Handig: laadpaal op wielen

Wie volledig elektrisch rijdt, herkent de irritatie: te weinig laadpalen en als je er een vindt dan staat er zo’n ‘hybride’ Mitsubishi Outlander geparkeerd op te laden. Het kan ook anders: je monteert zo’n laadpunt op wielen en laat een medewerker de auto’s één voor één opladen. Op de parkeerplaats van het Linkedin HQ krijgt oplaadstartup Freewire de kans om te kijken of er geld in dit concept zit. Linkedin-medewerkers bestellen een laadbeurt via een app en in dertig minuten is je elektrische bolide (uitgezonderd Tesla’s) volledig opgeladen door de Mobi Charger. Vervolgens rolt het karretje door naar de volgende accu op wielen. De stoeptegels hoeven niet overhoop en het probleem met types die de hele dag zo’n paal bezetten is ook opgelost. Zo’n laadkarretje scheelt kapitaalkosten aangezien het niet geïnstalleerd hoeft te worden maar is uiteraard wel een stuk arbeidsintensiever. Freewire heeft ook nog een plan B wat betreft mobiele energie: de Mobi Gen, een 40 kWh lithium-ion-accu op wielen, als alternatief voor dieselgeneratoren. Schijnt populair te zijn bij eventmanagers die afwillen van de oude stinkende, lawaaiige generatoren. In Nederland zullen we nog even geduld moeten hebben. Hier zijn we nog aan het steggelen over de gewone laadpalen.

Reaguursels

Inloggen

Harry Turtle | 21-07-15 | 00:53 | + 4 -
Dank, weer wat geleerd.

Diotima | 22-07-15 | 11:27 | + 0 -

loze stijl | 21-07-15 | 09:31
Die peperdure accupakketten hebben zich dan allang terugverdiend door uitgespaarde wegenbelasting btw en accijnzen koelvloeistoffen benzine olieverversingsbeurten distributieriem vervangen uitlaatreparaties remschijven en remblokken servicebeurten bougies en antivries carterolie en verwijderingsbijdragen......... heb over de totale levensduur alle werkplaatsfacturen eens bijgehouden nou daar kun je makkelijk wel tien accupakketen van aanschaffen hoor....

arretje | 21-07-15 | 22:22 | + 0 -

hahaha. Dus naast elke electrische auto staat straks een dieselaggreraat te brommen.. Voordeel is wel dat je die ook in de binnenstad van Utrecht en Rotterdam mag neerzetten.
botte bijl | 20-07-15 | 23:34 | + 7 -
Ik begrijp best dat je er de draak mee probeert te steken, maar zo gek is het idee niet: Een aggregaat heeft op vollast een veel hoger rendement dan de motor in een auto die altijd onder de minst optimale belasting moet werken.
En als - in tegenstelling to veel hybride auto's - het aggregaat niet mee hoeft te torsen, compenseert dat ruimschoots voor de zwaardere accu.

Chuck the plant | 21-07-15 | 19:23 | + 0 -

Bij de Tesla blijf ik vragen houden over de accu levensduur. Mijn telefoon heeft het na twee jaar al begeven en die lade ik niet elke dag op.
NiMH in de Prius gaat langer mee.
voldemort | 21-07-15 | 10:38 | + -1 -
Na >72.000 en anderhalf jaar is de range van mijn Tesla slechts met een paar procent afgenomen. In het begin ging het vrij snel, omdat de zwakkere cellen zich dan openbaren, maar het afgelopen jaar is het nagenoeg stabiel. Het accupakket van een Tesla moet probleemloos 400.000 tot 600.000 meekunnen, en waarschijnlijk zelfs langer.
NiMH is was al verouderd toen Toyota er mee begon. Ondanks de vele nadelen als het enorme gewist, snelle slijtage en een geheugeneffect heeft de uiterst conservatieve automotive industrie dat verkozen boven het raffineren van een nieuwe technologie als LithiumIon cellen.
De cellen in een Tesla accupakket mogen er misschien wel standaard uitzien omdat ze een standaard vormfactor hebben, de chemie en de elektroden zijn wel degelijk een ontwikkeling van Tesla zelf.

Chuck the plant | 21-07-15 | 19:20 | + 0 -

Als ze besluiten om een paar kerncentrales neer te zetten en elektriciteit niet als een malle te belasten dan is elektrisch rijden best wel te doen.
voldemort | 21-07-15 | 10:38 | + -1 -
Te laat; Elektriciteit is al zwaar belast: Het kost ongeveer €0.04 per kWh, maar als consument betaal je ongeveer €0.24 vanwege allerlei belastingen, heffingen, transportkosten en overig flauwekul. Vandaar ook dat je elektrisch niet veel goedkoper rijdt dat op Diesel: Een lange snelweg trip met mijn Tesla kost aan elektriciteit maar een klein beetje minder dan dezelfde trip met mijn Renault Laguna Diesel, als ik in beide netjes de maximumsnelheid rijd.
Het wordt elektrisch echter goedkoper als je meer verbruikt; Het verbruik boven 10.000kWh per jaar wordt namelijk forst minder belast en kost daarmee zo'n €0.14 per kWh. Kun je echter zelf geen laadpaal plaatsen en ben je afhankelijk van publieke laadpalen, dan betaal je zo'n €0.35 per kWh en rijd je dus duurder dan met Diesel. En omdat die palen niet veel opleveren omdat de meeste mensen thuis laden, gaat dat tarief binnenkort waarschijnlijk verdubbelen.

Chuck the plant | 21-07-15 | 19:11 | + 0 -

Een laadkarretje voorzien van een vette dieselgenerator. Top idee!

Rätselhaft | 21-07-15 | 15:25 | + 1 -

@arretje | 21-07-15 | 08:17 | + 3 -
Duitse degelijkheid, daar kunnen ze bij andere merken nog wel wat van leren (En ook belangrijk: Duitsers maken geen grapjes!)

Brulboei_61SB | 21-07-15 | 11:53 | + -1 -

Als ze besluiten om een paar kerncentrales neer te zetten en elektriciteit niet als een malle te belasten dan is elektrisch rijden best wel te doen.
Bij de Tesla blijf ik vragen houden over de accu levensduur. Mijn telefoon heeft het na twee jaar al begeven en die lade ik niet elke dag op.
NiMH in de Prius gaat langer mee.

voldemort | 21-07-15 | 10:38 | + 1 -

@ Arretje: Respect dat je zo blij bent met je I3.
Ik begrijp dat je het ding leased? Want stel dat je ook met de niet roestende en verder onderhoudsarme I3 20 jaar zou doen dan verslijt je toch rap 3 peperdure accupakketten.

loze stijl | 21-07-15 | 09:31 | + 2 -

rijd nu bijna twee jaar elektrisch in mijn BMWI3 en weet nu het meeste opladen doe je toch echt thuis, onderweg in noodgevallen Fastned of natuurlijk graag bij een kosteloze laadservice... mijn maandrekeningen zijn nooit hoger dan 5 euro,dat was in het benzine tijdperk wel anders.....! Duitse Herder heeft waarschijnlijk ook nog een gsm op kolen want het produceren en onderhouden van een gsm op batterijen is ook heel duur ........ de laatste twee jaar heb ik in ieder geval geen werkplaats factuur meer gezien,en de leaseprijs is vestzak broekzak precies het bedrag wat ik voorheen iedere maand aan benzine uitgaf,na vier jaar rijd ik du gratis... mijn vorige bmw ging nb twintig jaar mee en deze carbofiber roest al helemaal niet meer.....

arretje | 21-07-15 | 08:17 | + 5 -

Ik las recentelijk dat het produceren, het onderhouden en in standhouden van een elektrische auto vele malen duurder is en vooral slechter is voor het milieu, dan een benzine/diesel aangedreven auto.

Daar wordt natuurlijk liever niet over gesproken. Politieke strategie dus.

duitse herder | 21-07-15 | 07:20 | + 6 -

Diotima | 20-07-15 | 23:32
Omdat je daarmee de engineering vrijheid van een auto verschrikkelijk mee beperkt. Bv het zwaartepunt van een nieuw model heb je het liefst zoveel mogelijk in de hand om een zo voorspelbaar en veilig mogelijk weggedrag te krijgen.
Een one size fits all accu zal een one size fits no one zijn.

Harry Turtle | 21-07-15 | 00:53 | + 4 -

Dit karretje heeft 48kwh aan "second-life EV batteries" aan boord. Een Tesla heeft standaard een 85kwh accu aan boord.

Dit gaat het hem niet worden.

Sudbina | 20-07-15 | 23:51 | + 2 -

hahaha. Dus naast elke electrische auto staat straks een dieselaggreraat te brommen.. Voordeel is wel dat je die ook in de binnenstad van Utrecht en Rotterdam mag neerzetten.

botte bijl | 20-07-15 | 23:34 | + 9 -

Waarom zijn er geen palen waar je een lege accu voor een volle kan wisselen? Als stekkers en batterijen gestandaardiseerd kunnen zijn, waarom geen inwisselbare auto-accu's?

Diotima | 20-07-15 | 23:32 | + -2 -

Laten we vooral niet al te veel publiek geld in laadpalen steken. We gooien tenslotte ook geen gratis benzine/diesel in de tank van iemand die zijn conventionele auto op een betaalde plek parkeert. Waarom zou je niet een abonnement bij je dealer/ANWB/energieboer/Shell nemen die vervolgens effectief en efficiënt zorgt voor voldoende laadpalen? Laat dit toch gewoon aan de markt over.

Ooit_huisregelneef | 20-07-15 | 23:22 | + 9 -

48kWh .... daar kan je net 1 outlander mee opladen (aangezien er vast en zeker grote verliezen zullen zijn, battery to battery is ongelofelijk inefficient). Geen wonder dat ze geen Tesla's doen want die hebben zo'n 85 kWh en trekken dat karretje zo leeg.

Con | 20-07-15 | 22:22 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken