De auto van de toekomst is geen pretje

Het Belgische chemieconcern Solvay heeft Cytek overgenomen, een Amerikaanse producent van sterke en lichte kunststoffen voor onder andere auto's. Plastic auto's zijn de toekomst, zegt Solvay. Mwah, plastic auto's zijn er eigenlijk al. De kappen op de flanken en de kofferbak van uw auto zijn nu al steeds vaker van kunststof. Niets nieuws, het wachten is alleen op de volledige plastic auto. Het grote voordeel hiervan is dat auto's lichter worden, wat ze sneller zuiniger en milieuvriendelijker maakt. Vooralsnog is er niet echt een trade-off; door technologische ontwikkelingen gaat het wat betreft materiaal niet tussen lichtgewicht en veiligheid. Kunststof kan minstens zo veilig als staal zijn. Maar dat wil niet zeggen dat we uiteindelijk niet voor een dilemma komen te staan. Want naarmate milieu belangrijker wordt, komt de nadruk steeds meer te liggen op zuinige en lichtgewicht auto's. Als de materialen niet veel lichter kunnen (extreem lichte carbon- en composietmaterialen zijn binnenkort de norm), gaat er gekeken worden naar wat er eigenlijk uit uw auto gesloopt kan worden. Airco bijvoorbeeld, weg ermee, weegt ongeveer twintig kilo en verhoogt het brandstofverbruik met 5 tot 10 procent. Of elektrische stoelen, enig idee hoeveel die dingen wegen? En wat dacht u van dieselmotoren? Die zijn niet alleen vervuilend, maar ze moeten ook van staal zijn (in tegenstelling tot benzinemotoren die ook van aluminium gemaakt kunnen worden). Daardoor zijn dieselmotoren doorgaans net iets zwaarder dan 93 schoonmoeders. Nee, als lichtgewicht de trend blijft, brengt de hypermoderne auto van morgen u misschien het comfort van een galeislaaf. Als u geluk heeft.



Reaguursels

Inloggen

Elektrische stoelen? Staat er dan de hele tijd stroom op net zoals op elektrische ramen?

sinar2 | 31-07-15 | 14:19 | + 0 -

Meest zuinige en milieuvriendelijkste lichtgewicht auto van de toekomst: De Fiets.

michello | 31-07-15 | 13:24 | + 0 -

Een airco zou lichter en zuiniger gemaakt kunnen worden.

van heinde en verre | 31-07-15 | 13:11 | + 0 -

Joris Draaksteker | 30-07-15 | 16:17

En een airco is een, euh.... owja, een warmtewisselaar ! Ze moeten 'm dus alleen een beetje anders aansluiten.

mr Fawlty | 31-07-15 | 08:16 | + 0 -

Als je jasje maar goed zit, Hilderink!

KimWok | 30-07-15 | 21:12 | + 2 -

vermijdt met dt schaam, schaam, schaam.

bijna_raak | 30-07-15 | 18:19 | + 1 -

Probleem is dat bij botsingen de wet van de momenten speelt, daarbij hangt de impact van de botsing lineair samen met het gewicht. Vrij vertaald als jij met je autootje van 500 kilo botst met een van 1500 kilo, jij een 3 keer zo harde klap krijgt als je tegenligger (eventueel meeligger bij kopstaart) vandaar dat ik in een wat oudere auto rijdt van 1200 kilo. Ik zwijg even over botsingen met 10 tonners maar ik vermijdt de rechterbaan bij files ondanks dat die beter opschiet.

bijna_raak | 30-07-15 | 18:18 | + 4 -

En uiteindelijk hou je dan een eenwieler met overkapping over.
Wat een flutartikel met een vooruitziende blik van een achteruit vliegende dooie mus.

Sexpresso | 30-07-15 | 17:32 | + 9 -

Als diezelmotoren zo'n afschuwelijk rommel zijn, waarom heeft Audi er dan toch zo'n succes mee gehad op Le Mans?
Gelukkig vloeien de technieken die daarvoor ontwikkeld en gebruikt zijn niet door naar de gewone consument, dat zou wel heel vervelend zijn.

Dezenaamhier | 30-07-15 | 16:33 | + 4 -

Was für ein geloel. Alsof electrische stoelen niet lichter kunnen. En het wordt ook tijd voor een intelligent warmtesysteem, dat warmte van de motor en uit de cabine efficiënt omzet naar rij-energie. Dan heb je heul geen airco meer nodig.

Joris Draaksteker | 30-07-15 | 16:17 | + 5 -

@Magnum Force | 30-07-15 | 16:00
Reliant Robin was in de jaren 70 de grootste consument van kunststof ter wereld.

Interpolerend | 30-07-15 | 16:17 | + 2 -

En over een paar jaar komt er in de krant te staan dat die composietmaterialen vele malen slechter zijn voor het milieu dan de als milieuonvriendelijk gebrandmerkte materialen.
Zo gaat dat wel vaker, al die dingen die goed zijn voor het milieu blijken in werkelijkheid alleen maar slechter te zijn.

happen naar de baas | 30-07-15 | 16:12 | + 6 -

Dieselmotoren moeten van van staal zijn.....

wat een koeiepeop

glaaf | 30-07-15 | 16:02 | + 8 -

Wat een ongelofelijk kletsverhaal weer.

Auto's grotendeels uit kunststof bestaan al lang, van Trabant tot Chevrolet Corvette, om maar eens een aansprekende reeks te noemen.

Lichtmetalen dieselmotoren zitten reeds nu in auto's van meer fabrikanten dan ik hier kan opnoemen, Google maar eens op "leichtmetall dieselmotor".

Pffff.


Magnum Force | 30-07-15 | 16:00 | + 27 -

Serieus, ja?
Omdat de dieselmotor ooit misschien wordt vervangen door iets lichter/hoogtechnologischer beschouw je jezelf als een galei slaaf? Interessante conclusie.

pandalicious | 30-07-15 | 15:56 | + 14 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken