Vliegen is inderdaad net busvervoer. Nou en?

Chef Ed Berrevoets van VCK Travel krijgt vanmorgen bij de NOS de gelegenheid eens lekker leeg te lopen over vliegen anno 2015. En inderdaad. Dat is ook behoorlijk kut. De stoeltjes zijn zo klein dat je zelfs van het overspringen naar Londen (amper drie kwartier in de lucht) een week last van je rug hebt. Die kleffe tosti op tien kilometer hoogte a 5,95 is niet te eten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de dertig euro die je moet aftikken om een koffertje mee te kunnen nemen. Of de kermisattracties die ze bij budgetmaatschappijen als Ryanair aanzetten zodra je eenmaal boven bent om je sigaretten danwel loten voor een of andere stomme loterij te verkopen. Vliegen is inderdaad net busvervoer geworden. En dan meer touringcar naar Zuid-Spanje dan lijn 12 ook nog eens. Volgens Berrevoets moeten maatschappijen als KLM 'vasthouden aan luxe en service'. Qua stoeltjes heeft hij daar misschien gelijk in. Voor de rest is het juist wel prettig. Gratis bestaat niet en het is eigenlijk best wel lekker om niet te hoeven betalen voor die kleffe tosti of ruimbagage als je dat niet nodig hebt.

Reaguursels

Inloggen

Buisiness class op vluchten korter dan 1,5 uur is eigenlijk waanzin, of het zou moeten zijn dat de stoelen dan wat breder zijn/verder van elkaar af staan. Wat KLM in Europa doet is dat ze in de 3+3 opstelling in de 737 in de business class de middelste stoel van de 3 niet verkopen en de rijen iets verder uit elkaar zetten dan in economy. Op dezelfde afstanden als business class, echter dan wel de volle 3 stoelen verkopen ze als "premium economy" (= beenruimte business class en service economy). Met andere woorden: als je de business class afschaft voor deze vluchten en de vrijkomende stoelen onder het premium economy concept verkoopt heb je er weer een aantal stoelen bij. Ga eens even rekenen KLM!

Brulboei_61SB | 13-07-15 | 14:30 | + 0 -

Al die low-kutget maatschappijen zijn de echte dieven. Allereerst kun je geen stoel uitkiezen zonder te betalen (zit je altijd precies op de kutste plek) en kun je alleen ruimbagage meenemen zonder 60 euro neer te tellen of ine-mini handbagage, wijkt het een beetje af, nou trek dan je portemonnee maar. Het personeel is er overigens in getraind om je als een schoothondje te laten voelen.
Dan STA (lees even mee: STA!!!) je vervolgens ruim een half uur in een kale zaal zonder stoeltjes met allerhande vreemd pauper volk (armoedzaaiers dus vaak weinig gezellig, opgefokt, groepen studenten) te wachten tot je door weer en wind in een stront-smerig vliegtuigje mag stappen (want personeel mag de bananenschillen zelf opruimen dus die doen dat vaak niet) heb werkelijk zo vaak bakjes yoghurt, afgekloven appels, afgeknipte nagels en andere zooi aangetroffen, chago personeel, kleine kutstoeltjes, niets te zuipen zonder 8 euro neer te tellen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
KLM of Lufthansa betaal je in eerste instantie misschien 30-40 euro meer dan Easyslet, maar dan kan gewoon al je bagage mee zonder gezeur, je stoel uitkiezen waar jij wilt zitten, een hapje en drankje, vaak plek zat dus je kunt je tas en weet ik veel allemaal op de stoel naast je leggen en het personeel is zeer service-gericht en professioneel. Dat schorem van Easyjet, laat staan ryanair (haha) met die afgewerkte hoofden kan niet eens in hun schaduw staan!
Al die zogenaamde "oh minder dan 4 uur vind ik het best om een soort SM-marteling/pluimvee-behandeling te ondergaan" zullen het uiteindelijk bekopen met hun gezondheid, niets levert zoveel stress op als reizen onder slechte omstandigheden.

Copycrauw | 13-07-15 | 12:43 | + 1 -

Zelfs het boterhammetje bij de KLM is een soort reepje geworden op korte Europese vluchten. Toch mooi weer 0.03 cent bespaard.

R.E.Lee | 13-07-15 | 10:08 | + 0 -

ik geloof dat stwerdassen zelf deindeling bepalen en mede op baisi van ervaring mogen zij mee op lange vluchten. Het geen in de zomermaanden betekent dat de hele familie meegaat om ergens vakantie te vieren. jonge, onervaren stewardessen vliegen niet intercontinentaal maar naar londen etc.

dolffie | 13-07-15 | 09:40 | + 0 -

KLM, niks mis mee. Wie zeurt over geluid ed, investeer eens in een goeie koptelefoon (Bose Quiet Comfort ed). Verder kun je je stoelen zelf uitkiezen (neem er dan een aan het gangpad voor het strekken van de benen, of kijk op seatguru waar je niet moet zitten). KLM is vriendelijk, niet bejaard (hallo Delta), stipt en handelt compensatie ed uitstekend af (na vertraging vlucht of koffer).

michelr | 12-07-15 | 22:21 | + 2 -

@ Tee Of Cup | 12-07-15 | 18:30 | + 0 -

Ik begrijp dat KLM bashen ook helemaal niet. Volgens mij wordt er een hoop nagepraat. Per jaar stap ik een keer of honderd in een vliegtuig, veel shorthaul maar ook heel regelmatig longhaul. Ik kan denk ik aardig het economy en business produkt vergelijken dat KLM biedt met andere flag carriers maar ook de LCC's want ik vlieg alles dat los en vast zit. KLM doet het gewoon heel erg goed, personeel is denk ik het beste dat je kan vinden. Okee, het cabinepersoneel begint te verouderen maar ik heb daar niet veel moeite mee. De seatpitch is over het algemeen goed en de laatste jaren ook nog verbeterd. Stiptheid en betrouwbaarheid... ik ken geen betere. Netwerk is super en vaak ook de juiste tijden. Kunnen we niet met zijn allen wat meer trots zijn op deze maatschappij?

troje1 | 12-07-15 | 20:23 | + 6 -

Typisch: ik heb ook wel andere m'ijen geprobeerd en ook via andere routes (lees goedkoper), echter KLM rechstreekse vlucht new york of boston vanaf amsterdam vindt ik toch de beste optie. Snap dat klm bashen niet zo, ennuh terug naar NL wil ik ook dat de raampjes dichtgaan en lichtjes uit, slapen tijdens de vlucht, 's ochtends vroeg in NL landen en gelijk aan het werk, heb je geen jetlag als je dat precieus uitvoert, discipline heet zo iets....... iets wat ik bij KLM waardeer. Ben 45 jaar hoef dus ook geen jonge huppeltjes meer als stewardess, wil gewoon lekker slapen.....

Tee Of Cup | 12-07-15 | 18:30 | + 4 -

@feynman: trombose? We hebben het grotendeels over vluchtjes naar London of op zijn verst naar Antalya. Van die paar uurtjes krap zitten ga je echt niet dood. En anders betaal je maar weer wat meer, toch? Er zijn alternatieven - vrije markt heet dat.

pvpb | 12-07-15 | 18:04 | + 0 -

Shokrani Shokran | 12-07-15 | 14:16 |

Ik ben technisch out... heb de kist zo gekocht... kan je helaas niet helpen.

duitse herder | 12-07-15 | 16:09 | + -2 -

Ik denk dat ik voor een vlucht van een paar uur ook de goedkoopste zou kiezen. Of als ik afgehaald word, een passende tijd.
Bij langeafstand vluchten gaan andere dingen meetellen. Als je de keuze hebt direct, of met 2 keer overstappen, dan ga je rekenen. Er zijn mensen die daar plezier aan beleven, een vliegreis met drie keer overstappen. Dat heb ik achter me. Ik zit dan liever een beetje beroerd, dan dat ik bijvoorbeeld twee keer 6 uur op Heathrow op m'n aansluiting moet wachten. Helaas voor mij, is op mijn bestemming maar één aanbieder, KLM.

hotnot | 12-07-15 | 14:57 | + 0 -

@DH
Wat voor zelfbouw? Ik zit zelf ook te kijken maar ik denk dat ik voor paramotor vliegen ga. Goedkoper en minder regels.

Shokrani Shokran | 12-07-15 | 14:16 | + 0 -

Ik ben jaren zakelijk met KLM gevlogen. Platinumkaart met alle franjes.
Nu niet meer. Naar .de en ,fr neem ik gewoon de auto of de trein.
Naar .es maakt het weinig uit wat je vliegt.
Naar .it is alles KUT (klm/alitalia/lowkots airline)

Een verademing is soms Lufthansa en mijn favoriet is Austrian Airlines.

Punt is dat sommige flag carriers veel goedkoper zijn dan KLM. Laatst nog een twitter discussie met de social media desk van twitter gevoerd.

Zij denken nog steeds dat zij een goed product voor een goede prijs bieden. Ik moest naar Lissabon en heb uiteindelijk voor het verschil (Tap 240 / KLM 380) een mooie handtas gekocht ;-)

hangtiet met knoop | 12-07-15 | 13:37 | + 4 -

Ik vlieg 10x per jaar Intercontinentaal met de KLM maar ook Europees met KLM en budgetmaatschappijen. Opvallend is dat de KLM stewardessen zeer professioneel zijn qua safety rules. Bijv. tijdens de start en landing houden ze in de gaten wat er in de cabine gebeurd. Die trutten van Easyjet zitten soms gewoon een boek te lezen!!!! Laatst gevlogen met BA en dat was ook soort van chaos. China Eastern en Emirates daar besteden de dames meer aandacht aan hun lippenstift dan aan de safetyrules anders krijgen ze op hun flikker van de purser (Company policy!!!) En over de uiterlijke schoonheid van de stewardessen van de KLM valt het zeker mee. Ik denk dat degenen die hier over klagen vast en zeker thuis een vet molenpaard hebben zitten.

Karel de 1e | 12-07-15 | 12:59 | + 0 -

Kameroudste | 12-07-15 | 11:00 |
Misschien heb je een punt, maar als redelijk ervaren vliegreiziger is me wel opgevallen dat KLM niet echt concurrerend meer is: de prijzen zijn nog steeds vrij hoog, maar de service is de afgelopen 10 jaar naar een bedenkelijk niveau weggezakt.
Veel van de hierboven genoemde ervaringen zijn wel degelijk waar en ik denk dat men zich bij AF/KLM ernstige zorgen moet maken. Uiteindelijk zullen er vliegmaatschappijen overblijven die òf goed òf goedkoop zijn.

LaPachanga | 12-07-15 | 12:51 | + 2 -

Veel Nederlanders willen graag voor een dubbeltje eerste rang zitten en dat gaat nou eenmaal niet. Wil je een comfortabele lijnvlucht in een goed onderhouden vliegtuig dat niet, teneinde brandstof uit te sparen, boven oorlogsgebied vliegt dan hangt daar een prijskaartje aan.
Vlieg je met een prijsvechter voor een lage prijs dan moet je niet zeuren en alle ongemakken voor lief nemen.

mona | 12-07-15 | 12:48 | + 3 -

FinFucker | 12-07-15 | 11:43 |
O waren dat de stewardessen... ik dacht stagaires van een breiclubje, afdeling mijn man begrijpt me niet... al 30 jaar.

duitse herder | 12-07-15 | 12:16 | + 0 -

het aller aller ALLER grootste probleem dat KLM heeft zijn de stewardessen! Zijn allemaal 50+ en gezet. Als je 10 uur in een te krappe stoel moet afzien en je krijgt je zakje nootjes van een chagrijnig wijf dat in haar meno pauze zit, dan is dat natuurlijk geen pretje. Zorg eens voor wat koninklijk Nederlands schoon in de cabine en je zult zien dat de boekingen toenemen. Wordt nooit gezegds, maar elke mannelijke passagier let hier wel op.

FinFucker | 12-07-15 | 11:43 | + 6 -

Ik heb de afgelopen 15 jaar 4 intercontinentale reizen gemaakt waarvan één keer economy naar Sydney met Malaysian en met de KLM één keer business naar Hong Kong en één keer business naar San Francisco (met de gespaarde Flying Blue punten van mijn vader). Natuurlijk was de business class perfect qua zit/ ligcomfort van de stoelen , de stilte en vooral het eten ( was bij Malaysian ook dik in orde) echter slapen doe ik helaas niet in vliegtuigen daarvoor heb ik een echt bed in een afgesloten ruimte een minder achtergrond geluid van motoren nodig; een bed in een slaaptrein is wat dat betreft veel comfortabeler en het constante "kedeng / kedeng" zeer rustgevend.

J.Homan2419 | 12-07-15 | 11:28 | + 2 -

Bijvoorbeeld @alshetware | 12-07-15 | 06:00 - Die is volgens mij zijn geboortedorp nog niet eens uitgeweest.

Kameroudste | 12-07-15 | 11:01 | + 3 -

Ik vind het wel komisch, al die commentaren van lieden die ineens zo vreselijk goed weten dat KLM zo slecht is. Vliegen allemaal 1 x per jaar met Corendon naar hun 8 dagen all-inclusive kutresort voor 199,- pp maar hangen hier de wereldreizigers uit. Laat me toch niet lachen, paupers. Jullie weten zilch nada van intercontinentaal vliegen en kunnen al helemaal niks vergelijken.

Kameroudste | 12-07-15 | 11:00 | + 19 -

[email protected] | 12-07-15 | 09:20

Nee die rekening gaat naar hun buurman. Zodoende kunnen ze hun prijzen laag houden.

duitse herder | 12-07-15 | 10:00 | + -2 -

... alle mensen die hier business-class vliegen, betalen ze dat zelf of berekenen ze dat door in de veel te dure producten die ze leveren?

Reizen is altijd een kwelling , uren op een stoel zitten met stinken zweetlijven om je heen. Als toegift : dansen om de kofferband en in je reet laten kijken door de douane.

alshetware | 12-07-15 | 06:00 | + 5 -

ScoeS | 11-07-15 | 20:51 |

Dat lijkt wel de aankomsthal van het UWV.

duitse herder | 12-07-15 | 05:58 | + 0 -

@ Handige Harrie: Misvatting dat die K voor Keuninklijk staat. Laat me U uit de droom helpen:
Kudt Luchtvaart Maatschappij

Gerrit_Galbak | 12-07-15 | 00:00 | + -3 -

Hoe je het ook went of keert; zwemmen is vervelender.

Bertorelli | 11-07-15 | 22:54 | + 16 -

Ik woon dan ook in spanje, en vlieg europa rond met budget mij's, niks aan de hand. Je dient je erop in te stellen dat het waardeloos is, en tja, muziekje op, en een paar uur later klaar.

Bij langere vluchten dan 4 uur, boek ik wel altijd business. Zeker van madrid naar san francisco is gewoon niet vol te houden anders.

Henk de Vries2074 | 11-07-15 | 22:17 | + 0 -

@Min-of-meer | 11-07-15 | 17:04
.
Vlieg eens intercontinentaal met Air Berlin. Dan heb je minder ruimte dan met Ryanair op een vlucht binnen Europa.

Bytemaster | 11-07-15 | 22:04 | + 2 -

@duitse herder | 11-07-15 | 21:23 |

Ja, dat ken ik...
Tijdje geleden idd met een nachtvlucht ook overkomen.
Veuls te dikke purser die langs me heen reikte en het luikje dichtschoof.
Ikke: huh? waarom doet u dat?
Zij: het is nacht, het is donker en als het zo meteen weer licht wordt ligt u nog te slapen en hebben de andere passagiers er last van.
Ikke: wel, mevrouw.... Ik stel voor dat u snel nog een wijntje voor me gaat halen en deze vlucht niet meer met uw handen aan het luikje zit dat ik gedurende deze vlucht voor erg veel geld heb gehuurd. Als ik het zat ben om van het prachtige uitzicht te genieten en ga slapen dan zal ik braaf het luikje naar beneden doen. Zullen we dat afspreken? Oh ja, een rode wijn graag, dank u.

loze stijl | 11-07-15 | 21:47 | + -7 -

NewYork-Amsterdam... savonds vertrek... nog niet eens op 10.000 hoogte of de luikjes voor de raampjes Moesten dicht. Want blabla... was ook gelijk mijn laatste klm vlucht.

duitse herder | 11-07-15 | 21:23 | + -12 -

Hahaha, KLM. Vroeger vaak mee gevlogen naar "heel erg ver weg", tot ik andere maatschappijen ontdekte, die niet moeilijk deden over een paar kilo overgewicht, of dat extra tasje handbagage. Om nog maar te zwijgen over vriendelijkheid die bij de klm ver te zoeken is, terwijl die bij veel andere maatschappijen venzelfsprekend is. (AirFrance is bijna onbeschoft te noemen) Laten we het ook niet over het "voer" hebben wat de klm serveert, het is om te janken !
Maar het ergste komt nog. Voor al deze beledigingen, betaal je bkvendien de hoofdprijs, de klm is heel erg duur ! Natuurlijk hebben ze wel 'ns een aanbieding, maar nooit naar populaire bestemmingen, en 'heel erg voordelig' zijn deze aanbiedingen ook niet. Kortom, ondanks wat klm reclamespotjes ons wil doen geloven: De KLM is 3x ruk !

Anjin Mohammed | 11-07-15 | 20:54 | + 4 -

Ik was ooit veulste laat op Eindhoven airport.. de gate was eigenlijk al gesloten.. Zeg ik tegen die chick: laat me er gewoon door dan ben ik over 1 minuut bij die kist. Zegt ze: '' hey zeg.. het is geen busvervoer...'' Nou WEL DUS

had per ongeluk trouwens ook nog een joint in me jaszak ( in kokertje), had die mbo screener ook gemist.. was een leuk weekend in Praag.

dus

NLtraveller | 11-07-15 | 20:53 | + -17 -

@Handige Harrie | 11-07-15 | 16:01 - PostNL is dan ook niet Koninklijk.
@Shokrani Shokran | 11-07-15 | 16:12 - Sinds 1 oktober 2014 is de koffer alleen nog gratis voor verre bestemmingen, Elite-deelnemers, zakelijke passagiers -jazeker, ook voor sjacheraars als DH, mits ze zich aanmelden voor de bijbehorende spam- en Business Class.
@dejeroen | 11-07-15 | 20:03 - Wat een schreeuwerige site dan, van BMW.

Ooit_huisregelneef | 11-07-15 | 20:45 | + 4 -

Vliegen is leuk voor de lol maar niet als moet voor je werk.
Al die bureaucratische onzin en je komt nooit aan voor de deur.
Als het minder dan 1000 km is dan prefereer ik de auto.
Bijkomend voordeel het levert me meer als 35 euro per uur op en als ik nog iets mee moet nemen wat bijna altijd het geval is 0,45 euro per km meer belasting vrij.
Als god wilde dat we vlogen dan had hij ons vleugels gegeven.

de democrator | 11-07-15 | 20:43 | + -2 -

Stom toevallig vlieg ik woensdag a.s naar Singapore met de koninklijke en jawel.... dan ben ik blij dat ik world/businessclass vlieg, inclusief de hele ratteplan aan vriendelijke verzorging waar ik thuis naar kan fluiten.
Voor de kortere vluchten neem ik graag een ryanair vlucht o.i.d want die max. 4 uur is heus wel te overleven in een kippenhok met mijn benen in mijn nek.
Ipad mee, headset op... filmpje... wie doet me wat?

loze stijl | 11-07-15 | 20:04 | + 6 -

@Ceristimo | 11-07-15 | 15:18 |
De meeste mensen hoeven ook helemaal geen business class of first class te vliegen.
De gemiddelde Nederlander rijd een opel corsa, toyota aygo of volkswagen golf. Hiervan ga je toch ook niet de gehele tijd vertellen dat een audi a6, bmw 7 of een mercedes s class een stuk meer comfort heeft te bieden.
Dat weet iedereen wel, maar het is gewoon te duur.
Met een inkomen van 15k per jaar is 400-500 meer voor wat extra comfort voor nog geen halve dag een boel extra geld, vooral omdat je dat comfort wel gewend bent doordat je een kleinere auto hebt.

En KLM is behoorlijk bezig zich te profileren als goedkope maatschappij. Niks over luxe en service
www.klm.com/home/nl/nl
titel van het tabblad in mijn browser: Goedkope vliegtickets boeken en tickets vergelijken – KLM.com
verder op de hoofdpagina allemaal reizen met korting, aanbiedingen en last minutes.
Dat komt niet echt over als luxe en comfort.

Pakken we de website van BMW, dan zie ik de volgende teksten
"DE NIEUWE BMW 7 SERIE. DRIVING LUXURY."
"DE BMW 2 SERIE GRAN TOURER. MET WIE DEELT U HET RIJPLEZIER?"
"WANNEER KEEK U VOOR HET LAATST OM?"
"BESTEL NU EN PROFITEER 5 JAAR LANG VAN SLECHTS 14% BIJTELLING."
Hier zie je duidelijk dat het meer op de meer vermogende mensen is gericht
www.bmw.nl/nl/home.html

dejeroen | 11-07-15 | 20:03 | + 10 -

@Ceristimo, als je het toch hebt over dingen die gemiddelde reguurder niet kan (of wil) betalen, waarom dan niet gelijk voor een jetcard of privévliegtuig gaan?

Blasfemie | 11-07-15 | 19:35 | + 0 -

Als ik ga vliegen krijg ik altijd LSD.
Of was het andersom?

Marcel66664746 | 11-07-15 | 18:33 | + 7 -

Als je iets verder en vaker vliegt dan 1 keer per jaar naar spanje op vakantie dan is iets meer comfort wel degelijk belangijk.

pili-pili | 11-07-15 | 18:22 | + 2 -

Wat staat er in de schuur? Zelfbouw

yeps

duitse herder | 11-07-15 | 17:54 | + -12 -

duitse herder | 11-07-15
Wat staat er in de schuur? Zelfbouw?

Shokrani Shokran | 11-07-15 | 17:53 | + -2 -

Moet je eens intercontinentaal vliegen. Dat is echt een verademing vergeleken met binnen Europa. (en binnen Europa de (hogesnelheids)trein nemen, duurt iets langer, is een stuk comfortabeler)

Ik hoop in ieder geval dat Ryanair geen intercontinentale maatschappij gaat oprichten, want ik zie mijn comfort al verdwijnen.

Min-of-meer | 11-07-15 | 17:04 | + -2 -

Vliegen met airliners is voor paupers. Een beetje ondernemer vliegt zelf.

duitse herder | 11-07-15 | 17:03 | + -11 -

Kortom, vliegen is 300 keer niks.Alleen maar handig als je verder weg wilt / moet.

Ben5570 | 11-07-15 | 16:44 | + 2 -

Binnen Europa hoef ik niks te eten hoor. thuis kun je ook wel 2u zonder toch? Glaasje water zou voldoende zijn. En je koffer is gratis als je lid wordt van Flying Blue. Al vind ik voor je koffer betalen ook irritant, want dit resulteert steevast dat jij op rij 4 zit en je handbagage op rij 23...

Long Haul business class is nog nooit zo luxe geweest aan de andere kant. Chauffeursservice, een volledige bar in een A380 en compleet platte stoelen.

Shokrani Shokran | 11-07-15 | 16:12 | + 0 -

Gelukkig maar. Ik woon in Spanje en vlieg regelmatig met de budget vluchten naar Nederland/ Duitsland en betaal over het algemeen meer voor het parkeren van de auto op het vliegveld dan voor de ticket. Ik betaal weinig dus eis ook weinig.

doopey | 11-07-15 | 16:12 | + 19 -

Wie bepaalt er eigenlijk of een bedrijf (vliegmaatschappij, KLM) de titel 'koninklijk' krijgt en mag behouden? Ik vind het niet echt een koninklijke behandeling dat ik na het kopen van mijn ticket nog eens apart moet inloggen om voor baggage te betalen.. Hetzelfde geldt voor een bedrijf als PostNL. Als er 1 bedrijf in Nederland slecht met personeel en klanten omgaat dan is het wel PostNL. Kunnen we niet een petitie opzetten om dit soort bedrijven hun titel af te laten nemen?

Handige Harrie | 11-07-15 | 16:01 | + 14 -

Wat echt treurig is, is die zogenaamde economy-plus. Alleen handig voor wat langere mensen die écht niet in gewone stoelen passen, maar voor de rest levert het nauwelijks echt comfort op. Ik zou graag een echte plus-klasse zien, bijvoorbeeld 1,5x de ruimte voor 1,5x de prijs. Dan kan je ook wat bredere stoelen plaatsen, waar je ook echt wat comfort mee wint.

Het probleem schijnt te zijn dat vliegmaatschappijen bang zijn om economy-extra zo goed te maken dat reizigers in business class overstappen. En daar moeten ze het nu juist van hebben.

Muxje | 11-07-15 | 15:54 | + 7 -

@Feynman | 11-07-15 | 15:09 | + 1 -
Trombesebeen naar aanleiding (korte) vluchten is een fabel. Lees even je literatuur.

Kaas de Vies | 11-07-15 | 15:39 | + 6 -

Tsja, als je met de rest van dat onguur ruikende plebs in coach gaat zitten, is 't erg ongenaam. Wie echter een beetje dieper in de buidel tast en uitsluitend first of business class vliegt gaat een wereld van comfort tegemoet. Brede stoelen die volledig plat kunnen, zodat een dutje doen geen probleem is. Dit natuurlijk niet op kortje vluchtjes, maar enkel voor het betere (en langere) vliegwerk.

Ceristimo | 11-07-15 | 15:18 | + -30 -

De KLM is met al dat gezeur over extra te betalen diensten afgedaald naar het niveau van de charteraars. Als ik vlieg wil ik een bij de prijs inbegrepen fatsoenlijke stoel, werkende beeldschermen, drankjes, hapjes en mijn bagage mee, zonder dat ik thuis koffers op moet meten of moet wegen. Dit, en een regelmatige scheut eau-de-cologne, krijg ik allemaal wel als ik met mijn simpele ticket met de bus reis in het land waar ik woon, niet Denemarken zijnde.

Morgenhout | 11-07-15 | 15:18 | + 15 -

Handig al die Trombosebeentjes door veel te weinig zitruimte.

Feynman | 11-07-15 | 15:09 | + 8 -

Ik heb in de bus nog nooit een kleffe tosti kunnen kopen, laat staan op 10km hoogte...

Schroomloeder | 11-07-15 | 14:55 | + 46 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken