Uitbreiding luchthaven Eindhoven wordt een fiasco

Eindhoven Airport zag tussen 2000 en 2013 zijn aantal passagiers vertienvoudigen en is klaar voor de volgende stap. Daartoe werd dan ook de zogeheten Alderstafel bijeen geroepen. Gisteravond presenteerde naamgevend voorzitter Hans Alders een plan dat de luchthaven in de gelegenheid zou moeten stellen om de komende jaren het aantal vluchten nog eens met 50% te laten groeien. De tweede luchthaven van Nederland zou de winst vooral aan de randen van de dag moeten boeken, is het idee. Het gaat om een officieel advies aan de regering, dus de aandacht in de ochtendkranten is niet bescheiden. Jammer genoeg gooit het Eindhovens Dagblad al meteen roet in het eten door fijntjes te melden dat het rapport van Alders en de zijnen helemaal niet voldoet aan de voorwaarden. De bedoeling was een breed gedragen advies en daar is absoluut geen sprake van. Milieuorganisaties, omwonenden én twaalf gemeenten zijn fel gekant tegen het advies waarover ze zelf hebben mogen meepraten. De Tweede Kamer heeft al aangekondigd geen hamerstuk van de kwestie te maken. Dat is Haags voor het uitroepen van een wedstrijdje ver plassen. Zodoende is het maar zeer de vraag of die bejubelde uitbreidingsplannen überhaupt van de grond zullen komen. Vanochtend werd daarnaast bekend dat gemeente Eindhoven problemen voorziet met vluchten naar de Nederlandse Antillen. Vanwege de drugsgerelateerde risico's zou er meer politie ingezet moeten worden, en dat vindt burgemeester Rob van Gijzel de extra omzet niet waard. Spek voor het bekkie van de Europese Commissie, die al langer klaagt dat er bij de uitbreiding van luchthavens nauwelijks wordt gekeken naar de meerwaarde voor de economie. Een onhebbelijkheid die de Nederlandse belastingbetaler al honderden miljoenen heeft gekost.

Reaguursels

Inloggen

Vliegveld Eindhoven ligt in mijn achtertuin, ik zeg: UITBREIDEN. Prachtig om te zien en ik heb meer last van de grasmaaier van mijn buurman.

Yeah73 | 22-07-15 | 23:23 | + 2 -

@Raider Twix

Geen punt hoor: De gemeenteraad in Lisse Bouwde een bioscoop voor 9 miljoen die een particulier bedrijf met 4 ton bijleg van de gemeente mag exploiteren. Dus dat komt vaker voor.

jan-lul-de-behanger | 22-07-15 | 19:21 | + 1 -

In de jaren 80 is de baan gedraaid van eindhoven af zodat er minder last is. Maar wat doen ze? Letterlijk op de oude baan bouwen ze een woonwijk en nu klagen de mensen dat ze vliegtuigen zien. tsja ...

Het was nog wel zo mooi evenementen terrein voor bv dynamo open air.

Guus Muisarm | 22-07-15 | 16:39 | + 10 -

Ex Minister Alders heb ik al ruim 30 jaar niets maar dan ook niets nuttigs horen zeggen. Hij heeft ook niets behalve zijn lagere school. Volgens mij misbruikt de overheid en de luchtvaartsector hem om elk overleg waar hij bij zit volledig de vernieling in te sturen.

Beroep = Boerenlul | 22-07-15 | 15:29 | + 5 -

The_iron_boar | 22-07-15 | 13:10 | + 0 -

Over het feit dat het wel fijn zou zijn als je vanuit de Randstad gewoon zonder overstap met de trein (dus niet zo'n gare shuttlebus vanaf Duivendrecht) naar Eindhoven airport zou moeten kunnen.

Als je als niet-020'er naar Schiphol zou willen, dan zou het toch ook kut zijn als je eerst naar Amsterdam CS zou moeten en vanaf daar met de bus zou moeten gaan? Ook als ie 8x per uur zou gaan en ie half leeg zou zijn?

Een extra overstap op een treinstation kost je gewoon minstens een half uur extra reistijd (bus is langzamer dan de trein, wachten op de bus, extra reistijd incalcuren i.v.m. zoeken/vertragingen/gezeik met extra kaartjes etc. etc.)

elpistolero | 22-07-15 | 13:39 | + 5 -

@Haberdoebas. Er rijden de hele dag door bussen vanaf het station naar de luchthaven. Er gaan er acht per uur, frequent dus en redelijk snel. Het gros van de bussen zit nog niet half vol. Waar zeur je over?

The_iron_boar | 22-07-15 | 13:10 | + 3 -

Als je denkt dat inspraak in Nederland werkelijk enig effect heeft dan ben je niet bij de les. Voor de vorm wordt mensen de gelegenheid gegeven, maar in werkelijkheid wordt alles op een andere manier geregeld. Door geld beloven, paaien, pappen, vrienden maken, lobbyen, netwerken en als het nodig is juridisch of politiek armen op ruggen te draaien.
Een leuk spelletje als je er goed in wordt. Daarom doen mensen het.
Hoe beter je wordt erin, hoe meer invloed je krijgt op regionaal en landelijk niveau. Leuker en een oneindig grotere uitdaging dan het beste strategiespelletje. Maar meer dan dat is het niet.

Dus het idee dat de belangengroeperingen of de politiek zich er eens even goed en objectief over gaan buigen, dat is sowieso niet aan de orde. Wat we vooral gaan zien is welke handen er belang bij een grotere luchthaven hebben en hoe lang de armen zijn waar ze aan zitten.

Tisnietanders | 22-07-15 | 12:34 | + 2 -

Eindhoven is een top-airportje, zeg ik als Nederbelg zijnde. Uitbreiden die hap, staat toch niet in mijn backyard.

orca | 22-07-15 | 12:34 | + 12 -

Laat ze eerst maar ens zorgen dat er een goede verbinding is tussen Station Eindhoven en de luchthaven. Dit zal het leven al een stuk makkelijker maken.

Haberdoebas | 22-07-15 | 12:28 | + 8 -

@Raider Twix | 22-07-15 | 11:56

U vat het perfect samen.

Welkom in de communistische + fascistische planeconomie waar de (r)overheid samen met grote multinationals zich gaat bemoeien met van alles en nog wat.

De burger betaalt zich al blauw aan belastingen en de kosten/lonen/vergunningen voor bedrijven zijn dermate torenhoog, dat noch de burger noch de bioscoopexploitant bereid zijn die enorme bedragen op te hoesten die nodig zijn voor het rendabel exploiteren van een bioscoop.

En dus wordt het dure belastinggeld van de burger gerecycled in projecten die de burger misschien helemaal niet wil, maar die wél op het verlanglijstje staan van de (r)overheid (lees: "Maakbare Samenleving") en de grote multinationals. De kleine middenstand en de burgers (stem- en belastingvee) kan de tyfus krijgen.

Mooi hè, dat Nederlandse 'Poldermodel' en die westerse 'democratie?'

Xirdalan | 22-07-15 | 12:24 | + 5 -

Laat iedere gemeente maar een emigratiekantoor oprichten. Doel is financiële en praktische begeleiding van Hollanders die een goede baan willen met meer netto inkomen in een ander land. Of minder leefregels, minder criminaliteit, hoger netto inkomen, wel een sociale affiliatie en meer

Als daarmee 20% van de bevolking weggaat dan moet je echt niet verbaast zijn. www.flipvandyke.nl/2013/02/loopt-neder...

duitse herder | 22-07-15 | 12:16 | + 5 -

Milieuorganisaties, omwonenden én twaalf gemeenten zijn fel gekant tegen het advies waarover ze zelf hebben mogen meepraten.
R. Goossens | 22-07-15 | 11:01

De meeste omwonenden moeten niet zeiken, want eind jaren '90 is er een gigantische Vinex wijk (Meerhoven) PAL naast het vliegveld gebouwd. WTF!?!

Typisch Nederlands: naast een vliegveld gaan wonen en dan meteen gaan klagen, plus de 'milieuorganisaties' (= communistische bolwerken en beroepsklagers) die dit als gefundenes Fressen zien om weer eens lekker populistisch zieltjes te winnen in hun strijd tegen alles wat rechtser is dan GroenLinks.

Xirdalan | 22-07-15 | 12:10 | + 20 -

Het gaat maar om één ding uiteindelijk: het uitgeven van belastinggeld dat naar bedrijven gaat.
Waar het aan gespendeerd wordt maakt niet uit:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/07/...
De gemeente Arnhem wil een nieuwe bioscoop.
-
Sinds wanneer moet de gemeente (of de staat) voor commerciële bedrijven bedrijfspanden bouwen?
Als b.v. Pathe bioscopen geen interesse is, dan kan er wellicht geen geld mee verdient worden. Dus niet bouwen die bioscoop.
-
Maar daar gaat het niet om. Het is gewoon een uitbreiding van de steeds langer worden de lijst voor gemeentelijke bouwputten voor de lokale bouwkoningen:
- Openlucht zwembaden, tropische zwembaden, gemeentehuizen (elke 10 jaar: herindeling), provinciehuizen (voorlopig niet: herindeling afgeschoten), theaters (elke 30, 20 of 10 jaar: Den Haag), voetbalstadions, en nu dus bioscopen.
Binnenkort ook autodealervestigingen? Die hebben er ook geen geld voor: u koopt te weinig auto's.

Raider Twix | 22-07-15 | 11:56 | + 22 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken