Autodelen moet met 115% per jaar groeien

Op dit moment delen er in Nederland zo'n 100.000 mensen een auto. Dat lijkt veel als u alleen aan particulieren denkt, maar in deze berekening zitten bijvoorbeeld ook de klanten van het peperdure Greenwheels inbegrepen. Het Financieele Dagblad grijpt een investering van (TMG-eigenaar) Dasym in autodeelplatform ParkFlyRent aan om het speelveld eens te bestuderen. De opmerkelijkste constatering: over drie jaar moeten er tien keer zoveel autodelers zijn, als het aan het ministerie van Infrastructuur & Milieu ligt. Dat betekent een groei van 115% per jaar. Waar de krant aan voorbij gaat, is dat dit op alle bestuurlijke niveaus financieel gezien een potentiële ramp is. Minder auto's betekent een fors lagere bezettingsgraad van 's lands parkeerplaatsen (gemeente de sjaak), maar ook een fors lagere opbrengst in wegenbelasting (au, Rijk!) en provinciale opcenten (de enige serieuze eigen inkomstenbron van provincies). Wat derhalve ook meteen de discussie zou moeten aanzwengelen of het wel verstandig is om autobezit te blijven belasten in plaats van -gebruik. In Rusland hebben ze weer een heel ander probleem. Daar doen ze niet aan autodelen maar aan kenteken delen. Alleen is dat niet in alle gevallen helemaal vrijwillig, zo meldt 1TV. Alleen al in de West-Siberische stad Novosibirsk werden in het eerste halfjaar van 2015 ruim 200 gevallen gerapporteerd waarbij er volkomen identieke klonen van auto's op de weg zijn. Inclusief chassisnummer en valse kentekenpapieren. Superhandig voor wanneer u de wegenbelasting niet meer kunt betalen. Of regelmatig aan een ramkraak deelneemt.

Reaguursels

Inloggen

Min-of-meer | 21-07-15 | 15:04 | + 3 -

Dus als ik mag samenvatten; de Nederlandse belasting is te hoog, èn er wordt te veel bezuinigd?! Leg het me nog eens uit

Michovich | 22-07-15 | 09:43 | + 1 -

De jongere generatie maalt niet meer om het bezit van een auto. En terecht, een auto bezitten is voornamelijk heel erg onpraktisch en duur. Er vindt een verschuiving plaats van bezít naar gebruík: als je een auto nodig hebt, leen of huur je er één of je rijdt met iemand mee. Jongeren zijn daar al aan gewend, de auto als statussymbool en de strijd om het autobezit en geklaag daarover is vooral een achterhoedegevecht van oudere mannen, degenen die zijn opgegroeid met dat kinderachtige gedrag van: als mijn buurman dat merk/type voor de deur heeft staan, moet ik er ook één, of liever een nog íets duurder type/merk. Geloof me, heren, uw tijdperk is voorbij, het tijdperk van altijd in je eentje in een vervoermiddel met minstens vier zitplaatsen rondscheuren, en dan maar oeverloos mekkeren dat je altijd in de file staat en dat je zoveel belasting moet betalen... Ja gek hè, als al die miljoenen auto's zo verschrikkelijk veel ruimte in beslag nemen in het toch al overvolle en piepkleine Nederland.

Zenzeo | 21-07-15 | 16:54 | + 4 -

Auto delen is een afglijdende helling naar communisme via de achterdeur, voor zover we daar nog niet waren.

In plaats van dat ze eens stoppen met automobilisten kapot te taxeren met als argument 'maar het is geen basisbehoefte toch' en 'je kan toch ook het openbaar vervoer nemen?'. Dat stelletje randebielen moet maar eens een vacaturesite openslaan en kijken in hoeveel vacatures de volgende eis staat: 'in bezit van eigen vervoer'. En niet alles is bereikbaar met openbaar vervoer, want dat wordt ook kapotbezuinigd. Deze regering pleegt geen anti-automobilisten-beleid, nee, het is anti-burger-beleid. En enkele verlichte filosofen schreven dat als de overheid zich tegen de burgers keert de burgers het recht hebben om die overheid omver te werpen.

In België gaan werken (en wonen) klinkt in ieder geval steeds aantrekkelijker. Wagen van de zaak, hogere salarissen, minder belasting, grens niet al te ver hier vandaan.

Enfin, auto delen, ik ga het niet doen. Ik vertrouw andere mensen niet met mijn auto, en ik kies liever zelf.

Min-of-meer | 21-07-15 | 15:04 | + 4 -

mona | 21-07-15 | 14:01

Jawel, maar dat laten we nog aan de vrouwen over... buurman en ik zijn al een stuk verder.

duitse herder | 21-07-15 | 15:04 | + 3 -

Ik deel met de buurman de tractor...
duitse herder | 21-07-15 | 13:08 | + -1 -

Oh, doen jullie het werk op de Deense prairie niet met paard en wagen?

mona | 21-07-15 | 14:01 | + 1 -

Laten de dames en heren van het ministerie van Infrastructuur & Milieu maar gaan doen aan autodelen. Ik doe er niet aan mee. Ik houd de relatie tussen familie, vrienden, buren en kennissen graag gezellig.

mona | 21-07-15 | 13:55 | + 4 -

Jeetje daar heb ik een handige oplossing voor gezien. Het heet Uberpop en het zorgt ervoor dat je gemakkelijk 1 auto kunt gebruiken voor allerlei ritjes van verschillende mensen.
Oh, wacht...
Hoe dan ook, wat denk je dan dat er gaat gebeuren met zelfrijdende auto's? Dat je een auto die gemakkelijk zelf allerlei taken kan afhandelen werkeloos op de oprit laat staan? Natuurlijk niet. Over een jaartje of 20 geef je een digitaal seintje en komt binnen enkele minuten een auto voorrijden die je brengt waar je zijn wilt zonder chauffeur en die daarna weer zijn eigen gang gaat.
De meeste mensen zullen niet eens een eigen auto meer hebben dan. Geniet er nog maar even van.

Tisnietanders | 21-07-15 | 13:10 | + 4 -

Ik deel met de buurman de tractor...

duitse herder | 21-07-15 | 13:08 | + -1 -

Greenwheels peperduur? Voor wie tot een uurtje of 5-6 in de week ff een waggie nodig heeft in bv 020 ideaal en veeeeel goedkoper dan eigen auto. Ca 2,50 per uur en 0,15 per km. Dat is dan all inclusive en meest ideale, altijd een vrije parkeerplaats. Patsen doe je er niet mee en lange ritten ook niet maar daar zijn weer andere concepten voor zoals snappcar en mywheels waar je voor paar tientjes/dag zo ongeveer elk merk auto kunt rijden zonder de vaste lasten. Tevens is het woon-werk verkeer met zn allen alleen in de file staan nu toch echt wel achterhaald nutteloos lijkt me.

opbokkennu | 21-07-15 | 12:45 | + 0 -

Gezien de privacyverwoesting door de staat, ben ik voor kenteken delen.
Ook die met die chip die er aan komt.
Dat auto delen gaat er niet komen. Het bestaat trouwens al op grote schaal: openbaar vervoer.
Alleen jammer dat het deel gerund (NS) wordt door klant (en privacy uiteraard) onvriendelijke mafkezen.
Ik heb eerder wel cargepooled: dat kost je gewoon 10 - 20 minuten 's morgens en 10 - 20 minuten 's avonds, 1 collega halen en brengen. En dat is me teveel. Dan kan ik net zo traag zelf per openbaar vervoer, en dat doe ik juist net niet daarom.
De staat heeft woon - werk verkeer zelf verknald, door openbaar vervoer stations en kantoor terreinen (centrum van de stad ...) op de meest onmogelijke manieren te plaatsen.
En wegens "sluipverkeer dwarszitten" in woonwijken, laat je het wel om daar iemand op te pikken.
Niet iedereen gaat met openbaar vervoer, domweg omdat het veel tijd kost.
En auto's parkeren, dat wordt gehaat door de staat en de gemeenten.

Raider Twix | 21-07-15 | 12:04 | + 14 -

Als deze Kudt-overheid een belastingmaatregel invoert die werkt zijn ze er als de kippen bij om hem weer ongedaan te maken.

Lichtstadfan | 21-07-15 | 12:00 | + 8 -

Waarom een verschuiving van bezit naar gebruik als je beide kan belasten? Tuurlijk, in eerste instantie wordt de belasting op autobezit marginaal verlaagd, maar bij de eerste de beste economische tegenwind of Haagse stoelendans wordt dit weer teniet gedaan. Omdat deze godvergeten teringoverheid nooit op het idee komt om MNDER uit te geven.

H. Caulfield | 21-07-15 | 11:51 | + 72 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken