We moeten KLM terugkopen! NU!

Schiphol toch geen regionaal landingsveldje
Schiphol toch geen regionaal landingsveldje
De Franse staat houdt 20% van de aandelen in Air France-KLM. De Nederlandse staat 0%. En dat is niet goed, vindt voorzitter Hans de Boer van werkgeversorganisatie VNO-NCW. In de Telegraaf en op de huissite schetst de voorzitter het belang van KLM/Schiphol voor Nederland. 'Tot 2025 komen er in de wereld zo'n 7.000 multinationals bij. Die zullen allemaal een Europees hoofdkantoor moeten hebben en bij voorkeur ook in Nederland. Dan is de krachtige combinatie van Schiphol en haar netwerkcarrier KLM cruciaal', met het netwerk van '200 wereldwijde bruggen'. Hoewel De Boer gelooft in de fusie is de 'Nederlandse positie in die holding (..) meer gebaseerd op afspraken en goodwill dan op eigendom'. De overheid zou volgens De Boer met €400 miljoen een relevant aandelenbelang in Air France-KLM kunnen verwerven. Daarmee kan enige disbalans uit de organisatie gehaald worden. De Boer wijst op 5.000 ontslagen bij KLM en 2.900 bij het grotere Air France. Ofwel en niet met zoveel woorden: Nederland laat zich het kaas van het brood eten. Met zijn prachtige beroep op alle gemeenplaatsen van deze tijd ('een baan voor Peter en Achmed', 'stimulans voor innovatieve start-ups') mengt De Boer zich in de actieagende voor Schiphol/KLM. Die agenda is eind september gepubliceerd, onder begeleiding van rapporten van SEO en Decisio. Uit die onderzoeken blijkt dat wanneer Schiphol degradeert tot regionaal vliegveld er weinig aan de hand is voor de economie. Het doet ons daarom deugd dat op de dag dat Playboy stopt met nudie pics, Hans de Boer met dit sexy voorstel komt.

Reaguursels

Inloggen

@lsimon | 13-10-15 | 23:58 | + 2 -
Nou vlieg ik niet bijster vaak, maar bij KLM heb ik altijd online in kunnen checken, ook op intercontinentale vluchten.

Sir Hackalot | 14-10-15 | 03:18 | + 0 -

Wat moeten we met KLM? Er zijn genoeg andere airlines die beter/goedkoper/winstgevender, enz. zijn. Behalve de blauwe kleur biedt KLM niets speciaals. Bovendien: Nooit geld steken in hobby's van Hans de Boer & Co's Zieltogende Bedrijvenclub. Ik breng even de Betuwelijn, HSL, NZ-lijn, de windmolens en alle andere corporate projecten in herinnering die slechts in één opzicht succesvol zijn, en dat is de transfer van belastinggeld naar NL bedrijven die de internationale concurrentie niet aankunnen. Als Hans iets wil, moeten wij dat niet willen, dat is meestal het gezonde uitgangspunt.

bdn01 | 14-10-15 | 00:36 | + 3 -

Verouderd kapot bedrijf dat al heel lang niet met z'n tijd meegaat. Dingen als online check-in zijn vaak niet mogelijk (zelfs niet binnen Europa). Dit soort bedrijven moet je niet redden maar gewoon dood laten gaan.

lsimon | 13-10-15 | 23:58 | + 2 -

Ik vind dat fransen paturain moeten maken, champagne en 2cv's. En verder moeten ze onder Belgie blijven want ze kunnen helemaal niets.

blanke pool | 13-10-15 | 23:18 | + 0 -

Lekker naar de klote laten gaan. Nieuw Airline starten en alle zeurdozen niet meer aannemen en gaan met de banaan.

blanke pool | 13-10-15 | 23:12 | + 0 -

Hmm, snel m'n award miles gebruiken dan maar...

Sir Hackalot | 13-10-15 | 22:47 | + 0 -

Hploos | 13-10-15 | 14:43 | + 2 -

Volgens mij het enige goede antwoord. Voorbeelden zijn SN Brussels Airlines - voorheen Sabena en Swiss / Crossair , voorheen Swissair. Die toekomst staat de KLM waarschijnlijk ook te wachten. Had niet gehoeven maar de visieloze drang van van Wijk om de boel te verpatsen voor eigen gewin zal uiteindelijke tot de ondergang leiden van de Koninklijke. In Nederland en Europa in geheel eigenlijk is de race to the bottom erg belangrijk. Als Europa kapot is gaan de Emirates etc ook hun configuraties aanpassen in negatieve zin voor het plebs zodat comfortabel reizen alleen nog voor de happy few is weggelegd.

Stonecity | 13-10-15 | 21:57 | + 0 -

Intrinsieke waarde van AirFrance/KLM is = - 2.24 per share, je koopt dus alleen maar schulden want technisch is de toko al lang failliet, zie 3e kwartaal 2014 daar gebeurt dat. Als de NL staat nu KLM eruit wil kopen sponsor je alleen het vroegpensioen van de heren en enkele dames vlieger. Op termijn gaat ook KLM gewoon kapot aan zichzelf te weten hun personeelskosten. Hans de Boer komt wel met meer slechte ideeën en de NL staat is een erg slechte belegger als ik aan ABN AMRO denk.

Beroep = Boerenlul | 13-10-15 | 18:56 | + 5 -

Ik heb jarenlang intercontinentaal gevlogen op Azië met zowel de KLM, aziatische en midden oosten airlines. In Europa vloog ik sowieso met low cost airlines. Onlangs toevallig nog eens in een 777 met vernieuwde business class naar Taipei. Helaas is die al verouderd in vergelijking met de concurrentie, daarvoor was het helemaal dramatisch. De hele KLM maakt een oude, verlepte indruk, die maar niet weet (of wil weten) hoe ze weer aantrekkelijk kan worden voor de klant.

Ondanks brallende advertenties zijn de prijzen nog steeds 15% hoger dan de concurrentie en dan kan je je vlucht nog niet eens omboeken of annuleren (desnoods tegen meerprijs). Waarom de KLM duurder is dan de concurrentie weet ik niet. De vliegtuigen zijn oud, personeel is arrogant en service is middelmatig. Geen enkele reden om de premium te betalen als het anders kan.

KLM zal langzaam ten onder gaan omdat de firma en haar personeel niet meegaan in de tijd.

RonnieKray | 13-10-15 | 18:20 | + 6 -

Weer iets verziekt door de politiek. Next!

Politicusincapabelus | 13-10-15 | 17:57 | + 1 -

KLM scoort altijd bij klant ontevredenheid in de media. Onderhoud werd mee gerommeld. Vliegen over oorlogszones, naja, proberen ze maar mislukt wel eens (KL4103 / MH17), kortom, vlieg met een ander.

Raider Twix | 13-10-15 | 17:19 | + 3 -

waarom KLM kopen? beterTransavia, is voor veel minder geld en nog concurrerend ook

Hploos | 13-10-15 | 14:43 | + 3 -

@ sinar2 | 13-10-15 | 12:01 | + 1 -
Heb ze onlangs weer een kans gegeven en naar het oosten gevlogen met economy plus.
Wat een drama, niets geen extra rug ruimte.
Ben inmiddels terug van platinum naar ivoor, en dat ligt niet aan mij.
Moet tegenwoordig ook betalen voor de koffer bij Europese vluchten.
Vlieg met regelmaat naar de UK en gebruik tegenwoordig Easyjet en Jet2com.
Als ik dan toch voor mijn bagage moet betalen, dan maar de goedkoopste optie.

Maya de Blij | 13-10-15 | 14:38 | + 4 -

Neen! Dat zou het zoveelste debacle worden waar de bevolking voor mag bloeden......

Geitenwollensokjuhz | 13-10-15 | 14:04 | + 2 -

Ligt aan het type vliegtuig waar je mee vliegt, als je met de 777-200ER/300ER vliegt ben je gewoon de lul. KLM heeft de stoelen in economy class daar in 3-4-3 opstelling, de 747 en de A330 zijn nog wel goed qua stoel indeling.

Schmutz Geilmacher | 13-10-15 | 13:19 | + -1 -

@Min-of-meer | 13-10-15 | 11:57
Mijn eigen ervaring intercontinentaal is dat je aanzienlijk krapper zit dan bij menig andere maatschappij. En ook het personeel aan boord loopt met een dedain rond alsof ze van koninklijke afkomst zijn. En dan heb ik de prijs die minstens 20% hoger is nog niet eens genoemd.

sinar2 | 13-10-15 | 12:01 | + 2 -

@sinar2: Hangt ervan af waar je naar toe vliegt. Als je binnen Europa blijft, oke, maar waarom zou je hier in godsnaam willen blijven. Als je intercontinentaal gaat is het kwalitatief een van de betere maatschappijen.

Min-of-meer | 13-10-15 | 11:57 | + -1 -

Allemaal wel lief, leuk en aardig, die emoties over KLM en ik wil niet beweren dat ik een betere luchtvaartdeskunidge ben dan de rest hier, maar een vliefgveld wat ongebreideld mag groeien lijkt me toch ook wel handig als luchtvaartmaatschappij.
Al 40 jaar gaat het gesprek over "hoeveel mag Schiphol groeien". Láát dat vliegveld lekker groeien. Alles wat kan groeien op eigen kracht moet je laten gaan.
En niet zeuren over omwonenden. Dat vliegveld was er eerst, nu niet gaan lopen huilen dat je het niet aan hebt zien komen.

Vogelbeest | 13-10-15 | 11:56 | + 5 -

Xirdalan | 13-10-15 | 11:22 | + 0

Nee, ik doel ook meer op de start-up hoax die tegenwoordig heerst. Ik zie overigens nog genoeg mogelijkheden voor nieuwkomers maar de voorwaarden en omstandigheden zijn waardeloos in dit land.

Stonecity | 13-10-15 | 11:41 | + 3 -

@Xirdalan | 13-10-15 | 11:30
Wat moet ik met een nationale trots waar je jaarlijks vele miljoenen op moet bijleggen als belastingbetaler?
En die trots is van decennia geleden, tegenwoordig is KLM qua kwaliteit ergens in de onderste regionen te vinden.

sinar2 | 13-10-15 | 11:36 | + 9 -

Laat de KLM lekker failliet gaan. Hopeloos ouderwets.

www.vrijspreker.nl...
Harrie van de Sunweb | 13-10-15 | 10:36

Typisch weer zo'n "weg met ons" statement. Jij staat zeker met zo'n "welkom" spandoek op Schiphol om de concurrentie uit het Midden Oosten te verwelkomen? Weet je wat ook ouderwets is? Dingen als vrijheid en normen en waarden.

Geef Nederland maar meteen op een gouden presenteerblaadje weg aan de rijke Golfstaten: wij HUN vluchtelingen en zij ONZE passagiers.

Xirdalan | 13-10-15 | 11:30 | + 4 -

En ik maar hopen dat KLM failliet zou gaan zodat ik eindelijk een succesvolle startup kon beginnen.
Stonecity | 13-10-15 | 10:28

Bent u miljardair dan?

"If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline." - Richard Branson

Xirdalan | 13-10-15 | 11:22 | + 9 -

Terugkopen met verlies net zoals de ABNAMRO verkopen ook met verlies.
Gelukkig beheerd de Nederlandse staat mijn aandelenportefeuille niet.

HotPotato | 13-10-15 | 11:15 | + 4 -

Wacht maar met aandelen Air France-KLM kopen tot het pennystock is. Daarna splitsen en Air France voor het europees gerechtshof dagen wegens ongeoorloofde staatssteun.
De KLM had Air France moeten overnemen en niet andersom.

watergeus | 13-10-15 | 11:13 | + 7 -

Als KLM/Air France failliet gaan, en daar ziet het er wel naar uit op termijn, is het van belang dat we in Nederland een KLM-Junior klaar hebben staan om de interessante bestemmingen over te nemen, desnoods met overheidsgeld.
Zaken doen met de Fransen is zelden lucratief gebleken.

josef kuijpers1852 | 13-10-15 | 11:04 | + 27 -

Een mooi moment om even te benadrukken dat onder toeziend oog en goedkeuring van RvC voorzitter Wim Kok destijds een overnamesom is betaald die lager was dan de kaspositie op dat moment van KLM.
Bedankt nog Wim, alweer een topdeal op jouw conto!

jemagookniksmeer | 13-10-15 | 11:04 | + 30 -

Ik heb altijd geleerd pas aandelen te kopen bij een opgaande trend.. geloof dat de trend van de aandelen KLM niet bepaald omhoog is. Gewoon een nieuwe KLM beginnen, personeel overnemen en gaan. Laat die Fransen maar stikken in een lege holding.

WellusNietus | 13-10-15 | 10:39 | + 29 -

Hans de Boer heeft zeker nog nooit met A380 Emirates gevlogen dan was ie niet zo hooked on KLM..

arretje | 13-10-15 | 10:29 | + 10 -

En ik maar hopen dat KLM failliet zou gaan zodat ik eindelijk een succesvolle startup kon beginnen.

Stonecity | 13-10-15 | 10:28 | + 4 -

Zolang Air France eraan vast zit lijkt 0% me de correcte hoeveelheid. Als we een Nederlandse luchtvaartmaatschappij in eigen bezit willen hebben zullen we die opnieuw op moeten richten.

Blasfemie | 13-10-15 | 10:25 | + 26 -

-chefsache-
-> toverwoord2015?

49 | 13-10-15 | 10:19 | + 0 -

Haha, chefsache. Nee, Rutte aan het roer. Dat wil je. Die lost pas problemen op *proest*.
*geen cent meer naar Frankrijk*

wapster | 13-10-15 | 10:05 | + 20 -

Even los van of KLM verkocht had moeten worden (Zalm was het nog bijna gelukt Schiphol erachteraan te vermediamarkten..) HAd beter toen niet een aandelenpakket kunnen worden onderhandels. Nu maakt de conjunctie water.

Einde van de Domheid | 13-10-15 | 09:56 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken