtold.

alshetware | 01-12-15 | 16:10 | + 1 -

AOW naar 63 lost veel problemen op.

Rätselhaft | 01-12-15 | 15:45 | + 3 -

FW Ta-183 Huckebein | 01-12-15 | 15:03 | + 0 -
Klopt, daarom bestaan voor MKB/ZZP 1.000+ subsidieregelingen, zowel op NL als EU niveau. Probleem is dat die subsidies worden verstrekt door overheden/EU. Als deze overheden hun belastinginkomsten zien teruglopen omdat kleine groep grote bedrijven en vermogenden d.m.v. fiscale trucs belastbaar kapitaal weet te drukken, MKB daar indirect dupe van is. Argument dat ontduiking legaal is mag feitelijk juist zijn, ware niet bedrijven als ING, Citi die alleen zelf voordeel hebben deze wetten ook zelf schrijven (i.e. coco wetgeving, Dodd-Frank) met medeplichtigheid van MinFin.

Schwanz | 01-12-15 | 15:22 | + -1 -

Schwanz | 01-12-15 | 14:13 | + 0 -

de loodgieter en het installatiebedrijf hebben geen aandelen buy-back

FW Ta-183 Huckebein | 01-12-15 | 15:03 | + 0 -

@pandalicious | 01-12-15 | 13:26 |

U mis het hele punt, in een vrije markt gaat het helemaal niet om wat u wenst en welk bedrag u maandelijks nodig heeft. Nee het gaat om acceptabele kwaliteit tegen de laagste prijs, reden nummer 1 waarom winkels als de Action etc. het zo goed doen. En waarom productiewerk gestaag over de grenzen verdwijnt.
Iedereen doet er aan mee hoor, echter u verwacht wel dat de ander (klant) bereidt is de hoofdprijs te betalen voor uw diensten.
Dat is geen reëel verwachting, daar kun je op een leuke of minder leuk manier achter komen.

1,2,tja,tja,tja | 01-12-15 | 14:49 | + 3 -

"... bedrijfsleven. Dat zit met peperduur, oud personeel dat ze niet kunnen ontslaan."
.
Boehoehoe, bedrijven zitten op recordhoeveelheden eigen vermogen (1) omdat ze liever investeren in aandelen buy-backs of M&A's i.p.v. lonen of personeel. Daarbij sluizen grotere bedrijven ook nog eens vermogens weg om fiscus te ontlopen, waarbij MKB die deze optie niet heeft dupe wordt. Resultaat: meer overheidsschulden, minder werkgelegenheid, minder sociale zekerheid, race-to-the-bottom.
.
1. www.telegraph.co.uk/finance/11038180/G...

Schwanz | 01-12-15 | 14:13 | + 5 -

Goed idee. Ten eerste omdat er veel te weinig interessante en goed betaalde banen zijn voor talentvolle jeugd. Als ouderen eerder kunnen vertrekken kunnen zij die banen overnemen. Daarnaast zijn er nog honderdduizenden vrouwen die interessant werk zoeken, waar nu de ouderen op zitten. Daarnaast zal de werkloosheid zal dan van anderhalf miljoen werkzoekenden nu, flink kunnen dalen. Tegelijkertijd zullen de salarissen omhoog gaan omdat medewerkers schaarser worden. Ook de ouderen profiteren, want voor veel van hen is het helemaal niet leuk om tot hun 67 door te ploeteren. Kortom, win win win. En dat terwijl het per saldo Nederland vrijwel niets kost om het in te voeren.

Graaier | 01-12-15 | 13:56 | + -1 -

@Feynman | 01-12-15 | 13:33 |
Buiten dat ik het zeker met je eens ben dat werkgelegheid naar het buitenland verplaatsten alleen maar negatief voor ons uit kan pakken (uitstroom van geld, dat zelden terugkomt) wil ik nog iets toevoegen.
De hogeropgeleide technische werkplekken zijn ook niet veilig, Aziatische studenten worden breed toegelaten op Nederlandse universiteiten (naar verdienmodel van de universiteit), waardoor er met deze verkapte ontwikkelingshulp een uitstroom van kennis ontstaat. De minister van Onderwijs stelt dan wel dat het aantrekken van toptalent belangrijk is voor onze economie. maar de meeste aziatische studenten vertrekken na het behalen van het PhD direct naar het thuisland, waar zij meer status genieten dan in Nederland.

Upperclasser | 01-12-15 | 13:54 | + 3 -

@van heinde en verre | 01-12-15 | 13:37
"Iedereen die begint met 'werkgevers verplichten' is af "
Briljant samengevat !

Uw Verzekeringsadvis | 01-12-15 | 13:50 | + 5 -

Iedereen die begint met 'werkgevers verplichten' is af. Verplichtingen worden alleen maar ontdoken en zoniet dan zijn ze zand in de motor die de economie trekt. Maak het interessant om mensen aan het werk te krijgen door uitkeringen en belastingen te verlagen. De ondernemer betaalt minder, de werknemer krijgt (relatief) meer en de uitkeringstrekker zoekt een baan. Op een andere manier kom je er niet.

van heinde en verre | 01-12-15 | 13:37 | + 2 -

@bakoenin | 01-12-15 | 13:01 |
Wat die politici ook niet door hebben is het aankomende probleem dat werknemers van 65 zich ziek zullen gaan melden, schot voor open doel, ik kan de moderne snelle tijd niet maar aan en hoppa, de WG mag 2 jaar door betalen en de pensioenopbouw loopt lekker door en in jaar 1 heb je 100 % en jaar 2 70 % en dan met pensioen, of dit de WG-ers geen geld kost.

Uw Verzekeringsadvis | 01-12-15 | 13:35 | + 3 -

@bakoenin
Er is werk genoeg. Wij zoeken voortdurend programmeurs en ingenieurs maar vinden ze niet. Al jaaaren en dat is de hele sector zo. Alleen mag je blijkbaar niet hardop zeggen dat de meeste mensen hiervoor gewoon te dom zijn. Resultaat is dat dergelijke mensen aan 1000-2000 euro per dag aangerekend kunnen worden, wegens zeldzaam. Klinkt absurd. Is het zeker ook maar zowat 80% hiervan verdwijnt op een of andere manier gewoon terug in de staatskas om pensioenen te betalen, subsidies uit te delen, uitkeringen te geven en vluchtelingen op te vangen.

pandalicious | 01-12-15 | 13:33 | + 6 -

Upperclasser | 01-12-15 | 13:23
Dan blijf je hangen in systemen om de arbeid binnen Nederland te verdelen, en binnen Nederland te waarderen. Dan doe je onbeargumenteerd of Nederland een autarkie is. Terwijl het probleem is dat we werkgelegenheid weggeven aan het buitenland. Niet eens binnen onze Europese Unie, maar gewoon gelijk richting Azië of Afrika. Een proces wat we gaan versnellen met ondemocratische handelsverdragen, zonder zelfs maar een stap te zetten voor het waarborgen van belastingheffing op die buitenlandse arbeid waarvan we de vruchten importeren.

De baan moet niet naar een jongere óf een oudere gaan, er moet een baan terug naar Nederland. We moeten niet de pijn verdelen, maar helen of verzachten.

Feynman | 01-12-15 | 13:33 | + 13 -

@1,2,tja,tja,tja
lagere tarieven? Ik werk full time, betaal een huis, water, gas, elektriciteit, verzekeringen, eten etc... allemaal zelf en heb op het einde van de maand minder over dan de gemiddelde uitkeringstrekker, vluchteling of gesoepsidieerde arbeider. Ik wil ook gerust voor een vijfde van de prijs werken als ik alles in de schoot geworpen krijg en niets zelf moet betalen. Dat is wel heel gemakkelijk. Met het belastinggeld van de hard werkende middenklasse allerhande groepen subsidieren en dan fijntjes opmerken dat deze voor minder loon willen werken. Schaam u!

pandalicious | 01-12-15 | 13:26 | + 14 -

De FNV heeft geen bestaansrecht meer. Slechts 2% van alle arbeidscontracten die getekend worden is vast en voor onbepaalde tijd. Laat dat nou net de achterban zijn.

van heinde en verre | 01-12-15 | 13:24 | + 0 -

@Feynman altijd dat zelfde verhaal dat oudere werknemers de jongere wel eens zullen coachen is naar mijn mening totaal overschat.
Om echt ruimte te bieden op de arbeidsmarkt te creeren zal men de CAO moeten loslaten waarin je per gewerkt jaar recht opbouwd om steeds meer te verdienen te gaan verdienen. Laat de oudere generatie voor minder loon werken, omdat ze immers ook minder arbeid verzetten. Daarmee kunnen ze beter een baan bedingen tov de jongere generatie werknemers. Als de oudere generatie immers echt zo goed zou zijn, dan hadden we al die ' hulp' van Asscher ook niet nodig.

Upperclasser | 01-12-15 | 13:23 | + -7 -

Rotisseur | 01-12-15 | 12:45 |
Was dat maar waar, voorlopig staan de koppen meer naar doorwerken tot 72.

bakoenin | 01-12-15 | 13:05 | + 6 -

/Het probleem is juist dat er te weinig ouderen werken. Ouderen moeten weer voor vol aangezien worden en dat red je niet met dit soort dump-plannetjes./

Het probleem is dat er geen werk is en dat ondanks alle halleluja kreetjes van Asscher en andere nitwits dat werk er ook niet meer komt.

bakoenin | 01-12-15 | 13:03 | + 12 -

Uw Verzekeringsadvis | 01-12-15 | 11:58 |
Eens, zo moeilijk kan het niet zijn. Helaas zitten we nog steeds opgescheept met een generatie politici die er van uitgaan dat de vergrijzing krapte op de arbeidsmarkt gaat veroorzaken.
Dat kakelen ze al vanaf 1995, en zie dat maar weer eens uit die koppen te krijgen.
Nu hebben we dus helemaal niets.
Oudere werklozen komen niet meer aan het werk met welke opleiding dan ook en daar moet een legioen aan treiterambtenaren voor aan de gang blijven wat miljarden kost. Oudere werknemers die wel een baan hebben kunnen er niet uit omdat zo iets een vermogen kost (wat de staat weer inpikt) en jongeren komen niet of nauwelijks aan de bak.
Echt heel goed gedaan Pechtold en consorten.

bakoenin | 01-12-15 | 13:01 | + 12 -

Het probleem is juist dat er te weinig ouderen werken. Ouderen moeten weer voor vol aangezien worden en dat red je niet met dit soort dump-plannetjes.

Voor de werkloze en werkende ouderen zou het mischien wel werken als je je pensioen eerder in mag laten gaan en ook de lagere belastingen dan gaat betalen. Dat betaal je uit eigen zak en is ook een eigen keuze. Wie een stevig pensioen heeft opgebouwd of goed gespaard heeft kan dan zelf deze stap maken zonder dat de jongere generatie het betaalt. Die betalen immers al mee aan het pensioenpyramideplan.

KayakFun | 01-12-15 | 12:55 | + 7 -

Denk dat VUT een goed idee is. Maar dan wel de verplichting voor werkgevers om iemand voor dezelfde uren binnen te halen. Ook een maatregel om, bv iedereen die 62, of voor mijn part 63, wordt vervroegd in de AOW te zetten. Werkzoekenden en werkenden. Geeft heel veel ruimte op de arbeidsmarkt.

Rotisseur | 01-12-15 | 12:45 | + 4 -

ProAsfalt | 01-12-15 | 12:16
Nee, lees de alinea dat een vakbond moet zorgen dat hun leden een vak moeten blijven beheersen nog eens. Kwaliteit is de enige manier om bij de bodem weg te blijven. Barricaden geeft alleen maar vertraagde symptoombestrijding.

Feynman | 01-12-15 | 12:28 | + 4 -

Achterhoedegevechten. De "werk"gevers zijn al jaren bezig arbeid te vervangen door kapitaal. De werkelijkheid is dat er steeds minder werk beschikbaar is. Dat we daar (lees voor we onze regeerders) niet mee om kunnen gaan of op in kunnen spelen, door de inkomsten op een eerlijke manier te herverdelen en niet de top 1% over meer dan 44% van het kapitaal te laten beschikken, is een heel andere kwestie. Maar ja, klimaat he, en anders wel terroristen. Allemaal om maar niet de focus te hoeven leggen op de werkelijke problemen.

klaas.heitinga | 01-12-15 | 12:21 | + 14 -

De FNV leeft onder een steen, vrijwel dagelijks krijg ik aanbiedingen voor inleners waarin de totale prijs per dag gelijk is aan de kostprijs voor 4 uurtjes van een eigen medewerker. Dit is het speelveld waarin we ons meer en meer gaan begeven, we worden links en rechts ingehaald door toenemende kwaliteit en veel lagere tarieven.

1,2,tja,tja,tja | 01-12-15 | 12:17 | + 0 -

@Feynman | 01-12-15 | 11:43 |
Begrijp ik nu goed dat uw pleidooi de Race To The Bottom verder moet faciliteren?

ProAsfalt | 01-12-15 | 12:16 | + 4 -

Geen moeilijke trucs, AOW leeftijd terug naar 65, kunnen er jongeren aan de slag.

Uw Verzekeringsadvis | 01-12-15 | 11:58 | + 30 -

Het is nog niet erg genoeg dat de pensioenen van de ouderen betaald worden door de huidige generatie. Nu gaan de jongere werknemers nog eens een stuk loon mogen afstaan om het loon van de ouderen, dat voor hetzelfde werk misschien wel 3 maal zo hoog is, te betalen. Terwijl ze niet eens meer werken. Solidariteit ten top!

pandalicious | 01-12-15 | 11:55 | + 2 -

De VUT premie was in de bedrijfstak waar ik destijds werkte hoger dan de pensioenpremie, de pot werd dan ook beheerd door vakbondsbestuurders. Uiteraard werd de regeling steeds verder uitgekleed, tot er uiteindelijk niets meer was. Het effect op de werkgelegenheid is nooit duidelijk geworden, maar het heeft wel kapitalen gekost. En dat nutteloze traject willen het FNV nogmaals bewandelen.

Het is daarbij ronduit wrang, dat door het verraad van toenmalig vakbondsleider Jongerius (beloond met een PvdA-zetel in het Europisch Parlement) mensen verplicht werden langer door te werken. En nu wil vakbondsleider Heerts (afkomstig uit, hoe toevallig, dezelfde PvdA) dat die langer doorwerkende mensen eerder stoppen en dat het betaald wordt door de jongeren die heel misschien, waarschijnlijk niet, de opengevallen plaatsen in gaan vullen. Zelfs de maffia heeft meer fatsoen.

Morgenhout | 01-12-15 | 11:54 | + 19 -

De FNV kan beter eens internationaal gaan denken. Hoe krijgen we werkgevers terug naar Nederland? Weekenden organiseren waar de ervaren leden les geven aan de jeugd. Zoals hun voorganger het gilde ook al deed. Zodat hun leden meerwaarde bieden in het bedrijf en in Nederland.

Dit eindeloze op de barricade staan voor hogere lonen & uitkeringen, meer vrije tijd en eerdere pensioenen leidt alleen maar tot hogere belastingen en werkgeverslasten tegen lagere arbeidsproductiviteit. Tot een exodus van werkgelegenheid.

Niet die arbeider is bejaard en achterhaald, maar het FNV zelf.

Feynman | 01-12-15 | 11:43 | + 39 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken