Hoe orden je het grootste magazijn ter wereld? Het antwoord: niet.

Een heuse organisatie van 'infrastructuur-enthousiastelingen', wij dachten dat een mogelijke obsessie met infrastructuur wel zo'n beetje ophoudt bij een abonnement op alle vakbladen. Niettemin blijkt er een te bestaan met de naam Infrastructure Observatory. Daar zijn we maar wat blij mee. Want dankzij hun afdeling New York weten we nu een beetje hoe het eraan toe gaat in een magazijn van Amazon. Vier leden gingen vorig jaar in Delaware bij het online warenhuis op bezoek. Wat er toen gebeurde zal u verbazen. Daarvan publiceerden ze de aantekeningen in een blogpost. Je verwacht rijen met rode telefoonhoesjes naast de rijen met groen telefoonhoesjes. En daar in de buurt de usb-oplaadkabeltjes. Maar dat is dus helemaal niet zo. Alles wat binnenkomt, gaat in dozen. En zolang er niet meer dan zes verschillende barcodes in één zo'n doos zitten, vindt de computer het goed. De gedachte hierachter is dat het de computer toch niet uitmaakt waar alles staat, zolang het maar te vinden is. 'Plukkers' gaan vervolgens op zoek naar de juiste dozen. Overigens leveren met name de 'overige aantekeningen' een mooi beeld op van Amazon. De heren van Infrastructure Observatory waren maar wat blij met hun gratis Amazon-usb-auto-oplader. Verder betrapten ze de gids op verraad: 'Our tour guide used an iPhone, but claimed he’d use a Fire if he wasn’t locked into his carrier.' Smoesjes, meneer de gids! (h/t)

Reaguursels

Inloggen

Goossens als je de ballen verstand hebt van hoe een magazijn werkt, schrijf er dan ook niet over.

reinaarden | 11-09-15 | 17:39 | + 2 -

Waarom geen automatisch magazijn?

Santtulainen | 11-09-15 | 16:13 | + 0 -

Het grootste nadeel van productgroepen bij elkaar willen houden is dat andere producten dan op moeten schuiven of je moet erg veel ruimte openlaten tussen de verschillende producten.

Het is dus juist zeer onrendabel om alles bij elkaar te willen hebben.

hethogenoorden | 11-09-15 | 14:57 | + 0 -

@Befketier | 11-09-15 | 12:22

"Peter Ludolf, Herr des Haufenprinzips, würde sich allerdings dagegen wehren, irgendwelche Teile in Regale zu packen, da in diesem Falle ja jeder einen Durchblick über die vorhandenen Teile hätte und er somit überflüssig würde." ebbel.eu/llexikon/Haufenprinzip

Het zou zomaar kunnen dat dit ook bij amazon de werkelijke reden van de chaos is!

Gedeelddoor 2 plus 7 | 11-09-15 | 14:44 | + 2 -

Chaotisch stapelen zorgt juist voor een veel snellere gemiddelde verwerking. Je legt toch ook niet al je pennen in je bureaula, je potloden in de keukenla en een stapeltje kladblokken bij de telefoon, maar op een paar plaatsen pen+potlood+papier? Dit voorbeeld komt trouwens van een wiskundige die me vertelde dat distributiecentra van supermarkten chaotisch efficiënter werken.

Gedeelddoor 2 plus 7 | 11-09-15 | 14:19 | + 2 -

Die Ludolfs, haufenprincip. 'Nuff said.

Befketier | 11-09-15 | 12:22 | + 3 -

Spullen bij elkaar is voor consumenten die spullen willen vergelijken alvorens te kopen. Voor orderpickers maakt het niets uit waar iets ligt. (pols)(hand)terminal vertelt ze naar welke locatie ze moeten lopen. Wat ze daar gaan halen boeit ze totaal niet. Als de barcode maar klopt met de picklijst.

Vogelbeest | 11-09-15 | 11:59 | + 0 -

Hier is niets nieuws aan. Een jaar of twintig geleden zag ik al het "chaotische magazijn", ik dacht van Siemens, met precies hetzelfde principe.

jjg | 11-09-15 | 10:41 | + 0 -

Ik denk niet dat dit uniek is, ik werke 18 jaar geleden in een distributiecentrum en daar was het ongeveer het zelfde, maar kan waren de goederen op palets gestapeld, een soort per palet, dat wel. Maar verder alleen een ordening in het magazijn aan de hand van de eigenaar cq opdrachtgever. Het zou ook niets uitgemaakt hebben want alle dozen waren exact gelijk, behalve dan de grote hoeveelheid nummers. De orderpicker hoefde alleen de juiste doos te pakken, het maakt niet uit wat er in zit. Het is dus een heel oud principe, misschien is het nieuw voor de Amerikanen, dat kan.

vanhetgoor | 11-09-15 | 09:05 | + 0 -

Blogpost stamt uit november 2014. Ik zeg maar..

smiksmak | 11-09-15 | 07:56 | + -1 -

je kunt bijna geen orde houden, de rode en groene hoeven niet bijeen te liggen.
Het enige dat je nodig hebt is een locatie waar ze liggen en een aantal dat er ligt.
Mocht je de luxe hebben om de gelijkende producten bijeen te kunnen houden is dat alleen maar meegenomen.
Mr aarsch | 10-09-15 | 18:56 | + 3 -

klopt.. ik donder ook altijd alle sokken in 1 lade

(c)ZWITSUL | 11-09-15 | 00:43 | + 7 -

Heeft Plaatsgevonden | 10-09-15 | 19:12

Dan is het vast voordeliger om ze niet met 6verschillende producten in 1 doos te doen, maar gewoon per artikel.
En een simpele optimalisatie kan zijn om orders maximaal 1 uur te laten staan zodat je weet hoeveel je uit het rack moet halen en niet tig keer op en neer moet.
Zeg maar NCQ van de harde schijven.

En echt populaire dingen gaan via pre-order, dus die kun je gelijk verdelen bij binnenkomst.

Gijsie | 10-09-15 | 19:59 | + 6 -

... totdat bleek dat de productiviteit van de robots flink omhoog kon als de meest verkochte producten het dichtst bij de uitgang van het magazijn liggen.

Heeft Plaatsgevonden | 10-09-15 | 19:12 | + 16 -

@Mr aarsch | 10-09-15 | 18:56 | + 1 -
U vergeet dat de objecten tevens ook toegankelijk dienen te zijn, anders is het nog steeds zinloos.

Tel Aziaat | 10-09-15 | 19:02 | + 5 -

Je kunt bijna geen orde houden, de rode en groene hoeven niet bijeen te liggen.
Het enige dat je nodig hebt is een locatie waar ze liggen en een aantal dat er ligt.
Mocht je de luxe hebben om de gelijkende producten bijeen te kunnen houden is dat alleen maar meegenomen.

Mr aarsch | 10-09-15 | 18:56 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken