Woeps. De hele EU komt geld claimen bij Volkswagen

Aiii. De gifbeker is (gelukkig) nog lang niet leeg voor Volkswagen. Vandaag schrijft Bild dat het concern met het manipuleren van emissietests ook Europees recht geschonden heeft. Om precies te zijn verordening 715/2007 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen. Klinkt plausibel, inderdaad. Art. 5 lid 2 bepaalt dat 'het gebruik van manipulatie-instrumenten die de doelmatigheid van de emissiecontrolesystemen verminderen, verboden [is]'. En op grond van art. 13 met het onheilspellende kopje 'Sancties' kunnen Lidstaten sancties vaststellen bij overtreding van de verordening, onder meer bij (onder d) het gebruik van manipulatie-instrumenten. Dus daar ga je dan, Volkswagen. Voor je het weet mag je in zo ongeveer alle lidstaten van de Europese Unie in de buidel tasten. Sorry?

Reaguursels

Inloggen

Een verbrandingsmotor is nou eenmaal niet emissievrij te krijgen... En hoe erg is dat nou? Alle niet al te moeilijk te winnen fossiele brandstof wordt zowieso verbrand, of dat nou nog 25 of 50 jaar duurt...

Ik vraag me trouwens af hoe dat met die andere dieselaars zit... Zouden die allemaal wel brandschoon zijn?

Poekieman | 19-10-15 | 09:57 | + 2 -

Er zit sjoemelsoftware in koelkasten (bij tests worden ventilatoren uitgeschakeld, anti-aanvriesverwarming gaat uit zodra een testapparaat gedetecteerd wordt)
Er zit sjoemelsoftware in smartphones (gaan standaard in de hoogste versnelling als ze testsoftware detecteren)
De brandstofverbruiktests van de EU zijn een lachertje (speigels er af, kieren dichtgetaped)
In voorbewerkt eten (babyvoeding!)

Vogelbeest | 19-10-15 | 08:10 | + 0 -

@Rätselhaft niet helemaal juist, de auto herkend niet een testtraject (ook bijvoorbeeld op de openbare weg) maar heel specifiek de test, o.a. de testbank. Dat is een subtiel maar belangrijk verschil. Wanneer je de de testcyclus op de openbare weg nabootst, zal hij de testwaarden dus niet halen, oplichting dus.

Rutgerr | 18-10-15 | 21:35 | + 3 -

@--sql error-- | 18-10-15 | 16:01
De VW software is zo geschreven, dat op het moment dat de auto een traject herkent, dat overeenkomt met het gebruikelijke testtraject, de auto zichzelf in een minder vervuilende mode schakelt. Er wordt dus minder NOx geproduceerd ten koste van gereduceerde prestaties.

Dat is helemaal niet zo bijzonder, zo schakelt Mercedes bij zijn achtcilinder motoren 4 cilinders uit op het moment dat er maar beperkt vermogen gevraagd wordt. Alleen, Mercedes heeft daar nooit geheimzinnig over gedaan.

Rätselhaft | 18-10-15 | 21:27 | + 1 -

@Feynman: een beetje?? Zowel koppel als pk's wordt een stuk minder (30%) als ik het goed begrepen heb. Daarmee kan de klant VW aanklagen voor verkochte waar die niet waarmaakt wat men belooft.
Kleinere TDI's kunnen toe met andere software en filter maar grotere moeten een extra inspuiting hebben, kost zo maar $300. Dit maal een paar miljoen reken uit je verlies.
Zoals ik al zi, dit wordt voor VW een catastrofe, zowel imago als eypo....

RonnieKray | 18-10-15 | 18:37 | + 0 -

@Winston1: Maar die dingen zijn niet nieuwswaardig genoeg voor onze pers/NPO/etc om anti-Amerikanisme te verspreiden. Stelletje ondankbare lullo's.

Min-of-meer | 18-10-15 | 16:50 | + 2 -

Voor iedereen, zo simpel werkt deze fraude: www.youtube.com/watch?v=GhvI2oeBPtY Iedereen krijgt straks nieuwe software die een beetje koppel kost, de auto minder vloeiend laat rijden, maar dan voldoet die weer wel aan de normen.

Feynman | 18-10-15 | 16:27 | + 3 -

Net zoals in Nederland het 120 uur schoffelen voor het doden van 3 mensen in hoger beroep verworpen is, zijn er in de USA ook uitzonderingen die door de NPO, Volkskrantjes e.d. als maatgevend voor de USA worden gemaakt, net als sommige TV programma's.
Zijn ook gematigde sancties van rechters en juries die bestaan uit gewone mensen / peers, lezen we niets over.
En waar jij als goedprater van misdaad aan voorbij gaat is dat de duitsers die risico's blijkbaar voor lief namen bij het beramen en plegen van de misdaad.

Winston1 | 18-10-15 | 16:27 | + 1 -

Rätselhaft | 18-10-15 | 13:21 |
ehm nee. De software in de auto was zo geschreven dat het veel lagere waardes doorgaf als het in 'test mode' was. Dat is zeer bewuste manipulatie van testgegevens.

--sql error-- | 18-10-15 | 16:01 | + 0 -

Dus daar ga je dan, Volkswagen. Voor je het weet mag je in zo ongeveer alle lidstaten van de Europese Unie in de buidel tasten
---
En dat is dus precies de reden waar een federaal europa het doel is van sommigen.
In plaats van 28 (?) rechtzaken nog maar 1 voor de hele uinie.

paost712 | 18-10-15 | 15:55 | + 0 -

Winston1 | 18-10-15 | 15:08 |

Klopt maar dat systeem in de VS heeft zoals met alle systemen nadelen. Nml het nodeloos claimen. In het VK heeft men ook een claim cultuur maar daar heb je nog rechters die nadenken. Zo was er ooit een vrouw daar die Starbucks aanklaagde omdat een beker hete koffie door haar eigen toedoen in haar schoot viel. Zij beweerde dat ze brandwonden had en immateriele schade had. Nog voor dat de zaak inhoudelijk werd behandeld werd ie al afgekapt door de rechter met de opmerking: "So you go to Starbucks to get a cold cup of coffee? Case dismissed. Next!"

Basil Fawlty | 18-10-15 | 15:38 | + 4 -

Binnenkort: Der Untergang II - subtitel: "Volkswagen. Ooit groot geworden door de hoofdrolspeler van Der Untergang ! Schittert nu zelf in deze aangrijpende film"

Altijd weer bijzonder hoe grote gebeurtenissen in de geschiedenis samenhangen en in elkaar vervloeien

HeelStijl | 18-10-15 | 15:23 | + 1 -

@TuurlijkNiet | 18-10-15 | 14:41
.
Golf en Jetta kom je juist in de VS veel tegen. Niet in de woestijn of in de bergen maar vooral aan de West-kust: California, Oregon en Washington. In die regio is men al bewust van het feit dat wanneer je in de stad woon je geen pickup truck of SUV nodig hebt.

Bytemaster | 18-10-15 | 15:22 | + 1 -

Basil Fawlty | 18-10-15 | 14:59

Met zulke argumenten kom je idd weer bij Nederland uit waar misdaad niet bestraft wordt. Over deze overtreding van wetten is nagedacht, en net als bv een inbraak, bewust gepleegd.
Dan is er ook nagedacht over de consequenties van de claims uit de USA, en verder gekeken dan het de schuld geven aan een onderknuppel zoals in Nederland gebruikelijk is door de elite.

Winston1 | 18-10-15 | 15:08 | + 0 -

VVD prominent (Rutte of Halbe)

Einde van de Domheid | 18-10-15 | 15:04 | + -1 -

Ik suggereer dat we van deze mogelijkheid gebruik moeten maken al een tijd.
Hoorde echter een VW prominet al schipperen dat NL een grote toeleverancie is en dat klonk naar: 'wij gaan het VW niet lastig maken hoor, zometeen kost het ons werkgelegenheid....'
Op zich is dat niet eens een rare gedachte, maar wat dan wat betreft uitstoot-emissie's? Gedorven bijtelling? Is dat dan ook in enen geen enkel probleem?

Einde van de Domheid | 18-10-15 | 15:02 | + -2 -

Winston1 | 18-10-15 | 14:51 |

In Europa wellicht wel maar niet in de VS. Zoals ik al hierboven zei. VS zijn de uitvinders van de claim cultuur. BP kwam er ook niet mee weg.

Basil Fawlty | 18-10-15 | 14:59 | + 0 -

Bytemaster | 18-10-15 | 14:43 |

Niet in de VS. Uitvinders van de claim cultuur. Alleen, men hoort vaak van het begin het schandaal. Dat wordt breed uitgemeten in de media maar de "settlement" of uitkomst jaren later is verbannen naar pagina 10 en meestal worden zo'n zaken buiten de rechtbank afgehandeld omdat beide partijen geen zin hebben in ellelange rechtzaken. BP met Deepwater Horizon is daar een voorbeeld van maar ook Goldman, Citi, JP Morgan met hun cdo claims.

Basil Fawlty | 18-10-15 | 14:58 | + 0 -

Met al die politici die legaal op de loonlijst van VW staan, overheden als grootste aandeelhouders en de europese trend avn bukken voor duitsland anders geen EUSSR geld, gaat het allemaal met een sisser aflopen. Zie o.a. de spionagezaak van VW een paar jaar geleden.

Winston1 | 18-10-15 | 14:51 | + 3 -

Blijft toch raar dat de banken kunnen wegkomen met een veel grotere en smerigere fraude terwijl een autofabrikant meteen moet bloeden.

Bytemaster | 18-10-15 | 14:43 | + 14 -

Rutgerr | 18-10-15 | 13:02 |

Dat is een geval klok en klepel. Het heeft denk ik totaal geen zin om een claim bij Pon neer te leggen. Kan me nml niet voorstellen dat Pon wist van deze software. Pon was en is slechts een doorgeefluik van VW's. Wil die stichting ergens een claim neerleggen dan moeten ze naar de bron gaan en die zit in Wolfsburg.

Basil Fawlty | 18-10-15 | 14:43 | + 6 -

@Haberdoebas | 18-10-15 | 13:32 |
.
Dan heeft VW zelf ook een probleem. Zomaar een aanzienlijk deel van je productiecapaciteit sluiten heeft niet alleen effect op de werknemers.

Bytemaster | 18-10-15 | 14:41 | + 1 -

@fleurtje: De VAG groep is in de VS niet zo heel erg groot. Volkswagen als merk (Jetta, Golf, Passat) kom je vrijwel nooit tegen. In de VS verkoop Audi meer auto's van Volkswagen. Als de VS de eigen auto industrie had willen voortrekken, dan had men Mercedes moeten aanpakken, want dat is en blijft gewoon een van de best verkopende zaken auto's. Daarbij was het de Universiteit van West Virginia (WVU) welke bezig was een betere test methodiek te ontwikkeling welke de grote verschillen ontdekte. Vervolgens is dat aan de EPA doorgegeven is die heeft hetzelfde geconstateerd.. Overigens bleek uit de test van WVU dat de fabrieksopgave van alle fabrikanten onjuist waren, alleen had Volkswagen wel een heel erg groot verschil..

TuurlijkNiet | 18-10-15 | 14:41 | + 8 -

Fraude bij bedrijven zoals VW moet natuurlijk niet kunnen, maar het zou wel helpen als ze de wetgeving niet zo maakten dat je als fabrikant enorme voordelen haalt uit alle fraude die je doet. Volkswagen is natuurlijk een stap te ver gegaan, maar in weze proberen de meeste andere fabrikanten gewoon precies hetzelfde - alleen hebben zij het zo te zien iets slimmer gespeeld qua compliance met wetgeving.

Blasfemie | 18-10-15 | 14:24 | + 3 -

Vergeet niet dat al in 2014 er een tv rapportage over gemaakt is dat VW op deze manier te werk ging. Is toen niets mee gebeurd, maar nu is het ineens wel opportuun om VW aan te pakken.

Pimp my Voortuin | 18-10-15 | 12:58 | + 6 -

Klinkt als dat VW het toen wel in de doofpot kon stoppen, nu was er blijkbaar iets anders aan de hand waar ze niet meer onderuit konden komen.

owikzegmaarwat | 18-10-15 | 14:09 | + 5 -

Maar wat claimen zij eigenlijk?
Rutgerr | 18-10-15 | 13:02 | + 3 -

uw inschrijfgeld

(c)ZWITSUL | 18-10-15 | 13:51 | + 7 -

@meneer Q | 18-10-15 | 13:39
De laatste keer dat Duitsland failliet dreigde te gaan werden vraagstukken rondom mensen met een andere religie wat efficiënter opgelost.
Overigens, voor de zwartkijkers, zijn er genoeg socio-economische parallelen te trekken met eind jaren 20/begin jaren 30 van de 20e eeuw.

kapotte_stofzuiger | 18-10-15 | 13:44 | + 11 -

Volgens mij is het "probleem" dat VW nu het opgegeven brandstof verbruik haalt, maar als ze de motor zo instellen dat die binnen de NOx norm blijft, dan wordt het verbruik een hoger dan opgegeven. Met de huidige (zuinige) instelling mag je de weg niet op, met de juiste instelling gaat je verbruik omhoog, of is er een kans dat je (met terug werkende kracht) een een categorie valt met een veel hoger bijtelling.
In alle gevallen loopt het in de papieren, en als je dat keer 11 miljoen auto's doet heb je een aardige shitstorm. Alleen de olie sector (en de overheid) heeft een voordeeltje door het straks hogere verbruik.

W_F | 18-10-15 | 13:41 | + 7 -

Eindelijk is er hoop dat Duitsland failliet gaat en dat ze "vluchtelingen" moeten terugsturen en de grenzen sluiten.

meneer Q | 18-10-15 | 13:39 | + -3 -

VW kan ook tegen de VS zeggen: Stik er maar in en alle fabrieken sluiten en ontmantelen. Dan staan er duizenden mensen in de VS op straat en hebben ze in de VS een probleem.

Haberdoebas | 18-10-15 | 13:32 | + 17 -

Nederland is waarschijnlijk te laf om zo'n maateregel te handhaven, omdat vw zal dreigen met minder afname van onze maakindustrie.

nietgelezen | 18-10-15 | 13:30 | + 0 -

Nederland is waarschijnlijk te laf om zo'n maateregel te handhaven, omdat vw zal dreigen met minder afname van onze maakindustrie.

nietgelezen | 18-10-15 | 13:30 | + 5 -

Dat woordje (gelukkig) begrijp ik nu weer niet. Kan het rappalje van de media niet gewoon verslag doen van de gebeurtenissen?

Jammer in deze affaire is dat het Volkswagen Concern de beste auto's van de wereld maken. Maar misschien kunnen ze dat ook gaan verbieden. Vast wel een sukkel in het EU parlement die dat wil aankaarten.

Nog erger jammer is dat de verkopen van VW voorlopig gewoon doorgaan en stijgen. Die overspannen milieu eisen kan gewone mensen aan hun k.nt roesten (gelukkig).

Point11873281 | 18-10-15 | 13:24 | + -6 -

Tja, wat is een manipulatie-instrument? Kan men onderdelen van een auto als instrument aanduiden, of kan dat slechts met externe apparaten? Uiteindelijk doen die VW-diesels datgene wat gemeten werd. En als dat wat gemeten werd niet beviel, waarom dan nu pas al die heisa?

Rätselhaft | 18-10-15 | 13:21 | + 2 -

Hoe krijgen de Amerikanen d'r automobielindustrie weer in het gareel, schakel een grote tegenspeler uit en laat ze de boel financieren door een miljardenclaim op te leggen. Oke, ze hebben gesjoemeld met de uitkomsten, maar in verhouding met de auto's in Amerika zijn ze nog altijd een stuk schoner .

fleurtje | 18-10-15 | 13:13 | + 63 -

Ik denk dat veel mensen 2 dingen toch nog steeds door elkaar halen, namelijk het 'mijn auto verbruikt meer dan opgegeven' verhaal en de case met de sjoemelsoftware. Tot op heden weet eigenlijk niemand precies zit, zeker hier in Europa niet.
.
Bijvoorbeeld de Stichting Consumentenclaim is wat dat betreft een lachertje. Van de week nog uitgenodigd bij BNR, hebben zij een claim ingediend bij Pon Dealer, op navraag bleek dat het ij Pon Holding moest (faal). Maar wat claimen zij eigenlijk? Er is nog helemaal niet precies bekend wat de gevolgen in Europa zijn.

Rutgerr | 18-10-15 | 13:02 | + 12 -

Vergeet niet dat al in 2014 er een tv rapportage over gemaakt is dat VW op deze manier te werk ging. Is toen niets mee gebeurd, maar nu is het ineens wel opportuun om VW aan te pakken.

Pimp my Voortuin | 18-10-15 | 12:58 | + 33 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken