Wet werk en zekerheid zorgt voor nog meer onzekerheid

Dacht u dat we klaar waren met schrijven over de nieuwe Wet werk en zekerheid (Wwz) nu hij sinds 1 juli van kracht is? Was het maar zo'n feest. De reeds imposante lijst met weeffouten wordt vandaag weer een stukje langer. Nu de nieuwe wet van kracht is, blijken mensen met een ww-uitkering er in sommige gevallen namelijk fors op achteruit te gaan. Tot 1 juli maakte het niet uit hoeveel dagen u werkte in het jaar voordat u werkloos raakte, omdat dat werd verrekend. Dat verandert. Vanaf heden krijgt iemand die in drie maanden tijd €12.000 verdiende, dezelfde uitkering als de persoon die daar voorheen een heel jaar over deed. Uiteraard pakt dit zeer nadelig uit voor de persoon die niet het hele jaar werkte. Volgens vakbond CNV zijn het met name starters en herintreders die hierdoor geraakt worden (klinkt logisch) en gaat het om tienduizenden gevallen. Het laat zich overigens raden waar deze uitkleding vandaan komt. De Wwz moest er onder meer voor zorgen dat ontslag goedkoper wordt voor werkgevers. Dan zouden ze minder snel besluiten iemand eruit te gooien. Door de nieuwe berekening van het dagloon stijgen de kosten van ontslag echter exponentieel, waardoor werkgevers in het eerste jaar juist reden hebben om haast te maken. Dit probleem komt bovenop andere bijwerkingen, zoals dat het fenomeen seizoensarbeid kapot gemaakt wordt en flexwerkers nog sneller op straat gegooid worden dan voorheen. Klinkt als een groot succes. Nietwaar, Lodewijk Asscher?

Reaguursels

Inloggen

of werkgevers welke tot 1-7 gewacht hebben om hun personeel te ontslaan gezien het dan een mega stuk goedkoper is geworden voor ze ipv de oude formule

snap niet dat de vakbonden zo dom zijn geweest om daar mee in te stemmen.
zeker niet als men meer dan 75K per jaar verdiend dat je dan een jaarsalaris mee krijgt..
ja zo kunnen we de hoge bomen ook beschermen en is jan met de pet na20 jaar dienst,
ipv 150K nu 35k bruto om op te teren..
terwijl zn baas er na 2 jaar met 100k gewoon mee weg loopt..

Triple2K8 | 16-07-15 | 21:27 | + 2 -

Man, man, man.
De pers is ook wakker geworden.
Dit heb ik al maanden geleden geroepen op DASkapital.nl en op geenstijl.nl inzake de veel lagere uitkering met een kortere arbeidsduur dan één hele jaar.

Maar goed, dit zal de wens wel zijn van de werkgevers. Nog meer mensen sneller de bijstand in zodat zij voor nop te werk kunnen worden gesteld bij een bedrijf zonder rechten met alleen plichten.

ProAsfalt | 16-07-15 | 19:56 | + 12 -

@r04drunn3r | 16-07-15 | 15:32: Waarom zou een werkgever dat in godsnaam doen? Waardering toon je door promotie, hoger salaris, leuker werk, aandelen/opties, whatever. Maar niet in een hogere km-vergoeding. Het is een bijdrage in uw reiskosten, geen 100% vergoeding. Wellicht kunt u omzien naar een goedkoper autootje...

H. Caulfield | 16-07-15 | 16:17 | + 4 -

@H. Caulfield,
Klopt, alleen het is enorm simple voor de werkgever om boven op de 19 cent een extra vergoeding te geven. En als die werkgever zijn personeel een beetje waardeert compenseert hij ook dat beetje loonheffing.

r04drunn3r | 16-07-15 | 15:32 | + 0 -

@r04drunn3r: Wat is er mis met de hoogte van uw reiskostenvergoeding? U snapt dat dit het maximum is dat uw werkgever volgens de belastingdienst mag vergoeden. Indien u meer ontvangt, wordt dit beschouwd als loon. Wordt het sommetje dan mooier? U moet bij de politiek zijn, niet bij uw werkgever...

H. Caulfield | 16-07-15 | 15:14 | + 10 -

Als die werknemers hatende ondernemer de werknemer eens mee zou laten delen in de winst, zou die net zo gemotiveerd zijn als die slavendrijvers. Maar je moet niet verwachten dat iemand met een VAST salaris zonder bonus ook dubbel zo hard gaat rennen om een groot contract binnen te halen. Werkgevers nemen de winst, moeten ze ook het risico dragen! Gezeik van werkgevers de hele dag, wordt er niet goed. Begin maar eens met meer dan 19 cent de KM als reiskosten vergoeding.
Het is dat ik een lease auto heb met tankpas. Anders had Nederland er al een tijdje een bijstandsuitkering trekker bij.

r04drunn3r | 16-07-15 | 13:46 | + -5 -

@Opinion1970 | 16-07-15 | 13:19: U heeft gelijk. Als je jaren premie hebt afgedragen, heb je ook rechten. Dit is een bewust effect van deze wet, verstopt in wollig geformuleerde voetnoten. Da's een kutstreek. Ik gun iedereen die op zoek is naar een betrekking in loondienst het beste. Maar helaas is het risico voor werkgevers om mensen een contract voor onbepaalde tijd te geven veel te groot. Desalniettemin wens ik u oprecht veel succes bij uw zoektocht naar een nieuw dienstverband.

H. Caulfield | 16-07-15 | 13:39 | + 3 -

Is die regeling per 1 juli ingegaan voor mensen die vanaf dat moment werkeloos zijn of geldt dit ook als je al langer in de ww zit. Voor diegenen dit zien als luiheid, labbekak en gebrek aan arbeidsethos even het volgende: Ik was in dienst bij een werkgever, kreeg een half jaar contract. Niets dan lof aan het einde van dat contract. Dat werd met 4 maanden verlengd, maar geen zorgen, als ik zo door zou gaan als nu kreeg ik hierna een jaarcontract en gingen we om de tafel zitten voor een bonus en de intentie was om de samenwerking uiteindelijk voor langere duur aan te gaan. Dus ik nog harder werken dan ik al deed, en dat was natuurlijk ook precies de opzet. En nee maaaaaar, je verwacht het niet, na 4 maanden kwam er "ineens" een reorganisatie en gingen alle mensen met een tijdelijk contract eruit. Aangezien ik 46 ben en in het bedrijfsleven voor oud versleten word, is het mij de afgelopen anderhalf jaar niet gelukt om passend werk te vinden, en ja, onder passend werk versta ik ook simpeler werk met een lager salaris. Ik werk namelijk liever dan mijn hand op te moeten houden en ben bereid om 600 bruto in te leveren op mijn laatstverdiende salaris. Dankzij deze nieuwe regeling ga ik maar liefst 225 netto minder overhouden en ik kan nu al niet rondkomen van mijn ww aangezien ik mijn vaste lasten alleen draag. En gewoon van de ene op de andere dag, hopsakee, 225 minder inkomen. Wat een ongelooflijke naaistreek!!!! En voor alle figuren die het er oh zo mee eens zijn want die werkelozen zijn maar een stelletje nietsnutten: jou kan dit ok overkomen als je de 45 voorbij bent... eens zien of je er dan ook nog zo over denkt. Ik heb 24 jaar altijd naar eer en geweten gewerkt en ik pik het niet als mensen zoiets maar lukraak roepen. Denk na voordat je iets zegt!

Opinion1970 | 16-07-15 | 13:19 | + 21 -

Het aantal Nederlandse werkgevers dat belangstelling heeft voor Denemarken en Noorwegen stijgt... en stijgt.

duitse herder | 16-07-15 | 13:15 | + -5 -

Met deze wet lokt Asscher criminaliteit uit, hoe kunnen mensen anders aan centen komen, wietplantages e.d.

Uw Verzekeringsadvis | 16-07-15 | 12:45 | + 3 -

Ik zou Asscher persoonlijk willen bedanken voor het nóg moeilijker maken om uren bij elkaar te sprokkelen. Het beste kabinet van toeten nog blazen ooit.

Rest In Privacy | 16-07-15 | 11:26 | + 2 -

Ik hoor ook wel eens van die verhalen van vrienden en kennissen met een eigen zaak. Het bloed halen ze onder je nagels vandaan. Daarom verbaast het mij oprecht dat er maar zo weinig van die ziekvierende, etterende en stelende labbekak-werknemers door hun baas worden vermoord. Sommige voorbeelden die ik gehoord heb, zou ik niet pikken.

Wachtmeester R | 16-07-15 | 11:06 | + 4 -

WWZ. Wat een gedrocht van een wet. Een tijdelijk contract liep altijd van rechtswege af en kon na het eerste jaar nog twee keer worden verlengd. Met ingang van 1 juli 2015 mogen er maximaal 3 contracten voor de duur van 2 jaar worden aangegaan. Bij geen vast contract moet er 6 maanden afscheid van de werknemer worden genomen. Tevens kost het je als werkgever nu een transitievergoeding, terwijl je dit eerder, bij afloop van rechtswege, niets koste. Bij een maximale contractduur van 23 maanden hoeft de werkgever de transitievergoeding niet te betalen.
Deze nieuwe WWZ is een regelrechte ramp voor de flexwerkers in Nederland, want er zijn genoeg branches die op dit moment niemand een vast contract willen en kunnen aanbieden.
Asscher je bent een prutser!

pibasso | 16-07-15 | 10:58 | + 9 -

@Dima Beeline | 16-07-15 | 09:36: Hier precies hetzelfde. Je kunt prima geld verdienen bij me, maar dan moet je wel facturen sturen. Geen dienstverband. En ja, dan heb ik ook wel eens pech. Dat de persoon die ik voor ogen had voor een project niet beschikbaar is. That's life...

H. Caulfield | 16-07-15 | 10:47 | + 8 -

@ Dima Beeline
Bijzonder verhaal aangaande coke gebruik.
Ik ben geen baas, maar had ik zo'n werknemer dan kreeg ik hem wel buiten de rechtsgang om wel weg.
Zeker met coke, ik verkocht hem iets met toegevoegde waarde.

diddley2 | 16-07-15 | 09:46 | + 0 -

Contract langer dan 1 jaar, 11 maanden en 29 dagen zien te krijgen.... Bwhahahaha. Laatste contract wat ik heb gegeven is nu bijna 2,5 jaar oud. In dienst, liever niet. En niet omdat ik het mensen niet gun of ze niet graag aan me wil binden. Maar de hele administratieve ellende die er op volgt en de aansprakelijkheid voor elk wissewasje inclusief prive maakt het dat ik mezelf zeker 2 jaar ziek zou willen melden vanwege de enorme hoofdpijn die ik er van krijg. Godsamme, zelfs als iemand zijn werk verneukt en op heterdaad betrapt wordt op het snuiven van een kilo coke kan je hem niet ontslaan (voor de oplettende ondernemer: drugsgebruik is een medisch probleem volgens de rechter en dat betekend ziekmelding en helpen met re-integratie, want u begrijpt dat het drugsprobleem door werk en door u veroorzaakt is, dus schuiven maar met dat geld).
De verregaande bescherming van luilakken, nietsnutten, prutsers en lang leve de lol jojo's verneukt het echt enorm voor de rest. Maar ja, als je wil werken ben je niet zielig genoeg in dit kutland.

Dima Beeline | 16-07-15 | 09:36 | + 20 -

Dat de wet werk en zekerheid heet wil niet zeggen dat het ook daarvoor zorgt, dat is enkel voorlieging. Zal de arbeidsmarkt wel heel flexibel maken zodat we een race naar de bottom kunnen beginnen met China of Bangla Desh, de natte droom van Pechtold.

bijna_raak | 16-07-15 | 09:30 | + 14 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken