Vanaf vandaag kan uw Tesla het stuur overnemen

Maar wel zelf de handjes aan het stuur houden!
Maar wel zelf de handjes aan het stuur houden!
Ja, dit hebben die Chinese NepTesla's dus niet: een autopilootfunctie. Vanaf vandaag kunnen Tesla's zichzelf besturen. Althans. Ze kunnen hun baan houden en hun snelheid en onderlinge afstand aanpassen aan andere auto's op de weg. En dat is al best wel indrukwekkend, net zoals het feit dat het gewoon een firmware-update is die draadloos kan worden uitgevoerd. Maar als we Tesla-chef Elon Musk mogen geloven kunnen we binnen een paar jaar al de eerste echte zelfrijdende auto's kopen. Dat gaat dus allejezus snel. Wel zijn er nog een paar obstakels, zo voorziet het Orakel uit Californië. Zo is daar natuurlijk de vraag wie er (financieel) verantwoordelijk is als de zelfrijdende auto een onschuldige voetganger het ziekenhuis in rijdt. Volgens Volvo is dat straks gewoon Volvo - Tesla wil vooralsnog dat u gewoon uw handen aan het stuur houdt als u de autopiloot gebruikt. En dan is daar nog het probleem van de kaarten: die zijn niet nauwkeurig genoeg. En dus levert Tesla met de recente update meteen een stukje software mee dat helpt om al het asfalt op onze planeet in kaart te brengen. Want autonoomauto's zijn leuk, maar die moeten natuurlijk wel weten waar ze heen moeten.

Reaguursels

Inloggen

Dude heb je eten | 15-10-15 | 13:45
Dat lijkt mij juist vrij eenvoudig. De Auto fabrikant is neemt de verantwoordelijkheid op zich, eventueel in samenwerking met een verzekeraar. Dit kan nu al binnen de huidige wetgeving. Als uit de data blijkt dat de auto niet automatisch reed, dan is alsnog de bestuurder aansprakelijk. Als de auto wel automatisch reed zijn er GB's aan video, 3D laser, sonar, GPS, kompas en versnellingsmeter data beschikbaar waarmee de fabrikant een andere weggebruiker aansprakelijk kan stellen. Dus zolang de software geen blunders maakt hoeft deze verzekering de fabrikant niet veel te kosten.

W_F | 15-10-15 | 20:37 | + 2 -

De mijne helaas niet, Oost. Alleen de Tesli die dit voorjaar geleverd zijn aan eigenaren die deze optie genomen hebben.
Achteraf inbouwen is helaas niet mogelijk, ondanks dat Elon dit de eerste upgradable car genoemd heeft. Maar we begrijpen dat wel; er moet zoveel vervangen worden voor deze opgrade dat inruilen gewoon goedkoper is. Helaas is dat voor Nederlandse Tesla eigenaren fiscaal weinig aantrekkelijk...

Chuck the plant | 15-10-15 | 19:32 | + -2 -

Er is toch wel een fundamenteel verschil met de adaptive cruisecontrol die Tesla nu al heeft: de auto gaat ook echt zelf sturen. Kennelijk zit er niet alleen software, maar ook hardware in de auto die het stuurwiel bedient. Dat is toch best een grote stap voorwaarts.

Aansprakelijkheden: de wetgever loopt altijd achter ontwikkelingen aan. Wat was er eerder, de auto of een op auto's toegespitste wegenverkeerswet? Internet of wetgeving over privacy en datavastlegging? Enzovoorts. Als de zelfsturende auto's eenmaal daar zijn, komt de jurisprudentie en wetgeving daarna heus wel.

Voorburg | 15-10-15 | 17:20 | + 2 -

@Eigenaar_IJsland | 15-10-15 | 15:22 |
Dat is ook het idee, en de hyperloop is qua snelheid eerder een 'autovliegtuig'. Geavanceerdere vormen van buistransport bieden nog hogere potentiele snelheden maar zijn technisch een stuk moeilijker qua aandrijving en het creeren van een volledig vacuum.

potsenmakkert | 15-10-15 | 15:27 | + 0 -

@potsenmakkert | 15-10-15 | 15:02
Soort autoslaaptrein dus, goed idee maar slecht uitgevoerd (met name veel te duur). Misschien wel haalbaar wanneer je in je auto/caravan mag blijven tijdens de treinrit.

Eigenaar_IJsland | 15-10-15 | 15:22 | + 1 -

Dude heb je eten | 15-10-15 | 14:44 | + 0 -

lopen, fietsen, zwemmen, e-scooter.

FW Ta-183 Huckebein | 15-10-15 | 15:02 | + 2 -

@Dude heb je eten | 15-10-15 | 14:44 |
Persoonlijk hoop ik dat het (automatisch) elektrisch rijden voor in de steden en de korte afstanden is terwijl de lange afstanden geregeld worden door een volautomatisch ultra-highspeed systeem gebaseerd op hyperloop of geavanceerdere varianten hiervan. Je typt als bestemming 'Valencia', je auto brengt je naar het dichtstbijzijnde opstappunt, rijd een capsule in en korte tijd later ben je met auto en al in Spanje.
.
Persoonlijk vervoer voor de korte afstanden (in elke straat meerdere opstappunten voor 'normaal' openbaar vervoer is lastig te realiseren dus men blijft behoefte hebben aan eigen vervoer om van deur tot deur te komen. De lange afstanden zijn dan weer heel geschikt voor (hoge snelheid) ov.

potsenmakkert | 15-10-15 | 15:02 | + 0 -

Eigenaar_IJsland | 15-10-15 | 14:17 | + 0 -

Waar ik al op zinspeelde; Denk je dat het reëel is zo een model? Succes behaal je door volume en massa en dat ga je niet halen met dure onderhoudsprotocollen.

Wat dan de enige oplossing is een vorm van een fonds of een collectieve lease voor het verplichte onderhoud. Is het dus weer niet je auto...... Kan je net zo goed met OV reizen want daar is het voertuig ook niet van jouw en hoef je ook niet te sturen...

Is een fatsoenlijk gefinancierd OV-systeem dan toch het eindpunt voor onze mobiliteitsproblemen?

Dude heb je eten | 15-10-15 | 14:44 | + 2 -

@Dude heb je eten | 15-10-15 | 13:45
De fabrikant geeft alleen garanties op juist functioneren wanneer de onderhoudsbeurten door een officiële dealer zijn uitgevoerd. Elke maand.

Eigenaar_IJsland | 15-10-15 | 14:17 | + 2 -

In mijn optiek gaat het nog heel lang duren voordat de aansprakelijkheid geregeld is. Ook al wordt iemand aangewezen die de aansprakelijkheid moet gaan dragen dan heb je geen waarborging van de kwaliteit van de auto waar dit op gebaseerd is. Wie controleert en garandeert dat alle sensoren en rekeneenheden voldoen aan de gestelde eisen voor de aansprakelijkheid? Als Mo de turk met zijn garage je aan een APK-keuring helpt staat hij dan garant voor het kwaliteitsniveau? Wie accrediteert onze handige Mo? In het geval dat Mo pech heeft en alleen dure geselecteerde service punten dit mogen doen. Dan heb je in dat laatste geval een slechte marktpositie om je auto's te verkopen omdat het allemaal te duur wordt.

Het is niet de techniek maar de menselijke maat of input wat lastig is.

Dude heb je eten | 15-10-15 | 13:45 | + 8 -

Nog meer spyware.

nl04922 | 15-10-15 | 13:15 | + 6 -

Zo bijzonder is die autopilot-functionaliteit nu ook weer niet, het is adaptive cruise control (met verkeersborden aflezen) gecombineerd met actieve rijstrookbewaking (je moet zelf van rijstrook wisselen); beiden zitten al een tijdje op luxemerken.

Het automatisch kaarten maken is het meest interessante, want hiermee heeft Tesla wereldwijd duizenden Street View-wagens rond rijdende die hun kaartdata up to date maken.

Min-of-meer | 15-10-15 | 13:15 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken