Spyker is weer een gezond bedrijf

De grap van de eeuw heeft zijn sluitstuk gekregen. Vandaag kwam autobouwer Spyker officieel uit surseance van betaling. Geheel gluten- én schuldenvrij, want alle crediteuren moesten genoegen nemen met een appel en een ei. Nog steeds verkoopt het bedrijf geen auto's en heeft het ook geen personeel meer in dienst. Maar dat zijn allemaal bijzaken. Vanaf heden is Spyker een serieus alsmede keigezond bedrijf met de intentie te fuseren met Volta Volaré, een Amerikaanse fabrikant voor elektrische vliegtuigen. Hun gezamenlijke missie is om, houd u vast, vliegtuigen ene auto's te gaan bouwen. Want twee weten meer dan één en met de omzet van Volta Volaré erbij, lijkt Spyker wellicht nog wel ergens op. Over dat Amerikaanse bedrijf en zijn omzet gesproken: er is geen enkel bewijs dat die fusiepartner betere verkoopcijfers overlegt dan zijn Nederlandse verloofde. Jaarcijfers zijn in geen velden of wegen te bekennen. Het enige dat er te vinden is behalve de website van het bedrijf zelf, is een ronkende recensie. Daarin wordt hun vliegtuig wel vergeleken met de tamelijk gare Chevrolet Volt alsof dat een compliment zou zijn, waar we het dan weer niet mee eens zijn. Maar we laten ons graag verrassen. Een crossover tussen een supercar en een vliegtuig, dat zou vet zijn. En bovendien zijn er in de Arabische wereld genoeg neefjes-van die daar grif geld voor zouden willen betalen.

Reaguursels

Inloggen

Goed nieuws dus! Een nieuw vervolg verhaal in DK. Na "het favoriete hedge fund" Carete Earus, nu dus een vervolgdrama over electrische vliegtuigen met een Spyker propeller.
www.extremetech.com/extreme/127981-the...
-
n a 200-mile trip in a comparable four-passenger gas-engine private plane, you’d burn $80 worth of avgas, while the electricity to carry the GT4 200 miles would cost only $20.
The GT4 uses an array of 236 off-the-shelf lithium-polymer batteries weighing 900 pounds.
Still, if the Volta Volare comes anywhere near the claimed 300-mile range, that’s a pretty impressive feat from a plane running on what is effectively 236 largish laptop batteries. (At almost 4 pounds per battery, each battery is equal to 3-4 typical laptop batteries.)
-
Dus om 60 tientjes per vlucht te besparen zit er voor 450 kilo aan batterijen in. Een electrieke auto heeft een actieradius van zo'n 160 km, wegens "zware lompe" accus, maar gelukkig heeft dit vliegtuigje genoeg voor 480 km (300 mile: land: 480 km).
Kortom, genoeg gebakken lucht voor een heel seizoen leesplezier. Vast wel. Met een financieel sausje (betalingsachterstanden, wel / niet bankroet) er over.

Raider Twix | 31-07-15 | 20:13 | + 0 -

Van een bedrijf is niet echt sprake denk ik, meer van een huls met daarin patenten, merknaam, voorraden en wat andere activa. Zonder personeel kun je geen auto bouwen en ik vermoed dat Victor Muller dat zelf niet kan.

En eigenlijk is de activa niets waard omdat ze nimmer een auto hebben verkocht, zeker de laatste jaren. Je kunt eigenlijk gewoon zeggen dat het een dure hobby is. Niet duur voor Victor, maar voor de crediteuren.

deluiegriek | 31-07-15 | 12:43 | + 3 -

Prachtig om te volgen deze zaak.
Het was leuk dat er daadwerkelijk een NL sportauto bestond voor eventjes, en te zien wat een ondernemer doet wanneer het even niet meezit.

Atlas Shruggs 10 | 31-07-15 | 12:16 | + 0 -

Victor Muller is een uitstekende Nederlandse politicus, heeft alles in zich.

duitse herder | 31-07-15 | 06:42 | + 3 -

WTF? Hebben ze in Amerika geen Google? Victor Muller laat uw geld sneller verdwijnen dan Hans Kazan een konijn. En waar de laatste het konijn wellicht vanuit de hoed hoed laat terugkeren is het geld bij Muller bij Mulller voorgoed richting zwart gat

De Veerboot | 30-07-15 | 23:02 | + 13 -

Ik zag laatst nog zo'n Voltare voorbij vliegen, en ik zou zweren dat VM achter de joy stick zat.
Het was op de markt bij de viskraam met die lekkere gebakken lucht.

diddley2 | 30-07-15 | 21:57 | + 24 -

Zolang Victor Muller aan die tent verbonden is kan er geen sprake zijn van een gezond bedrijf. Wat een huichelaar is dat.

CBSraming | 30-07-15 | 21:46 | + 31 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken