Meevaller voor huurders door nieuw puntenstelsel

Goed nieuws voor veel huurders in de vrije sector en de sociale woningbouw. Door een aanpassing van het woningwaarderingsstelsel is het mogelijk dat u tot wel 200€ per maand (!) minder huur gaat betalen. Tenminste, als u de moeite neemt het uit te rekenen, want niet alle verhuurders zijn zo vriendelijk dat voor u te doen. Kort gezegd gaat de woz-waarde per 1 oktober een rol spelen en worden andere criteria als 'hinderlijke situaties' en woonvorm geschrapt. Enkele woningcorporaties, zoals Mitros (Utrecht), Woonstad Rotterdam (Rotterdam) en Staedion (Den Haag) hebben op eigen houtje brieven gestuurd naar hun huurders. Anderen houden zich wijselijk stil. Niet heel verrassend, want als je huuropbrengsten daardoor ineens met 5 tot 10% gedrukt worden dan zouden wij ook liever even wachten om te kijken wie alert genoeg zijn om zelf achter hun huurprijs aan te gaan. Bent u huurder, dan kunnen we dat laatste natuurlijk alleen maar aanraden. Doe de huurprijscheck als de website van de huurcommissie weer van zijn ochtenderectie af is en geef uw verhuurder van jetje. Niet duidelijk is overigens of er ook mensen zijn die slechter worden van de nieuwe berekening. Wel zijn er huurders voor wie deze wijziging geen invloed heeft: uiteraard, zouden we bijna zeggen, die in de vrije sector.

Reaguursels

Inloggen

@goktrommelisttot | 30-09-15 | 19:20
Ik geloof niet dat ik gesteld heb dat het keukenblok elke tien jaar zou worden vervangen. Die tien jaar ging over het schilderwerk en is al bijzonder ruim gesteld - standaard voor een corporatie die niet in geldnood verkeert is elke vijf jaar. De periode waartussen groot onderhoud plaatsvindt kan variëren van vijftien jaar tot wel dertig jaar, mede ook afhankelijk van (milieu)voorschriften vanuit de overheid. Zoals op dit moment - zo vernam ik in de kranten - gebeurt met het aanleggen van rookgaskanalen in huizen waar nu nog open verbrandingstoestellen (geisers, kachels) worden gebruikt.

En uiteraard kan je op het moment dat je een woning betrekt van de corporatie eisen dat zij niet bijdetijdse installaties vervangt. Vinden ze niet leuk en geven ze dus ook weinig ruchtbaarheid aan, maar elke tokkie die in amper twee jaar tijd een woning uitleeft en doorschuift naar de volgende weet het en maakt er ook stevig gebruik van.

Pierre Tombal | 30-09-15 | 21:55 | + 1 -

Nee, ik ben niet werkzaam in de sector. Net als dat ik voorheen geen makelaar was. Ik ben wat je zou kunnen noemen ervaringsdeskundige. Ik ken overigens wel mensen die in deze sector werkzaam zijn (geweest) en dat biedt zeker wat meer inzicht in de procedures rondom groot onderhoud. Zo blijkt dat handjevol huurders plannen kan blokkeren om in een groot complex badkamers, WC's, keukens en/of gevels te vernieuwen. En soms wordt er om woningen heen gewerkt wanneer de bewoner de werklui niet binnen wil hebben maar zich niet verzet tegen de (geluids)overlast die de werkzaamheden bij de buren oplevert. Zo bleek achteraf dat in mijn woning een keer een badkamerrenovatie niet was uitgevoerd, maar dan was die nog steeds luxe te noemen in vergelijking met het lavet dat een andere woning in het complex nog bleek te hebben.

Ik heb zestien jaar in mijn laatste huurwoning gewoond en heb diverse andere huurders zien komen en gaan. Ik wist wat zij betaalden en dat mijn huur ondanks de jarenlange inderdaad gelijk aan het maximum zijnde huurverhoging daar nog flink onder zat. Ik heb meerdere buitenschilderbeurten meegemaakt en een nieuwe badkamer, wc en keuken gekregen. Bij de tweede keer buiten schilderen kreeg ik zelfs het aanbod om ook binnen te schilderen. Dat was wel jammer, want dat had ik net zelf op eigen kosten al gedaan. Een leermomentje, want ze kunnen/mogen je dus niet verplichten de "spijkervaste" delen van het huis te onderhouden (andersom zijn zij dat wel verplicht) en als de boel wegrot kost het ze nog veel meer. Geen misbruik van deze wetenschap maken hè? ;)

Hoe dan ook, "ze" is in dit verband minder voor de hand liggend dan sommigen denken. Het is namelijk de overheid die middels het puntensysteem vastlegt hoeveel een woning aan huur mag opbrengen. Het is tevens de overheid die bepaalt hoe hoog de maximale huurverhoging mag zijn voor bestaande huurders, en die dus de differentiatie in huurprijzen tussen oude- en nieuwe huurders veroorzaakt. De corporaties zijn vooral uitvoerders van het beleid dat de overheid opstelt, tot en met het voorrang verlenen en reservewoningen aanhouden voor bepaalde groepen. En ga er nou geen VVD versus PvdA van maken, want geen van deze partijen (of voor wat het waard is D66, GroenLinks en CDA) vindt de huidige bovengrens van € 710 per maand te hoog voor de groep die zij als onvermogend betitelen.

Pierre Tombal | 30-09-15 | 20:42 | + 3 -

Et Pierre, kun je onderbouwen dat je keukenblok om de 10 jaar vervangen wordt?

goktrommelisttot | 30-09-15 | 19:20 | + 1 -

En Pierre, voordat ik het vergeet. Er werd 30 jaar geleden een vijver aangelegd tbv een weg. De huur, werd beloofd, zou nooit worden verhoogd. Wat in werkelijkheid gebeurde was na een paar jaar ieder jaar de maximale huurverhoging. Zo rollen ze en je hebt geen poot om op te staan.

Stonecity | 30-09-15 | 16:09 | + 3 -

@pierre

Ja, ik overdrijf een beetje want het noodzakelijke onderhoud heeft het huis wel gehad. De badkamer is 50 jaar oud heeft een keer een nieuwe douchekop gekregen, een nieuwe toiletpot en een keukenblok. Nieuwe kozijnen ook en dakgoot. Dat is het. Ze woont aan de rand van de stad en renoveren gebeurt altijd vanaf het centrum. Letterlijk gebeurt, het geld was op. Tot ziens.

Helaas heeft ze nooit kunnen kopen want dat was net te duur. De rest ga ik hier niet uitleggen maar ze heeft gewoon recht op een huurwoning. Helaas heeft de overheid maling aan haar situatie. Anderen van haar leeftijd hadden net iets meer ruimte en hebben de hypotheek al afbetaald en genieten al van een prepensioen. De woning is al 3 x afbetaald, exclusief onderhoud zou dat al 4 x zijn.

Stonecity | 30-09-15 | 16:06 | + 0 -

Pierre Tombal | 30-09-15 | 11:01 |
U is waarschijnlijk werkzaam in de sector? U schetst wel een heel rooskleurig beeld. Uit eigen ervaring: Ik woon nu ruim 14 jaar in mijn huidige (sociale) huurwoning, bouwjaar 1984, en ik moet het nog altijd doen met de douche, het wc-tje en het keukenblok van die datum, dus van ruim 30 jaar oud. Wel is een keer de buitenboel geverfd, dat is waar, is men dan ook waarschijnlijk wettelijk verplicht. Ieder jaar natuurlijk keurig op tijd het 'voorstel huurverhoging' in de bus (waartegen u natuurlijk bezwaar kunt maken bij de huurcommissie, maar let er wel op dat er vrijwel geen geldige reden is om deze huurverhoging aan te vechten). Verder is er in die 14 jaar nog nooit, ik herhaal NOG NOOIT iemand van de woningcorporatie langsgeweest om te vragen of ik naar tevredenheid woon, en of er misschien nog verbeterpunten zijn. Terwijl ik toch al met al al zo'n slordige 40.000 euro naar hun rekening heb overgemaakt.

Zenzeo | 30-09-15 | 15:08 | + 3 -

@Pierre Tombal
Hulde voor dit betoog!

blubberpoesje | 30-09-15 | 12:13 | + 0 -

@Stonecity | 30-09-15 | 09:44
Misschien moet je eens aan je moeder vragen hoe het in het echt zit. Daar is minstens eens in de tien jaar een schilder geweest en tenzij ze geweigerd heeft zal ze nu in plaats van het oorspronkelijke lavet iets hebben dat de naam badkamer mag dragen. Idem voor het keukenblok en ze zal ongetwijfeld ook al eens een aanbod hebben gehad voor centrale verwarming. Die laatste levert dan uiteraard wel een (extra) huurverhoging op, want meer punten voor de woning.

Voor de rest zal je moeder ook weinig te klagen hebben, want de streefhuren zijn door de jaren heen harder gestegen dan met de maximale huurverhoging bijgehouden kon worden. Iedereen die een aanzienlijk aantal jaren in dezelfde woning heeft gezeten betaalt daardoor een aanzienlijk lagere bruto huur dan mensen die hun huidige woning minder dan zeg vijf jaar huren. Met uiteraard de huurtoeslag als spelbreker die bepaalt wat je in werkelijkheid betaalt.

Maar ik meen uit je woorden te mogen begrijpen dat jij eigenlijk vindt dat je moeder ondertussen gratis zou moeten wonen. Misschien wil je het telefoonnummer van professor Barabas? Dan kan je moeder terug in de tijd om het huis te kopen en nu al tien jaar rijk zijn.

Pierre Tombal | 30-09-15 | 11:01 | + 26 -

Wie in een gewilde wijk in een grote stad woont kan er nog wel eens op achteruit gaan, nu de WOZ meetelt. Evengoed telt de maximale huurverhoging nog steeds.

Muxje | 30-09-15 | 10:12 | + 5 -

Jee, mannen, hadden jullie niet even een spiegeltje kunnen maken van die sites waar je naar linkt ?
Onbereikbaar, onderhoud, 10 minuten wachten, enz.

hotnot | 30-09-15 | 10:03 | + 1 -

Mijn moeder woont al dik 40 jaar in dezelfde huurwoning. Die is volgens de beginwaarde al 3 keer afbetaald. 0,0 onderhoud door de woningbouwvereniging. Verzin daar maar eens een reële optie voor.

Stonecity | 30-09-15 | 09:44 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken