Oh noes. Straat weer vol met stinkdiesels

Een nieuwe oude Mercedes voor Halsema
Een nieuwe oude Mercedes voor Halsema
Kent u het bovenstaande grafiekje nog (opklik hier)? Deze grafiek des doods was voor toenmalig staatssecretaris Weekers de aanleiding om tot een vernieuwing (lees: verhoging) van de oldtimerbelasting te komen (pdf). Heel Europa dumpte zijn oude diesels in Holland en in onze steden en dorpen reden mensen juichend rond in een eighties-diesel-Mercedes zonder een cent belasting te betalen. Gekkigheid natuurlijk, omdat ondertussen de ijsberen massaal door de smeltende poolkap zakten. Per 2014 greep de politiek keihard en in moesten demense wel belasting betalen. Tot wel €2.000 per jaar meer. Vreselijk (pdf)! Met de maatregel werd beoogd om het aantal vervuilende diesels te verminderen en extra belasting naar binnen te hengelen. Dat eerste is gelukt, maar het tweede niet. De opbrengst bedraagt geen €137 miljoen per jaar, maar minder. Vandaag staat Den Haag daarom in het teken van de oldtimers. Eerst wordt er een petitie aangeboden (wist u wel dat nieuwe diesels ook heel vervuilend zijn?1!?) en dan gaat ons favoriete kamerlid Omtzigt ook iets zeggen over oldtimers (overgangsregeling?). We houden u misschien op de hoogte.

Reaguursels

Inloggen

Gewoon een redelijk belastingbedrag per auto die je bezit, met een maximum van het aantal rijbewijzen in je huishouden. Heb je 5 auto's (bijv. 1 moderne en 4 oldtimers) en woon je met je vrouw die een rijbewijs heeft samen, betaal je voor twee auto's MRB. Heb je ook nog twee inwonende kinderen met een rijbewijs, betaal je voor 4 auto's MRB. Simpel en redelijk.
Verder auto's in drie simpele klasses indelen: 1-5 personen, 6 of meer en minitrucks. Geen gezeur meer over uitstoot, gewicht of PK's. Verschil tussen diesel en benzine opheffen (zowel aan MRB als aan de pomp).

Bytemaster | 12-10-15 | 20:08 | + -6 -

Als diesel auto's zo slecht zijn, waarom is de brandstof accijns en wegenbelasting dan zo laag? Er worden nog steeds nieuwe diesels verkocht dus deze regeling heeft niet het beoogde effect. (Tenzij het terugdringen van diesel auto's niet het beoogde effect is)

W_F | 12-10-15 | 20:06 | + 0 -

Oude diesels hebben geen uitlaatgasrecirculatie. Nieuwe wel, die zorgt voor (meer) fijnstof.
fijnstofmeter.com/
Voor een fijnstof herkomst overzicht. Geen idee of ie klopt.
Vuurhaarden en rokers veroorzaken 40% van de fijnstof emissie.
www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/10/is-...
Fijnstof is een groter probleem dan NOx, stikstofoxide: jaarlijks 300 om 3000 doden.
nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecir...
Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd.

Raider Twix | 12-10-15 | 16:50 | + -1 -

@FW Ta-183 Huckebein 12:53: De waarde is wat de gek ervoor geeft. Als de overheid maatregelen neemt die die waarde ernstig beïnvloeden door fiscale effecten, dan is het netjes om die verandering mee te nemen in de overwegingen, en mensen de tijd te geven hun zaken aan te passen. Daarom kan bijvoorbeeld ook de hypotheekrenteaftrek niet zomaar afgeschaft worden als je pretendeert een betrouwbare overheid te zijn.

De vraag is ook een beetje welk probleem ze hiermee willen oplossen. Te veel vieze diesels? Verander de regeling dan alleen voor de diesels. De rest van de oldtimers is een dusdanig kleine hoeveelheid dat het probleem absoluut geen acute actie vergt; er is geen haast bij en het lost zich mettertijd vanzelf op. Het is autootje pesten, niets meer en niets minder.

Muxje | 12-10-15 | 14:20 | + 5 -

ik heb een 19 jaar oude diesel rijd er niet mee in de stad alleen de grotere afstanden. Auto is ruim 1600 kg
auto verbruikt volgens de boordcomputer 5,6 liter op 100 km. Hou mij aan de snelheden. De fabrieksopgaven zijn beduidend hoger en wanneer ik het check met kilometer stand en verbruik klopt die 5,6 best goed.

Hoe miner disel ik verbruik des te schoner is de lucht toch er komt denk ik minder no vrij

dolffie | 12-10-15 | 13:28 | + 3 -

Muxje | 12-10-15 | 11:16 | + 1 -

ze hebben geen 80% van hun waarde verloren, ze hebben 80% van hun gespeculeerde prijs verloren; de echte waarde wordt nu gewoon weer betaald.

FW Ta-183 Huckebein | 12-10-15 | 12:53 | + 5 -

Echt maar 1x geklikt, sorry

InAnumPerRegimine | 12-10-15 | 12:33 | + 1 -

Het lijkt mij simpel: Echte oldtimers worden voor verzameling / tentoonstelling gebruikt, niet voor dagelijks gebruik.
Wil je recht hebben op een oldtimer regeling: dan mag je maximaal bijv 4000 km/jaar ermee rijden (ritregistratie) erboven =>betalen.

InAnumPerRegimine | 12-10-15 | 12:32 | + 1 -

Het lijkt mij simpel: Echte oldtimers worden voor verzameling / tentoonstelling gebruikt, niet voor dagelijks gebruik.
Wil je recht hebben op een oldtimer regeling: dan mag je maximaal bijv 4000 km/jaar ermee rijden (ritregistratie) erboven =>betalen.

InAnumPerRegimine | 12-10-15 | 12:32 | + -5 -

Het lijkt mij simpel: Echte oldtimers worden voor verzameling / tentoonstelling gebruikt, niet voor dagelijks gebruik.
Wil je recht hebben op een oldtimer regeling: dan mag je maximaal bijv 4000 km/jaar ermee rijden (ritregistratie) erboven =>betalen.

InAnumPerRegimine | 12-10-15 | 12:32 | + 0 -

De Ongematigde | 12-10-15 | 12:14 |

"dan neem je maar een derdehands koekblik van 800kg"

En daar gaat het dus fout. Het beleid van kabinet op kabinet heeft ervoor gezorgd (door o.a. bpm) dat er gigantisch veel derdehands koekblikken op de weg rondrijden, die bij ongelukken leiden tot meer zwaarder gewonden en doden (=hogere zorgkosten) en de lucht zwaarder vervuilen (fijnstof/smog kan tot ademhalingsklachten leiden = ook hogere zorgkosten). Het beleid lijkt haast gericht te zijn op het vermoorden van de burger.

Min-of-meer | 12-10-15 | 12:24 | + -1 -

Min-of-meer | 12-10-15 | 12:05 | + 0 -

Autobezit is volgens mij geen recht hoor, maar iets dat je moet verdienen. Heb zelf voor ik kinderen kreeg ook nooit een auto gehad, want alles ging prima op de fiets of met het OV. En als je het voor je werk nodig hebt dan neem je maar een derdehands koekblik van 800 kg, maar wegenbelasting betalen zal je, net als iedereen. De lusten, dan ook de lasten.

De Ongematigde | 12-10-15 | 12:14 | + 1 -

Een kever ombouwen is nooit grappig, iets van 2 voor 2 achter en de rest in de asbak...

voedselbankier | 12-10-15 | 12:08 | + 0 -

De Ongematigde | 12-10-15 | 11:59 |

Dus ook als je het niet breed hebt en het enigste werk wat je kan vinden eist dat je "beschikking hebt tot eigen vervoer", en er absoluut geen bus naar toe rijdt?

Motorrijtuigenbelasting raakt de armen het hardst.

Min-of-meer | 12-10-15 | 12:05 | + 0 -

Ik ben er in elke geval blij om. Hier reden tientallen van die Mercedes 190 D bakken, gewoon voor dagelijks gebruik, die zie je nu dus niet meer. Als je geen geld hebt om een auto te kunnen betalen dan ga je maar lekker fietsen.

www.youtube.com/watch?feature=player_...

De Ongematigde | 12-10-15 | 11:59 | + 1 -

Freddie Hein | 12-10-15 | 11:40 |

Het probleem daarmee is dat je een commissie moet gaan oprichten die bepaalt wat 'goede smaak' inhoudt. En daarmee krijg je van die elitaire clubjes die een Mustang uit '72 bijvoorbeeld als smakeloos omschrijft.

Zo heb ik bijvoorbeeld een zwak voor oude (jaren 70) Toyota's (ja, die vierkanterige dingen hebben ergens iets), Nissans/Datsuns, maar als een GroenLinks-clubje die als 'smakeloos' omschrijft wordt je bestraft voor het hebben van andere smaak.

Muxje | 12-10-15 | 11:49 |

Precies. Van elke euro aan wegenbelasting wordt er hooguit 30 cent besteed aan de wegen zelf (en ik ben nog niet eens begonnen over trajectcontroles), de rest gaat naar het opvullen van gapende gaten in de Rijksbegroting voor allerlei PvdA-subsidieprojectjes die het in de vrije markt niet zouden redden.

Min-of-meer | 12-10-15 | 11:58 | + 5 -

Freddie Hein | 12-10-15 | 11:40 |
Dat is nogal smaak en leeftijd afhankelijk, niet? Wat ik een oldtimer vind, vindt een ander een youngtimer. Ze hadden het gewoon voor alle voertuigen op 25 jaar moeten laten staan.

Vanilla | 12-10-15 | 11:54 | + 1 -

@Freddie Hein 11:40: Laten we eens ophouden met het schaamteloos uitmelken van de automobilisten. Die hoesten inmiddels zo'n 3-5x het gehele budget voor het wegennet + OV op. Ja, dan moet de staat opeens 10 miljard ergens anders vandaan halen, en gaat de belasting voor iedereen omhoog om zorg, onderwijs en AZC's te kunnen betalen, maar ik heb nog nooit een goede reden gehoord om dit geld juist bij automobilisten te halen. Behalve dan dat automobiliteit zo ongeveer het enige is dat je zwaarder kan belasten zonder gemor van het volk.

Automobilisten hebben geen belastingvoordeeltje. Het zijn autoloze mensen die te weinig bijdragen.

Muxje | 12-10-15 | 11:49 | + 3 -

Laten ze eens een lijstje maken van oldtimers die echt uniek zijn. Er rijdt nog te veel bagger op de weg die echt niet in aanmerking zou moeten komen voor belastingvoordeel. Overigens rijden er ook oldtimers op de weg die inmiddels vele tonnen waard zijn. Laat de eigenaren van die auto's gewoon meer betalen.

Freddie Hein | 12-10-15 | 11:40 | + -5 -

Vervuiling van diesels zit met name in roet en fijnstof.

bijna_raak | 12-10-15 | 11:29 | + 3 -

@frank87 10:05: Klopt, en die auto's zijn ook getroffen door de nieuwe regeling. Naast het feit dat Europa haar oude diesels niet meer bij ons dumpt, is er een enorme hoeveelheid schitterende oude auto's verdwenen. En de prijzen zijn ingestort. Ik denk dat er flink wat handelaren in de problemen zijn gekomen; sommige auto's hebben met de nieuwe regels meer dan 80% van hun waarde verloren.

Muxje | 12-10-15 | 11:16 | + 4 -

Het gaat de overheid ook helemaal niet om het milieu, het gaat ze om maximalisatie van het binnenharken van belasting. Hetzelfde geld voor tabak. Als ze echt vinden dat het slecht is maken ze het 5 keer zo duur maar dan weten ze dat niemand het meer koopt en het ze dus ook geen inkomsten oplevert.

sinar2 | 12-10-15 | 11:02 | + 9 -

Denk je nou echt dat de bezitter stil zit als er eur. 2000 wordt afgetapt? Nee. Maar dat snappen politici niet want die smijten links en rechts met miljaren. Die lui staan zover af van de werkelijkheid.

Yohean | 12-10-15 | 10:53 | + 14 -

frank87 | 12-10-15 | 10:05 | + 1 -

Jep. En die zijn ook nog eens relatief schoon.

Drs. Lampelul | 12-10-15 | 10:36 | + -1 -

Overigens is het nog wat onthutsender.
De kamer is destijds overgehaald met kabinetsberekeningen van 200 miljoen extra inkomsten door het afschaffen van de oldtimervrijstelling. Het kabinet ging er vanuit dat de oldtimer rijdende burger zijn schouders op zou halen en maar zou betalen.
Het eerste jaar dat de vrijstelling is beperkt, is er 41 miljoen binnengeharkt van deze voorheen vrijgestelde auto's.
De verwachting is dat dit bedrag in het tweede jaar nog substantieel lager ligt.
Maar toch.
Ik vind het frappant dat het van overheidswege wederrechtelijk bestelen van burgers door de belangenorganisatie in deze, wordt betwist met het argument dat de diefstal niet effectief blijkt te zijn.

jemagookniksmeer | 12-10-15 | 10:36 | + 13 -

"omdat ondertussen de ijsberen massaal door de smeltende poolkap zakten"
Oude diesels storen niet meer CO2 uit dan oude benzine motoren. Sterker nog: minder.

koeberg | 12-10-15 | 10:34 | + 7 -

Wel eens achter zo'n walmende 200D gereden, blij dat er toch heel wat minder van die krengen rondrijden.

Nice_Wheels | 12-10-15 | 10:27 | + 17 -

Heeft dit nog gevolgen voor de karakteristieke diesel van Mevrouw Halsema?

Superbowl | 12-10-15 | 10:13 | + 10 -

Volgens mij doen ze maar wat daar in Den Haag, al staat het hele land vol met deze vervuilende diesels, het gaat er om hoeveel km maakt men met deze.

Hploos | 12-10-15 | 10:07 | + 8 -

Volgens mij waren oldtimers op gas nog interessanter. Een collega van me was gespecialiseerd in het ombouwen van kevertjes naar gas.

frank87 | 12-10-15 | 10:05 | + 12 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken