Menselijke maat duikt op ten westen van Amsterdam

Sommige plaatsen hebben zo'n groot minderwaardigheidscomplex dat zelfs een bureau voor citymarketing weinig meer voor ze kan betekenen. Haarlem blijkt zo'n gevalletje te zijn. De gemeente heeft de stichting opgetuigd om de stad te promoten. 'De missie van Haarlem Marketing is om het merk en de reputatie van Haarlem te versterken. Hierbij wordt de positionering ‘wereldplek met een menselijke maat’ als leidraad gebruikt. Het beoogde effect is het behouden en aantrekken van bewoners, bedrijven, bezoekers en studenten.' Nou, voor iedereen die zich afvraagt waar de menselijke maat heden ten dage toch is gebleven: in Haarlem dus. Maar er moest nog een uitvoerder gevonden worden. En dat werd Wim Ubachs, de bedenker van 'Even Apeldoorn Bellen' en Rabobanks 'Jochem de Bruin'. Waar deze marketeer en zijn team op uitkwamen, was de slogan 'Adem Haarlem'. En wat vergelijkingen met Amsterdam waar Haarlem telkens als slechtste uit de bus komt. 'Evenals Amsterdam beschikt Haarlem over belangrijke musea.' (Helaas, van het Museumplein winnen jullie niet.) 'En ook Haarlem is gelegen aan een voor de stad belangrijke rivier: het Spaarne.' (Vergeet ook vooral de Ringvaart niet!) 'Amsterdam en Haarlem lijken dan ook op elkaar als broer en zus. Een drukke broer en een rustig zusje wel te verstaan.' (Zegt het marketingbureau dat is opgericht om bedrijven, bezoekers en studenten aan te trekken. Dit klinkt als Freek de Jonge die het niet fijn vindt om voor volle zalen op te treden.) Nou, en wat gaan ze dan precies doen? 'De campagne bestaat uit advertenties in onder meer De Volkskrant en Het Parool, daarnaast mupi’s en abri’s in de Nederlandse steden met een accent op steden in de regio Groot Amsterdam, billboards op NS-stations en Schiphol en verder bannering en andere online-publiciteit, te beginnen bij haarlem.nl.' Een campagne op haarlem.nl! Dat ze daar niet eerder aan hebben gedacht! En abri's op Schiphol, briljant. Er gaan niet eens rechtstreekse treinen vanaf Schiphol naar Haarlem. Maar ach, als het werkt dan werkt het. We weten in ieder geval één iemand die heel blij zou zijn als mensen hierdoor massaal naar Haarlem zouden trekken. (En nu maar hopen dat Haarlem geen folders in Calais gaat uitdelen.)

Reaguursels

Inloggen

@patrick023
oh ja holyland, :) die knoflooksaus was echt onwijs lekker,ik gooide altijd een heel bakkie over mijn shoarmaatje :) het gekke is dat ik me de meeste kroeg namen niet meer kan herrinneren,maar ik dronk dan ook behoorlijk veel in die tijd :) en blowen

flipper277 | 01-09-15 | 22:26 | + 0 -

"De stad ademt in wat wij uitademen, laat het in hemelsnaam liefde zijn". (Italo Calvino)

Simon_GS | 01-09-15 | 17:00 | + 1 -

flipper277 | 01-09-15 | 09:11 | + 3 -

Zucht, dat was pas uitgaan.. vergeet Lobbes en Cafe 1900 niet, Shoarma bij Holyland

:)

patrick023 | 01-09-15 | 15:28 | + 1 -

"De missie van Haarlem Marketing is om het merk en de reputatie van Haarlem te versterken."
Geld te veel daar in Haarlem?

Raider Twix | 01-09-15 | 12:31 | + 1 -

Waarom moeten leuke middelmatige provinciesteden nou ook zo nodig aan citybranding gaan doen? 'Er gaat niets boven Groningen' en 'I AMsterdam' kan ik nog net onthouden, maar een slogan is nooit een reden voor mij geweest om ergens heen te gaan. Musea en historische binnensteden daarentegen wel, en dan kan het me niet schelen of het Gouda, Goes, Haarlem, Roermond, Ootmarsum, Meppel of Bolsward is, als ik me maar mag vergapen aan een grote middeleeuwse kerk, een kasteel, een stadhuis, een museum, en er horeca is.

Diotima | 01-09-15 | 11:37 | + 4 -

Haarlem is inderdaad gezellig op een zomerse Zaterdagmiddag. De bereikbaarheid is goed, zelfs per vliegtuig (bij het landen op de Polderbaan wordt er steevast omgeroepen: "welcome to Haarlem International Airport") en Haarlem heeft zelfs een eigen Ikea!

Brulboei_61SB | 01-09-15 | 11:34 | + 4 -

@flipper277 | 01-09-15 | 09:11 |
Dat was toen de baby boomers het geld van de volgende generatie aan het verbrassen waren?

@De Veerboot | 01-09-15 | 07:58 |
Je bedoelt de ZuidTangent (waarom heet dat R-Net tegenwoordig?), die stopt in het centrum alleen op de Gedempte Oude Gracht (of je zou Haarlem Station ook als Centrum moeten zijn). Verder alleen in Schalkwijk, en dat is zeer zeker geen centrum.
En snel is ook anders, gaat heel Hoofddorp door... Maar goed, als er niemand is om me met de auto naar Schiphol te brengen, dan neem ik de ZuidTangent ook.

Poekieman | 01-09-15 | 11:24 | + 0 -

Mooie historische stad, leuk centrum met leuke winkels en een leuke markt. Goede musea en niet zo overlopen als Amsterdam. Ik kom er graag.

Trekhaas | 01-09-15 | 11:13 | + 3 -

Mika6101 | 01-09-15 | 10:41 |

En om de beeldspraak vast te houden: over een maandje komt er een nieuwe schaapje bij. Geheel gratis dus een goede investering met een wollig rendement.

duitse herder | 01-09-15 | 11:10 | + 2 -

@De Treinende Rechter | 31-08-15 | 22:55
Ik hoop dat ik de ironie niet snap. Want geld over de balk smijten is misschien leuk als het je eigen geld is. Maar als je in de min staat moet je misschien stoppen andermans geld over de balk te gooien. En dat laat die Duitse Herder toch maar weer mooi zien. Het westen is failliet, want andermans geld spenderen doet men zonder enige schaamte. Maar als de (schuld) bel straks knapt heeft DH zijn schaapjes waarschijnlijk wel op het droge.

Mika6101 | 01-09-15 | 10:41 | + 2 -

cabbit | 31-08-15 | 22:57 | + 5 -

Geneigd met je eens te zijn, ware het niet dat de citymarketing van Amsterdam echt succesvol is. Misschien wel té succesvol. Snap dus best dat er politici in Haarlem zijn die dat succes willen kopiëren, want je stad moet toeristen aantrekken toch? Logisch, want dat is gratis inkomsten voor de middenstand, reputatie voor je bestuurders en gezelligheid voor bewoners, right? right?

Dat ze er meteen een naar ik aanneem erg dure marketingspecialist voor aantrekken is fragwürdig, en dat ze naast amsterdam gelegen en met een reputatie als "amsterdam light" juist op de versterking van die reputatie inzetten snap ik niet zo goed. Haarlem kan zich profileren als rijkeluisdorp met cultuur en natuur, zeg maar een soort amsterdam zuid, maar dan opengesteld voor bezoekers die zich graag met dat soort lui identificeren. Past ook prima bij de randgemeenten aan zee.
Nadeel is dat Haarlem helemaal niet zo'n stad is en dat er genoeg mensen wonen die waarschijnlijk niet zitten te wachten op nog meer verkakkering.

Als Haarlem nu eens gewoon Haarlem zou blijven, en juist dat lokale en rustige karakter zou benadrukken. Dan zie je dat alles lekker bij hetzelfde kan blijven, en Haarlem als één van de weinig steden in het westen niet bedreigd hoeft te worden door verloedering.

F#ckingAwesome | 01-09-15 | 09:36 | + 2 -

Ik woon er graag. Was geen marketing budget voor nodig.

WatZalIkErvanZeggen | 01-09-15 | 09:34 | + 1 -

vroeger in de 70's en 80's zat haarlem vol met engelsen en ieren en was het ONWIJS gezellig,tegenwoordig is het saai en suf ja doods,daar komt bij dat nogal veel tegenwoordige haarlemmers nou niet bepaald vriendelijke types zijn,arrogant afstandelijk met bijna autistische trekjes,ik denk met weemoed terug aan mijn jeugd toen de kleine houtstraat nog vol met kroegen en kroegjes zat en je zomers én s'winters over de koppen kon lopen zo druk was het- vast patroon-eerst een paar pilsjes drinken in 1 van de vele kroegen vervolgens naar discotheek de molen daarna naar broodje chef een paar goddelijk lekkere broodjes tartaar en warm vlees met pindasaus naar binnenwerken en dan weer vrolijk verder zuipen :)

flipper277 | 01-09-15 | 09:11 | + 4 -

Er hoeft ook helemaal geen directe trein van Schiphol naar Haarlem want er is een hele snelle bus. Stopt op drie of vier plaatsen in het centrum. Ga eens een keer kijken in plaats van te lopen zeiken op een afstandje.
Leuke stad, lekker eten, gezellig uitgaan, geen Engelse zuiplappen

De Veerboot | 01-09-15 | 07:58 | + 8 -

Haarlem, hele leuke stad, niks mis mee, helemaal zo laten.

bijna_raak | 01-09-15 | 07:00 | + 5 -

De Treinende Rechter | 31-08-15 | 22:55

Hoe wist je dat ik hier al 2 schapen heb ?

duitse herder | 01-09-15 | 05:37 | + 0 -

@Reynaerde; Juist. Dit is het.

D. van Agt | 01-09-15 | 01:02 | + 4 -

Als elke gemeente dat hele citymarketing-gelul eens af zou schaffen, zou dat de belastingbetaler toch een hoop geld besparen. En dat los van het feit dat dit soort onzin ons dan bespaard zou blijven.

Reynaerde | 01-09-15 | 00:11 | + 10 -

@ Vunzigheid, helemaal mee eens. Maar elke brug of bioscoop of wat voor project dan ook duurt in Haarlem minimaal 20 jaar.

cabbit | 31-08-15 | 23:01 | + 7 -

Ik ken heel veel mensen die dolgraag in Haarlem zouden willen wonen. Maarja, onbetaalbaar. En sociale huur heeft een wachttijd van 10 jaar. Ik snap dan ook niet dat marketing voor meer mensen nodig is???
beetje zonde van het geld. En doelloos, want beter dan "rustig mini amsterdam vlak naast amsterdam" wordt het toch niet. Ja, er zijn leuke musea (zoals teylers) en er zijn leuke winkels, maar je kan het niet vergelijken met Amsterdam, zoals je Amsterdam niet kunt vergelijken met Parijs.
Die "imago" dingen floppen altijd... ik weet nog haarlem sportstad, en haarlem bloemenstad, en haarlem winkelstad enzovoort. Maar Adem Haarlem wereldstad met menselijke maat is toch wel echt om te janken.

cabbit | 31-08-15 | 22:57 | + 13 -

@ duitse herder | 31-08-15 | 22:50 | + 0 -

je lijdt aan totale culturele armoede. Is niet erg daar in het utopische Denemarken waar nooit geld over de balk gegooid wordt en ieder schaap zijn eigen wol mag verkopen.

De Treinende Rechter | 31-08-15 | 22:55 | + 3 -

Misschien eens die KUT A9 eens verbreden (en niet zo half slap als bij badhoevedorp nu, van 2x2 naar 2x3 en klaar in 2018) zodat je normaal van en naar Haarlem kunt rijden. Misschien eens aansluiten op het NS nachtnet (plan ligt er al decennia). Misschien eens een ringweg ipv 2 halfbakken N wegen dwars door de stad (200 en 205) die in ene ophouden. Misschien alle strandgangers (BD en Zandvoort) niet de stad laten doorkruisen (verspronckweg) bij elk straaltje zon. Asfalt a.u.b. en gratis parkeren. En normale huizenprijzen. Stelletje juppen.

Vunzigheid | 31-08-15 | 22:54 | + 26 -

Ik snap Haarlem:

Dossier Haarlem.
1997:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ƒ 2,2 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ƒ 20,2 mln
- accountant: Ernst & Young
2000:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ƒ 11,3 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ƒ 136,6 mln
- accountant: Ernst & Young
2001:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: € 4,1 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: € 19,3 mln
- accountant: Ernst & Young
2002:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: nadelig € 0,7 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig € 9,5 mln
- accountant: Ernst & Young
2003:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: nadelig € 1,6 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig € 46,3 mln
- accountant: Ernst & Young
2004:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: nadelig € 2,3 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig € 7,2 mln
- accountant: ?
2005:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: voordelig € 5,2 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig € 9,5 mln
- accountant: ?
2006*:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: € 1,3 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: € 7,1 mln
- accountant: Ernst & Young
2007:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: € 3,0 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: € 29,5 mln
- accountant: Ernst & Young
2008:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: € 6,9 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: € 10,8 mln
- accountant: Ernst & Young
2009:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: € 10,6 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: € 40,2 mln
- accountant: Ernst & Young
2010*:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: voordelig € 7,2 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig € 0,3 mln
- accountant: Ernst & Young
2011:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: nadelig € 17,8 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig € 23,7 mln
- accountant: Ernst & Young
2012:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: nadelig € 9,3 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig € 34,7 mln
- accountant: ?
2013:
- in jaarstukken gepresenteerd resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: voordelig € 2,0 mln
- werkelijk resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: nadelig € 9,7 mln
- accountant: PricewaterhouseCoopers

duitse herder | 31-08-15 | 22:50 | + 12 -

iedere persoon met een greintje historisch besef zou Haarlem niet afserveren op de wijze waar het in dit artikeltje wordt gedaan.

De Treinende Rechter | 31-08-15 | 22:49 | + 22 -

FrankVeer | 31-08-15 | 21:58 | + 1 -
Schalkwijk is niet voor niets ''een dorp'' verklaart.

Langzaamaan zullen ook daar de slechtste gedeeltes vervangen worden voor corporatie bakken voor hippe stelletjes en wijzen we de oude bewoners naar een sociale woning op de rand van Heemstede. Net zoals in Parkwijk. Zo kan het ook.

Omanders, amen.

OmedaveNL | 31-08-15 | 22:33 | + 2 -

Ik had op het diametraal tegenovergestelde ingezet: "Haarlem. Alles wat Amsterdam niet is"
omanders | 31-08-15 | 21:55 | + 0 -

Zeker al een tijdje niet meer in Schalkwijk geweest?

FrankVeer | 31-08-15 | 21:58 | + 13 -

"Amsterdam en Haarlem lijken dan ook op elkaar als broer en zus."

Ik had op het diametraal tegenovergestelde ingezet: "Haarlem. Alles wat Amsterdam niet is"

omanders | 31-08-15 | 21:55 | + 29 -

Wat kost een campagne op DK eigenlijk voor een stad als Haarlem?

accijnstoerist | 31-08-15 | 21:48 | + 18 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken