Longread bij uw frappuccino?

Content is king, voorspelde Bill Gates in 1996. En inderdaad: Apple is bezig met een eigen nieuwsdienst; Facebook gaat in samenwerking met uitgevers direct artikelen op je timeline plaatsen; zelfs Snapchat, de fotoapp voor sexting is bezig een eigen redactie op te tuigen om originele content te ontwikkelen. Dan kun je als Starbucks natuurlijk niet achterblijven. De koffiegigant is een samenwerkingsverband aangegaan met The New York Times om vanaf 2016 een nieuwsfeed in de eigen app te plaatsen en er zijn plannen om op de lange termijn artikelen van andere media te gaan afnemen. Starbucks’ digitale stempelkaart voor koffieverslaafden heeft 12 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat lijkt peanuts maar is blijkbaar heel veel voor een retailer. Trouwe klanten gebruiken de app als een soort prepaidkaart voor koffie en krijgen punten in het Loyalty program als ze met hun app betalen. Dat scheelt Starbucks transactiekosten aangezien ze meerdere koffies vooruitbetalen in plaats van elke keer met de creditcard te swipen. Als Starbucks-klanten een abonnement op The New York Times nemen, kunnen ze ook weer punten verdienen die ze bij Starbucks kunnen verzilveren. Inmiddels loopt 16% van alle transacties in de winkels via de app en als het aan Starbucks ligt mag dat nog een flink stuk hoger. Om dit doel te bereiken, heeft Starbucks ook nog eens Uber-concurrent Lyft zover weten te krijgen om bij een ritje punten mee te stempelen in de Starbucks-app. Alles om je terug te laten komen voor je triple frappuccino Kenya blend.

Reaguursels

Inloggen

Ik weet het niet. Ik ben eens met de uitspraak dat content king is, maar de bedrijven die deze uitspraak graag aanwenden hebben meestal een core business van window dressing and image building. Hierbij hoeven we niet meteen bedrijven af te schieten die het moeten hebben van hun beeldmerk maar komt een beetje dissonant over met het content is king principe.

Dude heb je eten | 24-07-15 | 13:41 | + 1 -

Op zich ben ik een voorstander van dienst voor dienst als dit "dienst voor geld" op een eerlijke manier kan overnemen.
Geld is een ruilmiddel, als je dus als twee bedrijven in een win-win kunt ruilen zonder geld (of in dit geval geldbesparend) lijkt me dat prima. (Banks and money are evil lol)
Zolang je maar de keus hebt om aangeboden zaken te weigeren als je er geen zin in hebt.

datzouzomaarkunnen | 24-07-15 | 09:20 | + 0 -

Wat is gebeurd met de koffie van vroeger? Uit van die goedkope, witte, plastic bekertjes. Dat was pas genieten!

Upperclasser | 23-07-15 | 21:27 | + 18 -

Gezien de schier oneindige stroom van gefilterde fotootjes van een zielloze koffiebeker met een naam erop hadden ze beter een samenwerking met Instagram kunnen aangaan.

Harry Turtle | 23-07-15 | 21:14 | + 12 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken