Veel hbo-opleidingen spelen een beetje basisschooltje

Vanochtend had BNR Nieuwsradio directeur Frank Steenkamp van het Centrum voor Hoger Onderwijs Informatie in de uitzending. Het ging over de kwestie dat hbo'ers hun opleiding slecht op de arbeidsmarkt vinden aansluiten. Dat is een groot probleem, zeker voor iets dat BEROEPSonderwijs heet. En dat vindt Steenkamp ook. Daarom wil hij dat het hbo meer gaat focussen op het ontwikkelen van 'skills' (blegh) voor het bedrijfsleven of onderwijs. 'Veel hbo-opleidingen zijn een beetje universiteitje gaan spelen en dat betekent dat je aan het eind van je opleiding veel meer gefocust bent op een mooi onderzoeksverslag.' Ja, en daar gaat het dus helemaal mis. Want hoezo is het een keuze om hbo's meer op 'skills' te laten 'focussen'? Het hele idee van een (daar gaan we weer) BEROEPSopleiding is dat je ermee wordt voorbereid op wat er van je gevraagd wordt om een BEROEP uit te oefenen. Dat hbo's daar blijkbaar te weinig aandacht aan besteden, is een gotspe. Maar nog schaamtelozer wordt het als het bij elkaar copy-pasten van een paar werkstukjes vervolgens 'een beetje universiteitje spelen' wordt genoemd. Want juist deze vlees-noch-vis-aanpak van de hbo's zorgt ervoor dat iedereen met een beetje ambitie na zijn propedeuse alsnog op de universiteit instroomt. Als hbo's echt 'een beetje universiteitje [zouden] spelen', was dat allemaal niet nodig geweest. Evenals deze optionele commerciële cursus redactievaardigheden, met inclusief het belangrijke onderdeel 'C of k? (product/produkt'. Maar hbo's spelen helemaal geen universiteitje. Hbo's lijken nog meer op de speelhoek van de basisschool, waar u doktertje kon spelen tot u een ons woog, maar waarvandaan u uiteindelijk ook niet met een scalpel richting de operatiekamer werd gestuurd. Helaas, maar wel terecht. Daarom: stop met deze onzin en leer de hbo-kinders eens wat. 'Skills', ja. Niet als zomaar een aardige verlegging van de focus, maar omdat dat godnondeju jullie enige taak is.

Reaguursels

Inloggen

dejeroen | 14-07-15 | 23:31 | + 0 -
Niet toevallig van je MIT spreadsheet geleend?

Bladiebladie | 15-07-15 | 08:01 | + 0 -

@koekje erbij? | 14-07-15 | 20:47 |
dus jij vind dat je met lts na 40 jaar op het huidige niveau zit, dat zou dus wel kunnen kloppen.
hbo toont aan een werkgever aan dat jij een bepaalde hoeveelheid informatie kan leren in een bepaalde tijd. Vandaar ook dat er vaak staat "hbo werk en denkniveau"
Als een huidige hbo'er na 4 jaar op school (bijna) evenveel weet als dat een lts'er weet na 40 jaar, dan is het niet zo dat lts van vroeger evenveel is als hbo van nu, dat laat zien dat een hbo'er iets in 4 jaar leert waar een lts'er 40 jaar over heeft gedaan.
En dat van de grieken , dat moeten ze gewoon een gift noemen, want nu is het net zoals studiefinanciering, dat is een lening en staat ook als schuld, maar aan het einde van je studie wordt het omgezet in een gift net zoals die "lening" van de grieken.

En dat van de cirkel en inhoud berekenen is inderdaad middelbare school werk, dat heb ik ook op het vmbo (tl) gehad, maar kom het nog steeds tegen op school met mijn informaticaopleiding zoals in de voorbeelden hieronder. Als je het moet programmeren moet je wel weten hoe het werkt en of de uitkomst zou kunnen kloppen, hieronder stukjes wat ik nog in mijn coding archief heb zitten.

oppervlaktevierkant :: (Int, Int) -> Int
oppervlaktevierkant (x,y) = x*y

omtrekdriehoek ::(Int, Int, Int) -> Int
omtrekdriehoek (x,y,z) = x+y+z

pythagoras :: (Int, Int, Int) -> Bool
pythagoras (x,y,z) = ((x^2) + (y^2)) == z^2

oppervlaktecirkel :: Float -> Float
oppervlaktecirkel x = pi * x*x

inhoudkegel :: (Float, Float) -> Float
inhoudkegel (x,y) = ((1/3) * x) * (oppervlaktecirkel(y))

dit zou trouwens een mooie overlap zijn tussen wiskunde en het leren van programmeren als extra vak voor personen voor wie wiskunde geen uitdaging is.

dejeroen | 14-07-15 | 23:31 | + 0 -

Raider Twix | 14-07-15 | 10:45.
En wij op de lts, maarja dan wel 40 jaar geleden, mss is het moeilijker geworden met de tijd.
Beetje het moeilijke niveau van een Griekse hulp/bailout/lening.

koekje erbij? | 14-07-15 | 20:47 | + 0 -

De overheid jat niet alleen je geld maar eigenlijk ook je diploma's
Mijn vader zei vroeger :zorg dat je een diploma haalt dat kunnen ze nooit van je afpakken.
Door het steeds lager leggen van de lat voor een diploma doen ze dat dus eigenlijk wel.

de democrator | 14-07-15 | 19:14 | + 3 -

Het is voor veel mensen in die leeftijdscategorie veel interessanter om persoonlijke ontwikkeling te doen, allemaal leuk hoor die hbo en WO-kneusjes met hun jarenlang boven boekjes gehangen hoofdje (zelf ook braaf gedaan btw) maar als het om social skills gaat is 99% geen zak opgeschoten, lees: is nog meer asperger en verwaand geworden dan ze al waren want nu hebben ze ineens "Gustudeert". Dus gaan ze met moeilijke bril, mutsje ergens op de fontanel geplakt en Mac kopjes koffie drinken bij hipsterbarretje en daar de "grafisch vormgever" of "fashionblogger" uithangen omdat ze een diplomaatje "fashion design" op het hbo hebben afgerond, intussen zie je die oogjes altijd rondturen om te zien of ze wel door de anderen worden opgemerkt, dat ze in de avonduren op het callcenter zitten zeggen ze niet. Afijn: ze kunnen dus gewoon niets maar denken dat ze alles zijn.

Copycrauw | 14-07-15 | 15:05 | + 1 -

In plaats van skills kunnen ze beter de instroom van leerlingen naar sociale opleidingen op het HBO beperken en de vakken overeen laten komen met wat ze nodig hebben voor hun werk. Minder mensen in combinatie met gerichte kennis werkt beter.

McPhart | 13-07-15 | 23:45 | + 17 -

Oppervlakte cilinder is soms wel nodig (rekensom waar het onderwerp over hoeveelheid metaal dat nodig is voor een blikje bijvoorbeeld en kan je berekenen door de oppervlakte 2 cirkels en rechthoek op te tellen. Dat je het op die manier moet oplossen is iets wat veel mensen echter niet begrijpen. Op de RUG in de faculteit natuurwetenschappen en wiskunde hebben ze geen rekentoets. Wel een algebra toets, die is op het niveau VWO5 wiskunde.

aphotisch | 14-07-15 | 13:33 | + 2 -

@Tjemig | 14-07-15 | 13:06 |
Amen.

carramba | 14-07-15 | 13:30 | + 1 -

Het hbo is doorgeschoten. Te veel keuze uit "beroepen"waar je, of niet mee kunt, of -en dat is erger- die niet eens bestaan. Kennelijk alleen om studenten en dus geld binnen te halen. Het zijn leerfabrieken geworden. Het moet eenvoudiger. Beroepsrichting gestuurd sluit beter aan op de behoefte van bedrijven. Goede primaire vaardigheden ontwikkelen waar men in een bepaalde sector iets aan heeft. Het daadwerkelijke vak leer je al doende. Kijk eens op de sites van de hbo instellingen per opleiding in welk beroep de mensen terecht zijn gekomen. Dat sluit dus absoluut niet aan. Met uitzondeing van de wel goed gerichte, vaak technische, opleidingen. Op de schop zou ik zeggen!

Tjemig | 14-07-15 | 13:06 | + 3 -

Kaasmat | 13-07-15 | 23:20 | + 12 -
Voor hbo wtb zit je in totaal 40 weken bij 3 bedrijven, geen 3 weken. Vooraf twijfelde ik of ik het zou halen, achteraf schaam ik me voor het daadwerkelijke niveau en de alles-is-te-moeilijk/oneerlijk mentaliteit bij velen. Dat iemand Ing op zn kaartje heeft staan betekent weinig meer voor me, zelf vertik ik het.

noerg | 14-07-15 | 12:50 | + 1 -

Eh... misschien een beetje OT, maar als je je geld via de stembus kunt verdienen, heb je eigenlijk ook geen opleiding - of werk - meer nodig... We noemen het socialisme...

Poekieman | 14-07-15 | 12:29 | + 1 -

Ik ken nu ook zat universitair opgeleide mensen die met hun master degree flink buiten de boot zijn gevallen. Onderwijs inflatie op alle niveaus's is al jaaaaren gaande. Onder het mom: "Iedereen moet mee kunnen doen"

petros666 | 14-07-15 | 11:14 | + 6 -

Je moet toch wel de oppervlakte van een cilinder kunnen berekenen voordat je naar de hts gaat of ben ik nu gek.
Misschien is het hbo wel een basisschool geworden.
de democrator | 13-07-15 | 23:31 | + 13 -
-
Omtrek cirkel, oppervlakte cirkel en cylinder, dat leerden wij op de Mavo. Nog niet eens technisch onderwijs.

Raider Twix | 14-07-15 | 10:45 | + 3 -

Er wordt veel gepraat over diploma's en het nut van een master of een bachelor. De meeste richtingen bestaan inderdaad zowel in een bachelor vorm als een master vorm en dan meestal nog een master van 1 jaar of van 2 jaar.
Er zijn er veel die voor de weg van de minste weerstand gaan om toch maar 'een universitair diploma' te halen en het liefst zo rap mogelijk en zonder moeite. Om maar een voorbeeld te geven: er bestaan 10tallen diplomas informatica/ICT/IT/programmeren. Je kunt dan van jezelf wel vinden dat je in 3 jaar hetzelfde diploma haalt (toegepaste informatica) als een burgerlijk ingenieur computerwetenschappen, maar op de werkvloer zelf zie je het verschil na 1 week. Heeft niks met de opleiding te maken. Als je lui of dom of een prutser bent, val je rap genoeg door de mand.
Vooral voor de 'moeilijkste' studies kun je je inderdaad afvragen wat de toegevoegde waarde van een universiteit nog is. Die kunnen heus wel op hun eentje thuis of via het internet een cursus studeren.

pandalicious | 14-07-15 | 10:18 | + 3 -

VAARDIGHEDEN noemen wij dat. Maar dat kon hij zeker niet goed uitspreken.

Lefgozer | 14-07-15 | 09:45 | + 2 -

pleur toch op, R. Goossens.
Ik ben er 100% zeker van dat je niet weet wat het curriculum van een HBO inhoud. Er zijn HBO's waar de kwaliteit goed is, en sommige wat minder (veelal omdat ze studenten moeten binnenlokken met makkelijke studies. net als bij uni's ). Maar om daar nou zo kinderachtig over te doen...
@ --sql error-- | 13-07-15 | 20:47 | + 8 -

*hbo
*inhoudt
*hbo's

Bedankt dat u het punt eventjes fijntjes verduidelijkt.

Bisschop Berenbaffer | 14-07-15 | 09:23 | + -4 -

Helaas betekent het hebben van skills op veel plekken binnen organisaties niet veel meer. Een boel geblaat maar weinig wol. Wat ik wel veelvuldig tegenkom is advies uit een boekje en hele slechte (en vooral in het eigen belang gekleurde) presentaties voor de diverse managementteams. Iets concreets opleveren dat ook nut heeft voor de lange termijn, en waar medewerkers en klanten wat mee kunnen, is er niet meer bij.

bok_de_lul | 14-07-15 | 07:17 | + 4 -

@dejeroen | 14-07-15 | 00:12
Dank voor de verduidelijking!

Wel triest dat je na zo'n opleiding tot "netwerkbeheerder" eigenlijk niet in staat bent om een netwerk te beheren. Ik hoor vaker dat "beroepsopleidingen" niet aansluiten bij het beroep waarvoor men meent te hebben geleerd. Feitelijk een grote schande: entry-level Cisco certificering kun je ook voor een paar tientjes met zelfstudie doen. Daar is geen opleiding voor nodig die duizenden Euro's belastinggeld kost.

McPhart | 14-07-15 | 00:39 | + 3 -

@McPhart | 13-07-15 | 23:55 |
Netwerkbeheer ging niet veel verder dan CCNA discovery ( die ik ook heb behaald terwijl ik applicatieontwikkeling heb gedaan, koste mij 2 uur per week extra, maar discovery is dan ook de gemakkelijkste) en het configureren van een windows server (2003 was dat) met enkele clients welke gebruik maken van het AD voor de rechten die ze hebben. Ook kreeg je les over hoe je met ITIL moest werken, sql servers moest installeren, queries moest maken met sql en routers (consumentenroutertjes) moest configureren.
Al deze dingen heb ik ook geleerd als applicatie ontwikkelaar omdat je ook wel te maken krijgt met ip tables, een active directory of het maken van sql queries en het opzetten van servers ( heb bij een klein software bedrijf gezeten met 9 man personeel, daar deden de ontwikkelaars ook het systeembeheer).
En het ging om de gemakkelijkste van die twee, dus relatief gemakkelijk als het vergeleek met de applicatie ontwikkelaar opleiding. Hoe het zit met andere opleidingen weet ik niet, die heb ik niet gevolgd.

dejeroen | 14-07-15 | 00:12 | + 2 -

McPhart | 13-07-15 | 23:55 |
het is sowieso bizar dan men opleidingen bedenkt om 1 bepaald Amerikaans bedrijf (microsoft) te ondersteunen.

--sql error-- | 14-07-15 | 00:03 | + 13 -

@dejeroen | 13-07-15 | 23:48
Als Netwerkbeheer de gemakkelijke opleiding is, is er iets goed mis met die opleiding.
Ik kan het weten, want met CCNP Routing & Switching, CCNP Wireless en CCDP verdien ik een betere boterham dan de gemiddelde applicatieontwikkelaar.

Ja: gasten die networking leren op Microsoft-niveau: daar heb je niets aan. Cisco en Juniperspecialisten daarentegen...

McPhart | 13-07-15 | 23:55 | + 7 -

@Bamberger Reiter | 13-07-15 | 20:17 |
Die verschillen waren er al bij mij op het MBO.
Na ict medewerker ( niveau 3) kon je kiezen uit applicatieontwikkelaar of netwerk beheerder.
Deze waren allebei niveau 4, maar het was wel zo dat de betere van de klas naar applicatieontwikkeling gingen en de rest richting netwerk beheer en met applicatieontwikkeling kon je met enkele uren extra ook het netwerkbeheer diploma halen. Dit gaf dus ook aan dat netwerkbeheer gemakkelijker was dan applicatieontwikkeling, ondanks dat het beiden mbo 4 is.

En op het hbo merkte ik het ook, bij de ene opleiding gaat iedereen er standaard vanuit dat je het haalt. Zo ken ik opleidingen waar er 80 begonnen en er 76 het diploma hebben behaald waarvan die 4 dan van opleiding zijn veranderd omdat het de verkeerde keuze was qua interesse.
En mijn opleiding, daar valt 50% al na het eerste half jaar af en haalt net een kwart het laatste jaar waarvan ook nog eens de helft er een half jaar langer over doet.
Het verschil is dan ook dat er in mijn sector een tekort is en in die andere sector een overschot.

De waarde van een opleiding is wat mij betreft af te lezen aan hoeveel procent de eindstreep haalt.
Als iedereen het kan halen is het evenveel waard als een veterstrikdiploma, dat kan ook iedereen halen die eraan begint.
Haalt minder dan de helft de opleiding, dan heb je er een die wat waard is op de arbeidsmarkt, want daarmee toon je al aan dat je meer dan dan de helft van de mensen die het proberen.

dejeroen | 13-07-15 | 23:48 | + 3 -

@de democrator | 13-07-15 | 23:31

Spijker, kop. Overigens gaat het bij cilinders om de inhoud, niet om de oppervlakte, maar dat terzijde.
Mijn echtgenote geeft ook bijles aan Havisten en VWO'ers (Wis- natuur- en scheikunde) en het is inderdaad hemeltergend....

Mijn jongste zoon heeft zojuist zijn HAVO afgerond. Hij is beta (ß) en had een hoog cijfer voor wiskunde, maar de rekentoets was een magere zes (6). De reden: "Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord" mag niet meer gebruikt worden. Een opgave zoals 2 * 6^3 - 5 : 4 + 2 moet je in volgorde berekenen. Dat het resultaat dus complete bullshit is maakt niet uit. Hanteer je "Meneer van Dalen" dan is het fout..... Behalve bij wiskunde: daar MOET je "MVDWAO" gebruiken. Kunt U het nog volgen? Ik heb het inmiddels opgegeven....

Leuk weetje: op de Nederlandse universiteiten wordt in het eerste jaar wiskunde eerst even het basisrekenen bijgespijkerd. Buitenlandse studenten lachen zich een breuk. De Nederlandse studenten snappen niet waarom, aangezien die immers niet weten wat een breuk is (pun intended).

McPhart | 13-07-15 | 23:45 | + 27 -

Ik geef regelmatig bijles aan een aantal kinderen van mijn vrienden.
Mijn conclusie is ook ze leren steeds meer truukjes maar de achterliggende logica wordt hun niet geleerd.
Het domweg in je kop stampen en eigenlijk niet meer weten wat je doet is gewoon standaard.
De schoolboeken staan ook bomvol met fouten.
Als ik zie wat het niveau van wiskunde is van een 17jarige dan snap ik niet hoe die ze het op een HBO kunnen redden.
Je moet toch wel de oppervlakte van een cilinder kunnen berekenen voordat je naar de hts gaat of ben ik nu gek.
Misschien is het hbo wel een basisschool geworden.

de democrator | 13-07-15 | 23:31 | + 27 -

idd, volgens mij gaan ze wel wakker worden, je kan de studenten hier niet op afrekenen en ook niet de docenten! Zeker wel het management op deze fabrieken om gemkkelijk geld te verdienen zonder resultaten.

Het is vooral dat ze op de scholen en dit is al jaren zo de weg kwijt zijn!
Volgens mij gaat het wel wat beter, maar nog steeds een groot tekort aan goed ICT personeel.
De vakken die gegeven werden in mijn tijd, waren echt niet goed, sloot totaal niet aan bij de ARBEIDSMARKT. Ik zeg niet dat je er dom van gaat worden maar sluit niet aan wat er nodig is in de markt. -1
Op dit moment worden architecten ingezet als kunner (afgetudeerde sociale wetenschappers) of andere vage studies!

Dan weet je wel hoe het gaat. van buiten bond van binnen strondt (met dt). Goed bezig maar snappen er niets van!


nononse | 13-07-15 | 23:21 | + 0 -

@NullValue

Ja, HBO'ers zijn waardevoller dan universitair geschoolden, want HBO'ers hebben praktische kennis. Dus niet. Waardevol zijn voor een bedrijf hangt niet af van of je 3 weken extra stage hebt gelopen of dat je weet wanneer je een d of een t moet gebruiken. Nee, het zit tussen je oren. Prutsers zijn waardeloos. En prutsers heb je overal. Prutsers kunnen HBO afronden, prutsers kunnen zelfs WO afronden. Maar daarna zul je zien dat de prutser ook een prutsbaan krijgt, wat hij ook gestudeerd heeft. Uiteindelijk gaat het om andere dingen dat welke dingetjes je weet, want dat leren ze je op de arbeidsvloer wel.

Kaasmat | 13-07-15 | 23:20 | + 22 -

Tsja, voor menig HBO'er van nu moet ik helaas als HBO'er van 21 jaar geleden concluderen dat ze niet veel verder komen dan het MBO niveau van toen.

Grijpgraag&deStier | 13-07-15 | 22:48 | + 7 -

Grappige aan HBO'ers vs Universitaire net afgestudeerden is werk instelling. 1 HBOer krijgt meer voor elkaar dan 3 universitair geschoolden. Puur doe het doen, en niet continue in discussie over hoe "vul willekeurige professor in" het zou doen.
Pas nadat ze loslaten dat ze niet direct aan de top komen heb je wat aan het denkvermogen.

NullValue | 13-07-15 | 22:23 | + -16 -

Het grootste probleem met hbo's zijn al die managementlagen, die niet bijdragen aan het feitelijke onderwijs maar vooral bezig zijn met resultaten en hun eigen goed betaalde baantjes in stand houden. Ook in het voortgezet onderwijs hebben die 'managers' hun intrede gedaan en daar is het onderwijs niet bepaald beter van geworden.

mr Fawlty | 13-07-15 | 22:14 | + 11 -

Bamberger Reiter | 13-07-15 | 20:46

Het hbo wilde graag de academische opleidingen inhalen. hbo opleidingen zouden hun 'leerlingen' beter klaarstomen voor het bedrijfsleven/de maatschappij. Dat slaat dus helemaal nergens op. Universiteiten zijn instituten waar je zelfstandig kan studeren. Hbo's zijn scholen waar je een opleiding kan volgen volgens een schools systeem. Sommige hbo-opleidingen zijn idd best/zeer goed, daar valt niets van te zeggen. Ik zag trouwens gisteren een reportage over Belgische studenten, die willen dat hun universiteiten meer als school gaan fungeren, meer persoonlijke aandacht en zo. Wat een watjes, dat zijn dus eigenlijk mensen die op het hbo thuishoren. Het hele idee van academisch studeren is juist jezelf opleiden tot wetenschapper, niet begeleid leren in een huiswerkklasje.

mr Fawlty | 13-07-15 | 21:59 | + 0 -

Bram8918 | 13-07-15 | 20:28 |
dat onderscheid is er niet op die manier.
HBO rechten of rechten op de Uni vertegenwoordigt hetzelfde: Bachelor of Laws , en daar is niks wetenschappelijks bij.
Als je het vergelijkt met andere landen dan wordt het helemaal vaag, want bijvoorbeeld Kunst onderwijs doe je daar op de universiteit, en kan een BA/MA titel opleveren. In NL hebben ze daar maar 'academie' en 'conservatorium' voor bedacht , waarschijnlijk omdat ze het eigenlijk niet vinden passen bij HBO of universiteit.

--sql error-- | 13-07-15 | 21:01 | + 8 -

pleur toch op, R. Goossens.
Ik ben er 100% zeker van dat je niet weet wat het curriculum van een HBO inhoud. Er zijn HBO's waar de kwaliteit goed is, en sommige wat minder (veelal omdat ze studenten moeten binnenlokken met makkelijke studies. net als bij uni's ). Maar om daar nou zo kinderachtig over te doen...

Universitair afgestudeerden worden bijna nooit 'wetenschapper', maar gaan ergens in een bedrijf werken of als ambtenaar. Dat sluit blijkbaar pas slecht aan, want de wetenschappelijke kant (wat zich nou juist onderscheid van HBO) wordt blijkbaar nooit benut. Dan kun je nog gaan miepen over 'wetenschappelijk kunnen denken', maar dat leer je niet op een uni; dat heb je of niet, ongeacht studie-keuze.

--sql error-- | 13-07-15 | 20:47 | + 13 -

@Bram8918 | 13-07-15 | 20:28 |
Dat is het verhaaltje dat je altijd verteld wordt. Er bestaan echter wel degelijk universitaire beroepsopleidingen. Bovendien zijn er genoeg Hbo-opleidingen die niet opleiden voor een specifiek beroep.
Overigens loopt het onderwijs altijd jaren achter op de praktijk, dus voor nieuwe beroepen bestaat nog geen opleiding. Denk aan computerprogrammeur in de jaren '80. Nederland overschat m.i. de waarde van diploma's.

Bamberger Reiter | 13-07-15 | 20:46 | + 11 -

Ad Bamberger: Een universiteit leidt niet op voor een beroep (behalve dan die beroepsopleidingen die vanwege de status ooit zijn toegelaten tot de universiteit zoals medicijnen, tandheelkunde). Pas na een universitaire studie gaat iemand voor een beroep leren. Daarvoor bestudeerde hij een wetenschapsgebied.
Met alleen een doctoraal politicologie begin je, behalve aan een universiteit, niets. Met een hbo-diploma werktuigkunde heb je een voltooide beroepsopleiding.
Zij die aan een hbo-opleiding leren zijn dus leerlingen, aan een universiteit studeren studenten. (ja, ik weet ook wel dat min. Bussemaker mbo'ers studenten noemt. Maar da's om politieke redenen.
Het onderscheid tussen hno en univ. is dus niet gekunsteld.

Bram8918 | 13-07-15 | 20:28 | + 6 -

Net alsof de universiteit goed aansluit op de arbeidsmarkt. Daarbij is het een typisch Nederlandse uitvinding om een miljoenmiljard schoolniveau's te hebben en kinderen daar het liefst al voor de conceptie voor te selecteren. Selecteren ja, want het Nederlandse onderwijs is er niet om de kinderen wat te leren (u dacht dat dat het primaire doel van onderwijs was?) maar om kinderen in hokjes te stoppen. En als ze eenmaal in een hokje zitten moeten ze daar ook in blijven. Het onderscheid tussen HBO en universiteit is gekunsteld. Of is WO politicologie soms van hoger niveau dan HBO werktuigbouwkunde?

Bamberger Reiter | 13-07-15 | 20:17 | + 50 -

'Skills'. Het gaat al mis bij taalvaardigheid. 'Product' moet je op de basisschool kunnen spellen me dunkt. Goed, we kunnen nu een potje hbo-bashen doen in de comments. (Hapt u maar.)

Diotima | 13-07-15 | 20:02 | + 2 -

Mja.. Als werkende aan een hoge school kan ik vertellen dat het nu al aan het veranderen is. Een deel van de IT opleiding is vervangen door Microsoft en Cisco certificering.. Is dat dan wat we willen? HBOers die niets meer hebben dan een paar certificaten die maar een paar jaar houdbaar zijn?

WellusNietus | 13-07-15 | 19:59 | + 25 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken