Jeuj! Amazon maakt winst

Champagne!
Champagne!
Er zijn weinig bedrijven die op zoveel coulance kunnen rekenen van beleggers als Amazon. De e-commerce gigant heeft in zijn 21-jarige bestaan niet of nauwelijks winst gemaakt, maar dat deert Wall Street niet. De focus voor Amazon heeft sinds de oprichting altijd gelegen op groei. Daarom herinvesteert het bedrijf zijn winst in het aanbieden van nieuwe productlijnen om zo nog meer nog meer marktaandeel van brick and mortar retailers af te pakken. Dat er in het tweede kwartaal dit jaar op een omzet van ruim $23 miljard toch een schamele winst van $92 miljoen viel te bespeuren, resulteerde nabeurs in een hallelujahstemming: het aandeel stond donderdagavond op maar liefst 15% winst. De vreugde kwam vooral door Amazons clouddienst die als een tierelier draait. Sinds een aantal jaren verhuurt Amazon een gedeelte van zijn gigantische serverpark en dat is vooralsnog een zeer lucratieve business: $391 miljoen winst op een omzet van $1,82 miljard. Met een winstgroei van 407% bij een omzetgroei van 81% ten opzichte van vorig jaar, kun je wel spreken van een kaskraker. Lekker wel, maar Amazon kan niet op zijn lauweren rusten. Deze week werd de 'Amazon killer' Jet.com in de VS gelanceerd waar je met een abonnement van $49,99 per jaar stapels korting krijgt op van alles en nog wat. Voor wie echt op de kleintjes let, is er Alibaba. Daar kun je tegenwoordig ook per stuk direct van de Chinese producent kopen zonder tussenkomst van Amazon of bol.com. Happy shopping!

Reaguursels

Inloggen

TonnieP | 24-07-15 | 21:07 correct. Dat serverpark is ooit geschaald om piekmomenten in de retail dienst op te kunnen vangen, maar staat grofweg 80% van de tijd of meer andere dingen te doen dan Amazon retail klanten van repliek te dienen. Beroepsmatig spreek ik nog wel eens met vertegenwoordigers van Amazons cloud dienst (zij kopen hardware bij mijn werkgevert) en op de vraag of zij met die dienst meer aan de bottom line bijjdragen dan de boekjes en dvd handel, mogen ze officieel geen antwoord geven maar de manier waarop ze dat zeggen maakt duidelijk dat het meer dan de helft van het totaal is.

CynicalBastard | 26-07-15 | 14:37 | + 0 -

"Sinds een aantal jaren verhuurt Amazon een gedeelte van zijn gigantische serverpark en dat is vooralsnog een zeer lucratieve business:"

Ik denk dat het grootste deel van dat serverpark toch wel bedoeld is voor het draaiend houden van hun clouddienst, ik vermoed zomaar dat amazon's eigen website echt een relatief kleine klant is van hun eigen systeem.

TonnieP | 24-07-15 | 21:07 | + 3 -

Een beetje activistische investeerder dwingt Amazon om die Clouddienst als aparte onderneming op te tuigen en naar de beurs te brengen. Dat levert dan wat geld op en Amazon kan zich weer concentreren op het pesten van winkeliers. En over 20 jaar hebben ze misschien weer eens raak geschoten.
Maar ik moet toegeven, ik ben erg onder de indruk van amerikaanse investeerders die een lange termijn visie hebben.

Febofiel | 24-07-15 | 19:28 | + 3 -

Mijn gevoel zegt mij dat Amazon fout gegokt heeft. Men heeft 20 jaar lang lopen pionieren en opbouwen, en vervolgens komt Alibaba uit het niets opzetten en het zal mij niet verbazen als deze laatste veel sneller veel meer winst maakt dan Amazon. In Nederland doet Bolpuntcom het ook erg goed, uiteindelijk na zoveel jaren, na zoveel ploeteren, na zoveel eigenaren.

Wat er nu volgens mij gaat gebeuren is dat Amazon een speelbal van beleggers gaat worden, investeringen lopen terug het dividend wordt hoger en vervolgens wordt er meer verdient met stijgen en dalen van de koers dan met omzet. Dan voorzie ik dat er nog een paar concurrenten uit het niets zullen verschijnen, want alles is te huur, het systeem is bekend, alles wat nodig is zijn contacten met leveranciers. Doordat Amazon heel veel geld gestoken heeft in het uitzoeken van de juiste manier van werken is dit door nieuwe concurrenten heel eenvoudig te kopieëren, zonder de aanloop kosten. Was dus niet zo heel erg nuttig allemaal.

Wat mij heel erg tegenstaat bij Amazon is die diarree aan ongewenste overbodig informatie van wat anderen gekocht hebben en zo. Ik zal er nooit kopen tenzij ik er een mooi collecter item zou vinden.

vanhetgoor | 24-07-15 | 19:13 | + 0 -

Goh, dit lijkt me wat voor V&D, ter inspiratie. Die maken ook al 20 jaar verlies. Alleen die hebben wat meer "gedonder" met de zakelijke "relaties" en het personeel.
Dat heeft Amazon niet. Oh, en Amazon heeft veel tevreden klanten, naar ik begreep. V&D heeft vooral weinig en ex-klanten.
Ook een verschil. Als V&D nog een keer een topman zoekt, denk eens aan een Amazon topper. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je nog steeds verlies maakt, maar wel meer en tevreden klanten hebt.

Raider Twix | 24-07-15 | 18:43 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken