'Popje, kun jij wel autorijden dan?'

Paarse tuinbroeken-alert
Paarse tuinbroeken-alert
Sorry jongens, we zitten hier even met een paarse tuinbroek aan te kniezen want iets wat we allang vermoeden, blijkt echt waar: het zijn voornamelijk mannen die een auto van de zaak rijden. In ‘typisch mannelijke’ bedrijfstakken als ict, bouwnijverheid en energievoorziening rijden relatief veel werknemers in een auto op naam van het bedrijf. Opvallend is dat in dit rijtje ook de reclame wordt genoemd, een sector waar de verhouding tussen mannen en vrouwen min of meer gelijk is: 64.000 mannen en 54.000 vrouwen. Een verklaring kan zijn dat het vooral ‘de salesjongens’ zijn die in een auto naar de klant rijden, terwijl de ‘creatives’ (art directors, copywriters) gewoon op hun fixie naar kantoor komen. In ieder geval is in de informatie- en communicatiesector het aandeel auto’s van de zaak het grootst: 35,4% van de mannen en 13,7% van de vrouwen rijdt in een auto van de baas. Maar ook in sectoren waar traditioneel veel vrouwen werken, zoals onderwijs, zijn het getalsmatig vooral de mannen die een auto van de zaak hebben. Hola! Overigens heeft maar 7% van de werknemers een auto van de zaak; een percentage dat sinds 2008 min of meer stabiel is. Voor de meeste werkenden is het wachten op een overvolle stinktrein met bammies in de rugzak gewoon een genderneutrale aangelegenheid. *paarse tuinbroek uittrekt*



AutoBedrijfstak.png

Reaguursels

Inloggen

@Rätselhaft,
De hele auto ligt vol met TCP en UDP pakketjes.
Als ik te hard rem liggen massaal op het dashboard.
Een zogenaamd DoS ongeluk.
Ik had ook ICMP pakketjes in auto liggen, alleen die ben ik onderweg kwijt geraakt. Iemand raden mij aan om een 'WireShark' te gebruiken om ze terug te vinden. Dus ik naar de lokale visboer. Heeft hij geen WireShark, dan maar BlueShark.
Is twee weken geleden, heb mijn pakketjes nog steeds niet terug en de hele auto stinkt nu naar vis!
.
Bedankt ICT consultant!

r04drunn3r | 23-10-15 | 09:19 | + 0 -

7% maar? Waarom hoor ik dan de godsganse dag spotjes over bijtelling? Is die 7% zó interessant voor de auto-industrie?

Vogelbeest | 23-10-15 | 07:56 | + 0 -

Vrouwen ontlenen hun identiteit niet aan een grote brandstof slurpende auto van de zaak. Dat in tegenstelling tot veel mannen die hun auto zien als een middel om de competitie met andere mannen aan te gaan. "Mijn auto is groter en duurder dan de jouwe, dus win ik het van jou", nietwaar duitse herder?

mona | 22-10-15 | 17:54 | + 3 -

Ik ben blij van die belastingslurper af te zijn en krijg nu een maandelijkse vaste vergoeding en kilometerprijs. Rij nu hetzelfde maar dan voor half geld.

sinar2 | 22-10-15 | 17:31 | + 0 -

Persoonlijk denk ik dat het komt omdat mannen wat meer onderhandelen over arbeidsvoorwaarden on average

niemand specifiek | 22-10-15 | 15:28 | + -1 -

De ICT'ers gaan dagelijks met de auto op pad om te informeren en te communiceren. Dat doet me denken aan de postkoets. Stapel IP-pakketjes in de achterbak?

Rätselhaft | 22-10-15 | 14:28 | + 2 -

Toys for the boys.
Ook als ze recht hebben op een auto van de zaak kiezen vrouwen voor de reiskostenvergoeding en rijden dan in een C1, Aygo of Up. Van wat ze overhouden gaan ze heel slim naar de 3 dwaze dagen.

marie furie | 22-10-15 | 14:02 | + 4 -

Een auto van de zaak wordt ook vrijwel onbetaalbaar gemaakt door de bijtelling. Je kan beter je leasebudget laten uitkeren en dat gebruiken voor private lease. Dan hou je in de meeste gevallen nog geld over ook.

Tom_Kroes | 22-10-15 | 13:15 | + 0 -

Gelul dat het vooral de verkoopjongens zijn in de ICT.
Ik ken genoeg vrouwen die ook gewoon code zitten te kloppen en die hebben ook allemaal een auto van de zaak. Reden: Het is gewoon goedkoper.

Tel Aziaat | 22-10-15 | 13:11 | + 3 -

Volgens mij Zonneveld een paarse rok aan toen hij dit artikel pende. Lijkt me meer iets voor opzij

Zatkniss | 22-10-15 | 12:56 | + 0 -

En dit is belangrijk omdat...?

Tisnietanders | 22-10-15 | 12:25 | + 2 -

Vrouwen kunnen niet rijden, dus ga je ze ook geen auto van je zaak geven.... DUH

Nicky-AA | 22-10-15 | 12:20 | + 4 -

Eigenaar_IJsland | 22-10-15 | 12:04
Thuisverzorging komt op de fiets. Tarieven liggen sinds de AWBZ hervorming naar gemeentes op het niveau dat werkgevers naar het minimumloon moeten streven.

Feynman | 22-10-15 | 12:17 | + 8 -

Mannen lok je met een leuke auto, vrouwen minder.

Feynman | 22-10-15 | 12:10 | + 3 -

Eerste wat me opvalt is dat er wederom geen onderscheid gemaakt wordt tussen de groep parttime and fulltime.

Ik vermoedt namelijk dat de fulltime groep vrouwen aanzienlijk lager ligt dan de mannen en daarom dit verschil al verantwoord wordt. Want parttimers krijgen nou eenmaal geen auto...... Naast natuurlijk dat sommige beroepen toch wel geslacht gerelateerd zijn. Maar dat neemt het artikel ook in beschouwing.

kruz | 22-10-15 | 12:06 | + 8 -

7% maar? Ik had de indruk dat het percentage veel hoger lag.
Wel vreemd dat de het aantal werkgevers auto's in de zorg zo laag is. Je zou verwachten dat veel thuisverzorging toch wel minstens een bedrijfsauto zouden krijgen.
Of wordt in dit staatje bedoeld dat het auto's van de werkgever betreft die ook prive worden gebruikt door de werknemer?

Eigenaar_IJsland | 22-10-15 | 12:04 | + 7 -

Kan de wegenbelasting alsjeblieft omlaag? Dan heeft de NS tenminste concurrentie.

Min-of-meer | 22-10-15 | 11:45 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken