Daar komen de Chinese NepTesla's

Altijd als een Amerikaan iets moois doch peperduurs bedenkt duikt er wel ergens een Chinees op die iets maakt dat net iets minder mooi is maar wel vijf keer zo goedkoop. Het gebeurt met smartphones, tablets, laptops en inmiddels zelfs met de Tesla. Da's een prima en zelfs revolutionaire auto, maar hij begint wel bij bij zo'n 70.000 euro (met inclusief de hele stapel aan fiscale voordeeltjes). En dus denken een paar handige Chinezen hun slag te kunnen slaan met een soort NepTesla voor een vriendenprijsje. Zo is daar de Le Supercar die volgens de makers 'zeer competitief' geprijsd zal zijn. En natuurlijk de Youxia Ranger X. Als hij met een beetje snelheid langsrijdt zult u 'm niet kunnen onderscheiden van een Tesla en hij kost nog geen 30.000 euro. En oh ja, de Taiwanezen doen ook mee. Met de Thunder Power Sedan. Kortom: de concurrentie voor Tesla komt uit het oosten. En vooralsnog niet van Apple.

Reaguursels

Inloggen

Heel goed. Dit dwingt legitieme automakers ook kritisch te zijn over hun kosten. Android heeft ook gewonnen doordat het zo goedkoop was. Eerst goedkoop, daarna ook nog goed.

Joris Draaksteker | 15-10-15 | 09:01 | + 1 -

Ik heb wel eens een nep iPhone in handen gehad. Ze kunnen alles copieeren, alleen de batterij niet. De nep iPhone was dus veel dikker, zwaarder en nog steeds de helft van de batterijduur. Laat nou net de batterij het belangrijkste onderdeel van een Tesla zijn. Dus inderdaad een nep Tesla die tweehonderd kilo zwaarder is, een actieradius van een kilometer of honderd heeft en met een beetje pech ook nog eens in de hens vliegt. En qua crash test vergelijkbaar met een Landwind.

Biet | 14-10-15 | 23:29 | + -3 -

Zit er ook een elektrische Landwind aan te komen?

Sir Hackalot | 14-10-15 | 23:27 | + 0 -

Actieradius in de winter? Met de verwarming uit? En niet alleen helling naar beneden of met de wind mee. Een wintersportvakantie zal toch wel moeilijk worden.

kloopindeslootjijook | 14-10-15 | 19:52 | + 2 -

Ja. Want 30.000 heb ik wel in m'n achterzak zitten...

Vunzigheid | 14-10-15 | 18:56 | + 1 -

Voor dit project hebben ze kennelijk mensen van Lotus, Tesla, BMW en GM binnengehaald. Bedenk hierbij dat ooit wat meewarig werd gekeken naar de Japanse en Z-Koreaanse autoindustrie die nu beiden een enorm marktaandeel hebben. Dus dat Chinese avontuur belooft nog wat.

ben kokhals | 14-10-15 | 18:33 | + 3 -

De kwaliteit van nep is vaak wel wat minder, dat zien we ook aan ons parlement...
Poekieman | 14-10-15 | 15:26
Dit nepparlement is alleen niet 5 keer zo goedkoop, eerder 5 keer zo duur.

Deviant | 14-10-15 | 17:54 | + 13 -

Dat ziet er helemaal niet gek uit!
en btw de accu,s uit de tesla zijn ook van chinese makelij.
qua techniek zit het wel goed ws die chinezen zijn ook niet gek, besparen waar het nodig is grondstoffen en personeelskosten uit.

voedselbankier | 14-10-15 | 17:13 | + 0 -

Logisch dat een Chinese auto goedkoper is. Europese staan stijf van de onzin veiligheids electronica, vooral bedoeld om de markt af te schermen.
Een auto uit de jaren 90 was prima, die maken de Chinezen nu, met een wat aangepast uiterlijk en interieur. Ik wil er wel een.

Raider Twix | 14-10-15 | 16:11 | + 3 -

De kwaliteit van nep is vaak wel wat minder, dat zien we ook aan ons parlement...

Poekieman | 14-10-15 | 15:26 | + 14 -

Positief verrast! Jammer dat de concurrentie uit het verre oosten moet komen. Ergens wel logisch, de mastodonten van de auto industrie hebben met hun dealtjes met Shell en overheden baat bij het eindeloos aanbieden van de prehistorische Suck-Squeeze-Bang-blow technologie, hetzij in een nieuw jasje.

Het zal niet alleen het midden oosten zijn dat compleet ontwricht raakt naarmate de vraag naar fossiele brandstof daalt. Ik vermoed dat de belende autofabrikanten die weigeren actief mee te doen aan de omslag naar EV's over de kop gaan.

Ik pak vast de popcorn..

Threesixty | 14-10-15 | 13:58 | + 5 -

Als het er een beetje uitziet dan dat best wat gaan worden. Zoals hierboven al gezegd zijn electrische krachtbronnen bijzinder simpel en onderhoudsvrij. Als je aan genoeg goedkope accu's kunt komen dan heb je een winnaar.

KayakFun | 14-10-15 | 13:44 | + 2 -

@bdn01 | 14-10-15 | 13:23
Fout, die accu's zijn hier duur door de importheffingen.

Eigenaar_IJsland | 14-10-15 | 13:43 | + 8 -

Als dat ding met 5 sterren door de crashtest komt en 8 jaar garantie geeft op accu en motor alsmede ook echt in NL reparaties snel kan uitvoeren, dan neem ik ze misschien in overweging.
Maar het is wel grappig om te zien hoe de gevestigde autoindustrie aan alle kanten voorbij wordt gestreefd op dit gebied door bedrijven zonder historie in de industrie.

Dima Beeline | 14-10-15 | 13:40 | + 12 -

Niks simpeler om te maken als een elektrische auto. De eerste auto reed zelfs elektrisch en niet op benzine. De accu's zijn hier duur vanwege de kosten van de grondstoffen. Die grondstoffen (lithium) delven de Chinezen zelf, de lonen zijn er laag, de milieu- en veiligheidsvoorschriften afwezig, dus een Chinese electrokar hoeft niks te kosten mits afkomstig uit een Chinees (semi-)staatsbedrijf. Alle smerigheid die ontstaat bij de productie van de accu's dumpen ze gewoon in the Yangtze, en stroomt vanzelf in de Gele Zee (is ie daarom geel?)

bdn01 | 14-10-15 | 13:23 | + 18 -

130 km/u met een bak Chinese accu's onder je kont die ieder moment kunnen ontploffen? Nee bedankt, ik spaar nog wel even door.

blubberpoesje | 14-10-15 | 13:15 | + 10 -

Die Tesla's zijn veel goedkoper dan ik dacht. Is dat inclusief adapter?

Simon_GS | 14-10-15 | 13:11 | + 5 -

Toch interessant, als het echt een kopie is dan word het voor China misschien lastig exporteren.
Maar dan verwacht ik dat Taiwan daar al rekening mee houd, dus die zien we misschien sneller hier terug.

mennie | 14-10-15 | 13:02 | + 2 -

Fijn dat ik alle berichten van Wired een paar dagen later hier kan lezen in het Nederlands

moonshiner3519 | 14-10-15 | 12:49 | + 29 -

En wij in Nederland maar huilen over onze teloorgegane automobielindustrie.....

Einde van de Domheid | 14-10-15 | 12:47 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken