Wat 'Happy Birthday' waard is? Helemaal niets

Omdat Facebook zo vriendelijk is om al uw kennissen, scharrels en oud-collega's op de hoogte te brengen van uw verjaardag, kunt u elke keer weer rekenen op 380 felicitaties. Dat voelde al anders aan dan vroeger, omdat een felicitatie toen betekende dat iemand aan je dacht. Tegenwoordig is het maar de vraag of iemand u daadwerkelijk wilde feliciteren of gewoon een irritante melding wil wegklikken. Daarmee is de devaluatie van de verjaardagswens nog niet ten einde. Facebook heel zoveel vertrouwen in de functionaliteit, dat het experimenteert met sms-notificaties voor verjaardagen. Zodat u met HAPPY BURSDAY AAN iemand meteen even een volkomen ongemeend 'happy birthday' op zijn wall kunt smijten. U dacht dat we een grapje maakte? Helaas, het is nog veel erger. Slechts '1' terugsturen volstaat om iemand een fijne verjaardag te wensen. IS DAN NIETS MEER HEILIG? Blijkbaar niet, want de melodie 'happy birthday' is zijn waarde ook kwijt. Letterlijk. Sinds mensenheugenis heeft een of andere aasgier de rechten uitgebuit. Uitgever Warner/Chappell's hield daar naar schatting zo'n 2 miljoen dollar per jaar aan over. Concurrent 'For He's A Jolly Good Fellow' is rechtenvrij, dus is de keuze voor veel producenten snel gemaakt. Naar nu blijkt, heeft de uitgever in 1935 'rechten' aangekocht van een nummer dat door de componist waarschijnlijk publiek bezit was gemaakt. Hoogstens voor de pianopartij mocht de uitgever sindsdien geld vragen, terwijl het iedereen en zijn moeder achterna zat voor het onrechtmatig laten klinken van het bekende deuntje. Een rechter buigt zich over de kwestie. Nu Warner/Chappell's zijn goudmijn lijkt te verliezen, zal Happy Birthday aan populariteit gaan winnen in Hollywood (als het hele fenomeen van felicitaties voordien tenminste niet kapot is gemaakt door Facebook). Wat jammer is, want For He's A Jolly Good Fellow is stiekem een veel leuker nummer. Overigens begrijpen we die sms-hotline niet helemaal. Waarom heeft Facebook onder '2' niet de optie gezet om de reclame van Halina Reijn voor vochtig wc-papier naar de jarige te sturen? Om maar even duidelijk te maken hoe weinig diens verjaardag u interesseert.

Reaguursels

Inloggen

Facebook kan de schruft krijgen, sinds enige tijd kan ik niet meer op facebook omdat mijn naam niet correct zou zijn, ik heet al jaren vanhetgoor en als een van de weinigen gebruik ik mijn echte naam om te reageren, ik kan er niets aan doen, zo ben ik nu eenmaal. Maar Facebook vindt dat niet goed, en omdat mijn naam niet correct is mag ik niet meer op facebook, scheelt heel veel tijd overigens. Facebook staat vol met rotzooi en reclame, eigenlijk kan ik er best buiten.

vanhetgoor | 30-07-15 | 14:52 | + 3 -

Het hele verhaal van copyright op het nummer Happy Birthday staat hier : arstechnica.com/tech-policy/2015/07/fi... heel aardig beschreven. Komt erop neer dat o.a. in ieder restaurant waar iemand "Happy Birthday" toegezongen wordt geld moet worden betaalt aan Warner. En dat levert een paar miljoen op per jaar.

Montu | 30-07-15 | 10:21 | + 2 -

Het verbaast me soms hoe belangrijk volwassen personen hun verjaardag vinden. Voor mij is het meer die zoete herinnering, dat op een of andere manier het knijptoetertje op je fietsje het allermooiste cadeau was. Pep pep, door de straat. Daarna doet het er toch niet meer toe.

John McClane | 30-07-15 | 08:59 | + 13 -

Vroeger.... jaja toen iedereen he-le-maal de moeite had genomen om tijdens het pissen recht voor zich uit te staren om de kalender voor zn kop te zien hangen bedoel je?

peterdh | 30-07-15 | 08:12 | + 4 -

Wat zal het mij bommen of mensen die datum onthouden.
Echte vrienden onthouden wanneer ze afgesproken hebben naar de kroeg te gaan en dan is zo'n verjaardag hoogstens een bruikbaar excuus om er nog eentje te pakken.

happen naar de baas | 30-07-15 | 00:11 | + 17 -

Mijn verjaardagsdatum allang van Facebook gehaald, leuk om te zien hoe weinig mensen er dan over blijven die je feliciteren. Weet je ook direct wie er wel toe doen. Facebook, tijdperk is over.

Timberly | 29-07-15 | 23:22 | + 15 -

Happy Birthday is blijkbaar wel wat waard... FB brengt het als functionaliteit.... media schrijft erover: is reclame... meer reclame is meer inkomsten: tadaa: daar heb je je waarde van Happy birthday!

Mr.Nuance | 29-07-15 | 21:50 | + 4 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken