En dat is twee. BMW X3 overschrijdt Europese limiet ELF keer

Volkswagen verloor tientallen miljarden aan beurswaarde, een topman en waarschijnlijk nog een bedrag met negen nullen aan boetes op dieselgate. Die slaat vandaag over naar de buurman. Uit tests van de International Council on Clean Transportation (ICCT) blijkt dat de BMW X3 Xdrive 20d liefst elf keer de Europese uitstootlimiet overschrijdt. Bij eerdere tests onder kunstmatige omstandigheden was dit niet gebleken, maar op het moment dat de auto de weg op ging, spoot ineens het verbruik omhoog. Het aandeel BMW, toch al argwanend in de gaten gehouden vanwege #dieselgate, krijgt vandaag een enorme opdoffer te verwerken van beleggers die bang zijn dat er ook hier sprake is van fraude. Voordat u meteen alle Duitse auto's in de ban doet: in het geval van de X3 is er enkel sprake van rook, het vuur is nog niet gevonden. Bij zo ongeveer alle auto's heeft het opgegeven verbruik weinig met de werkelijkheid te maken. Nu is het aan de ICCT om uit te vinden of BMW met de software geknoeid heeft om het verbruik op de rolband naar beneden te krijgen. Opportuné 66 roept alvast om onafhankelijke Europese tests en daar zou staatssecretaris Mansveld voor moeten gaan lobbyen. Over dat lobbyen repte die laatste met geen woord, maar ze wil wel dat er 'iets' gebeurt. Ze heeft dan ook wel andere dingen aan haar hoofd.

Reaguursels

Inloggen

Fraude am Fahren.

Hadrez | 25-09-15 | 20:42 | + 1 -

De milieuactivisten en regeringen zijn debet aan de problemen, het was bekend dat het onmogelijk was om de uitstoot van N0x te beperken, u vraagt wij draaien was het motto, de burger zich druk maken om het milieu ach kom nou reed laatst verplicht achter een Solexclub man man dat meurt en doet en geen haan die daar naar kraait.

Elk voordeel heb z'n nadeel de aanschafprijzen van 2e hands VWtjes komen ook op normaal niveau niet dat ik er 1 zal kopen want u weet dat ik Subaru rijder ben sedert jaren en blijf dat merk trouw, maar voor de liefhebbers een leuke bijkomstigheid.

Even diep zuchten, de algehele auto-industrie een flinke boete opleggen en weer verder en wat betreft Amerika die heeft in geheel de EU de touwtjes in handen en dat moet ook maar eens afgelopen zijn na deze affaire.

Outback | 25-09-15 | 13:31 | + 1 -

Het wordt tijd dat brandstofproducenten worden verplicht om standaard aceton aan hun handelswaar toe te voegen.
Betere verbranding, minder verbruik, lagere uitstoot.
Maar ja.... de burger laat zich liever bedotten met V-power enzo...
Veel duurder dan de reguliere sapje en geen aantoonbare resultaten.
Nu sta ik met een maatbekertje zelf te kutten bij de pomp.

loze stijl | 25-09-15 | 12:02 | + 1 -

zie een mooie rechtzaak tegen AutoBild aan de horizon gloren, weet je hoeveel virtueel geld er al weer is verdampt door artikel.

Umberto die trotzoni | 25-09-15 | 12:00 | + 0 -

Ik zou maar even uitkijken met dit artikel..

"Viele Medien haben die AUTO BILD-Presseinfo "Exklusiv: BMW-Diesel überschreitet Abgasgrenzwerte deutlich" übernommen und leider auch missverständlich interpretiert. Aus diesem Grund stellen wir hiermit den Sachverhalt nochmals transparent in allen Details dar: Die gegenüber AUTO BILD übermittelten Schadstoffwerte eines BMW X3 xdrive 20d wurden dem ICCT von dem englischen Prüfinstitut Emissions Analytics zugeliefert. Die Werte wurden in einem einmaligen einstündigen Fahrversuch auf der Straße ermittelt. Einzelheiten dieses Versuchs, die die Abweichungen vom Prüfzyklus erklären könnten, liegen AUTO BILD nicht vor.

AUTO BILD ist es angesichts der Dramatik des Themas im Kontext des VW-Abgasskandals wichtig zu betonen, dass aus dem kommunizierten Abgaswert für den BMW X3 keinesfalls eine Manipulation oder das Vorhandensein einer Abschaltvorrichtung wie bei VWherauszulesen ist. Das bestätigt auch Peter Mock vom ICCT in einer erneuten Stellungnahme gegenüber AUTO BILD. Eine Manipulationsabsicht hatte AUTO BILD BMW auch nie unterstellt."

niemandindestad | 25-09-15 | 11:25 | + 0 -

willen jullie svp de correctie toevoegen die de oorspronkelijke bron nu ook toevoegt!
ICCT is groene taliban club die niet te vertrouwen is blijkt nu.

omineuze omnipotent | 25-09-15 | 11:22 | + 2 -

kleuterleider | 24-09-15 | 19:07
-
Het enige dat vast staat bij de relatie van wegverkeer en longproblemen is dat alleen rokers en regelmatige rokers er last van hebben.
-
De rest is een dom-linkse interpolatie waarmee bij dom-links altijd van een mug een olifant wordt gemaakt.
-
Welke politicus verlost NL nu eens eindelijk van de invloed van het dom-linkse KK gezwel?

TriestGeval | 25-09-15 | 10:39 | + 3 -

@Geenstijl en auto nieuws, dat gaat altijd mis. Het betreffende artikel is door Autobild al weer terug ingetrokken. Excuses aan BMW zijn al gemaakt.

ED-209 | 25-09-15 | 10:09 | + 2 -

Er wordt schande gesproken . De uitkomst moest vast komen te staan en dan daar bouw je dan de systeem voor die deze uitkomst geeft.

Politiek boos. Maar graag wil ik nu ook weten hoeveel rapporten er in opdracht van de politiek zijn geschreven waarvan de uitkomst van de voren bekend stond en een bedrijf, als onafhankelijk instituut, mocht een rapport ophoesten. Als er een instantie in de wereld sjoemelt met cijfers dan is dat de overheid wel.

dolffie | 25-09-15 | 09:25 | + 6 -

Bij vrachtwagens is er natuurlijk al jaren sprake van "geregelde" uitstoot. De software in de auto's meet constant de uitstoot en spuit naar behoeve AdBleu in. . Dus die software bestaat al lang. Tel daarbij op dat elk vrachtwagenmerk voortkomt uit een personenwagenfabrikant en 1+1=2. Ik denk dat die software, die er al was, gemakkelijk aan te passen is naar het regelen van personenwagen-motoren. Er is weliswaar geen inspuiting met AdBleu maar met extra lucht kan je, tijdens testen, heel veel doen

Rotisseur | 25-09-15 | 08:54 | + -1 -

Ik ben benieuwd wat de VW-up-jes enzovoorts doen.
Daar rijden er veel meer van dan die X3's en dus is de impact waarschijnlijk nog veel groter.

Tel Aziaat | 25-09-15 | 08:20 | + 1 -

Wake up call; geen énkele auto haalt die normen

beschuitfluiter | 25-09-15 | 08:05 | + 5 -

Flappie2006 | 25-09-15 | 01:15

Zure regen????
Onder welke steen heb jij geleefd?
Die hoax is veeeeeeeeeeeeeeele jaren geleden al ontkracht.

happen naar de baas | 25-09-15 | 02:42 | + 5 -

Ik vat bovenstaande commentaren en meningen kort samen.
De wetgeving in zaken emissiewaarden is niet goed want Volkswagen en anderen omzeilen die.
De diesel verbrandingsmotoren zijn relatief schoon, het probleem is overbevolking.

Het hele verhaal is iets complexer, vandaar mijn uitleg.
Het gaat hier om de Euro4 norm, en latere Euro5 normen die VW hier sinds 2005 met inmiddels 11 miljoen wereldwijd verkochte 2.0 TDI modellen en andere diesel modellen op de testbank omzeilt met list en bedrog motormanagement software.
Hierdoor stoten deze modellen op straat tot 40 maal zoveel NOx uit als afgesproken, namelijk de norm van maximaal 40x 0.25 gram NOx/km = 10 gram NOx per kilometer in de praktijk.
Dit is uitermate kwalijk omdat NOx is een reactief gas is verantwoordelijk voor smog, zure regen en gaten in de ozonlaag en NOx is 265 maal schadelijker als CO2.
Ook leidt blootstelling aan NOx tot beschadiging van de longcellen en verminderde longfunctie en raakt hiermee met name kinderen en mensen met o.a. astma en buitenlucht sporters.

Om onze wereld voor mens en dier leefbaar te houden, ook voor de zwakkeren onder ons moeten we er collectief alles aan doen om NOx productie te reduceren. Wetenschappers hebben goedkope technieken gevonden: Het gebruik van selectieve en a selectieve katalytisch reductie. SCR en NSCR.
AdBlue is een SCR techniek in gebruik bij moderne vrachtwagens. Hiervoor wordt 4% ureum bij gemengd in de uitlaat. In moderne personenauto's met en dieselmotor zit de NOx-trap, zoals ook bij de 2.0 TDI modellen van VAG. Deze NOx absorptie modules raken langzaam vol en moeten dan regenereren. Dit proces kost extra brandstof. Hier zit de pijn!
Om blijvend schone uitlaatgassen te produceren gaat het verbruik omhoog, een van de belangrijkste selectie criteria voor een autokoper. VW wilde door het elimineren van regeneratie de klanten zuiniger laten rijden en had hierbij schijt aan deze extreem hoge NOx uitstoot !

www.vox.com/2015/9/21/9365667/volkswag...

Volgens een raming van The Guardian zou door het bedrog van VW alleen 237.161 tot 948.691 extra ton NOx geproduceerd zijn in de Verenigde Staten met circa 480.000 VW TDI bedrieger modellen.
Minder bekend is dat veel moderne diesels bij hoge belasting extreem veel NOx uitstoten, zoals bijv. het trekken van een caravan in de bergen. Dus als je van longzieken en zure regen houdt, ga op reis met je sleurhut aan de rukpukkel van je diesel.

Flappie2006 | 25-09-15 | 01:15 | + 4 -

Is er al een rechtszaak gevoerd tegen Utrecht vanwege de willekeur?

Oh, en O.T.: Dit wist iedere consument al 40 jaar. Nooit haal je de gebruikscijfers waarmee geadverteerd wordt.

BekiekUtMoar | 25-09-15 | 00:19 | + 6 -

Het wordt hier ook weer genoemd: overbevolking. Ik dacht dat dat betekent dat er teveel mensen op een vierkante kilometer wonen. Hoe zit dat dan in de Sahara en Siberië, zijn ze daar schatrijk? Hoe zit dat dan in Monaco, Amsterdam of Hong Kong? Zijn ze daar straatarm?

En ook: in de wereld van de natuur en milieufanaten zijn ze altijd enthousiiast als erg ergens veel ganzen, herten of wat voor dieren dan ook zijn. Dan is het milieu daar goed. Ik denk dat dat ook voor mensen geldt: als er veel mensen zijn dan kan het milieu blijkbaar veel mensen voorzien van wat ze nodig hebben. Nee, niet overal, niks heeft 100% geldigheid.

TheoRichel | 24-09-15 | 22:58 | + -7 -

@ kleuterleider | 24-09-15 | 21:41
De verwachting dat een entiteit zich zal conformeren aan onmogelijke eisen in de wetgeving is naïef. Dat volgt niet uit een verlangen naar anarchie, maar uit het observeren van de realiteit. Besluit de wetgever dat u nog maar 100 liter lucht per dag mag inademen, wat doet u dan?

Alle merken sjoemelen met gebruiks- en emissiewaarden, dat is niet uniek voor VW. Ik ben ook nog niet overtuigd dat VW hier fout zit. De politiek vroeg om een illusie en VW verkocht een illusie.

Rätselhaft | 24-09-15 | 22:57 | + 3 -

@kleuterleider Misschien heb je gelijk en gaat het alleen over Nox, maar de verhalen die ik heb gelezen (www.bloomberg.com/news/articles/2015-0... ) concentreren zich op het klimaat en dan heb je het over CO2. Dus mogelijk heb ik onterecht aangenomen dat ook gesjoemeld is met de uitstoot van CO2.

Overigens je opmerking over dat fijnstof en CO2 ook levens eisen. Het eerste is zeer twijfelachtig en het tweede is nonsens, daar heb je ontzaglijk veel meer CO2 voor nodig dan er nu in de lucht zit.

TheoRichel | 24-09-15 | 22:50 | + 2 -

@kleuterleider | 24-09-15 | 21:41
.
De overheid moet wetten en regels maken op basis van realisme, niet op basis van idealisme.

Bytemaster | 24-09-15 | 22:29 | + 8 -

Ik heb de P0420 code die het check-engine lampje deed branden laatst zelf maar gereset...

Poekieman | 24-09-15 | 22:18 | + 6 -

kleuterleider | 24-09-15 | 21:41
"De overheid maakt regels en daar moeten wij ons aan houden."
Erg kortzichtig, als een wet niet werkt, bijzonder inefficiënt is of zelf contraproductief blijkt moet je vraagtekens bij zetten.
We hebben meer aan wetten, regelgeving en beleid die doordrenkt zijn met wat meer realisme.
Zoals hierboven ook al genoemd is, er wordt nu een hoop geld gespendeerd aan inefficiënte symboolpolitiek. Co2 handel, het achterlijke energielabel systeem voor auto's, en zwaar gesubsidieerde windmolenparken die niet gebaseerd zijn op cijfers en feiten maar als een soort grote groene aflaat worden neergezet. Flikker er maar een paar miljard tegenaan om jezelf een groen schouderklopje te geven.
Ik zou daar graag een eerlijke discussie over willen. Juist omdat het zo'n belangrijk onderwerp is waarbij elke euro zo efficiënt mogelijk besteed dient te worden.

Harry Turtle | 24-09-15 | 22:15 | + 14 -

of helemaal geen mensen meer, kan ook

gevulde koek | 24-09-15 | 22:05 | + 2 -

een miljard of twee minder mensen op de aarde zet veel meer zoden aan de dijk !

gevulde koek | 24-09-15 | 22:05 | + 8 -

Rätselhaft | 24-09-15 | 20:55 | + 6

Waarom word ik in de hoek van de groenoristen geplaatst? De overheid maakt regels en daar moeten wij ons aan houden. Zeker als het om mensenlevens gaat. Als een partij de regels overtreed om meer winst te maken en dat kost duizenden doden, dan baal ik daarvan.

Wat stel jij voor? Dat we alle wetten en handhaving afschaffen want dat kost teveel?

kleuterleider | 24-09-15 | 21:41 | + -15 -

TheoRichel | 24-09-15 | 20:32 | + 1

CO2 doden? Onder welke steen kom jij vandaan? Lees nog eens goed waar het onderwerp over gaat. In de essentie gaat het over NOx. Natuurlijk zullen er ook doden zijn toe te schrijven aan fijnstof en CO2, maar daar gaat het schandaal niet over dus waarom zou ik (of wie dan ook) die meetellen? Dus weet je wat ik veronderstel gewoon dat jij een ongeïnformeerde sukkel bent, en dan ga daar mee verder redeneren.

Voor meer info lees:

www.economist.com/news/leaders/2166622...

www.vox.com/2015/9/23/9383641/volkswag...

kleuterleider | 24-09-15 | 21:34 | + -3 -

Ho verkeerde topic.
MMunchie | 24-09-15 | 19:13

Klopt, erg verwarrend, zomaar ineens een topic die voor de verandering NIET over telefoons gaat.

Xirdalan | 24-09-15 | 20:57 | + 11 -

@ kleuterleider | 24-09-15 | 19:07

Heeft u ook zo'n mooie berekening over het aantal doden dat gaat vallen indien, genoemde 'smerige diesels' de benodigde levensmiddelen niet meer richting de hongerige consumenten transporteren?

Het probleem met groenoristen is dat ze onmogelijke oplossingen verwachten; van een ander. En vervolgens die andere partij moreel aanspreken als blijkt dat onmogelijk toch echt onmogelijk is.

Ik zal u alvast het volgende schandaal verklappen. Op enig moment wordt publiek dat windmolenparken netto geen energie opleveren. Alle opgewekte energie verdwijnt in aanleg, onderhoud en beheer van de windmolenparken zelf, de infrastructuur en de back-up capaciteit.

Er is maar één manier om de menselijke beschaving te redden; minder mensen. Echter, omdat de meerderheid van de bevolking de ogen zal blijven sluiten voor dit feit, is de ondergang van de mensheid onafwendbaar.

Rätselhaft | 24-09-15 | 20:55 | + 24 -

Ik hoor diverse politici schelden dat de consument is bedrogen, maar dat is juist niet waar. De auto liep juist veel minder zuinig als het NOx test programma werd geactiveerd, dus behalve minder consumentenkosten voor milieuheffingen heeft de consument ook minder accijnzen betaald op de diesel.

1nfidel | 24-09-15 | 20:49 | + 7 -

Saab ging failliet, misschien wel door de kosten de auto's net zo schoon als Volkswagen te krijgen, het lukte niet, Volkswagen Audi en BMW hadden onnavolgbare goede motoren.
Opel was ook bijna van de markt gehaald, in Antwerpen sloot de complete fabriek, GM vond de kosten te hoog oplopen.
Pas nu weten we hoe VW en BMW het deden.

gebrokenvleugel | 24-09-15 | 20:40 | + 19 -

Ik snap het probleem niet zo:

De groene linksen mochten met gemanipuleerde cijfers windmolens er doordrukken;
En de rechtse autobouwerd mochten met gemanipuleerde cijfers auto's verkopen.

Nu begint er 1 van de 2 te zeuren, gevolg: nu moeten de windmolensgegevens ook maar open en bloot.....

Tee Of Cup | 24-09-15 | 20:36 | + 34 -

@Kleuterleider Wilde je beweren dat de uitstoot van CO2 levens kost? Die is alleen maar goed voor planten en zorgt dus voor meer voedsel op aarde. Misschien dat die stikstof enige schade veroorzaakt, maar ook dat staat in geen verhouding tot andere problemen. Het is weer het zoveelste voorbeeld van een opgeblazen probleem dat met buitenproportionele maatregelen tegen buitenproportionele kosten wordt bestreden. Voor dat geld kun je veel meer, veel veel veel meer mensen extra in leven houden.
Volkswagen slaagt er blijkbaar niet in om auto's te produceren conform de belachelijke milieueisen van de overheid. Ga er dan maar van uit dat het simpelweg niet kan. Dat soort bedrijven is zich zeer bewust van de problemen van imagoschade en zal zo'n risico alleen maar nemen als ze geen andere uitweg zien. Je zult zeggen: ze willen het geld er niet aan uitgeven, de egoisten. Ik zeg: als ze dat geld er aan uitgeven worden de auto's veel te duur en kunnen ze de tent wel sluiten. Bovendien wordt er niemand beter van die milieumaatregelen.

TheoRichel | 24-09-15 | 20:32 | + 13 -

Een verbrandingsmotor scheidt gassen uit is feit. De verbrandingsmotor is al geheel uitontwikkeld en verbeteringen zijn steeds moeilijker te realiseren. Of terug naar het edele ros of allemaal tesla rijden op atoomstroom. Persoonlijk zal het mij den reedt roesten of een Volkswagen of BMW wat meer uitstoot. Ze zijn relatief schoon. Nodigt groen linkerd uit uitlaatgassen te komen uit 30 jarige oude Wolga van oom Nikolai in belarus

Zatkniss | 24-09-15 | 20:23 | + 8 -

Geen Das Auto maar Das Betrüger.

Andersom dag | 24-09-15 | 20:02 | + -1 -

Wat errug!

squadra | 24-09-15 | 19:53 | + 3 -

Dus VW en.BMW, er zullen nog wel meer zijn.
De bedrijven gaan mega boetes krijgen.
Dientengevolge sluiting van productie standplaatsen en overheveling van producties.
Wie wint hier iets aan?
Gewoon strafrechtelijke procedure met bijbehorende gevangenis straf.
Maar dat zal nooit gebeuren.
Bijzonder dat Amerika de sleutel heeft van wat er met VW gaat gebeuren.
Go Toyota Go weer de grootste met die milieu vriendelijk geproduceerde batterijen.

diddley2 | 24-09-15 | 19:51 | + -2 -

Ik heb wel een beetje te doen met die Mansveld. Zij werkt zich scheel en haar minister voert werkelijk geen ene flikker uit.

wapster | 24-09-15 | 19:40 | + 2 -

@Harry Turtle | 19:03
Klopt, maar als ze zichzelf serieus nemen zullen ze op basis van de huidige berichten hun leeftijdscriterium toch naar beneden moeten bijstellen.

hatari | 24-09-15 | 19:27 | + 1 -

Jullie vergeten (?) te vermelden dat in hetzelfde artikel vermeldt staat dat bij 2 andere ICCT tests 14 BMW voertuigen legaal waren bij de test.

RonnieKray | 24-09-15 | 19:15 | + 16 -

Ho verkeerde topic.

MMunchie | 24-09-15 | 19:13 | + 23 -

TheoRichel | 24-09-15 | 18:42 | + 0

Tuurlijk Theo. Volgens eerste inschattingen veroorzaken echte Volkswagens ongeveer 500 extra doden per jaar ten opzichte de beloofde Volkswagens. Extrapoleren we dat naar alle autofabrikanten dan wordt het meer dan 2000 doden. Gaan we uit van een levensduur van 10 jaar dan wordt het 20.000 doden. Tellen we daar vrachtwagenfabrikanten bij op dan…

Dan vergeten we voor het gemak dat de meeste mensen die hier last van hebben, niet hieraan dood gaan. Zij hebben gewoon astma en voelen zich de hele dag ziek/slap etc.

Als we wisten dat diesels zo slecht was als het is, dan hadden we deze doden en zieken niet gehad. Laten we dus niet al te relaxed doen over dit grootschalige bedrog.

kleuterleider | 24-09-15 | 19:07 | + -15 -

hatari | 24-09-15 | 18:56
Daar wordt niet geselecteerd op basis van uitstoot, maar op bouwjaar. Complete ridicuul natuurlijk, maar 'Groen' Links kan zich weer verheven voelen met dit stukje symboolpolitiek.

Harry Turtle | 24-09-15 | 19:03 | + 34 -

Iemand zei ooit tegen mij 'its all about the money' Hoe waar was dat. Liegen, bedriegen, stelen en desnoods een paar levens. Alles voor geld.

Yohean | 24-09-15 | 19:01 | + 12 -

De test methodiek is achterhaald en het label systeem op basis van klassen is al helemaal een farce.

Harry Turtle | 24-09-15 | 18:58 | + 23 -

Het zou wel grappig zijn als al die nieuwe diesels straks het centrum van Utrecht niet meer in mogen.

hatari | 24-09-15 | 18:56 | + 81 -

TheoRichel
Hoe zo?
De CO2 norm wordt met pakweg 30% overschreden.
Dat is nog lang geen 11 keer

Almasri | 24-09-15 | 18:49 | + -13 -

Het zal best zo zijn dat die autobedrijven de boel belazeren en dat is altijd afkeurenswaardig. Maar het echte probleem zit m toch in de waanzinnige milieunormen. Voor die van Nox valt misschien nog iets te zeggen (maar niet veel), maar de CO2 norm is echt waanzinnig en een mooi voorbeeld van de groene tirannie waaronder we zuchten.

TheoRichel | 24-09-15 | 18:42 | + 40 -

Weet je wat: nog een tegenstrijdige norm erbovenop gooien.

frank87 | 24-09-15 | 18:32 | + 18 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken