Winkelt u zometeen in Winschoten?

En, en?
En, en?
Een onbedoeld experiment in het Britse plaatsje Cardigan leidt tot wilde dromen bij De Telegraaf. De krant raadt gemeentes aan om de parkeertarieven te schrappen. In Cardigan is dat momenteel het geval vanwege een storing van de parkeerautomaten. Prompt leidde dat tot een stijging van de winkelomzetten van maar liefst 50%, zo jubelt de ochtendkrant. Koren op de molen (wacht voor het) van de Rotterdamse hoogleraar Cor Molenaar*. Die roept in de krant op tot een gratis-parkeermaand. 'Daarmee zouden de binnensteden weer meer bezoekers moeten kunnen trekken. Dat is voor iedereen goed. Voor gemeenten, maar ook de winkels kunnen de extra impuls goed gebruiken.' Dat parkeertarieven ook een manier zijn om de parkeerdruk over een stad te verminderen en uit te smeren, laat de door winkeliers gesponsorde Molenaar even buiten beschouwing. Waar hij die stijging van 50% vandaan haalt, is ons ook niet helemaal duidelijk. Cardigan ligt in een tamelijk dode hoek van het land en heeft een parkeertarief van £1,20 (€1,73) per uur. Dat zijn geen prijzen waarvoor u een hele stad boycot. Sowieso zouden wij ons niet zo gauw naar de Welshe stad begeven, gezien de lijst aan winkels en horecagelegenheden met nauwelijks aantrekkelijke namen als Gandalf's Garden en The Beacon of Hope. Niettemin is het idyllische Winschoten al aan het onderzoeken of het afschaffen van de parkeermeter voor meer reuring gaat zorgen. Als we de plaatselijke Spar waren, zouden we er niet al te veel op rekenen.

Reaguursels

Inloggen

Waarom niet een goed alternatief ? Nederlandse binnensteden zijn nou eenmaal weinig geschikt voor auto's en ze worden aangenamer als ze autoluw zijn, want dan kan het koopvee ongehinderd over straat zwalken met vijf tassen. Straf dus niet de automobilisten, maar bied hun een goed alternatief aan zoals een gratis P+R met een goedkope en snelle bus/tram naar het centrum.

Diotima | 20-07-15 | 23:56 | + 1 -

Myrkie | 20-07-15 | 12:04 |

Dat stonden we al, weinig nieuwswaardig?

Wat vinden de reaguurders hier van het bouwen van een A3, met een route A15 bij Sliedrecht (en zuidelijkere punten als Breda in latere fases)-Woerden-Amstelveen-Amsterdam-dwars door de grachtengordel-verbinden met de A8 in Amsterdam-Noord? Tussen Amstelveen en de A15 kan de weg bijna volledig recht en vlak zijn, 3 rijbanen, geen maximumsnelheid, maar een paar afritten, goedkoop te bouwen want loopt grotendeels door onbebouwd gebied. Vermindert de last op andere wegen doordat noord-zuidverkeer niet door dichtbebouwd gebied hoeft.

Min-of-meer | 20-07-15 | 15:09 | + -1 -

En als we dan overal weer gratis kunnen parkeren, wat maakt het dan qua omzet nog uit?

Gele Beer | 20-07-15 | 15:01 | + 0 -

De gemeente Schagen is een van de weinige 100% parkeermetervrije gemeenten in Nederland. (Dus ook de hele kuststrook tussen Julianadorp en camperduin. De stad Schagen heeft ook gratis parkeren. Er is geen noemenswaardige leegstand in de stad.

Dat gratis parkeren is Den Helder en Heerhugowaard een doorn in het oog.

Het kan dus wel.

Haberdoebas | 20-07-15 | 14:48 | + 0 -

"Dat zijn geen prijzen waarvoor u een hele stad boycot."

Nee dat niet, maar het speelt zeker een rol. In de omliggende dorpen (gratis parkeren) is vaak alles al wel te krijgen, en verder internet. De stad ga ik dus heen voor de sfeer (horeca) en de markt. Dan vallen die provinciesteden uit het stukje eigenlijk al af.

Rest In Privacy | 20-07-15 | 12:43 | + 2 -

Raider Twix | 20-07-15 | 12:01
Voordat dat Mercuriusplein op de schop ging was dat een groot parkeerterrein met een AH. Die parkeerplekken - zo was beloofd - zouden blijven. Dat gebeurde niet, in plaats daarvan werden er een paar parkeergarages gebouwd. Gratis parkeren kon op Veemarktterrein (uithoek) en een brede ring rondom centrum werd parkeren voor vergunninghouders.
Alweer wat jaren geleden vond Assen kennelijk dat parkeren afgestraft moest worden en heeft toen de tarieven in een jaar tijd de parkeertarieven explosief doen stijgen. Sindsdien (in mijn herinnering) staan die garages op een goede dag halfvol ja. Je mag nu €0,50 per 13 minuten aftikken om rond te mogen lopen in een halfleeg centrum. Op de parkeerplekken buiten de parkeergarages wordt overigens zeer intensief gecontroleerd.
Het is dus volkomen logisch *ahum* dat men nu besloten heeft om de laatste gratis parkeerplekken dan ook maar de nek om te draaien.

Rest In Privacy | 20-07-15 | 12:39 | + 0 -

Hier is het gratis parkeren en veel parkeer ruimte. Altijd druk!, dus er zit wel een kern van waarheid in.

Toetsiemonster | 20-07-15 | 12:08 | + 1 -

Parkeertarief naar nul in Amsterdam... en dan met zijn allen gezellig vijf dagen lang in de file staan op de grachten!

Myrkie | 20-07-15 | 12:04 | + 3 -

"Niettemin is het idyllische Winschoten al aan het onderzoeken of het afschaffen van de parkeermeter voor meer reuring gaat zorgen. Als we de plaatselijke Spar waren, zouden we er niet al te veel op rekenen."
-
Van Winschoten rijd je zo naar Duitsland, waar de prijzen in winkels, restaurants en pompen een stuk lager liggen.
Guido | 20-07-15 | 10:41 | + 7
-
Winschoten kent al zeker 20 jaar betaald parkeren. Maar helaas, enkele omliggende gemeenten zijn overgegaan op gratis parkeren: Scheemda (redelijk populair), Oude Pekela (ook), Veendam (waar geen hond komt in het centrum).
En aangezien die voorheen nogal eens naar Winschoten gingen, moet je wat. Gratis parkeren bijvoorbeeld.
En ja, Duitsland is dichtbij en goedkoper, maar niet iedereen gaat daar heen.
De plaatselijke spar, althans de grootgrutters AH en Aldi, kennen allang gratis parkeren, al dan niet via vergoed betaald parkeren.
-
In Assen "waren de middenstanders blij" (huh???) met de "nieuwe parkeertarieven." Per 1-1-2015.
Dat zijn ze inmiddels wat minder. De verkopen van het eerste kwartaal waren nogal gedaald in het centrum. De voorheen gratis parkeren Veemarkt is nu vrij leeg. Oh, en ja, aangezien dat nu toch leeg
staat, moeten er maar bejaarden, sorry, senioren, gehuisvest worden. Lekker duur dat terrein, dus dat levert veel geld op. Een paar parkeerplaatsen mogen blijven.
Assen heeft een bij-centrum (Mercuriusplein) met 2 te grote parkeergarages, in bezit van de gemeente. Ze vervangen een veelvoud van verloren gegane parkeerplaatsen.
En aangezien ze nogal leeg staan, en er toch echt geld mee verdiend moet worden (hoezo privatiseren overheid???), is gratis parkeren op de veemarkt afgeschaft en moet je nu, ook in het weekend, tot 21 i.p.v 18 uur betalen.

Raider Twix | 20-07-15 | 12:01 | + 2 -

Dit is geen nieuws. Betaald parkeren leidt tot dat minder mensen ergens willen parkeren. Maak een complete stad betaald parkeren en de winkelopbrengsten storten in.

Dit is wederom iets wat de Amerikanen begrijpen (buiten NYC, San Francisco en een paar andere grote steden om). Gratis parkeren is buiten die steden bijna overal. Soms zit er een tijdlimiet op maar hoef je geen parkeerschijf neer te leggen. In Santa Barbara heb je op parkeerterreinen in de stad de eerste (als ik het me goed kan herinneren) 2.5 uur gratis parkeren (gesubsidieerd door de winkeliersvereniging, die het aan de drukte op het parkeerterrein te zien driedubbel terug verdienen). Vanaf dan moet je betalen, maar nog steeds tegen redelijke tarieven. Dus kun je gewoon op je gemak gaan winkelen en even lunchen zonder bang te zijn dat de parkeermeter leeg loopt. En als je ergens betaald moet parkeren kost het nog steeds bijna niets vergeleken met Nederland. Dus wanneer verlagen we parkeertarieven op hele drukke plekken naar normale getallen, en op rustigere plekken gewoon weer gratis parkeren (want onderhoud van parkeermeters kost ook geld, en volgens mij kost het meer dan het opbrengt)?

Haha, wat voor grap maak ik, de roverheid wil alleen alles en iedereen beroven en zit er alleen maar voor zichzelf, niet voor de mensen die ze verkozen hebben.

Min-of-meer | 20-07-15 | 11:51 | + 12 -

Dus er is een positief evenredig verband tussen parkeertarieven en omzet van de Nederlandse winkeliers?
Laat Den Haag er niet van horen, want dan worden de tarieven dit jaar van overheidswege nog verviervoudigd.

jemagookniksmeer | 20-07-15 | 11:33 | + 2 -

Ik boycot al jaren winkelcentra met betaald parkeren.
En het werkt: zo heb ik V & D, H & M, Blokker, De Schoenenreus, Van Haren, Halfords en Dirkx al op de knieën gekregen.
Nu de Bijenkorf nog kapotmaken en we zijn weer terug in de sobere, nette en godvrezende jaren '50.

King of the Oneliner | 20-07-15 | 11:28 | + 21 -

In Zaanstad zijn ze zo verstandig geweest om in een aantal winkelgebieden het parkeren maximaal 2 uur gratis te maken dmv. Parkeerschijf en Blauwe Zones. Misschien is dat een ideetje voor de wegkwijnende middenstanders?

Brulboei_61SB | 20-07-15 | 11:19 | + 3 -

Winschoten? Wat is dat?

VEDRO | 20-07-15 | 11:04 | + -2 -

Een beetje meer research Goossens, in Winschoten kun je namelijk vanaf 1 januari dit jaar al gratis parkeren. www.winschoten24.nl/parkeren/

redje70 | 20-07-15 | 10:57 | + 8 -

Goossens is een beetje in de war geloof ik. Als parkeertarieven daadwerkelijk een manier zouden zijn om de parkeerdruk over een stad te verminderen en uit te smeren, dan onderschrijft dat juist de stelling dat dit een negatieve impact heeft op de middenstand. Als je dertig jaar geleden ergens een parkeermeter zag was dat op een plek waar ze wilden dat mensen uitsluitend kort parkeerden en de gemeente te armlastig was om te handhaven in een blauwe (parkeerschijf) zone. Sinds de decentralisatie van overheidsinkomsten in de jaren '90 staan die rotte meters zelfs in wijken waar een normaal persoon zijn auto zelfs niet eens zou durven achterlaten. Het is gewoon een melkkoe. Een manier om burgers extra te belasten over de rug van ondernemers. In plaats van 15 euro kost de kapper nu ineens 21 euro en even stilstaan bij de etalage verderop in de straat is er niet meer bij vanwege de angst dat agent Vondelaar naast je auto staat toe te kijken hoe de laatste seconden wegtikken en de kapper zomaar ineens 90 euro blijkt te kosten.

Pierre Tombal | 20-07-15 | 10:57 | + 19 -

Parkeerautomaten... parkeertarieven, wat zijn dat dan ?

duitse herder | 20-07-15 | 10:52 | + -10 -

Van Winschoten rijd je zo naar Duitsland, waar de prijzen in winkels, restaurants en pompen een stuk lager liggen.

Guido | 20-07-15 | 10:41 | + 21 -

@ Eigenaar_IJsland | 20-07-15 | 10:38 | + 0 -
Wellicht komt dat uit de hogere omzet en BTW afdracht? Oh wacht, dat zal wel rechtstreeks naar Brussel gaan....

BLR | 20-07-15 | 10:41 | + -1 -

Verlaging van de parkeertarieven betekend een verhoging van de overige gemeentelijke lasten. Het geld moet ergens vandaan komen. Een inwoner met veel winkels (vaak de grotere steden) gaat dus in totaal meer belasting betalen en inwoners van kleinen dorpjes gaan er op vooruit. Zij hoeven minder/geen parkeergeld meer te betalen en de gemeente derft geen inkomsten omdat ze hiervoor ook vaak al geen parkeerheffingen hadden.
Echter tegenwoordig zijn er haast geen onafhankelijke kleine steden/dorpen meer zodat iedereen er bij in gaat schieten.
Blijft wel de vraag, waarom zou de gemeente die parkeergelden niet verhalen op de middenstand? En waarom moeten juist de grote winkelbedrijven in de stad ipv op een groot terrein aan de rand (zoals in FR).

Eigenaar_IJsland | 20-07-15 | 10:38 | + -15 -

Sinds in Spijkenisse de tarieven voor parkeren verlaagd zijn (van 1.90 per uur naar 1.00 per uur en men echt realtime kan betalen (half uur, 50 cent bijvoorbeeld) wordt er meer gebruik gemaakt van de parkeervoorzieningen.

MarioVisie | 20-07-15 | 10:23 | + 9 -

Den Helder is een mooi voorbeeld, verschrikkelijke stad (het Detroit van NL) maar met parkeertarieven waar Amsterdam jaloers op is.

Rutgerr | 20-07-15 | 09:57 | + 15 -

er zijn heel veel dorpen waar nog wel gratis geparkeerd kan worden, in deze dorpen vind je nog wel middenstand ipv de grote ketens die oververtegenwoordigd zijn in een stad.

deluiegriek | 20-07-15 | 09:55 | + 16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken