Krankzinnig. Mbo'ers kunnen niet naar school

U dacht dat Nederland waarde hecht aan onderwijs? Niet als het gaat om mbo'ers uit minimagezinnen. Die kregen tot dit jaar een tegemoetkoming in de schoolkosten van (tot) €700. Die is hard nodig omdat de kosten kunnen oplopen tot €1500. Deze tegemoetkoming bestaat sinds dit schooljaar niet meer. Hij is vervangen door een extra kindgebonden budget. Met een toelage die verspreid over het jaar binnenkomt, kunnen echter niet de rekeningen betaald worden die aan het begin van het schooljaar binnenkomen. Als dat om die reden niet lukt, wordt deze mbo'ers geadviseerd om dan maar een andere opleiding te zoeken, zo schrijft het Nederlands Dagblad vandaag. Dat is een bizarre ontwikkeling. We hebben in Nederland geprobeerd een voor iedereen betaalbaar onderwijssysteem op te tuigen. Anders dan de politiek ons wijsmaakt met zijn fetisj voor hoogopgeleiden (zelfs mbo'ers schijnen tegenwoordig studenten te zijn), kunnen we mbo'ers heel goed gebruiken. Per slot van rekening worden hbo'ers op een veredelde basisschool voorbereid op werk dat niet bestaat. Wie dat gat moeten opvullen? Juist ja. En dan in deze groep de toegang tot onderwijs belemmeren? Schaam je, politiek. Gelukkig zijn er al mbo's die zelf voor een oplossing zorgen door een gespreide betalingsregeling te treffen met de scholieren die anders in de problemen komen. Dan moeten die scholen die mogelijkheid alleen wel hebben, en hun eigen geld niet in veel te ruime en dure nieuwbouw hebben gestoken.

Reaguursels

Inloggen

koekje erbij? | 28-07-15 | 19:40 |

Als men de kosten van het onderwijs omlaag moet brengen, zou men eerst moeten beginnen bij het verlagen van de kosten van de boeken. Dus geen boeken bestellen die maar een paar minuten worden gebruikt. (daar hadden we bergen van op de middelbare school, op het MBO ook trouwens). Communiceren. De boekenmaffia doorbreken (schoolboeken zijn van lage kwaliteit, en kosten per stuk ook nog eens veel te veel, en dan ben ik nog niet begonnen over de zwendel van toko's als Iddink en Van Dijk).

In plaats daarvan besloten we tot waardeloze privatisatie en leenstelsels om de burger nog harder te naaien.

Min-of-meer | 29-07-15 | 00:12 | + 1 -

kanon0503 | 28-07-15 | 11:02 |

Of natuurlijk de dommemensentaks, het feit dat als je als 15/16/17-jarige MBO'er geen OV krijgt, maar als je op het HBO/universiteit zit dan opeens wel. En OV hakt toch best wel flink in op de portemonnee elke maand.

dejeroen | 28-07-15 | 16:45 |

Met dat soort waardeloze 3-jarige diplomafabriekjes/Cisco-workshops zouden ze ook eens moeten stoppen. Voor je het weet is dat stuk van de arbeidsmarkt ook verzadigd en heb je weer een leger werklozen. Beter zouden ze die opleidingen moeten veranderen in het aanleren van basisconcepten waarop verder geborduurd wordt, en pas later dat toepassen in de praktijk, in plaats van next-next-finish. Dan hol je al een stuk minder snel achter de feiten aan, iets wat het onderwijs in Nederland sowieso al doet.

Min-of-meer | 29-07-15 | 00:07 | + 1 -

Barend1814 | 28-07-15 | 19:46,
Zal wel iets in het middenkader zijn, want technisch personeel is bv een groot tekort aan.

koekje erbij? | 28-07-15 | 21:00 | + 0 -

Opinion1970 | 28-07-15 | 13:06 |

Wat kun je goed?

Barend1814 | 28-07-15 | 19:46 | + -1 -

Ooit_huisregelneef | 28-07-15 | 14:32,
Nee ,natuurlijk lult Zwieber uit zijn nek, er is sinds Januari geen euro bijgekomen, maar wel boeken kopen.
Het ergste is de verplichte laptop a 500 euro + verplichte schoolsoftware a 200 euro!

En dan in het hele schooljaar slechts 1uur gebruikt op school,ja, je leest goed! 1 UUR. Verdomme.

De laptop was VERPLICHT voor de studie

koekje erbij? | 28-07-15 | 19:40 | + 2 -

Laten we maar snel een Duitse deelstaat worden, dan is studeren gratis.

thheo | 28-07-15 | 16:54 | + 2 -

@noerg | 28-07-15 | 16:02 |
Wat je met mbo2 kan geen idee, maar ik weet wel wat je met mbo 3 kan doen.
* werken in een computerwinkel
* werken op de helpdesk van een telecomboer
* KPN/Ziggo monteur aan huis

Zelf heb ik mijn mbo3 afgerond met een stage bij een computerwinkel als laptop en printer reparateur

Op het mbo waar ik zat werd niveau 2 niet aangeboden, waarom weet ik niet maar het zal wel iets te maken hebben met kans op een baan. Het enige wat ik mij kan voorstellen is:
* netwerkkabels knippen (8 kabeltjes op kleur sorteren en in een hoedje drukken en vastklikken)
* windows installaties uitvoeren (beetje op volgende, volgende en voltooien klikken)
* computers in elkaar zetten (is tegenwoordig gewoon wat spul in elkaar klikken, past meestal maar op 1 manier)

De enige niveau 2 opleiding die werd aangeboden was beveiliging. niveau 1 was er niet.
Wel was er ook niveau 2 in de groenvoorziening maar dat was op het AOC (agrarisch onderwijs) en dat was een andere school.
Het voordeel van het mbo is ook dat je na 1 jaar al werkzaamheden in je sector kan doen waardoor je het geld kan verdienen om je opleiding te betalen.

<i>Een tip voor iedereen die nog een ov-studendenkaart wil tijdens het studeren terwijl je er geen recht op hebt ( te lang stufi ontvangen of nog onder de 18). bij een lening van de duo heb je 1 jaar recht op gratis ov. Je kan een lening afsluiten van 0 euro zodat je nog wel gratis ov hebt zonder dat je vast zit aan een lening. Hiervoor moet je wel even met de duo bellen, maar het is mogelijk.</i>

dejeroen | 28-07-15 | 16:45 | + 2 -

FW Ta-183 Huckebein | 28-07-15 | 10:55 |
Als je enig onderscheid zou willen maken tussen de diverse opleidingen, zoals je voor het hbo nog een beetje doet, ben ik al tevreden hoor.
Ik kan zelf niet oordelen over mbo 2 ICT opleidingen, geen verstand van, maar het is inderdaad vreemd dat je dat kunt afronden en dan nog niet weet wat het verschil is tussen hardware en software. Opzich is een IQ van 90 geen reden om geen mbo 2 te kunnen afronden, 10% onder gemiddeld.. daar zijn er een paar miljoen van in dit land. Al heb ik eerlijk gezegd geen idee wat je vervolgens kan met dat papiertje.

noerg | 28-07-15 | 16:02 | + 0 -

Het hele idee van MBO of HBO mag ook wel een keer afgeschaft worden, je hebt nutteloze MBO opleiding & nutteloze HBO opleidingen maar ook ingewikkelde MBO & ingewikkelde HBO opleidingen. Maak gewoon gerichte opleidingen voor bepaalde vakken en laat de moeilijkheid van de opleidingen bepaald worden door de bestudeerde stof IPV aan welke school de opleiding gegeven wordt.

niemand specifiek | 28-07-15 | 15:47 | + 3 -

Welke SP-er heeft deze linktip ingestuurd? Gespreid betalen is altijd mogelijk, die mogelijkheid is er allang: duo.nl/particulieren/mbo-er/lesgeld/l...

Ik word echt niet goed van al die hebzuchtige "minima" die steeds maar weer bij de overheid komen bedelen of ze nog wat meer van mijn geld mogen hebben. NEE ROT OP! Er zijn al veel te veel regelingen, vooral voor "minima" die niet werken.

Het lesgeld voor het komende schooljaar is € 1.131,- Als Zweberstein gelijk heeft met zijn € 300,- extra kindgebonden lalalageld, maken die zielige "minima" dus dik € 2000,- WINST.

Ooit_huisregelneef | 28-07-15 | 14:32 | + 2 -

Raider Twix | 28-07-15 | 12:26

Over 10 jaar ?

Respect voor uw mentale optimisme...

duitse herder | 28-07-15 | 14:23 | + 0 -

Toeslag om te betalen wat voorheen de staat betaalde.
Ambtenaren houden er nu eenmaal niet van dingen makkelijker te maken, zelfs als ze beweren dat dat het doel is.

happen naar de baas | 28-07-15 | 13:12 | + 3 -

@blubberpoesje ik ben alleenstaand en buiten mijn schuld om werkeloos geworden. Ik heb na mijn studie sinds mijn 22e altijd fulltime gewerkt. Inmiddels ben ik 45 en word nergens meer aangenomen. Zoals mij zijn er velen. Inmiddels nadert het einde van mijn ww en het water staat mij financieel aan de mond aangezien ik van bijstand niet kan rondkomen. Nooit gedacht dat ik, pienter persoon met vlotte babbel, actieve werkhouding en representatief voorkomen in deze situatie zou belanden. Waar haal je het lef vandaan om mij en al die anderen een pauper te noemen die verantwoordelijkheid afschuift. Je schrijft nogal dom "blubberpoesje", precies zoals je nickname is.... DOM. Eerst nadenken en om je heen kijken en dan pas roepen ipv door een tunnel heen te galmen.

Opinion1970 | 28-07-15 | 13:06 | + 13 -

@FW Ta-183 Huckebein | 28-07-15 | 10:55 |

Zelf kom ik ook van het mbo en zit ik nu op het hbo.
Dat je van het mbo2 komt als IT'er vind ik wel bijzonder.
Van de drie roc's bij mij in de buurt was er geen een die ict op niveau 2 aanbood.
Netwerkbeheer is op niveau 3 en 4, en applicatieontwikkeling alleen op 4.

Ik ben op mbo 3 begonnen en vervolgens naar 4 gegaan. Daar kon je na 10 weken al weten wie de opleiding ging halen en wie niet. Begonnen met 60 leerlingen en uiteindelijk waren het er 11 die het diploma kregen.
Op het hbo net zo, begonnen met 66 en nu in het laatste jaar met 12 over ( 5 hebben het inmiddels gehaald door een versneld traject, dus 17 hebben de eindstreep behaald).

Hij kan nu dus wel op het hbo zitten maar of hij het laatste jaar gaat halen, die kans acht ik klein.

FW Ta-183 Huckebein | 28-07-15 | 10:08 |
Het verschil tussen hardware en software wordt op de eerste dag verteld:
Hardware is het gedeelte waar je tegenaan kan schoppen als het software gedeelte niet doet wat je verwacht.

dejeroen | 28-07-15 | 12:57 | + 8 -

Volgens mij hadden wij in 2014 een beroepsbevolking van net geen 8 miljoen, aldus Wikipedia. Waar zit dan de discrepantie?

Schroomloeder | 28-07-15 | 12:33 | + 0 -

duitse herder | 28-07-15 | 12:12 | + -1 -
-
Salarissen sinds 2013 met 6% per jaar omlaag.
Huren sinds dan met 6% per jaar omhoog, nog afgezien van de belasting stijgingen.
NL is over 10 jaar net zo bankroet als Griekenland nu.

Raider Twix | 28-07-15 | 12:26 | + 8 -

Raider Twix | 28-07-15 | 12:08 |

Misschien is dit een antwoord:

aantal werkenden 6.000.000 fulltime 51% en parttime 49%

doen iets ambtenaren 1.000.000
uitkeringsgerechtigden 3.000.000
aow-ers 3.000.000

duitse herder | 28-07-15 | 12:12 | + 2 -

Ik ben het spoor bijster.
Vroeger was er kinderbijslag. En je moest schoolgeld en een "vrijwillige" bijdrage aan de school betalen.
Nu is er dus: tegemoetkoming in de schoolkosten van (tot) €700.
En die is vervangen door een extra kindgebonden budget.
Hoeveel toeslagen bestaan er eigenlijk in dit land?
Kan niemand meer met het wettelijk minimumloon of een uitkering, en de recente "huurdersuitmelk anti-scheefwoon huurdersverhoging" gewoon rondkomen van zijn geld?
-
En wie betaald dit feestje? De sukkel die 2k of net iets meer salaris ontvangt.

Raider Twix | 28-07-15 | 12:08 | + 4 -

@blubberpoesje | 28-07-15 | 10:55 |
Niet iedereen met een minimum inkomen hééft geld om hun kinderen naar school te kunnen sturen. Dat is niet zeuren maar gewoon een vervelend feit. Ik ben helemaal voor zelfredzaamheid, maar er zijn ook mensen die hier niets aan kunnen doen, en die worden nu in hun gaatje genomen.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben ook tegen het betalen van (nog) meer belastingen om een hoop luie donders die nu bewust "minima" worden om zo de toeslagenpot leeg te kunnen trekken. Deze mensen mogen met de harde hand aan het werk worden gezet. Maar er zijn genoeg mensen die er niets aan kunnen doen (écht arbeidsongeschikt, langdurig werkeloos zonder eigen schuld, etc.)… en deze mensen mogen van mij gewoon een stukje hulp krijgen.

kanon0503 | 28-07-15 | 11:02 | + 8 -

@kanon0503 | 28-07-15 | 10:44
"Zo ken ik er ook nog een paar. Opleidingen worden zo alleen bereikbaar voor de elite, net zoals niet-genetisch gemanipuleerd eten na het invoeren van TTIP ook alleen te betalen is door de elite. We gaan terug naar de middeleeuwen, waar mensen met geld alles kunnen, en de rest de godvergeten tering kan krijgen"

Ja, en vergeet Monsanto niet en de chemtrails.

Zeur niet zo. Mensen zonder geld kunnen blijkbaar niet voor zichzelf zorgen en horen dan dus al helemaal niet aan kinderen te beginnen. Dat heeft niets met 'elite' te maken, maar met zelfredzaamheid. Om even in jouw bewoording te reageren: de rest kan inderdaad de tering krijgen.
Ik ben in ieder geval niet van plan om belasting/btw/accijns/.... te betalen zodat een pauper al zijn verantwoordelijkheid op iemand anders af kan schuiven.

blubberpoesje | 28-07-15 | 10:55 | + -4 -

noerg | 28-07-15 | 10:28 | + 1 -

hij is geslaagd .....(ps: hij heeft een gemeten IQ van 90 en zit nu op het HBO, dus dat het HBO meestal ook geen ene flut meer voorstelt klopt dan weer wel....)

FW Ta-183 Huckebein | 28-07-15 | 10:55 | + 3 -

Wij kennen geen bijdrage. Onderwijs is gratis. Ook geen premie ziektekosten verzekering trouwens. Idem medicatie.

duitse herder | 28-07-15 | 10:55 | + -17 -

Buiten dat dat geld van dat extra kindgebonden budget niet (of niet op tijd) binnenkomt zodat die schoolrekeningen kunnen worden betaald, loop je dus ook een grotere kans dat je dat extra kindgebonden budget gewoon op je buik kan schrijven als je een eurtootje meer verdient. Dan heb je niet 't probleem dat je die rekening niet kan worden betaald, maar dat je gewoon helemáál geen geld hebt om je kind naar school te sturen. U wordt bedankt. Nog een reden om vooral geen kinderen meer te nemen... het nemen van een kind is tegenwoordig al bijna hetzelfde als bij voorbaat een lening afsluiten. Je houdt van het kind, maar weet van tevoren dat je jezelf in de schulden gaat werken om 't kind een kans op een goede toekomst te (kunnen) geven.

Zo ken ik er ook nog een paar. Opleidingen worden zo alleen bereikbaar voor de elite, net zoals niet-genetisch gemanipuleerd eten na het invoeren van TTIP ook alleen te betalen is door de elite. We gaan terug naar de middeleeuwen, waar mensen met geld alles kunnen, en de rest de godvergeten tering kan krijgen.

@lauwebal | 28-07-15 | 10:38 |
Dat doen ze in Noorwegen geloof ik ook zo. Je kunt daar kosteloos naar school, en heel die subsidiewereld m.b.t. onderwijs bestaat daar niet. Laat het al-dan-niet naar school gaan, afhangen van de prestaties, en niet van de centen.

kanon0503 | 28-07-15 | 10:44 | + 14 -

Die 1500 euro is een bijdrage. De werkelijke kosten voor onderwijs zijn veel hoger.

Het probleem ligt bij de verschuiving naar kindgebonden budget. Veel ouders roken dat geld op.

Beter is al die idiote kindsubsidies afschaffen en school kosteloos maken. Fokpremies stimuleren alleen maar dat mensen die het niet kunnen betalen teveel kinderen nemen.

lauwebal | 28-07-15 | 10:38 | + 16 -

nee, een MBO (Grafisch) opleiding die niet in de buurt is van de leerling. Openbaar vervoer/trein, maar voor je 18e geen studentenkaart. Dat tikt pas aan met 2 kinders.

de Kent | 28-07-15 | 10:33 | + 11 -

tot zover het MBO-niveau in kennisland Nederland...

FW Ta-183 Huckebein | 28-07-15 | 10:08 | + 1 -
1 persoonlijke kennis toont dat wel aan ja.. nu zal ik de laatste zijn om te stellen dat het van hoog niveau is, maar het niveau is wel hoger dan jouw voorbeeld. Zit er in iedere klas niet zo'n kerel die er niets van bakt maar op die de een of andere manier toch steeds terug blijft komen..?

noerg | 28-07-15 | 10:28 | + 13 -

@zweberstein2612 Helaas is sparen vaak niet het sterkste punt van mensen met lager opleidingsniveau. Wat dat betreft is het verstandiger ze tegen zichzelf te beschermen

Tom_Kroes | 28-07-15 | 10:17 | + -7 -

ach, ken zelf iemand die, toen hij MBO IT niveau 2 deed, niet eens het verschil wist tussen hardware en software....

tot zover het MBO-niveau in kennisland Nederland...

FW Ta-183 Huckebein | 28-07-15 | 10:08 | + 15 -

Dat extra kindgebonden budget is toch rond de 300 euro per maand per kind i.p.v. 80 euro? Het wordt al 7 maanden gestort. Kwestie van sparen en niet direct je geld opmaken als het op je rekening staat.

Zweberstein2612 | 28-07-15 | 10:07 | + 21 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken