Zo weinig startups worden succesvol

Start eens iets
Start eens iets
Deloitte en een school voor creatief leiderschap (thnk) hebben de gegevens van 400.000 startups in 24 landen op een rijtje gezet. Vervolgens stelden zij de vraag: Wat is de sleutel tot succes? En dat antwoord luidt kort en krachtig: 'There is no formula to success. Every scale-up is a unique story in which luck always plays a major role'. Toch zijn er drie elementen die de kans op succes vergroten. Ervaring, groot denken en een goeie time-to-market. Wat niet bijdraagt aan een grotere kans is locatie of bedrijfstak. Een health-app klinkt cooler dan iets met financiën, maar uitmaken doet het niet. Net zo min als dat u een kantoor opent in Appelscha of Tel Aviv. De onderzoekers onderscheiden scale-ups en unicorns. Scale-ups zijn bedrijven die in vijf jaar groeien naar een omzet van meer dan $10 miljoen. De kans dat een startup dermate serieus wordt, is 1 op de 200. Unicorns hebben een omzet van $1 miljard of meer, maar daar zijn er slechts 103 van. Kleine kans dat u dat bereikt (hier onze checklist).

Ervaring
Het romantische beeld dat de nerdy 20-jarige dropout de enige soort is die een succesvolle business optuigt, strookt niet helemaal met de werkelijkheid. Het is ervaring wat de klok doet slaan. Diploma's zijn belangrijk evenals een succesvolle carrière bij een corporate. Een startup beginnen tijdens uw studententijd helpt wel, maar dat is dan slechts een speeltuin om ervaring op te doen.

Ervaringthnk.png


'Hence, founders of scale-ups are older, typically in their forties. The founders of the majority of unicorns have twice as much work experience as startup founders. They also have experience-rich backgrounds, both in a professional and a personal sense. The latter can mean multi-cultural backgrounds, extensive travel opportunities, and a diverse education'.


Time-to-market
Veel startups wordt aangeleerd om zo snel mogelijk de markt in te gaan met een minimal viable product. Dus lanceer iets dat het doet en voorkom dat je tijd verknoeit aan 'te perfect' of aan functionaliteit waar niemand op wacht. De onderzoekers menen echter dat een starter zijn nervositas moet onderdrukken en juist moet werken aan een product dat echt goed is, ofwel werk aan het maximale do-able product: 'For startups and scale-ups, we measured the time between establishing a legal entity and obtaining the first revenue, and what the data showed was that scale-ups took more than two times longer for market launch'.

Schaalbaar
De grande truc zit hem in het schaalbaar maken van de activiteiten. In het Engels klinkt dat mooier als het omschreven wordt als the scaling act. De operationele activiteiten moeten geregeld kunnen worden zonder duizenden kantoorklerken die de hele dag gegevens overtikken en aansturing nodig hebben van nog meer chefjes. 'Scale-ups anticipate and avoid the complexity of supporting ill-designed product delivery systems that have not been designed for delivery at scale'. Als voorbeeld wordt AirBNB aangehaald dat zo slim is om alles over te laten aan huurder en verhuurder, zonder zelf in het administratieve proces betrokken te worden.

En lest best: je klant is geen proefdier, maar ambassadeur. Beloof weinig en geef veel. Dus wees vooral geen Arete Caerus.

Reaguursels

Inloggen

Vogelbeest | 15-09-15 | 08:13 | + 1 -
"Paypal mafia" zijn voormalige oprichters Paypal (zie link) die inmiddels monopolie hebben op ultiem besluit welke tech start-up al dan niet succesvol wordt. Zowat iedere tech start-up heeft ergens lijn met deze kleine club, waardoor ware technologische innovatie uitblijft.

Schwanz | 15-09-15 | 16:40 | + 0 -

Sorry maar wat zijn de nieuwe inzichten die Deloitte verkregen heeft? Het hele idee van start ups is dat ze DURF kapitaal aantrekken omdat de slagingskans laag is. Vandaar in het geval als het slaagt dat de VC serieus binnenloopt.

Dude heb je eten | 15-09-15 | 10:33 | + 0 -

@Schwanz | 14-09-15 | 16:40 | + -3 - Ik weet niet waar jij op doelt met de "Paypal maffia" maar ik weet wel dat je als je online iets aanbied ook paypal moet accepteren. Ander ben je gewoon niet volwaardig.

Vogelbeest | 15-09-15 | 08:13 | + 1 -

Ik mis de tegenwerking van de overheid als ultieme faalfactor voor bedrijven.
Als de overheid je niet met vele ambtenaren per bedrijf kapot loopt te zieken, dan is het een peuleschil om een bedrijf succesvol te maken.
Je moet je businessmodel en je omgeving snappen en dus weten waar het geld heen gaat, een beetje basis. Maar daarna moet je het geluk hebben dat er gewoon geen overheid is om je lastig te vallen.

Atlas Shruggs 10 | 14-09-15 | 20:12 | + 3 -

Ik vind het heel erg knap van Deloitte dat ze nu ook al verstand van het zakenleven hebben. Dit zeg ik zonder enig cynisme. Erg knap, maar het zou misschien beter zijn als Deloitte zich zou bezig houden met de core business in plaats van in de glazen bol kijken en tarot kaarten leggen.

Een start-up is niet te voorspellen, er is geen touw op te trekken en iedereen die meent het wel te weten die zit in de verkeerde branche! NIEMAND had kunnen voorspellen dat bijvoorbeeld Microsoft van een pietluttig bedrijfje met tweedehands en nageaapte software uit zou groeien tot de grootste ter wereld. Facebook idem dito, het idee was door anderen bedacht (waar kennen wij dat van?) en iemand ANDERS maakt het tot een succes. iTunes & iPod zijn niet door Apple bedacht, net als Windows™ niet door Microsoft is bedacht, en vrijwel alles dat nu een succes is dat was ooit het sprankje hoop van iemand die nu vergeten is. Als Deloitte het wèl zou weten dan zouden zij kunnen voorspellen welke beginnende onderneming mega groot gaat worden en daar aandelen van kopen, maar dat doen ze op wonderbaarlijke wijze NIET, met andere woorden; ze weten het ook niet, net zo min als niemand het weet. Het verschil tussen succes en catastrofe is namelijk toeval. Je moet de wind mee hebben, daarom vind ik al die voorspellingen verspilling van tijd en aandacht.

vanhetgoor | 14-09-15 | 16:54 | + 2 -

Leuk maar klopt gewoon niet. Er spelen allemaal factoren mee. Zoals locatie. Zoals het onderzoek aantoont speelt de locatie bijna niet mee als je naar de gemiddelden kijkt. Maar ik ken een handelaar die kerstbomen verhuurt aan grote bedrijven. Hij heeft op zijn website de duurste locatie in Stockholm als adres. Dit terwijl hij een gewoon zomerhuisje daar heeft. Had hij echter een adres gehad dat niet zo bekend was als de duurste wijk van Stockholm, dan had hij naar alle waarschijnlijkheid nooit zulke grote klanten gehad. Kortom wil je de kans vergroten dat je succes krijgt, dan kun je het beste alle factoren die ook maar een kleine kans vergroten proberen te sturen. Dat neemt niet weg dat je natuurlijk met een goed idee op je zolderkamer in lutjebroek nog steeds rijk kunt worden. Maar als iemand mij zou vragen wat te doen, dan raadt ik aan om te proberen alle factoren positief te beinvloeden.

Mika6101 | 14-09-15 | 16:35 | + 1 -

Eén op tienduizend startups succesvol.

Hoewel Nederland voldoende kennis, innovatiekracht, kapitaal en ondernemerschap heeft is het aantal succesvolle startups beperkt. Een startup kan worden omschreven als een organisatie dat op zoek is naar een (wereldwijd) schaalbaar businessmodel Aan ondernemerschap ontbreekt het niet in Nederland.

Jaarlijks beginnen 127.000 starters een eigen bedrijf. Maar niet iedere starter is een startup. De meeste starters zijn ZZP’ers die diensten verlenen. Per jaar zijn er ongeveer 200 startups. Circa één op de tien groeit uit tot een succesvol bedrijf. De overige 90 procent blijven klein of worden binnen een aantal jaren gestaakt.

www.deondernemer.nl/deondernemer/67686...

duitse herder | 14-09-15 | 16:28 | + 1 -

Een 4e element is: hard werken. Ben in landen geweest waar mensen de hele dag onder een palmboom nootjes lagen te eten.. Dan gaat het er natuurlijk niet van komen.

waskuup | 14-09-15 | 16:27 | + 13 -

"Beloof weinig en geef veel"

Dat doen politici met vluchtelingen. Ze beloven dat er weinig toegelaten zullen worden en er komen er veel.

Vogelbeest | 14-09-15 | 16:09 | + 16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken