Jan Modaal verdient 16.200 meer dan minimumloon, houdt 1.800 over

Dit kan toch niet?
Dit kan toch niet?
Kijk even naar bovenstaand plaatje. Kijk nog een keer, en grote kans dat u net als wij in uw ogen begint te wrijven en WTF begint te mompelen. Want dit is dus wat er mis is met Nederland toeslagenland. Iedereen onder een modaal inkomen wordt in leven gehouden met toeslagen, waardoor het verschil met een modaal inkomen bijna is weggevallen. Het geval van de alleenverdiener met twee kinderen (8 en 10 jaar) en een huurhuis is wel het allerbizarst. Jan Modaal verdient bruto €16.200 per jaar meer dan iemand met minimumloon. Dat is dus ruim 80% meer. Maar in beschikbaar inkomen houdt hij er jaarlijks slechts €1.800 meer aan over, dat is €150 per maand. Een schamele 7% meer dan de minimumloner, omdat hij geen of weinig recht heeft op toeslagen. Dit klopt gewoon niet. Het verschil met de 1,5 keer modaal verdienende huurder doet ook de wenkbrauwen fronsen: het jaarsalaris ligt bruto 173% (€34.200) hoger dan de minimumloner, maar hij houdt daar maar 38% (€9.400) meer aan over. Ook voor alleenstaande ouders met een huurhuis komt de vergelijking tussen minimumloon en modaal er slecht uit. Zij houden van de €16.200 die ze bruto meer verdienen, nog geen €4.000 meer over (14% meer dan een minimumloner). Het verschil met 1,5 keer modaal is hetzelfde als bij de alleenverdiener: 173% meer bruto-inkomen, wat in beschikbaar inkomen maar 40% meer betekent. Ook de procentuele belastingdruk is veelzeggend: die is voor een alleenstaande ouder met twee kinderen en een huurhuis in de bijstand -45%, met minimumloon -47% en met 1,5x modaal inkomen 25%. Eigenlijk subsidiëren we met z'n allen werkgevers die van goedkope arbeid gebruik maken, want blijkbaar kan de onderkant van de markt zichzelf van het huidige minimumloon niet in leven houden. Meer plaatjes hieronder (bron is dit rapport).

belastingdruk.png

alleenverdienertweekinderen.png

alleenstaandeouder2kinderen.png

alleenstaandeouder1kind.png

Reaguursels

Inloggen

@R41nM4n | 26-10-15 | 14:25
Klopt. Tot voor kort kon je dat belastingvrij in een uitkeringspolis stoppen en langzaam bij je binnen laten druppelen. Dat mag niet meer sinds een zeker demissionair kabinet moest bezuinigen omdat ze tijdens haar regeerperiode sinterklaas had gepromoot in Brussel.

Pierre Tombal | 26-10-15 | 18:43 | + 0 -

Ach vertel eens wat nieuws.

vorig jaar opzout premie gehad in december, € 15000. Leuk bedrag zou je zeggen.
Na aftrek loonbelasting, correctie kinderopvangtoeslag (€3500), foutje ven de belastingdienst m.b.t. bonussen etc. Maximale naheffing van € 3500 euro (op 2 salarissen), bleef er grofweg €1000 van over. Achteraf bezien had ik beter gewoon een half jaar thuis kunnen gaan zitten in plaat van er voor zorgen dat ik binnen 2 weken weer ander werk had.

Meer verdienen heeft vaak nauwelijks zin, tenzij het zo schofterig veel is zoals vele bestuurders krijgen.

R41nM4n | 26-10-15 | 14:25 | + 0 -

@ SOSje: ik begrijp je volkomen. Ooit 'ziek' geweest betekent helaas dat er een 'vlekje' aan je kleeft, hoe zeer je ook graag weer gewoon wil werken voor je centen, je komt onderop de stapel te liggen. Zeer triest - sterkte gewenst!

Overigens heb ik zelf ook zo'n 'vlekje': een verkeerd bouwjaar. Dat vermeld ik dus niet eens meer op mijn CV, maar helaas blijkt uit de door mij vergaarde academische titels en werkervaring dat ik geen piepkuiken meer ben. Dus sta je dan voor de keuze: niet meer aan de bak komen wegens 'te oud' (laten we de zaken vooral gewoon eerlijk aanduiden aub), of mijn hele CV in de vuilnisbak mieteren met hetzelfde resultaat vanwege 'gebrek aan opleiding en werkervaring'?

Dus onderschrijf ik volledig je stelling dat je niet iedere uitkeringsgerechtigde op één grote hoop moet gooien.

EefjeWentelteefje | 25-10-15 | 12:24 | + 0 -

Het kan nòg erger: mensen die in het verleden een goede baan hebben gehad en daardoor een aardig bedragje aan spaargeld hebben opgebouwd, maar die nu helaas vanwege de crisis genoegen moeten nemen met een baantje met een zeer bescheiden brutoloontje (in mijn geval, 1600,= euro per maand, hoezo zijn die 'ouderen' - lees: 40+ - allemaal zogenaamd "te duur"???) - netto geen cent te makken, maar geen enkel recht op wat voor toeslagen dan ook. Sterker nog, van dat spaargeld - waar ik het nog een jaartje of 20 van mag uitzingen - wordt ieder jaar weer 4% zogenaamd fictief (dat is het zeker, ja!) rendement ingepikt. Letterlijk gestraft worden voor je goede gedrag - zuinig geleefd, rekening gehouden met mogelijke tegenslagen in de toekomst - uit het verleden.

En dan maar toezien hoe bepaalde categorieën klaplopers (NB: dit betreft dus niet die werklozen die zich helemaal het schompes solliciteren maar iedere keer weer te horen krijgen dat ze hoegenaamd "niet in het profiel passen"!) blijven klagen over die zogenaamd minimale uitkering, maar eventjes 'vergeten' dat ze door huur- & zorgtoeslag, kinderbijslag, kindgebonden budgetten, PGB's, allerlei kwijtscheldingen gemeentebelastingen en waterschapsheffingen, en gaat u zo maar door, heel wat meer in de portemonnee overhouden dan ondergetekende met haar brave gedrag. Ik gun ze het best wel, maar ga dan potdorie niet zitten klagen, want ik betaal er dus vet aan mee van mijn loontje!

WEG met dat toeslagencircus, verlaag nou eens gewoon die belastingdruk en hou op met het rondpompen van geld. Waarom is dat toch zo 'moeilijk'???

EefjeWentelteefje | 25-10-15 | 12:05 | + 6 -

Alle toeslagen en subsidies moeten weg, kort gezegd.
Problemen dan: inklappende de koopkracht burgers en inzakken verkoop maffia branches zoals huizen sector.
Gevolgen nu: de hele economie gaat er op termijn aan: werken loont niet voor alles beneden Xx minimumloon.

Raider Twix | 25-10-15 | 10:29 | + 0 -

Het komt allemaal door de : Partij Van De Arbeid-is-niet-meer-nodig.

alshetware | 25-10-15 | 06:37 | + 3 -

Ik kwam laatst tot een soortgelijke conclusie. Zelf zit ik in de 1,5x modaal groep, netto iets van 2.700 pm. Zo iemand in de bijstand kan met alle toeslagen, subsidies, gemeentelijk kwijtscheldingen etc. Per maand iets van 1.800 netto binnenslepen. Als zo iemand gewoon een beetje zwart bijklust, bijvoorbeeld twee dagen in de week als schoonmaakster a 12,50 euro per uur, dan komt daar per maand zo'n 866 bovenop. Per saldo verdient die persoon dan ongeveer evenveel als ik! Wtf echt, ik heb jaren gestudeerd en ben na 10 jaar werken nog steeds bezig met ontwikkelen en doorstuderen. Per saldo verdien ik nog steeds evenveel als al die zwartfklussende Fatima's in bijstandsland. Dit land is ziek...

Banana008 | 25-10-15 | 03:51 | + 10 -

De middenklasse is dood.

Kapt. Kip | 25-10-15 | 01:59 | + 5 -

@Bubsy | 23-10-15 | 19:06 | + -26 -
Veel succes met het aanvragen van een hypotheek als modaal verdiener.

Sir Hackalot | 24-10-15 | 23:58 | + 5 -

Le Roi | 24-10-15 | 12:25 | + 16 -
Je hoeft niet te klagen, maar je klaagt toch.
Verhuis uit je huidige particuliere huurwoning, naar een koopwoning buiten A'dam, Den Haag of waar je ook woont. De kosten per maand zullen significant lager zijn + je krijgt nog belasting terug.
.
Als je zo ontzettend slim bent en lekker aan de weg timmert, leer dan ook het maximale uit je financiële situatie te halen, zoals al die domme, luie minimumlonerts en bijstandsmensen schijnbaar wel lijkt te lukken.

Bubsy | 24-10-15 | 19:13 | + -6 -

@ProAsfalt: Nee, niet alles is een keuze. Soms overkomt je iets. Ik ben ooit ook ontslagen (fuck Yahoo en Terry Semel in het bijzonder). Tegenslag. Hoort er gewoon bij. Wat belangrijk is hoe je daar mee omgaat. .
Ik heb niks tegen u persoonlijk, maar ik kan er werkelijk met mijn hoofd niet bij dat een goed geschoolde HTS-er (uw woorden) liever z'n hand ophoudt en de vernedering van dwangarbeid ondergaat dan iets te ondernemen.

H. Caulfield | 24-10-15 | 13:10 | + 0 -

Ik ben zo'n typische Jan Modaal; een bijna-dertiger die flink aan de weg aan het timmeren is en een leuke baan heeft met dito inkomen, en deze cijfers bevestigen iets waar ik me al járen aan irriteer. Ik verdien meer dan 3K bruto per maand en in verhouding houd ik echt niet heel veel over dan iemand die thuis de hele week op de bank zit en aan een financieel staatsinfuus hangt. Ik kan het weten want ik heb genoeg van zulke exemplaren in mijn familie. Ze hebben allemaal Netflix, splinternieuwe iPhones, een huis vol gadgets, en ga zo maar door.
.
Ik hoef niet te klagen, ik heb het absoluut niet slecht, maar vraag me steeds vaker af waarvoor ik het eigenlijk nog doe. Met het inkomen dat ik nu al heb (en dat gelukkig nog hoger gaat worden de komende jaren) stelde ik me vroeger altijd voor dat ik riant kom leven als een god in Frankrijk. De werkelijkheid is dat ik 'onder de streep' net een paar honderden euro`tjes per maand meer overhoudt, dan iemand die het structureel vertikt om te werken en afhankelijk is van de staatskas waar ik elke maand zo veel aan moet bijdragen.
.
Het wordt hoog tijd dat de middenklasse eens wat meer wordt ontzien. Want met werkelijk alles pis je naast de pot. Sociale huur heb je geen recht op want je verdient te veel, waardoor je peperduur particulier moet gaan huren. Toeslagen heb je allemaal geen recht meer op dus je betaalt overal de volle pond voor. Je hebt geen potjes om aanspraak op te maken als je laptop of wasmachine het begeeft. En ga zo maar door. Eigenlijk al het geld dat je als Jan Modaal opzij zet, is met de gedachtengang 'Laat ik het maar opzij zetten voor het geval de auto weer eens een mankement heeft en naar de garage moet, of er weer een naheffing komt vanuit Brussel'...

Le Roi | 24-10-15 | 12:25 | + 28 -

@ProAsfalt | 23-10-15 | 22:57 |
.
Het is wel duidelijk dat je het concept "onderneming" en "baan" niet snapt. Een onderneming brengt banen voort in allerlei maten: van ongeschoold werk tot universitair niveau. Probleem is dat het voor een ondernemer het risico waard moet zijn om een onderneming te starten. Op dit moment frustreert de overheid dat door haar oerwoud aan regels en eisen.
Het begint erop te lijken dat de overheid het alleenrecht claimt op het creëren van banen, en vervolgens ook nog eens volledig faalt in die creatie.

Bytemaster | 24-10-15 | 11:53 | + 6 -

heb een kennis die de zak kreeg van zijn baas gesproken hij heeft nieuw werk voor 30 uur gevonden.ik vroeg red je dat wel met geld en zo hij begon te lachen en zei ik hou meer over dan toen ik 50 uur werkte in de week met al die toeslagen die ik krijg.en ik mijn eigen maar afvragen waarom ik nog full time bij mijn baas werk bah

straatkat | 24-10-15 | 11:36 | + 9 -

@Fisccon | 24-10-15 | 10:49
Dat komt omdat jij als werkgever alleen de bedragen van de eerste zes regels ziet. Het venijn zit 'm echter in de daarop volgende zes.

Pierre Tombal | 24-10-15 | 11:01 | + 14 -

Er klopt geen snars van dit verhaal., ik ben werkgever en heb de afgelopen week salarissen overgemaakt
waarbij twee die passen bij dit voorbeeld: € 2350 bruto = exact € 1800 netto en € 36500 bruto = € 2059 netto. Het blijft natuurlijk bizar dat nivelleringsfeest, maar zo erg als dit "rapport" het stelt is het niet.

Fisccon | 24-10-15 | 10:49 | + -8 -

Ik roep dit al jaren. Iemand in de bijstand heeft het niet veel slechter - onder aan de streep - dan Jan De Stratenmaker. Jan sloopt tevens zijn rug, en heeft b.v. wel een auto te onderhouden om op het werk te komen.

Schande.

harry21 | 24-10-15 | 10:47 | + 9 -

Nederlandse ondernemers van bloed, zweet en tranen naar vreugdetranen brengen.

Dankbaar werk.

duitse herder | 24-10-15 | 08:46 | + 1 -

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen... emigreer zodra het kan. Dan geef je maar toe aan het wegjaagbeleid, want uiteindelijk is het doel de vervanging van de bevolking, maar dan zorg je iig een beetje voor jezelf en geef je je kinderen ook een kans.

Daisy Cutter | 24-10-15 | 05:03 | + 7 -

Fucking hell, snapt niemand de gedachte van draagkracht? Iedereen (reageerders, verder ken ik niemand) loopt altijd te zeiken over het verliezen van onze normen en waarden. Terwijl we juist trots mogen zijn dat we, vergeleken met de rest van de wereld, proberen om een samenleving te creëren waarin iedereen gelukkig is. Je moet blij zijn dat je de minder bedeelde in de samenleving kan helpen omdat jouw IQ hoger is. En gebruik godverdomme dat IQ oude mensen die puur profiteren (de free riders a.k.a. grootste smeerlappen) geen kans te gunnen om jouw geluk af te pakken.

jazekerhoor | 24-10-15 | 03:47 | + -15 -

Gelukkig hoef ik niet van een minimum inkomen te leven, mijn hand ophouden bij de overheid is niet mijn ding. Ik verdien mijn eigen geld, de enige die ik wat (veel) verschuldigd ben is de belastingdienst.

Meneer Rozenwater | 24-10-15 | 01:40 | + 1 -

De Nederlandse optuiging van de verzorgingsstaat, want dat is het, is een FrankenSteins gedrocht dat door vele jaren van perverse prikkels van links om rechtvaardigheid te EISEN uit is gekomen in de intellect uitdagende aanfluiting die het nu is geworden. Korte termijn denkende bestuurders die maar niet willen snappen dat ze hiermee de boel alleen maar meer verneuken. Welkom asielzoekers. Het is hier inderdaad echt het walhalla voor iedereen die zijn "rechten" opeist.

WatZalIkErvanZeggen | 24-10-15 | 01:12 | + 2 -

150 Euro per maand: een verschil van minder dan 1 pakje sigaretten per dag.

Heeft Plaatsgevonden | 23-10-15 | 23:58 | + -2 -

@ProAsfalt | 23-10-15 | 22:18
Sorry, maar bedoel je nu te zeggen dat je als Nederlander kansloos bent om aangenomen te worden bij tuinders omdat die de wet omzeilen? Heb je daar bewijs van, en aangifte gedaan?

Pierre Tombal | 23-10-15 | 23:47 | + 1 -

@ProAsfalt

Als ik heel eerlijk mag wezen,dacht ik vroeger ook altijd dat alles een keuze was die jezelf maakte. God,wat ben ik daarmee van een koude Kermis thuis gekomen.....
Mensen denken zo makkelijk, zolang ze een baan hebben. Tot het moment daar is dat ook zij die stap moeten maken,en dat zullen we steeds vaker gaan zien...

SOSje | 23-10-15 | 23:34 | + 10 -

@SOSje | 23-10-15 | 23:06 |
Ik heb geen tips tot mijn spijt.

De meeste reaguurders denken dat alles een keuze is en hen niets overkomt tot het moment dat zij onverhoopt in de bijstand belanden en te werk worden gesteld. Zullen zij dan nog zo enthousiast reageren? Evenals dat bepaalde statistische feiten en de gevolgen van die feiten ook niet aan het verstand kunnen worden gebracht.

ProAsfalt | 23-10-15 | 23:23 | + 11 -

Er zijn nog extremere gevallen: bij mijn vrouw zijn de extra kosten die we hebben en wegvallen van toeslagen , vanwege het feit dat ze werkt hoger dan haar netto loon. Feitelijk zijn we er netto op achteruitgegaan doordat ze is gaan werken. We lopen al 2 jaar er tegen aan te hikken om haar ontslag te laten nemen, we hopen aan de andere kant dat een nieuw kabinet wel begrijpt dat de huidige belastingdruk niet te handhaven is. Uiteraard hikken we ook al een tijdje tegen emigratie aan en zien met lede ogen ondernemende en opgeleide mensen wegvluchten uit NL.........

Begint steeds meer op structureel haags en brussels beleid te lijken dat kaalplukken van de werkende bevolking...

Tee Of Cup | 23-10-15 | 23:19 | + 9 -

Wat ik jammer vindt is dat iedere "uitkeringtrekker" telkens over dezelfde kam getrokken wordt. Zolang mensen dat doen,inclusief werkgevers, zullen er weinig daadwerkelijk weer aan het werk gaan/komen. Dat wordt weleens over het hoofd gezien, ga maar eens solliciteren en vertel dat je op het ogenblik van een uitkering moet rondkomen, en kijk hoe werkgevers daarop reageren.. Dat is voor veel mensen een reden om niet meer te solliciteren,ze geven het op.Wat jammer is natuurlijk. Daarnaast als je afgekeurd wordt voor bepaald werk,wordt je door iedere werkgever geschuwd alsof je een of andere ernstige ziekte heb! Stel je voor dat je bij hun werkt en er gebeurt iets,nee dat moet je vooral voorkomen als werkgever zijnde! Ze kunnen er ook eens positief tegenover staan en denken, deze persoon wil echt(!) aan het werk! En die dan een kans geven?
Ikzelf ben,helaas, 14 jaar terug afgekeurd voor het werk wat ik toen deed. Tijdens mijn ziekteverlof intern gesolliciteerd op andere afdelingen, maar ze moesten.van mij af... Met de gedachte je weet nooit of ze op een andere afdeling ook ziek wordt. Wat al door de arbo-arts als onzin aangemerkt werd omdat,in mijn geval,dat niet opging. Ik had de arbo-arts gesmeekt (ja echt!) om mij niet voor 100% af te keuren, maar helaas dat deed hij dus wel..
Dan maar op zoek naar werk buiten het bedrijf,wat natuurlijk vies tegenviel. Intussen tegen de bierkaai vechten voor je recht op wao die maar uitblijft. Zonder geld zo op straat gezet,helaas daarom de stap richting zozawe moeten nemen om toch rond te kunnen komen en de rekeningen te kunnen betalen. Dan zit je dus gelijk aan de grond,en steeds meer het gevoel hebben dat ze je daar willen houden.. Vanaf mijn 13de gewerkt en dan zo behandeld worden,is alsof je dubbel in dat diepe gat valt/gepleurd wordt. Door alle stress eromheen het uiteindelijk moeten bekopen met een hartinfarct, net op het moment dat ik bezig was om voor mezelf als zzp'er te beginnen/op te bouwen. Toen ik weer "op de been" was en dat weer op wilde pakken, loop je tegen allerlei hindernissen op die ervoor gemaakt zijn om je tegen te houden. Alles en iedereen lijkt wel panisch om een her-intreder bij te staan,vanwege hetgeen wat ze overkomen is. Want stel je voor...
Daar wordt een mens moedeloos van,toch wil ik ermee doorgaan,dus als er hier zzp'ers of eigen bazen met ideeën zijn die wat tips hebben... Heel erg welkom voor mij.
Zit er zelfs aan te denken om te kijken of ik in het buitenland misschien wel een baan kan krijgen of daar iets op te zetten.
Misschien is mijn tegel voor jullie off-topic,maar ben dat gezeik over iedere "uitkeringtrekker" een beetje zat, daardoor wordt een ieder die WEL uit die uitkering wil eigenlijk in het verdommenis hoekje gepleurd en worden kansen afgenomen voor zowel de werknemer (zij die aan het werk willen) en de werkgevers.

SOSje | 23-10-15 | 23:06 | + 31 -

@Bytemaster | 23-10-15 | 19:44 |
Is mijns inziens speculatie en daarnaast over welke banen heeft u het? Bijstandsbanen, minimumloonbanen zeg maar het type werk wat allang geautomatiseerd had moeten worden of heeft u het over fatsoenlijke banen met bijbehorend fatsoenlijk loon?
Ik moet het doen met de feiten: voor elke vacature kan de werkgever kiezen uit zes personen. De praktijk is nog meer. Voor werkgever geldt: nooit genoeg gratis arbeidskrachten vandaar de hordes asielzoekers.

@P.redgleuf | 23-10-15 | 20:00 |
Nog afgezien van het financiële wrijft u zich waarschijnlijk in uw handen dat naast die enthousiaste sollicitant dat er nog vele andere waren die met het minimumloon genoegen namen.
The Race To The bottom.

@H. Caulfield | 23-10-15 | 20:02 |
Kan daarop niet te diep op in gaan daar ik in een dun bevolkt gebied woon in het Oosten des Lands en dus te herleiden valt wie of wat ik zou kunnen zijn. Maar neem van mij maar aan dat je als HTS'er met de wetenschap en kennis van nu in deze regio over enig geluk moet beschikken wil je op dit niveau werk hebben en vooral houden.
Verder heb je als te werk gestelde bijstandsgerechtigde niets te willen. Of je nu VBO, MTS, ing of ir voor je naam hebt staan. Je wordt gewoon aan het werk gezet, het type werk dat je afkunt met vmbo en in deze tijd allang geautomatiseerd had moeten zijn. Zal wel ontmoedigingsbeleid zijn of zeau.
Inzake de groenvoorziening. Het kan best nuttig werk zijn. Hierbij denk ik vooral aan het kappen van bomen langs de beruchte N-wegen buiten de bebouwde kom. Bomen eisen nogal wat levens. Echter wat is de praktijk, dat je te werk wordt gesteld vlakbij het bedrijf/instantie waar je hebt gewerkt mét een oranje hesje. De ketting en de ijzeren bal gebonden aan je voeten zodat je niet kunt ontsnappen mankeert er nog aan.

@Stonecity | 23-10-15 | 22:45 |
Alsof consumeren belasten wel enig zin heeft. Wat naar de overheid gaat kun je als privépersoon niet uitgeven.

ProAsfalt | 23-10-15 | 22:57 | + 2 -

Dit gaat zelfs nog erger worden. Want onze overheid geeft meer en meer geld uit. Aangezien grote bedrijven geen belasting hoeven te betalen en de overheid ongebreideld mag uitgeven moet U dat opbrengen. De werkende en kleine zelfstandige.

Patatter | 23-10-15 | 22:47 | + 7 -

Wat ik niet snap he, hoe is het mogelijk dat degene die bedacht heeft dat werken belast moest worden en het in heeft gevoerd nooit aan de hoogste boom is opgeknoopt.

Belasting op arbeid is een boete, straf. Hoe heeft het zo ver kunnen komen dat de hele wereld dat de normaalste zaak van de wereld vindt? En dan heb ik het nog niet wat je allemaal moet laten om uberhaupt te 'mogen' werken.

Stonecity | 23-10-15 | 22:45 | + 21 -

@Pierre Tombal | 23-10-15 | 20:12 |
Die polen lopen er alleen maar rond omdat zij door middel van ondoorzichtige constructies genoegen nemen met e 5,- per uur.

ProAsfalt | 23-10-15 | 22:18 | + 2 -

Dit had ik op een gegeven moment ook door en toen heb ik besloten nl te verlaten. Mijn vrouw werkte in nl ook voor het modale loon. Na kinderopvang betaald te hebben was niet de vraag hoeveel er over was maar wat er bij moest. Woon werk 120 km per dag. Het KOSTE dus GELD voor haar om 60u van huis te zijn in de week. Nu doet ze een administratief baantje in zurich en houdt 2/3 van het netto loon over na de kinderopvang. Ze verdient daar netto meer dan we in nl samen verdienden. En mijn eigen nettoloon is verdrie dubbelt. De kosten zijn hoger maar we sparen nu per maand meer dan we in nl samen verdienden. Nee nl zit mij nooit meer terug zolang ik moet werken. Wellicht als ik met pensioen ben. Leven als een god in nl met Ch pensioen

Zatkniss | 23-10-15 | 22:17 | + 6 -

IK heb er niet zoveel problemen mee eerlijk gezegd. Ben allang blij dat ik leuk werk heb. Dat ik dan niet veel meer verdien dan iemand met minimumloon is niet zo erg. Die werkt er (hopelijk) net zo hard voor als ik. Heb er meer moeite mee als mensen met een uitkering zoveel zouden krigen met niets doen.
Heb het grote verschil in salarissen altijd al bullshit gevonden.
Als je ervan uitgaat dat iedereen bijna hard moet werken voor zijn inkomen, waarom zou er dan (groot) verschil moeten zijn?

DickieDick | 23-10-15 | 22:16 | + -10 -

> Weet je nog dat PvdA de zorgverzekering variabel wilde maken?
> Iemand met anderhalf keer modaal zou dan iets van 2.500 euro
> per jaar meer moeten gaan betalen.
Pierre Tombal | 23-10-15 | 20:12

Dit is rechtsom alsnog gedaan via de heffingskorting, leuk zo'n nivelleringsfeestje...
Stem in elk geval nooit (meer) VVD!

Monkey Cabbage | 23-10-15 | 21:53 | + 8 -

en maak nu eens een berekening met een alleenstaande ZONDER kinderen.....
krijgt al geen huursubside meer als ie meer als 20.900 bruto verdient.

altijd die rekenvoorbeelden van mensen met kinderen... ja als je inwonende kinderen hebt krijg je veel subsidie. meer huurtoeslag, zorg etc. etc.

De nieuwe armen van nederland zijn de alleenstaande Jan modaals zonder inwonende kinderen. Ook leuk dat kinderalementatie niet meer aftrekbaar is . echt armoe troef terwijl je toch 40 uur werkt per week.

cneaker | 23-10-15 | 21:42 | + 20 -

P.redgleuf | 23-10-15 | 19:37 | + 0 -
Niemand bij McDonald's, call center, binnendienst, magazijn, enzovoorts krijgt zo iets exorbitant als HRA; Ik geniet hier gelukkig wel van en ik word hierdoor weer in de richting van (bescheiden) toeslagen geduwd. Double whammy!
.
Ik zie toch wel veel opmerkingen staan van mensen die zich aardig verongelijkt voelen, maar ik zie deze veel voorkomende dubbel klapper niet in het rekenvoorbeeld staan. Maar de meesten hangen ook gewoon aan de subsidie-tiet, waaronder ikzelf.

Bubsy | 23-10-15 | 20:58 | + 2 -

Ik zie er 2 dingen niet bij staan die een modaal inkomen wel heeft:
Leaseauto en HRA
Dit zijn 2 hele grote voordelen waar een minimum inkomert niet over kan beschikken.

Bubsy | 23-10-15 | 19:06 | + -12 -

#Topic uitprinten doet en naar werkgever rent voor twee leaseauto's.

Roeieber | 23-10-15 | 20:55 | + 9 -

@Bubsy | 23-10-15 | 19:56
De gangbare optiek van onder andere idioten als Bubbelonia is dat je om die hypotheekrenteaftrek te kunnen krijgen eerst pak en beet 30% teveel voor je woning betaald moet hebben. En dan mag je het lomp vinden dat ik hem een idioot noem, maar als de rekening betaald moet worden vindt hij dus dat jij en ik die 30% lekker voor onze rekening moeten nemen en terwijl verkoop op dat moment alleen maar nog meer kosten oplevert "niet flauw" moeten doen.

Bottom line: het gaat hier niet om de hoogte van het bedrag dat je terugkrijgt, maar om het feit dat de bruto lasten waar dit bedrag op gebaseerd is buitenproportioneel zijn. Hetgeen uiteraard de schuld is van de overheid en welke schuld de overheid ook "grootmoedig" op zich neemt door een deel van de rentelast op zich te nemen (maar dus niet de aflossing).

Pierre Tombal | 23-10-15 | 20:37 | + 4 -

Ik ken iemand die zich voor gek heeft laten verklaren. Is hem nog gelukt ook om overtuigend over te komen. Ik weet overigens niet wat ie krijgt maar hij kan er goed van rond komen en je kan zwart werken. Ik keur het niet goed maar ik sta er niet vreemd van te kijken, eigenlijk denk ik wie is er nu werkelijk gek..

Stonecity | 23-10-15 | 20:22 | + 14 -

@ProAsfalt | 23-10-15 | 19:34
Ja, en jij vergeet dat er in het Westland 300.000 Polen rondlopen omdat de banen voor het oprapen liggen.

En nee ik sta ook niet echt te jubelen bij wat de Nederlandse overheid in de laatste veertig jaar tot stand heeft gebracht. Dat jij het verkeerd ziet beschouw ik dan ook niet eens zozeer als jouw fout, maar het gevolg van wat zij gecreëerd hebben. Ik zou graag zien dat mensen die hun handen uit de mouwen steken daar ook direct een positief financieel effect in zouden merken, maar de realiteit is dat het toeslagenstelsel elk verschil compleet doodslaat en er slechts marginale winst bestaat voor functies die uitbetalen op HBO niveau en hoger. Weet je nog dat PvdA de zorgverzekering variabel wilde maken? Iemand met anderhalf keer modaal zou dan iets van 2.500 euro per jaar meer moeten gaan betalen. Zo krijg je toch helemaal niemand meer vrijwillig aan het werk? Maffe linkse idioten.

Pierre Tombal | 23-10-15 | 20:12 | + 24 -

Ik zoek een land met lagere belastingen. Misschien toch maar naar de buren.

Raider Twix | 23-10-15 | 20:09 | + 5 -

-weggejorist-

John Kreuk | 23-10-15 | 20:08 | + -1 -

Als je slim bent zorg je dat je weinig uren maakt tegen een hoog uurloon. Alleen dan loont het in Nederland de moeite.

du Roi Soleil | 23-10-15 | 20:03 | + 7 -

@ProAsfalt: Ik heb u menigmaal gevraagd wat voor werk u zoekt. En in welke regio. Nooit een reactie op gehad. Wellicht verkeert u in de veronderstelling dat banen ook door de overheid gecreeerd dienen te worden. Nu, dan heeft u precies gekregen wat u wenste. Succes in de groenvoorziening. Zeker gezien uw nick.

H. Caulfield | 23-10-15 | 20:02 | + 11 -

@ProAsfalt | 23-10-15 | 19:34
.
"tekort aan banen" Mwa, klopt niet helemaal. Ook door de opzet van de WW loont het niet om te gaan werken. Voorbeeldje? Voorbeeldje. Ik ben ondernemer en ik kreeg 1 jaar geleden een enthousiaste sollicitant. Had altijd in de buitendienst gewerkt bij een grote speler in mijn sector die inmiddels failliet is. De man, 63, heeft een schat aan ervaring, breed netwerk en had bij zijn oude werkgever een enorm hoog loon. Bij mij kon hij maximaal de helft verdienen van zijn laatstgenoten loon en dan ook nog zonder lease-auto. Dat werkt heel naar door in zijn pensioen etc. Dus per saldo zit hij nu nog in de WW tot aan zijn pensioen. Is voor hem financieel veel gunstiger dan werken. En dat zal voor heel veel babyboomers zo zijn die altijd vaste contracten gehad hebben. Als je die uit de werkloosheidscijfers zou halen gok ik zo op 100000 man/vrouw minder. Ook daar weer; werken loont niet in dit land. Inkomstenbelasting is hier ingevoerd in 1940-45 door de buren. Die hebben daar nog hetzelfde systeem, met nagenoeg dezelfde tarieven. Alleen... de topschijf (45%) begint over alles wat je boven de €250.000,= aan inkomen hebt... En dan heb je geen Hypotheek-renteafrek etc nodig. Links heeft het IB-systeem in ons land totaal, maar dan ook helemaal anaal verkracht.

P.redgleuf | 23-10-15 | 20:00 | + 15 -

Het verschil is denk ik iets groter dan je hier ziet aangezien de werkenden pensioenpremies afdragen die ze, mocht het allemaal meezitten, later weer uitbetaald krijgen. Maar goed, het lijkt nog steeds krom natuurlijk.

Misterwolf | 23-10-15 | 19:59 | + -4 -

Pierre Tombal | 23-10-15 | 19:20 | + 0 -
Bytemaster | 23-10-15 | 19:38 | + 0 -
Ik kan zo en 10.000 euro van mijn loon aftrekken per jaar.
Het forfait gaat daar dan weer vanaf, waardoor je nog steeds meer dan 8000 mag aftrekken
8000 x 40% belasting=3200. (Dit is meer dan 2 netto maandlonen voor mensen met minimum loon.)
.
Bovendien moet iemand met een minimum loon 1 bruto jaarsalaris ophoesten om rond te kunnen rijden in een wagen, die een persoon met redelijke baan, tegen een bescheiden vergoeding, te leen krijgt van de baas voor 0 euro onderhoud en wellicht nog benzine ook.

Bubsy | 23-10-15 | 19:56 | + -3 -

@ProAsfalt | 23-10-15 | 19:34
.
Dat tekort aan banen heeft primair te maken met de brei aan regels van de overheid. Het is voor een startend ondernemer bijna onmogelijk om een degelijk bedrijf op poten te zetten. Je wordt aan alle kanten gefrustreerd. Logisch dat er dan geen banen bijkomen. Als er eens wat minder op regeltjes gelet wordt en de ondernemer de vrijheid terug krijgt, kun je in Nederland met gemak een paar honderdduizend banen scheppen.

Bytemaster | 23-10-15 | 19:44 | + 9 -

Nederlanders zijn masochisten, ze pruttelen wel, maar ondergaan het verder lijdzaam en zijn volgens elk onderzoek nog tevreden ook.

Morgenhout | 23-10-15 | 19:41 | + 16 -

@Bubsy | 23-10-15 | 19:06
.
Leaseauto brengt een bijtelling met zich mee en daar betaal je gewoon belasting over. Dat is meegenomen in de berekening. HRA is vooral voor de hoge inkomens gunstig. De lagere inkomens betalen dan weer het absurde huurwaardeforfait, OZB en bij de aankoop nog een flinke som aan overdrachtsbelasting. Die HRA is voor Jan Modaal al lang verrekend.

Bytemaster | 23-10-15 | 19:38 | + 9 -

@bubsy een minimumkomert heeft vaak ook wel een gemeentelijke kortingenpas. En met een beetje geluk heb je dan een GRATIS bus en tram! Met zonder bijtelling!

P.redgleuf | 23-10-15 | 19:37 | + 4 -

"Het enige waar je over fulmineert is dat die plicht na langdurig weigeren van jouw kant een keer in dwang overgaat."
Pierre Tombal | 23-10-15 | 19:02 | + -1 -

Gij ziet één ding over het hoofd, hetgeen ik telkens repeteer, en dat is dat er namelijk banen tekort zijn. Geen tiental banen, nope, 500.000 banen (volledigheidshalve: werklozen 630.000 minus aantal openstaande vacatures 130.000 = 500.000). Ook al zal er sprake zijn van langdurig weigeren zoals u stelt, dan zal een baan voor mij slechts werkloosheid voor een ander betekenen.

Leuker kan ik het niet maken, makkelijker evenmin. En dan te bedenken dat de Nederlandse overheid nog eens 200.000 toekomstige bijstandsgerechtigden (= gratis arbeid) het land binnen meent te moeten laten.

ProAsfalt | 23-10-15 | 19:34 | + -1 -

"Het moet eerlijker"... Als je het nog "eerlijker" maakt loont werken helemaal niet meer.

Bytemaster | 23-10-15 | 19:34 | + 4 -

Eén van de christelijke partijen heeft hier al eerder op gewezen.
Een gezin met één kostwinner houdt netto veel minder over dan een gezin wat hetzelfde brutobedrag met twee kostwinners bij elkaar werkt. Je wordt dus wel gedwongen om met z'n tweeën te gaan werken. Ik zag zelfs een voorbeeld voorbijkomen van een gezin met één kostwinner die 40.000 brute verdiende en netto minder overhield dan een bijstandsgezin dat het maximale uit kwijtscheldingen en toeslagen kon halen.

Lomo | 23-10-15 | 19:33 | + 22 -

@Bubsy | 23-10-15 | 19:06
Ik denk dat jij de voordelen van die twee nogal overschat en bovendien zal het aantal mensen dat met een modaal inkomen zelfs maar een van beiden heeft uitzonderlijk laag zijn. Mogelijk zelfs op één hand te tellen.

Pierre Tombal | 23-10-15 | 19:20 | + 5 -

Ik zie er 2 dingen niet bij staan die een modaal inkomen wel heeft:
Leaseauto en HRA
Dit zijn 2 hele grote voordelen waar een minimum inkomert niet over kan beschikken.

Bubsy | 23-10-15 | 19:06 | + -28 -

@ProAsfalt | 23-10-15 | 18:13
Maar jezelf laten pamperen door andere slaven is dan weer geen probleem. Het probleem van mensen zoals jij is dat ze een verkeerd beeld is ingeprent ten aanzien van onze sociale voorzieningen. Sociaal betekent voor en door mensen, maar jij vergeet graag de tweede helft. Dat is op zich best normaal; zo normaal zelfs dat bij de ontwikkeling van het systeem daar rekening mee is gehouden door het het karakter van een plicht mee te geven. Maar ook daar trek je je niks van aan. Het enige waar je over fulmineert is dat die plicht na langdurig weigeren van jouw kant een keer in dwang overgaat. Wees blij. In plaats van met een weekje papier prikken een leven lang parasiteren goed te maken had ook wat jij als een recht beschouwt aan een herevaluatie onderworpen kunnen worden.

Pierre Tombal | 23-10-15 | 19:02 | + 5 -

Jammer genoeg voor mij ook niets nieuws vanwege eigen ervaring.
Ik heb ook eens uitgerekend wat ik per saldo zou inleveren als ik een dag per week minder zou gaan werken:
120 Euro.
Per jaar, dat is.

jemagookniksmeer | 23-10-15 | 18:59 | + 25 -

Je hoeft niet in Nederland te blijven, er gaan er elk jaar 150.000 weg.

Fapfap | 23-10-15 | 18:36 | + 8 -

FF een kwartiertje laten bezinken en de tegel van elevator er bij pakken dan staat hier dus eigenlijk het failliet van de Nederlandse kenniseconomie. Want al bouw je een studieschuld op van €40.000,= die krijg je van ze lang zal ze leven nooit meer terugbetaald uit de vrije cashflow na belasting. De boodschap van de overheid is 'Ben je slim, ga studeren...' Maar het effect is dat je een werkslaaf van het systeem wordt.
Dus kap met studeren. De enige manier om in dit land geld te verdienen is als ondernemer, niet als werknemer.

P.redgleuf | 23-10-15 | 18:36 | + 37 -

En dan te bedenken dat een wajong'er oude stijl met toeslagen en al evenveel vangt, of zelfs meer (afhankelijk van de gemeente).

En geen enkele sollicitatieplicht kent.

Een kwart miljoen mensen, waarvan het gros prima kan functioneren in een werkomgeving waar niet al teveel prikkels zijn (kantoorbaantje bij de overheid bijvoorbeeld), heeft levenslang betaald op vakantie mogen gaan, althans, tot 2018, dan kieperen ze eindelijk de uitkering in.
(Al die re-integratie-trajecten bleken een wassen neus, Geenstijl heeft er menig topic over, met o.a. Vogelaar in de graaiende hoofdrol. Dat heeft ook weer miljarden gekost.)

Tja. Veel plezier op de werkvloer, u weet waarvoor u werkt.

Abject | 23-10-15 | 18:35 | + 8 -

Die 1800 euro kan mooi naar de COA, Spekman en Didi hebben weer een voorstel in de kamer.

hovawart | 23-10-15 | 18:20 | + 3 -

Voor 60% van de nederlanders is werken... te duur!

P.redgleuf | 23-10-15 | 18:16 | + 6 -

@H. Caulfield | 23-10-15 | 16:49 | +
Ik zie geen enkele reden dat ik hiermee zou moeten ophouden om misstanden blijvend aan de kaak te brengen zodat deze achterlijke slavenarbeid2.0 wordt afgeschaft.

Tevens zullen de asielzoekers ook blij zijn met mij reaguursels in de hoop dat er wat aan wordt gedaan. 200.000 nieuwe asielzoekers. Deze 200.000 gaan rechtstreeks de slavenarbeid in met als lachende derde de werkgevers en het volk betaalt het gelag in alle opzichten.

ProAsfalt | 23-10-15 | 18:13 | + 2 -

En dan gaat het bij de huurtoeslag nog om harde grenzen waarbij je het niet moet wagen om 1 euro teveel inkomen te hebben: dat kan je meer dan 1000 euro kosten. Oftewel, het is niet eens lineair, maar in sommige gevallen houden mensen met een hoger bruto-inkomen er netto nog minder aan over dan mensen met lager inkomen. Anyway, as I typ zullen er wel wat linkserts zitten te fappen op de tabelletjes van dit artikel.

je postbode | 23-10-15 | 17:59 | + 15 -

Misschien een goed idee eens na te denken, moeten we nog wel met zijn tweeen blijven werken, gewoon weer terug naar één kostwinner, met daarbij alle mogelijke toeslagen levert net zoveel op, maakt het leven ook een stuk ontspannender.
Groot voordeel er komt ook weer een baan voor werkloze vrij.

gebrokenvleugel | 23-10-15 | 17:55 | + 18 -

@H. Caulfield | 23-10-15 | 16:49
Dat is nog niet zo eenvoudig. Eenmaal in de bijstand kun je niet in jezelf investeren door bv (om)scholing. Er is geen geld voor en het mag ook niet omdat je beschikbaar moet blijven voor arbeid. Voor jezelf iets beginnen is niet voor een ieder weggelegd. Ons sociale stelsel lijkt in dat opzicht steeds meer een 'system setup to fail'.

Wat die nivellering betreft: dit zal denk ik alleen nog maar toenemen, omdat er steeds minder mensen zijn die het op moeten brengen (vergrijzing/ werkloosheid). Wil je meer werkgelegenheid creëren voor lager opgeleiden, dan zul je of aan loondumping moeten doen, of werk moeten subsidiëren. Het laatste mag niet (concurrentievervalsing) en bij beide opties blijf je afhankelijk van de overheid. En dus van belastinggeld.

Rest In Privacy | 23-10-15 | 17:45 | + 6 -

Dijkman gaat weer eens met krijsende banden door een veel te krappe bocht. Blijkens het voedingscentrum heeft een gezin met twee kinderen met 14-15 euro per dag genoeg om in haar levensonderhoud voorzien. Dat is zeg maar 450 euro per maand. De rest geef je uit aan zaken waar de overheid een uitermate grote hand heeft in wat mensen betalen. Dat het minimumloon niet genoeg is om deze rekeningen te kunnen betalen heeft daarmee niks te maken met het feit dat werkgevers niet genoeg betalen, maar met de wil van de overheid om zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk gelijkwaardig te laten zijn. Hetgeen in de praktijk neerkomt op: arm.

Pierre Tombal | 23-10-15 | 17:40 | + 4 -

Ja mensen Job Cohen zei het indertijd al: het moet eerlijker!

matatwork | 23-10-15 | 17:36 | + 5 -

@elevator | 23-10-15 | 17:24 | + 0 -
Ik weet niet waar je dat op baseert, want volgens mij geeft dit artikel juist weer dat je geen reet extra overhoud wanneer je 1,5x modaal verdient. Bovendien totaal off-topic.

-=PyP=- | 23-10-15 | 17:34 | + 20 -

Als je na je studie niet genoeg verdiend om je studieschuld af te betalen ben je niet slim geweest met je studiekeuze .

elevator | 23-10-15 | 17:24 | + -15 -

Na de vrijschelding van een studieschuld is het al helemaal een hopeloos verhaal.

Blasfemie | 23-10-15 | 17:17 | + 1 -

Goed nieuws mannen: binnenkort kunnen we allemaal uitslapen, want dan hebben we een heel nest Syriërs die zich de moeite getroosten voor dergelijke bedragen aan het werk te gaan.

Vies Droefvink | 23-10-15 | 17:11 | + 11 -

@kleuterleider | 23-10-15 | 16:32
@Harry Turtle | 23-10-15 | 16:33
O ja, al is die bijstand uitkering wel gerelateerd aan dat minimumloon, en is die nu ook weer niet zo gek veel lager:
financieel.infonu.nl/diversen/47921-bi...
Bovendien krijg je in de bijstand vaak nog eens extra voorzieningen van de gemeente die een minimumloner niet krijgt (=armoedeval).
factcheck.nieuwsuur.nl/?fact=rutte-ove...

Peter_K | 23-10-15 | 16:59 | + 10 -

DE verklaring dat criminaliteit loont en waarom we daardoor zoveel ambtenaren hebben vandaag de dag.

TP 1984 | 23-10-15 | 16:58 | + 8 -

Het niet opvoeren van de HRA maar wel van de IHS trek de boel wel extra scheef.

Rätselhaft | 23-10-15 | 16:56 | + 11 -

Het basisinkomen is een feit. En alles wat daarboven komt wordt genadeloos gesnoeid. De oplossing is simpel: een lager basisinkomen voor iedereen en voor de werkenden een vriendelijk belastingtarief.

van heinde en verre | 23-10-15 | 16:56 | + 16 -

@Monkey Cabbage Het verschil tussen alleen- en tweeverdieners met een even hoog inkomen zal met de huidige kabinetsplannen (afbouw algemene heffingskorting met verhoging van de arbeidskorting) alleen maar groter worden. Dat is toch niet te verdedigen.

hoenie | 23-10-15 | 16:56 | + 7 -

Alle partijen zijn er voor de onderkant of de bovenkant van de samenleving. Er is er geen eentje voor de middengroepen. Dus graaien al die partijen van de middengroepen om het aan hun doelgroep te geven.

sinar2 | 23-10-15 | 16:54 | + 17 -

Jan modaal is het ondertussen wel gewend dat hij keihard genaaid wordt. Geen nieuws dus. De lulverhalen van Rutte, Pechtold en snotneus Klaver moet je dan ook niet serieus nemen. Ze blaten maar wat..

denoorman | 23-10-15 | 16:49 | + 11 -

De berekening klopt. Net even nagrekend.

Als je een laag betaalde baan hebt van 1800 bruto, ontvang je 1500 netto. Je krijgt daarop 205 euro aan toeslagen netto per maand uitgekeerd. Jaarlijks hou je dan €20460 netto over.
Als je 1800 netto verdient heb je 21600 jaarlijks te besteden.

Dat betekent dat je dus met een normale baan maar 95 euro per maand meer te besteden hebt! Belachelijk toch?

Voor sommige mensen is het dus zeer lucratief om parttime te gaan werken, dan houden ze netto meer over en kunnen zelfs onder hun studieschuld uitkomen!

Wat een land.

Dannydekr 2.0 | 23-10-15 | 16:49 | + 64 -

@ProAsfalt | 23-10-15 | 16:34: Hou een sop. Wat wilt u concreet? Geen idee hoe oud u bent, maar moet de overheid u maar met rust laten tot aan uw AOW? Dat u elke maand uw handje ophoudt en verder kunt met Minecraften en zuur reaguren?
.
Die constante vernedering die u ervaart, zou ook kunnen motiveren om zelf iets te ondernemen. Het adagium 'arbeid adelt' doet nog steeds opgeld. Niemand verplicht u om bijstand te ontvangen.
.
Dat anderen er meer van profiteren, moet u niet verbazen. Dat was immers ook zo toen u nog werknemer was. Uw loonontwikkeling hield ook geen gelijke tred met die van uw werkgever.
.
Rest mij u veel voorspoed en een goed weekend te wensen.

H. Caulfield | 23-10-15 | 16:49 | + 1 -

De Treinende Rechter | 23-10-15 | 16:33

Moet je voor de gein eens tweeverdieners met beide 1xmodaal afzetten tegen een eenverdiener met 2xmodaal, scheelt zo 10000 euro NETTO op jaarbasis.

Monkey Cabbage | 23-10-15 | 16:46 | + 27 -

@Nicky-AA: Het verschil in *besteedbaar inkomen*. Niet dat dit het minder schandalig maakt.

H. Caulfield | 23-10-15 | 16:37 | + 2 -

"Eigenlijk subsidiëren we met z'n allen werkgevers die van goedkope arbeid gebruik maken, "

Yep, dan laten wij de (illegale) staatssteun vanwege de te werk gestelde bijstandsgerechtigden nog maar buiten beschouwing.

ProAsfalt | 23-10-15 | 16:34 | + 26 -

Haha.. Goed te horen dat die harde werkers in bouw of schoonmaak dus net zoveel verdienen als die laptophangers met hun "papiertje"..

bovenste_plank | 23-10-15 | 16:34 | + 17 -

2 keer het minimum loon vs den alleenverdiener: (bruto beide gezinnen 40k)
Netto verschil per maand €500,- in voordeel van de minimumloners.

De Treinende Rechter | 23-10-15 | 16:33 | + 14 -

@ Peter_K | 23-10-15 | 16:27
@ Eigenaar_IJsland | 23-10-15 | 16:28
Het gaat om een minimumloner, niet om een werkloze. Dus die heeft ook weinig vrije tijd en reiskosten.

Harry Turtle | 23-10-15 | 16:33 | + 24 -

Velen hierboven begrijpen niet dat minimumloon iets anders is dan bijstand. Die mensen met minimumloon moeten daarvoor ook gewoon werken, reiskosten maken, investeren in representatieve kleding, kinderopvang regelen etc.

Het is op zich wel interessant om Jan modaal ook direct te vergelijken met bijstand, of minimumloon met bijstand.

kleuterleider | 23-10-15 | 16:32 | + 62 -

Monkey Cabbage | 23-10-15 | 16:25
Ach, ik begin kippig te worden (18.6, niet 16.6), de minimumloon kolom klopt wel, de andere 2 dus niet!

Monkey Cabbage | 23-10-15 | 16:32 | + 34 -

Iets zegt me dat geen politicus hierover iets zal durven zeggen!

WellusNietus | 23-10-15 | 16:31 | + 20 -

Vandaar de proefbalonnetjes over een "onvoorwaardelijk basisinkomen". Dat is er al. Het wordt hooguit lager.

watergeus | 23-10-15 | 16:30 | + 21 -

Concreet: Het verschil tussen 1.650 bruto per maand en 3.000 bruto per maand is € 150 netto. Ongelooflijk :(

Nicky-AA | 23-10-15 | 16:28 | + 70 -

@Peter_K | 23-10-15 | 16:27
Wat dacht je van de besparing op reiskosten?

Eigenaar_IJsland | 23-10-15 | 16:28 | + 41 -

Die 150 euro per maand extra kost een buitensporige hoeveelheid vrije tijd. Met die extra vrije tijd is het vrij eenvoudig om 150 euro aan kosten te besparen: denk bijvoorbeeld aan een moestuin zoals aanbevolen door Jetta Klijnsma, maar zo zijn er legio dingen te verzinnen om goedkoper uit te zijn. En dat is niet eens fraude. Mocht je bij iemand grijs het huishouden gaan doen dan is het helemaal makkelijk!

Peter_K | 23-10-15 | 16:27 | + 27 -

Ga er maar vanuit dat die 1800,- euro volgend jaar ook weggenivelleerd is dankzij Merkel's project X party.

Harry Turtle | 23-10-15 | 16:27 | + 59 -

Zonder nou flauw te willen doen, in het modaal kolommetje komt de optelling tot 26.8 bij puntje 10.
Laat ik nou denken dat (6-7+8+9) = 27.0-2.9+0.0+2.8 = 26.9 (en niet 26.8)
Ook nog even de minimumloon kolom: 16.6-2.9+2.0+3.7 = 19.4 (en niet 21.3)

Nu vertrouw ik alle ander cijfertjes natuurlijk ook niet meer... (probeer zelf eens de 1.5x modaal kolom!)

Monkey Cabbage | 23-10-15 | 16:25 | + 65 -

Moet dit nou zo vlak voor het weekend!

Eigenaar_IJsland | 23-10-15 | 16:16 | + 27 -

Natuurlijk halen ze het geld weg bij Jan modaal. Zo houdt VVD zijn achterban happy met lage een vermogensrendementsheffing en kan de PvdA claimen dat alles eerlijk verdeeld wordt. Behalve de werklast natuurlijk.

Upperclasser | 23-10-15 | 16:16 | + 26 -

Het toeslagen systeem transformeert eigenwijze en mondige burgers in makke schapen, die braaf op je blijven stemmen.

Harry Turtle | 23-10-15 | 16:15 | + 40 -

Dat is 150 euro per maand. Per dag 6,82. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die voor zo'n dagloon hun nest uitkomen, maar petje af.

orca | 23-10-15 | 16:13 | + 67 -

CPB heeft hier in april ook een inzichtelijk rapport over gepubliceerd. Voor sommige categorieën is de marginale belastingdruk zelfs bijna 100%.
Voor loonslaven met meer dan een ton salaris is het 52%, omdat ze alle toeslagen al kwijt zijn. Voor velen die minder verdient is dit percentage hoger.
Harder werken loont dus nauwelijks voor gewone Nederlanders (expats en bedrijven worden wel in de watten gelegd). Ik doe het zelf toch, vanuit ambitie (of obsessie met probleemoplossing), velen die ik ken ook. Zonder die houding zou Nederland in elkaar donderen.

Keinstein | 23-10-15 | 16:11 | + 64 -

Nivelleren is een feestje :-) voor de buren, dan

Trekhaas | 23-10-15 | 16:08 | + 60 -

En dan ook nog eens de kosten van de administratie van dat gedrochtelijke systeem.

theteach | 23-10-15 | 16:02 | + 55 -

Bovenstaand DE verklaring waarom u nog steeds tokkieburen heeft, ondanks die mooie (woon)carriere.

kapotte_stofzuiger | 23-10-15 | 16:00 | + 102 -

Niks nieuws, dit weten de meeste werkende al lang. De enige reden waarom ik nog werk is om mijn vakkennis op peil te houden in de hoop dat werken ooit weer een keer lonend zal worden. Ik ben mij ervan bewust dat dit een naïeve gedachte is.

Deviant | 23-10-15 | 15:58 | + 127 -

Ja mensen, werken moet lonen!

kanon0503 | 23-10-15 | 15:54 | + 87 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken