Hier volgt een pleidooi voor openbaar vervoer

Met je dikke auto
Met je dikke auto
U haat treinen, bussen en trams? Dan bent u niet de enige. Toch is er wat voor deze vorm van zelfkastijding en vernedering te zeggen. The Independent zette afgelopen week wat plaatjes op een rij van groepen mensen die zich door het verkeer verplaatsen. Om visueel duidelijk te maken hoeveel ruimte we weggooien door overal maar rekening te houden met hordes auto's. Nu is dat laatste te verdedigen voor trajecten die niet intensief bereisd worden. In zulke gevallen is openbaar vervoer slechts een wat sadistische vorm van liefdadigheid. Voor steden is het een heel ander verhaal. Daar levert het komen en gaan van auto's zulke grote problemen op dat mensen vrijwillig voor parkeernazi gaan spelen. We zouden ook nog over smog kunnen beginnen, maar dat laten we gemakshalve buiten beschouwing. Wel, dan is het OV dus een uitkomst. En uitkomsten, daar zijn wij sterk voorstander van. Overigens is het eenvoudig de verkeerde conclusies te trekken uit de plaatjes. Zo zou u ze als aanmoediging kunnen zien om te gaan bumperkleven. Dit is uitdrukkelijk niet de bedoeling.

publictransport-gif.gif


Reaguursels

Inloggen


GerMonster | 18-08-15 | 07:31 | + 3 -

Natuurlijk levert de auto voor de overheid meer op aan belastinginkomsten dan de fiets. Toch levert de fiets een leuke bijdrage. De jaarlijkse omzet bedraagt ruim 1 miljard euro, d.w.z. dat bij verkoop van 1 miljoen fietsen per jaar de gemiddelde prijs ligt op plm. 1000 per fiets.
Er zijn bedrijfstakken met een lagere omzet.
Men schreeuwt moord en brand als de export van Nederlandse landbouwproducten naar Rusland is gehalveerd, hetgeen neerkomt op ca. 1 miljard euro. Waar hebben we het dan over?
Nee, dan doet de fiets het zo slecht nog niet. Bij kortere afstanden is de fiets bovendien heel wat handiger dan het openbaar vervoer. Openbaar vervoer dat overeind gehouden wordt door subsidies.

mona | 18-08-15 | 13:02 | + 2 -

Het grappige is dat de plaatjes tegelijkertijd het foute uitgangspunt van de redenatie illustreren. Iedereen zit of staat stil. Op dezelfde wijze veronderstelt de overheid bij verkeersberekeningen dat iedereen die op enige moment ergens op een weg rijdt daar reeds was en daar ook (tot in het oneindige) blijft. Ze passen de paradox van de vliegende pijl in omgekeerde richting toe en brengen daarbij orde in de werkelijke chaos door te veronderstellen dat de beweging van alle componenten identiek is.

Die veronderstelling is onjuist. Op hoogstens een enkele uitzondering na heeft elke reiziger een ander start- en/of eindpunt. Iedereen die ooit wel eens gebruik heeft gemaakt van de airport service van een hotel kan erover meepraten dat openbaar vervoer voor zoiets onwerkbaar is. Degenen die bij het eerste hotel instappen hadden het bij wijze van spreken in dezelfde tijd kunnen lopen als dat het busje erover doet. Het werkt dus uitsluitend tussen grote hubs, waar mensen dan wel eerst met eigen middelen van en naartoe moeten reizen.

Openbaar vervoer is in Nederland sowieso onzinnig. Het huisvestingsbeleid van de overheid staat daar namelijk haaks bovenop. In plaats van korte verbindingen tussen wonen en werken toe te staan creëert de overheid slaapsteden tot wel vijftig kilometer verderop, om vervolgens pas na te gaan denken over hoe die mensen van en naar hun werk moeten komen en te concluderen dat een OV verbinding nutteloos is omdat toch iedereen al een auto heeft. En als het ding er dan toch komt maken ze er een boemeltje van dat eens per half uur rijdt en overal stopt om maar zoveel mogelijk mensen zonder rijbewijs erin te krijgen, waardoor het zowel qua mogelijke tijdswinst als financieel volledig onaantrekkelijk wordt.

Openbaar vervoer is voor paupers en scholieren die bang zijn om een beetje nat te worden.

Pierre Tombal | 18-08-15 | 12:33 | + 2 -

Mona.... verhonderdvoudig dat eens voor auto's! Je argumentatie raakt kant nog wal.

ooit gehoord van BPM?
De Huisfilosoof | 18-08-15 | 00:50 | + 1 -

Ooit wel eens gehoord van fijnstof en welke gezondheidsrisico's dat met zich meebrengt? Dat kost jaarlijks veel extra geld aan gezondheidszorg.

mona | 18-08-15 | 12:27 | + 1 -

Ondertussen in Drenthe:
www.assercourant.nl/algemeen/algemeen-...
-
SP Drenthe: Geen bezuinigingen op busvervoer, geen vrijwilligers voor beroepschauffeurs
Gepubliceerd: 23 juni 2015 13:11
ASSEN - De SP in Drenthe wil dat de provincie de bezuinigingen op het stadsbusvervoer in onder meer Assen terugdraait. Om die stelling kracht bij te zetten, dienen de socialisten volgende week een motie in tijdens de vergadering van Provinciale Staten.
-
Hoe breek je iets tot de grond toe af. Nou zo doe je dat dus.
Weinig rooster, en á la Cuba: alles is van de staat, dus voor een fooi aan het werk.
Die bijna 9% werkloosheid heeft een reden, denk ik zo.

Raider Twix | 18-08-15 | 11:34 | + 0 -

Het zijn slechts de sociale minima die hard schelden op het OV...
Wij gaan met de luxe wagen.....

bastemeijer | 18-08-15 | 11:25 | + 0 -

Chuck Feeney

With a personal motto of “I set out to work hard, not get rich,” the co-founder of Duty Free Shoppers has quietly become a billionaire but even more secretively given almost all of it away through his foundation, Atlantic Philanthropies. In addition to giving more than $600 million to his alma mater Cornell University, he has given billions to schools, research departments and hospitals.

A frequent user of public transportation, Feeney flies economy class, buys clothes from retail stores, and does not wast money on an extensive shoes closet, stating “you can only wear one pair of shoes at a time”. He raised his children in the same way; making them work the same normal summer jobs as most teens

bastemeijer | 18-08-15 | 11:24 | + 0 -

Waarom staan we in Nederland in de file of zitten we in volgepakte treine, bussen etc?
Heel eenvoudig: er is vraag naar mobiliteit. Waarom is deze vraag er? Antwoord nog eenvoudiger:
De werkgelegenheid waar wij dagelijks onze zuurverdiende boterham vandaanhalen wil alleen maar bij voorkeur op 1 plaats zitten: De hoofdingang moet per sé aan de Zwanenburgbaan, Polderbaan of indien dat niet mogelijk is op de Zuidas uitkomen. In de jaren '70, '80 en '90 moesten we allemaal zonodig in onze slaapsteden en Vinexwijken in Purmerend, Hoorn, Heerhugowaard, Almere en Lelystad gaan wonen. Men vergat toen gemakshalve maar dat al deze volksverhuizers nog steeds hun werk in eerder genoemde voorkeurslocaties hadden en dat hun werkgevers het verdomden om afscheid te nemen van hun gekoesterde A-locatie en dichter bij hun arbeidskapitaal te gaan zitten. Er is niemand, maar dan ook helemaal niemand die mij ooit een valide reden voor bovengenoemde situatie heeft gegeven. De OV-maffia verzon daarna enige lapmiddelen (Schiphollijn, Hemtunnel, Nooord-Zuidlijn, Hanzelijn, Zuidtangent) om het geheel nog enigszins in goede banen te leiden. Dit ten koste van vele miljarden (of zoals ik altijd zeg: In Amsterdam zijn ze nog niet eens in staat om een tunneltje van 5km aan te leggen binnen gestelde tijd en budget). Kom op slimmerikken, denk nou eens "out of the box" en verzin iets waarmee je werken en wonen dichte bij elkaar brengt, daarmee minder vraag naar OV en files veroorzaakt en de werkgevers en OV-maffia tot andere gedachten dwingt.

Brulboei_61SB | 18-08-15 | 09:50 | + 1 -

omineuze omnipotent | 17-08-15 | 17:36 | + 3 -
Quick to the draw, aren't you?!
Mijn uiting baseerde ik op mijn persoonlijk ervaring. Niet op wat ik heb gezien bij de NOS.
Ik rijd elke dag van Haarlem(centrum) naar Amsterdam(zuidas, sorry hoor),heel soms met OV, soms met de auto, vaak met de motor.
Verder kan ik het je wel toelichten, maar ik ga er van uit dat je niet uit bent om iets te leren van een ander.

OmedaveNL | 18-08-15 | 09:49 | + 1 -

al die inkomsten voor de overheid, ik ben er gewoon mee gestopt. Fietsen thuis meer en zeker de stad in is het prima te doen. voor deel geen parkeergelden. De overheid belast de auto onevenredig op bezit en verbruik.

Tanken thuis nu veel minder, minder garagerekeningen en de auto is er in betere conditie dan ooit, alleen maar grote stukken. Eigenaar begint ook in een betere conditie te raken, rook minder (ben een zgn auto roker), eet minder. kortom minder omzet voor wie dan ook en minder btw afdracht.

Artikele n fotovergelijking is al oud. Dus typisch oud nieuws in een nieuw jasje

mooie van fietsen is behalve de paar euro btw bij aanschaf is dat de overheid geld uitgeeft voor echt mooie fietspaden.

De oplossign voor veel ambetenaren verkeer tussen leiden en Den haag is er al www.stromerbike.com/nl/nl. Sprak de deker en had er al een stuk of 10 verkocht in een paar weken tijd aan mensen die deze route dagelijks afleggen.
Batterij mee naar binnnen op je werk en daar op kosten van de baas weer opladen.

dolffie | 18-08-15 | 09:10 | + 1 -

@stoned : nee joh, gewoon een vergelijk over waarom openbaar vervoer of de fiets gesubsidieerd moeten worden omdat ze anders niet mogelijk zijn. En de auto economisch veel interessanter is. Dat de overheid in nederland teveel aan het verkeer verdiend mag duidelijk zijn.

Alleen voor de BPM / wegenbelasting / verzekering kosten kan je nederland al verlaten en bij 1 van de buurlanden gaan wonen waar ze je niet in een kia kutje dwingen.

GerMonster | 18-08-15 | 08:28 | + 1 -

@ GerMonster | 17-08-15 | 23:16
Gaan de mensen op Das Kapital zich nu druk maken of er wel genoeg belasting wordt betaald?
Laat je maar uitmelken!

Stoned Hengst | 18-08-15 | 08:13 | + 2 -

Mona : Inkomsten voor de overheid van gemotoriseerd vervoer : 14 Miljard (!), uitgaven 8 miljard. Dus 6 miljard in de zak van de overheid. En dat is alleen nog de gebruikslasten, dus btw / bpm zit daar niet in. Een auto kost gemiddeld 30.000, daarvan is 6000 btw en zo'n 4000 Bpm. Er gaat dus bij aanschaf al 10.000 Euro de schatkast in.

Vergelijk je fiets : aardig fietsje 600 euro, dat is 120 Euro btw. En dat was het.....

GerMonster | 18-08-15 | 07:31 | + 4 -

Mona.... verhonderdvoudig dat eens voor auto's! Je argumentatie raakt kant nog wal.

ooit gehoord van BPM?

De Huisfilosoof | 18-08-15 | 00:50 | + 0 -

Fietsen kosten bijna niets en leveren nauwelijks werkgelegenheid of belastinginkomsten op.
GerMonster | 17-08-15 | 23:16 | + 0 -mi

Fietsen kosten na aanschaf voor de gebruikers inderdaad niet veel. Maar ze leveren wel degelijk werkgelegenheid en aardig wat belastinginkomsten op. Jaarlijks worden er in Nederland ruim een miljoen nieuwe fietsen verkocht, waarvan 200.000 e-bikes. Alleen al aan BTW levert dat een fiks bedrag op. Fietsen moeten naar de winkels vervoerd worden (vrachtverkeer). Er zijn fietspaden nodig die aangelegd en onderhouden moeten worden. Behalve de fabrieken waar de fietsen worden geproduceerd zijn er ook toeleveranciers zoals bandenleveranciers, acculeveranciers voor de e-bikes, et cetera. Verder zijn er zo'n 2700 fietsenwinkels die werkgelegenheid bieden en belasting betalen en groothandels in fietsonderdelen. Dus je kunt niet stellen dat fietsen voor de economie van weinig belang zijn.

mona | 18-08-15 | 00:10 | + 2 -

Die 177 auto's zorgen voor veel werk, en handel. Verkoop, onderhoud, fabrieken om ze te maken, olie industrie voor de brandstof, rijlessen, enz enz. Goed voor iedereen !. Fietsen kosten bijna niets en leveren nauwelijks werkgelegenheid of belastinginkomsten op.

Openbaar vervoer is onrendabel en moet subsidie bij. Dat het wat minder ruimte in beslag neemt is ook al niet belangrijk. Vooral als je bedenkt dat een spoor 99% van de tijd leegstaat en de weg lekker vol is ;)

GerMonster | 17-08-15 | 23:16 | + 0 -

mona | 17-08-15 | 19:14 |

Ik woon in de bossen en velden. En ik haal mijn cliënten op van het vliegveld. De NL klanten staan met open mond zich te verbazen over de rust op de wegen.

duitse herder | 17-08-15 | 21:05 | + -2 -

Mijn auto is openbaar vervoer alleen stapt er onderweg nooit eens iemand bij me in.... waar zijn al die lifters van vroeger toch gebleven..

arretje | 17-08-15 | 20:12 | + 1 -

omineuze omnipotent | 17-08-15 | 17:36 |

Inderdaad, mensen zien de staat wederom als oplosser van alle problemen, terwijl de markt uiteindelijk zelf het probleem zal oplossen.

Min-of-meer | 17-08-15 | 19:39 | + 0 -

De cijfers heb ik niet paraat, maar is het gebruik van openbaar vervoer niet ongeveer iets van 10% - 20% van de kilometers die afgelegd worden in de auto? Ik geloof niet dat ons openbaar vervoer is ingericht op al is het maar een verdubbeling van het aantal passagiers. Ik zit dagelijks in de trein dus durf me een beetje ervaringsdeskundige te noemen.

goktrommelisttot | 17-08-15 | 19:29 | + 2 -

Ik ben ook groot voorstander van het openbaar vervoer.
Uiteraard voor de rest van Nederland. Dan sta ik tenminste niet meer in de file...

Hatchcock | 17-08-15 | 19:21 | + 5 -

duitse herder | 17-08-15 | 16:07 | + -5 -

Als het openbaar vervoer in Denemarken zo prima werkt dan kun je je vliegtuigje en je Porsche wel opdoeken.

mona | 17-08-15 | 19:14 | + 7 -

Wat moet je hier nou weer mee: waarschijnlijk heb je 10 of meer bussen nodig omdat de mensen verschillende routes rijden, ze moeten het rondje dan ook nog meerdere keren rijden omdat iedereen weer op een ander tijdstip vertrekt, kan dus totaal wel 30 of 40 bussen zijn.

Die ligtweight moeten er ook een paar van langs komen.

Dan die auto's waarschijnlijk wordt ca. 30-40% per taxi vevoert en je hebt meerdere mensen in 1 auto.

Zoals altijd bestaat de oplossing c.q. Uitkomst uit een combinatie van zaken.

Tee Of Cup | 17-08-15 | 18:43 | + 1 -

5 euro per uur om t tuffertje te parkeren overtuigt mij al heel snel dat het OV soms zo slecht nog niet is.

Weerduivel | 17-08-15 | 18:24 | + 3 -

Robbie en Ome Dave zijn van hetzelfde niveau. Geloven simpele leugens.

De plaatjes zijn hierboven al compleet gedebunked, maar blijft staan dat er hier weer van uit wordt gegaan dat mensen zelf niet het meeste prettige en efficiente middel kunnen bedenken en gaan gebruiken. Nee, we moeten luisteren naar een groenlinkse kerk voorganger (waarschijnlijk ambtenaar) die het denkt beter te weten dan de rest.....

Als OV echt beter is, volgt de clientele vanzelf pipo.

omineuze omnipotent | 17-08-15 | 17:36 | + 5 -

Nog geen half uur na het plaatsen van dit OV-propaganda-bericht, het volgende item op dumpert: www.dumpert.nl/mediabase/6675946/9019c...

Dat zie ik niet snel in mijn Franse diesel gebeuren.

kapotte_stofzuiger | 17-08-15 | 17:09 | + 4 -

Gaan Bill Gates, Donald Trump, Jack Ma, of Carlos Slim met het openbaar vervoer?

Precies, alleen arme tokkies vervoeren zich openbaar

kapotte_stofzuiger | 17-08-15 | 17:06 | + -2 -

Openbaar vervoer, vertrekt vanaf een plek waar ik niet ben en stopt op een plek waar ik niet wezen moet.

Steinway | 17-08-15 | 16:58 | + 12 -

En niet te vergeten, niet iedereen rijdt hier met als enige doel van en naar zijn werk komen. Je neemt immers al je gereedschap niet mee in een trein of stadsbus bijvoorbeeld.
Gitaarsnaar | 17-08-15 | 16:19 | + 2 -

Eens!

Wat te denken van je weekboodschappen halen na werk, je kinderen wegbrengen naar sport of hobby, je demente moeder in huis halen voor een dag vanwege de participatie maatschappij, snel langs een klant voor een spoedje of die net iets te grote tafel ophalen die je via marktplaats gekocht hebt. Hoe zit het met het een goede burger zijn en de hele inhoud van je schuur wegbrengen naar een milieupunt of de kilo's groenafval van snoeien als je een grote tuin hebt......

Gebruik ik toch liever een auto voor.

Dude heb je eten | 17-08-15 | 16:57 | + 6 -

Hoe kom je bij de bushalte en het busstation, hoe vaak moet je overstappen, hoe neem je al je zooi mee, op welke tijdstippen rijden de bussen, wat zijn de overstaptijden, wanneer rijden de bussen niet? enz enz enz. In mijn schooltijd regelmatig in de bus gezeten. Dan zitten daar een tiental mensen (of volledig volgepakt tot het dak toe) met een glazige blik te wachten tot ze eindelijk op plaats bestemming zijn. Op een dergelijke manier wens ik mijn dag zeker niet te starten en te eindigen, na een tijdje verword je tot een zelfde buszombie. Ik vond het een rijdende advertentie voor actieve levensbeëindiging.

bimborella | 17-08-15 | 16:57 | + 8 -

Nederland, waar iedereen van stad of plaats X naar Y moet in de ochtend, en terug in de middag. Omdat alle afstanden zo klein zijn hier, gaat niemand verhuizen als hij een baanwisseling doet van Utrecht naar Amsterdam (bijvoorbeeld).
Wil je echter elke dag met de trein van Utrecht naar Amsterdam kost je dat veel te veel tijd. Eerst moet je naar Utrecht CS met de bus (20 min) om vervolgens eenmaal op Amsterdam CS op de tram of metro te wachten die je in 15 minuten naar je bestemming brengt. En als je één keer vertraging hebt duurt de hele reis 30 minuten langer.
Als de Randstad nog even iets verder groeit zodat het echt één stad begint te worden, kwakken we er een metro netwerk onder met hub stations. Elke 5/10 minuten een metro en niemand gaat nog met de auto. Maar dat duurt nog wel 15-20 jaar op z'n best.

Ooh, en bovenstaande plaatjes in het artikel, die zijn al zo oud als het internet (in iets andere uitvoering): www.theatlantic.com/business/archive/2...

gtrNL | 17-08-15 | 16:56 | + 5 -

20 minuten op de motor versus 1,5 uur met OV.. Dan maar iets meer ruimte innemen.

John McClane | 17-08-15 | 16:55 | + 11 -

Als ik 2 uur extra de tijd zou willen nemen op een uur reistijd nu, geen probleem zou hebben een half uur op een winderig en regenachtig perron te staan, het tegen elkaar plakken in overvolle treinen en bussen voor lief zou nemen en me goed zou kunnen verdedigen tegenagressieve lichtgetintiërs dan zou ik het OV nemen.

sinar2 | 17-08-15 | 16:45 | + -14 -

Betaalbaar, en betrouwbaar OV is de oplossing van vrijwel alle fileproblemen in Nederland.

OmedaveNL | 17-08-15 | 16:45 | + 2 -

En niet te vergeten, niet iedereen rijdt hier met als enige doel van en naar zijn werk komen. Je neemt immers al je gereedschap niet mee in een trein of stadsbus bijvoorbeeld.

Gitaarsnaar | 17-08-15 | 16:19 | + 17 -

Als je in NL een metro systeem zou hebben zoals die van London of Stockholm tegen betaalbare prijzen, dan was je wel gek als je 's-ochtends in je bolide zou stappen.

Helaas moeten we het hier doen met overpriced, onbetrouwbaar, vieze tokkiehokken... dan maar aansluiten op je benodigde A-wegen

beschuitfluiter | 17-08-15 | 16:14 | + 18 -

Als je de bus en de tram vol propt, moet je ook de auto volproppen en dan heb je slechts 40 auto's nodig.

WaarDeWindWaait | 17-08-15 | 16:14 | + 16 -

Openbaar vervoer is hier grotendeels geprivatiseerd. Werkt prima.

Zo ging een burgemeester na zijn pensioen een busverbinding van A naar B exploiteren als chauffeur. Kan hier.

duitse herder | 17-08-15 | 16:07 | + -16 -

Goed openbaar vervoer is GOUD. Ja, in hoofdletter.

We hebben het dan niet over altijd-te-laat vergeven-van-tuig volledig-gestigmatiseerd OV zoals in Nederland, maar over op-tijd door-iedereen-gebruikt heel-normaal OV zoals in Zürich en omgeving (of, nog veel beter, in sommige grote steden in het verre Oosten).

Ik ga dagelijks met het OV, dat schoon, veilig en op tijd is, en zit daar samen met een volledige doorsnede van de werkende bevolking, van inktkoelie tot bankier. Prima is dat.

Balsaq | 17-08-15 | 16:01 | + 68 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken