Sorry, mijn stoel is op uw hoofd

Die 60 cm boven uw hoofd in het vliegtuig; die gebruikt u niet echt, toch? Mooi, dan kan daar een extra passagier zitten. Airbus heeft namelijk een patent laten vastleggen waarin staat dat er passagiers gestapeld kunnen worden in het vliegtuig. Dat ziet er dan zo uit:
stoel1.png
Maar de vliegtuigbouwer gaat niet over één nacht ijs, dus er zijn nog meer varianten bedacht. Denk hierbij aan de comfortabele schrijlingse positie, pal boven het middenpad. Voor long haul vluchten is het dan slechts een kwestie van afspraken maken wie wanneer de beentjes mag strekken:


stoel2.png
Deze zomer was er al ophef over een plan van Zodiac Airspace waarbij stoelen om en om worden geplaatst. Notoire kinderhaters stond het schuim al op de lippen bij die presentatie. En in het voorjaar introduceerde Airbus nog een nieuwe indeling van de A380 waarbij er elf stoelen op een rij kunnen worden geplaatst. In het midden kunnen dan vijf stoelen staan in plaats van vier, onder meer door de armleuningen drastisch te verkleinen. Airbus zegt dat deze vliegtuigen met ‘innovatieve zitoplossingen’ vooral gericht zijn op de Aziatische markt, waar grote interesse zou zijn voor lagere ticketprijzen ten koste van zitcomfort.

Reaguursels

Inloggen

En raad eens wie er daar dus NOOIT mee gaat vliegen?

Lefgozer | 08-10-15 | 14:15 | + 0 -

@krisk | 07-10-15 | 18:23 |

Veel ruimte boven het hoofd voor meer soldaten

Marcel66664746 | 08-10-15 | 07:58 | + 0 -

Het is allemaal zo traag, oncomfortabel en ... 1970... dat vliegen...

Wanneer komt er nou eens een disruptende technologische ontwikkeling, zoals een transporter / beam-me-up-Scotty dinges ?

Poekieman | 08-10-15 | 02:07 | + 0 -

Vliegen is voor tokkies.

harry21 | 07-10-15 | 23:57 | + 0 -

Deze patent kan nooit geldig zijn, de VOC deed het namelijk al eeuwen geleden ook al.

WellusNietus | 07-10-15 | 23:38 | + 1 -

Voorburg | 07-10-15 | 16:13
Tweedeling in de luchtvaart steeds meer een feit, jawel. Mensonterend, niet? Waar moet dat heen, mensen, als je met een inkomen onder modaal niet eens meer zo even het vliegtuig kan pakken! Toch van de zotte...

Zenzeo | 07-10-15 | 23:28 | + 0 -

narcose schijnt ook voor kinderen veilig te zijn.
Ik stel dus voor: narcose-class waar onder passagiers onder narcose worden gebracht en, gestapeld worden vervoerd. Heb niemand ergens last van.

knehmoo | 07-10-15 | 21:46 | + 18 -

sinar2 | 07-10-15 | 18:26 | + 1 -

Jij en ik misschien niet maar je wil niet weten wie allemaal in Cattle Class plaatsnemen omdat het een tientje goedkoper is dan bijvoorbeeld premium. Diezelfde mensen staan wel vooraan als er een paar stoelen vrij zijn in die klasse en iemand geupgrade mag worden. Ik heb graag wat meer over voor meer beenruimte en service maar 90% van de passagiers wil er geen cent extra voor uitgeven. Helaas bepaalt dat dus de inrichting en bij de beperkte beschikbaarheid van goede stoelen eindig je dus dikwijls tussen het gepeupel, kan je niks aan doen.

Stonecity | 07-10-15 | 21:02 | + 1 -

Lange afstandsvluchten zijn in de economy klasse pure armoede. Je kan een filmpje kijken, maar als je voorganger zijn stoel naar achteren zet heb je 20 cm tot het beeldscherm, jij moet dus ook naar achteren om weer die rottige 30 cm te hebben. Nog steeds veel te dichtbij.
Verder is het een ongelofelijke herrie en kan je nauwelijks je ogen dichtdoen.
Neem dan die oude vliegtuigen, een economy plek daar was zoiets als business nu.

Kortom, het is nu al slecht, laat staan als er 30 cm boven je iemand zit te ruften. Dat wordt erg...

Tsaaah | 07-10-15 | 20:27 | + 8 -

Een vlucht naar Azie kost nu al net iets rond de 500 euro. Dus om vervolgens voor maar zeg een 50 euro besparing 14 uur lang compleet opgepropt te zitten zie ik voor mezelf niet gebeuren.

sinar2 | 07-10-15 | 18:26 | + 4 -

Zweetvoeten, ruften, vislucht de neusknijper wordt tegen kleine bijbetaling verstrekt.

bijna_raak | 07-10-15 | 18:14 | + 0 -

En dat vliegtuig zou dan ook in 90 seconden te ontruimen zijn? Vergeet het maar.

Eduard-O | 07-10-15 | 17:43 | + 3 -

Ik bedenk precies zoiets elke keer als ik het vliegtuig instap. Missed my chance to get filthy rich..

Stonecity | 07-10-15 | 17:32 | + 0 -

God, je zal onder een man met zweetvoeten zitten... Da's ech nie prettig!!!!

De Treinende Rechter | 07-10-15 | 17:00 | + 1 -

doet me denken aan die slavenschepen waar vergelijkbare afbeeldingen waren om de slaven optimaal in het ruim te laden..

denoorman | 07-10-15 | 16:54 | + 4 -

De tweedeling in de luchtvaart wordt steeds meer een feit. Bij Etihad en Emirates kun je, als je maar betaalt, privésuites huren, aan de bar hangen en onderweg douchen. Voor mensen voor wie iedere euro die ze uitgeven er 1 te veel is, is dit dan wel weer ingenieus. Ik vind het zelf niet zo'n probleem om anderhalf uur krap te zitten, maar dit wordt claustrofobisch.

Voorburg | 07-10-15 | 16:13 | + 1 -

En iedereen neemt zo'n fokking grote tas mee in het vliegtuig en daar is nu al geen ruimte voor, laat staan als ze de kleine bagage ruimte opofferen voor extra volk.

Zathras | 07-10-15 | 15:57 | + 6 -

Voor zo'n korte hop naar London of Munchen lijkt dat staan/op een soort paardenzadel waar ryanair ooit mee kwam eerlijk gezegd een heerlijke oplossing. Ik ben 1m95 en kan echt niet behoorlijk zitten in de meeste vliegtuigen. Dan kan ik kiezen tussen beroerd zitten en 3x zoveel betalen alleen maar omdat ik 20cm meer ruimte wil.
2000,- voor 20cm vindt ik eerlijk gezegd een beetje veel geld voor 20cm.

Vogelbeest | 07-10-15 | 15:48 | + 13 -

Je hebt nu al mensen die langer zijn dan 1.70m (wat niet eens zo heel gek lang is) die klagen dat ze niet genoeg beenruimte hebben
Deze zitstoelen zullen dus ook wel worden ontworpen met een lichaam van 1.30 in gedachte

niemand specifiek | 07-10-15 | 15:47 | + 7 -

Die 'chicken or pasta' was toch al niet te hachelen, dan kunnen die zweetpoten er ook nog wel bij.

marcoplarco | 07-10-15 | 15:45 | + 7 -

Lijkt een beetje op die oude VOC slavenboot indeling tekeningen.

Rest In Privacy | 07-10-15 | 15:42 | + 61 -

Aziaten zijn ook vaak iets kleiner

Trekhaas | 07-10-15 | 15:35 | + 20 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken