Zo veel rotzooi zit er op uw laptop

Mooi man, een nieuwe laptop. Een schone lei. Een fris begin. Een lege Windows-installatie. Behalve dan al die bloatware die rechtstreeks vanuit de winkel wordt meegeleverd met de gemiddelde laptop. De gemiddelde Nederlandse laptop die u uit de doos haalt bevat maar liefst achttien (!) stuks bloatware. Al voordat u 'm überhaupt heeft ingeschakeld. En dat varieert dan van probeerversies van Microsoft Office en een virusscanner tot de schadelijke Superfish-rotzooi die Lenovo vroeger extragratis meeleverde. Packard Bell spant de kroon met meer dan 25 meegeleverde crapware-applicaties, gevolgd door -daar zijn ze weer- Lenovo met 21,2 en Toshiba met 20,9. Het beste bent u af met een laptop die rechtstreeks van Microsoft komt want daar staat slechts een stuk bloatware op: wij vermoeden een trialversie van Office. Ook Peaq (9,3) en Asus (15) scoren relatief goed. Maar eigenlijk is elke ongevraagd meegeleverde applicatie er natuurlijk gewoon een te veel. Als we een nieuwe fiets kopen willen we ook geen meegeleverde probeerfietsbel en bij een koffiezetapparaat willen we geen gesponsorde filterhouder die er na een maand mee ophoudt. KAPPEN NOU.

Reaguursels

Inloggen

the_hammer | 05-09-15

Kindslaaf? jouw crap wordt door dezelfde pubers gemaakt......

RigorMortis | 07-09-15 | 03:22 | + 0 -

Ik ben van W10 weer terug gegaan naar W8.1, maar vraag me af of mijn privacy dan beter beschermd is, ik geloof er niets van. Ieder apparaat dat je koopt en verbinding heeft met de boze buiten wereld is als het verkopen van je ziel aan de duivel. Ik heb een smartphone om te appen met mijn kinderen, ze bellen niet eens meer. Op die zelfde telefoon draaien heel veel apps die allemaal in je privégegevens "mogen" zoeken, als je dat niet toestaat werkt de app niet. Ik heb er ook profijt van, als ze niet thuis komen kan ik zien hoe laat ze nog online zijn geweest. Ander nadeel is dat mijn telefoon, laptop en tablet steeds willen synchroniseren. Mijn tablet gebruik ik zelf alleen tijdens de zomervakantie, de rest van het jaar gebruikt mijn vrouw 'm. Door dat ze synchroniseren weet mijn vrouw min of meer precies wat ik op mijn laptop en telefoon doe. En als zij het niet weet dan weet Google, Microsoft, Packerd Bell, mijn apps, de NSA, Ronald Tapsterk of wie dan ook het wel. Ik maak me geen illusie dat ik mijn privégegevens geheim houdt op het internet, meer als mijn best kan ik niet doen.

Meneer Rozenwater | 07-09-15 | 00:52 | + 0 -

Moet moet ik nog als welwillende leek die bezorgd is over privacy? Mag ik mijn volksvertegenwoordiging nog vragen om mij, consument, te beschermen?

Diotima | 06-09-15 | 17:44 | + 0 -

UEFI is een veel groter gevaar dan een paar gratis zinloze programma's

doskabouter | 06-09-15 | 15:42 | + 0 -

@Lienetje | 06-09-15 | 14:24
"Gewoon .ISO downloaden en branden en gaan met die banaan!"

Je weet dat het merendeel van de mensen niet weet hoe je een .ISO moet downloaden, laat staan dat ze weten dat ze weten hoe ze het moeten installeren/instellen.

Enkele jaren geleden toen ik op het mbo zat liep ik stage bij een computerwinkel. 90%(misschien wel meer) van de inkomsten kwamen van mensen die vroegen of je even een programma kon gaan installeren.
25 euro voor het installeren van een computerspel, en dan zette je er stuk of 5 naast elkaar en was je binnen een uur klaar met 5 stuks.
En het installeren van anti-virus software, verwijderen van virussen en het verwijderen van programma's. Daar werd het geld mee verdient, niet met de verkoop van laptops en desktop machines. Die worden bijna tegen inkoopprijs verkocht vanwege de grote concurrentie.

En jij denkt dat deze mensen zelf een .ISO kunnen downloaden, branden en de installatie kunnen uitvoeren, dacht het niet.
De reden dat er spelcomputers zijn is omdat het grootste gedeelte van de kinderen of ouders niet weet hoe een spel moet worden geïnstalleerd en een spelcomputer het gemakkelijk maakt om te spelen, spel erin en spelen maar.

En als je zegt dat je dit niet vaak tegenkomt, dan moet je eens het telefoonboek pakken en willekeurige mensen gaan bellen. Als je in jouw vriendengroep en familie allemaal mensen hebt zitten die minimaal mbo hebben gedaan, dan mis je al 30% van Nederland.
Deze groep van 25-30% van de Nederlanders kom je ook eigenlijk niet tegen als je naar het mbo, hbo of universiteit gaat. Deze groep gaat hier namelijk niet heen ( of hooguit een jaartje en houd het dan voor gezien).
Deze mensen kom je wel tegen als je werkt in de supermarkt, bij een computerwinkel of in andere retail waar producten voor alle bevolkingsgroepen worden verkocht.
In Nederland is het analfabetisme laag, maar de laaggeletterdheid hoog. Dit zijn mensen die wel kunnen lezen en de eigen naam en het adres kunnen schrijven, maar als je ze een boek geeft en na het lezen vraagt waar het over ging, dan hebben zij geen idee. Ook gaat de ondertiteling onder tv programma's te snel voor deze mensen.

En jij denkt dat deze groep mensen zomaar even een .ISO gaat downloaden, branden en installeren, dacht niet niet.
Bedenk je even hoe dom de gemiddelde persoon is, en bedenk je dan dat de helft daar dus onder zit.

dejeroen | 06-09-15 | 15:28 | + 3 -

@Lienetje | 06-09-15 | 14:32
.
Met die uitspraak dekken ze in één keer hun risico voor 95% van hun klanten af. Dát is de reden dat ze dat zeggen. het is meer een tactische uitspraak voor henzelf dan een waarschuwing tegen Windows.

Bytemaster | 06-09-15 | 14:53 | + 3 -

-weggejorist-

Lienetje | 06-09-15 | 14:32 | + -5 -

-weggejorist-

Lienetje | 06-09-15 | 14:24 | + 0 -

Ik heb Windows 8.1 geïnstalleerd en Ubuntu 14.04.03. Draaien allebei prima.

Bad Karma | 06-09-15 | 13:04 | + 0 -

Ik noem het pas bloatware als je het niet kan verwijderen en het ingebakken zit in je OS.

Simon_GS | 06-09-15 | 12:08 | + 0 -

Linux is al jaren prima te gebruiken thuis. Ubuntu heeft het pad aardig geëffend. Ik doe niet aan eindgebruiker ondersteuning maar een collega is erg enthousiast over linux mint voor mensen die wat willen surfen, mailtjes sturen e.d. Als je geen hippe games op de pc speelt werkt het prima.

voldemort | 06-09-15 | 12:05 | + 2 -

@dejeroen | 06-09-15 | 11:25

Waarschijnlijk heeft u gelijk als de scope beperkt is tot Linux.
Met Unix houden zich echter erg veel (universiteits)laboratoria en softwarebedrijven bezig. Naar ik meen houdt zelfs Microsoft Corp. daar in bepaalde ontwikkelingsgroepen een vinger in de pap. :)

Een beetje beeld van de Unix-familie, alleen BSD in dit geval:
nl.wikipedia.org/wiki/Berkeley_Softwa...

Maar Microsoft maakt ongetwijfeld het meeste geld in de consumenten/user markt.

voordeoorlog | 06-09-15 | 11:51 | + 2 -

Seriously. Get a Mac.
P5ycH0 | 05-09-15 | 18:38 | + -12 -
.
Als 90% van de verkochte laptops een Mac was geweest zat die bloatware nu op een Mac...

Bytemaster | 06-09-15 | 11:49 | + 51 -

Daarom heb ik ook een MacBook Pro
Emma Watson | 05-09-15 | 15:36 | + -46 -

Shhhht, de meeste GS paupers/tokkies kunnen geen MBA of MBP betalen! ;-)

Xirdalan | 06-09-15 | 11:44 | + -1 -

@voordeoorlog | 06-09-15 | 10:12 |
Over de afhankelijkheid van 1 leverancier. dat klopt.
Maar die ene leverancier heeft wel 350.000 ontwikkelaars in dienst welke er fulltime aan werken. En dit zijn niet de hobby programmeurs.

Veel linux ontwikkelaars doen dit in hun vrije tijd of part-time. Er zijn weliswaar meer mensen die aan Linux werken, maar qua werkuren zal het voordeel wel eens bij Windows kunnen zitten.

dejeroen | 06-09-15 | 11:25 | + 1 -

Feynman | 05-09-15 | 15:23 | + 54 -
-
xubuntu is ook prima, Mint ook hoor ik. Of gewoon Debian zelf.

Raider Twix | 06-09-15 | 11:19 | + 3 -

@prakkie | 06-09-15 | 03:14

Bijna goed. ;)
OSX (Apple) is een Unix-variant en wel freeBSD, een 'neef' van Linux. Zodoende kun je met OSX ook bijna alle Unix-programma's draaien. Hiervoor is wel enige ervaring nodig, maar voor de gemiddelde Unix operator/programmeur is dit geen probleem.
Apple heeft wel een eigen variant hiervan ontwikkeld (Darwin) en natuurlijk een gebruiksvriendelijke gebruikers-schil: Aqua. Deze is vergelijkbaar met de "User Environment schil bij Linux (o.m. KDE). Maar met name Aqua maakt het geheel machinespecifiek(!) en veroorzaakt de noodzaak tot (relatief kleine) modificaties in Unix-programma's om ze te kunnen bedienen vanaf de GUI.
Als je van CLI (Command Line Interface) houdt kun je vrijwel elk Unix-programma runnen zonder gedoe, maar mensen die hier handig in zijn vindt je vrijwel niet meer buiten de professionele sector.

De verschillen tussen Microsoft Windows en de Unix-wereld zijn groot, vandaar dat het lastig is voor programmeurs om 'over te stappen'. De Unixwereld (dus ook OSX) heeft echter wel het voordeel is door het 'open' karakter echter wel steeds aangepast aan de laatste stand van de techniek. Dat maakt het OS veiliger dan Microsoft Windows waar je afhankelijk blijft van de inspanningen van één leverancier.

voordeoorlog | 06-09-15 | 10:12 | + 10 -

Het is simpel.
Als je eenmaal een Apple hebt gekocht werkt ie wn hoef je nooit meer dingen op te lossen, schoon te maken apparaten aan te sluiten drivers te zoeken en virussen te verwijderen. Linux is nog steeds leuk, maar voor knutselaars. W10 lijkt hoopgevend. Met Apple hou je tijd over.

ristretto | 06-09-15 | 09:51 | + -4 -

Gewoon na aankoop een kale Windows van internet plukken en dan met de key van de al geinstalleerde je harddisk opnieuw installeren.

sinar2 | 06-09-15 | 08:59 | + 2 -

@dejeroen | 06-09-15: denk niet dat ie het zo serieus meende, maar je hebt wel een goed punt.

De Mentalist | 06-09-15 | 03:16 | + 1 -

Apple = linux. That's it. Ja, gewoon linux. Met een apple-sausje natuurlijk. En als je me niet gelooft, loop je maar n's een mediamarkt binnen en check je dit zelf. Open maar n's een comando-prompt op een apple-computer. Doe maar n's een index opvragen van de harde schijf. Wat zie je? Juist! een linux-omgeving!
I rest my case... :-)

prakkie | 06-09-15 | 03:14 | + 5 -

@QuelleFromage | 06-09-15 | 01:26 |
Juist veel mensen met een uitkering zie ik een Apple telefoon hebben ( iMac daarintegen niet, want dat kan de buitenwereld toch niet zien).

Als je een niet Apple OS nodig hebt voor je werk, zoals Visual Studio of een CAD programma, dan ben je alles behalve een sloeber. Er zijn vele studenten van technische studies die al geen zorgtoeslag meer krijgen of studiefinanciering omdat ze met hun baantje van 1 of 2 dagen in de week al teveel verdienen om ervoor in aanmerking te komen. Dan ben je dus alles behalve een sloeber wat mij betreft.

De reactie van jou toont wat mij betreft alleen maar aan hoe kortzichtig mensen zijn op het gebied van de productkeuze. Heel hard je merk roepen alsof je beter bent dan de rest, dan is er wel iets niet goed.
Dit merk ik ook bij sporters, de mensen wie van sporten hun beroep hebben kunnen maken schreeuwen eigenlijk nooit dat het merk dat zij dragen of gebruiken voor de sport beter is dan een ander. Weet je wie dat wel doen, de amateursporters die een vermogen uitgeven aan merksportkleding.
Dus blijf maar lekker APPLE schreeuwen, de mensen hier die Windows, Linux of een ander OS professioneel voor hun beroep gebruiken weten wel beter.

dejeroen | 06-09-15 | 01:50 | + 14 -

Hee, sloebers... APPLE! En nu maar lekker minnen jongens, dat kan immers met behoud van uitkering!

QuelleFromage | 06-09-15 | 01:26 | + -68 -

@bakoenin | 05-09-15 | 23:17:
Juist, dat dus. Gewoon even format c: en dan een clean install windows, gevolgd door office en klaar is kees. Dan nog even wat handige tooltjes als adobe reader en natuurlijk Shutup10 in het geval van windows 10.

prakkie | 05-09-15 | 23:37 | + 1 -

Hey xspalm, citeren kun je leren...

H. Caulfield | 05-09-15 | 23:20 | + 6 -

Ach ik blaas ze altijd schoon met een clean install vanaf usb. Half uurtje werk.
Drivertjes er op, office en gaan met die banaan. Wel even W10 goed dichtzetten.
Linux is wel aardig maar ik mis de games dan weer. Een Mac? Hmm in principe betaal ik nooit voor mijn hardware en voor een Mac zou ik dat wel moeten doen. Dus hier in huis 5x W10 laptops, waarvan 1 helemaal voor popcorn time. En geen een met bijgeleverde troep.

bakoenin | 05-09-15 | 23:17 | + 1 -

Le Roi | 05-09-15 | 19:20 | + 4 -

ik ben zo'n HT&K gebruiker en Ubuntu was a piece of cake, geïnstalleerd in 15 minuten dus wat zeur je nou?

FW Ta-183 Huckebein | 05-09-15 | 22:22 | + 5 -

Met wat moeite koop je zo een laptop waar geen Windows op voorgeïnstalleerd is. Dat is natuurlijk ook een oplossing.

kovariant | 05-09-15 | 22:19 | + 0 -

Ik heb hier geregeld mensen over die vloer die allerhande mobiele en wif-apparaten bij zich hebben.
De enigen die vaak zeiken over slechte connectiviteit e.d. zijn degenen met die Apple meuk in hun zak, gebruikers van Windows Phone of Android hoor ik hier nooit over, die apparaten hebben al verbinding met mijn modem/router als ze uit de auto stappen...

alpha centauri | 05-09-15 | 21:56 | + 5 -

Feynman | 05-09-15 | 20:22 | + 1 -
Ja, maar zowel bij de auto (de ingebouwde console met supermoderne tracking-GPS houden we voor een andere discussie :)), als bij de installatie van Windows heb je zelf het spreekwoordelijke kruisje gezet en willens en wetens het 'risico' aanvaard. Je hoeft niet per sé in een coole Audi te cruisen om toch je weg te kunnen vervolgen. Als klant na de spreekwoordelijke koop ben je dan misschien verontwaardigd wat ik volkomen begrijp: ze hadden het op zijn mínst mogen aankondigen. Maar je bent nog altijd bij machte om er zelf iets aan de opties te doen, had je de auto gekocht had je mogelijk een garage kunnen bellen om iets aan die airco te doen.

Sjnuffel | 05-09-15 | 21:54 | + 0 -


Kap daar eens mee
Zo veel rotzooi zit er op uw laptop

Kap daar eens meeMooi man, een nieuwe laptop. Een schone lei. Een fris begin. Een lege Windows-installatie. Behalve dan al die bloatware die rechtstreeks vanuit de winkel wordt meegeleverd met de gemiddelde laptop. De gemiddelde Nederlandse laptop die u uit de doos haalt bevat maar liefst achttien (!) stuks bloatware. Al voordat u 'm überhaupt heeft ingeschakeld. En dat varieert dan van probeerversies van Microsoft Office en een virusscanner tot de schadelijke Superfish-rotzooi die Lenovo vroeger extragratis meeleverde. Packard Bell spant de kroon met meer dan 25 meegeleverde crapware-applicaties, gevolgd door -daar zijn ze weer- Lenovo met 21,2 en Toshiba met 20,9. Het beste bent u af met een laptop die rechtstreeks van Microsoft komt want daar staat slechts een stuk bloatware op: wij vermoeden een trialversie van Office. Ook Peaq (9,3) en Asus (15) scoren relatief goed. Maar eigenlijk is elke ongevraagd meegeleverde applicatie er natuurlijk gewoon een te veel. Als we een nieuwe fiets kopen willen we ook geen meegeleverde probeerfietsbel en bij een koffiezetapparaat willen we geen gesponsorde filterhouder die er na een maand mee ophoudt. KAPPEN NOU.
O. Oost | 05-09-15 | 14:59 | 35 reacties | 17
REACTIES
toon:

Koopt daarom nooit een Packard Hell of een Acer. Daar zit zoveel shit op dat ze soms niet eens opstarten, nieuw uit de doos.
Vogelbeest | 05-09-15 | 15:21 | + 21 -

Microsoft Windows 10 mag zelf ook wat minder naar huis bellen. Of is dat geen bloatware?
Feynman | 05-09-15 | 15:23 | + 28 -

Daarom heb ik ook een MacBook Pro
Emma Watson | 05-09-15 | 15:36 | + -28 -

Beiden laptops kort na aankoop geformatteerd, op de een draait nu 7 pro, op de andere Fedora.
Rätselhaft | 05-09-15 | 15:39 | + 4 -

@Feynman | 05-09-15 | 15:23 | + 1 - Exact! En eigelijk ook van de zotte dat het er toe doet wat voor OS je draait.
Ik heb geen computers in huis om een OS te draaien. Ik wil surfen, excellen, worden en op de mediacomputer moet Kodi kunnen draaien. De rest doet er niet toe.
Om diverse van dat soort redenen ben ik wat met wat linux variaties aan het rondklooien, maar hoewel je er echt meer voor geleerd hoeft te hebben is het toch ook weer niet zo gestroomlijnd en eenvoudig als bijvoorbeeld W7. Alles werkt en het meeste doet wel min of meer wat de bedoeling is, maar perfect zijn ze geen van allen.
Vogelbeest | 05-09-15 | 15:39 | + 7 -

Bij bloatware was mijn eerste gedachte toch weer die zillions fapmateriaal op m'n schijf
Tobi | 05-09-15 | 15:41 | + 7 -

Het maakt niet uit wat je draait, het is gewoon allemaal kut.
Sommigen alleen iets minder kut dan anderen.....
Tel Aziaat | 05-09-15 | 15:42 | + 5 -

En MSI dan?
Meeroever | 05-09-15 | 16:06 | + 0 -

Zouden mensen meer willen betalen voor een laptop waar het niet op zit? Ik dacht dat fabrikanten geld kregen om het er op te zetten.
goktrommelisttot | 05-09-15 | 16:16 | + 7 -

goktrommelisttot | 05-09-15 | 16:16

Je gaat er vanuit dat de laptop goedkoper is door die troep, maar ik denk niet dat ze dat aan de consument gegeven hebben.
Janloel7282 | 05-09-15 | 16:24 | + 5 -

Feynman | 05-09-15 | 15:23 | + 7 -
Zet het uit dan: lmgtfy.com...
Sjnuffel | 05-09-15 | 16:32 | + -1 -

Linux mint 17. zoveel. Heerlijk, werkt als een trein op een I3 met SSD.
Kan alles. Kost niks.
Zathras | 05-09-15 | 16:36 | + 1 -

Sjnuffel | 05-09-15 | 16:32
Het uitzetten is een even verwerpelijke handeling als het deïnstalleren van ongewenste programma`s. Dat je er iets tegen kan doen is het punt niet, het probleem is dat je überhaupt tot die onzin gedwongen wordt.

Oh en je raad nu iemand aan Google te gebruiken om zijn privacy te herstellen. Dat is een beetje tegenstrijdig advies.
Feynman | 05-09-15 | 16:38 | + 9 -

Een lege Windows-installatie is al geen schone lei. Door al die extra troep wordt uw laptop wel weer iets goedkoper. Gewoon Linux overheen knallen en probleem is opgelost.
Godsammekraken | 05-09-15 | 16:43 | + 6 -

Vogelbeest

+ 1 voor Kodi
Rotisseur | 05-09-15 | 16:54 | + -2 -

@Rotisseur | 05-09-15 | 16:54 En Vogelbeest
Serviio en DLNA, lekker licht en geen gekut met fancy interfaces.
CoJoNes | 05-09-15 | 17:05 | + -3 -

Koop er een zonder OS en installeer een of andere linux distro.
Nutcase13 | 05-09-15 | 17:21 | + 3 -

FreeBSD sowieso.
harry21 | 05-09-15 | 17:56 | + 1 -

@Nutcase13
Met of zonder OS scheelt alleen de korting die je krijgt als je bloatware accepteert. Veeg je toch overheen.
Godsammekraken | 05-09-15 | 17:59 | + 0 -

@Janloel7282 | 05-09-15 | 16:24
Leuk om te zien dat jij niet snapt hoe de markt en concurrentie werkt.
reinaarden | 05-09-15 | 18:04 | + -2 -

Bloatware en andersoortige niet gewenste meuk verwijder je het beste met een graties tooltje. PrivaZer idd. Problem solved.
bij gelegenheid | 05-09-15 | 18:04 | + -2 -

Seriously. Get a Mac.
P5ycH0 | 05-09-15 | 18:38 | + -5 -

Je krijgt toch een Office flashback op deze manier www.youtube.com...
Underachiever | 05-09-15 | 18:49 | + -3 -

Oh verkeerde topic
Underachiever | 05-09-15 | 18:49 | + -1 -

Wanneer je met Linux op de laptop alles kunt doen wat je nodig bent, dan ben je geen laptop nodig. Doe dan gewoon je zakjapanner pimpen.

Apple is de hell on earth, en ja ik gebruik die troep af en toe.
the_hammer | 05-09-15 | 19:03 | + 1 -

Linux draai ik op een VM, gewoon om wat te ouwehoeren en mezelf te confirmen dat die meuk werkelijk niets draait behalve open office.
Apple is die meuk welke al begint te mekkeren, over het eventueel niet werken, wanneer je er een identiek laadsnoer aan hangt welke niet uit de kindslaaf handjes van apple komen.
hahahaha, hipster stumpers hier.
the_hammer | 05-09-15 | 19:06 | + 1 -

Heb hier een IPhone 6 plus naast me liggen. Was het niet voor het feit dat ik geen Nokia 1520 kan kopen in het land waar ik woonachtig ben, dan gaf ik hem aan een koter bij de stoplichten. Of gewoon onder de tafelpoot om het wiebelen tegen te gaan.
the_hammer | 05-09-15 | 19:08 | + 2 -

Apple is het merk dat de weerstand o.i.d. (ik heb nooit een laadsnoer van ze uitelkaar getrokken om te confirmen) van hun laadkabels checked om je te vertellen dat het identieke imitatie snoer van betere kwaliteit en een lengte waar je wat mee kan, eventueel niet werkt om de apple grafbak.
Je bent als onderneming seniel wanneer je de weerstand over je laadsnoeren detecteert, om de consument te vertellen dat ze het draadje beter in de bak kunnen gooien om vervolgens 5000 euro te betalen voor een apple kopervezel.

hahaha, appeltje is het beeldmerk van alles wat er mis is met deze wereld.
the_hammer | 05-09-15 | 19:12 | + 4 -

Al die Linux adepten weer hier in de comments... begrijp nou eens een keer dat een Linux "distro" niet geschikt is voor de gemiddelde huis-, tuin- en keukengebruikers; het is alleen maar geschikt voor 'techies' en voor serverbakken. En zelfs als software-ontwikkelaar moet ik niks hebben van die rommel.
.
[stuff deleted]
Le Roi | 05-09-15 | 19:20 | + 4 -

Linux rommel? Dan heb je als ontwikkelaar toch wel het een en ander gemist (met je .aspx pagina's). Ik gebruik op mijn Linux bakje een backup suite, die in 1990 ontwikkeld is en die ongewijzigd gewoon perfect fraait. Kom daar in de Windows wereld maar eens om. Dat neemt niet weg dat er voor Windows-gebaseerde ontwikkelomgevingen ook een plaats is. Maar je kunt uitermate professioneel grote systemen bouwen onder Linux; daar zijn legio voorbeelden van.

Dusse, maar even een beetje over je muur kijken ;-)

xspalm | 05-09-15 | 21:53 | + -23 -

Recent nog een elitebook gekocht voor mijn huidige werk (voor de leek: dat is met enkel voor zware grafische processen nodig).
Zat wel wat bloatware op, maar dat was er erg makkelijk af te kegelen.
Process explorer en autoruns zijn beide kleine programmaatjes die worden gemaakt door voorheen onafhankelijke software ontwikkelaars, en uitstekend van elk programma aangeven waar het staat en wat het doet. Makkelijk uitschakelen van rommel via autoruns en hoppa, gewoon geen anti virus troep en andere onzin nodig.

Helder Groentje | 05-09-15 | 20:49 | + 0 -

Sjnuffel | 05-09-15 | 19:20
Je maakt nu een vergelijking met een autofabrikant. Dat is prima. Maar dan moet je niet vergelijken met een airco, maar vergelijken met een ambtenaar van de Stasi die op de achterbank zit met een typemachine om alles vast te leggen wat er gebeurd om dat iedere minuut door te spelen.

Dan praat je niet meer over een functie die je wel of niet gratis kunt uitzetten, maar over computervredebreuk.

Feynman | 05-09-15 | 20:22 | + 5 -

@the_hammer | 05-09-15 | 19:06 | daskapital.nl/2015/09/zo_veel_rotzooi_...
Eclipse werkt op Linux beter dan op mijn Windows machine.
En ga maar eens owncloud installeren op Windows, dat is op Linux echt 10 keer beter.

@Zathras | 05-09-15 | 16:36 | daskapital.nl/2015/09/zo_veel_rotzooi_...
Op het werk heb ik een Windows machine ( 8.1), en jij ook waarschijnlijk.
Bij mij komt dat vooral omdat ik Sharepoint Apps ontwikkel en af en toe nog wat windows desktop applicaties (WPF), en dat gaat met Visual Studio in Windows een stuk gemakkelijker dan met een andere IDE op een ander OS. En zo draait bijna alle software dat in het bedrijfsleven wordt gebruikt op een Windows machine.

Voor mijn privé computer heb ik ook Windows, maar dat is meer vanwege het feit dat er voor eigenlijk alle games die ik speel nog geen Linux variant is ( behalve Civ5 en UnrealTournament), alleen mijn server ( die ik trouwens virtueel draai binnen windows) heeft een linux distro geïnstalleerd staan voor mijn OwnCloud en wat website ontwikkeling).

Windows, Linux, het maakt niet uit, elk OS heeft zijn voor en nadelen.
En al die standaard software die erop staat, daarvan wordt je computer alleen maar goedkoper, en de ICT studenten kunnen een leuk zakcentje verdienen met het verwijderen van deze bloatware.
Wat mij betreft mogen fabrikanten gewoon doorgaan met deze stukjes software voor installeren.
Zelf zet ik er toch wel een schone installatie op, ik koop een laptop voor de hardware en niet voor de software ( zelfde met mijn telefoon trouwens).

dejeroen | 05-09-15 | 20:16 | + -1 -

Best wel een beetje kort door de bocht hoor, sommige van die crapware waar ik me vroeger aan ergerde maar het na de upgrade naar windows10 ineens helemaal niet meer deed begon ik ineens enorm te waarderen(Soundbaster Cinema2), ik heb echt veel moeite moeten doen om het weer draaiende te krijgen onder win10 want het laat mijn geluid echt veel beter klinken.

rode peper | 05-09-15 | 20:14 | + -6 -

Klagen over 25 irritante/zinloze programmaatjes die je krijgt bij aankoop, maar vervolgens dagelijks een veelvoud binnen halen tijdens het zoeken naar pr0n....

happen naar de baas | 05-09-15 | 19:34 | + 53 -

Feynman | 05-09-15 | 16:38 | + 3 -
Dit bewijst eerder de naïveteit van de (gemiddelde?) consument die er alle vertrouwen in heeft dat de verkoper hem of haar niet probeert te bezeiken waar ze bijstaan. Jij gaat er blijkbaar vanuit dat een corporatie in de VS precies weet wat voor besturingssysteem een Nederlander wil hebben. Er zijn alternatieven, één daarvan is Windows helemaal niet gebruiken. De ander is de 'work-around' zoals we dat noemen en het uitschakelen. Wil je een statement maken naar de privacy schending? Moet je het product algeheel niet meer gebruiken. Maar niet het product gebruiken en klagen over wat kut is, echter tegelijkertijd geen onderzoek willen doen hoe je zélf dingen zou kunnen voorkomen is natuurlijk flauwekul. Je klaagt nu dat Microsoft het standaard aanzet, terwijl ze ondertussen je wel de (gratis!) OPTIES geven om het uit te zetten. Maar dat 'kost je teveel moeite'.

Het is nu alsof een autofabrikant je gratis een airco inbouwt en je klaagt over de temperatuur omdat het ding standaard aan springt zodra je jouw auto start.

Het is niet aan Microsoft om jou te beschermen tegen de scherpe randjes in het leven. Privacy op het internet is grotendeels een illusie want je zegt het inderdaad zelf: Google houdt alles al bij, en is Google het niet dan zijn er andere instanties die deze taak waarnemen. Overigens ook de enige reden van die link sturen: de Bing zoekmachine geeft een tinyURL link en dat slikt DK.nl niet :)

Sjnuffel | 05-09-15 | 19:20 | + 2 -

Al die Linux adepten weer hier in de comments... begrijp nou eens een keer dat een Linux "distro" niet geschikt is voor de gemiddelde huis-, tuin- en keukengebruikers; het is alleen maar geschikt voor 'techies' en voor serverbakken. En zelfs als software-ontwikkelaar moet ik niks hebben van die rommel.
.
Dat gezegd hebbende, bloatware is gewoon schijtirritant. Een laptop hoeft voor mij niet per sé voorgeïnstalleerd te zijn; laat mij maar lekker zelf een kale Windows er op pleuren, want formatteren doe ik hem toch.

Le Roi | 05-09-15 | 19:20 | + 4 -

Apple is het merk dat de weerstand o.i.d. (ik heb nooit een laadsnoer van ze uitelkaar getrokken om te confirmen) van hun laadkabels checked om je te vertellen dat het identieke imitatie snoer van betere kwaliteit en een lengte waar je wat mee kan, eventueel niet werkt om de apple grafbak.
Je bent als onderneming seniel wanneer je de weerstand over je laadsnoeren detecteert, om de consument te vertellen dat ze het draadje beter in de bak kunnen gooien om vervolgens 5000 euro te betalen voor een apple kopervezel.

hahaha, appeltje is het beeldmerk van alles wat er mis is met deze wereld.

the_hammer | 05-09-15 | 19:12 | + 9 -

Heb hier een IPhone 6 plus naast me liggen. Was het niet voor het feit dat ik geen Nokia 1520 kan kopen in het land waar ik woonachtig ben, dan gaf ik hem aan een koter bij de stoplichten. Of gewoon onder de tafelpoot om het wiebelen tegen te gaan.

the_hammer | 05-09-15 | 19:08 | + -1 -

Linux draai ik op een VM, gewoon om wat te ouwehoeren en mezelf te confirmen dat die meuk werkelijk niets draait behalve open office.
Apple is die meuk welke al begint te mekkeren, over het eventueel niet werken, wanneer je er een identiek laadsnoer aan hangt welke niet uit de kindslaaf handjes van apple komen.
hahahaha, hipster stumpers hier.

the_hammer | 05-09-15 | 19:06 | + -3 -

Wanneer je met Linux op de laptop alles kunt doen wat je nodig bent, dan ben je geen laptop nodig. Doe dan gewoon je zakjapanner pimpen.

Apple is de hell on earth, en ja ik gebruik die troep af en toe.

the_hammer | 05-09-15 | 19:03 | + -1 -

Oh verkeerde topic

Underachiever | 05-09-15 | 18:49 | + 5 -

Seriously. Get a Mac.

P5ycH0 | 05-09-15 | 18:38 | + -14 -

Bloatware en andersoortige niet gewenste meuk verwijder je het beste met een graties tooltje. PrivaZer idd. Problem solved.

bij gelegenheid | 05-09-15 | 18:04 | + -5 -

@Janloel7282 | 05-09-15 | 16:24
Leuk om te zien dat jij niet snapt hoe de markt en concurrentie werkt.

reinaarden | 05-09-15 | 18:04 | + -4 -

@Nutcase13
Met of zonder OS scheelt alleen de korting die je krijgt als je bloatware accepteert. Veeg je toch overheen.

Godsammekraken | 05-09-15 | 17:59 | + 1 -

FreeBSD sowieso.

harry21 | 05-09-15 | 17:56 | + 0 -

Koop er een zonder OS en installeer een of andere linux distro.

Nutcase13 | 05-09-15 | 17:21 | + 8 -

@Rotisseur | 05-09-15 | 16:54 En Vogelbeest
Serviio en DLNA, lekker licht en geen gekut met fancy interfaces.

CoJoNes | 05-09-15 | 17:05 | + -1 -

Vogelbeest

+ 1 voor Kodi

Rotisseur | 05-09-15 | 16:54 | + -5 -

Een lege Windows-installatie is al geen schone lei. Door al die extra troep wordt uw laptop wel weer iets goedkoper. Gewoon Linux overheen knallen en probleem is opgelost.

Godsammekraken | 05-09-15 | 16:43 | + 14 -

Sjnuffel | 05-09-15 | 16:32
Het uitzetten is een even verwerpelijke handeling als het deïnstalleren van ongewenste programma`s. Dat je er iets tegen kan doen is het punt niet, het probleem is dat je überhaupt tot die onzin gedwongen wordt.

Oh en je raad nu iemand aan Google te gebruiken om zijn privacy te herstellen. Dat is een beetje tegenstrijdig advies.

Feynman | 05-09-15 | 16:38 | + 23 -

Linux mint 17. zoveel. Heerlijk, werkt als een trein op een I3 met SSD.
Kan alles. Kost niks.

Zathras | 05-09-15 | 16:36 | + 9 -

goktrommelisttot | 05-09-15 | 16:16

Je gaat er vanuit dat de laptop goedkoper is door die troep, maar ik denk niet dat ze dat aan de consument gegeven hebben.

Janloel7282 | 05-09-15 | 16:24 | + 16 -

Zouden mensen meer willen betalen voor een laptop waar het niet op zit? Ik dacht dat fabrikanten geld kregen om het er op te zetten.

goktrommelisttot | 05-09-15 | 16:16 | + 15 -

En MSI dan?

Meeroever | 05-09-15 | 16:06 | + -1 -

Het maakt niet uit wat je draait, het is gewoon allemaal kut.
Sommigen alleen iets minder kut dan anderen.....

Tel Aziaat | 05-09-15 | 15:42 | + 13 -

Bij bloatware was mijn eerste gedachte toch weer die zillions fapmateriaal op m'n schijf

Tobi | 05-09-15 | 15:41 | + 21 -

@Feynman | 05-09-15 | 15:23 | + 1 - Exact! En eigelijk ook van de zotte dat het er toe doet wat voor OS je draait.
Ik heb geen computers in huis om een OS te draaien. Ik wil surfen, excellen, worden en op de mediacomputer moet Kodi kunnen draaien. De rest doet er niet toe.
Om diverse van dat soort redenen ben ik wat met wat linux variaties aan het rondklooien, maar hoewel je er echt meer voor geleerd hoeft te hebben is het toch ook weer niet zo gestroomlijnd en eenvoudig als bijvoorbeeld W7. Alles werkt en het meeste doet wel min of meer wat de bedoeling is, maar perfect zijn ze geen van allen.

Vogelbeest | 05-09-15 | 15:39 | + 16 -

Beiden laptops kort na aankoop geformatteerd, op de een draait nu 7 pro, op de andere Fedora.

Rätselhaft | 05-09-15 | 15:39 | + 7 -

Daarom heb ik ook een MacBook Pro

Emma Watson | 05-09-15 | 15:36 | + -53 -

Microsoft Windows 10 mag zelf ook wat minder naar huis bellen. Of is dat geen bloatware?

Feynman | 05-09-15 | 15:23 | + 57 -

Koopt daarom nooit een Packard Hell of een Acer. Daar zit zoveel shit op dat ze soms niet eens opstarten, nieuw uit de doos.

Vogelbeest | 05-09-15 | 15:21 | + 33 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken